
Det sägs att siffror aldrig ljuger – men Isabella Löwengrip skulle nog inte hålla med.
När jag avslöjade hennes påhittade statistik markerade det början på slutet för det imperium hon påstod sig bygga. Hon hade redan hyrt en lyxvåning i New York, trots att hon saknade både företag och visum för att etablera sig där. Men köpte hon sina siffror? Nej, hon behövde inte – hon ljög. Isabella visade aldrig upp faktiska siffror utan påstod sig ha en enorm räckvidd, samtidigt som hon fick sina anställda att backa upp lögnen. De som ifrågasatte henne, vare sig det var kollegor eller potentiella samarbetspartners, blev snabbt bortrensade.
Det här hände under bloggens storhetstid, men idag har de flesta influencers gått vidare till plattformar som Instagram, TikTok och YouTube. Där mäts framgång i följare, likes och kommentarer – och jakten på de ”perfekta siffrorna” har skapat en skuggindustri där äkthet är till salu.
På dessa plattformar är siffror allt. De avgör samarbeten, inkomst och status. Men vad händer när siffrorna är fejk? När en influencer med 100 000 följare bara når 1 000 verkliga människor? En lösning har blivit att köpa likes, följare och kommentarer. På några klick kan vem som helst boosta sina inlägg med bot-konton och fejkade interaktioner.
Isabella Löwengrip visade detta tydligt när ett sponsrat inlägg om solglasögon fylldes av köpta kommentarer. Efter att jag uppmärksammade bluffen försvann inlägget snabbt, och Isabella påstod att det var sabotage från mina följare. Det var inte första gången hon försökte skifta fokus.
Så varför gör influencers detta trots risken att bli avslöjade? För att pressen är enorm. Algoritmerna gynnar stora konton, och företag stirrar ofta mer på följarantal än på verkligt engagemang – även om fler nu börjar efterfråga statistik som mäter äkthet.
Problemet är att fejken har blivit normen. För nya kreatörer är det svårt att slå igenom utan att köpa följare, vilket gör att hela systemet premierar det oäkta. Samtidigt blir det för konsumenterna allt svårare att skilja på vad som är genuint och vad som är fabricerat.
Resultatet? En värld där vi inte bara jämför oss med ouppnåeliga ideal, utan med ideal och siffror som inte ens existerar – där vi mäter vårt värde i likes och följare, trots att vi vet att siffrorna kan vara lika fejkade som filtret på en solnedgång.
Fråga Isabella hur man gör det snyggt, hon vet. 😉

Jag har noterat att JosefinASMRs YouTube alltid ökar med hundratal varje gång jag kollat. Märkte det för att hon ville väldigt gärna nå 50 000, och det gick alltid från typ 49 200 till 49 300 varje gång jag randomly såg hennes följarantal. Är det en indikation på köpta följare, eller bara en sjuk slump?
Man kan väl inte se exakt antal som prenumerera på youtube?
Så hon kanske har 49 348 följare men det står 49 300 istället, alltid avrundat eller vad man säger.
Precis så är det. Bara att kolla andra kanaler, alla har jämnt antal.
Det är inget konstigt, precis som ovan skrev så avrundar youtube.
Å andra sidan måste det ju sen märkas i samarbetena? Där företagen inte får den respons de tycker de borde få fastän de betalat influencers med höga följarsiffror. Företag måste väl ha nån slags koll på vilken reklam som ger resultat. Och fejkade följare köper ju ingenting.
Jag hoppas verkligen de har sådan koll. Har själv märkt på instagram att man som litet företag uppmuntras att följa väldigt många kändisar, recensenter och andra inom sitt område för att synas och få många följare tillbaka. Och som företag så går jag ju aldrig in och kollar och lajkar dessa personer. Nu när jag själv börjar bli offentlig så får jag följare inte bara från de som gillar det jag gör utan också från småföretag som uppenbarligen fiskar efter följare. Ibland följer jag tillbaka men jag är ju inte intresserade av dem för det. Många följare behöver alltså inte bara betyda fejkföljare utan även väldigt många totalt ointresserade följare.
Fake, fake, fake. Lika fake som de flesta Influencers hår, tänder, naglar, fransar, filterbelagda bilder, arrangerade miljöer. Listan kan göras lång. Vilken konstig värld egentligen, att människor kan leva lyxliv genom att ta bilder på maträtter, dagens outfit sittande på nån nerpissad trappa, på den greige inredningen. De fläker ut sina liv, sina barns liv. De knäpper bilder då de gråter.
Vi följer, gillar kommenterar. De svarar med att de älskar oss, kunde dö för oss….Nu skriver jag vi trots att jag själv inte gör det. Men oberoende…är det inte sjukt? För att ytterligare få in kosing köper dessa Influencers följare för mycket vill ha mer och man vill ju ”vara någon”.
Jösses.
Ja! Vilken sjuk samtid vi lever i:/
Det skulle kännas så märkligt att få massa komplimanger men så vet man att egentligen ser jag inte alls ut så. Att folk sitter hemma och trånar efter något man egentligen inte heller kan leva upp till men man låtsas.
Hanna Theorin är en av de första jag tänker på här. Hennes följarantal ökade onaturligt snabbt för typ 1,5 år sen , för att sen plötsligt sjunka. Och för att ha över 60000 följare är det väldigt lite engagemang på hennes inlägg ?
Desto mer engagemang i hennes flashbacktråd!
Nej men ärligt talat. Jag är dålig på sociala medier. Men borde det inte kunna bli så att personer som många följer som typ guilty pleasure ellerföljer för att man ogillar får lågt engagemang? Många av t ex Hannas följare, typ 70 %?, skulle väl aldrig gilla hennes bilder eller skriva kommmentarer?
Det är nog så, ganska många följare men få som genuint vill följa henne. Sen tar hon ju bort många kommentarer för att hon inte tål kritik så det drar ju ner engagemanget också. Sen blockerar hon många som ifrågasätter något så det gör ju att fler inte vågar kommentera om det inte är hyllningar.
Jag hoppas att året 2025 är året alla slutar följa dessa influensers och att de istället tvingas ta ett jobb som bidrar till samhället.
Vill bara att människor är mätta på att se dessa reklampelare öppna sina bud fulla med onödigt sk*t som egentligen ingen behöver för att leva ett bra liv. Vad är det för liv att leva när halva samhället är bortsprängt ens?
Känns som att föräldrar till dessa barn har fullt upp med att fylla varukorgen på SHEIN istället för att hålla koll på sina barn?
Ord och inga visor
Vad vill du säga med detta skriverier…flunsor,shein-omg.
Jösses
Vad var det som var svårt att förstå?
Det är väl väldigt tydligt vad kommentaren säger?
Det var väl ett glasklart inlägg?!
En flunsa som känner sig träffad ❄️
Fast de bidrar ju till samhället; de måste ju skatta, betala moms osv
Lite nyfiken på hur många följare Toftby har på Instagram som inte är ”riktiga” följare.
https://tiingelinn.se/2019/09/09/katastrof/
Rycka på hakan är det något nytt ordspråk?
Gammalt inlägg men dök upp när jag sökte på Tiingelinn, skulle kolla när skivan släpps.
Det måste vara en ihopblandning av rycka på axlarna och upp med hakan
Guld ju, rycka på hakan ?
Bästa jag hört på länge!!! ?? Ska genast börja använda!
Är det fejk att Löwengrip är vänsterhänt?
Hur länge måste allt som har med siffror att göra återkopplas till Isabella och hennes påhittade siffror? Vi vet vad hon gjorde, har läst det tusen gånger om i olika inlägg. Att du grävde och avslöjade det hela var bra, fantastisk bra; men det hela känns lite urmjölkat nu.
Verkligen!
OT
Sandra Beijer var med i podden Daddy Issues och berättade att när Björn hade friat så fick hon en ring som hon hatade så hon visade den ringen hon ville ha och så friade han igen fast på Alla Hjärtans Dag. Hon berättade även att hon brukade kasta saker på honom när de bråkade och att han hade bett henne att sluta. Det senaste hon kastade var ett muffinspaket.
Mogen människa ?
Psykopatvarning! Hon borde fila ner sina tänder ?
Skärp dig
Har hon inte gjort något med sina tänder nu? Har aldrig följt henne och när jag dig henne på musik hjälpen blev jag vi letar över hur hennes tänder såg ut. Nu när jag såg ett klipp från Dadd issues såg de mer normala ut…
Men inte helt friskt att kasta muffins på sin partner.
Oj? Så märkligt beteende att kasta saker på ngn man är arg på. Hoppas hon jobbar bort det beteendet.
Han sade till henne att hon måste sluta (gav ett ultimatum typ) så hon var tvungen.
Undra vad han gör för att förtjäna det? Lägger legot i brio-lådan?
En riktigt galen människa alltså? Förstod att något var fel men det här var ändå på en annan nivå
Ja det är verkligen jättekonstigt. Hon har sagt att hon är väldigt klängig i relationer men nu agerar hon neurotiskt fast det är ju inget nytt med tanke på att hon slängde en drink på M när det begav sig och blev utkastad från Trädgården (eller vad den heter) i Stockholm.
Varför skriver du det flera gånger?
Konstigt att behöva fria igen? Det är väl bara att byta ringen i så fall?
Hon gjorde mig som Elliot i Scrubs där ringen inte passade så hon bestämde hur frieriet med Keith skulle se ut och vad hon skulle ha på sig haha
Lite fjortisvarning på 40 åringen Beijer
Men gud vad hemsk hon verkar!! Blev förvånad av att höra det!! ?
Tänk att basera sitt liv på likes och följare, så ytligt det måste kännas. Allt är bara fejk och påhitt, inte den verkliga världen.
Det är som ett lotteri idag vilka som slår igenom på Instagram och övriga. Många konton med väldigt bra innehåll som inte slår igenom medan rena skräpinlägg kan göra det. Men framförallt har jag märkt att de som håller sig till vad som är inne och gör det bra kan slå igenom enormt. Vad är hemligheten tycker ni som Isabella misslyckats med? Med tanke på hennes försprång gällande följarantal borde hon haft betydligt fler följare än vad hon har kan jag tycka.
Hon var först och bland de största en gång i tiden. Men hon har inte utvecklats ett dugg sedan dess. Skriver dagbok om vad hon gjorde i går precis som för arton år sedan. Tycks inte alls behärska andra plattformar eller ha någon annan sysselsättning . Företags- och entrepenörskarriären gick i stå efter amerikaspektaklet och tycks inte hämta sig. Hon kan inte förnya sig.
Min dotter har 111 k följare och över 2 milj likes på TikTok, men är inte ”känd”, fast det beror nog på att hon inte har så mycket svenska följare. Hon har inte gjort nåt mer än att vara snygg typ (iaf enligt dom som gillar hennes typ av stil). Jag fattar ingenting ?
Så tydligen kan man få mycket följare utan att köpa, det gäller ju att leverera nåt tittarna vill se, kan man inte det så ska man väl inte heller bli stor på SoMe? Alla kan liksom inte blir ”influencers”.
Hon är INTE en bra entreprenör.
Däremot tror hon det.
Senaste floppen var Aimastar.
Framgången med Löwengrip var nog till stor del pga Pingis som såg hur hon skulle exploatera IL till företagets fördel. Hon försvann dock snabbt när det började balla ur helt.
Det fascinerande med IL är att hon TROR att hon är oövervinnerlig och det är med den approachen hon slår sig fram (tills det genomsgådas av de som har någon form av intelligens).
Tror det är få som köper vad hon säger nuförtiden och hon har inte förmågan att ändra sig eller förnya
Läser hennes blogg och har gjort i säkert 10 år. Gillar dagboksupplägget. Men tror inte yngre personer, som konsumerar sociala medier i högre utsträckning och på fler plattformar, är speciellt intresserade av hennes innehåll? Hon har ju gjort lite försök på TikTok etc men tror inte hon satsat tillräckligt hårt för att verkligen komma igång och bara små skillnader i innehållet kan ju göra hela skillnaden i om man slår igenom eller ej. Tror hon vill ha resultat NU.
Off topic, ok? Anna Björklund om Little Jinder, riktigt bra!! Har ni läst? Hon skriver bra, bebisbeteende!
Jag tror för övrigt på att umgås med alla möjliga människor… i vissa sammanhang är jag själv äldst, den som har barn, är ”vuxen”, inte kan sitta fem i en bil för man är ju inte 20 längre… man tar hellre två bilar… och i andra sammanhang är jag den unga, fräscha, den med energi och en annan aura än di äldre…
Umgås ni med alla möjliga eller mest med samma ”klick” som ni själva?
Off topic, men de här reklamfilmerna som poppar upp och skyler texten så fort man scrollar ner i ett av dina blogginlägg (ibland att man måste kryssa en sådan flera gånger i ett och samma blogginlägg)… Det är så otroligt störande att jag inte orkar läsa din blogg längre.
Det är även populärt att köpa följare genom alla dessa ”tävlingssidor” som många håller på med där man påstås kunna vinna produkter för hur mycket pengar som helst om man följer ALLA som tävlingssidan följer. Dessa ytterst märkliga tävlingar borde granskas här. Influencers skriver gärna ”nu tävlar VI ut detta” men det är ju inte dem som gör det utan den s.k tävlingssidan….?
Har Paula katt eller fantiserar hon om hur en katt beter sig?
Hon har frågat AI ??♀️ ”fönsterobservatör”, finns inte en chans att hon har det ordet i sitt vokabulär. Inte en enda särskrivning heller, det är inte hon som skrivit.
Bellsan lever fortfarande i sin lilla fantasivärld
Men har det ju uppenbarligen bra.
Inte bara influencers utan plattformarna själva håller ju på. YouTube som var först har en definition av en view som är att man sett minst ca 12 sekunder. Instagram hade 3 sekunder men undrar om de har samma som tiktok nu – dvs direkt videon börjar spela. Plattformarna är ju olika i hur man tittar såklart, men många jämför views mot views.