Influencers som apor i bur på Internationella kvinnodagen

Uppdatering!
NK ställer tydligen in spektaklet! (Spektakelt? Min stavningskontroll godkänner båda. Hjälp! )

Två män(!) i mitt Facebookflöde har delat med sig av sina åsikter om NKs fantastiska ”Internationella kvinnodags-firande” och det är varken pompa eller fanfarer.
Jag undrar verkligen hur NK – och Forni med sällskap som tackat ja – tänkte här?
Vad tusan handlar detta om?

Kommer ni förresten ihåg när GabJossan fick skit för att hon skrev ”Grattis på Internationella Kvinnodagen”?
Om ni inte riktigt förstår – som jag då – varför ett grattis inte riktigt är på sin plats här så har Jessica Hallbäck gjort en liten lathund. Den är kanon!

179 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Bra och viktigt inlägg av Jessica!

      Någon som vet en engelsk motsvarighet som pedagogisk förklaring?

      kan man inte säga likadant om alla människors födelsedag? lite kan man ju välja hur man vill se på saker.

      – grattis att du föddes till en värld med krig
      – grattis att du föddes till en värld där folk förstör miljön o klimatet
      -grattis att du föddes till en värld där du antagligen någon gång kommer råka illa ut

      varför kan inte kvinnodagen vara en random hyllning till alla starka kvinnor. annars kan väl födelsedagar vara minst lika sjuka att fira

        Varför jämför du en dag som är till för att uppmärksamma orättvisor och kvinnors situation över världen med födelsedagar. Ingen säger väl grattis på minnesdagen av någons bortgång tex. Du jämför äpplen och päron.

          för att poängtera att du kan vrida allt till något dåligt om du vill och för att instagramskribenten själv nämnde födelsedagar…

          vissa principer skiljer heller inte mellan äpplen o päron

            Vilka principer syftar du på?

              hon utgår ifrån principen att ett grattis på kvinnodagen automatiskt skulle betyda
              – grattis till lägre lön, grattis till risken att bli våldtagen osv

              Det håller jag inte med om.

              med samma princip kan man utgå ifrån att ett grattis på födelsedagen betyder
              – grattis till att födas till en värld med krig, grattis till att både du och folk du älskar kommer dö

              Det var det jag sa. Jag tror inte att någon som säger grattis på kvinnodagen menar något negativt och jag antar att inte hon som skrev på instagram tror det heller. De som säger grattis på kvinnodagen menar det garanterat som en hylling/att uppmärksamma kvinnor.

              btw, tydligen gick det ju utmärkt att hon jämförde kvinnor och svältande i sitt inlägg.

              då gick det bra att se att det som jämfördes inte var händelserna i sig utan ”att säga grattis på en dag som handlar om orättvisor”.

              då var det inte så noga att det handlade om äpplen o päron.

                Kvinnokamp och svält handlar om orättvisor och skev fördelning av tillgångar. Så det var att jämföra äpplen med äpplen.

                  svältande och kvinnor är fortfarande inte samma sak så de kan allt ses som äpplen och päron. det var precis det som var min poäng, man väljer ju var man vill lägga fokus.

                  annars kan även kvinnodagen och födelsedagen båda vara hyllningsdagar och vara äpplen och äpplen.

                    Det handlar om orättvisor vs hyllningsdag.

                      ”I och med FN:s ”erkännande” kan man säga att den internationella kvinnodagen ändrades från att ha varit en socialistisk kampdag till en opolitisk högtidsdag, men hur man firar den varierar mycket mellan olika länder.
                      På flera håll har den mist sin politiska innebörd och istället blivit en dag då män uppmärksammar eller uttrycker sin kärlek till kvinnan, i samma anda som mors dag eller alla hjärtans dag.”

                      nej det behöver det inte göra

          för övrigt så är inte syftet med internationella kvinnodagen enbart att uppmärksamma orättvisor o kvinnors situation, även om det härrör därifrån. Googlade lite om det

          ”I och med FN:s ”erkännande” kan man säga att den internationella kvinnodagen ändrades från att ha varit en socialistisk kampdag till en opolitisk högtidsdag, men hur man firar den varierar mycket mellan olika länder.
          På flera håll har den mist sin politiska innebörd och istället blivit en dag då män uppmärksammar eller uttrycker sin kärlek till kvinnan, i samma anda som mors dag eller alla hjärtans dag.”

          Lite som att man firar påsk eller jul, trots att det egentligen inte handlar ett skit om kycklingar o julskinka.

        Håller med! Blir lite irriterad på folk (kvinnor) som ska mässa över andra och bestämma hur de får och inte får uttrycka sig om detta. Vafan, vill jag välja att fira kvinnodagen och se över hur många framsteg kvinnor och feminister gjort genom åren, och titta på och hylla starka kvinnor i historien får jag väl göra det?! Samt fira mig själv och mina systrar som får vara en del av revolutionen som fortfarande pågår.

          Vem bestämmer att du inte får göra det?

          Att säga att man tycker att det är opassande eller olämpligt betyder ju inte att man förbjuder någon att göra det. Fira på om du vill, men acceptera att någon annan har en annan åsikt om vad man bör göra med dagen.

            ”Därför ska du inte säga grattis på nationella kvinnodagen”

              Fortfarande inte samma sak som ”därför får du inte säga grattis..”

                nej, men hon säger åt folk vad de ska göra och inte. inte något ”bör” eller vad hon personligen tycker är lämpligt. poängen är densamma.

                  Därför ska (bör!) du inte säga ’skit dig i näven’ på internationella toalettdagen – som av en slump sammanfaller med internationella mansdagen!
                  Så mycket att fira!

                    högst oklar kommentar.

            Hörde en kollega bli utskälld av en annan person på kontoret imorse för att hon sa ”grattis till oss på kvinnodagen”, där den andra personen lackade och började diktera hur det inte var ok att säga. Typ som klimatat på Facebook och sociala medier (och här) idag? Så ganska många?

              Att folk ifrågasätter och diskuterar innebär ju inte att de bestämmer vad någon får säga. Slappna av lite nu.

                för att göra det behöver man inte skälla på någon.

                o om man vill ifrågasätta och diskutera så är det kanske inte jättelämpligt att säga åt någon vad den ska göra.

                jag är väldigt avslappnad.

                Jag är också väldigt avslappnad. Till skillnad från folk som lackar och skäller ut en för att man vill säga grattis till kvinnorna idag 🙂 Men skön härskarteknik.

              Fy vad sjukt. Stackars den som grattade. Är verkligen trött på människor som hela tiden ska hålla på rätta och förstöra för andra. Hon fattar väl att personen inte menade nått illa, tvärtom, så varför hålla på bråka? Sjukt

          ”Men det får man väl inte säga i det här jävla landet längre..”

          Säg vad du vill på vilken dag du vill. Men du kan inte räkna med att alla ska hålla med dig.

    Den där skärmdumpar jag och använder på jobbet idag!

      Gör inte det. Det handlar inte om internationella kvinnodagen utan om att fira NK:s nya Saluhall.

        Personen menade kanske bilden längst ner?

    God kampdag!

    Herrejösses vad pinsamt världsfrånvänt av NK. Jag sekundärskäms.

      Camilla har inte kollat upp den här storyn, det handlar inte om att internationella kvinnodagen utan om att fira deras nya Saluhall.

        Det är väl lika illa att använda en så symboliskt viktig dag som internationella kvinnodagen till att handla om deras saluhall? Snacka om hjärnsläpp.

        Hej anonym 06.43 aka NK varuhuschef Andreas Edström

          Men lägg ner din tönt. Jag är verkligen inte chef på NK. Jag har bara lite mer källkritisk förmåga än de flesta läsare här inne. Ni sväljer allt Camilla publicerar och hon verkar svälja allt någon lägger upp på Facebook eller Instagram utan att ens lägga fem minuter på att googla fram en trovärdig källa.

            Jag har mycket god koll på NK och deras patetiska så kallade nya epok… det är en idotiskt idé att ha folk ätandes i skyltfönstret kvinnodag eller inte

              Idiotiskt ide* skulle de stå :)))

              Du får ha vilken åsikt du vill om att folk äter i skyltfönster men sprid inte inkorrekt fakta om händelsen.

              Bra. Sluta handla där så slipper vi softa människor dig i varuhuset. Kram!

                Oj NKs anställda är på krigsstigen ?

            Bättre förmåga, tack den satt fint på kvinnodagen ?

              Är du på riktig eller? Du vet inte ens om jag är man, kvinna eller en okönad labrador med tummar.

                Åh!!! Labradooooor!!! ???

                Säger ingenting om dig nu, men i väldigt, väldigt många fall är det extremt lätt att se utifrån hur en person uttrycker sig om det är en man eller en kvinna som skriver.

                  Knappast. Du kanske är ett underbarn eller har otroligt höga tankar om dig själv men sådär kan man inte generalisera.

                    Visst, vi säger så.

    Men är det på riktigt? ??Nog för att NK alltid varit liiite fiiinare (<- östermalms-iiiin), men har de ingen aning om kvinnors kamp, här hemma och ute i världen? Sjurättersmiddag? Why, oh whyyyy?!

      De har totalt floppat nu, varuhuset har blivit ett skämt efter deras så kallade nya epok

      Var lite mer källkritisk! De ska inte fira Internationella Kvinnodagen utan att nya Saluhallen öppnar.

        Då är vi bara kritiska, då. Den ansvariga för releasen av saluhallen har inte gjort läxan. Hoppas på en slump att det inte ”råkade” hamna på världshungerdagen.

          Världshungerdagen är 16/10.
          Och jag håller med om att NK borde ha reagerat på att 8/3 är Internationell kvinnodagen och valt ett annat datum men jag tror de tänker att det är en fredag och de vill att folk ska handla på deras nya saluhall inför helgen.

          Det är inte världshungerdagen idag, var fick du det ifrån??

        Anonym 06:44
        Källkritisk? Nog fan kan jag vara källkritisk. Däremot kan den som bestämde att jippot med kvinnor i glasbur, ätandes lyxmiddag inför ”folket” som en ”kul grej” inför öppnandet av Saluhallen, inte varit bevandrad i kvinnors kamp för lika rättigheter överhuvudtaget. Då hade hen valt vilken annan dag som helst. Förutom kanske 16 oktober då.

      Lite språkhistoria kring dessa Lidingö:in, viby:in eller Bohuslän:in

      http://spraktidningen.se/artiklar/2014/08/darfor-surrar-stekaren-som-fiskaren-fran-smogen

    Vet ej varför min kommentar hamnat i modd 🙂

    NKs nya varuhuschef Andreas Ekström, en relativt nyinflyttad till stan (och därav ingen långvarig stamkund hos NK) han är mycket aktiv på tinder och har noll kunskaper i hur man skapar good will och värnar om ett befintligt varumärke. Hans förnyelse av varuhuset är en total katastrof liksom deras nya ”marknadföringskampanjer”

    Han har förintat allt som var NKs själ, bokhandeln på plan 3, de unika butikerna med allt från mindre spännande klädmärke till apoteket, sminkavdelningen som han totalt förstört med att få det att se mindre charmigt ut än Kicks på åhlens city och de de spelar så hög musik (på allvar värre än i en bar!) så personalen från tinnitus…

    Förut var NK en helhetsupplevelse för helgen, man kunde shoppa smink eller kolla på kläder, butikernas layout var trevlig och lyxig, inte överdrivet öppna som showrooms, man tog en lunch/fika och sedan kunde man avsluta kunde handla på apoteket, bageriet och mataffären i lung och ro.
    Nu har apoteket, bokhandeln, bageriet och matbutiken blivit uppsagda av NK. Bokhandeln som var så charmig flyttad till tunnelbaneuppgångens entré…
    Nya smyckesavdelningen ser ut som ett skämt bredvid herrunderkläderna, vem shoppar smycken för några hundratusen bredvid en skomakare och herrunderkläder? Den finaste placeringen som juvelerna hade vid hudvudentreen är borttagen.

    NKs lojala stamkunder är runt 45-75 år gamla, de är inga trendlystna 20 åringar.
    Den generationen handlar för övrigt främst på nätet och har heller inte råd eller lust att handla/hänga på NK.
    De 20-25 åringar som har råd att handla på NK skulle aldrig göra det då klädutbudet är extremt dåligt…
    De väljer istället internet eller MOS gallerian, möjligtvis Mood gallerian också.

    Sedan i NK parkaden (garaget) har det nu öppnat det sunkigast caféet som ser ut som en skolmatsal och utanför cafet är de marmor hallar med guldhissar. Det är verkligen ingenting som har en genomgående känsla längre

    NK har blivit en flopp sedan denna Andreas tog över, alla klubbkvällar, medlemsförmåner och betydande upplevelser för NKs kunder har tagits bort.

    Min mamma och hennes vänner är typ några av dessa NKs kunder jag syftar på som varit lojala kunder länge (alltså handlat där i 20-40 år) och de känner sig inte längre ”välkomna” eller ens vill gå dit för att allt har bara blivit ett spektakel efter denna så kallade ”nya epok” som NK kallar de. De har verkligen förlorat alla sina stamkunder nu…

    Så jag är inte förvånad över denna idé… alltså att ha Forni ätandes i fönstret.
    Det går riktigt dåligt för NK nu och jag tror efter denna ”förnyelse” så är konkursen nära…

      Amen på den!

      NK finns inte längre.

      //Moa

      Wow, du verkar hysa något sorts personligt agg mot nya chefen och NK. Du vet att det bara är ett varuhus va? Du kanske ska lägga tid och energi på något mer värdefullt?

        Du vet att man kan lägga tid och energi på fler än en sak?

        Nja det är inte bara ett varumärke utan NK är en del av Stockholms själ. Sen råkar de vara så att jag handlat på NK hela mitt liv tillsammans med min mamma och farföräldrar.
        NKs kärna är stamkunderna, de är de som får NK att gå runt. Inte 20 åringar som går in och köper typ ett par skor en gång per året. Om du besökt NK skulle du sett hur de är mest äldre där eller ungdomar med sina föräldrar.

        NK är typ en del av min barndom/uppväxt så jag är kanske mer insatt än någon som gått dit typ en gång om året.
        Sedan kanske de bidrar att jag har en examen i marknadsföring och kommunikation och därav har väldigt god koll på varumärken och hur företag vårdar sina varumärken etc etc.
        Du kanske besökt NK några gånger och inte bryr dig men för en stamkund så är förändringen enorm och till det sämre.
        I min utbildning spenderade jag en hel kurs i hur varumärken ska kommunicera och interagera med sina kunder och hur viktigt alla små detaljer är…
        Allt ifrån brand building till kundvård 🙂

        Jag skulle kunna typ nämna säkert 20 till saker de gjort fel i sin ”nya epok”, men jag kortade ner inlägget till dessa punkter ?

          Du förlorade all trovärdighet när du i din första mening i första kommentaren skrev att nya chefen är aktiv på Tinder. Hans privatliv har inget med NK:s varumärke att göra.

            Du har missförstått.
            Det är viktigt att måla upp en korrekt bild av personen
            1 Han är nyinflyttad och därav har han inga minnen från NK under sin uppväxt etc
            2 Han skyltar med sitt jobb på tinder som om de vore CEO för typ amazon. Därav var tinder viktigt att nämna 🙂

              Anna Björklund är det du?

                Vem är Anna Björklund ??

          Intressant i sammanhanget är då ifall stamkunderna inte längre fick NK att gå runt och därför krav på förändring?

            Det stämmer!

            NK har ”blödigt” i många år.

            Det betyder inte att man behöver såga ett koncept och förvandla ett unikum till någonting som finns i varenda hörna, nu mer. Dessutom med billigare utbud pga av marknadshyror.

            Håller med talare ovan. Chefens privatliv har ingenting med NK att göra.

            //Moa

              Moa ovanför; Du bara måste vara Moa Wallin (arbogakvinnan)?

            Det som har hänt är att senaste typ 5-10 åren (innan denna ”renovering”) så har NKs medlemsevents och förmåner blivit sämre och sämre, i början när NK nyckel kortet lanserades kändes de exklusivt och när man har svarta kortet, man fick väldigt bra rabatter och inbjudningar till events, förtur till rea etc. de var ofta klubbkvällar etc..
            Nu när man har svarta kortet (alltså spenderar flera hundratusen per år) så får man inga erbjudanden, inga speciella rabatter, inga inbjudningar till medlemsevents.
            De bjöd tydligen inte ens in sina medlemmar till eventet för nya saluhallen.
            De ”pissar” rätt ut sagt på sina medlemmar och lojala stamkunder. Så därav har stamkunderna som höll NK flytande börjat försvinna. Istället för att vinna tillbaka dem så har de nu floppat helt och hållet i tron om att de kan byta målgrupp över en natt.

            Dessutom har de även kommit fram att de fuskar med poäng och inte registrerat poängen på folks kort efter de handlat på varuhuset.
            Därav har de trogna medlemmarna börjat tröttna.
            Min mamma hälsade att hon som löne varit stanmis inte tänker handla på NK efter allt detta ? min pappa blev sa frågade om jag drev med honom när jag berättade om Forni som skulle äta i skyltfönstret ?

            Jag har snokat fram att de som jobbar med marknadsföringen för NK, alltså under varuhuschef Andreas Edström direktiv, de är alla under 30 och ingen av dem bor ens i Stockholm city.
            Ska man jobba för NK ska man ju iaf ha varit kund där sedan många år tillbaka och känna att man verkligen kan varumärket.
            Det är a och o för att göra bra PR och marknadsföring.
            Man ska kunna sin kundgrupp helt enkelt 🙂

          Så spor on! Jag hör inte till NK stamkunderna och hade inte varit där på flera år när jag för en tid sedan fick för mig att gå dit i jakten på en ny sminkprodukt. Men jag vände utanför deras sminkavdelning och gick till Kicks i Mood istället. Hur sjutton har de tänkt när de skapat det kaoset?!

          Jag tycker att dina kommentarer är intressanta! Håller verkligen med om att NK är en del av Stockholms själ. Jag bor inte i Stockholm, är där som turist någon gång per år och tycker om att besöka NK bara för att det är NK. Jag har inte råd att handla så mycket men det är trevligt att strosa där.

          Jag har också vuxit upp med regelbundna besök på NK, oftast på lördagar. Varje besök avslutades med en fika eller lunch. Jag hoppades alltid att vi skulle till konfektyravdelningen, för då fick jag alltid välja något smarrigt till mig själv. Det var inte bara ett varuhus, utan en tradition och en social punkt. En hel upplevelse.

          Idag har folk som helgnöje att hänga i själlösa köpcentrum med kedjor som har samma utbud och säljer massproducerad skit.

          Det är en sorglig utveckling och naturligtvis tragiskt att NK mist sin magi.

            Saffranslängd från bageriet på julen och så lördagsfika med familjen inne på caféet på gatuplan, de är typ min uppväxt ? bokhandeln var mysig också ?

          Kanske du som är förra chefen??

            Jess om jag vore förra chefen skulle camcam aldrig behövt lägga upp detta inlägget ?

              Jag fattar inte, varför skulle hon inte behövt det?

          NK känns sunkigt och inte alls lyxigt

          Halloj anonym och NK-expert! Jag tycker din kommentar var det mest intressanta jag läst på denna blogg på länge! Genuint nyfiken, kan du nämna fler grejer de gjort fel? Nyfiken då jag funderat på att skola om till marknadsföring och kommunikation och vill gärna höra hur du resonerar!

          Anna Björklund är det du?

      +1

      Så sorgligt att höra! Jag är varken 45 år eller bor på Östermalm (eller har den inkomst man tänker sig) men när jag bodde i Stockholm älskade jag NK, för det var så gammeldags. Brukade gå i bokhandeln och kolla på engelsk poesi, äta lunchsoppa i pillivuyt-skål, kolla på sidenblusar med gamla tanter och köpa hem te och mintkyssar. Byggnaden är så vacker, gjorde mig glad bara att gå runt där. Fick en julklapp från min sambo en gång som var köpt där, har fortfarande kvar kartongen. Som sagt, jättetråkigt att höra, speciellt om bokhandeln!

        Reorna!!!

        Annandag jul och företräde som medlem.

        Min mamma hängde där, jag hände där och mina barn ammades där.

        Julsaksrean, from 25/12 var julhantverket nästan gratis. Man fick chansa lite på att julen skulle uppstå igen nästa år! ?

        Bokrean, älsk på den!

        Nostalgisk ?

        //Moa

        Fin kommentar!

        NK-mint
        – i ask med prasselpapper!!

        Det vattnas i munnen bara jag tänker på dem. Och jag som inte ens gillar mintgodis annars.

      Hur är det relevant att han är aktiv på tinder?

        Han har väl dissat den här anonym som skriver sura kommentarer om honom och nya NK…

          Men LOL
          Han flashar onödigt om sitt jobb i sin bio, det är flera som fått upp honom på appen och det har jag själv sett genom en tjejkompis som använder appen, jag har inte ens tinder och dessutom är han verkligen inte min typ ? min mamma hälsar att hon inte gillar honom heller efter vad han gjort med NK men han kanske dissat henne också på tinder ???

            Typiskt att just på kvinnodagen så ska folk komma och säga att man får inte vara kritiskt utan att påstås hysa personligt agg för att man blivit dissad av en man..?!?
            Hur förlegat är det inte att försöka dra kortet ”åh du är så för han dissade nog dig”. Extra ofräscht på kvinnodagen

      Anonym 6:40: Jag håller helt med om det sluttande planet. Men, NK har inte varit varuhus sedan 90-talet, då det blev galleria. Som urstockholmare i den målgrupp du talar om har det för min del aldrig känts vare sig exklusivt eller välsorterat på många, många år. Inte heller köpt något. Det som sker nu är de sista spikarna i kistan, det har du däremot helt rätt i. Att säga upp ICA till förmån för nån slags fejksaluhall med överprisad mat är genomkorkad strategi. Den målgruppen går till Östermalmshallen, den nya som är helbra. Paradiskunderna är för få för att skapa lönsamhet i city, de går till den på Söder. Kött, ja det ligger verkligen rätt i tiden, inte ens de som kan betala typ 4 tusen för ett kilo svenskt wagyu vill köpa mer än sporadiskt. Ser och sniffar redan att det luktar PUB, snart är även NK borta.

        Östermalmshallen är stängd för renovering och den fula lådan som står och tar plats på torget ska bort. Helt gräsligt fult ?
        Har hört att de finns en del nya flyttade ungdomar som tror de ska se ut så och att den är så trevlig, fy säger jag bara ? längtar tills den är borta och Lisa på torget kan öppna igen

      What, ska de stänga matbutiken. ☹️
      Visste inte om detta, blev bara jättebesviken när jag (för något år sedan) insåg att blomsteraffären, som låg vid ingången från Hamngatan, var borta och att de gjort om i entrén. Till det sämre enligt mig.

        Ja, de öppnar nya saluhallen idag. Köper du kött för 500 spänn får du 500 gr talg och en liten burk dragonmajo som bonus. Kap!

          ?

        Ja de ligger en ful accessoarbutik där, Marc Jacobs som känns såååå 2009

    Lite bättre källkritik vore på sin plats här! Ja, de ska äta lunch i skyltfönstret. Men inte för att fira Internationella Kvinnodagen utan för att fira att NK:s nya Saluhall öppnar. Camilla, du bör uppdatera inlägget.

    Dessutom, jag hittar artikeln från Nöjesguiden om eventet men inget på NK:s hemsidor.

    De måste väl ha missat att det var just på internationella kvinnodagen de planerat sitt event?

      Ja, de satt med kalenderen med lite random datum som 24/12, 21/6 och 8/3 – lätt gjort att missa annat som försiggår!

      Sedan när måste alla affärer ta hänsyn till att det är internationella kvinnodagen? Är det ännu ett PK-tvång som ska införas i landet?

        Måste och måste, ingen måste ta hänsyn till jul, alla hjärtans dag eller fars dag men det visar att man är med i matchen.

          men ingen hade brytt sig om deras ”käka mat i skyltfönstret” krockade med alla hjärtans dag eller fars dag

            Nej. Att kvinnor sitter i fönster och käkar mat är väl lite värre på kvinnodagen än på fars dag?

              så varför ens dra upp fars dag

                För att jag svarade på kommentaren som var rädd för att PK-eliten skulle börja tvinga butiker att ta hänsyn till kvinnodagen.

    Camilla, kolla upp faktan i tips innan du publicerar! NK ska öppna en nya Saluhall, där för ska de äta lunch i skyltfönstret. Det har inget med Internationella Kvinnodagen att göra. NG har en artikel om det. Dock har NK ingen information om evenemanget på sin sida så jag vet inte om det kanske är avblåst?

    ”Kvinnofrid instiftades av Birger Jarl — 1280”. Jodå….. så långt har vi alltså kommit….!

    Är inte eventet avblåst? De har pudlat tror jag.

      Ja det får man verkligen hoppas! Så urbota korkad idé även om man valt en annan dag. Vem bryr sig om att titta på en influencer som äter.

      Hittar ingenting om det på deras insta, Facebook eller hemsida… mem hittar ingen pudel (ursäkt) heller!

          Oavsett dag eller orsak, HUR kan man tycka att det är en bra idé att man ska kolla på någon som äter i ett skyltfönster? Och att man vill ställa upp på det?

          Prillan: från artikeln du delade: ”syftet var att visa kunder att de framöver kommer ha möjlighet att själva boka en tid för att avnjuta en lunch i NK:s skyltfönster”

          VEM vill boka och äta lunch i ett skyltfönster!? För mig är det helt obegripligt.

            Helt obegripligt för mig också! Skulle för mitt liv inte vilja sitta i NK’s skyltfönster och äta, kan inte förstå varför någon skulle vilja det? Blir maten godare för att andra ser att du har råd? Märkligt!

            Delade artikeln för att det framgick att de ställt in evenemanget.

    https://www.expressen.se/nyheter/qs/arets-kvinna-2019/

    ”12. ISABELLA LÖWENGRIP, 28
    Entreprenör

    Utsågs av Veckans affärer till Näringslivets mäktigaste kvinna 2018. Startar nya bolag och projekt på löpande band. Med sitt ”hometeam” som tar hand om all markservice visar hon också att ingen kvinna klarar både barn och karriär utan uppbackning hemma”

    ?????

      LOL

      Alltså jag fattar inte detta. Brukar inte expressen slicka röv på Bella typ jämt? Den där motiveringen är ju tvärt emot vad Bella alltid upprepar, att det faktiskt GÅR att göra karriär när man har barn och det ÄR MÖJLIGT att få ihop det (utan att lägga credd på hennes personal som är anledningen). När jag läste motiveringen tänkte jag att den var en pik till Bella och tänkt som humor.

      Haha, ja det var lite roligt skrivet. Kan dock känna att det är sorgligt att Blondinbella hamnar högre upp på listan än t ex Magda Gad, Sara Danius eller Stina Wollter. Det är kvinnor som gör något, på riktigt.

    Det värsta med kvinnodagen, iallafall i min omgivning, är det stora fokuset på mammor. I år speciellt känns det som att de borde ha kallat det internationella mammadagen. Vad man än pratar om gällande kvinnor så kommer det ständigt tillbaka till att kvinnor är mammor, och det känns som att gå bakåt. Det finns mer till att vara kvinna än att bli mamma. Vi hade ”fest” på jobbet för att fira dagen men jag och några andra gick hem för det oändliga mammatjatet, trots att det finns så många höguppsatta kvinnor på vår arbetsplats. Vår chef är kvinna och barnfri (och kommer alltid att vara det), och på vägen ut hörde jag två lite äldre kollegor diskutera om att hon ”inte kan känna sig komplett som kvinna utan barn”. fy. Unpopular opinion tydligen men jag tycker att det vore bättre att fokusera på frågor ang. jämnställdhet samt framgångsrika kvinnor i arbetslivet än de som bara är hemma hela dagen och städar och leker med sina barn, speciellt på en arbetsplats. Inte direkt relevant till inlägget i sig men det har ju med kvinnodagen och göra.

      När man är mamma märks det ännu tydligare hur ojämställt Sverige är, kanske därför fokus ligger mycket på mammor.

      Men många jämställdhetsfrågor kretsar ju kring mammarollen. Förlossningsvård, föräldraförsäkring, deltidsarbete, vab, fattigpensionärer, obetalt arbete i hemmet. Om man själv är mamma är det väl ganska självklart att de är de frågorna som berör en mest. Dessutom är ju de flesta kvinnor som är framgångsrika i arbetslivet också mammor.

      Men såklart finns det mycket annat som också är viktigt!

        Vad har deltidsarbete med mammarollen att göra. Eller obetalt arbete i hemmet? Förväntar du dig att du ska få betalt eller? Jag dammsuger också ibland, och jag kallar det inte för arbete utan en syssla jag gör om jag vill ha det dammfritt hemma. Det är en valfri syssla att göra antingen dagligen, en gång i veckan eller en gång i månaden, eller en gång per år.

          ?‍♀️

          Jag vet inte om det kommer som en chock för dig att ju fler man är i en familj desto mer mat, tvätt, disk och städ blir det. Det är ett jämställdhetsproblem att kvinnor får ta så mycket mer arbete (eller sysslor då om det känns viktigt) än män, just därför att det är obetalt och att det går ut över kvinnors arbetsliv. När man har barn och familj ökar det arbetet, samtidigt som män tenderar att göra mindre och mindre hemma. Dyrbar tid och energi som hade kunnat läggas på annat som faktiskt gynnat kvinnor och inte bara familjen. Dammsuga kanske är en valfri syssla men jag tycker faktiskt inte att laga mat, diska och tvätta kläder är det. Det är ett problem att det är mycket svårare för en mamma att göra karriär än för en pappa.

          Jag fattar inte varför du hugger så? Jag försökte förklara varför många av frågorna på internationella kvinnodagen kan kopplas ihop med mammarollen, det betyder inte att mammor är bäst ingen protest och barnfria kvinnor inte har problem och ska inkluderas.

            ”Det är ett jämställdhetsproblem att kvinnor får ta så mycket mer arbete (eller sysslor då om det känns viktigt) än män”

            Kan inte tänka mig att man blir tvingad till det bara för att man är kvinna? Handlar det kanske mer om att det är ett problem att kvinnor TAR SIG AN så mycket mer hemma-arbete än män? Skulle bli tokig på min partner om hen skulle vara emot att dela upp hushållsysslorna, att det blev skevt och ojämställt. Jag skulle vara missnöjd med min partner om hen inte respekterade en sund fördelning av arbete i hemmet.

              jo men frågan börjar väl kanske tidigare än så.

              varför är kvinnor hemma med ungarna istället för männen? ofta för att mannen har högre lön och det är mest gynnsamt för familjen. varför får kvinnor lägre lön? bland annat för att man hellre anställer en man som inte kommer föda barn o va mammaledig

              Ja men jag tror att många kvinnor går runt och är tokiga på sina partners eftersom de inte delar hushållsarbetet. De tjatar och tjatar men ingenting händer tills den dagen man inser att det tar mindre tid och energi att göra det själv istället för att tjata på någon annan. Om båda struntar i det är det barnen som blir lidande, som får gå till skolan i smutsiga kläder eller dricka mjölk i smutsiga glas. Man blir inte tvingad mer än att det är en förutsättning för att barnen ska ha en dräglig vardag.

                Då är det ju ett personligt problem du har i din relation, och inte något strukturellt på samhällsnivå. Välj en bättre partner.

                  Men läs lite studier kring det! Det är ett strukturellt problem och inte på individnivå

                    Och det finns studier som visar på att vi tror och upplever det som jämställt och 50/50 när kvinnan gör 70% hemma och mannen 30%. När vi FAKTISKT gör 50/50 så upplever vi dwt som att mannen gör allt. Så innan man faktiskt har ”loggat” vad man gör bör man nog inte vara säker på att man delar så jämnt.

                  Haha det är ju exakt tvärtom. Jag har aldrig påstått att jag har det så i min relation, jag har fångat ett ganska bra exemplar, även om jag skulle ljuga om att vi delar 50/50. Men det är verkligen inget ovanligt scenario.

                    Här delar vi ca 60/40 och det är jag – kvinnan – som gör 40.
                    Kvinnor i allmänhet har svårt att ta det och ska alltid försöka gräva fram någonting ”Jamen, då är det väl du som är familjens projektledare?” Nope. ”Men det är du som köper presenter och kommer ihåg födelsedagar?” Nej, där delar vi faktiskt 50/50 och köper nästan allt tillsammans för att det är kul.

                    Så tröttsamt att man måste motbevisa deras fördomar.

                      Men vad säger din situation om kvinnors i allmänhet? Nästan ingenting. Det är väl toppen att ni delar 50/50 på projektledning och 60/40 på hushållsarbete men det är ju ganska få som har det som du.

                      Projektledarrollen har helt klart hamnat på mig, men det är främst för att jag är en naturlig ledare. Jag har därför gett mig själv en befordran till chef över familjen och har gett mig själv andra privilegier. Det funkar bra för oss 🙂

              Exakt. Så svårt är det inte att prata med sin partner och dela upp det sinsemellan. Jävla gnäll, alltså.

            Hur många timmar lägger du på att diska? Diskar du för hand eller vad handlar det om? Jag har klockat och jag tömmer en diskmaskin på 3 min, och det tar inte många minuter mer att fylla den.
            Jag tvättar inte heller kläder för hand utan jag använder en tvättmaskin. Vilket inte heller tar någon tid att fylla och starta. Att hänga kläder på tork tar lite mer tid, typ 10 min för full maskin. Matlagning är det enda som tar tid för mig, som måste göras för att inte dö, men det behöver man inte heller göra varje dag. Det går att laga mat 3-4 gånger i veckan i större mängder. Jag känner till och med folk som lagar 0 mat under vardagarna, utan gör massa olika rätter på helgerna bara.
            Diska, laga mat och tvätta kläder tar enligt dig dyrbar tid som du kunde spendera på dig själv istället. Jag trodde att dessa saker skulle göras ändå oavsett barn, men barnlösa kanske inte gör så mycket sånt. Det är väl ingen som lönearbetar 24/7, barnlös eller inte. Om du vill bygga karriär och ha barn så sätt ungarna i förskola och jobba då. Är inte det förskolan är till för? Ungarna är på föris och föräldrarna är på jobbet, då finns det ingen som är hemma och tittar på ett ostädat hem i alla fall.

              Jag kanske inte är lika duktig på diskmaskinsinplockande som du, jag har aldrig tagit tid. Statistik kring det här är väldigt komplicerad och ingenting man diskuterar i ett kommentarsfält, men för småbarnsföräldrar lägger kvinnor ungefär 5 timmar mer i veckan än män på obetalt arbete. Män lägger ungefär 5 timmar mer än kvinnor på sin karriär. Vare sig det är självpåtaget, omedvetet eller pga inget val för annars får man bo i en knarkarkvart (inte alla knarkare), så är det rimligt att prata om eftersom det här effekter på kvinnors karriärer. Och skillnaden är som tydligast hos föräldrar, kvinnor idag lägger mycket mer tid och kraft på familjen än vad män gör och det är klart att det syns både i lönekuvertet och pensionsbeskedet.

              Det här är väl knappast den viktigaste kvinnofrågan vi har att lösa idag, men det påverkar många och framförallt mammor. Och det är väl en av flera anledningar till att det på internationella kvinnodagen pratas om mammor och mammarollen. Att det är på det här sättet är inte bra och eftersträvansvärt för kvinnor eller samhället i stort.

            Enkel lösning: Skaffa barn med en vuxen efter att ni diskuterat hur ett jämställt förhållande ser ut ?

          jag diskar också ibland, och jag kallar det inte arbete utan en syssla jag gör om jag vill ha tallrikar att kunna äta på och glas att dricka ur.

          att diska är en valfri syssla att göra antingen dagligen, en gång i veckan eller en gång i månaden, eller en gång per år.

          Det kallas inte för obetalt arbete för att kvinnor förväntar sig att få betalt för det. Herregud alltså, låtsas du vara dum bara?

    Att likställa att vara kvinna med att vara i hungersnöd var en rätt så patetisk jämförelse dock..

      Fast det är ingen som har jämfört att vara kvinna med att vara i hungersnöd. Man har jämfört att gratta någon på en dag som lyfter orättvisor med att gratta någon annan på en annan dag som lyfter orättvisor…

      Nej, visst.
      Det är bara hälften av de gravida kvinnorna i utvecklingsländer som är anemiska på grund av undernäring på grund av att deras hälsa och näringsintag inte är prioriterat på grund av att de är KVINNOR:
      https://www.wfp.org/our-work/preventing-hunger/focus-women/women-hunger-facts

      Håller dock med om att det är en patetisk jämförelse, främst för att vi har en dålig vana att sätta svaga grupper upp emot varandra.

    Jag ”firar” inte den. jag mår jättedåligt. Det är min förövares födelsedag. Och jag kan inte känna annat än svaghet från min sida denna dag.

      ❤❤❤

      ❤️

    Vad är ens poängen? Att titta på när någon annan äter? Då kan jag lika väl gå till en restaurang och stirra på folk och själv få äta mat..

    Ja den här kvinnodagen börjar ju bra, taskiga kommentarer som vanligt, och som vanligt anser en del att de är minsann bättre, och kastar skit.

    NK Hamngatan upphörde att vara varuhus 1991. Det är en galleria med vissa gemensamma funktioner i form av marknadsföring och varumärke. I övrigt består NK av egna företagare precis som i Mall of Scandinavia t ex.

    Influencer-OT:

    Swecos koncernchef Åsa Bergman utses till Näringslivets mäktigaste kvinna 2019. Tycker det är fan pinsamt att Blondinbella erhöll titeln förra året.

      Det var Martina Bonnier som lobbade fram den titeln. Bellas mullvad hos Bonniers.
      Man borde ha varit försiktig med att utnämna Bella eftersom hon har tjatat om att hon blivit näringslivets mäktigaste kvinna i ett helt år nu.
      Veckans Affärer är inte precis näringslivets mest ansedda publikation utan mer ett Hänt i veckan för skvallerlystna wannabees i näringslivet.
      Jag är säker på att de som också fått titeln har burit utnämningen både med distans och värdighet. Dessa egenskaper är som vi vet helt främmande för Bella.

        Exakt. Camilla Läckberg är helt till sig i trasorna för att hon var nominerad av denna icke prestigefulla tidning.
        Nominerar dessutom inte de över 100 kvinnor varje år?

          Såg på hennes insta-stories att hon filmade storbildsskärmen när namnen på ”mäktigaste investerare” visades, för att visa att hon stod med på listan. Så hon verkar väldigt ofta ofta helt till sig i trasorna över sin egen storhet.

    Håller SÅ med Jessicas illustration. Har redan fått ett ”Grattis” av en aningslös kollega. Jag sa inte tack.

    Jag vet att man inte ska säga ”grattis” men man kan väl få hylla och känna tacksamhet för kvinnor man känner och inte känner?

    Jag tänker på alla mina kvinnliga vänner och kollegor, min mamma och farmor. Alla fantastiska kvinnor! Ni här inne! Som hjälper och stöttar oavsett vad det gäller.

    Så kanske inte ett ”Grattis” men ett Tack! Alla är inte ute idag och för någon kamp. Så tack till er som gör det och tack till er som inte gör det! Ni är alla lika mycket värda som kvinnor och människor! 🙂

    Kanske lite svamligt men jag hoppas ni förstår vad jag menar 🙂 Ha en fin dag alla!

      Tack är mycket bättre än grattis! Det ska jag börja säga 🙂

      Jag använder det danska:
      GOD KAMPDAG!

    ”Grattis på internationella kvinnodagen!” tolkar jag som grattis till en dag där kvinnor uppmärksammas som ni förtjänar, bra att det belyses lite extra med allt hemskt kvinnor utsätts för!

    Jag kräks på alla pekpinnar och valda kränkningar och denna ständiga hets att VILJA misstro, misstänkliggöra och utgå från att alla andra än en själv är tröga, okunniga och alltid menar illa.

    Säger en man grattis till mig på internationella kvinnodagen så är det positivt – han SER kvinnor och tycker att kvinnor är värda att UPPMÄRKSAMMAS. Då är det högst troligt att denne man faktiskt också gillar det här med lika rättigheter och möjligheter. Inget att bli förbannad för?!?

      Att se kvinnor och uppmärksamma dom kan man ju göra utan att säga grattis. Just grattis är ju ett konstigt val av ord när det handlar om att uppmärksamma orättvisor som kvinnor får utstå världen över. En extrem jämförelse är ju att gratta judar på minnesdagen av förintelsen. Det gör man ju inte.

        Grattis på mors dag? Grattis på fars dag? Grattis på alla hjärtans dag? Det finns ju en herrans många olika dagar som man kan välja att se som positiva eller negativa. Grattis är för mig = värt att fira. Belysningen av kvinnans ställning i samhället att man tar jämlikhet och lika rättigheter på allvar genom att belysa dessa extra är för mig absolut värt att fira.

        Jag förstår absolut argumentet med att det är hemskt att en sådan dag ens behövs och att det inte är positivt i sig, men jag väljer helt enkelt att se det positivt att det åtminstone uppmärksammas. Om det görs med ett ”grattis” av någon som liksom jag värnar jämställdhet, stopp av barngifte eller könsstympning så provocerar det mig 0%.

      TACK! +10000

      Undrar om HIV-positiva ser det som positivt att bli grattade på världsAIDSdagen..?

        Det var en ganska haltande jämförelse. Det finns ju inte så mycket positivt med att ha AIDS eller HIV. Men det finns väl ganska mycket positivt i att vara kvinna och att vi ändå kommit långt i kvinnokampen om man jämför med förr?

          Vi har ju kommit långt kring synen på hivsmittade och även kring bromsmediciner. Varför inte gratta hivsmittade på internationella aidsdagen då?

            Finns ju fortfarande typ 0 positivt med att vara HIV-smittad? Eller? Men tycker det finns många fördelar med att vara kvinna! Systerskapet bland annat. Tycker det är härligt med en dag där vi stöttar och hyllar varandra. Fattar inte varför folk ska ta illa upp av det eller läxa upp andra att det är fel att tycka.

        Jämför inte att vara kvinna med en dödlig sjukdom, tack!

    Så man får hylla kvinnor alla dagar om året förutom på internationella kvinnodagen? För det är iallafall så jag tolkar grattis…

      Snacka om att inte förstå. Tips: tnkvrt på instagram har ett pedagogiskt inlägg idag om detta.

        Grattis kanske låter konstigt, jag förstår det. Men i brist på något annat ord så kan man väl säga grattis. Vad är mer passande enligt dig? Om vi ska klara av att kämpa mer så bör vi försöka vara positiva och peppa varandra! 🙂

          Men varför måste man säga något då? Det är en dag att uppmärksamma orättvisor och det finns väl ingen anledning att säga något till den enskilda kvinnan?

    Men att äta i ett skyltfönster är ju en hemsk
    idé oavsett dag? Klassperspektivet då? Som när Marie Antoinette äter frukost framför hovet

    https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2019/03/07/nk-pudlar-staller-in-influencerlunchen-i-skyltfonstret/
    ”Allmänheten uppmanades komma och titta på när influencern Michaela Forni och stylisten Selam Fessahaye med sällskap skulle äta lunch i NK:s skyltfönster. Nu ställer varuhuset in aktiviteten som skulle äga rum på fredagen efter kritik.”

    Forni släpper inte igenom min kommentarer när jag undrade hur hon resonerande när hon tackade ja till ett samarbete som går ut på att äta lyxlunch i ett skyltfönster när folk tigger för att få mat för dagen utanför.

      Ska folk sluta äta på restauranger och fik med fönster också?
      Det här med att sitta och äta i skyltfönstret på NK var en befängd idé på så många sätt, men kanske inte så mycket för att det finns folk som tigger.

      Forni släpper aldrig igenom några kommentarer om det inte handlar om att slicka ????

    Är det inte lite ironiskt att Michaela som ”gjort en klassresa” har noll klassperspektiv på ett sånt här samarbete? Alltså bortsett från att hon vill ”lyfta upp kvinnor” men ser noll problem i att de ska leka levande skyltdockor. Hennes svarsinlägg känns ju… ja, vad ska man säga ens.

    När får man säga grattis till kvinnor?

      När de fyller år, på namnsdagen, blivit förälder eller fått hem en hundvalp, vid förlovning, giftermål, morsdag, fått ett nytt jobb, köpt lägenhet, kommit in på en utbildning, tagit examen. Några tillfällen jag kom på men det finns säkert fler.

      När man vill och själv anser att det är lämpligt!!

    Jag vill presentera Elfrida Andrée för er. Hon kämpade i motvind hela livet för att kunna komponera, bli organist m.m. Hon blev så klart motarbetad av etablissemanget när hon ville komma in på områden som var reserverade för män, men lyckades till slut och blev den första kvinna i Sverige som tog sig in i flera mansdominerade yrken inom musikbranschen.

    Lyssna gärna på radiodokumentärerna om henne. Länken går till del 2, som är intressantast. Del 1 är mera en historik över familjen Andrée. Finns även en 3:e del, som jag inte hunnit lyssna på.
    https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1237563?programid=4112

    Ikväll (8/3) sänds också en opera av Elfrida Andrée, ”Fritiofs saga”. Sveriges radio P2, kl 18:55. Sänds också via radions webbsida. Det går troligen att lyssna på operan även efter radiosändningen, via SR´s hemsida.
    https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1246399?programid=2359

      Dokumentären om Elfrida Andrée, del 1:
      https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1237554?programid=4112

      Del 3 (Elfrida Andrée och hennes pappa):
      https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/139597?programid=4112

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.