Slarviga reklaminlägg del 2

Minns ni Kenzas reklaminlägg för Daniel Wellington där hon tycks ha gjort en copy/paste från en mall och inte ens brytt sig om att ändra ”blabla” till faktiska klockmodeller?
Nu har hennes poddpolare Dani Pavlica gjort en liknande tavla, fast kanske inte riktigt lika praktfull.
Hennes reklaminlägg hette fortfarande ”utkast” när hon publicerar det (och heter fortfarande så i länken) och fanns det någon reklammarkering när det först dök upp på bloggen? Nope.

Vad tror ni företagen anser om det här slappa hanterandet av reklaminlägg, inlägg bloggaren förmodligen fått ganska stora summor för?

Tack för tips!

38 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Hur får företagen som betalar pengar till bloggare information om bloggen? Är det enbart genom bloggförmedlingen? Då får man nästan skylla sig själv. Och kanske att marknadschefen som sprätt iväg pengar håller tyst när han eller hon förstår att det inte var en bra satsning.

    Kanske dags att Bloggbevakning ställer frågor direkt till de företag som går in med pengar till bloggare? Det skulle jag vilja läsa mer om, hur de tänker!

      Bloggförmedlingen? Var har du fått det från?

        Agent? Influencer Marketing Bureau? Social Commerce Agency? Capisce?

          Tack, men jag är fullt insatt. Förstod bara inte vad bloggförmedlingEN var taget från.

      Vet att Marie Serneholt tex hörde av sig till ett företag nyligen när de sökte influencers. Så de får kanske ”söka ” lite själva beroende på hur stora de är.

    Alltså på riktigt, lägg ner med att posta sånt här trams….snark. Jag tror majoriteten av oss läsare skiter fullständigt i smygreklam. Fokusera på annat tack!

      Jag vet att det här inlägget var om smygreklam, men sak samma, snuddar vid ämnet.

      Håller inte med. Tycker allt för många kommer undan med det. Vi med vanliga yrken får aldrig göra misstag så varför ska influencers vara så skyddade och inte behöva följer de regler och lagar som gäller? Tycker det är toppen att camcam uppmärksammar detta

        Vad är det för misstag du syftar på? Och vadå, menar du att du sitter och anmäler efter du läst? Haha!

          Ja? Tar max två minuter att skicka iväg en anmälan. Lika lång tid det tar att svara på en kommentar här. ”Haha” något annat?

          Hej Dani 🙂

      Ja, alldeles för mkt om sånt här.

        Jo, det är mycket – men samtidigt lite skrämmande om man till slut inte orkar bry sig alls utan bara låter det flyta på. Att vi blir tillvanda och struntar i att reagera över sånt som faktiskt inte är tillåtet. Framförallt tycker jag det är obehagligt med all dold reklam som unga tjejer konsumerar hela dagarna, påverkan från sina influenceridoler. Det ska synas TYDLIGT att inlägg är BETALD REKLAM. Jag gillar ju inte ens ordet ”samarbete” eftersom det låter som nån småmysig kompishjälp istället för vad det är: en person får betalt för att låtsas gilla ett företags produkter, så att unga människor köper dem för dyra pengar.

    Jag tycker inte att det här är lika illa som Kenzas miss, verkligen inte. Detta är ju bara att hon missat ta bort ordet ”utkast”, antagligen efter att ha skickat det till kunden för godkännande. Att missa att märka ut reklam är tyvärr inget skandalöst det heller.

      Texten har hon definitivt skrivit själv, den är full av dålig meningsuppbyggnader och grammatiska fel. Det är inte en mall som företaget har skickat ut. Språkfelen gör också att jag inte tror att hon har skickat den till företaget för genomläsning och godkännande innan publicering.

    Konstaterar: handla aldrig någonsin något utifrån influenser-blogg-shit-reklam. Alla är köpta. Inget är genuint.

      Weleda är dock skitbra ? haha

    Läser inte hennes blogg men följer henne på instagram. Känns som att varannan story är reklam, dock är allt reklammarkerat men jobbigt med så mycket reklam för allt möjligt.

      Och hennes samarbeten är verkligen dåligt gjorda. Några smycken på stories med så dålig fokus att man inte såg hur ngt såg ut och så reklam för alla möjliga olika saker samtidigt…

    Welda är det dock inga fel på ???

    Sk väl vara Weleda

    Jag förstår verkligen inte hur alla dessa influensers kan vara så dåliga på att formulera sig. Jag skulle aldrig ha godkänt hennes utkast. Pinsamt. Stay in school kids.

      +1 Väldigt jobbig text att läsa, när man är sådär dålig på att uttrycka sig i text så borde det vara svårt att få följare/sponsorer!?
      Det är bara att anställa en assistent/copywriter iofs 🙂

    Jag personligen vill absolut inte att CAM slutar postar dessa inlägg! Det är så viktigt att någon tar tag i och genomskådar dessa eviga influencers som genomsyrar allas vår vardag!

    hennes kille är hennes bloggmanager/ägare av agentur så det är nog lugnt.

    Varför skulle de inte granskas som alla andra yrkesgrupper? Jag antar att reklam/marknadsföring i framtiden kommer att se annorlunda ut och detta tack vare denna granskning. Lite skrattretande är det ändå att dessa företag har så dålig insikt i hur deras varor presenteras och i värsta fall slår det tillbaka mot företaget eftersom man inte uppfattar reklamen som seriös bara för att man satsat på fel häst.

    Therese W från ngt mammaprogram åhar tre omärkta reklaminlägg på raden.

      Åh!!

      ??‍♀️?
      ?

    Bellas plastclips kostar 299 kr. Sicket kap!

      För 299 kr kan man köpa 29 hårklämmor à 10 kr på Dollarstore och då har man pengar över att köpa en plastkasse också att bära hem dem i 🙂
      https://www.instagram.com/p/Bvb6U_wF4Ze/

    Men hur många här anmäler faktiskt den här typen av inlägg för smygreklam? Hand upp ni som faktiskt ”gör något åt saken?” Jag kan själv tycka dessa poster är lite tröttsamma men mest för att bloggare/inflenser som gör såhär aldrig lär sig. De gör sällan rätt nästa gång det vankas inlägg ändå så känns bara som ett evighetshjul, var är skillnaden som görs?

    Tyckte det lät som en bra idé att kontakta företagen direkt, att på så sätt göra influensisk reklam överflödig.

    Hon kanske inte förstod vad ordet utkast betydde? Hon kanske trodde att produkten hette Weleda Utkast. Som ”Outcast” ungefär.

      Och då är det ju reklammarkerat. Det står tydligt att det är en ”kampanj”.

    Hur anmäler man? Är man anonym?

    Jag tror inte företagen bryr sig alls faktiskt. Det har ju du visat bevis för här tidigare. De verkar gå efter devisen att ”all publicitet är bra publicitet”

    Hur kan man blir ”sjukt” intresserad av hudvård till en bäbis, skriv lite trovärdigt om man ska bli köpsugen!

    Tycker det är superbra med dessa inlägg om smygreklam, och viktigt! Jag har tre barn och en av dem har börjat hänga lite på nätet. Otroligt viktigt för de yngre att det är tydligt reklammarkerat. De har inte erfarenheten att kunna läsa mellan raderna och förstå att det nog är reklam och är väldigt lätta att påverka. Så bra Bloggbevakning, viktigt!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.