Nya Tiktok-trenden #deinfluence

Jag fick ett tips om det här inlägget, skrivet av en Heidi Wold på LinkedIn.
Hon tar upp den nya trenden på TikTok, om kort och gott går under hashtaggen #deinfluence

Den senaste trenden är #deinfluencing – det vill säga att profiler berättar för sina följare vilka produkter de INTE ska köpa. I början av videos kan man höra ”I’m de-influencing this product”. Just nu är fenomenet stort inom skönhetsprodukter men räkna med att det sprider sig vidare till andra kategorier. Oftast handlar det om dyra produkter som helt enkelt inte levererar tillräcklig kvalitet eller värde i förhållande till pris. Istället rekommenderas följarna att köpa generiska och billigare produkter.

Trenden sägs vara en motreaktion mot alla produkter som influencers hävdar att ”man bara måste ha”. Det är nog också en reaktion på att profiler inte upplevs genuina i sina recensioner och också varit generellt slarviga med att tydligt reklammärka inlägg de får betalt för. Taggen #deinfluencing har i skrivande stund knappt 60 miljoner views på Tiktok och sprider sig även till andra sociala medier. // Heidi Wold

 

Jag ÄLSKAR den här trenden och skulle gärna se mer av den på exempelvis Instagram. 
Det borde inte behövas en sådan här märkning, men som Heidi skriver, influencets har slarvat med reklammärkningar och har upplevts som allt annat än genuina, så kanske är det här ett sätt för dem att få tillbaka lite av sin trovärdighet?

Tack för tips!

28 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Fast vad man vill köpa är väl upp till var och en.

      Tror att det är hela grunden för en marknadsekonomi? Men om marknadsföring inte hade någon effekt så skulle den inte vara en mångmiljardbransch.

      Ja jag fattar inte hur folk shoppar egentligen! När jag behöver smink går jag till kiks och låter dem rekommendera vad de tror är bra till mig. De brukar ha bra koll ?‍♀️ Är iofs inte superpetig men har alltid blivit nöjd

    Är mer av den åsikten att man aldrig bör ta råd av en talande reklampelare, dvs en influenser utan istället tänka helt själv! ??

    Som vuxen tror jag att det går alldeles utmärkt dessutom! ?

    Jag skulle nog lita lika lite på detta som på rekommendationer. Hur vet jag att influencern inte är sur på PR-agenten för märket eller hade velat samarbeta men fick nej eller något annat? Förtroende är ju en dyr och volatil valuta och inte skapar man den enklare genom dissar än hissar.

    Bästa vore om folk slutade lyssna på flunsorna vare sig det gäller gäller bra eller dåliga produkter.

    Vad skönt det är att inte vara så lättpåverkad att jag behöver springa och köpa allt som influencers tipsar om. För min del känns det onödigt att veta vilka produkter man inte ska lägga sina stålar på. Men för andra kan det säkert vara värdefullt.

      Det är alltid extremt underhållande när folk som dig trots att de står utanför ”hetsen”. Du verkar bli väldigt influerad av Underbara Clara på din blogg.

    Ehm… My har slagit in ett paket i cellofan (se story) #kanin? #måstenogövalite?

    Vad lever de här de-influencorna på, då? Om de inte får in reklamintäkter?

      Personerna i collaget är influensers som tjänar pengar på, you guessed it, att influera sina följare. Två av dem har en länk till Linktree (i bio:n) där alla produkter de visar upp i sina Tiktok-videor finns länkade. De tjänar på klick och genomförda köp. Trenden de-influencing är helt enkelt ett skenheligt sätt att tjäna pengar på.

    Vad har Katrin Z för sig nuförtiden? Hennes konstiga matmärke, hur går det efter hennes H*r & Pimpfest? Många är gratisbuden av hennes produkter iaf.

      Hennes matmärke verkar gå hyfsat bra faktiskt!

    Känns väldigt svajjigt att flunsor ska ge betyg på produkter överhuvudtaget. De är inte opartiska direkt! ?

    Oj. I teroin säkert jättebra idé. Men litar inte på influencers omdöme eller värderingar. Skulle antagligen räcka med att ett företag inte vill betala för produkterna, ge tillräckligt hög ersättning för marknadsföring, att nån på supporten var lite otrevlig eller att varan hade en skråma som skadade deras ego för att de ska ge en dålig recension. Det här skulle kunna ha förödande konsekvenser för företag som inte förtjänar det.

    Verkligen bra trend! Så trött på allt skit de försöker lura på oss!

      Det är samma sak, fast tvärtom. I detta fall lurar de folk att inte köpa vissa produkter…

        På uppdrag av andra märken förmodligen…

    Tror inte direkt det här är någon fantastisk ny trend som kommer förändra hela branschen och göra att vi plötsligt shoppar mindre. Det handlar ju fortfarande om produkter och shopping och ser man att en viss produkt är dålig kommer man antingen köpa något annat alternativt kommer folk säga emot och man köper ändå.

    Hela grejen med Mikaylas ögonfransar har verkligen rört upp grejer i hela influencervärlden!

    Jag upplever att jag har sett anti-hauls i flera år, men det är ju bra att fler får upp ögongn för den luriga marknadsföringen som influencers sysslar med.

    Gulligt ändå! Flunsorna försöker utveckla sitt imbecilla yrke. Vem vet, snart har de ett eget fackförbund! ?

    Stör mig på namnet då de tekniskt sett fortfarande påverkar (”influencing”) även om det är till att inte köpa en produkt.

    Men vad skulle influencers tjäna på det rent ekonomiskt? Att AVRÅDA från en viss produkt menar jag? Som det är nu tjänar de ju grova pengar på att göra reklam för allt möjligt och bedyra att det här är ”det absolut bäääästa jag någonsin haft”. Att de sedan tycker något helt annat veckan därpå är en annan sak.

    Men inga företag betalar väl för att få sina produkter dissade? Så hur ska influencers som lever på att vara vandrande reklampelare för kläder, skor, smink, smycken och inredningsprylar kunna överleva med de-influencing? Eller har jag missat något?

      Tvekar på att dom tjänar något på att avråda om produkter. Däremot stärker det ju influencerns trovärdighet om denna även kan uttrycka genuina åsikter, vilket i sin tur skulle kunna gynna vid samarbeten tänker jag.

      Tex kan andra konkurrenter anlita en flunsa att säga vad man inte skall köpa, för att öka flödet till sin egna produkt. Unket är bara förnamnet..

      Det pågår en stor diskussion kring influencers trovärdighet, efter en jättestor tiktok-person ljög om resultaten när hon gjorde en review.

      Här finns en sammanfattning om du inte har hört något om hela dramat. https://www.youtube.com/watch?v=-LwpXt0jm9o

      Det finns huuuur många videos och trådar om det här som helst, men alla går i princip ut på att folk har tappat förtroendet för flunsor.
      Jag antar att det är ett sätt att försöka vinna tillbaka publikens tilltro, genom att vara ärliga med vad som inte funkar.

    Älskar dessa videos på tiktok eftersom dom inte är sponsrade och därmed brukar bygga på influencerns riktiga åsikt. Alla är olika men jag personligen brukar ofta kolla upp omdömen om jag ska köpa något nytt, utifall produkten inte skulle vara värd pengarna. I slutändan handlar det såklart om huruvida man själv vill köpa produkten eller inte, men andras åsikter ger ju en viss vägledning.

    Om inte annat skönt med något som är raka motsatsen till ”oh my god bästa någonsin jag döör” när produkten i själva verket är kass. Är redo att gråta varje gång jag hör NA-KDs lågkvalitetsprodukter prisas till skyarna.

    Där ser man.
    Min gamla bästis från mellanstadiet och en del av högstadiet, innan hennes familj flyttade 50-ish mil bort och vi tappade kontakten. Har inte tänkt på henne på många år!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.