Kanske kan vara värt att nämna ALLT med ett samarbete?

Igår gjorde Paula ett samarbete med företaget Fabletics som jag tyvärr missade att filma, men som innehöll Paula som provade olika kombinationer av kläder som Hugo sedan fick välja favorit ifrån.
Hon uppmanade sina följare att bli medlemmar på sidan eftersom man då får handla till riktigt förmånliga priser – just nu är erbjudandet 2 par leggings för endast 249 kr.
Det är billigt! Billigt, billigt, billigt

Nästan lite för billigt kanske?
Det låter nästan för bra för att vara sant, och är det något jag lärt mig genom livet så är det just det – låter det för bra för att vara sant så är det med största sannolikhet så.
Det Paula ”missar” att informera om i sitt samarbete är de villkor som gäller för att kunna ta del av det här erbjudandet. Medlemskapet kostar nämligen 599 kr – en summa som dras man debiteras från ens kort om man inte handlar inom en månad från det att man blivit medlem, eller inte avregistrerar sig efter att man gjort sitt första köp.

Det är kundens ansvar att läsa allt det finstilta – absolut – men jag tror att många kunder riskerar att känna sig smått lurade när Paula helt enkelt låter bli att nämna denna lilla detalj.
Oavsett om detta är pengar som kunden kan handla för längre fram eller inte så är – 600 kr på kontot en inte så trevlig överraskning oavsett.

Hur skulle ni reagera på en sådan här sak?
Eller anser ni att får kunderna skylla sig själva om inte läst den finstilta texten i avtalet?

 

53 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Man måste ta egen ansvar!

      Eget* ska det stå

    Vidrigt, inte okey alls!

    Jag tycker att det är jävligt fult gjort av henne! Hon borde ha skrivit ut det.
    Självklart är det kundens ansvar att läsa igenom villkoren. Men att hoppa över en sådan – enligt mig – stor detalj är att lura människor på massa pengar.

      Jag håller med! Jag har sett annonsen på dessa leggings på insta där flera kommenterat att det dragits 599kr efteråt och de trott det var ett kap. Det finstilta kan ibland vara hur långt som helst, verkar dock inte vara det i detta fall så ser enkelt ut att se. Möjligt att de ändrat på det. Dåligt av Paula att inte nämna det

    Fult och omoraliskt. Inte bara för att kunden kan missa det (även om det är hens ”ansvar”) men också för att hon lurar fler att trycka in sig på deras sida i godan tro att de ska få två tights för 249:-, och de endast i kassan får veta att de kanske behöver pröjsa ut med 599:- (hade de haft hela informationen hade de kanske aldrig besökt sidan från första början). Jag tar ALDRIG såna här företag seriöst och inte heller dem som marknadsför dem. Fula, fula taktiker.

    Självklart måste alla vilkor vara tydligt markerade vid samarbeten, annars kommer folk känna sig lurade och det kommer slå tillbaka på influencerns varumärke.

    Klickar man upp kommentarer till företagets reklam på instagram så är det många negativa kommentarer kring deras sätt att promota sina varor. Det är inte riktigt tydligt vad VIP innebär initialt och handlar man från mobilen är det lätt att missa det finstilta just för att allt redan är så småttigt på mobilen.

    Oaktat egenansvar osv så blir det dålig reklam för företaget när kunden får en känsla av att viss info förhalas.

    Det är nog ett aprilskämt

      Ett aprilskämt den 31a mars? Eftersom hon gjorde samarbetet igår

    Fast hade det hjälpt? Folk idag är impulsiva (och lite korkade). Finns liksom inget kritiskt öga kvar. Man bryr sig inte om villkor utan lämnar glatt ut kortuppgifter och kontaktuppgifter för att vinna husvagnar, iphones och en gratis gravsten till mormor som snart ska dö.
    Sen står man där med ett abonnemang som kostar 795kr var fjortonde dag och telefonförsäljare som ringer stup i kvarten.

    Kalla mig fördomsfull men känns som en viss del av Paulas målgrupp är såna som sysslar med det jag beskrev här ovanför. Jag menar de lär nog inte köpa en pool för en halv miljon men satsa 15kr och hoppas på IKEA-presentkort på 15000kr? Absolut.

      Jag är så smart och andra är så dum i huvudet. Suck på folk som dig! ?

      ”Gratis! Gratis! Gratis” ….. in – your – dreamz. Allt har ett pris. ”Mormors gravsten” *lol*

    Konstigt samarbete att ge sig in på. Detta är ju inget seriöst företag. Sen har folk ett eget ansvar javisst men jag hade ju inte velat bli förknippad med sånt här bondfångeri om jag var hon. Men money talks gissar jag. Alla har ju ett pris.

      Håller inte alls med. Bor i USA och har varit medlem i Fabletics flera år utan några problem alls så skulle knappast kalla det för bondfångeri eller oseriöst företag, är hur stort som helst här med även fysiska butiker förutom onlineförsäljningen. Man får påminnelser om när det är dags att bestämma sig för om man vill hoppa över månaden så du behöver inte ens hålla koll på vilket datum det är. Om man inte kollar sin mail minst en gång i veckan får man ju skylla sig själv och dessutom blir dina pengar innestående så du får handla för summan om du nu var så dum att du glömde trycka på ”skip month”.
      Tycker absolut att det är allas egna ansvar att kolla upp vad det är man signar upp på och inget Paula måste redogöra för in i minsta detalj. Allt detta får du även förklarat för dig, går inte att missa, innan du ens genomför ditt första köp.

        Var går man in för att ”hoppa över månaden”, har nämligen blivit medlem precis, och kan inte hitta detta 🙂

          Vet inte hur det ser ut i den svenska versionen men i den amerikanska versionen finns det en flik i menyn som heter ”My account”, scrolla ner lite och tryck på ”Skip this month” och bekräfta sen igen att du verkligen vill hoppa över månaden.

      Inget seriöst företag? För att du inte hört talas om det förut då eller? Har bott i USA och beställde då mycket från Fabletics. Det är ett etablerat företag och inget nytt.

        Har visst hört talas om det. Och sällan spec positivt. Att ngt funkar och finns i USA gör inte att det automatiskt är en bra grej.

    Norska Amalie Lee har också lagtvuppnreklamnför det märket i helgen. Samma grej där, 2 leggings för 24£ (bor i london) men nämner inget om medlemskap eller någon extra summa att betala. Kanske företaget som bett pm att det inte ska nämnas? ?

      Naturligtvis!!!

      Eller så har dom inte kollat in sidan utan bryr sig bara om pengarna?

      Paula hade uppmanat sina följare att bli medlemmar så hon vet helt säkert om premunationskostnaden, men både hon och företaget vill inte att det nämns i marknadsföringen såklart

    Hittar inte inlägget. Var det på insta?

      Tror det var på instastory eftersom Cam skrev att hon inte hann filma, så den är nog borta nu

        Klartext är väl bäst.

    Så länge följarna hoppar när gurun säger ”hopp” så kommer alltid folk att förr eller senare bli besvikna. Klart att man ska läsa det finstilta men trovärdigheten hos dessa influensers börjar väl vara rätt låg numera eller?

    Tips: Du måste kommentera Johanna Toftbys otroligt dryga inlägg om klimatansvaret för Influencers osv. Hon drar det lite för långt kan jag tycka. I övrigt är typ 3 av 4 inlägg på hennes blogg samarbeten och med reklamlänkar. Med tanke på det du uppmärksammade i förra veckan med mycket reklam.

      ”Hon drar det lite långt”? Fattar ärligt inte vad du menar. Hennes skämt gick för långt…?

        Ja precis. Jag borde varit mer tydlig. Hennes skämt gick för långt.

    Läste det sista stycket med min invandrarpappas röst. Slående likt.

    Vilket scammigt företag! ?

    Men läser inte folk innan de beställer något? Speciellt om någonting är lite för billigt så läser man ju extra noga..

    Var själv nära beställa därifrån, har varit på jakt efter tights i större storlek som är höga i midjan. Men gjorde en snabb googling och insåg att det företaget hade massa missnöjda kunder. Flera som försökt hoppa av men att pengar fortstatt dras. Så, jag valde att inte handla något.
    Självklart är det kundens ansvar se vad det är för företag man ska hadla av, men en seriös influenser bör ju vara nogrann med vilka vilkoren är. För vissa är 5-600 kronor som försvinner på kontot en stor sak, oavsett om man kan handla upp de pengarna senare…

      Svårt att spärra kortet och skaffa ett nytt, folk alltså ?

        Men snälla bete dig, varför ska man spärra sitt kort och skaffa ett nytt för att ett oseriöst företag stjäl pengar av människor som inte är medlemmar längre.

        Du alltså ?

    Påminner om den där sidan som poppade upp bla på Facebook och var så poppis förra året då man kunde köpa riktigt billiga skor. Visade sen sig att man vid köpet började prenumerera på deras vip medlemskap för 400kr/mån. Det var sedan problem med att komma i kontakt med kundtjänst för att avsluta medlemskapet. Folk blir lite för blinda så fort det handlar om billiga saker. Lite ansvar får man ta. Är saker för bra för att vara sant bör man göra en extra koll, annars får man skylla sig själv.

      Det är många bloggare som gjort reklam för den här sortens butiker, bla kissie. Att man måste bli medlem brukar inte dyka upp förrän man är i kassan och ska betala! Då blir jag så förbannad att jag stänger ner sidan, men det är nog många som låter sig luras och tänker att jo, de ska ju handla flera billiga saker där i framtiden och kissie sa ju att hon sparade sååå mycket pengar. Sjukt fult gjort och jag undrar om det ens är lagligt? Priserna de lockar med stämmer ju inte, det tillkommer 599 kr på priset.

        Du har fel, det tillkommer inte alls 599 kronor så länge du väljer att hoppa över månaden. Du kan köpa dina två leggings för 249 kronor och sen bara skippa nästkommande månader hur länge du vill eller avsluta ditt abonnemang om det endast var introduktionserbjudandet du var ute efter. Ni alla har fått det här helt om bakfoten om att man måste betala 599 kronor i månaden om man inte vill, det måste man inte alls, inte ens när man signar upp första gången. Jag vet eftersom jag varit medlem länge.

          Hen syftade väl på att kundtjänst kan vara svår att få tag på gällande såna här tjänster.

      Ja, Justfab heter det företaget. Tänkte också på det när jag läste detta inlägg.

    Har sett att de kallas för ”Fadatletics”…

    Ja, att utelämna det finstilta i detta fallet är snudd på lurendrejeri. Hon lär få en hel del arga följare.

    Men snälla bete dig, varför ska man spärra sitt kort och skaffa ett nytt för att ett oseriöst företag stjäl pengar av människor som inte är medlemmar längre.

    Du alltså ?

      Skulle vara som svar till anonym längre upp

    Jag använde Fabletics i UK för ett par år sen. Hade en kompis som alltid dök upp med så snygga leggings och hon använde Fabletics så bestämde mig för att prova. Jag var inte alls nöjd på grund av personliga preferenser, men kläderna jag fick hade väldigt bra kvalité så beroende på vad man gillar att träna i för material så kan de absolut vara ett bra alternativ.
    Det var också väldigt tydligt vad man skrev upp sig på så kändes verkligen inte som lurendrejeri. Enda problemet jag hade var att det tog typ en timme och säga upp mitt medlemskap för att deras kundtjänst hela tiden försökte ”men du kan pausa ditt medlemskap varje månad”, japp det kan jag men jag gillar inte era träningskläder så jag vill avsluta medlemskapet…

    För att svara på din fråga, om hon nämnde medlemskap så tycker jag att hon har gjort sin del. När man går in på deras sida så ser man ju vad medlemskapet kostar och innebär. Skillnad om hon hade sagt att man kan köpa 2 par för 249sek och inte nämna att man måste vara medlem.

    Jag måste säga att jag varit ”medlem” hos fabletics i ungefär ett år nu efter att ha klickat på en link om två par leggings för £20 (sitter i London) och jag är supernöjd. Visst det är extra hassle att man måste logga in en gång per månad för att klicka bort direct debit på månadkostnaden och det gör att man faktiskt besöker sidan minst en gång i månaden. MEN allt detta är värt det eftersom deras träningskläder är super bra, enda leggingsarna (-sarna?) som jag använder. så ja, det är värt det tycker jag.

      Absolut. Men det bör upplysas om i marknadsföringen, som det alltid bör när det är krav kopplade till ett erbjudande

    Viss gör ju allt för pengar. Var det inte hon som skrev något om att aldrig göra samarbeten som hon inte kan stå för. Så varför man då samarbete med oseriösa företag?

    Otroligt fult att lura folk med sån här skit. Borde vara straffbart. Hon lär ju hamna hos ARN. Och tappa trovärdighet.

    så var det med naturalcykles med

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.