Charlotte Perrellis Interflora-ilska

Arg som ett bi är hon, Charlotte Perrelli och det är Interflora som får sig en släng av sleven här. 
Charlotte har nämligen betalat 1400kr för en bukett som hon mest liknar vid ”några kvistar” och jag förstår henne. 1400kr? För det där?
Är det fråga om utrotningshotade kvistar eller varför kostar de i paritet med saffran?

Är detta konsumentmakt eller maktmissbruk? Kan man reklamera ett blomsterbud? Det måste man väl kunna? 💐

84 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Förstår att hon är arg, vilken dålig bukett för det priset.

      Haha den var riktigt fin i jämförelse med vad Euroflorist skickade när jag och min familj beställde varsin bukett till en närstående boende på Gotland när hon fyllde jämt.

      Beställningen avsåg två fantastiskt vackra buketter med flera olika blomsorter i harmoniserande färgskalor som omsorgsfullt komponerats ihop, som vi betalat 1300 kr för. Det som levererades var två otroligt basic tulpanbuketter, ena i en random mix av olika färger, den andra helt vit. Den ena hade ”dekorerats” med enbart döda, bruna kvistar, alltså avklippta grenar från ett träd, utan blad på. Det såg ut som ett påskris. Den andra
      buketten var dekorerad med typ spraymålade halmstrån eller något. Det var utan att överdriva de fulaste buketter jag någonsin sett så vi hörde av oss till kundtjänsten för att klaga men de insisterade på att dessa påskris var acceptabla substitut till det vi beställde då butiken hade slut på blommor och de menade att buketternas värde motsvarat det vi betalat. Det var skrattretande. Även om tulpanernas värde faktiskt skulle vara detsamma som blommorna i de beställda buketternas värde är ju en stor del av det värde man betalar för det hantverk som ligger bakom kompositionen av en vacker och smakfull bukett. Behöver inte en florists hjälp att köpa en bunt tulpaner och trycka ner några halvmeter många torra kvistar i.

      Buketterna skickades från Visby genom Euroflorists onlinetjänst. Har varit med om att flera buketter jag beställt inte motsvarat förväntningarna, men detta tog priset. Så fruktansvärt fräckt, det kändes verkligen som en scam.

    Det kanske är My’s blommor som levererat.

      Precis det första jag tänkte 😂

    😬
    Har också blivit så besviken och känt mig lurad, det bästa och lite tråkigare är att köpa presentkort och skicka digitalt så får den som ska få blommor gå och köpa en bukett själv.

    ( My Martens blombukett levererar interflora – bud i Täby )

    Jag har också märkt det där men inte orkat bråka om saken, bra Charlotte tar fajten. Skickat blommor via interflora till min mamma som bor långt bort till tex födelsedag och mors dag. Sen har mamma skickat bild på blommorna och skrivit tack. Och jag har inte ens känt igen att det är buketten jag valt. Minns tex att jag skickade en bukett som skulle vara i mammas favoritfärger, men buketten hon fick var i helt andra färger. Att man lägger på pengar för leverans är ju såklart ok, men att Charlotte betalat 1400 kr för den där trista buketten är ju sjukt. Fatta vilken bukett hon hade gått för de pengarna om hon köpt buketten i butik.

      Men ja! Skulle aldrig beställa från interflora igen. Skickade blommor till en vän när hennes mamma gått bort och buketten som jag hade valt var inte den buketten min vän skickade bild på. Gud vad jag skämdes över de fula blommorna, som att jag inte hade brytt mig och valt första bästa som fått duga. Såg på riktigt ut som att de gått loss i skogen och plockat pinnar som var stora och träiga till för få blommor och dessutom fel färg 🙄

    Heja Charlotte! Även jag har ”drabbats” av interfloras maffia. Beställer till familjen utanför Sverige och får en bild tillbaka på en bukett som jag bara vill gråta över. Interflora skyller på butiken som levererar…..Fy skäms!

      Klagade du inte i den butiken då?

    Men varför fortsätter man använda ett företag om man inte är nöjd?

      Man tror kanske att det är ett enstaka misstag. Sen blir man arg och letar alternativ som Charlotte gör här.

        Men hon skriver att det är 10:e gången och hon känner sig lurad gång på gång.
        Lite kan hon nog skylla sig själv.
        Jag skulle ta ett annat bolag och det hände mig en andra gång.

          Men hon har ju även skickat till olika personer så olika butiker gör buketterna, men tydligen blir det ändå samma.

          Intrrflora gör ju inte buketterna själva utan Det är lokala blomsterbud. Men de borde ju sköta klagomålen eftersom det är dem man anlitar. Så dålig service!

    Har råkat ut för detta många gånger och får samma svar från Interflora som skyller på butiken som levererat. Har syskon och vänner som bor långt ifrån och jag skickar alltid blombud vid födelsedagar eller när någon behöver lite extra omtanke. Men det har nog hänt 2 ggr att blommorna ser ut som på bilderna..

      Varför skickar du inte med annat bud än Interflora då det inte blir bra?

        För att man hoppas att det är ett icke återkommande problem och ja det är dumt. Men har man vänner och släkt som bor långt iväg så funkar det iaf inte för min del att sitta och leta upp enskilda butiker.

        Man ska väl ändå förutsätta att det man köper ska levereras?

    Kan man inte söka upp en butik i staden där mottagaren bor och ringa direkt och köpa en bukett/leverans?
    Genuin fråga.

      Precis min tanke.

      Jo men är det kundens ansvar att ringa runt? Det är ju Interflora som samarbetar med dem och står för leverens till kund så det är ju Interflora som ska ta det samtalet och se till att lösa problemet till sin kund! Det är ju inte kundens ansvar vem Interflora valt att samarbeta med. Hade P gått och köpt direkt från butiken så hade hon själv fått kontakta dem. Men det är som att Foodora skulle säga ”testa ring restaurangen” om de levererar en halvtom låda mat till dig. Eller för att dra det ännu längre, att H&M skulle säga ”testa ringa fabriken” om ditt klädesplagg skulle gå sönder.

        Jag menar inte att man ska ringa till butiken för att lösa problemet.

        Men jag bor i en mindre stad i Sverige och vi jr flera blomsterhandlar och några verkar inte vara anslutna till tex interflora. Då menade jag att om någon vill skicka blommor till mig så kan den personen googla ”blomsteraffär i min stad” och sedan ringa direkt till butiken. Att man i köpandet kringgår just interflora som leverantör.

          Men hur gör det saken bättre? Det är ju butiken som är problemet. Hur ska du kunna veta vilka butiker som är bra och inte? Man antar ju att butiker anslutna till Interflora håller en viss standard.

            Den dyra (?) avgiften butiken betalar för att få vara del av interflora försvinner?
            Butiken kanske kan berätta vad de har för blommor inne, tex kanske de inte har pioner som interflora visar på sin hemsida?

      Interfloras tjänst är ju till för att förenkla just det. Det finns väl massor med saker som förenklas med en tjänst, som fortfarande GÅR att göra på krångligare sätt.

      Bra tänkt, precis som när man bokar hotell eller flyg direkt på deras hemsida. Skulle vara intressant att veta hur mycket Interflora tar betalt för att förmedla tjänsten, skulle inte bli förvånad om det var uppåt 40%, och sedan budet på det. I så fall blir det inte mycket kvar till blomsterbutiken.

    Heja Charlotte! Tycker hon använder sitt kändisskap helt rätt. Jag har själv råkat ut för detta flertal gånger vilket resulterat i att jag hoppar över blommor och skickar något personligt. Bra Charlotte!

    Har också skickat via Interflora under pandemin och buketten var helt vissen och rutten två dagar senare.
    Har jobbat i kundservice i många år och om jag fick ett sådant ärende skulle jag
    1. personligen lägga tid på att kontakta butiken och begära att de återkopplar med förklaring och åtgärd inför framtiden
    2. kompensera kunden med minst pengarna tillbaka, ett presentkort osv
    3. ge kunden mina kontaktuppgifter så att de har en person att vända sig till för uppföljning
    4. meddela produktledningen att se över den butiken så att det kommer en uppsträckning från ledningen. Om en butik missköter sig upprepade gånger kan de bli av med partnerstatus.
    Detta förutsätter så klart att kundservice har mandat att kompensera och att lägga tid på utredningar, många företag anlitar endast callcenter som har ett väldigt begränsat antal sekunder på att hantera ett samtal vilket resulterar i liknande interaktioner som Charlotte fick. Så himla tråkigt.

    Åh nej, jag skickade just till min farbror som fyllde nittio. Har inte sett buketten men borde be om bild. När jag skickade till min dotter i London nyligen så var buketten precis lika stor och fin som på bilden.

    Har också hänt mig. Men blir så besviken.

    Har slutat skicka blombud via interflora för det var så ofta det levererades små skabbiga buketter som inte alls såg ut som det jag beställde.

      Det är så vi borde göra allihop.
      Anlita inte Interflora.

    Jag läste i kommentarerna att butiken som skapat buketten ligger i Täby. Kan det vara en butik i Hägernässtrand mån tro?

      Försöker du gotta dig nu?

        Den repliken bekräftar ju nästan

      Det står ju Täby Centrum. En bit ifrån

      Jag har skickat flera blomstertid- långt ifrån Hägernässtrand – och fått samma ynkliga bilder på blommor. Sista åren har det verkligen gått neråt tyvärr.

    Har man inte lärt sig efter 10ggr så tror jag inte det är Interflora som är problemet.
    Efter 2-3ggr borde man ha lärt sig vad man för för pengarna.

      Men du är ju så otroligt duktig på precis allt – att inte du är drottning är ju konstigt.

        😅 fast det var ju sant det L skrev.

        En gång är ingen gång, två gånger är ett sammanträffande och tre gånger är en vana.

        Vad förväntar hon sig ska ske om hon ger dem en fjärde chans?

        Såklart rättfärdigar det inte den dåliga servicen men hon måste ju ha ett stort tålamod när hon fortsätter att hoppas på bättring

      Tänk att leverans betyder så mycket. Flera här har skrivit ungefär samma sak som du – varför fortsätta använda interflora efter upprepade besvikelser – ändå är det bara du som låter som en störig flashback-kille när du skriver det.

      Du menar att man ska ha lärt sig att alla blomsterhandlar runt om i Sverige som är anslutna till interflora är sjukt dåliga?

    Jag brukar leta upp en blomsterbutik i staden där mottagaren bor och prata i telefon med butiken där. De brukar bli glada att man letat upp dom och så drar de pengar på mitt kort. Har gjort det många många ggr. Inga som helst problem.

    Utöver Interflora finns två blomsterförmedlare i Sverige.
    Euroflorist och Flowerhouse.
    Risken är förstås att resultatet inte blir bättre om man testar en annan förmedlare.
    På mindre orter kan det vara en och samma butik som har hand om bukett och leverans.
    Men har man länge varit missnöjd med Interflora så vore det i alla fall en idé att testa en annan förmedlare.

      Euroflorist är ännu sämre, svårt att förstå att man kan vara det, men det är sant.

        Jag har alltid varit mycket nöjd med Euroflorist! Jättefina buketter och service, rekommenderar!

          Så säger bara en som tjänar pengar på skiten. 😂😂

    Har både fått och skickat blommor visa interflora. Har varit jättefina varje gång!

    Men verkar som jag haft tur…

    Vägrar Interflora. Skickade en bukett till en nyförlöst mamma, fick se buketten och kände inte igen den. Inte en blomma eller färg rätt. Skrev och klagade och Interflora tyckte att den nyförlösta mamman själv (!!!) skulle ta med buketten till en Interflorabutik och byta ut den. HON som mottagare skulle lösa problemet. Jag tyckte att det minsta de kunde göra var att skicka en ny, rätt bukett.

      Det är ju helt sjukt dålig service! Fruktansvärt.

    Undrar så om en vän jag skickade Interfloras blommor till fick nåt fult? Hennes syrliga ”tack” var inte likt henne alls, och fick ingen bild på buketten hon fått heller. Buketten på hemsidan var typ det vackraste jag sett, så hoppas verkligen det inte blev nån maskros bara…😐
    Tanken slog mig nu när jag läste detta härinne…

      Jag skulle som köpare bli sur om jag betalade 1400 spänn för kvistbuketten men jag skulle som mottagare bli glad oavsett hur buketten ser ut. Det är ju någon som har tänkt på mig, tagit sig tid och skickat ett blombud. Om man får blombukett skickat till sig och surar över hur den ser ut är man bara otacksam.

        Precis! Glad som mottagare blir man ju, men som avsändare har jag valt en bukett med personens favoritblommor och färg och en stil som passar, men får sedan se att det var något helt annat. Det är jag som betalar som gentemot Interflora sak vara nöjd med deras tjänst.

      Vad är det för vän som svarar syrligt oavsett hur stor buketten är?

    Helt rätt. Man ska få vad man betalar för, och kan företaget inte leverera utlovad kvalitet så ska dom heller inte erbjuda tjänsten. Må så vara att det är butikens fel, men det är Interfloras tjänst och därmed deras ansvar.

    OT Hur resonerar Tanbykara som ser fram emot att lämna dottern på förskola för att hinna träna? Hon tar upp detta i sin senaste vlogg.

      Jag tror nog hon tycker mycket med att lämna dottern känns jobbigt. Att hon kan träna är en av de positiva sakerna? 🤷🏼‍♀️

        Nu är ju syftet med förskolan inte att föräldrarna så få ledig tid utan barnen. Förskola under arbetstid, absolut. Men om man är ute efter ledig egentid så är det inte den kommunala barnomsorgen man ska utnyttja.

      Min son börjar förskola i höst. Det känns spännande, nervöst, sorgligt och häftigt på samma gång. Jag kommer att sakna honom på dagarna men jag ser också fram emot att hitta tillbaka till lite rutiner från sitt forna liv. Det kanske är så hon resonerar. Rimligt tycker jag.

    Charlotte får kontakta My, Jonas kan ju leverera. 😇

      Varför skulle Jonas leverera?

    Säkerligen mytomanen My Martens blombutik Mys Blommor som levererat.

      Ja för det finns ju i n g a andra butiker i Täby än just Mys.

        Var ironisk om du inte fattade det.

          Det var noll ironi i den kommentaren.

            Det vet inte du om du inte skrev den.

              Det vet jag väl när jag l ä s t e den?

        Nej, My älskade sitt gamla kändisliv och kämpar för att komma tillbaka till att bli kändis så det är stor sannolikhet att det är Mys blommor.

      Lätt 😂

    Vet att en gång när jag fick bud bad avsändaren om bild. Blommorna var fina men personen blev förbannad och skrev – Det skulle ju va fint inpackad fin choklad och ingen jävla toffefi eller vad det heter. Var en liten sådan ful köpeask med blommorna😂

      Köpeask? Hade ni förväntat er något hemgjort?

        Det skulle tydligen vara någon strut, fint inslagen som skulle vara fäst vid buketten.

        Brukar vara handgjorda praliner från Åre.

    Charlotte skriver att hon kontaktat butiken och dom svarar att hon ”fått vad hon betalat för”
    Är en butik i Täby. Måste vara otroligt dyra blommor i den butiken om man jämför med interfloras!? 🌵

      Interflora drar sv 35% på alla kostnader, buketten, kortet, levavgiften m.m som kunden betalar. Det som blir över är det som blomsterbutiken får för att göra buketten och lev. De flesta buketter är specade med antal blommor och sorter som det skall vara i buketten. Har man inte alla sorter i butiken, så skall avsändaren kontaktats. 320kr försvann direkt från bukettpriset. Mycket bättre att kontakta butiken på orten, lägga beställning och swisha betalning!

    Stackars rika flicka. Kan förstå frustrationen, men världen håller på att gå under och Charlotte väljer att använda sin makt till att gnälla över blombud.

      Men Sally – du vet att man kan tycka flera saker samtidigt? Gud du är ju bara fånig som skriver sådär.

      Makt? Du tillskriver henne makt hon inte har.

      Spelar väl ingen roll hur rik eller fattig man är i detta fall. Vi är så många som upplevt det Charlotte beskriver. Och det i HELA Sverige! Än värre för Interflora är väl att de egentligen inte brytt sig förrän en kändis med många följare klagar och det blir en stor sak i media. Då minsann passar det…. Väldigt ruttet. För mig som är utlandssvensk utan swish är det inte så lätt att beställa med någon annan än Interflora eller Euroflorist, men har lärt mig ungefär vad man kan beställa för att det ska blir ”okej”…

    Den buketten som skickades motsvarar inte försäljningsbilden förstår att hon blir förbannad.

    Tycker det var en snål present till sin syster. Hade jag haft de tillgångar hon har så hade jag inte använt mig av Interflora. Och speciellt inte om man råkat ut för samma missöde 10 ggr. Hon kunde lätt använt sig av en mer exklusiv blomleverantör.

      Som vilken? Tipsa gärna!

    Har mycket dålig erfarenhet av Interflora. Har fått flera buketter skickade till mig som varit katastrof. Det är särskilt en butik här i Stockholm som levererar dålig kvalitet. Vet inte ens varför denna butik levererar till oss, då det inte är den som ligger närmast där jag bor. Jag har haft långa diskussioner med Interflora, vilket senast slutade med att butiken som levererat ringde upp mig. Syftet trodde jag då var att erbjuda en förklaring och ursäkt, men icke, de skällde ut mig och tyckte jag var oförskämd som vågade klaga på deras leverans. Efter några turer tillbaka med Interflora fick jag till slut kompensation. Vägrar nu att ha med denna butik och Interflora att göra. Tycker Interflora är väldigt lama som inte tar tag i problemen och framförallt fortsätter att samarbeta med butiker som de vet levererer undermålig kvalitet både avseende produkter och service.

      Håller med! Framförallt att man ska behöva kontakta butiken som gjort buketten när man är kund hos intrrflora. De får väl kontakta sina egna leverantörer? Helt orimligt!

    Vet en annan som beställde en julgrupp för 750 spänn och fick en julgrupp som inte hade minsta likhet med julgruppen på bilden.

    Håller med henne!!! Man betalar dyrt och sedan ser det ändå fattigt ut. Jag betalade iofs bara 210 för tre rosor, men det var början till vissnande kronblad på två. Känns fult av butiken. Behövde bara de väldigt nedskurna för att sätta i en vas i en minneslund. Kan tycka att det är överprisat

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.