”Nickyssen” får sin privata Klarnainformation läckt.

Bildkälla: STELLA Pictures/Robert Eklund

Dokusåpadeltagaren Nicole Wennerström – Paradise Hotel mm – (@nickyssen på Instagram) har delat några storys där hon menar att någon som jobbar på Klarna, läckt information om henne, och tjänsterna hon betalat för med just Klarna.
Så här utspelade sig det hela på Instastory:

Hon får en kommentar på Tiktok som säger att ”Betala dina frisörräkningar innan du köper sushi. 👍 Tips bara!

På bild 1 skriver Nicole: ”Jag bokade i dagarna tid hos frisören till på fredag. Detta gjorde jag som vanligt via bokadirekt och för att garantera bokningen måste man (som med så mycket annat) garantera den med Klarna. Sen tar det inte lång tid innan jag får denna kommentaren på Tiktok:”

På bild 2 skriver Nicole: Här är min betalning som ligger som reserverad, eftersom jag inte ens varit där än.”
En skärmdump: Reserverade 1 600 kr – BELLE STUDIOS 1 600 kr Idag: 08:18

Bild 3 innehåller en skärmdump på Nicoles svar på Tiktok ”Hahahah va? 😂” varpå personen svarar ”Va? Haha dom som vet dom vet. 🙂 ”
Nicole skriver: ”Någon som jobbar inom @klarna.se har alltså läckt detta eftersom att INGEN ANNAN har tillgång till denna information. Nu har jag inget att dölja men känns ju rätt sketchy att information om privata köp kan ses av kleti o pleti och sen läggas upp o kommenteras offentligt. Så nu vet ni det.🤝”

Bild 4 innehåller en konversation mellan Nicole och Klarna:

Överst i inlägget: ”Från att det ”bara jag och agenten jag pratar med” som kan se fakturorna till att”
Meddelande till Klarna : ”Hej! Vem delar ni min Klarna information med eller är det bara ni som jobbar på Klarna som kan se mina fakturor? 🥲”
Svaret hon får från Klarna: ”Tack för att du utvecklar din oro. När det gäller dina fakturor är det bara du och den agent som du har interaktion med som kan se dina fakturor.”

Bild 5:
Meddelande från Klarna till Nicole: ”Det gör mig mycket ledsen att en av mina kollegor läcker information. Mitt Klarna har ett avancerat säkerhetssystem och vi kommer att se till att lösa det här fallet så snart som möjligt. Jag ber om ursäkt Nicole om det här gör dig obekväm.” varpå Nicole skriver överst: ändå bra ”säkerhetssystem” 🤠

Bild 6: No shade jag älskar Klarna, använder allttttid o brukar alltid samla på mig en o annan götteräkning, men lite onice att saker man köper kan läcka liksom?”

Tack för tips!

116 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Vad vill hanna schönberg visa på insta när hon lutar sig bakåt vid fönstret?

      Du det undrade jag med. Hur smal hon är I guess? Tragiskt. Hur kan man bara blunda för all diskussion om PRO ana och sjuka ideal?

      Ja den posen är så himla underlig

        Eller hur. Varför liksom?

      Den klassiska rib cage bragging

    Det är ju en grov överträdelse av banksekretessen och bör rimligtvis föranleda kritik från erforderliga myndigheter, att medarbetare använder och läcker information på ett sånt sätt. Helt otroligt.

      Hon borde kräva skadestånd.

      Svaret från Klarna låter också sjukt oseriöst? Kan du inte skriva till Klarna Camilla och fråga vad ”utredningen med det avancerade säkerhetssystemet” kom fram till? Hur hanterade man situationen och hur tänker man se till att det inte inträffar igen? Tänker man kompensera kunden?

        Ser ut att vara översatt från engelska på kundtjänsten? I många support har de ansvariga i olika länder som svarar på frågor, allt översätta till och från engelska. Hoppas hon får bättre svar och klarhet av svenska kollegor

          Tekniskt sätt kan ju allting läcka som man gör online, eftersom det är människor som jobbar på andra sidan. Tar du ett lån på valfri bank kan bankpersonalen läcka info, är du hos en läkare och får ett recept kan de läcka den infon osv. Handlar ju inte om att säkerhetssystemen på något sätt brister, utan bara på att det finns oseriösa människor som arbetar som handläggare och det kan det finnas precis överallt. Självklart borde den anställde varnas/avskedas beroende på information som läckt men att helt förhindra möjligheten att det läcks det kommer ju aldrig att gå.

          Inte ens riktiga människor tänker jag. Hade, eller försökte ha en diskussion med Klarna för ett tag sen, och det blev verkligen bara ”god dag yxskaft”
          Det är bara för att trötta ut oss kunder.

            Men exakt!! Jag försökte chatta med dom igår. Det var helt lönlöst. Och typ ”jag förstår din frustration” trots att jag inte var frustrerad och vi kom inte fram till något. Bara en massa upprepade svar. Bra robot

            Klaras kundservice är ett gäng gymnasieungdomar. Jag fick i teen vara levererad och ville därför inte betala för det. De menade att jag skulle kontakta ett inkassobolag eftersom de inte kunde göra det. Tog mig minst 10 samtal och ytterligare 10 mail innan jag gav upp och betalade.

              Hände mig också och jag fick inte tag i företaget jag handlat av. Men för mig Räckte det med ett mail till klarna så var pengarna tillbaka på kontot.

        Om jag får gissa utifrån hur de flesta system är uppbyggda idag, så innebär ”avancerade säkerhetssystemet” att alla anställdas aktivitet loggas. Så om en kund kommer med detta slags klagomål så kan de skicka det ärendet till relevant avdelning för att ”utreda” det och de helt enkelt går in i aktivitetslogg för att se vilken anställd användare som tagit del av kundens konto under perioden det gäller.

        Men tror också som ovan att det kan röra sig om en översättning och därav låter det konstigt på svenska.

      Does hairdresser knows about this apart from Klarna and her? 🧐

    Borde få sparken!

    Var ligger intresset i detta??? Konstigaste inlägget någonsin.

      Det tycker jag verkligen inte att det är.

      Det är ju många som använder klarna, ibland går det ju inte att betala utan att gå via deras tjänst. Så det är ju jätteviktigt upplysa om de är oseriösa.

        Hade en hovslagare som man var tvungen att betala via Klarna… värdelöst

          Varför är det värdelöst? Det är ju sjukt enkelt?

            Har du haft kontakt med deras kundtjänst? 🤣

              Jag är en annan anonym. Förvisso bara behövt kontakta dom en gång men då fick jag hjälp snabbt och var nöjd.

              Handlar aldrig från sidor som inte erbjuder klarna. Är bara nöjd.

                (Och nej, jag betalar inte på avbetalning för det)

                Vänta tills det blir strul. Då finns s inte där som man trott.

                  Jag kontaktade ju givetvis kundtjänst för att det blivit strul. Inte för att ge beröm för en väl genomförd tjänst 😅

              Du behöver ju inte kontakta deras kundtjänst när du ska betala en vara eller tjänst. Smidigt tycker jag.

            Pengarna dras inte direkt är min erfarenhet. Även om man väljer ”betala på en gång” dras de typ tre dagar senare.

              Ja det står det också.

            Gillade inte att de fick tillgång till händelserna på mitt bankkonto i X antal dagar, privat information som jag inte tycker att företag som Klarna ska ta del av. Och det var dessutom det enda alternativet när det kom till betalning.

      Tycker tvärtom, jättebra och intressant inlägg! Följ gärna upp detta Camilla! ☺️

        Håller med! Kan även tipsa om boken om Klarna så kan man bilda sig en uppfattning om vad det är för företag.

    Stör mig mest på att så många inte vet att det ska vara ”kreti och pleti”.

    Brott mot banksekretessen? Väldigt konstigt svar (?) från Klarna?

    Klarna har alltid varit ett pajasföretag, hur kan någon bli förvånad?

      Det tycker inte jag

    Kalla mig dum men jag fattar inte😅 Var lades hennes klarnainformation upp?

      Ingenstans men en person som kommenterade hade koll på vad hon skulle betala och använde det för att håna henne

    Kan det inte vara frisören som har läckt infon? 🤨

      Tänkte samma, nån som jobbar där kanske

        Isåfall inte bra reklam för salongen heller. Men nu vill man ju verkligen veta hur det ligger till 😉

        Varför skulle en frisör kommentera en sån sak innan själva besöket ens varit?

      Potentiellt, men jag tror inte frisören ska kunna se mer än att köpet är gjort via klarna, dvs att frisören direkt fått betalt via klarna vid köpet men inte kan se om fakturan är betald av kunden eller ej, eftersom Klarna köpt kundens faktura och den skulden således regleras mellan Klarna och kunden, utan att beröra frisören.

    Fast vänta nu, kan det vara frisörsalongen? Både de och klarna har ju tillgång till informationen.

      Vet de om att hon köpt sushi via Klarna? Eller missförstod jag?

        Nej det har du nog rätt i, missade sushikommentaren. Då låter det som Klarna.

        Hon äter sushi i klippet som är kommenterat, så det är ingen hemlighet.

    Konsumenter klagar så mycket. Starta ert eget Klarna om ni är så perfekta.

      Hahaha du skojar antar jag. Så svårt borde det inte vara för stora företag respektera lagen.

        Företagen kan väl vara hur seriösa som helst men alla anställer ju människor och att förutse alla anställdas moral är ju minst sagt svårt. Tycker vi kan va glada att vissa läcker, annars är det mycket inom t.ex politiken eller rättsväsendet som vi aldrig skulle fått nys om.

          Det är ju företagets ansvar tillse att anställda följer lagen. Man kan inte skylla på ”ah, vi har så dålig och omoralisk personal.”

            Men hur ska du som företag faktiskt kunna kontrollera detta? Du kan inte följa med alla anställda hem och titta vad de skriver på sociala medier eller säger till bekanta. Du kan såklart ha riktlinjer och konsekvenser om det kommer fram, men tekniskt sett kan inget företag hindra att information läcker. Det är allt jag menar.

              De flesta företag/organisationer idag där anställda hanterar känslig information har någorlunda vettiga system har sådana där alla anställdas aktivitet loggas. Så om en kund kommer med detta slags klagomål så kan de helt enkelt går in i aktivitetsloggar för att se vilken anställd användare som tagit del av kundens konto under perioden det gäller. Det är ett sätt att kontrollera det. Som du säger, inget man kan helt motverka på förhand, men om anställda vet om att sådant system finns så är de kanske mindre benägna att göra sådana saker.

              En del gör även random kontroller på anställdas aktivitet för att se att de bara tar del av relevant information.

              Sen är det alltfler som använder mer sofistikerade system. Uppbyggt på samma sätt men du kan ha automatisk detektion av aktivitet som inte ska ske eller verkar misstänksam. T.ex. en anställd som inom loppet av en viss tidsperiod tar del av många filer, databaser eller konton på ett sätt som inte är rimligt.

          Du tänker att det här räknas som visselblåsning eller vad?

            Nej självklart inte detta, men andra fall. Om en politiker går och köper en toblerone på företagskortet föredrar jag att kassörskan skvallrar till någon, annars hade det gått obemärkt förbi.

              Men det är ju helt irrelevant i det här fallet. Vi kan väl inte vara okej med att anställda skvallrar om kunder och patienter med argumentet att det hade kunnat vara en politiker som gjorde bort sig.

                (Men jag tror faktiskt att du bara försöker få igång folk här, så vet inte varför jag ens orkar bemöta det😅)

                  Nej jag försöker faktiskt inte det men jag ser att det kan tolkas så 😅 mina argument håller nog bara inte här, ni har såklart RÄTT i att de anställda gör fel och företagen borde ha bättre koll. Min åsikt grundar sig bara i att jag tycker inte att ett läckt köp av en frisering av en tidigare PH-deltagare är något att ens lyfta på ögonbrynen åt, större läckor kan ske… men jag ger upp för märker att jag målar in mig i ett hörn 😆

                    Klart det kan ske större läckor än så. Och nej ett frisörköp är ingen skandal. Skandalen är ju att en anställd sitter och skriver sådant här, inte att hon har betalat frisören via klarna.

      Varför skulle någon (med moral) vilja starta ett företag som lever på kundernas förseningsavgifter och inkassokrav?

      Vidrig konsumtionshets och utnyttjande av ekonomiskt svaga individer.

        Företagen som erbjuder betalning via Klarna betalar ju en avgift. Sen lever de såklart också på förseningsavgifter. Men man måste varken betala försent eller ens betala mot faktura utan man kan välja att betala med en gång (via Klarna). Tycker det är mycket smidigare än att knappa in alla siffror i mitt kort varje gång man ska köpa nått.

      Att resonera såhär är jättekonstigt. Tänk om IVO hade sagt ”operera ditt eget ben om du är så perfekt” när en kirurg begått ett medicinskt misstag, eller om en journalist sagt ”gör ditt eget reportage om du är så perfekt” när man påpekat misinformation? Haha!

        😂

        hahahaha… skriv din egen kommentar då, klaga inte på min

      Ok

      Gråt mer.

    ”Ber om ursäkt om det här gör dig obekväm.”

    Eeeh. Borde väl snarare vara så att de förstår att det gör henne obekväm och att de ska ta reda på hur det har kunnat ske och se till att det inte sker igen.

      Det är nån typ av AI-kundtjänst…tror inte ens det är en riktig person inblandad alls.

        Nej det här är inte AI. Suck för boomers som inte kan skilja på AI och mänskligt genererat innehåll..

          Hur tänker du nu, du som är specialist på allt?

            Det var AI-generad som svarade

          Det är nog en kvinna i indien eller filippinerna som skriver på engelska, vilket sen översätts

          Hahah. Boomer 🤷 så väldigt långt ifrån kära du. Det är ett ai-genererat svar.

        Prova att mata den med fake news o be den svara på det.

        Typ: ”Biden spred mina Klarna prenumerationer….”

    Är det någon på Klarna som har läckt lär det komma fram väldigt snart vem det är. I de flesta system kan man kolla vad anställda gör/söker. Och då ser dom om någon sökt upp en person som den anställde inte har någon anledning att söka information om

      Om de verkligen kollar. Frågan är väl om en konversation med kundtjänst lyfts uppåt.

        O ja, sånt kollas upp

          Klaranas kundtjänst är som Berlinmuren. Vill man prata med en ansvarig är Det omöjligt. Har fått så oehört oproffsigt bemötande från dem att jag inte visste om jag skulle skratta eller gråta.

            Samma här. Flera gånger

      Tror du att Klarna i så fall berättar vem det är?

        Vem skulle de berätta det för menar du? Är väl inte så företag hanterar incidenter som detta.:?

    Vad tycker ni om hanna schönbergs kläder som finns att köpa?

      De har en sjukt fin kofta med pärlemoknappar jag vill ha! Annars är det mycket kläder som bara passar ”snygga människor” om nån förstår vad jag menar? Influencer-plagg som bara passar någon pinnsmal som är brun året om! Men de har fina sommarklänningar med, tyvärr för dyrt för mig

    Jag hade kontakt med Konsumentverket för ett antal år sedan angående Klarna. De sa att det var det företag som de fått in mest anmälningar om. Sen dess har klarna bara vuxit tyvärr.
    Artikel om alla anmälningarna, ett par år gammal:
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/konsumentverket-har-fatt-hundratals-anmalningar-mot-klarna

      Utan att vara alldeles för insatt så förstår jag verkligen inte all kritik Klarna får. Folk beter sig som om Klarna vore djävulen själv. Se till att betala alla dina fakturor i tid så finns det inga problem. Köper inte att det är synd om folk som medvetet skuldsätter sig själva och sedan gråter ut över hutlösa räntor. Har använt dem i åratal och det har aldrig varit problem, det har snarare underlättat för mig att använda deras tjänst.

      Inte för att på något sätt försvara Klarna, men de är ju ett jättestort företag som har extremt många kunder åt båda håll (sälja och köpa) och både företag och privatpersoner. Det deras tjänster används till är också något som folk kommer komma i kontakt med väldigt ofta. Så antalet anmälningar kan ju bara vara en reflektion av hur stort och vidsträckt företaget är, än att de göra mer fel än andra företag. Sen kanske Klarna är sämre än andra företag och gör mer fel, det vet jag inte. Menar bara på att antalet anmälningar måste ju också ställas i proportion till företagets storlek och involvering.

        Och även hur många av anmälningarna som har lett till att företaget döms i tex arn. Att bli anmäld betyder ju i sig inte att företaget har gjort fel. Obs, försvarar inte klarna, vet inte vad de anmälningarna handlar om eller vad de lett till.

    Mest intresserad av ifall hon skrev ”kleti” istället för kreti på skämt eller om hon tror att det heter så 😂

      var tvungen att kolla då jag läste KLETI😅 haha

      Så klart tror hon att det heter så.

      52 om en månad och alltid trott det hetat kleti…

    Jag tänker att det kan vara något gammalt som ligger bakom det här. Alltså ett gammalt frisörbesök där hon inte gjorde rätt för sig. Ett samarbete som gått fel eller liknande.

      Om det är banken som läcker har det ingen betydelse.

        Jo men det är det jag menar. OM det är banken som läckt. Jag ser inte informationen som säkerställer det. Jag kanske missar något.

      Det spelar verkligen inte någon roll.

    Det var det roligaste jag visste när jag jobbade på bank i min ungdom. Det var så roligt att titta vad kändisarnas hade handlat för något med sina kort, och även överklassen var kul att se. Jag gick dock inte in och sökte efter någon såklart, utan jag kollade enbart när jag ändå skulle göra något med just den kunden. Det var en bank som hade väldigt mycket överklass, typ hela överklassen var kunder där, och även väldigt mycket kändisar som kunder, så det dök i princip alltid upp något bekant namn. Jag gjorde inget fel utan jag kollade bara lite när jag ändå skulle hålla på med just den kunden, och jag förde det såklart inte vidare heller.

      Nej du gör ju såklart inget fel, vill kändisarna hålla sina köp hemligt för bankpersonal behöver de nog shoppa med kontanter. Dock kan ju då kassapersonalen skvallra.. bäst är nog att stå för det man köper 🤣

        Om ni tänker efter varför vi sällan ser läckta köp från stora kändisar som Brad Pitt eller Zlatan är det för att de har assistenter som de betalar, för att sedan göra digitala inköp etc. Annars hade allt varit superlätt att ta reda på och sälja till pressen.

          (OBS: assistenter kan också läcka info, det har vi sett förr, men de skriver nästan alltid på avtal där de straffas ekonomiskt om någon info kommer ut!)

          Fast det läcker ju ofta info om någon stor kändis är på tex sjukhus, rehab, osv. Just vad de köper är väl inte så intressant att det är värt att riskera jobbet för gissar jag.

      Är det vanligt att man ringer sin bank? I vilka ärenden då? Kan inte komma på nån gång jag ringt banken förutom typ bolån, pensionsplacering etc. men då finns ju ingen anledning att gå in i transaktioner..

        Det var nog betydligt vanligare att man ringde banken förr, innan alla hade internetbank. Nu gör man ju allt där istället. Jag minns att när jag öppnade mitt första bankkonto fick jag en kod som jag skulle uppge vid kontakt med telefonbanken så att de säkert skulle veta att det var jag som ringde.

    Har själv arbetat på Klarna och den här typen av kundtjänst är outsourcad till ett annat företag. Där jobbar ofta 19-åringar som varken har erfarenhet eller ett ordentligt ordförråd. Julia Markham jobbade där ett tag och vi fick in många ärenden som hon inte kunde hantera.

      Tror inte jag varit i kontakt med ett enda företag som haft en kompetent kundtjänst. Det är verkligen ett spel för galleriet. Tyvärr tror jag dock att företag underskattar kundtjänstens betydelse för kunden. Det är trots allt företagets ansikte utåt och kan vara avgörande för om man vill fortsätta vara kund. Många företag skulle tjäna på att lyfta kompetensnivån.

      Klarna har dessutom ersatt en otroligt stor del numera med enbart AI chatbot, som man nästan inte själv märker eller förstår endast är AI

    ”eftersom att”… 🙄

    Det kan väl oxå va någon som jobbar på frisörsalongen som sett bokningen och ”läckt”?

      Som vet att hon även köpt Sushi?

        Det är inte möjligt för enskilda klarna handlare dvs butiker, frisörer etc att se en persons övriga inköp. Det är endast klarna som har den typen av access.

        Kommentaren skrevs väl under ett inlägg där hon visade att hon åt sushi?

    Uhh? En random person kommenterar och hon tar åt sig så?

    Klarna har en väldigt kompetent bedrägeri/GDPR avdelning, men du som konsument kommer inte komma i närheten av kontakt med den avdelningen. Det är ett par ganska många kliv mellan denna avdelning och… kundtjänst.
    Kundtjänsten är värdelös och bemannad av typ 18åringar, precis som många andra kundtjänster.
    Jag använder själv Klarna hela tiden (betalar alltid direkt, innan ni börjar skrika om det), och det funkar, NÄR DET FUNKAR. Det är inte jobbigt förens någonting går fel och man måste kontakta dem.. Så som med många andra företag.
    Själv råkade jag ut för att en snubbe på Klarnas kundtjänst röjde mitt ex tillfälliga adress (ej folkbokförd där) för mig, utan att jag ens bad eller frågade om det. Kändes ju sådär, nu använde ju inte jag den informationen till något dåligt men det hade ju kunnat vara värre och väldigt riskfyllt.. Den informationen var ju inte tillgänglig eller offentlig.

    Fast jag går till samma salong som henne och du behöver inte alls reservera med Klarna när du gör bokningar. Jag bokar slingor/klippning för högre belopp dessutom och jag väljer då ”betala på plats” som betalningsalternativ. I call bs på detta….

    Men vem på Klarna skulle vara intresserad av hennes betalningar??? Hon är väl ingen intressant/känd person. Märkligt i alla fall.

    Fråga; är inte Klarna en bank? Det finns väl banksekretess som denna medarb. brutit emot så detta kan väl anmälas till Finansinspektionen, eller?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *