Jag tycker en massa igen – den här gången hos SVT Opinion

Jag fick frågan om jag ville skriva en debattartikel för SVT Opinion i ämnet ”influencers och plastikkirurgi”.
Ni som följt mig ett tag vet hur jag brinner för det ämnet så mitt svar var givetvis ”ja”.
Tyvärr var jag begränsad i antalet tecken så jag fick slakta ner mitt första utkast till artikeln rätt rejält inför publiceringen, men för den som vill läsa en lite mer ”utsvävande ” version så följer den här. (Jag borde dock gå en kurs i anti-utsvävning i skrift – jag vet det.)
SVTs artikel finns HÄR!

Om jag fått en krona för varje gång jag hört en influencer försvara ett plastikkirurgiskt samarbete med orden “men jag gör ju detta för MIN skull, inte för att få andra att göra samma sak.” hade jag inte varit rik nu. Möjligtvis haft tillräckligt med pengar för att kunna köpa mig en liter mjölk eller två.

Det är således inte lika vanligt förekommande som exempelvis omarkerad reklam, men tillräckligt ofta för att vara ett stort problem på frammarsch.
Gränsen för vad som okej att göra reklam för flyttas hela tiden framåt av influencers, och det är dags att dessa vandrande reklampelare blir ifrågasatta och kanske slutligen inser vad deras roll är i affärsvärldens näringskedja.
Deras roll är att vara vandrande reklampelare och ju snabbare de kan inse och acceptera det, desto snabbare kommer de – förhoppningsvis – ta lite ansvar över vad det är de försöker kränga till sina följare.

Influencer-marketing har tagit över mer och mer av den traditionella marknadsföringen av en enda anledning, och den anledningen stavas förtroende.
Följarna, oftast unga, har förtroende för sin influencer likt en storasyster eller bästa kompis som de litar på, ser upp till och har som förebild.
Så när influencern rekommenderar en produkt, säger att den är världsbäst, så kommer följarna bli påverkade av detta,hence namnet influencer, och vilja ha eller göra samma sak.

Detta vet givetvis företagen, och så länge det handlar om en mascara eller ett par byxor så ligger det fortfarande på en relativt harmlös nivå. Men vad händer när man höjer ribban lite?
När influencern helt plötsligt gör reklam för lip fillers, silikonbröst, fettsugningar och rumpförstoringar?
Problemet kommer i form av en tvåstegsraket.

1. Influencern, som i sina följares ögon är den perfekta förebilden, plastikopererar sig eller ändrar sitt utseende som de är missnöjda med.

Detta sker inför öppen ridå i och med att det är ett samarbete.
Effekten hos följarna blir: Om de inte duger som de är, de som är “perfekta”, hur ful är inte JAG då?

Och 2. Influencern marknadsför, förenklar och delar ut rabattkoder på plastikkirurgiska ingrepp som om det rörde sig om en hårklippning.
Ingenstans nämner de några som helst risker, utan beslutet att plastikoperera sig blir baserat på rabattkoder och erbjudanden snarare än eftertanke.

Det är inte ofarliga ingrepp, inte ens att förstora läpparna är helt säkert, trots att materialet som injiceras bryts ned av kroppen.
Saker och ting kan gå fel, det sker kanske inte så ofta, men det kan hända.
Att få hela bilden av vad det är som marknadsförs skulle man kunna tycka är det minsta man kan begära från dessa samarbeten, men icke.
Ibland tvivlar jag på att influencerna själva brytt sig om att ta reda på vad deras operationer har för risker, de vill bara få operationer gratis.
Än mindre har de reflekterat över vad deras spons-operation faktiskt är och vad allt det här handlar om.
Det handlar inte om att de är privatpersoner som blivit erbjudna en gratis operation av ett snällt och generöst företag.

De plastikkirurgiska företagen kontaktar influencers de hoppas har en sådan syn på sitt egna utseende att de mer än gärna opererar sig gratis i utbyte mot exponering på sina sociala medier. Plattformar där de hoppas, med hjälp av sin trovärdighet och relation, kunna förmå tillräckligt många av sina följare att göra samma eller liknande ingrepp hos företaget, så att inte bara influencerns sponsrade ingrepp betalar sig, utan att företaget även går med vinst.
Vinst – det är syftet med ALL marknadsföring och någonstans på vägen verkar influencers ha glömt bort det.
Glömt bort, eller förträngt i sin iver att få sina egna ingrepp gratis.

Så kära influencer.
Den här debattartikeln handlar inte om att skamma plastikkirurgi, den handlar om att skamma oetiska samarbeten där medicinska ingrepp trivialiseras ner till något som inte kräver någon som helst eftertanke.  Något man kan sticka in och göra på lunchen på grund av att en rabattkod håller på att gå ut
För all del, gör hur många plastikoperationer du vill och marknadsför det gärna så länge det är lagligt i Sverige. Men gör det i så fall på ett etiskt sätt, där du inte bara trycker upp din rabattkod i plytet på dina följare, utan även hänvisar dem till sidor där de kan läsa på om eventuella risker.
Och sist men inte minst.
Stå för att du är en reklampelare som, med hjälp av din trovärdighet, försöker förmå dina följare att också plastikoperera sig.

88 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    bra text men kan du inte byta ”hence” till ”därav”? ?

    Bra skrivet!

    Ps) skickat en fråga Ang vad PK betyder. Jag har googlat och det ska betyda politiskt korrekt. Jag antar att det oxå har en annan betydelse?

      Nej?

      Camilla använde väl förkortningen PK för Publicistklubben på instagram häromdagen? Om det passar sammanhanget bättre

    Bra!

    Håller helt med dig i din krönika. Sen var du med i en annan artikel om influensers trovärdighet där det framgick att Isabella och Bianca var de influensers som flest personer ansåg trovärdigast, spännande ?

      du kanske ska läsa den artikeln en gång till.

          Jag reagerade också på det när jag läste artikeln. ?

          Vad menar du? Det är ju inte Camilla som säger att hon har högt förtroende för dem, hon kommenterar resultatet av en undersökning.

      Men när 5 procent av de svarande uppger att de har ”mycket eller ganska stort förtroende” för Bianca och Bella så är det ju en total katastrof egentligen. Tänk en partiledare som skulle få 5% förtroende!
      Att sedan övriga influencers har 0-4% förtroende gör ju inte Biancas och Bellas resultat objektivt sett bra utan det är fortfarande ett katastrofalt lågt förtroende hos följarna. Varför förstår inte deras samarbetspartners detta utan betalar stora summor för reklamen? Vad är det jag missar?

        Det säger inte så mycket alls. Men det skulle vara intressant att se resten av skalan. T.ex. Om 75% har ”ganska högt förtroende”. Det skulle säga lite mer om den reella situationen.

          ”varken stort eller litet förtroende” menade jag såklart!

        Källkritik är viktigt. Efter snabb googling var det 1200 personer över 16 år som tillfrågats om de litade på olika influencers.

    Även de som ”skyller på” att de är rynkiga för son ålder, har bekymmersrynka, argrynka mm mm är bs. Stå för det de färgat ju också håret, förlänger fransar, tatuerat bryn, bleker tänder och fixar naglar. Är naglarna och fransarna kortare än vad man kan förvänta sig för åldern

    Johanna Toftby tar ju botox i pannan mot migrän…?

      De flesta influencers som använder botox har en medicinsk anledning till att göra det.

        En hittepå ursäkt de är bara fåfänga.

        Strunt!! Det är bara något de hittar på som ursäkt. Botox för migrän får man inte på en skönhetssalong. Det får man av en läkare som är specialist på migrän, och det går under högkostnadsskyddet. Inga rabattkoder eller samarbeten behövs. Man får dessutom inte bara i pannan, behandling för migrän innebär 30-35 injektioner över hela huvudet, nacke och skuldror.

          Moddas allt här nu eller? testing

            Sprider man en massa lögner och skit som du försökte göra, så ja – då moddas man. Mkt enkelt. ??‍♀️

          Ska själv till smärtläkare. Har en gammal whiplasch, lättare sådan som gör sig påmind ofta. Får lätt inflammationer i axlarna. Har enorma spänningar i käkarna. Hoppas att botox behandling ska göra det bättre. Men jag tror inte de sätter det på panna och så på mig.
          JT, har väl botox i mungiporna oxå, har jag läst. Inte är det av medicinska skäl.

          Exakt!

          Jag får visserligen botox i käkarna pga spända käkar, hos en klinik som ger botox av medicinska skäl men dit man även kan vända sig för fillers eller botox ax kosmetiska skäl. Bor i samma lilla stad som Toftby.

      Det finns det minst tre influencer till som gör. ?

      IdamarieIsaksson också. Älskar akademikliniken Gratis skönhetsfix för den donnan som inte ens kan laga mat själv. ??

        Vad har hennes bristande matlagningskunskaper med ”skönhetsfix” att göra? ?

          Hon vill bara se bra ut som isabella och låter någon annan stå för matlagningen. Har man barn borde man kunna laga någon enklare maträtt.

            ?‍♀️

              Jag är rätt kass på matlagning, måste jag an vända Botox nu?

                JA 😉

        Jag har följt både hennes blogg och insta och har aldrig noterat att hon klagar på matlagning. Tycker att de mest handlar om skönhet/mode.

      Jag får botox mot migrän, fast då får man ju på massa fler ställen än i pannan. Bara pannan hjälper inte.

        Och då får du det hos din smärtläkare – inte på en skönhetssalong eller plastikkirurgisk klinkik, eller hur?
        Jag får bara i nacken och skuldror – inte i pannan. Min läkare har frågat, någon gång när det funnits lite kvar i sprutan, om han ska sätta ett stick i bekymmersrynkan och då har jag gladeligen svarat ja!

    Värst är nog ”Finhoodens käcka Mona”.
    Avancerad hals operation, blev skuren upp bakom öronen för halsen skulle bli slätare.

    Hade kanske varit ok om hon inte skyllt på viktnedgång…kvinnan sprutar ju tom in rynkmedel i händerna

    Undrar vilka signaler detta ger hennes döttrar.

      Hon vaknade upp halvt förlamad i ansiktet, som tur var gick det över.

      Kolla bluskorten ikväll. Blev så till sig över Ellosfyndet att hon glömde att sträcka ut halsen.

    Väldigt bra skrivet! Huvudet på spiken!

    Jättebra skrivet Camcam 🙂 !

    ”Följarna, oftast unga, har förtroende för sin influencer likt en storasyster eller bästa kompis som de litar på, ser upp till och har som förebild”

    Är det inte det här vi ska motarbeta, istället för reklamen som sådan!?

    Om man öppnar upp för att främmande människor är våra främsta förebilder, så öppnar man ju också upp för att vad som helst kan hända, är det inte reklam, så är det något annat.

    Men det är klart att Camilla inte vill det, för hon skriver ju om influencers, hon vill inte lösa problemet på det sättet.

      Fast så har det ju varit i alla tider…unga hittar personer se upp till. Syskon, kompisar, kompisars kompisar, idoler, lärare, vad som helst som är spännande… Är väl bra om man nu kallar att man har som hyrke vara influenser att man blir medveten om att det också finns ett ansvar.

      Och hur skulle Camilla dessuom kunna lösa detta? Eller någon? Oavsett är ändå steg ett belysa problemet, oavsett om det handlar om kvinnovåld, miljö eller pengak*ta influensers.

        Nej så har det inte varit i alla tider, att unga hittar främmande människor att se upp till.

        Alla dom exempel du tar (lärare, syskon osv.) är ju människor i vår närhet, det är en enorm skillnad.

        Jag tycker inte det är bra att vi gör det till ett yrke. Varför inte avskaffa familjen då, och ha professionella föräldrar och syskon, så att dom är medvetna om att dom har ett ansvar?

        Jag säger inte att Camilla kan lösa det, men det hon föreslår är ju en lösning på symptomen, istället för att lösa själva problemet.
        Och eftersom Camilla skriver om influencers, så vill hon såklart inte ha bort dom, hon vill inte lösa problemet.

        Och nej, lösningen är inte att belysa problemet, lösningen är att lösa problemet.

          Ett steg är att belysa.

          Idoler är inte i vår närhet? På min tid följde vi idoler via tidningar och såg upp till dem.

            Och hur längesen var det? 20-40 år sedan?

            Du förstår att det inte är ”i alla tider”?

              Nej på adertonhundratalet fick man nöja sig med de som fanns i byn.

              Fast det stämmer inte, idoler har funnits i olika former i hundratals år.

        Det är sorgligt att läsa Isabella Löwengrips kommentarsfält. Många kommenterar ofta, och folk ger henne råd när hon ber om det – men aldrig ett tack, aldrig ett svar på nån kommentar.

    Samma fråga har slagit ned som en bomb i Norge när denna kvinnan sätter orden på det hela. Se detta, om ni inte förstår alla ord så förstår ni nog ändå helheten. Jäkla superkvinna som vågar ställa sig otroligt kritisk mot detta med all rätt. Så himla trött på bloggare som vägrar se sitt ansvar. Samma sak som om jag skulle sitta och snacka framför mina syskonbarn på 15år att jag inte duger som jag är, hur ska jag då kunna tro att dom ska tycka det som sig själva. Nej det skulle jag aldrig göra för jag har ett ansvar som en vuxen person i deras närvaro.
    http://www.kristingjelsvik.no/na-er-det-nok-sophie-elise/

      Ah du hann føre mig 🙂 Tipsade Cam om kristins video när den kom ut men hon skrev aldrig nåt om den, tycker det var så himla bra att de till och med hamnade i et seriöst debattprogram och fick prata om det här. så intressant!

      Skillnaden mellan Norge och Sverige är att i Norge törs man kalla en spade för en spade.

        Vad säger man här? Skyffel?

      Åh, herregud. Förstår inte varför vi inspireras av dessa barbie-dockor med fejkutseenden? Och nu kan jag förstå att vissa finner det kreativt att hålla på med smink, håruppsättningar och/eller kläder så det säger jag inget om. Men dessa opererade, filtrerade, busade, blonderade tjejer fyllda med fillers (finns en hel del killar också) som bara uppmanar till yta och utseendefixering. Det finns så mycket att inspireras av i världen och så många väljer… detta? Fritt val naturligtvis, men nog sällan något som skapar ro i själen eller ger riktig glädje, skulle jag tro.

        Det är väl kolossalt uppenbart?
        För att de är snygga/attraktiva.
        Alla människor vill vara attraktiva, = man strävar efter att se ut som de som är attraktiva.
        Inget konstigt alls med det.

          Jag förstår att det säljer, jag är bara fascinerad över att det gör det. Dels för att jag har svårt att förstå det vackra i ankläppar, onaturlig hudfärg, bröst som två bowlingklot på en i övrigt smal kropp, ögonbryn som inte följer någon naturlig linje, sönderblonderat hår och naglar som ser ut som ett attackvapen. Dels för att det är så platt och innehållslöst. Inte konstigt att folk blir deprimerade när livet går ut på att se ut som en onaturlig docka.

            Fast på sextiotalet var det Twiggy, sjuttiotalet nåt annat, åttiotalet – minns Brooke Shields ögonbryn, 90-talet skulle de plockas till streck. Vi har ju haft utseendeförebilder länge. Ju äldre man är desto mer kritisk blir man kanske, jag tycker heller inte andnäbbar och uppumpade ansikten är snyggt. Fast å andra sidan är det ju väldigt vanligt bland äldre också hålla på ändra sitt utseende med hjälp av operationer etc.

    Som sagt Cam, du borde skriva om debatten som varit i Norge de senaste veckorna, när Kristin Gjelsvik mer eller mindre skällde ut Sophie Elise (Norges i särklass största influenser och mäktigaste mediekvinna) via en YouTube-video och debatten som följde. De fick till och med debattera på NRK1 på bästa sändningstid förra veckan. Väldigt intressant

      Ååå ja. Det vill jag höra mer om.

    Spelade in ett avsnitt av postpatriarkatet igår, om just de här frågorna, eller snarare relationen (illusionen av en relation) mellan influensers och följarna och det förtroende man bygger upp för att sen tjäna pengar på. Kommer ut nästa fredag dock.

      Det är väl klart det är en illusion att det skulle finnas en relation, det går inte att ha en relation till så många människor.

      Men precis samma sak gäller väl dig och t.ex. Cissi Wallin, ni tjänar pengar på illusionen av en relation till era läsare/lyssnare!?

        Det hoppas jag att de gör. Till skillnad mot alla konsumtionsinfluencers så har de ett budskap.

        Absolut. Dock tjänar jag främst pengar på att sälja en faktiskt produkt (konst) och podd. Men samtidigt hade jag ju inte haft några kunder eller lyssnare om jag inte byggt upp en plattform eller relation innan. Men gillar du kängor åt mitt håll så lyssna nästa vecka! Vi är väldigt kritiska till oss själva och tar upp det ingående. 🙂

      Ska bli intressant att lyssna på då det bör pratas mer om denna icke-relation. Som lärare till elever som har yotubers och influencers som förebilder blir jag ibland mörkrädd. När 10-12 åringar skiter i skolan för att de ändå ska bli en framtida ”youtuber” och deras världsbild och referenser utgår från ett fåtal personer med ett mindre intellektuellt kapital blir det inte ett bra resultat. Dessa influencers skapar starka känslor hos de unga individerna , de äääälskar ju sina förebilder. Om de bara visste att deras förebilder fullkomligt skiter i dom och gör ,om inte allt ,så väldigt mycket bara för att tjäna pengar. Det är faktiskt heelt sinnessjukt att man kommer undan med denna livsstil/ ”jobb” och tjänar så mycket pengar. Lika ruttet som vilken spel/alkohol reklam som helst. Unga människor utan försvar/konsekvenstänk som luras in likt Rödluvan av vargen. Fy f-n!!!

    Vilken otroligt viktig och bra text!

    Kollade på gamla videos på Therese Lindgren och blev typ… ledsen. Känner inte igen henne längre, hon finns liksom inte kvar alls. Förändrat massor i sitt utseende och personlighet. Känner mig också ledsen för att jag börjar fundera på om jag borde göra samma sak. Bara fixa lite, med fillers, går ju bara på några minuter så kanske jag slipper vara så här missnöjd…

      Therese har väl dock aldrig uppmuntrat andra till att förändra sitt utseende? Jag tycker att det är skillnad om man uppmuntrar andra till det via rabatter osv.

        Nej, det har hon inte gjort och absolut, det är en stor skillnad. Men jag tycker det är tråkigt ändå. Känner ni igen henne? Kolla på en ny och en gammal video, det är ju sjukt.

      Har inte du förändrats då? Att förändras är det mest normala som finns. Att vara samma person man var för så många år sen är inte nåt att eftersträva. Det är ju bara tragiskt om man är precis likadan som man alltid har varit. Du vet, livet händer, saker händer, man möter nya människor, testar nytt och ändras därefter. Det är SUNT. Exakt samma med utseendet. Jag hae inte gjort ett enda ingrepp på mig själv men ser ändå väldgt annorlunda ut mot för fem år sen.

      Jag tycker inte hon förändrats särskilt mycket? Hon har gjort botox, det har hon ju berättat. Men andra skillnader i hennes utseende beror på ålder. Ansiktet ändras mycket när man blir äldre. Nu har hon gått ner en hel del i vikt också vilket gör ansiktet smalare och mer markerat. Therese har vad jag sett aldrig gjort reklam för skönhetsingrepp, hon har viktigare saker att prata om. En av ytterst få influencers som har en positiv påverkan genom hennes insamlingar till djurskydd och hur hon genom sin bok och sina videos har utbildat och påverkat andra till att bli veganer och inte stödja grymhet och övergrepp mot produktionsdjur.

        Nej, som sagt, jag har inte sagt att hon har uppmuntrat till ingrepp men det är tydligt att hon har gjort både det ena och det andra (fillers i haka, kindben, tearthrough, och botox i pannan, käkarna, kråksparkarma). Absolut gör hon mycket annat bra, men det känns jobbigt när inte ens de vettiga, med sunda värderingar (Kissie, Paow med flera har jag inga förhoppningar om) avstår från ingrepp… Vi möts av konstgjord skönhet överallt och jag är trött på det. (Om ni inte ser någon skillnad på therese så kolla på hennes inlägg på ig från den 25:e februari.) Hon får såklart göra som hon vill men jag tycker alltihop känns för tillrättalagt så jag har slutat följa henne nu.

    Det kanske bara är jag men jag tycker det är svårt att förstå influensers. Någonstans är de ett varumärken med mänskliga drag och personligheter och jag blir ännu mer fundersam nu.

    Din text, uppfattar jag är, är riktad till influenserna som personer, ställer krav på dem som individer inte som de företag/varumärken de faktiskt är. Behöver ett företag/varumärke publicera riskerna, eller är det upp till konsumenten själv att få en helhetsbild? Förstår att gränsen blir tunn mellan de och sitt varumärke, men om vi ska se till det yrke de faktiskt är borde vi ha samma krav som dem som vilket annat företag som helst.

    Skönhetsidealen är inget nytt och har funnits långt tillbaka. Det var inte dessa influensers som ligger till grund för det. Troligtvis är de själva offer för en industri som vi alla påverkades av. Tidigare har förebilderna varit andra typer av kändisar som nu som då har påverkats av idealen. Hur kan vi ställa krav på enskilda personer/små företag när industrin är så mycket större? Vi kan sluta läsa, säkert byta märke – men i slutet av dagen så finns produkterna på marknaden och vi är där och handlar. Konsumerar. Hur är vi säkra på att marknadsföringen kommer ändra vårt beteende, och inte tvärtom? Att vårt beteende kommer styra marknadsföringen?

    Missförstå mig inte! Jag tycker den verkligen var intressant, och väckte till väldigt mycket tankar i mitt huvud och det var väl det du ville uppnå misstänker jag 🙂

    Gryyyyyyymt bra Camilla. Så bra skrivet wow. You nailed it. Håller med i precis allt.

    Oj debattör minsann, låter ju fint och bra hehe inte skvallerbloggare eller bloggmobbare då. Men du som varit på arg på SVT och Expressen hur kan du ställa upp på dem, hur kan du vilja det? Hyckleri? För pengar, för att bli känd? Hur kan dem vilja låta dig uttala dig i deras kanaler efter hur du försökt smutskasta dem. Märkligt, de har väl inte koll på det kanske.

      Japp! Jag vill bli MINST lika känd som noshörningen Nelson.

        Kan du inte iaf. bara erkänna (utan den ironi som antyds när du blandar in Nelson) att du vill bli berömd och tjäna pengar!?

          Berömd? Om man blir berömd genom att etablera sitt varumärke genom olika projekt mm så absolut!
          Tjäna pengar? Gärna det, men den här artikeln skrev jag utan att någon ersättning utgick. Så ifall målet vore att bli rik på det här så är jag ruskigt dålig på det.

          Men självklart vill jag bli framgångsrik inom det jag gör – vill inte du? Och framgångsrik är inte samma sak som känd – just saying.

    Du har ju själv skrivit om botox och fillers under ögonen och hur bra det är och hur nöjd du är och liksom uppmanat till det, vad är skillnaden? För att du inte delat ut rabattkod så påverkar du ju, man har ju ett val om att använda rabattkod eller inte.

      Återigen – min botox sattes i hårbotten, backen och i käkarna och hade inte med utseende att göra. Annars hade jag knappast kunna hämta ut den på Apoteket och få det inkluderat i högkostnadsskyddet.
      Injektioner under ögon har jag sågat – lite motsatsen till att uppmana till det – då jag knappt såg någon skillnad så var du hittat din info vet jag inte. Eller har du fabricerat ihop den själv? 🙂

        Igen, lite ärlighet hade varit snyggt.

        Jag vet av erfarenhet att läkare erbjuder att skriva ut botox för ”huvudvärk” som sen ges för andra ändamål, och där dom t.o.m erbjuder att köpa tillbaka den botox som blir över, eftersom skattebetalarna då får stå för den.

        Det är som någon som missbrukar som säger ”men jag får det ju utskrivet av läkare, och det går på högkostnadsskyddet, då kan det väl inte vara missbruk..”.

          Okej, men fortfarande fick jag det insprutat i hårbotten, nacken och käkarna så det gjorde varken för eller till för mitt utseende. Jag förstår att du gärna VILL att jag ska ha gjort botox för utseendet, men där måste jag tyvärr göra dig besviken. Jag förstår om det är HEMSKT jobbigt för dig. 😉

            Att få en slät hårbotten på köpet, goals liksom?

    Enkelt för dig att säga, inte så du får erbjudande om fillers / bröst och ett arvode på över 50 lax ? Förstår du är bitter.. Du hade behövt lite fillers

      BAAAAM! – som Anna Book skulle ha sagt! Där satt den! ??????

    SÅ BRA!!!
    Såg senast igår en stor banner på loppi/vi med barn med reklam om plastikkirurgi. Bilden känns väldigt ”unga tjejer som söker till pH” dålig förklaring men valet av bild, styling och modeller fick iaf mig att tänka att den spelar på ungas osäkerhet och vilja att uppnå perfektion. Att loppi väljer den typen av reklam på sin site där många nyblivna mammor vistas tycker jag är helt galet. Mammor som kanske gått upp mkt i vikt, fått hängiga bröst, lös hud och bristningar. Inget fel att åtgärda detta om man vill men att reklamen görs just där, just då känns väldigt genomtänkt. Jag är inte emot plastikkirurgi men tycker reklam för det måste göras väldigt försiktigt.

    En sak är säker när det gäller kvinnor, det är är alla vi män ganska överens om, silikon tuttar är till för whitetrash, ska kvinnan ha en chans idag, så ska hon koncentrera sig på rumpan, det är det killar kollar in och gillar, och antagligen det jobbigaste för kvinnor göra nånting åt. Då går man den enkla vägen istället och förstorar läpparna eller brösten, och ser istället ut som en whitetrash och hora…då alla vet att det enbart går att träna till sig en fin kropp och rumpa, men för jobbigt.

    BRA! Skriv mer!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.