Lisa Anckarmans alkoholreklam bakom ratten

Bildkälla: Instagram

Lisa Anckarman har tagit fram en egen alkoholhaltig dryck som hon gör reklam för, sittandes bakom ratten. 
Japp, du läste rätt. Hon gör reklam för alkohol, sittandes bakom ratten.
Väldigt innovativt! Jag tror aldrig jag sett en alkoholreklam utspela sig från förarsätet på en bil på det här viset.

Jag har bett branschens tillsynsman uttala sig om lämpligheten i det här upplägget och återkommer om eller när jag får ett svar.
Vad tycker NI om den här reklamen?
Olämplig eller spelar det föga roll att hon sitter bakom ratten? En rimlig sak att reagera på eller bara extremt överdrivet, drevigt, mobbigt, hatsvansande och kvinnohatande?

Tack för tips!

66 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Det finns väl en hel del mitt emellan ”rimligt” och ”extremt överdrivet, drevigt, mobbigt, hatsvansande och kvinnohatande”?

    Tycker inte att det är någon av de överdrivna saker du skrev – Men inte heller att det är någon fara, alla som är gamlqa nog att köpa alkohol är också gamla nog att förstå att hon inte uppmuntrar till rattfylla. Tycker på sin höjd att det är dålig reklam, eftersom man ju gärna vill sälja in någonting i en kontext där det liksom höjer stämningen. Vilket det ju inte gör i en bil.

      Instämmer!

      Håller med dig om att reklamen är dåligt gjord. Återigen ett exempel på när personen inte tar sitt uppdrag på allvar, och bara slänger ur sig en bild så där mitt i farten.
      Jag tycker dock att det är extremt olämpligt att göra denna reklam just i bilen. Alkohol och bilkörning hör inte ihop. Så enkelt är det. Och det förstärker återigen intrycket av att hon inte tar samarbetet på allvar, och inte anstränger sig det minsta för att göra en bra och genomtänkt reklam.

        Jag kan ha fel, men jag tror att Lisa inte tog betalt för detta samarbete då personerna bakom företaget är unga företagare från Uppsala (som Lisa). Hon ville väl vara schysst och ge dem gratis reklam. Det kan förklara latheten i det här fallet.

          Det spelar ingen som helst roll i sammanhanget. Hon står även med som kreatör för drycken, vilket gör inlägget kommersiellt.

            Jag tror ”Evil” syftar på att det inte skulle ha lagts ner tid och engagemang för att att det var ett icke-betalt inlägg, snarare än att Lisa inte behöver följa reglerna..

              Hon har ju varit med och tagit fram drycken så hon tjänar med största sannolikhet pengar på att marknadsföra eller försknippas med den.

                Jojo, men min kommentar riktade sig till att du verkade svara på något annat än vad hon verkade syfta på.

      ”alla som är gamla nog att köpa alkohol är också gamla nog att förstå att hon inte uppmuntrar till rattfylla.” Hmmmm….
      Varje år dör 50-70 personer pga rattfylla och andra droger i trafiken. Över 1000 personer skadas allvarligt varje år och varje timme kör ca 525 personer runt på våra vägar påverkade. Kostnaden för samhället som kommer av dödsfallen är nära 4 miljarder.
      Och du tycker inte att det är någon fara att göra reklam för alkoholhaltiga drycker bakom ratten för det fattar ju alla att man inte ska dricka och köra samtidigt. Jaharru.

        Ja men de människorna som kör fulla är ju hopplöst dumma i huvudet, andra människor lär inte bli påverkade av en reklam så till den grad att de ba ”jaha det är okej att supa och köra”. Och gör den det så var det ändå bara en tidsfråga på grund av bristande hjärnkapacitet.

          Jag kan hålla med dig om att så borde det vara men för är vi tyvärr inte. Finns för många där poletten inte trillat ner.

        Jag påstår inte att alla fattar att man inte bör köra rattfull – Så är uppenbart inte fallet. Jag påstår att alla fattar att Lisa inte _uppmanar till rattfylla_. De som kör fulla gör det. De som inte kör fulla kommer inte påverkas att tro att det är okej, därför att Lisa håller i en alkoholhaltig dryck i en bil.

          Ja om man påverkas till att tro det pga Lisa håller en alkohol dryck i bilen då har man något avvikande i sitt tankemönster ingen som har fått ett körkort skulle bli influerad på det sättet isåfall har dom redan det i sig att dom är korkade och hade gjort det oavsett..

          Med det sagt väldigt onödigt att göra reklam i en bil för en alkoholdryck speciellt i en bil bakom ratten ger nästan intryck av att hon vart och kört och druckit den

          Antar du ville vara lite rolig cam med att dra till att du är kvinnohatande etc för att du påpekar detta , tror ingen tänker det som första tanke
          Dock så är det väl onödigt när du hakar upp dig på vissa men jusr Lisa har jag inte sett dig skriva mycket om så

            Jag tror att du har 0% humor. Eller fattar 0% ironi.

    Vad menas med ”reklam för dig över 25år” ?

    Visste inte att reklam hade åldersgräns och trodde att gränsen för att köpa alkohol på systemet var 20.

      Kanske hon fått för sig att vi har samma regler som i USA??

        I Sverige regleras alkoholreklamen av alkohollagen och marknadsföringslagen. Den som marknadsför alkohol ska ”iaktta särskild måttfullhet” och reklamen får inte vara påträngande, uppsökande eller uppmana till användning av alkohol. Den får heller inte rikta sig till personer under 25 år.

        Därför måste Lisa skriva som hon gör.

          Aha, tack för att du berättar!

          Med tanke på denna lag tänker jag att reklamen hon gör ändå uppfyller ett syfte? Eftersom hon ju HAR följare under 25 år vore det ju, indirekt, att uppmana till att förtära (använda) alkohol om reklamen gjorts t.ex. i en festmiljö eller vid en middagsbjudning. Nu visar hon ju kort och gott upp produkten i en miljö man absolut INTE förknippar med alkolholintag? Det är ju ändå ganska bra…?

          Den här reklamen kommer att fällas om den anmäls, var så säker. Sverige har strikt tolkning av reglerna för alkoholreklam och tittar man på tidigare praxis bryter hennes reklam mot lagen.

      Alkoholmarknadsföring får inte rikta sig till barn eller ungdomar under 25 år, så hon gör helt rätt i det fallet.

    Helt chockad över hur människan tänker. Eller människan tänker inte alls. ?‍?

      Varför vill man att människor ska tycka att man är blåst?

    Ytterst olämpligt.

    Främst märkligt val tycker jag, men ingenting att gå i taket över. Jag har heller inte sett reklamen i sin helhet. Är reklamen typ ”jag har just varit och köpt den här bla bla” så känns det mer rimligt än om hon plockat med sig den hemifrån och gått och satt sig i bilen.

    Riktigt korkat!

    Såhär står det på konsumentverkets hemsida

    ” Marknadsföring av alkoholdryck bör inte förekomma på evenemang, till exempel festivaler, om inte minst 70% av besökarna beräknas vara över 25 år. Detta gäller även marknadsföring av alkoholdryck på internet.”

    Hon bör inte göra reklam för alkohol då hon lär ha unga följare. Samma sak när JLC gör reklam för sin alkoholdryck.

    Såhär står det också på Wikipedia

    ” allmänna tidningar får bara produkter med mindre än 15 % annonseras. Annonsen får bara innehålla förpackning, varumärke, råvaror eller liknande, men inte annat som till exempel glada människor.”

    Vet inte om detta är ett klipp eller något men på bilden ser hon glad ut iaf

    Lättkränkthetens land indeed. HHERREEE!

      ”VA, tycker inte du rattfylla är sköj!???!?! Haru ingen HUMOR?!?”

        Dricker hon av den samtidigt som hon sitter bakom ratten?

        Hon varken dricker eller kör. Är det olämpligt varje gång någon tar bilen för att handla på systemet då menar du?

          Måste fråga, brukar du ta kort på dig själv bakom ratten där du visar upp helgens inköp och postar det på din offentliga instagram?

            Nej, men att göra reklam för mina inköp är inte heller mitt yrke. Poängen är att det inte per automatik är olämpligt att ha alkohol i en bil.

          Bilen är ju den mest naturliga stället att sitta och vifta med en burk, fråga raggarna?

      Du verkar inte förstå innebörden av kränkt.

    Jag tror de flesta förstår att hon inte dricker i bilen men håller snarare med om att det är dålig marknadsföring för det känns hafsigt.

      Hon kanske kör med det gamla påståendet att om reklamen ska ses måste den sticka ut? Då bryr man sig inte om att den är olämplig eller att den kanske kan vara stötande för vissa? Pengar brukar få folk att gömma bort det lilla förstånd man kanske har begåvats med.

    Överdriven reaktion – hon sitter i en bil och har med sig en alkoholhaltig dryck som inte är öppnad som hon på inget sätt verkar ha för avsikt att dricka innan/medan hon kör.

      Nedan paragraf behandlar vad som gäller vid bildframställning. ”En sådan annons som avses i första och andra styckena får inte strida mot god sed genom det sammanhang där den förekommer,” blir intressant då produktens sammanhang i detta fall råkar vara en bil där man inte ska dricka alls framförallt då man sitter bakom ratten.

      5 § Vid marknadsföring till konsumenter av alkoholdrycker eller alkoholdrycksliknande preparat genom kommersiella annonser får framställning i bild omfatta endast en återgivning av
      1. varan eller råvaror som ingår i varan,
      2. enstaka förpackningar, eller
      3. varumärke eller därmed jämförligt kännetecken.

      Kommersiella annonser i periodiska skrifter eller andra skrifter på vilka tryckfrihetsförordningen är tillämplig, och som med avseende på ordningen för utgivningen är jämförbara med periodiska skrifter, får inte vara större än 2 100 spaltmillimeter. Annonsen ska på ett tydligt sätt ange dryckens eller preparatets alkoholhalt men får inte framställa en hög alkoholhalt som en positiv egenskap.

      En sådan annons som avses i första och andra styckena får inte strida mot god sed genom det sammanhang där den förekommer, använda sig av metoder som är opassande med tanke på konsumenten eller innehålla osanna eller vilseledande uppgifter om alkohol, alkoholkonsumtion, alkoholens verkningar eller andra egenskaper. Lag (2019:345).

      Då hade hon likaväl kunnat stå bredvid ett träd elller nån husvägg med burken.

      Ändra bilden, byt ut burken till en vinflaska. Hur skulle den bilden uppfattas?

    Antingen är det korkat eller också vill hon/de provocera. Få uppmärksamhet för reklamen; negativ uppmärksamhet är ju miltals bättre än total tystnad. Jag hade t.ex. inte hört talas om den här alkoläsken förrän nu. Självklart måste hon/de insett att alkohol bakom ratten (om så bara på bild och utan att dricka där och då) är en dålig kombination. Annars är ho n/de mer korkade än jag trodde (och det vill säga en hel del).

    Ingenting förvånar mig längre, precis vad man kan vänta sig.

    Jag fattar bara inte kopplingen med produkt och miljö…… Det är inte så genomtänkt helt enkelt. Hade det inte varit bättre att fota i ett kök, en bar, på en fest eller middag eller liknande??

      Känns som det är gjort i farten, på väg till något annat..

    Jag tycker att det är olämpligt. Alkoholreklam får inte uppmana till alkoholkonsumtion vid olämpliga tillfällen, och då är förarsätet på bilen inte rätt plats att spela in sin reklam på. Dessutom ska minst 70% av exponeringen vara gentemot personer över 25 år, vilket knappast är fallet bland Lisas följarskara.

    Ren lathet.
    Hon vill tjäna cash på ett samarbete. Filmar lite snabbt i bilen på väg till annat.
    Opassande.
    Alkohol ska inte intas i förarsätet av en bil och det är såklart oansvarigt och korkat beteende.
    Gör om gör rätt

    Förhoppningsvis har folk en hjärna och tar eget ansvar. Herregud vilket trams.

      Folk har väl bevisat upprepade gånger att folk inte har det. Därav den lagstiftning kring alkohol som vi har. Ibland får man tänka några steg till innan man avfärdar och häver ur sig plattityder.

      Gör man reklam för alkohol ska man givetvis inte sitta i förarsätet av en bil.
      Det kallas moral och korrekt beteende. Ansvar.
      Du kallar det trams och att folk ska tänka själva.
      Din kommentar visar att du inte kan det.

        Du har rätt till din åsikt såklart, men blir nyfiken – På vilket sätt visar Sandras kommentar att hon inte kan tänka själv?

      Räknas flunsorna till folk?

    Finns ju parkeringsplatser utanför systemet. Bara för men har alkohol i bilen behöver man ju inte dricka den. Ser faktiskt inget superproblem så länge hon inte kör och dricker samtidigt.

      SUPER-problem ?????

        Nej… Huvudregeln i svenskan är att sammansättningar skrivs utan bindestreck. Superproblem, inte super-problem. ?

          Jaha, nu förstår jag super som i dricka. ?

    Om jag fattat lagstiftningen rätt ska man inte göra alkoholreklam till barn. Och nu vet jag inte hur följarskaran här ser ut men jag tror inte det är jättemånga över 18….eller jag hoppas de som är äldre kanske inte har influencers som förebilder….

      Precis. Man får inte rikta reklamen till barn och ungdomar, samt att minst 70% av dom som nås av reklamen ska beräknas vara över 25 år. Det är knappast fallet bland Lisas följarskara. Sen får man inte heller uppmana till alkoholkonsumtion vid olämpliga tillfällen, och det tycker jag nog ändå att denna reklam gör.

      Sedan förstår dom flesta att alkohol inte ska konsumeras bakom ratten på en bil. Men alla tänker ju inte så långt tyvärr. Kanske beror det på att jag sett nära anhöriga drabbas av problematiken kring alkohol, men jag hoppas Lisa åker dit för denna reklam.

    Har hon körkort?

      Ja, hon har körkort. Varför skulle hon inte ha?

    Inget att bli särskilt upprörd över. Dålig reklam som jag som företagare inte skulle vilja betala för, men tror verkligen inte att den reklamen gör att folk känner att det är ok att drink and drive.

    Ytterst olämplig annons. Alkohol ska inte på något sätt kopplas ihop med bilar eller bilkörning. Även om bilen står still

    Hur många är det inte som har haft förfest i en taxi på väg till en fest? Eller blivit körda till en efterfest av en schysst nykter kompis?

    Det där att bilar inte har någonting med alkohol att göra är ju bara en stor överdrift

      För de som mist en anhörig i en alkoholrelaterad trafikolycka tror jag inte tycker att alkohol och bilar är en överdrift. Det kan ju inte vara så himla svårt att inte bara ta den lättaste vägen till att tjäna pengar?

    Tror verkligen detta är sååå utstuderad. Lisa vet exakt vad hon gör.

    Hon borde ha filmat reklamen sittandes på en parkbänk.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.