Keep or return?

Aldrig har en video på det här temat givit en sådan sur eftersmak. Inte för att den görs av Nicole Falciani, utan för att det är det första inlägget med det här innehållet som jag ser efter att ha läst den stora granskningen om vad som sker med våra beställda kläder, när vi returnerar dem.
Har du inte läst den så rekommenderar jag den. Du hittar den här på Aftonbladet.

Det är helt sjukt, det som sker med våra returnerade eller ”återvunna” kläder, och jag kommer fundera mer än ett varv innan jag köper kläder igen, för att undvika att bidra till den här klädkatastrofen.

Jag hoppas även på att se färre ”Keep or return-videos” i framtiden, med tanke på detta, men så länge folk uppskattar dem så kommer influencers förmodligen fortsätta med dem.
Konsumentmakt, people. Konsumentmakt. Ett tyst maktmedel som kan vara ack så framgångsrikt.

79 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    ?. Bra att minska konsumtionshetsen!

      Absolut,men hur menar du att denna filmsnutt med Nicole skulle bidra med minskad konsumtion?

        Jag menade att det är bra att Camilla uppmärksammar det osmakliga i konsumtionshetsen som såna här videos bidrar till. Kunde varit tydligare med vad det var jag höll med om!

    Har läst en del men förstår inte varför inte affärerna säljer samma plagg igen. Är det för dyrt att ha folk som tar emot returen?

    Försöker att inte beställa kläder så ofta, men bor i en mindre stad som har ett litet utbud. Så blir ändå några beställningar om året (90% av kläderna behåller jag).

      Jo, dom säljer returnerade plagg. Artikeln avser använda kläder som man byter in mot ersättning via H&M:s ”återvinningssystem” med löftet att tygerna ska få nytt liv.

        Men även om just länken i inlägget går till ”återvinningen” så dumpas också mycket av de nya plagg som retureras. Det har bland annat forskare på Lunds universitet kollat på https://www.lu.se/artikel/returnerade-varor-slangs-billigare-att-salja-igen

          Det är mycket möjligt och i sådana fall väldigt beklagligt, då vi trots allt pratar om fullt användbara kläder. Men då blir det lite fel att svartmåla just H&M med en artikel om något annat som underlag.

          Precis, massor med nytillverkade, oanvända plagg som dumpas, det som hänger på rea och inte blir sålt. Vet att en del dock, bla Åhléns skänker sådant till second hand, men många företag väljer alltså att dumpa dem ist. Så fruktansvärt onödigt.

        Jaha ok, då förstår jag bättre. Tack 🙂

      Jag har inte läst allt som skrivits i ämnet men eftersom vi lever i ett kapitalistisk system där det mesta styrs av pengar så skulle gissa på att det är så enkelt som att det kostar mer att administrera och återinföra returerna ”i systemet” än vad det ger. Det vill säga, det är billigare att dumpa kläderna på annat sätt än att sälja dem igen. Pga. fast & cheap fashion och gratis returer för konsumenterna så är mängderna stora och påverkan på miljö och klimat likaså.

      Har jobbat med inköp inom modebranschen i 15 år och har hittills aldrig varit med om ett företag som kasserar returer. Med returgrader på upp till 50% (alltså att hälften av det som köps returneras) hade det medfört enorma kostnader för företagen. De som ev gör detta måste vara företag som knappt har någon inköpskostnad alls för sina plagg och så är inte fallet för de svenska kedjorna vad folk än tror. Speciellt inte sen marginalerna krympt efter pandemin med dyr dollar, dyra frakter och inflation som medför högre inköpspriser som de flesta företag försöker att inte lägga på utpriset och ta betalt av kunden.

      Jag har jobbat på Sveriges största outdoor-företag och där var/är det så att samtliga reklamationer slängs. Även om det skulle vara så att det är en liten liten liten defekt (som typ en svart prick under en beige sula på ett par skor). Detta var inget vi som företag fick bestämma själva utan det är order från leverantörerna. Vi fick filma videobevis när vi satte en kniv i ett tält värt 15000kr för det var fel färg på ett snöre. Detta skickades sedan till leverantören som godkände destruktionen och bad oss slänga tältet.

      Gällande returer så hade vi dels ett gränsbelopp på vad som var värt att lägga upp på siten igen och dels vilken typ av produkt det var. Det kostar för mycket att ha personal som går igenom alla returer, kontrollerar varornas skick, paketerar om (kläderna kommer ju i såna engångsplastpåsar) och lägger in i lager igen.

    Jag läste en artikel i dagens tidning om hur de unga förfäras över hur DE nu behöver ta konsekvenserna av tidigare generationers beteende – miljömässigt och klimatmässigt. Men jag undrar om det inte är desamma som står för den värsta konsumtionen idag – kläder i det OÄNDLIGA som köps billigt, returneras eller används några veckor, slängs … iPhones mm mm som ska anlända GENAST med flyg från Kina – vem vill vänta mer än nån dag på det senaste nyaste?? Osv osv. Jag tror nog alla behöver särskåda sitt eget beteende här…. Vad gäller mat, konsumtion osv osv.

      Är det verkligen den yngre generationen som är värst? Jag tycker att de yngre verkar vara mer medvetna.

        Jo, vissa! Verkligen. Men tänk t.ex. alla influencers och alla billiga klädföretag … de nyttjas bara av de unga. Det är de unga idag som står för en enormt stor del av konsumtionen vad gäller ffa kläder.

          Jag tvivlar på att det är den yngre generationen som står för den största överkonsumtionen och miljöpåverkan. Men jag motbevisas gärna.

            Det är väl den yngre generationen som syns mest pga att de liksom gör ett statement av det – antingen att de shoppar hejdlöst eller att de är väldigt miljömedvetna.

      Jag tycker dock att den yngre generationen är klart mest medvetna. Både jag och flera av mina vänner handlar second hand, sopsorterar, äter vegetariskt eller veganskt osv. I mitt fall är det inte primärt ur miljöaspekt, men handlingarna minskar ändå miljöpåverkan. Att göra fynd på H&M:s reasnurra känns mer som en medelåldersgrej.

        Njä, medelålders har mer pengar och köper generellt dyrare och färre kläder. Bidrar naturligtvis också till miljöförstöringar men alla dessa hauls riktar sig till yngre som i sin tur shoppar efter samma mönster. Jag känner på riktigt inte till en enda i min ålder som shoppat från Shein eller liknande, däremot mångas tonårsdöttrar.

          Jag känner inte heller någon i min ålder som handlar på shein eller wish osv. Däremot många på jobbet som är i 50årsåldern ”fyndar” där.

      Men det är väl knappast bara de yngre som skeppar krafs från kina och reser och överkonsumerar?! Nu vet jag inte exakt vilka du menar med ”de yngre” men jag tror inte att tonåringar är de värsta.

      Men hade de varit unga då klimatdiskussionen inte var så het, så hade de levt på som vanligt. Det är underligt att de pratar på sådant sätt som att en viss generation skulle vara ansvarig. Hade det varit ombytta roller är det nog få som levt annorlunda.

        Jag tror ju verkligen inte att en enda generation är ansvarig MEN man har ju aldrig i mannaminne sett sån konsumtion av t.ex. billiga kläder (som inlägget delvis handlar om) som skeppas kors och tvärs och sen dumpas. Eller de ORÄKNELIGA turer över planeten av cargoflyg från Kina – de flyger rakt över oss och jag ser dem oavbrutet hela dagen och hela nätterna (på min app). Jag misstänker att de innehåller främst tekniska grejer typ iPhones och liknande. En del kläder? Ingen den äldre generationen köper i överflöd.

        Men ja, vi är alla i samma båt och vi behöver tänka om.

          Vilken är den äldre generationen som du menar inte köper iphones och fraktar saker med flyg från kina eller köper billig fast fashion?

            Ok, men inte lika många. Inte samma driv att ha det senaste. Inte samma behov att följa mode och digitala nyheter och inriktningar. Jag är ”äldre” och köper definitivt inte samma mängder kläder online som min dotter (22) gör. Inte i närheten! Å andra sidan är hon nästan vegan (jag ligger snäppet efter…) då jag vet inte om det lämnar ut dig eller om man ens kan tänka så?

              Du kan inte bara utgå från dig och din dotter.

                Vilka utgår du ifrån? Med tanke på att det sanslösa köpandet/returnerandet/förstörandet av modekläder online ökat i en helt bisarr hastighet på senaree år?

          Vi har haft det riktigt jäkla bra i Sverige i ca 20 år, ekonomiskt iaf. Det har såklart påverkat konsumtionen av ALLT. Nu är det slut på de goda tiderna och folk får verkligen dra åt svångremmen på, ja allt igen. Konsumtionen minskar och kommer att minska rejält i flera år framöver.

            De flesta har det dock fortfarande väldigt bra. (Finns såklart undantag men det är förhållandevis få) Blir det massarbetslöshet då visst, då kommer väl en del behöva dra åt svångremmen ordentligt. Men att sånt här krafs-skeppande kommer sluta pga folks ekonomi, alltså då ska det ju ha gått riktigt långt. Folk kommer vilja fynda än mer och hålla fasad, liksom folk shoppar mer av mindre ”tröstprylar” när ekonomin är sämre (däremot kanske man skippar thailandssemestern eller skjuter på större renoveringar).

            Det konstiga är dock att tex. resebranschen går som tåget, fullbokat överallt och var så tidigt in i säsongen. Kanske beror det på pandemin och en längtan efter att resa, men att, som en del tydligen gör, ta lån för att åka på två veckors semester utomlands är ju ingen höjdare direkt.., eller så har en stor del av befolkningen det fortfarande ok ekonomiskt och lever på som vanligt.

          Men har du källor på det du säger eller utgår du från dig och din dotter?

          Du är ju allt som är problematiskt med din generation. Ni har ingen självinsikt och skyller allt på andra. Ingen generation är så medveten som de yngre vi har idag, de hinner ju knappt bli vuxna och tjäna pengar förrän de ska beskyllas för all världens problem.

      Unga kvinnor är ju dock den grupp som alltid hamnar i topp kring miljömedvetenhet.

        Ja, men när Naturvårdsverket tittade på klädkonsumtion så visade det sig att unga, främst kvinnor, ofta svarar ja på frågan om miljön/klimatet är viktigt men det speglar sig inte så ofta i deras kläder. De handlar ofta och sällan hållbart. (Obs på gruppnivå finns såklart individer som gör andra val).

          Det låter väldigt rimligt. När jag var yngre hade jag ÄLSKAT att kunna shoppa på det här sättet, man behövde ju nya outfits ofta när man skulle ut 2-3 gånger per vecka och ville såklart ha snygga kläder i skolan också. Men tyvärr var det ju rätt dyrt och CSN räckte inte till mängden jag egentligen hade velat shoppa. Idag vill jag bara att kläderna ska sitta perfekt, vara av bra kvalitet och sånt man bara kan dra på sig och inte behöva oroa sig för att de inte ska hålla i tvätten eller att man behöver special-underkläder för att de ska funka etc. Förbrukar nog min klimatkvot mest på resor. Trots det skulle jag nog säga att jag alltid brytt mig om miljön/klimatet, är ju inte helt obrydd. Däremot är det ju ofta vissa uppoffringar man inte vill göra. Tror det bästa är att verkligen informera, informera och informera lite till. Så kan man göra lite bättre val varje dag, inte välja frukten som flugits in eller välja att avstå någon beställning från shein. Jag är faktiskt förvånad över hur omedvetna folk verkar vara, på jobbet tex diskuteras det bara huruvida kvaliten hos shein är, eller hur lång tid frakten tar. Ingen verkar ha tänkt på hållbarhet.

      Fick upp en medelålders svensk kvinna som som driver ett rätt stort konto på Tiktok om hon och hennes familjs liv i USA. De ska hem till Sverige på semester och mamman är och handlar en massa krafs på ett lågprisvaruhus inför resan. Hon säger sedan nöjt att det är jättebra att det är så billigt för då kan man bara slänga leksakerna till barnen sen efter flygresan är över. Hon fick en del sura kommentarer men verkade inte förstå varför det var ett helt skevt tänk, hoppas hennes barn växer upp med lite mer vett i skallen. ?

      Den värsta generationen är ju boomers, alltså de som är pensionärer idag. För det första slet de sönder miljön för 40 år sedan redan, för det andra vägrar de ändra beteende. De ska dö om 10-20 år så de ”unnar sig” golfresor till Portugal och Spanien flera gånger per år, plus någon äventyrlig resa till USA/Kanada/Asien per år, tar jämt bilen, tror de ska dö av järnbrist om de inte äter kött dagligen osv… Och samtidigt beskyller de ungdomar för att vara dåliga människor pga svär för mycket eller annat trams.

      Så konstigt , med tanke på att exempelvis 40-talister har en tendens att spara en liten potatis eller en köttbulle som blir över från en middag, eftersom dem blivit fostrade efter kriget att inte slösa. Och inte sjutton reste folk hur som helst på exempelvis 60-70-talet. Samt på den tiden använder kläder en klänger tid, och egna kläder syddes. Så inte fan är det äldre generationens fel.

        Det är nog snarare 60-70talisterna som de yngre syftar på i det sammanhanget.

          Jag menar det, och det stämmer ju ej.

        50-talisterna är de som gjort bostadskarriär och därför lever lyxliv numera. De tror sällan på klimatförändringar och tycker ”Äsch att lilla jag flyger några mil är väl inget? Blir ju deppig om jag inte får se thaisolen i januari!”. Hemsk generation.

          Finns såna gamlingar ja men de flesta bor inte på Solsidan. Antar att kommande generationer kommer att förfasa sig över sina förfäder, dvs nutidens unga?

    Artikeln avser plagg som återvinns, alltså använda kläder som man byter in mot en ersättning hos H&M. Det är alltså inte plagg som beställts och returnerats. Fortfarande otroligt missvisande och dåligt av H&M att kalla detta för återvinning, men det har inget med dessa videos att göra.

      Ja exakt, såklart slänger de inte returnerade plagg @Camilla

    Hemskt! Och tycker alla ska läsa det reportaget sen, intressant och minst sagt skrämmande ? ?

    Men alla nätbutiker måste få ordning på sina storlekar. Man kan beställaa exakt samma byxa i två olika färger, samma storlek så klart men det ena paret sitter bra och det andra gör det inte.

    Jag vill inte skicka tillbaka något alls. Jag beställer bara sånt jag verkligen vill ha, men från min senaste beställning returnerade jag 10 av 12 plagg pga helt fel i storlekarna.

      Vilka är värst vad gäller fel storleksuppgift?

      Vilka är bättre på det?

      Vilka har bättre kvalitet på sina kläder så de håller ett längre tag och vilka är urdåliga så de är förstörda på några veckor/månader?

        Bäst är när företaget låter konsumenterna ge betyg på kvalite/storlek. Är ärligast tycker jag. HM har så sen något år tillbaka, Asos har alltid haft så.

          Fast det säger inte mig någonting att en random kvinna tycker att storleken är bra. Ofta är folks kommentarer alldeles för generella för att vara hjälpsamma.

          ”Bra. Fin färg. Passade mig i storlek”
          Ok…. Då vet jag…

            Det KA syftade på hos tex hm är som en liten mätare där de som köpt kan rösta om plagget är litet, genomsnittligt eller stort i storleken (minns in exakt bestämning men typ ”true to size”). På det viset kan man lättare bedöma om man ska gå upp/ner en storlek tex.

      Vi kanske ska handla mer i fysiska butiker…? Idag shoppas det mesta online. Butiker läggs ner i rasande fart, citykärnor förlorar sina butiker och lokaler gapar tomma. Den fina fina stan där jag bor, är snart ödelagd. Bara ett antal restauranger kör på. I stort sett alla klädbutiker (där man kan PROVA kläderna!!) är nedlagda. Det är skrämmande.

      ID
      Sen vore det bra om flera butiker hade samma mått. På en del ställen är en XL som en M.

      Försöker alltid läsa andras kommentarer om plagget. Men det är så individuellt så det stämmer inte så ofta, om det inte är extremt små/stora i storleken.

        Läste i veckan en recension
        ”perfekt längd” plagget var en bikini….

          Ja, det kan väl vara en perfekt längd på en bikini? Precis lagom täckning typ?

      Där är ju faktiskt shein väldigt bra, de har alltid mått på sina kläder.

        Bara att hoppas att barnarbetarna kan sy efter dessa då.

      Ingen som reagerar på att man beställer hela 12 plagg ”som man verkligen vill ha”? Om detta anses vara ett noga uttänkt urval så undrar man ju hur mycket andra beställer… Man får ju hoppas att en beställning på 12 plagg ska täcka klädbehovet för en lång tid framöver.

        Jag handlar oerhört sällan. Två gånger per år ungefär

          Dp kanske man kan kosta på sig att handla i butik? Även om det är en bit att åka.

      Håller med dig när det kommer till storlekar. Man kanske köper ett par byxor som man gillar och vill ha ett par till, köper samma strlk och de är två storlekar större, fastän samma byxa, helt obegripligt hur det kan diffa så.

      Om varan är slut i butik i min strlk och jag därför måste beställa på nätet, så brukar jag testa annan färg i rätt storlek i butik, just för att jag vill undvika returer. Alla har ju förstås inte möjlighet till det, pga ingen butik i närheten, men vet jobbarkompisar som inte orkar gå till butik och prova, utan beställer typ allt i tre storlekar utan att blinka. De använder nätbutiker som nån slags provrum. Helt galet.

    Jag är för lat för att skicka tillbaka. Ger bort kläder eller lämnar in dem till loppisen.

      För mycket pengar eller sjukligt lat? ?

        Näven
        Jag köper 3 plagg åt gången för att se om de passar. Om de passar så köper jag samma vara igen senare. Jag köper inte hur många plagg som helst plus att det går ett par månader mellan varje köp.

      Samma sak här. Enda gången jag kan minnas att jag skickat tillbaka något var ett par skor för typ 6000. Då kändes det lite väl dyrt att behålla dem när de inte passade i storleken. Gör alltid stora beställningar på typ HM och sen efter månader hittar jag mängder med saker i garderoben med prislappen kvar som jag inte ens testat utan bara tryckt in.

        Ojdå kanske dags ändra sitt köpbeteende? Jag skulle få så dåligt samvete för min ekonomi att göra så. Och miljön (i andra hand).

    Jag måste i stort sett beställa på nätet. Där jag bor finns typ 2 klädaffärer med litet utbud.
    Så jag får bara hålla tummarna att kläderna passar!
    Men det är inte lätt, beställde 3 par byxor en gång, de med STÖRST storlek var för små, de andra passade.

    Jag ligger dessutom mellan S och M, så jag vet aldrig vilken storlek jag ska ha. Brukar chansa beroende på plagg och ibland chansar jag fel.

    Som svårt panikslagen 50-åring i omklädningsrum trotsade jag stressen och provade jag och köpte en klänning i butik efter reportaget. Jag berättade för expediten innan att jag hatar att prova kläder och det här stressar skiten ur mig och jag behövde ett ärligt svar om passform och storlek. Vinst för mig och miljön (eller inte miljön riktigt) men ingen retur den här gången!

    Så bra att du lyfter detta! En av anledningarna att jag inte följer ”påverkare”, annat än via denna kanalen då. Vill försöka att dra mitt strå till stacken och köper det mesta via vintage-sajter eller marketplace. Händer absolut att jag köper fabriksnytt, men inte så ofta. Så sluta följ påverkare som hetskränger så blir de färre av sig själva!

    Vi MÅSTE ändra beteende .Vår konsumtion på kläder och prylar DÖDAR oss långsamt. Influencers som lever på reklam och gör så att konsumtionen ökar har ett stoooort ansvar.
    Ingen, absolut ingen är utan ansvar. DU och JAG, VI ALLA måste sluta handla mer än det vi behöver. Slavarbetare, barnarbetare som vi utnyttjar, deras miljö som VI förstör när vi konsumerar……..VI är alla medskyldiga.

    Källkritik? Aftonbladets granskning handlar om cirkulärbutikerna, dvs där du kan lämna in kläder eller textilier i utbyte mot värdecheckar. Inte returnerar nyköpta kläder, utan alla sorters kläder hemifrån som du vill göra dig av med. På samma sätt som att lägga i en sån klädinsamling på återvinningen.

    Finns det någon mer bortskämd och verklighetsfrånvänd influencer än Nicole? Blir arg bara jag ser henne. Så mycket mobbartjej-på-högstadiet-vibbar att det gör ont i ögonen.

      Ha, såg du när hon tjurade i Hela Sverige bakar. Riktigt tonårsbeteende, eller inte ens det faktiskt, mer som femåringar beter sig när de inte får som de vill..Hon verkar otroligt omogen och oskön.

    Vad ni alla i kommentarsfältet skyller på olika åldersgrupper, blir lite sandkastarnivå på diskussionen..

    En del äldre bidrar till klimatförstörningen, en del yngre gör det är absolut inte alla yngre som är super miljömedvetna eller ens bryr sig. Kolla hur många som shoppar och reser så extremt mycket i alla möjliga åldersgrupper

    Vi alla är skyldiga och vi alla har möjlighet att göra en liten påverkan till en bättre värld

      Det är absolut inte alla äldre eller yngre som är medvetna heller ska det också stå *

      Håller med, blir så konstig start på diskussionen liksom ”det är de andra!!!”. Utan att ens ha någon statistik på det eller tänkt på annan typ av konsumtion som också bidrar.

    Camilla, har du läst granskningen själv? Den handlar inte alls om kläder vi returnerar utan de vi lämnar in för att återvinna.
    Säga vad man vill om att beställa massa kläder o skicka tillbaka hälften men du kommer med rent faktafel i detta inlägg.

    Vi skulle behöva ändra åsikt om vad som är ”status” i livet tänker jag. Idag är det ju resor, prylar och utseende som ska ge sken av både lycka och status. Och vi verkar inte vilja ändra på oss. Skulle vi börja vända blicken mot något som inte kan köpas för pengar så skulle media så småningom haka på, influenser bli tvingade till iaf viss förändring och sist borde väl marknaden också ändras. Kanske status kan få vara att människor övat sig att bli riktigt duktiga på något, hantverk, musik…tankeverksamhet?

    Du har inte rätt fakta. Du bör kolla upp saker och ting innan du antar.

    Vart har du fått information om att de inte säljer returnerade plagg? Där har du fel. H&M är ett av få företag som tar emot allt som skickas tillbaka och faktiskt säljer det. Absolut att rätt info ska ut till allmänheten, men sprid inte falsk info.

    Och nu har H&M även inför ett köpstopp med Klarna för kunder som har för hög returfrekvens. Det kanske kan vara något att fokusera på – fundera på varför de väljer att göra så samtidigt som de uppmanar kunder till att shoppa hem och prova i lugn och ro.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.