It’s the end of an era – Skatteverket edition

Herregud, vad kommer detta leda till?
Att Bianca Ingrosso kommer få betydligt mer plats i sina garderober är en sak, men mer?…
Kommer detta vara slutet för företags marknadsföringsplaner via pressbud as we know it?
Det tror jag.

Antingen kommer influencers tacka nej i dörren till alla bud de inte verkligen, verkligen vill ha eller så kommer företagen tvingas öppna små pressrum med gratisprylar dit influencerna kan komma och botanisera och bara plocka med sig det de vill ha och kommer visa upp – och då således även deklarera för.
Ingen influencer kommer ju vilja anställa en person med syfte att enbart skicka tillbaka pressbud, men det kommer krävas för de som får flest.
Och vad gör man med pressbud som helt sonika hängs på ens dörr när man inte är hemma?
Om Bianca Ingrosso var irriterad över pressbud tidigare så är det nog ingenting mot vad hon kommer bli nu.

Men hur ska Skatteverket kunna kontrollera detta?
Ingen vet ju om bud som levererats om de inte visas upp någonstans?
Kommer företagen behöva redovisa vad och till vem de skickat pressbud? Jag anar en viss lucka i logiken här.

 

221 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Men vad sjukt att man ska behöva lägga tid på att skicka tillbaka en massa saker man inte ens bett om. Vem ska stå för frakten och ska man behöva kontakta alla företag och be om retursedlar osv? Tycker det är rätt sjukt. Kan hålla med om att man ska skatta om det är ett överenskommet samarbete.

      Bolagen har ju ett stort ansvar för all smygreklam så jag tycker att det är bra att det inte längre blir så bekvämt att bara skicka ut grejer lättvindigt och hoppas att någon visar upp det.

        Fast det är väl mest för mottagaren det blir obekvämt eller har jag missförstått?

          Ja i praktiken blir det jobbigare för mottagaren men det är bra ändå att det här ämnet lyfts på statlig nivå eftersom företagen också behlver sluta med den här ”ful-marknadsföringen” där de skickat massa saker och ber mottagaren skriva om dem online. Puh – dags att betala för marknadsföring istället!

          Blir väl lika jobbigt för bolagen om alla hör av sig och ber om retursedlar? Finns ingen rättspraxis än men borde vara rimligt att bolagen står för det eftersom mottagaren inte bett om produkten.

            Ja men att det blir jobbigt för bolaget är ju bara rätt åt dem. Det är de som valt att skicka ut sakerna.

              Precis.

          Englasshowroom har smygreklam för Kidsbrandstore står bara innehåller annonslänkar till ovannämnda företag när hon i själva verket ger en kod med sitt namn där man kan spara 10 ’% på rea varor. Samma sak med Lindex samarbete ger bara en anonnslänk. Så hon kör riktigt fult på bloggen. Tänkte tipsa Camcam om henne.

            Anmäl ?

              Mellanslaget?

        Jo men set här kan fam inte stämma. Vi skickar ut prover till företagare samt privat person för tiotusentals kronor varje år, ska vi oxå beskattas för det?

          Nej företag som skickar ut prover/gåvor behöver väl inte betala skatt vad jag vet?

          Däremot måste det bokföras korrekt så det finns med i revisionen. Att det saknas varor som ska finnas i lager som ingen vet var dom är, är inte så bra vid en revision.

        Calle Schulman har ju uppmanat företagen att skicka honom presenter så ska han visa upp dem (= göra reklam) i bloggen som motprestation. Och det har ramlat in en massa shit, skinnjacka och annat.
        Det blir lång lista till Skatteverket 🙂

      Det får väl upprättas något NIX-register som influencers kan använda. En ny idé för IL kanske (jag bjuder på den!).

        IL hälsar och tackar!

      Många pressbud skickas ut via byråer när influencer anmäler intresseområden och även klädstorlekar. Så det är väl bara att be om att få bli borttagen därifrån så minskar det nog

        Är många pressutbud som inte kommer på det sättet också.

        Kiaudd Instagramkontot älskar alla Gratisgrejer har ett hyfsat stort Instakonto. Märker inte alltid ut samarbeten. Tävlar och vinner dyra prylar däribland de iphone 10. Henne skulle Skatteverket behöva granska tvivlar att hon ens betalar skatt på alla förmåner som hon ånjuter som en influencer. Nu vill hon vinna dyra saker från instakontot modernasmycken för ett värde av 7000 sek.

      Lycka till att bevisa det skatteverket, Hur ska de veta om personen köpt produkten själva eller fått den… speciellt om de inte ens skrivs om de i personens social medier…
      det är brott mot GDPR att kräva att en person ska spara alla kvitton och lämna ut info om alla sina privata ägodelar.

        Vet du ens vad gdpr är?

        Wtf nej? Brott mot GDPR?
        // Person från HR

        Om Skatteverket gör en granskning av din inkomst så är du själv skyldig att bevisa att produkterna är köpta privat, så kallad omvänd bevisbörda. Det har inget med GDPR att göra.

        Om influencern inte behåller produkten kommer den inte visas upp = helt onödigt för företagen att skicka ut produkterna.

        Om influencern behåller och visar upp behöver denne skatta, så företagen kommer väl inte chansa om de inte tror att personen tycker det är värt att behålla.. Blir kanske mer medvetna samarbeten nu snarare än utskick, kan man hoppas!

        Humorn i att i princip allt kan skyllas på GDPR!

        På mitt jobb (inom vården) har vi en bild där en läkaren ropar upp en patient ”Pga av GDPR kan vi inte kalla er vid namn så kan hen med hemorrojder vara vänlig att följa med mig”?

          Fast just vården behöver ju verkligen skärpa sig när det kommer till sekretess och hålla på folks identitet, alltid ska det ropas namn och sjukdomar högt i väntrum

            Vad ska de ropa tycker du, ”du i den blå jackan på stolen till vänster, nu är det din tur?”

              En numerlapp hade väl funkat utmärkt?

                Nummerlapp är en idé, inte helt enkelt då patienter ska till olika läkare/sköterskor/provtagningen, och det då måste finnas något nummersystem digitalt som gör så att all personal ser vilket nr som tillhör vilken patient.
                Tycker dock inte att det stora problemet med sekretessen är huruvida alla i väntrummet får veta att man heter Maja. Utan snarare alla avdelningar där patienter delar rum. Svårt med sekretess där.

                  Eller apotek där man ska hämta ut medicin mitt bland alla andra som handlar eller väntar på sin tur. Hur kan det vara ok ur integritetssynpunkt att jag ska sitta och rabbla upp mediciner och åkommor helt öppet?

                  Där jag går finns det bara nummerlappar och de är i olika färger
                  Typ gul 62. Aldrig ropats namn där.

                de använde faktiskt nummerlappsnumret när jag var hos läkaren för nån vecka sen.

              -Kan hen med klamydia vara så vänlig att resa dig upp och komma med här.

              Den nya lagen kommer ställa till det ❤️

              Alla får ett kodnamn som bara de vet om. ”Falcon one, nu var det din tur”.

            Alltid bara efternamn!

              Så personer med ovanligt efternamn ska bli utlämnande då?

                Eller så står man där med tre Johansson och vet inte vilken man ska ta med.

        Haha nej det har inget med gdpr att göra!

      Blir snarare jobbigt för alla företag som hoppas på gratis publicering och reklam för tillverkningskostnaden av en produkt!

    Inte mer än rätt. Tyvärr blir nog konsekvensen ett stort mörkertal av influensers som inte kommer göra rätt för sig, pga att det inte går att bevisa i efterhand. Verkar finnas många kryphål här.

      Det är marknadsvärdet som det ska skattas för. Dvs det pris för varan man skulle ha betalt om man köpt själv. En influencer som får massa varor hemskickat utan att be om det kan därför alltid hävda att för hen är marknadsvärdet 0 kr och därmed undgå skatt. Varför betala för skiten när man dels får det gratis och dels gör allt för att absändaren ska sluta med hemskicken? Skatteverkets jurister har detta att svra på i domstol.

        Det kan man ju hävda men kommer så klart inte att ha någon framgång med. Marknadsvärdet här avser pris i butik, annars kan ju alla bara säga att man inte hade köpt den på eget initiativ. Men det är ju märkligt att man ska behöva ha besvär och kanske kostnader för att slippa beskattas för något man inte bett om.

          ”Det pris man själv skulle ha betalt” skriver ju skatteberket. Själv skulle man inte köpt varorna överhuvudtaget. Glasklart tycker jag.

            Eller inte. Det är varans eller tjänsten pris ”i butik” som räknas.

              Säger vem…Jag har hänvisat till skatteverkets egna definition. Och där är marknadsvärde lika med det pris man själv skulle ha betalat för produkten.

                Gud, du framstår som extremt korkad.

                Tycker du att det låter rimligt, att marknadsvärdet är den summa som varje individ själv bestämmer att en viss vara eller tjänst är värd? Tror du bostäder värderad på samma sätt?
                Marknadsvärdet är det pris som varan eller tjänsten säljs för ute i handeln. Punkt. Precis som att du som anställd, om du får en present av din arbetsgivare som kostar mer än 450 kr (tror jag gränsen ligger på) måste betala förmånsvärde för varans hela pris.

                  Har du läst hur skatteverket definierar marknadsvärde i det här fallet? Förövrigt är det allmänbildning veta att efterfrågan på en vara avgör dess pris. Finns ingen efterfråga så är priset 0.

                    https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.4/321420.html

                    Där har du en bra länk att läsa om hur Skatteverket definierar marknadsvärde.

                    ”Värdet av produkter, varor eller andra förmåner ska beräknas till marknadsvärdet, d.v.s. det pris man normalt får betala på orten för varan, tjänsten eller förmånen (61 kap. 2 § IL).”

                      Ok. Alltså inte vad som står i PM:et. Men nog om det. Hur som helst blir det domstol som får pröva i varje enskilt fall vad marknadsvärdet för en produkt är. Pris i butik är en del av en sån bedömning. Dock kan annat vägas in.

                    Är du dum på riktigt, eller fejkar du bara väldigt övertygande?

                      Nej jag är riktigt dum….du då?

                    ”Värdet av produkter, varor eller andra förmåner ska beräknas till marknadsvärdet, d.v.s. det pris man normalt får betala på orten för varan, tjänsten eller förmånen (61 kap. 2 § IL).”

                    Skatteverkets definition av marknadsvärde…

                    Att just du inte efterfrågar den innebär inte att det inte finns någon efterfrågan.

                Du kan väl inte hitta på ett pris på en vara du köper i butik? Du förstår väl att ”det du själv skulle betala” innebär pris i butik? Jösses.

        Sen är det bara varor från företag man har samarbeten med som det ska skattas för. Framgår också av skatteverkets text. För annars kan inte hemskicken räknas som lön, ersättning eller dylikt. Ganska enkelt förstå det också. Så om företagen vill fortsätta samarbeta får dom helt enkelt lyssna på influencers som upplever det här med hemskick och skatt som problem.

          Nej, i Skatteverkets text står det tydligt att du ska skatta även för produkter du inte ens bett om. Det står inget om att det bara gäller produkter från företag du har ett samarbete med.

            Du inte ens bett om och som kommer från företag som betalar lön, ersättning eller dylikt. Det sista är självklart och står ej uttryckligen.

              Din kommentar är väldigt otydlig. Vad försöker du säga?

    INGEN SKA FÅ TJÄNA PENGAR – DETTA ÄR SVERIGE – TJÄNAR DU PENGAR? TYP LITE MER PENGAR ÄN NORMALT? DÅ HITTAR VI ETT SÄTT ATT TA DESSA IFRÅN DIG.

    Ett fint exempel av Sverige och Stockholm var när de införde tullavgiften – Tullarna in till stan, detta skulle vara för att få ner biltrafiken i stan. Har den blivit en enda mindre bil? Nej. Har staten fått mer pengar? Ja.
    Hade de velat få ner antalet bilar i stan skulle avgiften vara 1000:- in och 1000:- ut, då fan skulle vi se på grejer.


    Vi svenskar kommer snart inte ha en krona kvar i plånboken. Kronan kommer krascha och folk som sitter med bostadsrätt just nu borde vara rejält nervösa.
    Det väntar ett par tunga år framåt här nu. Sanna mina ord.

      Isabella Löwengrip?

        Det blir dyrt för Isabellas poolområde!

      Om dom ville ha mindre trafik inne i stan så borde det ju inte kosta att åka ur stan? Man borde snarare få pengar istället om man kör ut från stan 🙂

      Tullavgifter är bara ett sätt för politiker att plocka poäng hos miljövänner när det egentligen bara handlar om intäkter. Så jävla trött på att man ska straffas för allting hela tiden. Inte konstigt att de flesta stora företag drar eller baserar sina konton utomlands, det är ju som att bli rånad på sina egna pengar. Missförstå mig inte, jag är inte emot skatter osv, absolut inte, men de skattesatser som folk med högre inkomst eller företag dras med är inhumana. Det är typ som att, jaha, du har lite högre ambitioner, vill lite mer, ja då ska du straffas! Jag tillhör ej denna skara men ser vänner och familj som driver eget eller pluggat väldigt många år bli rånade på sina pengar.

        Svevägen är dock mycket mindre trafikerad idag än under min barndom.

          Jag kör på Sveavägen varje dag, det är alltid trafik.

            Du kanske hade litet otur med att förstå ordet ”mindre”?

      Ursäkta, men vad har Skatteverkets granskning av pressutskick med Sveriges bostadsmarknad och din prognos om en kraschad krona att göra?

      Vad trött jag blir. Det handlar om att vi alla ska ha samma regelverk att följa. Får jag en tjänstebil av mitt jobb är det ingen som gnäller över att den förmånsbeskattas, och samma princip gäller även för influencers och deras produkter.

        Mnja…du kan ju tacka nej till tjänstebil och välja att ta ut milersättning på din privata bil och då blir du inte förmånsbeskattad. Du har ett val och kan undvika att bli förmånsbeskattad.
        Företag verkar ju skicka ut pressutskick till influensers ombedda. Få här verkar tycka att det är orimligt att influensers skattar för saker de får och gör reklam för. Det orimliga ligger i att de ska beskattas för något de inte bett om.

          Jag förmånsbeskattas för frukost som bjuds på mitt jobb, vare sig jag äter den eller ej. Så jag beskattas för något jag inte bett om.

      Känns som att systemet måste krascha helt innan majoriteten av svenskar vaknar upp och fattar vad som sker i det här landet.

        Ja, det är jättesynd om alla bloggare som måste följa lagen. Jättejättesynd. Stackars.

    Slut på pressresor också då alltså ?

      Om det går under tjänster dvs

      Absolut räknas nog det också.

      Betyder det att influencers ska skatta för pressresorna 2018?

        Ja, det stämmer!

          Aj ?

      Stackars Dubai!

    Det öppnas för en ny affärsidé: heltidstjänst/ konsulttjänst som enbart deklarations och redovisningsansvarig gällande pressbud, gåvor och marknadsföringsmaterial hos influencers. Remember where you read it first.
    Ni som pluggat/pluggar ekonomi – kör! Bara att maila ut till de största influenceorna med länken till skatteverket och denna idé som underlag.

    // En beteendevetare 🙂

      Skitdålig idé… ingen kommer ju redovisa detta om de inte måste pga av betalat samarbete fattar du väl suck

    De får ju kolla allt som läggs ut. Ingen ide med gratisprodukter om inte mottagaren visar upp det.

    Jag tror att det här blir väldigt effektivt faktiskt! Precis som du säger kommer ju inte Skatteverket känna till alla de saker som skickas ut som inte visas upp, vilket gör att bloggarna i ännu större utsträckning kommer låta bli att visa upp saker – eftersom de blir tvungna att skatta om de visar nåt. Färre bloggar som visar upp sina gratisgrejer = färre företag som kommer skicka ut gratisgrejer.

    Bra grej tycker jag.

      Genialiskt ?

    Är det inte även företagens ansvar att deklarera vem de skickar ut till, vad värdet är och så? Då får de hålla koll på vem som skickat tillbaka det eller inte också. Minns att jag vann en mindre vinst (värde typ 1000 kr) på ett större företag för något år sedan, då stod det i min deklaration året därpå.

      Det är iof creepy som fan

        Kontrolluppgift. Inte mer än rätt.

          Helt rätt. Vinnaren betalar skatt för vinsten. Samma för fuskande bloggare. Sätt dit dem.

    Det här är även bra för miljön också, inte en jäkla massa grejor som ska pumpas ut till folk som inte vill ha dem längre. Medveten konsumtion.

      Åh, gillar ordet ”medveten konsumtion.” Så oerhört mycket omedveten konsumtion som skapas i och med instagram.. saker som ska has enbart i syfte att bygga image/posta fina bilder.

    Verkar som att vissa tror att detta är nya regler, men det är samma lagar som det varit hela tiden.

    Influencers som inte följt dessa regler tidigare år har alltså begått skattebrott. Mörkertalen är enorma och därför Skatteverket ska granska detta nu. Kan drabba de stora influencersarna extremt mycket när de ska skatta på allt.

    Gränssumman på 19247kr korrigeras varje år och utgår från prisbasbelopp.

      Ja, och det kan bli dyrt för de som granskas när de granskas flera år tillbaka. Beslut om ändrar skatt för tidigare år kommer troligtvis beläggas med 40% straffavgift också, så en rejäl räkning när det blir 140% skatt och flera år samtidigt.

    Spontant tänker jag att det bara kommer bidra till omärkt reklam istället

      Fast då kommer ju även det att granskas. I slutändan har det ju ändå effekt.

    Kan vi gissa att någon som heter Löwengrip i efternamn kommer att få oväntat besök från Skatteverket? So mycket fun!

      ”popparpopcorn

      Ja hoppas de åker fast allihop, va roligt, då kan vi gotta oss riktigt.

        Det räcker med att de som syns allra mest åker dit. Tillräckligt med fun.

      Eller nån som heter Rosas

    Känns som att lagen är helt felkonstruerad när det är mottagaren, som inte bett om produkten, som måste deklarera. Istället borde det vara företaget som skickar som ska betala skatt, typ ”marknadsföringsskatt” för varje produkt/tjänst de delar ut. Känns orimligt att man ska skatta för en produkt man inte bett om.
    Och jag undrar, journalister får recensionsexemplar av böcker, filmer, musik etc och recenserar. De äter på restaurang och recenserar det. Måste de, eller deras tidning, skatta för det? Böckerna vet jag skickas utan krav på motprestation till massor med journalister, precis som med diverse pressutskick till influensers.

      Håller helt med dig!

      Håller med dig på alla punkter. Tycker det är här liiite över gränsen, så det blir löjligt typ. Så typiskt Sverige. Man blir ju trött.

        Ja, man blir trött på folk som tror att de står över lagen. Helt sant.

      Att ta emot gratisgrejor via pressbud är en aktiv handling, däremot borde man som ovillig mottagare erbjudas ett enkelt sätt att skicka tillbaka det man får som man inte är intresserad av.

        Varför ska man behöva erbjudas det för? Hade aldrig gjort det, varför ska jag springa till posten flera gånger i veckan för att skicka tillbaka skit jag inte vill ha. Ansvaret borde ligga på företaget.

        Det är ju dock inte en aktiv handling när någon lämnar ett pressbud utanför din dörr. Så varför ska en influenser behöva ordna med att returnera en massa oönskade pressutskick?

      Alltså det är ju det som skiljer journalister från influensers, att journalister är oberoende. Dvs de får inte tar emot gratisprodukter, gratismiddag osv. De får köpa in boken el vad det nu är och betala för middagen (dvs tidningen står för det) och sen kan de recensera produkten oberoende. Lite skrämmande att detta ens skall behöva sägas, men så långt har det gått att en oberoende journalist är ngt okänt idag.

        Eva, journalister köper definitivt inte de böcker de recenserar. Jag jobbar på ett förlag och vi skickar recensionsexemplar av alla böcker vi publicerar till relevanta journalister, hundratals böcker om året, och de betalar inget för dem.

          Jag antar att de flesta recensionsexemplaren går till redaktionerna för relevanta media.
          Dessa fördelar sedan böckerna ut på de recensenter man anlitar – både anställda och freelance. Det är klart att en enskild recensent inte behöver ”skatta” för värdet av en bok som recenseras.
          Sedan avgör redaktionen om boken ska tillbaka eller om recensenten får behålla den. Normalt är den markerad som ”Recensionsex” så den har ett begränsat kommersiellt värde. Beror bl a på om man fått flera ex eller om boken ska finnas i redaktionens bibliotek för framtida behov.

            Vi skickar dels till redaktionen men även direkt till namngivna journalister. Men poängen är att de inte betalar för den som Eva här ovan hävdar.

      Hur jävla svårt är det att bara inte ta emot produkten? Ingen tvingar dem.

        Jag kollar på mycket vloggar från svenska influencers, 2 personer jag kan dra som exempel är Therese Lindgren och Helen Torsgården som båda handlar mycket på nätet samt får mycket skickat till sig.
        Det är ju inte ovanligt att de säger ”Jag har fått tre avier till posten, jag vet att jag beställt en lampa men inte vad som är i de andra paketen”. Ska de då behöva sluta handla på nätet eller skita i att hämta ut paketen för att det kan finnas saker i ett okänt paket?
        Eller som förra veckan när Helen beställt barngrejer eller förra året när Therese beställde miljösmarta grejer (stålsugrör osv) när de båda fick gåvor från företagen i paketen för att företagen visste vilka de var, ska de då neka ett paket med grejer de själv valt och betalat för att det var saker från företagen i?

          Ja, eller så skattar de bara för det.

          De kan ju också be om att bara hämta ut paketet från avsändare X som de vet att de beställt lampan från, samt skicka tillbaka eventuella extraprodukter i paketet som de inte vill behålla.

    Lyfter in Antons kommentar:

    Zug AB redovisade för 2016/2017 ett medelantal anställda på 24.
    Löwengrip Invest för 2017/2018 = 7 anställda i medelantal
    Löwengrip Beauty 2017 = 0 i medelantal
    Flattered 2017 = 5 i medelantal
    Nordic Tech House 2017 = 3 i medelantal
    Totalt medelantal anställda 2017 = 39

    ––––––

    Hallå camcam, varför inte skriva ett inlägg om detta. Jag har alltid varit jäkligt skeptiskt mot Bellas ”70 anställda”,… som hon ljuger!

    Ska vi sammanställa en lista på allt hon ljuger om?

    Jag kan börja:

    – 70 anställda
    – Köpt sin Porsche, hon hyr den
    – Har råd att flyga private jet.
    – Säljer en deo var tredje sekund
    …..

      Kanske är petig nu, men 39 heltids tjänster kanske är 70 deltid anställda?

        Exakt. Antal anställda anges alltid på heltid.

          Men gud, tror ni verkligen det är så Bella viftar med “70 anställda” haha

      Men det där är ju för 2016-2017, stämmer ju inte. Inte kan man räkna så. Samma personer är ju med räknade flera gånger…

      Siffrorna för 2017/2018 säger inget om hur många anställda det är i dagsläget.

      Men det är ju sjukt gamla siffror!

      Kolla då på Paolo Roberto som tycker att han driver 13 bolag…rena skämtet!

        Hur kan Paolo Roberto få synas i media alls? Maken till obegåvad människa med stort ego …

          Tillräckligt begåvad för att ha nått stora framgångar med sina företag måste man väl ändå säga…

      Hur orkar du bry dig?

    Men vadå, den här regeln har väl alltid funnits eller? Så varför skulle den ha någon effekt nu?

      För att Skatteverket har bestämt sig för att fokusera på influencerbranschen nu?

    Skatteverket kommer naturligtvis att koncentrera sig på de största bloggarna; de som visar upp flest produkter eller tjänster över tid, parat med hur bloggarna arbetar med eller utan reklammärkning. De har redan valt ut några få som får statuera exempel.

      Nej, de har redan gått ut med att det är Microinfluencers de kommer att rikta in sig på.. Nu hittar jag inte artikeln, men den finns säkert en googling bort.

        https://bloggbevakning.se/2019/02/13/skatteverket-kommer-granska-influencers-extra-hart-i-ar/
        Skatteverket gör det lätt för sig.
        Man menar att microinfluencers inte fuskar medvetet utan av okunskap och det behövs alltså en pedagogisk insats när det gäller mindre och ofta yngre influencers. Det är denna kategori som oftast får betalt endast i produkter eller andra förmåner och därigenom missar att dessa utgör ersättning för arbete.
        De större influencers som bedriver sin verksamhet kommersiellt och i aktiebolag förväntas uppföra sig som företag dvs med ordnad bokföring, redovisning av moms, preliminärskatt och arbetsgivaravgifter osv. De har också oftast hjälp med redovisningen vilket antas garantera att allt blir korrekt. I den bästa av världar…
        Skatteverket tänker fel när man släpper de ”stora fiskarna” och inbillar sig att de sköter förmånsbeskattningen rätt bara för att de är aktiebolag. Ett aktiebolag bestående av en ensam influencer är knappast att jämföra med bolag där man har kompetent personal och redovisning för hundratals anställda med rutiner för skatteavdrag och förmånsbeskattning.

    Bara hoppas att Therese torskar

      Vadårå?

    Det här gäller dock bara Influencers som är privatpersoner, där är det svårt att hävda att produkter man får hem är arbetsmaterial. Har man ett företag kan man skriva det som en förutsättning för att man ska kunna jobba.

    Skatteverket borde fokusera på de verkliga problemen istället.

    Skönt för Hugo och Paulas i och med nya poolen.

    Hur blir det för influencers som har aktiebolag?
    Då är det väl bolaget som ska ta upp marknadsvärdet av produkterna i sin redovisning?
    Ska bolaget leverera in moms på beloppet också?
    Och om influencern privat använder något som bolaget fått i ett utskick blir det förmånsbeskattning då dvs förmån med prel skatt och arbetsgivaravgift?
    Något säger mig att detta inte blir lätt.
    Så länge som förmånsbeskattning inte kombineras med kontrolluppgifter så kommer systemet inte att fungera.
    Konsekvensen blir mer smygreklam och allt färre reklammarkeringar.
    Förhoppningsvis kommer dock missbruket av ”pressresor” att upphöra. Pressresor är för journalister anställda i etablerade medier inte för influencers. Kanske också pressutskick i större utsträckning kommer att riktas till målgrupper som ursprungligen var mottagare av pressutskick dvs redaktionerna på etablerade medier.

    Men pressutskick eller pressresor kan det väl inte vara till influensers och liknande, de är ljusår från press. Detta är ren reklam de jobbar med. Möjligen kalla det för mediautskick men inte press. Självklart ska de skatta för vad de tar emot. Tycker också det är märkligt att så många influensers har sådana problem att följa lagar och regler. Mr Google finns även för dem att kolla upp vad som gäller. Tycker det mångt och mycket liknar att de anser sig stå över allt. Är grundligt trött på dem.

      Eller hur, det är inte press som i PRESENTER vilket alla influencers verkar tro… press innebär att företag bjuder på varor eller resor för att få marknadsföringsutrymme, vilket då innebär att man ingår ett samarbete = jobb. Alla andra skattar på jobb, så det ska väl dem med? Annars, gör inte reklamen för freakin Dubai travels eller Celsius dryck eller va det nu är ni ”får”!

      Jag argumenterar absolut inte emot dig och håller med om att alla ska ha koll på dem lagar som krävs i ens arbete. Så nedanstående är mer en reflektion kring varför jag tror att vissa reagerar.

      Influencers har ju kunnat/trott att de har kunnat göra lite som de själva vill fram tills för bara något/några år sedan, nu börjar staten hänga med lite i att precisera rättstillämpningen och drar därför också åt. Det verkar därför mer som att influencerna tror att det är ett ”straff” enbart för dem och ett sätt för staten att få in extra pengar på ett lite tyket sätt. Många (dock inte alla) av influencerna har ju dessutom aldrig haft ett ”vanligt” 8-17 arbete och har därför inget annat än sitt eget att relatera till, de vet kanske därför inte att detta redan gäller för ALLA och ”alltid” har gjort. Men i och med att de TROR att detta inte tidigare har gällt dem eller att de har kunnat kringgå det på olika sätt, då sociala medier har varit mycket av en stor gråzon, så är det klart att de nu reagerar. Så blir det ofta när någon med ett privilegium blir av med en del av det.

      Sedan håller jag iofs med dem som kommenterat kring att det borde bli lättare för dem att inte ta emot/skicka tillbaka, känns ju inte OK att de ska stå för returen själva. Men precis som förbättringar eller förändringar inom andra yrkesområden så är det ju något som de får arbeta fram själva med hjälp av någon handläggare på skatteverket t.ex. Det var ju inte direkt så att alla tjänstemän i kommunerna stod handfallna vid införandet av GDPR och bara ”det är ju HELT orimligt att vi ska göra om våra system nu, det får ni fixa till oss staten…annars kommer vi inte följa det!!”. Så det känns rätt ofta som att influencers lägger över bakandet av kakan på annan, men vill också ha kakan OCH äta den samtidigt 😉

        Klockren analys! Om influencers vill att deras arbete betraktas som ett ”riktigt” jobb får de också acceptera att det medkommer vissa ansvar som inte alltid är roliga och problem som inte alltid är lätta att lösa.

    Hahaha, jobbigt läge för Matplatsen Victoria. Drottningen av gratiskonsumtion. Om hon inte passar sig så blir hon drottningen av skattesmitning…

      ?

    Är väl bättre att företagen som skickat saker får skatta för det?!

      Om ett företag skickar gratisgrejor som ersättning för utfört arbete och mottagaren är en person utan F-skatt så ska företaget som skickar grejorna (eller utger annan förmån) lämna en kontrolluppgift på marknadsvärdet och dessutom betala arbetsgivaravgift som för uppdragstagare. Något säger mig att det inte händer särskilt ofta.
      När både utgivare och mottagare har intresse av att fuska så blir det ett system som inte fungerar. Någon av parterna måste ha intresse av att lagen upprätthålls för när bägge parter tjänar på att systemet inte fungerar så blir det ingen ändring.

    Hahaha skatteverket r ju helt sjuka. Man ska alltså betala skatt för någonting man får hemskickat till sig och kanske inte ens vill ha?

    Vad blir nästa steg…ska man ta upp i deklarationen dom små plastbitarna med provsmakarmat någon medioker kock bjöd en på när man var och handlade på ICA?

      Ja om det du ätit kommit upp i rätt summa.

      Man kan säga nej tack och inte ta emot paketet, ingen kan tvinga dig att ta emot ett paket som du inte vill ha eller ha beställt.
      Även om budet ställer ett paket utanför din dörr så behöver du inte ta in det i ditt hem.
      I girighetens värld så tar somliga emot allt som är ”gratis” även om de inte behöver just den prylen.

    Lycka till ?

    Herregud finns det något folk inte behöver skatta för.. snart skattebeläggs väl även att fisa.. nej men seriöst, att få saker hemskickade och sen behöva skatta för dem är bara överdrivet.

    När annars skulle det här vara okej? Som att h&m skulle börja skicka ut kläder till random människor som inte beställt något ”betala om du vill ha dem, annars retunera”.

      ”Negativ avtalsbindning betyder att en säljare skickar varor eller fakturor till en konsument som inte har beställt något, det vill säga inte har accepterat något avtal. Negativ avtalsbindning är inte tillåtet.”
      https://www.konsumentverket.se/fragor-och-svar/avtal-och-mallar/vad-ar-negativ-avtalsbindning/

        Så, vad är skillnaden?

          Skillnaden är att en influencer inte tar emot utskick som konsument utan i sin roll som influencer.

            En influencers tar emot varor från företag som konsument om hen inte har något samarbete med företaget ifråga. Allt annat vore jättekonstigt.

              Det är väl därför som jag (vanlig konsument) får så hemskt många bud och pling på dörren. Not.
              Klart att influencers får pressutskick och ”gåvor” eftersom de finns på listor över just influencers.
              Nej, det går inte att hänvisa till förbud mot negativ avtalsbindning när det gäller personer som mer eller mindre yrkesmässigt sysslar med att göra reklam.
              Vill en influencer inte ha spontana bud måste det till åtgärder för att förhindra sådana. Vill minnas att Kenza avsade sig bud som inte var avtalade men det var ett tag sedan. En nackdel är alltid om man har ett kontor med personal på plats under dagtid för då är det lätt för budfirmorna att lämna av grejor. Svårare om man bara har sin bostadsadress med porttelefon.
              För att behöva skatta för något måste man ju själv ha tagit emot grejorna så till en början kan man ju bortse från allt som bara lämnats in i en reception, ställts utanför dörren eller lämnats till någon granne.

            Ändå ska de betala som konsument? Hur går det ihop sig?

      Så gör ett stort amerikanskt företag eftersom de vet vad kunden kommer att beställa baserat på vad kunden surfat på och det blir rätt få returer på det.

    Skämskudde reklam (?) som löwengrip har gjort: https://vimeo.com/331565168

    Så krystad och noll trovärdig.

      Jesus….

      Av alla reklamer hon gjort tyckte jag ändå att den här hörde till de bättre?‍♀️

      Gillty pläschur. Vad är det?

      Omg, var stel och onaturlig hon är. Vem ska gå på denna smörja?

      Du hallå – Krystle Carrington i Dynastin vill ha tillbaka sitt hår!

        Exakt min tanke också! 😀 Tänk att ha en egen stylist/mua i koppel och ändå lyckas hon se ut sådär?

          Dags för en ??‍♀️ kanske?
          Tror hon skulle vara fin i axellångt och mer naturlig hårfärg och absolut inget löshår!

            Hon vill nog se lite Dallas ut tänker jag?

        Var det inte Krystl som grät väldigt mycket i Dynastin eller jag kanske förväxlar henne med den ständigt gråtande Sue Ellen i Dallas.

          Det var Lindsay som grät i Dynastin om jag inte minns fel…

            Lindsay who? Krystle grät en del, ja.

      Min mardröm hade varit att tvingas lyssna på en podd med henne pratandes i.

        Haha och en av de poddar hon medverkat i blev den mest lyssnade.

      Varför är det noll trovärdighet? Vad är det som inte är trovärdigt? Hur menar du då, hur tänker du? Kan inte Isabella läsa, funkar inte appen, finns inte tidningarna hon visar? Hmmm.. Högst trovärdigt enligt mig, Isabella läser nog en del. Vem använder inte läsappar, och det är väl ett bra erbjudande. Tänk att det alltid går att hitta något att klaga på och håna, en sån tur va. Jösses alltså….

        Flög det över ditt huvud hur stel och konstlad hon är? ??‍♀️

        Tja, med tanke på den bild hon målar upp av sig själv (slösar ingen tid på onödiga saker, ingen skräpmat etc) är det väl inte helt troligt att hon ligger i soffan och äter choklad och läser skvaller en fredagskväll!?

      Jisses, vilket dret. Går företagen verkligen på det här? Kära nån.

      Såg ni hennes tampong reklam. När hon kastar tampongerna i luften…. ?

        Har Bellas tampong gjort reklam? ?

          Japp kolla dagens inlägg på bloggen ?

        Och de som ligger i skålen tillsammans med kaffekapslarna ?

      Hon får så dålig röstregi jämt. Knarrar och hoppar upp och ned jämt. Tycker hon har en rätt gullig röst men hon har ju helt lyckats undvika att jobba med folk som kan nåt om regi.

      Senaste reklamen då ?
      Tamponger i skålen för kaffekapslar.
      Och så kastas de upp i luften.
      Ooooooo sooooo fuuuuun

      Detta viftande med armarna i varje video! Vågar ingen i inspelningsteamen komma med feedback?

        Nä, jag tror inte de vågar yttra sig ett endaste knyst
        Tänker på bilderna av Bella i DN när hon fotas omedveten. De är allt annat än en snäll donna man ser där, utan hårda kalla ögon och en bestämd min. Hennes unga och underbetalda personal har nog inte så mycket att sätta emot, för då byts de väl bara ut

    Skönt om detta betyder att influencereran nu börjar ta slut. Detta sinnssjuka slöseri med prylar till folk som gjort exakt vad, mer än att skaffat sig 0 högskolepoäng?
    Trött på att se typ Bianca stöna över alla gratisprylar som dräller in och likså hennes mamma som får så mycket prylar att hon knappt får plats i sitt hus! Och sen ska dessutom deras följare bli avundsjuka och må dåligt för att de inte har råd med samma lyxkonsumtion! ?

      Fast man är inte sämre människa för att man inte gått på högskolan 🙂 Sorgligt snarare när man ser hur en del som pluggat vidare plötsligt ser ner på folk som inte gjort det. Bianca jobbar ju också liksom. Och det är väl klart det kan vara jobbigt om företag budar hem en massa saker till en 24/7. Vissa verka ju ttp ha något utanför dörren varje dag

      Med tanke på att hennes följare är anledningen till att hon ens tjänar pengar kan hon väl någon gång ha en giveaway.

        Hon är känd tack vare hon är grym!!! Så nedsättande du är!!!

          Är hon känd för att hon är grym???
          Grym hur då?
          Berätta gärna, för det är verkligen något som jag missat.

          Jag är inte nedsättande utan det är fakta. Hade folk inte följt henne aktivt, handlat utifrån hennes rekommendationer, hade hon inte haft en karriär. Hon tjänar pengar tack vare att hon har många följare och därmed en bred räckvidd. Därför skulle hon kunna vara lite generös och ge ungarna lite platt och locktänger och ansiktskrämer och skit hon inte vill ha som ”tack” för att folk är lojala.

    Ha ha. Catten kommer att få restskatt för maten från Linas matkasse som hon aldrig recenserade.

    Det här innebär att Blondinbella t.ex kommer få betala poolen som hon garanterat kommer fixa via spons i utbyte mot marknadsföring i sina sociala medier. Det kommer gå till så att Blondinbella eller det sponsrande företaget kommer få ange poolen som en förmån till Bella, som sedan måste förmånsbeskattas som förvärvsinkomst till den marginalskatt man ligger på baserad på sin övriga förvärvsinkomst. I Bellas fall kommer det innebära att hon får betala 55% av poolens marknadsvärde rakt till Skatteverket, och likadant för alla övriga samarbeten framöver!

      Men oj, vad tyst det blir i alla hennes kanaler. Merklisch.

      Ja, precis som det varit sedan många år vid det har laget ?

      Hahaha härlisch

    Bravo skatteverket.
    Yesssss jag står här och dansar nu

    Känns inte som att det är Bellas tid just nu….

    Stämmer detta gällande bellans eventuella fling:

    ”Allmänt känt är ju att en av delägarna J***** A***** var en av 80 & 90-talets största kokainkungar i sthlm! Satt även häktad ett tag misstänkt för mordbrand och försäkringsbedrägeri på den klassiska krogen Lorry i sumpan!”

    Kopierat från fb

      Å herregud om det stämmer! Snacka om att gå från askan till elden! ?

        Bad boys är väl spännande. Häftiga män med pengar, makt och egna flygplan.
        Då kan Bella få användning för sitt effektiva säkerhetsteam som beskyddar henne från allt ont 🙂

          Fast har du tänkt på att de kanske är omvänt att det är Bella som är det bad girl! ??????

      Jag tycker inte att J A stämmer med stoppapressarnas skvaller. Tillgångarna i J As bolag är inte i närheten av en miljard och hur många miljardärer bor i en hyresrätt med sina föräldrar alt. svärföräldrar?

      Igårkväll fanns det en kommentar på ILs Instagram om att hon dejtade en gift man, denna var borta imorse ?

        Lite damagecontroll ?

        Men det är väl självklart att man tar bort en sådan kommentar oavsett om det är sant eller inte? Det finns absolut ingen anledning till att låta något sådant står kvar. Ni verkar omdelbart ta det som bekräftelse på skuld att den tas bort men jag slår vad om att ni skulle se det som bekräftelse på att det är sant om kommentaren lämnades kvar också….

        Men själv tycker Bella att det är ok att droppa lite godbitar då och då för att få fart på spekulationerna (spekulationer som hon sedan raderar).
        T ex sa hon ju för ett tag sedan ”Det är inte lätt ska ni veta att behöva uppdatera allt dagligen till hundratusentals när allt är en riktig kärlekscirkus bakom kulisserna.”
        Hon vill att följarna ska spekulera kring denna ”kärlekscirkus” men inte komma med några egna förslag.
        Typiskt denna Bella.

    Raseri på Sandra B’s blogg.

      Ja, Sandra får en del kritik, men hon har också en stor armé av läsare som backar henne.

    Ohh nej

    and the winner is…

    Mvh Gerra…

    http://www.gerra.se/

    Undrar om också det amerikanska skatteverket IRS är intresserade av att beskatta influencers för alla bud och pling på dörren?
    Kolla här vad influencern Gergana Ivanova med kontot
    fashionismyfortee
    har fått för att öppna och visa upp – ett par dussin stora paket på en gång – och Bianca som klagar på några ynka bud:
    https://www.instagram.com/p/BwhUL5xhbHi/

    Men om ni Hugo ska skatta för poolen tex. Vad blir summan som han kommer behöva skatta? När börjar det där att gälla? Det kanske inte gäller först ett visst datum? Undra om influencer kommer uttala sig något om detta.

    Jag tycker det är skönt då sociala medier blivit helt galet. Bort med Instagram och minska skärmtidee.

      Skatten ligger väl på runt 30%? Och det gäller redan, från 2018. Så de får gå tillbaka i tiden och deklarera för hela förgående år om de inte gjort detta.

      Det är inga nya regler utan skatt på inkomst av arbete har funnits länge. Det vet alla som har fått lön någon gång 🙂
      Om någon erhåller ersättning i pengar eller in natura (alltså varor och tjänster) i utbyte mot arbete (t ex reklam i sociala medier) så är värdet av det man får skattepliktig inkomst av tjänst. No surprise 🙂
      Inte konstigare än om någon får lön eller förmåner på grund av anställning.
      Vad som verkar nytt är att influencers plötsligt börjar inse att alla grejor och förmåner t ex resor och behandlingar som de erhåller i utbyte mot mer eller mindre tydlig reklam faktiskt utgör skattepliktiga förmåner som de ska ta upp i den egna självdeklarationen. Och därutöver allt annat som de kommer i åtnjutande av i sin egenskap av influencers som företagen gärna vill använda som skyltfönster mot målgrupper som inte läser tidningar och inte tittar på tv.
      Några influencers har dock insett att detta är vad som gäller eftersom de är så duktiga på att dölja den reklam de gör i utbyte mot diverse varor och tjänster. Bakom de flesta ”tips”, ”inte smygreklam” och ”obs inget samarbete” döljer sig faktiskt ersättningar som är skattepliktiga!

      Nej inga ändringar, bara att Skatteverket kontrollerar det extra i år. Beroende på hur mycket de tjänar i inkomstslaget tjänst kan värdet av poolen beskattas med ca 30-57 %.

    Jag har fått några ”partners” via Instagram, eller erbjudande att vara det iaf, för jag har inte nappat än.

    Men det har varit på det sättet att jag får 40-50% rabatt att handla för och kunna få dela en rabattkod på lika mycket.
    Jag skulle verkligen inte ha några problem att reklammarkera det, men måste jag skatta för ”rean”, vilket det ju faktiskt är?
    Finns någon här som vet och vill dela med sej av info?

    Får du en rabattkod så ska du skatta för mellanskillnaden ja!

    Och där fick jag svar på varför Matplatsen inte vill svara på om hon behåller allt hon gör reklam för.

    Att en influenser ska beskattas för något han eller hon fått är helt naturligt om varan sparas och tex används eller skänkes bort.

    Någon skrev däremot om retur sedel.
    Om en sådan skickas med så löses alla frågor om eventuella skatter på gratis produkter. Om något ges bort så ska självklart detta meddelas till Skatteverket så mottagaren skattar för varan som denna vunnit.

    Egentligen så är hela diskussionen onödig då ja tror att alla vet om att de ska beskattas men att de flesta skiter i de. Och nu när de börjar pratas om så blir många rädda och hoppas reglerna ska ändras.

    Bra Skatteverket!

    Hallllååå! Det finns ju Boostifed som löser detta till influencers ??‍♀️

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.