Rangordnar GP döda kändisar eller är det vara ett missförstånd?

https://www.instagram.com/p/BsDAj7ZFYCo/?utm_source=ig_web_copy_link

Alex Schulman rasar mot Göteborgsposten som han anser slagit till med årets mest smaklösa genom att rangordna årets dödsfall bland kändisar.
Vissa av läsarna håller med honom – smaklöst var namnet –  medan andra anser att det nog inte är en rangordning utan mer ett publicistiskt verktyg att sätta en siffra framför dem, på samma sätt som en punktlista.
Sedan finns det en grupp till som är upprörda men inte alls på grund av någon av ovan nämnda anledningar, utan för att Johannes Brost är rankad högre än Lil-Babs och att Jerry Williams kommer SIST!

Jag hoppas verkligen att GP inte rangordnat avlidna kändisar utan att det är en tryckfelsnisse eller lite sömnig lay outare som varit framme, men det är inte det mest upprörande i den här historien.
Jag saknar nämligen dessa tre fantastiska män på listan, män som var och en lämnade ett tomrum efter sig när de gick ur tiden under 2018.
I punktform och utan inbördes rankning(!):

  • Anthony Bourdain
  • Stephen Hawking (sorry för felstavning. Trött hjärna)
  • Ingvar Kamprad

Jag tror inte man kan mäta saknad och således inte heller rangordna den. 

79 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Det känns som att de rangordnat personer efter vilket inflytande de gett eftervärlden, enligt kolumnisten, och det är väl inget nytt?

    // Vaken småbarnsföräldrar som kommenterar

      Selma och jag har varit vakna sedan 06.15. När vaknade ni? ?

        07:50 vaknade bebisen. Världens lyx med sovmorgon 🙂

          05:50 ??

        05.15 , dock somnade bebis om men inte jag ?

        05:50, kroppen är inställd på att jobbet sätter igång igen imorgon.

        Vaknat? Har inte somnat ännu, men snart så zzzzzz?

    Läser det som en numrering och inte rangordning.

      Same och förstår inte hur man kan/vill tolka det annorlunda? Men obviously gör folk det.

    Alex vill väl som vanligt bara vara arg på någon/något. En till som är arg är tunnelbanenettan på instagram. Hon och hennes följare rasar på Pernilla Wahlgren för att hon gjorde sig lustig över några krabbor som var fastbundna. Maten jämförs med att rida på elefanter eller fotas med apor. ??
    Binder man inte krabbor äter dom upp varandra.

      Nina: I sin naturliga miljö äter de inte upp varandra, för de hade aldrig befunnit sig i den situationen som människan placerat dem i. Så hela situationen är helt klart fruktansvärt vidrig. Hoppas människor år 2019 börjar förstå hur illa vi behandlar djuren, för att vi ska få ”lyxa” så ska de få dö. Gärna smärtsamt.

      Hoppas alla som kommenterar djurplågeri osv själva är veganer annars bidrar dom ju själva till det. Tveksamt men ack så tröttsamt att folk gnäller men själva postar bilder på diverse kötträtter

        Den där kommentaren är så trött. Det är väl bättre att ha ett samvete och vara medveten om att man gör något som inte är bra än att tycka det är skitsamma.

          Fast det går liksom inte ihop för mig. Tror dom att kon föll ihop på ängen en vacker dag efter ett långt liv och bara hamnade helt magiskt på tallriken? Palla sitta och kasta ur sig ord som djurplågeri och sen trycka i sig en god hamburgare. Hyckleri

            Jag ser ingen som gör så, däremot ser jag många som åtminstone försöker göra nånting få skit av de som gör ingenting.

          Varför då?Antingen tycker man det är djurplågeri att hålla gjur bundna för att döda och äta dem och då är det rimligen en åsikt som påverkar ens val av kost. Eller så tycker man det är skitsamma och då får man väl stå för det! Djur lider för att du ska få käka dem och det händer ju även när du inte får en bild på det i ditt flöde. Om man skiter i det, fine. Men då får man väl som sagt stå för den åsikten.

      Men Gud orkar inte med. Är jag empatilös eller något för jag känner verkligen noll medlidande för en fucking krabba. Det är ju i princip en stor skalbagge. Blir folk ledsna när bananflugor dör också?

    Det är inte heller i vilken ordning de har dött (per datum)?

    Såg på en liknande lista att Kofi Annan dött under 2018, det hade gått mig helt förbi…

      Kofi Annan (för övrigt gift med svenska Nane, systerdotter till Raoul Wallenberg) avled 18 augusti. Lätt att missa i flödet.
      Wikipedia har en bra lista som man kan kolla igenom.
      Tyvärr var 2018 ett år då många lämnade oss i saknad. Många alldeles för tidigt.
      Här är listan:
      https://sv.wikipedia.org/wiki/Avlidna_2018

    *Stephen Hawking.

      Så fantastisk tyckte hon att han var att hon inte ens kan stava hans namn…

    Finns ingen anledning att numrera en sådan lista oberoende av om numreringen har någon betydelse eller inte.
    Att sätta siffror i en uppräkning av de som avlidit under året blir alltid fel (om det inte är datumordning förstås).
    Man kan mycket väl strunta i meningslös numrering i en uppräkning och måste man sätta någon krumelur kan man sätta dit en * eller en punkt.

      Ja du är ju kille så du vet säkert vad som är korrekt.

        Sluta nu. Det var ett sakligt inlägg i debatten.

        Hur vet du att jag är ”kille”?
        Fördomar?

          Dina tvärsäkra uttalanden utan källa, sk ”killgissning”, gave it away.

            Man behöver inte ha källa på åsikter.

              Man behöver uttrycka sig så det framgår att det är just åsikter.

                Bra att veta hur det ska gå till.
                Man ska alltså alltid infoga ”tycker jag”, ”enligt min åsikt” eller liknande så att läsaren begriper att det inte är en sanning som är allmänt accepterad av hela mänskligheten sedan åtminstone tusen år.
                Då ska jag börja med det åtminstone enligt min åsikt.
                Gott Nytt År och God fortsättning (tycker jag) !

                  ”Finns ingen anledning att numrera en sådan lista oberoende av om numreringen har någon betydelse eller inte.”

                  Om numreringen har betydelse finns det troligen en anledning.

                  ”Att sätta siffror i en uppräkning av de som avlidit under året blir alltid fel (om det inte är datumordning förstås).”

                  Varför skulle det alltid bli fel? Siffrorna i sig behöver inte betyda mer än att visa antal på listan, det är inte automatiskt en sorts topplista.

                  ”Man kan mycket väl strunta i meningslös numrering i en uppräkning och måste man sätta någon krumelur kan man sätta dit en * eller en punkt.”

                  Punkter och asterisker har andra typografiska syften.

                    Saknar tydliggörande av att det är dina egna åsikter du uttrycker.

                      Och källhänvisningar.

                      Det framgår.

                      Jag skriver troligen = ett antagande.

                      Sen kommer en fråga.

                      Asterisk och punkter. Ett påstående, ingen åsikt. Källor skulle man leta rätt på själv så jag antog den uppmaningen.

                    Hyffsat säker på att du har fel på merän ett sätt.

                    För jag har fått uppfattningen att Sigge är en kvinna.

                      *Hyfsat

                      Åh nej, nån stoppade pengar i dig. Men visst, vi kan diskutera hur många sätt jag har fel på om du vill. Jag är ändå på det humöret so shoot.

                      Finns ingen mening med att upprepa vad andra redan sagt till dig. ??

                      I övrigt kan vi utveckla varför du mest troligt har fel om kön. ?

                      Nu gjorde du lätt för dig tycker jag.

                      Om du menar att man inte behöver källa på åsikter så sa jag aldrig det, att jag använde ordet behöver var en kickback på en annan kommentar och i övrigt en definition på killgissning – något alla kön kan göra men fan så vanligt hos snubbar. Och då kan det tänkas att nån efterfrågar en källa.

                      Alltså det kan ju vara jag som nyårsdagstrött men ovan förstod jag inget av samt du har sagt….”Ja du är ju kille så du vet säkert vad som är korrekt.”

                      .. till Sigge

                      Min brasklapp är att jag har fel om Sigge och du har rätt men mitt minne säger mig att det skrivits kommentarer som visar på motsattsen.

                Nej Anna, det behöver man inte. Det är där källkritiken kommer in, du ska själv avgöra om något är en åsikt eller fakta oavsett hur den är framställd, så att man slipper vara den som ber om källor på åsikter.

                  Är det inte uppenbart att jag är just källkritisk? Jag har avgjort, alldeles själv, att det är åsikter framförda som (felaktiga) fakta.

                    Hur tycker du att Sigge skulle ha formulerat sina åsikter för att inte du ska tolka det som fakta? Jag gjorde nämligen inte den tolkningen.

        Men snark, lägg ner.

          Anna alltså

          Kan du göra själv.

    Vad skulle dom ens vara rangordnade efter? Mest död? Folk är inte kloka…

      Död, dödare, dödast, mer död, mest död.

    Det kanske är rangordnat efter vilken dag dom dog.

    OT

    Finns det någon som tycker det är intressant med listorna som alla influencers publicerar i sina stories?

    Alltså, NÅGON?

      Någon som blir irriterad om någon taggar en annan person i instastory och man inte kan klicka vidare till nästa story utan man måste stänga ner den.

        Va? Man kan ju klicka vidare ändå?

      Jag tycker att det är roligt när ens nära vänner publicerar det, men inte de stora profilerna som jag följer.

      Nej mitt finger har nästan fått kramp efter att ha klickat nästa, nästa, nästa på alla stories senaste 24 timmarna! Både listorna och deras år i bilder på fyra timmars story har jag bara klickat förbi. Samma med årsresuméerna i bloggarna, räcker det inte med ”årets highlights” med ca 5 höjdpunkter med tillhörande bild? VARJE MÅNAD ska recenseras?! Har man läst bloggarna så vet man ju vad dom gjorde då, annars är det ju bara att klicka runt i arkivet?

      Inser att jag låter sjukt negativ och bitter nu hahaha behövde bara få ur mig det klagomålet! ”Nu är det nog” som farmor skulle ha sagt. Gott nytt år! <3

    Inte i den ordning de gått bort. Johannes Brost dog i januari, Avicii i april.

    För övrigt, inget att ens haka upp sig på. Jag ser det bara som en lista på vilka och hur många. Vill man tolka det på annat sätt, då gör man obviously det.

    Pinsamt att inte kunna stava till en person man tycker är så fantastisk. Stephen Hawking…

      Ja sååå wt och inga studieskulder.

      Häng henne högt!

    Jag tolkar det inte som rang utan som sammanhang, det kunde lika gärna varit punkter men det gjorde sig bättre i tryck med siffror tänker jag.

    Ja konstigt att inte Kamprad var med. Förstår att man inte kan ta med alla, men han är ju lite av en nationalsymbol och att han gjort mycket bra. Även om hans minne har solkats lite när jag läst om Otto Ullmans historia. Visserligen blev de fina kamrater och allt sånt, men jag lärde mig mer om kamprads bakgrund inom nazismen och att han under hela sitt liv vägrat ta avstånd från Per Engdahl och det han står för. Den delen känns inte bra.

    OT Anna Book gar gjort en bildkavalkad av bilder där hon var tjock och sedan smal, men ingen bild från nu. Alla vet att hon inte är smalare än när hon gick in i BL, verkligheten kan vara hård ibland…

      Jag vet att man inte ska kommentera någons utseende eller vikt, så förlåt. Men jag tycker hon ser fantastisk ut på de bilder där hon är lite rundare.

        Ok

    Alex är en av alla ständigt arga människor här i Sverige, dessa människor hittar alltid något att gå i taket för.

    Det är ju en tolkningsfråga vad siffrorna har för innebörd men mår man bra så är det absolut inget man blir arg över hur man än tolkar det.

      Vilka/vad brukar han vara arg på, menar du? Ge gärna flera exempel.

        Har du läst nåt av hans inlägg på sina sociala medier eller hans krönikor?

        Alex Schulman är alltid på jakt efter något eller någon/några att få ösa delar av sitt hat och förakt över. Tyvärr verkar han själv bestå av en outsinlig källa av elakheter och hat.
        Varenda krönika han skriver i Expressen handlar om att han är förbannad över någon och njuter av att ösa skit på denna person.
        Tragisk människa.

          Men det beror väl på att Alex S alltid har ångest inför möjligheten att hjärtat plötsligt ska stanna?
          Då är det kanske svårt att vara annat än hatisk och bitter om man när som helst kan falla död ner.

          Det är så man brukat göra i hans släkt.

    Ser ut som bokstavsordning – börjar med Avicii och slutar med Williams. Lite otydligt/oklart eftersom de ibland använt smeknamnet och ibland efternamnet. Numrering verkar onödig att ha med.

      Är det din personliga åsikt?
      Vore bra om du ordnade en folkomröstning om saken så man vet.
      Tihi.

        Fast ’ser ut som’ är ju inte en särskilt tvärsäker inledning

    OT:
    Dagens Industri rapporterar idag:
    ”Sveriges största skattenotor – 34-årig daytrader krävs på en halv miljard
    En 34-årig man krävs på nästan en halv miljard kronor i skatt efter en skönsbeskattning av hans värdepappershandel. Ingen annan svensk har fått en tillnärmelsevis lika stor skattenota för 2017.”
    Där ser man. Vi vet i alla fall vem det inte är.

      H är 28 år

        Ja, det är bl a därför vi vet att det inte är han 🙂

    Förstår att du skämtar men för att förklara ‘killgissning’ vs ovanstående så är det uttrycken som “Ser ut som” och “verkar” som gör att jag inte utger mig för att sitta på ‘sanningen’ utan framför en hypotes.

      Skulle såklart hamna under ett svar på min kommentar ovanför – sorry ?

    Min hjärna gjorde nån slags felkoppling så jag fick det till att GW gjort listan, och funderade rätt länge på varför de valt den käre kriminologen till den uppgiften.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.