607 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Hur mycket pengar tycker ni man ska ge ett brudpar i bröllopspresent? Som bidrag till eventuell bröllopsresa.

      500 eller 1000 kr (beror lite på hur påkostat bröllopet är & vad brudparet bjuder på)

        Vet att det anses ”rimligt”, men tycker det är så orättvist.

        Ex för någon med 48” i lön känns det mindre i plånboken än för den med 26”.

          Så är ju livet. En liter mjölk blir inte dyrare eller billigare beroende på vem som handlar.

            Sant, men mjölk kan jag inte välja priset på. Däremot kan jag välja priset på min present.

              Precis. Och det är det rimligt att göra, tycker jag. Vettiga människor förstår detta och varken vill eller förväntar sig att folk ger för mer pengar än de har råd med.

              Du ger det du vill ge, efter både hjärta och förmåga.

              Kan du inte ge mer än 100 kr, så ger du inte mer. Vill du ge mer än vad du kan, håll tillbaka på något en månad.

          Man ger ju såklart det man har råd! Brudparet lär ju veta ungefär vilken ekonomi gästerna har och blir säkert glada för det de får.
          Jag var på nyligen ett bröllop där jag och min sambo (vi har ganska bra ekonomi) lade 1000:- sammanlagt på present, men vet att de flera gav presenter för över 15 000:-, för att de står brudparet nära och har råd.

          Fast har du 26 i lön kan du hosta upp 500 om du nu inte är bjuden på bröllop varje månad hela året…

            Vad man har i lön säger väl inget om dina löpande utgifter, dyra lån, hög hyra mm.

              Är man oansvarig med sin ekonomi betyder det ju inte att det är ok att ge bort en snål present. Se över din ekonomi istället och lär dig leva efter dina tillgångar.

              Även om man har höga utgifter så är 26 000 en lön som det vid något enstaka tillfälle går att sno 500 ur…även med höga utgifter. En annan sak om någon är arbetslös eller utförsäkrad. Men i exemplet här gällde det ”orättvisan” i att betala 500-1000 kr i present om man tjänar 26 k och någon annan tjänar 48 k…

      Det är ju omöjligt att svara på generellt. Beror helt på brudparets ekonomi och gästernas ekonomi,

      I mina kretsar är några tusen normalt. Är jurist och uppvuxen i Bromma

      Jag skulle ändå säga minst 1000 kr, om det är någon närstående. Bröllop kostar ju ofta 300 000. Dock skulle jag inte förvänta det av någon med dålig ekonomi

        Ganska stora bröllop som kostar 300 000. Nog inte det vanligaste, aldrig varit på ett.

          Vårt kostade 500 000. Inte jätte stort. Våra vänner har haft liknande bröllop. Tror inte du ska utgå enbart från dina egna vänner. Blir inte representativt. Ca 100k är genomsnittsbröllooet om man tittar på statistik.

            😳😳😳 vårt 90pers bröllop med förrätt huvudrätt efterrätt, bra läge, stort band, fotograf, massa olika dryckers alternativ, osv blev 80-90 000.. tyckte det var rätt mycket! Men 500 000?!? Skulle aldrig ha råd att gifta mig så 😅

              Hade ni bröllopet hemma då eller? Bara vår lokalhyra var 100k.

                Vår lokal kostade inte ens 10. Otroligt vackert på Ölands landsbygd.

              Läste nu att det även var med fotograf. Vi betalade 40k bara för det. Undrar var ni bor och om ni tog in alla tjänster svart eller typ studenter som jobbade extra. Serveringspersonal betalade vi 40k för. Så vår fotograf och serveringspersonal var hela er budget 😅

            500 000 är ett jättedyrt bröllop.

              Det beror ju helt på ens kretsar. 500 000 och uppåt är helt normalt bland mina vänner. Mitt kostade 400 000

              Aldrig varit på något sådant men hade varit kul 🙂

                Var ett fantastiskt bröllop! Så väl värt varje krona!

        Ska bröllopet då gå plus minus noll med presenterna tänker du? Priset på bröllop väljer man ju själv, ett bröllop behöver verkligen inte kosta 300 000. Det är upp till brudparet att sätta budget, det ska inte gästerna blandas in i.

          Går man på ett påkostat slottsbröllop är det brukligt att ta med en dyrare present än om det är ett enkelt träsgprdsbröllop. I Sverige är det inte tradition att ett bröllop ska gå plus/minus noll.

            Håller inte med, tycker relationen till brudparet avgör.

              Det gör den givetvis också. Men påkostade bröllop är det brukligt att ta med sig en dyrare present till.

                Aldrig hört och håller inte med. Det är ju ingen betalning för festen.

        Så gästerna ska bekosta bröllopet?

        Gäster är gäster. Oavsett hur mycket värden betalar. Annars kan man lika gärna sälja biljetter till festen. Det är väl bättre? Eller känns det konstigt? 🤔

      Samma som du hade förväntat dig själv av de personerna.

      1500-2000

      De bröllop jag varit på där man ger bidrag till ngt har alltid varit swish till ngn annan, typ brudens mor som skrivit alla bidragares namn på ett kort. Så vet inte paret vem som skänk vad för summa. Så ger alla efter egen förmåga o vilja.🥰

        Låter bra! Lite pinsamt om man gett lite och nån supermycket. Då blir det rättvist för alla.

      en tjugolapp

    Ni som INTE tycker om att vabba: vad är er anledning? Ekonomi? stress på jobbet? tråkigt? press från arbetsgivare?
    Och vad jobbar ni med?
    Jag själv tycker att det är mysigt att vabba. Det blir en paus. Det är mysigt att få extra tid både i hemmet och med barnen. Jag kan förstå att det är stressande att vara hemma om man har ett arbete där ens egen att-göra- hög bara växer när man inte är där, att det inte går att sätta in vikarie, att ingen annan gör ens arbetsuppgifter. Där jag jobbar samarbetar alla och det är inte uppdelat vilka uppgifter som är vems. Men jobbar på bara.
    Jag tycker ofta att man hör folk gnälla över att det är så tråkigt att vabba, och det får mig alltid att fundera på vad folk har för roliga arbeten som hellre är på jobbet än hemma. Eller gnäller man mest för att man ”ska” ogilla att vabba?
    Hur känner ni? Berätta om ni vill!

      Tycker inte det är tråkigt att vabba. Mysigt att få tid med barnet. MEN jag förlorar mest ekonomiskt av att vabba (gör det lite mer än 50% av all VAB ändå) och mitt jobb kräver att jag är där och ger mig merjobb om jag vabbar. Min partner tycker det är stressande att vabba för att hen är orolig över vad chefen ska tycka och att det ska bli jobbigt för kollegor (fattar ej det synsättet – vab är troligtvis en liten del av ens liv, barnet ska alltid gå först) och hen får ekonomisk ångest.

        Hatar att ha föräldrar som kollegor och behöva täcka upp för vabb och föräldraledigheter.

          Har hellre småbarnsföräldrar som kollegor än nån med din attityd. Att som vuxen påstå att man hatar så triviala saker är så löjeväckande.

            Det är inte så ”trivialt” att hela tiden behöva täcka upp för andra på jobbet.

              Vad anser du att man som föröder ska göra när ens barn är sjuk då? Lämna dem ensamma hemma för att inte störa dig? Att täcka upp med vikarier vid vab och föräldraledighet är chefens ansvar, inte föräldrarnas.
              Och, ett jobb är ett jobb, det riktiga livet utanför jobbet är hundra gånger viktigare. Är mitt barn sjukt så finns ingen viktigare plats för mig än hemma med barnet.

                Nej det låter ju sunt men ganska självklart ingen gillar kollegor som vabbar ofta heller.

                Jag fattar såklart detta, men blir fortfarande mer glad när det anställd någon som inte har småbarn/som är lite äldre. Anställs det yngre så vet man vad som kommer att vänta. Jag skrev inte att jag hatar personerna, utan situationen.

                  Precis, så tacksam att mitt arbetslag är antingen
                  barnfria eller har utflugna barn!

                    Ogillar också när kollegorna ska vabba varje gång det är något speciellt möte. Systematiska vabbningar går fetbort

                      På arbetsplatser där folk fuskar med vabb brukar folk även fuska med sjukskrivningar. Vilket generellt betyder att arbetsplatsen är dysfunktionell. Men såklart finns individuella fuskare.

                      Är ju inte så vanligt ändå av alla människor som jobbar och har barn. Som tidigare skrev så är det nog en dysfunktionell arbetsplats i övrigt då med

                      30 procent av all vabb var felaktig enligt undersökningen!

                  På mitt jobb är de utan barn borta/sjuk oftare än de med barn 🤷‍♀️ folk kan ju inte sluta skaffa barn heller för då dör världen ut så vet inte vad du tycker ska vara lösningen..

                    Oj, ovanligt enligt min erfarenhet!
                    Vabb är ju så vanligt..

                      Många måndagssjuka utan barn därute…

                      Huh? Hur menar du? Aldrig upplevt, förutom nån ung visstidsanställd.

                Men oj vad arg 😄

            Va? Man kan väl hata massa saker. Otroligt vanligt sätt att uttrycka sig.

          Okej? Tack för info?

            Tycker för övrigt människor med den attityden saknar empati för andra människor och är egoistiska.

            Gud, ett jobb är ett jobb. Det löser sig.

              Oki, tack för info.

              Ett jobb är ett jobb och löser dig? Märks att du inte jobbat inom vissa tuffa branscher.. Inget man rycker på axlarna på direkt..

              Jag är inte samma anonym som ovan men vi har antagligen olika syn på våra jobb och helt olika ambitionsnivå. Det är okej, men för mig är inte jobbet ”gud, ett jobb är ett jobb”. I min bransch har i princip alla bonus utöver sin lön, den är prestationsbunden och mätbar. Vabbarna vill att bonusen ska räknas på gruppnivå. Dvs. Jag ska lösa deras jobb medan de vabbar, men de ska få ersättningen för jobbet jag gjort. Vet inte, men jag tycker inte att det är en särskilt empatisk inställning.

                Det där förstår jag och jag håller helt med dig anonym 20:40. Hade inte tänkt på aspekten med bonusar

                Mina barn är prio 1 alltid. Är jag frånvarande på jobbet är det min chefs ansvar att inte mina kollegors arbetsbelastning blir för hög. Jag skulle aldrig belasta mig själv för det – mitt barn är ju sjukt och jag har tryggheten att bo i ett land där jag kan vårda mitt barn om det är sjukt. Mina barn framför mitt jobb, alltid.

                Innan barn trodde jag att det var en katastroooof om jag var borta en dag pga sjukdom. Efter barn insåg jag att det finns viktigare saker i livet än… jag själv. Jobb löser sig, även om det såklart påverkar folk runtomkring på jobbet. Tråkigt ibland absolut, men inte något jag tänker må dåligt över.

                  Jag tror inte du riktigt läste det jag skrev. Din rant har absolut ingenting med det jag skrev att göra.

                  Heja dig Hej!
                  Sund inställning.

                Nej det låter ju helt orimligt. Lön/bonus efter prestation helt klart!

                  Fast man kan ju inte basera lönen på hur mycket någon vabbar? Det är ju vansinne. Ska man bli straffad för att man är hemma med sjukt barn. Och säkert istället för pappan för att dom är så oroliga över sina jobba=ännu mer ojämställt

                    I förlängningen måste det ju bli så, kollegan som inte vabbar presterar ju mer än den som är borta. Sen vet jag inte om jag skulle kalla det straff men klart det måste avspeglas i lönen.

                    Men bonus är ju inte samma sak som grundlön

                      Nej men även lönen tycker jag. Lön efter prestation. Så om du vabbar mycket måste/borde du få mindre än den som inte har mycket vabb (om du nu inte är sjukligt effektiv när du väl är på jobbet. Men det måste ju gå att mäta vad du gör och såklart frånvaro avspeglas).

                    Bonusen jo. Och lönen också väl? Det ska ju baseras på hur man jobbar och bidrar. Straffas tycker jag inte, en konsekvens bara. Vabbar man två dagar per år spelar det ju ingen roll men är man borta merparten av ett projekt och alltså inte bidrog i samma utsträckning kan man ju inte få samma som de andra!

                      Håller med och det är inget straff, utan speglar bara en lägre prestation jfrt med kollegorna.

                    Nej, varken lön eller bonus baseras på hur mycket någon vabbar. Däremot på hur mycket personen bidrar och det är klart att det är svårare om man är hemma en hel del. Det är inte särskilt konstigt att man inte får samma förmåner som de som jobbar sina timmar och dessutom hjälper de som vabbar. Det är ett val man gör.

          Förstår det. Det är tufft när kollegor är borta, samtidigt är det oundvikligt. Tänker att det blir dumt att lägga det på enskilda kollegor, utan felet är att verksamheten inte klarar av att folk är borta. Folk är sjuka, lediga och vabbar. Så är det. Det är chefens fel om verksamheten inte har marginaler för att folk ska kunna vara sjuka eller vabba.

            Exakt.

            Det är verkligen inte chefens fel om det saknas folk om det inte FINNS folk att ta in. Kanske om chefen kunde trolla… Annars får ju de som är där göra jobbet som måste göras.

              Chefen har oftast inte sån makt nej. Oftast är det högre upp, för kommunala och statliga verksamheter är det på politisk nivå.

                Oavsett. Den som är ansvarig för verksamheten är den som borde se till att det finns utrymme för folk att vara sjuka och vabba. Det finns statistik för hur mycket folk är sjuka eller vabbar per år. I snitt. Det är korkat att blunda för det och bara utgå från att alla kommer vara på plats

                  Men de kan ju inte göra nåt åt det. En rektor tex har mkt begränsade resurser. Handlar inte om att blunda.

                    Sant!! Men det är ändå att rikta ilskan åt fel håll att bli irriterad på sin kollega. Det är politiken som styr den ekonomin

                      Är det någon som skriv här att de är irriterade på sina kollegor? På situationen, är det enda jag ser.

                      De kan ju inte styra det, är inte irriterad på personen (så länge de turas om med partnern och inte fuskar). Men det är ändå jobbigt och uppskattar mer att jobba med folk som inte har barn.

                      Anonym 21:27

                      Vad då delar med sin partner? Är det ett krav från din sida eller vad menar du?

                      Det är normalt att dela på vabb ja. Lite irriterande om en kollega ska ta all vabb ja.

                      Anna, det är upp till varje familj att bestämma. Familjer som vabbar mycket behöver nog gå efter vem som förlorar minst på att vabba. För familjen behöver prioritera sin egen ekonomi. Framför vad deras kollegor tycker blir bra

                      Fast vab är väl det vanligaste bidragsbrottet och det fuskas för miljarder.

                      Jo visst men jag vet ju vad de jobbar med, har inte så olika löner. Är det jätteskillnad så kanske det rä förståeligt men annars bör man dela lika pga jämställdhet, att barnen ska bli lika nära båda föräldrarna osv. Inget konstigt i denna tid.

                  Åter igen eftersom du inte verkar fatta. I vissa brancher FINNS det inte folk att ta in (med speciell utbildning t.ex.) och det går inte att styra arbetsbördan eftersom det kan vara att man arbetar med människors behov, som en chef såklart inte styr över. Lev lite i verkligheten.

                    Men eller hur. En del verkar inte ha koll på verkligheten alls. Tror att pengar bara singlar ner över offentlig verksamhet..

                    Då borde man väl vara ännu mer tacksam över att man har personal då, även om de vabbar.

          Ja han verkar ha lite empati, det är ju bra. Förstår att man måste, men det ÄR väldigt jobbigt när de måste för det är ju ofta! Så jobbigt när det bara är en i ett par som vabbar hela tiden också, aldrig partnern..

      Jobbigt att ta hand om sjuka barn. Tråkigt, segt och ofta gnälliga. Antingen ska de tas om hand och passas upp på hela tiden eller så är de pigga fast de är sjuka och måste aktiveras fast de borde ta det lugnt, måste hålla dem borta från andra.

        Förstår! Jag är dock av uppfattningen att om man inte aktiverar barn hela tiden så kommer de tillslut aktivera sig själva. De blir bättre på att leka om man låter de ha tråkigt

          Mm blir kaos dock. Om de är understimulerade och inomhus.

      Vissa har ju barn som blir sjuka väldigt lätt, då kanske det kan kännas jobbigt att ständigt få ett avbrott i jobbet och inte hinna med, speciellt om man får pikar av kollegor eller dyl. Det är iaf vad vänner berättat, att kollegor nästan tror att man är hemma och är ”ledig” som om att man fuskade med det.

      Själv håller jag med dig, supermysigt att få ro om sin lille. Men å andra sidan har jag nog bara haft en 4-5 vabbdagar totalt de senaste åren.

        Många fuskar ju! 😄 (Se annan diskussion här). Har en kollega som gör det.. Men man ska såklart inte anklaga oskyldiga.

          Tror inte det är så många, är mest irritation bara från kollegor. De allra flesta som har jobb där det går, vobbar ju mest numera och blir sönderstressade istället av att sitta hemma och jobba och samtidigt ta hand om ett sjukt barn. Just för att inte belasta verksamhet eller framstå som lata, eller själva komma efter i arbetet. Jag har rätt stora barn som klarar sig rätt bra och därför kan jag vobba, men ibland vabbar jag av ren princip för jag tänker att det också är min rätt och jag ska också ta mig tiden att vara med mina barn.

            Enligt undersökningen som diskuterade så var 30 % av all vabb felaktig! Det har alltså kommit fram att fusk är rätt vanligt.
            De jag känner till som gör det sttessar inte eller bryr sig om arbetet kan jag säga.

              Haha det är galet mycket!

                Jepp.

              Har du länk till undersökningen?

                Nej men borde gå lätt att hitta.

                  Googlade och det enda jag hittade var någon undersökning från 2017 när Försäkringskassan själva sa att de fokuserade på de som de misstänkte fuskade systematiskt. Tycker att 30% låter mycket. I jobbet får vi ofta utföra stickkontroller åt försäkringskassan och det är sällan det inte stämmer.

                    Jag googlade, finns betydligt nyare- från 2023 och 2024. Du kan även gå in och läsa vad försäkringskassan skriver- det är extremt mycket fusk med vab.

                      Jag hittar ingen som nämner någon procentsats överhuvudtaget. De säger att de har riktat in sig mot de som de misstänker fuskar. Då är det ju ”lite” om det bara är 30% (om den siffran ens stämmer) av de som fk misstänker fuskar faktiskt fuskar. Det är ju inte 30% av alla som tar ut vab.

                      Varför inte länka om du nu hittade nyare?😅

      Har ej barn men mina kollegor som vabbar blir alltid stressade pga någon annan måste arbeta för dem. De ringer in och ber nästan om ursäkt 🙁 Är ssk på vårdavdelning och är en ssk borta så måste oftast någon annan jobba övertid, alltså komma in på en ledig dag. Inte så avslappnande att vara hemma och veta att någon annan får jobba på sin lediga dag. I en perfekt värld ska man inte känna så och vården borde vara bättre men med dagens brist på sjuksköterskor så är dessvärre verkligheten så.

        Samma för alla inom förskolans värld 😪

        Bra att de har samvete iaf. Jag jobbar också i en sån bransch men har en kollega som fuskar och en som gärna är hemma för minsta lilla.

          Absolut inte okej med dina två kollegor men det är ju rätt sjukt ändå att man får dåligt samvete över en sån sak i många yrken. Verkligen inte sunt..

            Visst men visar ju att man bryr sig. Bättre än att skita i sina kollegor och rycka på axlarna.

              Det håller jag till viss del med om också, jag är en av de som får dåligt samvete och ber om ursäkt nästintill. Men det är för att jag vet att det ställer till det. Även om mkna kollegor kan få uppbackning så är det inte samma sak som en ordinarie.

              Men det är även hemskt att vi inte kan få vara sjuka eller ta hand om barn utan att vi ska ha den mentala pressen också. Känns också som en typiskt kvinnlig egenskap..

          Om din kollega fuskar på det sättet att hon eller han jobbar och anmäler vab samtidigt, så tipsa Försäkringskassan så de kan göra en koll. Varför bara gå och gräma sig när kollegan begår ett bidragsbrott som inte bara drabbar er på jobbet utan hela samhället?

            Han begär nog inte ut ersättning… Han fuskar på så sätt att han är hemma sjuk men säger vabb. Det har tagits upp och även andra saker angående arbetsinsatsen men händer inget, så är det inom kommunen..

        Det där ska man ju dock rikta mot arbetsgivaren och inte till kollegan.

      Jag kan absolut tycka det är mysigt att vabba ibland. Ett litet avbrott i ekorrhjulet och man får bara vara hemma och mysa tillsammans.
      Men jag jublar verkligen inte när det är vab på vab, när förskolan uppdaterar om att det går magsjuka, löss eller ögoninflammation, eller när man känner att man ”ställer till det” för kollegor när det blir mycket vab.
      Sen har jag ett jobb jag trivs väldigt bra på och går till med glädje, och barnen har en fantastisk förskola som de älskar och som hittar på så mycket kul. Glömmer aldrig hur förkrossad min äldsta son var när han var sjuk den dagen det var halloweenfest på förskolan. Det blev ingen mysig dag för oss hemma då han var ett åskmoln hela dagen pga detta. 😅

      Du låter som en av dem som passar på att ta ut vab så fort barnet har minsta lilla snuva.

        Nja. Jag är kinkig med att barnen ska må bra för att gå till förskolan, även skolan. Men äldre barn klarar en förkylning bättre, så är inte lika noga där. Men jag är inte hemma ”bara för att”. Men är hellre hemma och tar en vab dag, och avvaktar, än att chansar på att skicka iväg dem om jag är tveksam. Tycker att det dels skickar dåliga signaler till barnet om att man ska härda ut. Vilket jag tror att vi måste bort från i en värld där alla ska vara duktiga, hög presterande och många blir utbrända och mår psykiskt dåligt. Sen vill jag inte att de ska känna att mitt jobb är viktigare än deras välmående.

          Säkert. Du är säkert hemma även fast barnen är helt friska för att kunna ha en mysig dag.

            Jag är ju anonym här så det finns ju ingen anledning för mig att ljuga om det. Och nej, det är jag inte.

            Vilken märklig kommentar. Flera dom gilllat med, varför? I andra diskussioner gnälls det på föräldrar som skickar sina förkylda barn till förskola. Inte så konstigt om de har sådana här kollegor…

          Tycker det är jättebra att inte skicka sjuka barn till förskola och skola! Vi har stora problem med det tyvärr!
          /lärare.

          Äntligen en vettig person! Jag får vabba så ofta för att andra skickar iväg sina sjuka barn och smittar alla om och om igen

            Eller vi personal som blir sjuka om och om igen, för att föräldrar skickar sjuka barn till förskolan..

              Ja och sen får man skit av ledningen för att man är ”sjuk ofta”….

          Håller verkligen med dig Jthy! Även viktigt att lära barnen att lyssna på kroppen vid sjukdom/skador mm, vi lägger värderingar i våra val och visar vad som är viktigast.

          Och precis som redan tagits upp så är det ett stort problem i skola och förskola med smittspridningen pga föräldrar som inte tar sitt ansvar

      VEM tycker om att vabba? Förstår inte frågan? Finns det nån som gör det…?

        Den som skrev frågan, tydligen…

        Allt blir vad man gör det till!

        Min uppfattning/erfarenhet är att de som inte tycker om att ta VAB är de som är karriärerister som alltid sätter jobbet först och sina barn i andra hand.

        Sen finns de ju dem som verkligen inte har råd att Vabba för att deras ekonomi inte tillåter det…

          Tänkte öht inte på det, tänkte just att barnet är sjukt och inget de flesta blir glada över?

          Har man så kass ekonomi att man inte har möjlighet att ta hand om sina barn när de är sjuka så bör man absolut inte skaffa barn.

            Ens livssituation kan ju ändras under åren med. Man kanske hade ett stabilt liv och ekonomi. Sen dog ens partner, någon blev sjukskriven osv. Mycket kan hända.

            Det är vanligare än du tror…

            Håller med. Saker kan hända ja men de flesta borde bara tänkt efter och planerat bättre.

              Det håller jag verkligen med om, blir även en ond cirkel då de lämnar sina barn ändå och då smittas det vidare till både barn och lärarna/pedagogerna. Men så långt tänker ju inte de människorna

          Men det är ju tråkigt och segt? Och kan va äckligt. Är absolut inte karriärist.

      Är assistent till en VD som tyvärr inte riktigt förstår sig på det här med att verkligen vabba när barnen är sjuka. Det är första stressmomentet. Sen hamnar jag efter med mina arbetsuppgifter. Och sista delen är väl att jag mår bäst när vardagen liksom flyter på enligt samma rutiner.

        Plus att jag verkligen inte tycker om att de mina barn sjuka 😅

          Hatar när mina barn blir sjuka för det innebär att min man troligen kommer bli sjuk (han har en medfödd kronisk sjukdom) och då blir han barn på nytt och jag blir nerringd av oroliga svärföräldrar 😑 dom har svårt att fatta att deras sjuklige son är en vuxen man nu

            Vuxen eller ej, han är ändock deras sjuklige son med en kronisk sjukdom. Vi behöver inte vara så defensiva kring oro och empati. Det har jag lärt mig som ensambarn – det vill säga att all oro och omsorg koncentreras kring mig endast.

            Med åren har jag lärt mig att uppskatta omtanken och vill gengälda den omsorgen till mina äldre föräldrar.

            Berätta inte för dem?

            Men han hade ju en kronisk sjukdom? Spela roll hur gammal han är, klart föräldrarna blir oroliga.

      Vadå tycker om? Det handlar väl 0 om att tycka om eller ej? Vabb är för att barn är sjuka, vare sig du tycker om eller ej?

        Jag tycker också diskussionen är skitskum. ”Jag tycker det är mysigt vara sjuk, lagom avkopplande från jobbet” skrev ingen någonsin. Antingen är det värsta fuskarna och deras barn är inte sjuka alls eller så är det sadister som gillar när barnen är sjuka.

          Haha kan man inte bara få tycka att det är helt okej när det väl inträffar utan att vara fuskare/sadister osv? Det är ju bara att acceptera läget

          Själva vabbandet är helt okej ändå. Däremot är det ju en tidsfråga innan man själv blir sjuk och det är inte lika kul för då är oftast barnet friskt igen eller tillräckligt piggt och du ska lyckas rodda allt ändå. Och det blir då dubbel frånvaro, nån enstaka vabbdag (för att man delar det med partner) kontra över en vecka stressar mig

            Men partnern får väl barnet om du är sjuk?

              Jo självklart men svårt att gömma sig, för barnen kommer ju hem förr eller senare 😉 sen beror det ju på hur sjuk du är och om barnet är sjukt samtidigt så har vi båda samkört det för att inte förlora två löner. Men självklart inte om du är helt utslagen.

                Jo men man behöver väl inte göra nåt med dem om man är sjuk liksom. Lås sovrumsdörren och låt pappa jobba! 😄 När jag ör sjuk orkar jag inte ta hand om nån annan.

                  Nej det har du rätt i. 🙂

          Va? Jag är nästan aldrig sjuk men när det väl händer och jag är så pass vid liv att jag kan vara vaken, tycker jag det är mysigt.

          Mitt jobb väntar på mig utan att någon är där och petar och jag är så pass kompetent att jag kan jobba ikapp mitt eget jobb enkelt. Hur kan det vara kontroversiellt (för dig) att det kan vara nice att ligga hemma i soffan, streama Maria Wern och mysa?

            Jag har aldrig upplevt en mysig sjukdom, är jag såpass dålig jag är hemma från jobbet mår jag verkligen inte bra.

        Nej, är barnet sjuk så måste man vabba. Helt rätt. Men man kan ju känna att det känns mer eller mindre trevligt

          Tycker inte alls din fråga var ”skitskum”. En helt vanlig reflektion om en del av livet som du frågade hur andra upplevde. Tänk att det tydligen kan vara så upprörande.

      Att mitt barn är sjukt.

      Tycker det är mysigt ett tag men kan bli instängt efter några dagar när man inte kan gå ut. Eller ja inte längre nu när vi bor i hus på landet, men när vi bodde i lägenhet kände jag så.

      Har inte ett jobb där kollegor täcker upp för varandra utan man jobbar i sin egen takt. De flesta vabbar ibland så personalstyrkan är anpassad efter att folk inte alltid är på plats. Alla har inte barn men de som inte har barn har andra grejer.

        Låter som en sund arbetsplats!

        Gud vad skönt, skulle älska det. Avskyr när ens jobb måste påverkas av andra som inte är seriösa.

      Blir bara stressad av oro när de mår dåligt. Är ju liksom inget mysigt att vabba ngn med kräksjuka eller örininflammation.
      Jag vet att när den första börjar friska på så kommer nummer två snart också bli sjuk o sen nr tre.

      Våra barn har inga paddor och kollar vanligtvis bara på en film på lördagskvällen, så ganska lite skärmtid. Så blir inga maraton i soffan direkt.
      Kanske det folk tycker är mysigt?

        Har ungefär samma regler kring skämt men gör grova undantag när de är så pass sjuka att de bara ligger. Då är det fri skärmtid. Tycker inte att det är kul när de är sjuka såklart men ofta är de ju inte SÅ sjuka. Mysigt att kunna spela spel, rita, baka osv. Tvätta ikapp och städa

      Avskyr mer de kollegor som använder vabb som ett svepskäl att slippa jobba. Hade en gång en kollega som skulle vabba ett magsjukt barn. Såg sen på rasten att samma kollega hade lagt ut på IG att de var på både Leos Lekland och badhuset med sagda ”magsjuka” barn och hens kusiner…. 🙄

        Mkt fusk som sagt…

    Jag har tänkt på en sak ett tag. (Och nej, det är absolut inget jag kommer göra eller försöka med! Bara nyfiken).
    Kan man på en arbetsplats säga att man har barn och sen vabba, fast man alltså inte har några? Kollar arbetsgivaren upp det på nåt sätt?
    Lyssnade på en podd där de diskuterade en undersökning om hur vanligt det är med vabbfusk och fick då veta att arbetsgivare och försäkringskassan inte ens automatiskt har kontakt med varandra, vilket då möjliggjorde fusk.
    Så därav min fråga, hur vet arbetsgivaren att man har barn? Litar de vara på en eller måste man bevisa på nåt sätt?

      En kollega till mig fuskade. Det upptäcktes efter några månader. Kollegan begick andra brott också så hen var med på nyheterna. Det var inte det största felet hen begick.

        Ja det är ju väldigt vanligt tydligen. Särskilt eftersom de olika instanserna inte kollar med varann. Men fuskade hen på detta sätt, att hen inte hade barn?

          Hen vabbade barn som ej fanns.

            Hur upptäcktes det?
            Tror ni det upptäcka lika lätt om man inte begär pengar för det?

              Vaddå hur upptäcks det? En nyfiken kollega eller chef kollar upp dig på internet, svårare än så är det inte.

                Jag vet inte? Står det på internet, hur många barn alla har? Är det allmän info?

                  Det är offentliga uppgifter hos myndigheter och finns dessutom registrerat hos olika betaltjänster arbetsgivare och nyfikna gärna tittar i.

                    Oj ok. Man kan verkligen få veta allt i Sverige.. Lite obehagligt. Helt ok att arbetsgivare och myndigheter skulle kunna se men vem som helst?

            Haha! Lite kungligt ändå 😄

          Hahaha omg!

      Det ska ju ändras nu, arbetsplatsen ska väl regga vab nu till FK

        Låter bra! Sjukt att det inte görs redan, som med sjukfrånvaro.

          Vi får telefonsamtal från FK med jämna mellanrum som kollar hur våra anställda vabbas. Görs ganska många stickprov.

            Bra! Behövs mer.

            Väldigt bra att det görs. För typ 10-15 år sedan fick vi på skolan skriva på papper rätt ofta på att barnet hade varit sjukt de dagar som föräldern hade uppgett, inte att det alltid var så utan mer att det var regelbundna stickkontroller på alla. Om vi inte bekräftade det så fick inte föräldern pengar (kan minnas fel på den punkten). Jag hade inga barn själv då så tänkte inte så mycket mer på det, men dumt att de drog ner på kontrollerna, men handlar ju som vanligt om pengar som ska läggas på det med…

        Hade fel, var lagförslag. Och isf rapport till SKV

      På mitt jobb måste jag lägga in barnets födelsedatum för att kunna registrera vabb i systemet. Så fejka ett barn är ju lite svårt..

      Däremot tror jag tyvärr många fuskar och använder systemet fel. Men har också tolkat fuskandet som att du jobbar och anmäler vabb = mer pengar

        Du jobbar på en skola va?
        Grejen verkar ju vara att man inte anmäler till arbetsgivaren?
        På mitt jobb, också skola, ringer man bara in till en telefonsvarare på morgonen och säger att man är sjuk eller vabbar. Vet dock inte om kollegor fått lämna uppgifter om sina barn men aldrig hört om det.

          Grejen med det att man måste lägga in sitt barn i systemet är också kopplat till när man lägger in föräldraledighet för att arbetsgivaren ska veta om den är semestergrundande eller ej!

            Men om man redan varit föräldraledig? Ska fråga kollegor om de behövt lägga in sina barn.

              Yes skola/kommun. Frågade min man nu som jobbar på privat företag och vid vabb lägger de inte in vilket barn, men vid föräldraledigt, kan hända att det är då vi lägger in med och så hänger det kvar haha. Aldrig tänkt tanken kring att det skulle gå att fejka på det sättet.

              Men den stora grejen är väl att du jobbar men anmäler vabb också. Barnet är på förskola/skola pga inte sjuk. På så sätt får du ut mer pengar och det är då dessa summor till försäkringskassan ska betalas tillbaka (om de kommer på dig). Men jag kan ha fattat fel, var ett tag sen jag läste om det på nyheterna

              Tycker det är bra att det ska bli mer kontroll på det. Eller att det undersöks iaf

                Ja gud.. så mkt skattemedel.. Har en kollega som vabbar istället för att anmäla sig sjuk då man kan få samtal och massa skit om man är sjuk för mkt men inte för vabb. Vet inte han håller barnet eller skickar iväg dem, troligen det sista.

                  FK gör stickprov och kollar med förskolan om barnet varit där. Är barnet också sjuk får hon väl välja om hon är sjuk själv eller vabbar?

                    Det är en han. Barnet är ju inte sjukt.

        Samma här!
        Jobbar inom regionen nu, men var samma på ett stort privat jag var på innan.

        Fast det där är väldigt lätt att fejka. Även om man lägger till ett barn i systemet på jobbet så betyder det inte att det barnet behöver existera. Men kan bara hitta på att man har en liten Kalle som är född något random datum. Systemet vet inte om det är ett riktigt barn eller inte. Men om arbetsgivaren skulle få för sig att ringa FSK tex så skulle man kunna upptäcka att barnet inte existerar.
        Jag har själv jobbat med att lägga in den typen av info och jag har ingen aning alls om dessa barn funnits eller inte utan enbart utgått från att den anställde och dennes chef talar sanning.

          Men man får ju inga pengar? Det är ju inte arbetsgivaren som betalar ut vabb. Vad vinner man på det? FK har ju uppgifter om barn registrerat

            Det vet jag faktiskt inte vad personer som ljuger om detta vinner på. 😯
            Det enda jag menade med min kommentar är mer att vill man lägga in ett falskt barn i ett tex lönesystem så är det väldigt lätt ordnat rent tekniskt.
            Sen varför dom vill göra det har jag noll aning om.

      Men ni som har barn, har ni anmält/behövt bevisa det för er arbetsgivare?

        Det är ju väldigt lätt kolla i offentliga register om någon har barn…så är du sugen på att fuska skulle jag råda dig låta bli. Brottsligt dessutom.

          Är det sant? Känns väldigt personligt och inkräktande på privatlivet.
          Jag skrev ju i mitt första inlägg att jag inte tänkt göra det! 😄 Men jag funderade på om man måste bevisa, har ju ingen aning om mina kollegers barn finns på riktigt tex 😄 (troligen gör de det).

            Hur menar du nu? Det mesta är offentliga uppgifter i Sverige, hur många barn du har, din inkomst osv.

              Visste inte det om barn. Tycker det är för mkt info som är tillgänglig för alla..

          Men gör arbetsgivaren det? Tror de inte på er bara liksom?

            Har man barn är man ofta föräldraledig och då måste man registrera det på barnets personnummer. I vårt lönrsydtem behöver man göra samma sak för vab. Våra anställda måste uppge vilket barn de vabbar för och inte bara att de vabbar.

              Inte för större barn ju. Som man fått innan man börjar på jobbet.

                På mitt jobb gör man det. Registrerar vilket barn jag vabbar för.

                  Ok, inte hos oss.

                    De flesta lönrsydtem är uppbyggda så men finns så klart olika.

                      Vi ringer bara till en telefonsvarare och säger att vi är hemma.

        Det är chefens ansvar att ha koll, och de flesta chefer har koll på vem som har barn i vabålder och vilka som inte har det. Kan tänka mig att det kan vara möjligt under semestertider när man har vikarier och kanske även chefen är borta och tidrapportering godkänns av en vikarie. Men tror inte att det är jättevanligt. Dessutom åker du fast kommer du att ha ett mindre trevligt samtal med HR och din chef och garanterat få en skriftlig varning om du skött dig felfritt tidigare. Antagligen blir du även anmäld av arbetsgivaren för bidragsfusk.

          Du blir ju dessutom skyldig pengar till både försäkringskassan och ditt jobb om du har fuskat. Olovlig frånvaro..

          Jag fattar inte hur folk vågar riskera det. Risken att någon får veta sanningen är ju ändå rätt stor

            OM jag skulle fuska skulle jag inte kräva pengar från försäkringskassan? Bara ”vabba” istället för att vara sjuk som min kollega 😄 Men skulle som sagt inte göra det, är alldeles för nervös som person hahaha. Men ibland funderar man på att säga att man har barn, bara för att slippa folks tjat och kommentarer..

              Fast du får ju inga pengar om du inte anmäler det till försäkringskassan? Din arbetsgivare förlorar inget på att du vabbar då du bara blir nollad för den tiden & sen får du (en del av) pengarna av försäkringskassan. Okej att man slipper folks kommentarer om att du är sjuk, men läser du andra kommentarer i ÖS idag så är ju vabb mer bannlyst än sjukdom 😂

                Menar inte kollegors kommentarer eller så utan arbetsgivarens. Hälsosamtal, förstadagsintyg. Det är ett himla gnäll och tjafs om man är sjuk mer än fyra tillfällen på ett år. Men med vabb händer inget. Därför min kollega gör så.

                Så arbetsgivaren betalar inte när man vabbar? De betalar ju de första 14 dagarna av sjukdom så då fattar jag varför de inte jagar vabbare lika mkt… Allt handlar om pengar…

                  Nej precis. De betalar ingenting av det. Och yes, oavsett arbetsgivare så handlar det alltid om pengar 🙂

                    I flera kollektivavtal ersätter jobbet en del av den förlorade inkomsten vid vabb, vanligt inom staten. Så där skulle fusk löna sig mer.. Ingen som gör kontroller där jag jobbar i alla fall. Intressant fråga!

                      Inom staten måste man skicka in underlag från FSK för att få tillägget på lönen.

                      Vad bra! Borde vara samma i kommunen.

                    Nu klarnar allt.. Därför de blundar för vissa saker. Mm pengarna styr, inte om man är på plats eller gör det man ska.. Vet som sagt att det fuskas med vabb. Iofs är det personer som inte gör så mkt på jobbet så de saknar dem väl intr.

                  NEJ! FK betalar allt. så du får NOLL kr om du fuskar med ett påhittat barn.

                    Ja såklart. Det handlar inte om pengar och är dessutom bara teoretiskt.

                Nej men pengar kan man avvara 😄 (måste förtydliga igen att detta är inget jag skulle göra 😄)

              Det är ju samma sak?

        De kan ju bara ringa folkbokföringen.

        Fast man får ju vabba andras barn behöver inte vara ens egna

          ja men du får fortf inga pengar om du inte, ansöker 8m vab för ett existerande barn hos Fk.

          Du kan få pengar från FK för vabb för andras barn, men din arbetsgivare behöver inte godkänna den sortens vabb. Så det är en diskussion du behöver ta med arbetsgivaren om den är ok med att du vabbar för brorsdottern t.ex.

      Det kanske du kan men du kan ju inte få något från försäkringskassan då. Så då är du hemma helt utan inkomst/ersättning.

        Ja, men det är ju inget problem.

          För de flesta är det ju ett problem att inte få lön eller annan ersättning

            Några dagar några gånger per år är ingen fara för mig. Vill ta tjänstledigt för att dryga ut semestern tex men tillåts inte på min arbetsplats längre tyvärr. Alltså menar som exempel, alla har olika ekonomi.

              Om du nu tänker fuska. Varför dra till med vabb för ett icke existerande barn istället för att sjukskriva sig själv?

                Hen vill inte ha hälsosamtal och förstadagsintyg för upprepad sjukdom.

                Tänker ju inte fuska! 😄 Funderar på om det går och om andra gör det bara.
                Precis, man får massa skit när man är sjukskriven, inte vabbar. Så en kollega gör ju så, vabbar istället för att sjukskriva sig när han är sjuk.

                  Men hans barn finns. Tror jag… 😄

      du skriver i till arbetsgivaren vem du vabbar för. det har jag iaf krav på i min tidrapport…

        Det gör inte vi. Har ingen rapport eller nåt utan ringer bara in.

      Så sjukt. Vabba för ett barn man inte har. Vad händer om arbetsgivaren får reda på att man inte har barn? Och man kan ju inte få ut något från försäkringskassan.

        Förstår inte poängen. Man får ju inga pengar och blir utan inkomst för de dagarna.

          För att chilla hemma ibland? Eller slippa all skit man får om man är sjuk. Men JAG skulle inte göra så.

            men su blir ju av med Sgi om det framkommer att du har luckor i din inkomst.. du lär få sparken och det är skit bra att ditt jobb ha sjik policy att efter 4 tillfällen utreda varför du är sjuk.
            jag har inte varit sjuk på 1 år fr jobbet. och innan dess ej på 3 år. så 4 ggr per år är jättemkt och om du är sjuk så är du. ingen kan bli sur. men man kan ju inte sjukskriva sig för att chilla.. du har en skev arbetsmoral låter det som…

              Nej det skulle ju stå vabb.
              Tror du missuppfattat, jag har skrivit flera gånger att detta inte är nåt jag planerar att göra såklart! 😄
              Jo tyvärr, i min kommun så är det så, man får mkt skit och problem. Jobbar med barn så fyra tillfällen (oavsett längd) på ett år är inte mycket. Då räknas allt, förkylning, mensvärk, magsjuka, whatever. Har jättehög arbetsmoral så därför är det extra tråkigt.

                Men om du jobbar med barn och det har varit mycket sjukdomar så får du ju ta upp det med chefen som argument kring din egna frånvaro. Hur kan chefen säkerställa din hälsa/trygghet i att slippa bli smittad? (Jag jobbar också med barn så chefen kan ju inte säkerställa det, men alltid bra att ha som motfråga när man har det arbetet).

                  Oj det har gjorts kan jag lova… Har kämpat som fan, facket har varit inblandat. Jag är fortfarande problemet (och inte bara jag, de har satt detta i system). Förstadagsintyg ska egentligen inte användas på detta sätt men det finns heller ingen lag mot det, det är för godtyckligt.

      Du kan ju inte få ersättning från FK om det inte finns några barn att vabba för så jag antar att du menar att du skulle uppge vab för din AG men bara vara hemma utan ersättning? Låter konplicerat… Du skulle ju då behöva leva med en konstant lögn på din arbetsplats och spela, i alla möjliga situationer, att du har barn. Det hade ju avslöjats förr eller senare plus som sagt du hade ju blivit utan både lön och ersättning från FK… När din AG fått reda på det hade du dessutom blivit av med jobbet…

        Som sagt du behöver inte hitta på ett barn eftersom det är helt ok att vabba nån annans barn, ett syskonbarn tex.

          Ska man leta efter ett barn att vabba då eller? Vill inte vabba alls 😄

        Nä tänker att man skulle hoppa över ersättning i så fall. Ja troligen hade man väl det. Iofs svårt att få sparken och folk har gjort värre grejer. Men jag kommer inte göra detta såklart, bara intressant hur det går till att säkerställa.

      På mitt jobb ringde förskolan en dag och letade efter en kollega eftersom hennes barn blivit sjuk. Till saken hör att kollegan redan på morgonen ringt jobbet och anmält VAB. Hon var alltså hemma utan barnet 🤪

        Ajdå… Så fult.

        Är inte det bidragsbrott?

          Om hon fick ersättning från fk. Var hon bara hemma så nej.

            Nej men jobbet kanske har ett och annat att säga. Hoppas hon får sparken.

      Jag umgicks med en person som jobbade natt, hen fuskvabbade för att gå på fest ganska ofta. Fixade barnvakt och fick sin vabblön samtidigt.

    Typ alla våra kompisar är gravida. Drygt att inte kunna föra ett vanligt samtal med dom förrän 2043.

      😆

      Åh vad segt. Är det en rädsla eller pratar de redan nu bara om sånt?
      Min bästa vän kom tillbaka efter ca 3 år, inte precis som innan men kunde fokusera på annat.
      Ett tips är att skaffa lite nya vänner, bor ni i större stad kan gofrendly funka. Är ni barnfria eller vill ni ha barn i framtiden? För barnfria finns ett bra community iom podden och facebookgruppen Barnfrihet!

        Vi har andra vänner med barn, plus att vi har flera syskonbarn. Det är bara fakta att föräldrar inte kan ha långa middagar, spelkvällar osv med kompisar. Jag tycker att det är 100% rimligt att barnen går först. Så SKA det vara.

        Men rent egoistiskt känns det lite tråkigt att ”förlora” sina vänner.

        Vi är barnfria och kommer så förbli. (hatar absolut inte barn – tvärt om. Bär gärna bebisar, underhåller småbarn och hjälper stora barn med läxorna. Men man kan ändå sakna vuxenumgänge med kompisar/syskon.)

          En del kan det, särskilt de med äldre barn eller som är skilda. Eller som verkligen går in för det. Men jag förstår hur du menar. Tro mig.
          Och ja, vänner utan barn är roligare och lättare, bättre vänskap. Så skaffa några såna! ❤️

            Tycker det är sunt att ens liv anpassas efter att man har (små) barn. Föräldrar ska ha uppmärksamheten någon annanstans om de har sin tvååring med sig under middagen, det är helt rätt.

            Däremot förståeligt att det är tråkigt. Jag som själv har barn ska erkänna att jag känner samma när folk skaffar hund för de blir så himla begränsade, men jag är samtidigt glad för dem och tycker givetvis att de ska göra exakt vad de vill med sitt enda liv.

            En vän till mig tycker för övrigt att det är redan när folk skaffar partner de blir ”förstörda” för då plötsligt vill de inte spela brädspel i 12 h sittningar typ en solig lördag längre. Också en åsikt man kan ha, hehe 🙂

              Hund är ju mkt bättre dock. Lättare och trevligare, går oftast bra att ha med sig och ligger i nåt hörn eller är med och myser.

              Det har väl ingen sagt emot? Det är ju tråkigt dock och sämre vänner/vänskaper.
              Hund håller jag inte med om, går lättare att ta med osv och tar inte lika uppmärksamhet. Partner, kan va, men det beror helt på personligheten. De flesta fortsätter va sig själva ändå och försvinner inte in i partnern, men känner igen typen.

      Förstår dig till 100%.
      Personligen varken känner jag eller har känt någon som är gravid eller har barn under fyra-fem år som är speciellt rolig.

      Och nej, jag har självklart inga synpunkter på att någon skaffar barn. Verkligen inte, är de lyckliga är jag lycklig.
      Jag tycker bara inte det är kul att prata om graviditet, att barnet är jobbig, förskola, leksaker osv.

        Nä gud, lite av sig själv har man väl kvar? Liv, jobb, intresse? Jättetråkigt att bara prata om en grej.

      De flesta av våra kompisar har barn och vi umgås på olika sätt. Absolut oftast middagar med barn (inkl backup köttbullar och ofullständiga samtal) men umgås ganska ofta även utan barn. Vi har endast barnvakt enstaka tillfälle per år så oftast umgås jag barnfritt när pappan har barnen och tvärtom.

        Bra jobbat! Alla är tyvärr inte så.

    Fick för mig att lyssna på Kenzas och Ines senaste poddavsnitt, ni som lyssnat, visst fick ni känslan av att Ines syftade på Alexandra Bring?

      Gällande?

        Att det ENDAST läggs upp bara huuur positivt och bra allt är. Att hennes barn är perfekta och att hon aaaldrig tycker barnen är jobbiga eller nåt överhuvudtaget, att hon blir aaaldrig trött utan allt är ALLTID tipp topp. Ines reagerade på att personen i fråga vill verkligen att folk ska tro att hennes liv är rosa med massa inslag av godis när det egentligen inte är så, både hon och kenza ifrågasätter sina mammaroller, ifall det är nåt fel på dem som kan tycka att vissa dagar är det sjukt tungt och jobbigt (med barn och allt runtomkring) och om de är ensamma med att känna så när de tex ser såna ”perfekta instamorsor”.

          Det låter onekligen som Bringan 😂 Jag reagerade på när hon skrev att barnen fick välja leksak och tidning häromdagen. Att de blev helt begeistrade pga ”får bara ngt när de fyller år och jul”. Asbra per se, men är det verkligen sant? Good for them i så fall, motvikt i materialistiskt samhälle. Haha själv skämmer jag bort barnen för mkt 🙃 kan. Inte. Låta. Bli.

            Eftersom man har fått inblick i tex barnens lekrum/sovrum så finns det saker som är betydligt fler än antal födelsedagar/jul som barnen varit med om, såvida de inte fått typ 10 saker vid varje högtid. Tror mycket av det hon säger får man ta med en nypa salt nuförtiden. SEN tror jag också att en anledning till varför hon distanserat sig från andra influensers är för att hennes liv där hon vill visa att ALLT är perfekt är fejk.

              Reagerade också på det.. Visst att de kanske inte får inslagna paket men de måste ju ha fått böcker, pyssel, kläder som hon säger att de älskar att få osv. Förstår inte riktigt varför hon måste vinkla saker på det sättet hela tiden, så att hon och hennes man framställs som världens duktigaste föräldrar 🙈 Har tänkt att jag kanske borde avfölja nu ett tag, kanske dags att göra det..

                Har också funderat på att avfölja men vill typ inte för det är som att följa en förutsägbar person göra parodi på sig själv.

                Är väl inget konstigt att få 10 julklappar?

          Jag känner ändå att Alexandra Bring till trots för överdriven exponering av sina barn (som dock har blivit bättre? Mindre ansikten på de stora barnen osv nu) har mer integritet än många andra influencers och väljer att inte dela med sig av alla delar av livet, samt att hon har en väldigt positiv tankegång.

          Jag är med i olika Facebookgrupper just nu pga gravid, och något som slår mig är hur sjukt negativa många är och helt fokuserade på allt jobbigt. Får känslan av att Alexandra medvetet väljer bort det negativa synssättet och delar från den positiva sidan, dock med mycket humor runt det. Känner igen mig mycket i hennes medvetenhet runt det och uppskattar att inte behöva höra på vardagsklagandet från ännu en av landets (världens?) mest priviligerade människor.

          Tycker hon är inspirerande för alla oss som inte gillar att gräva ner oss

            Håller helt med!

      Gällande vadå? Du får vara mer specifik 😌

      Inte lyssnat men det är så zzZzzZz när folk i poddar pratar om en specifik person men vägrar säga vem.

    Herregud OS-invigningen, det tråkigaste jag sett. Varför båtar? Jag vill se fanbäraren och tåget av atleter! Kommer i alla fall aldrig glömma den här invigningen och det är inte på ett positivt sätt.

      Varför all dans?!

        Ja när kommer nästa land liksom?

      Ah detta va så tråkigt.. hade verkligen sett framemot det haha

      Samma här. Var helt förälskad under OS i Sotji och OS i Beijing för det var så vackert. Det här är pinsamt och rena sömnpillret.

      Båtarna var kul och fint tycker jag! Men hela grejen är alldeles för lång, skulle räcka med en timma.

      Jag vill se Celine Dion!!!

        Hon är väl väldigt sjuk?

          Det ryktas om att hon ska uppträda. Hon är i alla fall i Paris just nu, och ryktet om Lady Gaga var ju sant.

      Lady Gaga var sjukt dålig och plojig! Så B, dålig dans, kunde inte tro det var en världsstjärna.

        Låten var så dålig så jag fick stänga av ljudet. Pallade inte att lyssna på bapapapapapaaaaaa hela jävla tiden

      Älskar det.

        Drygt 2h in och jag gillar den fortfarande lika mycket, älskar absolut att de använder staden som arena och inte stänger in det på en riktig arena. Dock tråkigt för publiken på plats kan jag tänka mig, på en riktig arena är det nog lättare att se, det här gör sig nog bäst på tv.
        Tråkigt med vädret bara.

        Och jag blir så himla sugen på att åka till Paris! Måste dit någon gång, de här tv-bilderna har redan övertygat mig att det är en stad värd att besöka.

          Jag med vill till Paris. Och hästen som sprang på vattnet. Så vackert.

        Alltså gud vad jag älskar det här. Jag har gåshud över hela kroppen, har tårar i ögonen och jag bara älskar när världen får enas över något så vackert som idrott. Bara tänka bort politik och sånt för en stund och se vad OS är.💙💛🖤💚❤️

          Om det hade varit en fin invigning ändå. Celine Dion och den riktiga hästen på slutet var det enda som var bra.

            Jag tyckte det var fint.

      Tycker invigningen är alldeles fantastisk. Paris visar upp sig från sin bästa sida. Både lokala och internationella artister. Hur tröttsamt att titta på människor som går i takt och otakt. Alla ser likadana ut, fånigt leende.

      Tycker det är intressanta inslag, mkt olika franska saker.

        Det klart det är, det brukar vara sånt som värdlandet är känt för.

          Aldrig sett förut men så är det säkert, det fattar jag. Men håller alltså inte med om att det är tråkigt, bra utvalt och intressant. Snyggt gjort.

      Tycker helt tvärt om. Det brukar vara sömnigt men här händer det något hela tiden. Helt fantastiskt att de gjot något helt annorlunda.

        Jag tyckte det först med när båtarna började men det känns ju som att det aldrig tar slut

          Det klart att det tar tid, ändå drygt 200 länder som är med.

            Haha jo jag vet. Men känns som man hade kunnat göra på annat sätt för att det skulle gå lite snabbare 😂

        Det tar alldeles för lång tid

      Det är ju toppen. Bland det bästa jag sett. Visste inte dom skulle komma i båtar 🤩🤩🤩🤩

      Robothästen på vattnet! 😍 Förtrollande.

        Ja!!!

      Håller helt med. Sämsta på länge. Rörigt, konstigt och sen ta alla tal på franska, varför inte engelska som de flesta förstår. Antiklimax med fackeltändningen dessutom. Nä, detta var ingen höjdare direkt. Londons invigning var ju magnifik och kul, och som någon nedan nämnde de otroliga i Sotji & Peking.

        Men det är Frankrikes OS. Rimligt att de pratar franska då.

          Nej? Menar du då att om vi hade haft OS i Sverige så skulle vi prata svenska? Skärp dig. De pratar enbart franska för att de ska visa sig överlägsna – som vanligt.

            Nja. De höll tal på japanska när det var i Tokyo.

      Då missade du ju p*ngkulan som hängde ut på en av dansarna i ett av segmenten. Lätt höjdpunkten på hela kvällen😂

    Vad skriver man egentligen i ett brev för att kontakta biologisk förälder man aldrig träffat eller har något minne av? Känns så svårt och har ingen att fråga kring detta =/

      Oj, stort och svårt att skriva! Vad är anledningen till att du vill höra av dig? ♥️ vad hoppas du på för svar och att er relation ska bli?

        Jag vill mest bara få chansen att träffa personen inan dte är försent då han är gammal och riskerar att gå i graven om jag väntar för länge, har inga större förhoppningar mer än att få bilda mig en uppfattning, ett ansikte till ett namn.

      Kan du skriva ett utkast med allt du vill få ur dig? Tänker att du säkert har många tankar och funderingar. Och sen jobba om brevet utifrån det du vill berätta/veta (tänker att det kommer fram i utkastet).

      Sen precis som Mia skriver, vad vill du ha för respons och framtid nu när du tar kontakt. Jobbiga och stora frågor men måste nog tänkas igenom ändå

        Jag tycker nog inte man ska försöka få ur sig ”allt” i ett brev utan klokare vara vänlig och kort och försöka få till stånd ett möte.

          Nej jag menade inte att hon skulle skicka det brevet, därav jag skrev utkast. Men eftersom hon inte vet vad hon vill skriva.

          Det som hon skrev 21:26 stod inte när jag skrev mitt första och det förändrar ju tanken med allt

      Jag skulle fatta mig kort. ”Hej, jag är din dotter. Man har berättat att jag föddes xxx och (lite bakgrundsfakta om personen behöver..). Jag skulle tycka det vore trevligt träffas någon dag om du har möjlighet.”

    Om Hitler inte begått självmord och deltagit i Nürnbergrättegångarna, vilka brott hade han blivit misstänkt för egentligen? Brott mot krigslagarna antagligen, men vad mer?

      Brott mot mänsligheten?

      Flera miljoner mord bland annat? Lite olagliga invasioner och ockupationer och sånt. The list goes on.

        Genuin fråga, kan man bli dömd för mord som man själv inte begått?

          Ja.

          Men herregud klart du kan. Charles Manson utförde inga brott utan det gjorde hans sekt Helter Skelter. Han blev dömd till dödsstraff som sedan omvandlades till livstid.

          Ja självklart.

      Man hade nog haft ihjäl honom på mest plågsamma sätt som möjligt innan han hann ställas inför rätta. Fatta den stackars ryska fotsoldaten som lyckats hitta honom vid liv efter 4 år och 23 miljoner döda ryssar eller hur det nu var…inte lätt behålla lugnet då.

        Ja, det tror jag också. Även med livvakter så hade det nog slutat som med Mussolini. Om inte på gatan så i fängelset

      De formella åtalspunkterna under Nürnbergrättegångatna var 1. Brott mot freden 2. Brott mot mänskligheten 3. Krigsbrott 4. Anstiftande av dessa brott. Hitler har utan tvekan blivit dömd på alla fyra punkter.

        Förstår och vad rätt dom som jagat nazister så rättvisan får vinna.

          Ändå räknar man med att 99% av alla tyskar som begick dessa brott under andra världskriget slapp undan straff.

          Man kan som sagt inte annat än känna viss tillfredsställelse över att Mossad lyckades kidnappa Eichmann och smuggla ut honom ur Argentina för att kunna åtala honom i Israel, även om det egentligen var olagligt..

        Tack för tydligt svar!

      Så jävla fegt ändå. Han och alla andra begick fasansfulla brott och var fega och tog den enkla vägen ut. Döda andra är okej men att stå för det de har gjort går inte. Svin

        Timmar före Hitler begick självmord skrev han ett brev där han uppmuntrade nazisterna att fortsätta utrotningen efter hans död och att han ”dör med ett glatt hjärta.”

          Fy fan jävla psykopat.

    Någon här som trådar ansiktet? Vad tycker ni? Ger det någon mer effekt för er än att få bort håret, ex mer glow/annan påverkan på hyn som det sägs?

      Nej, aldrig mörkt ngn skillnad. Förutom mindre päls

      Jag trådar inte hela ansiktet utan bara överläpp o haka. Men jag blir ju betydligt lenare o sminket ser snyggare ut där. Blir inte samma sak om jag vaxar vid nåt tillfälle. Huden blir inte så där len o fin efteråt då.

    Vilka sommarprat har ni gillat i år? Varför? Dvs vad får jag ej missa 🙂

      Jag gillade:
      Vivvi / mammasanningars
      Kenzas
      Jennie Walldén
      Johanna Norströms

      Har dock inte hunnit lyssna på alla så det finns garanterat fler 👌🏼👌🏼

      Oscar Stenström. Det var intressant.

      Ovan nämnda och kan tillägga Anna Lindmarkers sommarprat!

      De två bästa jag hört är Cecilia Udden och Josefin Jinder.

      Några som också är värda att lyssna på:
      Vivvi Wallin, Birgitta Ohlsson, Anna Lindmarker och Carl Bildt.

      Dessa två tyckte jag var troliga: Johanna Nordström och Sigge Eklund.

        *tråkiga inte troliga…

      Sanna Sundqvists sommarprat som var ärligt, fint och känslosamt. Hon har en väldigt vacker röst också!

        Håller med, tänkte oxå på det, helt perfekt röst att lyssna på, hon vet ju hur hon skall använda den. Tycker oxå hennes prat var väldigt fint. Anna Lindmarker som några här tyckte var bra, föll mig inte alls i smaken, tyckte det var en och en halv timmes koketteri.

      Har inte hunnit lyssna på många i sin helhet men tyckte Joakim Paasikivi och Cecilia Uddén var bra.

      Birgitta Ohlssons är det jag bär med mig.

      Sigge Eklund var jättebra, lyssnat två gånger. Sanna Sundqvist och så hon tjejen som satt på SIS hem. Väldigt bra alla tre.

      Birgitta Olsson och Alva Sparrevik. Blev berörd av båda.

    Tips på podd: Bakom ryggen! Lyssnat på ett par avsnitt som avhandlar Pontus Rasmusson, Cissi Wallin och Blondinbella. Konceptet är: programledaren bjuder in en person och så snackar de om någon, tex ovan nämnda.

    Varför är asiater på ex nagelsalonger så otrevliga? Är det kulturellt? Jag har hört så mycket om att asiater är så otroligt vänliga när man är i Asien men varför är dom så otrevliga på sina salonger i Sverige? Jag har varit på massa olika och samma överrallt – sitter och pratar med varandra på sitt språk, utför bara sitt jobb och iggar kunden totalt.

    Och innan någon kommenterar det – jag vet att det är billigt och resultatet är bra så därför fortsätter jag gå då jag tycker det är värt

      Jag har aldrig varit på nagelsalong, men jag kan förställa mig att det är svårt att småprata med kunder i flera timmar, på ett annat språk än sitt modersmål.

        Jo absolut, men hur trevligt är det att sitta och prata med sina kollegor på ett främmande språk när man har kunder?

          Har inga problem med det, kräver inte att de ska va helt tysta. Skönt att slippa prata själv tycker jag.

      De jag går till är ❤️❤️❤️❤️❤️

      Jag har aldrig träffat någon otrevlig på nagelsalong och det är oftast asiatisk personal. Hur trevlig är du själv undrar jag, kan det vara att du har så dålig attityd även trevliga människor inte orkar med dig?

        Oj, var går du? Jag bemöts allt som oftast väldigt trevligt när jag går och vaxar mig, hos min frisör och hos min bryntjej. Jag anser mig som en trevlig person tycker jag själv. Jag ser också att andra blir bemötta liknande på dom salonger jag går på, så jag tror inte det beror på mig faktiskt 🙂

      Aldrig varit med om att de varit otrevlig eller haft taskig attityd.

        Så du är inte med om att dom sitter och pratar på ett främmande språk med sina kollegor när du sitter där? Det tycker jag är otrevligt och det gör dom alltid när jag är där, har varit på cirka fyra olika i Stockholm

          Men ska de sitta helt tysta eller? Klart de pratar på sitt språk med varandra, det de oftast kan bäst.

            Ja, jag tycker det är otrevligt. Jag tycker dom, om dom inte kan prata med kunden (på grund av språkskillnader) ska vara tysta och fokusera på kunden. Självklart kan man säga något snabbt till en kollega, men i vilken situation sitter man med en person och bara pratar med någon annan på ett språk kunden inte förstår. Nochalant och otrevligt.

            Tror inte om man var på en fransk eller engelsk talande salong att personalen skulle stå och prata med varandra på ett främmande språk och ignorera sin kund.

              Min nageltjej pratar med hela släkten på FaceTime under tiden 😂 Heeelt galet. Men billigt och bra så jag tar med mina sound canceling hörlurar.

              Det tror jag absolut att de skulle.

      Har inte samma upplevelse, har varit på tre olika. Tror att de inte pratar jättemycket för att de ofta int ekan så mkt svenska men de jag varit hos har varit trevliga iaf.

      Beror på vilket land. Har kompisar som tex vart i kina och aldrig mer skulle vilja åka dit pga så otrevliga och faktiskt äckliga. Spottar och håller på

        Det är en annan kultur i Kina, kroppsfunktioner är inte privata och tabubelagda på samma sätt som här exempelvis. Det betyder dock inte att de är otrevliga.

          De är fan inte normala och djurplågare dessutom.

          Vi var på utbyte i kina och i princip alla tjejer i vår grupp blev fasthållna och försök till typ våldtäkt vi något tillfälle när vi var ute. Ink jag två män höll fast mig men jag är vältränad och 170 så kunde lätt slita mig loss då de inte var så långa/bitiga. Jag har aldrig upplevt detta någon annanstans i världen. Några mindre incidenter i Malaysia osv där jag blev nypt i bröstet men aldrig så att jag upplevt regelrätt försök till övergrepp – endast i kina så min syn är att kineser är ett ganska otrevligt folk.

      Jag håller med! Sist jag var där pratade hon som fixade mina naglar högt i telefon hela besöket. Det hon sa till mig var om jag skulle ha samma form och vilken färg jag ville ha.

      Det är lite roligt när man kan lite thailändska och personalen sitter och pratar med varandra. De kan prata skit om sina kunder och tro att man inte förstår. Så när man går därifrån tackar man och upplyser om att även svenskar kan förstå vad de säger. De blir bra paffa.

        Vad kan dom säga? 😂

        Det är ju detta som också blir otrevligt – stå och snacka skit om gästerna på ett annat språk

        99% av alla ”asiatiska” nagelsalonger är dock viatnimeser och inte thailändare 😂

          Kan så vara. Men där jag gick satt det thailändska tjejer.

    På tal om en man med självlysande tänder, sixpack, inoljad och så anti… för mig. Vad tycker ni är hett hos en man? Jag tycker det finns så mycket; ja, förutom insidan då för med en fin sån så kommer man lååångt. Men om jag ska säga något: en helt otatuerad kropp. Så snyggt med armar, händer som är helt oförstörda. Någon som är lång, bredaxlad, har snäll blick.
    Snälla hjälp mig, kan ju inte sitta här och tråna helt själv🙂

      Lagom håriga underarmar och en uppkavlad skjorta tycker jag är fint.

      Håller med om otatuerad. Helst utan hår på bröstet. Inget skägg.
      Gärna blond, lite småvågigt kan vara otroligt charmigt. Och gärna runt två meter lång. Blå ögon i vilken man ser glimten och lekfullheten. Ett brett leende och smilgropar. Har han vältränade ben, framförallt vader, dör jag lite lätt. Händer är hett om det inte är de där grova händerna. Välvårdade händer och fötter är viktigt.
      Är han välklädd är det ett STORT plus. Kan även vara riktigt snyggt med (rätt) sorts glasögon.

        Så jävla oflyt för dig att Dolph Lundgren redan är upptagen 🙁

          Han är väl ändå jätteoattraktiv😂 alldeles för gammal för mig ändå. Mannen jag beskriver finns det många av men det är bara vissa som verkligen har *det där*.

          TS här, jag tog upp denna tråden för att det så ofta är negativa åsikter så fort man nämner ordet man här på ÖS. Så jag ville höra lite fint om män, även om det är det yttre. Just för att det finns så många olika saker vi gillar.
          Viktor, du brukar ju vara så lugn, tyckte du jag var för ytlig?

            Nej, du får vara precis hur ytlig du vill. Det är väl rimligt att ha preferenser, även om jag gissar att de allra flesta till slut hittar någon alldeles underbar som inte nödvändigtvis passar in i den där mallen.

              Tycker ändå svaren som har kommit in visar att vi alla tycker väldigt olika.

              Men i slutändan är ju insidan och hur personen beter sig viktigare

              (Är anonym 20:44 och 21:05)

              Alltså ja, ofta, säkert. Men det spelar väl ingen roll, man får ju fortfarande ha en bild av vad man finner riktigt hett och attraktivt? Alla killar jag dejtat är inte långa och blonda. Mitt ena ex är 173cm lång filippin, långt från två meter och blond. Mitt andra ex är kort och har skägg. Och jag har träffat flera stycken genom åren som är 175-180cm långa, mörkhåriga och har bruna ögon, men alla har något gemensamt: blicken, leendet och klädstilen (även personlighet och humor). Vältränade också eftersom jag faktiskt inte attraheras av en stor kropp, alls, och har svårt att se att jag kommer göra det.

              Därför jag gillar att höras först och lära känna någon utan att veta hur personen ser ut🙂

        Haha typ exakt samma som mig förutom 2m lång

          Nära är inte helt fel🙂

        Men vad spelar vaderna för roll 🤣

          Tycker det är kul att höra att någon gillar just en viss sak. Själv är jag väldigt svag för armar och händer.

          Vad spelar hårfärg för roll? Vad spelar ögonfärg för roll? Det råkar vara något jag finner sexigt, vältränade ben.

      Snäll på riktigt omtänksam. Inga tatueringar för mej heller. Har inget emot en liten gubbmage. Är absolut inte smal själv. Vill kramas kyssas sex är absolut inte allt. Accepterar mej med fel och brister. Vill hitta på saker. Inte bara sitta hemma framför dator tv.

      Så roligt att läsa hur olika vi tycker. Jag gillar skägg, men det måste vara välvårdat (stor skillnad om man tar hand om det eller inte). Tidigare har jag även älskat tatueringar men det bryr jag mig inte om på samma sätt nu (kom väl med åldern). Har alltid gillat en snygg rygg, bredaxlad. Men framförallt en man som utstrålar pondus (men absolut inte dryg) och inte ”ber om ursäkt för att han existerar” med sitt kroppsspråk. Utstrålning gör så mycket

        Instämmer med utstålning! Någon som faktiskt vet vem han är, så han inte känner behov att höja rösten, utan blir hörd oavsett. Som faktiskt lyssnar och tar in det man säger och är intresserad. Humor är superviktigt tycker jag. Kan man skratta tillsammans blir det så mycket enklare. Jag tycker gemensamma intressen förenklar livet och också grundläggande värderingar, mindre tjafs då.
        Och ingen som är snål och då menar jag även känslomässigt. De som sitter och räknar på småpengar, går helt bort för mig. Jag gillar att köpa små presenter till min man, även om det inte finns någon särskild anledning, utan något jag bara såg, som jag tänkte han skulle bli glad för. Och blir jätteglad om han köper något gott i affären, för han tänkte på mig eller vad som, det är tanken som räknas. En filt när man fryser som en katt, är omtänksamt.
        Ursäkta Jen, skulle inte sno din åsikt, men hoppade in när jag såg ”utstrålning” 🙂

          Hahah helt okej att du fortsatte 🙂 håller med dig!

            Tack snälla 🙂

        Ja kan hålla med om utstrålningen. Pondus utan att vara dryg.
        Gillar även någon som är en storstadsbo, som fortfarande inte är dryg, men som har en världsvan utstrålning och attityd. Det är svårt att förklara för jag vet att folk vill dra det till att vara en synonym för dryg ibland, men jag tycker inte att det är det. I alla fall inte de jag har i åtanke.

      Lång (är själv väldigt kort och min man är typ 1.90 lång), liten rumpa, keps (verkligen inte truckerkeps!), snygga kläder och snygga skor. Hel o ren.

      Lite grova, solbrända arbetarhänder är sexigt. Synliga men naturliga muskler, inget gym-pump liksom. Snäll lite retsam blick. Lätt skäggstubb eller rakad. Jag gillar äldre män så gärna ålder 50+. Minst 175 cm lång.

      Tycker att de hetaste männen är lugna, eftertänksamma, smarta och mogna känslomässigt. Sen kan de se ut nästan hur som helst om man tittar på mina ex. Alla har varit långa, det kanske är min grej då. Gillar generellt riktigt maskulina drag.

        Håller så mycket med dig C🙂

      Trygg och utrstrålar snällhet. Att han inte har något behov av att hävda sig eller ”visa sig manlig”. Känns intresserad av omgivningen. Hjälper andra och bidrar till omvärlden.

      Har svårt för fixeringen vid att ha bäst prylar eller göra saker helt ”rätt” (och sedan föreläsa om det för andra) som många män verkar utveckla. Mest för att det är så egofixerat på något vis. Men intressen som känns genuina och inte kopplade till ens ego/ egen prestation tycker jag däremot är attraktivt.

      Män som har en bra relation till sin mamma och älskar hundar. Och får mig att skratta.

      lite tatueringar, uppkavlade skjorta och snygg klocka. ahhhh.. hår på huvudet inte i ansiktet, nordiskt utseende. rösten jätteviktig för mig och INTE över 185 cm.

      dreggel.. han finns nog inte där ute men i mina drömmar 😊

        Rösten håller jag med om, den gör så mycket.

      Tommy i Peaky Blinders.

      Annars smal, väldigt tatuerad, rödhårig, tunna läppar. Självförtroende och humor.

    Någon som vet vad som hände med den*ze ?? Följde henne fram tills tredje barnet och ser på hennes profil på IG att hon fått ett fjärde. Hon verkar bo i en liten ort i Dalarna. Kommer ihåg att det blev infekterat mellan henne och pappan till tredje barnet och att hon försvann i samband med det.

    Följer Torsdagsbikten inne på förlossningspoddens insta och blir så fascinerad av de som anser att det aldrig är okej att säga till andras barn… hur långt ska sånt här daltande gå egentligen? Senast häromdan var det ett barn i 5-6 års åldern som knuffade sig hårt förbi min tvååring vid rutschkanan på en lekplats. Eftersom barnets förälder inte sa ett ord så gjorde jag självklart det. Skulle aldrig låta sånt passera obemärkt. Och det är självklart lika okej att andra säger till mina barn om jag inte uppmärksammar vad de gör.

      Jag tycker det är självklart att säga ifrån och jag gjort det flera gånger. Det enda jag tänker på är hur jag säger till. Att inte stå ovanför barnet utan snarare sätta mig på knä och prata, inte skrika eller skälla utan tydligt markera att nej så där gör man inte eller man får inte slåss.

      Håller med dig. Föredrar ju att inte behöva säga till och överlåta det till föräldern men om det inte sker så säger jag till,

      Det sjukaste (i brist på bättre ord) var för några år sen på Skara sommarland där mitt barn och flera andra barn står i kö för att åka en rutschkana, då tränger sig ett barn före. Första gången så var vi rätt långt bak och de stod andra vuxna men ingen sa någonting, sen skedde de två ggr till varav en gång framför oss och då sa jag till, barnet blev helt ställt. Då blir jag utskälld av mamman (som kom gående bakom) för att ”det är ju faktiskt bara ett barn, hen förstår ju inte kösystem!!!”. Fann mig i situationen och svarade att alla andra här är också barn, om de inte förstår så måste vi ju förklara och hjälpa. Jäklqr va sur hon blev.

      Klart man kan säga till men tycker ibland att tendensen blir att vuxna står och gapar på ANDRAS barn men inte sina egna. Som att det är så viktigt att försvara sin egen lille Kalle men den där jäkla Olle är en ouppfostrad snorunge och han ska jag minsann… tycker inte riktigt att man behöver lägga fokus på det. Om nån är taskig mot min unge så brukar jag dra mitt barn åt sidan och förklara varför jag tror att det andra barnet gjorde/tog/betedde sig konstigt om det finns en annan förälder med. Mitt uppdrag är att uppfostra mitt barn, hur andra väljer att uppfostra sina, det skiter jag faktiskt i.

      Vilken märklig vinkling på den bikten för typ alla tyckte ju att det inte bara var okej utan önskvärt att säga till andras barn, och många till och med att det är” det bästa som finns” när andra säger åt ens barn.

      Sjävklart ska man säga åt både vuxna och barn som pucklar på en annan stackare.

    Tråden om Elsa Billgren på Flashback har legat på sidans förstasida i flera år. Vilka är det egentligen som skriver? Det finns ju hur många influencers som helst som har fler följare än vad hon har, men hon kanske har det mest intressanta innehållet?

      Har också funderat på detta.

      Tittade in på hennes blogg,och nej,hon har inte nåt intressant innehåll. Förstår inte heller.

    De två bästa jag hört är Cecilia Udden och Josefin Jinder.

    Några som också är värda att lyssna på:
    Vivvi Wallin, Birgitta Ohlsson, Anna Lindmarker och Carl Bildt.

    Dessa två tyckte jag var troliga: Johanna Nordström och Sigge Eklund.

    Letar efter ett bord som behöver ha väääldigt specifika mått (L:100-120, B: 75-80 och H: 90).

    Det ska dessutom vara vitt, rektangulärt och helst med rundade hörn 😅

    Några tips på vart man kan leta? OBS! I Göteborgstrakten.

    Tänker typ ett Barbord som hette typ Ingtorp och fanns på Ikea för ca 10-15 år sen

      Bygg ett eller anlita en snickare.

      Låter som ganska klassiska mått på barbord, googla?

        Har ägnat flera veckor på att googla utan att hitta det jag vill ha.

        Tänkte om någon här satt på tips på någon bra sida där man kan bygga ihop sitt eget bord, någon möbelaffär med bra service eller liknande

          Ring en snickare och fråga vad hen tar för de måtten?

    ”Måste” man ha serum i sin hudvård? Vad är det bra för?
    Mina produkter tog slut och jag glömde helt av att köpa ny, vilket resulterade i en fucked up hy. Såg förut när jag skulle köpa ny att det finns serum i den serien jag gillar och funderar på om det är något man ”ska” ha? Har lätt till oljig/fet hy om det spelar in och produkterna jag skulle köpa är en rengöringsgel, ansiktsvatten och en kräm.

    Undrar även om gua sha funkar på riktigt? Ser det på tiktok ibland och det ser najs ut i alla fall, men onödigt att köpa en sån om det inte funkar tänker jag🤔

      Man måste ju ingenting. Serum är oftast mer koncentrerade och innehåller mindre molekyler och kan därför tränga djupare ner i huden och ger pga det oftast bättre effekt än en kräm.

        Jag vet. Därav citationstecken…så man skulle kunna ta ett serum istället för en kräm, typ?

      Istället för gua sha kan du göra med händerna.

        Iofs. Ser lättare ut med ett ”redskap” bara, men kan börja med händerna om inte annat.

      Jag har perioder där jag kör mycket med gua sha. Det är en skön del av min hudvårdsrutin. Svårt att se själv om det hjälper, för hur hade jag sett ut om jag inte gör det vet jag ju inte 😂 men tycker det ökar blodcirkulationen vilket alltid är bra för läkning mm.

      Men läs på lite så du gör det rätt med tanke på lymfsystemet som du sätter igång

      Du måste inte ha serum! Men tex ett c-vitamin serum kan vara bra att ha på dagtid (kan minska pigmentfläckar), ett retinolserum är bra inför natten (mot rynkor, pigmenteringar)
      Jag kör varje dag:
      Toner
      Serum
      Ansiktskräm
      Ögonkräm

      Och det tycker jag räcker 😊

        Just det, ögonkräm använder jag också. Tycker det här med hudvård är en stor djungel…men rengöringsgel känner jag att jag måste ha, är toner samma som ansiktsvatten? Krämen använde(r) jag både morgon och kväll så jag använder inte olika där. Hur vet man vilka serum som passar ihop med ens hudvård om det inte finns i samma serie?🙈 (använde(r) la Roche-Posay effaclar, det enda min hy verkligen blivit bra av genom alla år så jag är inte så sugen på att byta till någon annan)

      Serum går djupare ner i huden och återfuktar bra.

        Så…bara serum eller serum+kräm? När jag läste om de båda produkterna tyckte jag det lät som att de hade samma egenskaper, men tror att det stod att serumet går på djupet, som du säger.

          Serum plus kräm.

          Så gött att bli ordentligt återfuktad över natten.

          Längtar alltid efter min kvällsrutin.

            Hatar att känna mig fuktig i huden bara, och krämer som klibbar. Vill att allt ska gå in i huden direkt. Extra jobbigt innan läggdags för min del att känna mig sån i hyn. Obehag😂

    Tips på böcker som liknar Siljan-serien? Älskar komponenterna av Ingers bakgrundshistoria, att det utspelar sig i en småstad och lite 80-tals känsla över det hela.

      Inte läst den serien men Säbyholms gröna fingrar utspelar sig i en lite ort nära Stockholm men ändå, lite Midsummer känsla.
      August Strindberg serien av Kristina Ohlsson utspelar sig också på en liten ort och innehåller mycket bakgrundshistoria.

    Var hittar man snygga mattor som inte kostar skjortan? Behöver en ny till vardagsrummet (som kan kosta lite mer), men även dottern behöver en till sitt rum. Hon vill ha nån fluffig…

      Fluffig och fantastisk matta finns på Dollarstore. Kostar typ 300kr tror jag.

        Tack ska kolla in!

        Eller Rusta

      Vet att många köper mattor på rusta så de är säkert prisvärda där.

        Tack, ska kolla in. 👌🏼

        Vill inte veta vilka kemikalier de innehåller. Luktar starkt och har nån märklig beläggning som jag fick på händerna

          Ja jag vet inte. Har inte köpt där själv.

            Nej jag kollade på en i helgen som var jättefin men fick lägga tillbaka den 🙁

          Ah det har du rätt i 😫

      Jag köpte en till mitt barn från Kilands mattor. Prisvärd än så länge och mitt barn är supernöjd.

        Aldrig hört innan, ska kolla in de 😊

      Eko har många fina, även Rusta. Tyckte Rusta kändes lite ”billigt” förut men tycker de har blivit bättre och att de har flera fina mattor.

      Mattfabriken.se beställde jag ifrån häromdagen till 80%rabatt

        Har du fått den än? Tänker alltid att det kommer vara stor skillnad när man beställer så

    Tänkte köpa en kolgrill, men vilken ska man välja? Eller är det bara att traska in på Rusta och hämta en?

    Tänker en som är rätt lätt att flytta runt men ändå får plats med lite olika grejer att grilla 🤔. Kan absolut ingenting om grillar 😅.

      Nä, du kan inte bara hämta en, man brukar behöva betala.

        Kul

          Ja!

      Hade ändå prioriterat lite kvalite om du vill att den ska hålla, jag kan inget om märken så hjälper kanske inte jättemycket. Vi har en weber men det är ju ett dyrare märke. Den är över 10 år nu och är i stort sätt som ny. Vi grillar ofta och även vintertid.

        stor sett, heter det