Bloggbevakning bryter ner Matplatsen

Jag har valt Matplatsen och Victoria Riis att bryta ner den här gången.
Hur många inlägg har hon skrivit under maj månad? Hur många var reklam? Hur många innehöll adlinks? Hur många borde varit markerade som reklam snarare än som ”med reklamlänk”?
Slutligen – vad är era tankar kring uppdelningen?
Lagom?
För mycket reklam?
Skulle hellre se mer reklam än adlinks?

Summan av kardemumman lyder som följer:

Vanliga inlägg – 9 st
Recept – 25 st
Inlägg med reklamlänk/adlink – 11 st
Reklaminlägg – 8 st
Inlägg som borde varit markerade som reklam snarare än som ”med reklamlänk” – 3 st

Totalt antal: 56 st

Jag tycker inte mängden reklaminlägg eller inlägg med adlinks är särskilt anmärkningsvärd faktiskt.
Däremot finns det en sak som jag avskyr när det kommer till influencers och det är när de får en fråga om exempelvis vad de har på sig och de inte bara kan skriva ut det utan tvingar folk till bloggen där det finns en adlink för dem att tjäna pengar på. Victoria Riis gör OFTA sådant!
Jag tycker sådan är SÅÅÅÅ irriterande!
Jag förstår att det är en inkomstkälla men personligen ser jag hellre ett renodlat reklaminlägg till i bloggen än detta att inte kunna svara på en fråga med risk för att gå miste om några kronor.

Vad tycker ni om ration mellan inläggen?
Givetvis har jag gjort ett diagram med tårtbitar åt er! =)

80 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Det tycker jag ändå var en ganska bra och lagom fördelning, helt okej.

    Ingen blogg jag läser. Men var inne där efter att hon hade en bild på en klänning å just det: Den finns på bloggen. Går in o kollar o då står det Ellos?? Det kunde hon ju svarat direkt?? ?Fick då oxå se hur jävla mycket reklam hon har. Det är ju som ett flipperspel. Första o sista gången jag besöker den

    Det här gillar jag! Alltid bra med fibrer i bevakningen. Kanske så småningom göra en rullande tio i botten-lista över de som reklammärker minst?

      Skitbra förslag ?

    Inte imponerad av hennes recept. Zeinaskitchen och jävligtgott är mina favoriter.

    Gällande reklamen, kikade in nu. Reklam för locktång? Vad har det med mat att göra? Matbloggar brukar ju ha reklam för mat… Arla, oatly, hälsans kök, samarbete med ica osv.

      Inte så konstigt att det gäller ju åldersgruppen! Tänk lite.

        Jo, det är konstigt. Åldersgrupp eller inte.

      Håller med! Zeinas kitchen är mycket roligare att följa! Gillar a_green_kitchen också

    Tror inte att du menar bryta ner (synonymer – knäcka, fördärva) Matplatsen.

      Jag blev alldeles chockad först (”men så kan hon väl inte göra ?!”) men förstod sen att Camilla översatt ett engelskt uttryck. Att låna in uttryck kan absolut berika språket men då ska de inte redan betyda något annat på språket man lånar till, det blir ju helkonstigt.

      Eller hur 🙂 Reagerade också på det men tänkte att hon säkert tagit det från engelskans ”break down” som inte är lika negativt.

      Men snälla, cam menar ju bryta ner i mindre delar för att vi ska se hur stora del som är reklam osv.

        Hur stor* del

        Det är klart att vi fattar, men man bryter isär (t ex ett isblock) till mindre bitar, inte bryter upp.

          Ingen har skrivit bryta upp. Varför ska du vara dryg om du ändå förstod? Så tråkigt när kommentarsfältet fylls med folk som endast ska påpeka språket och stavningen.

          Ta ur pinnen ur röven!

            Mjorå så trevlig så

          ”Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr. Oändligt är vårt stora äventyr.”

      Håller med! Snälla Camilla ändra rubriken. Fint innehåll. Men så dålig svenska. I all välmening.

        Ska cam ändra rubriken för att du stör dig? Hahaha

          Hahahahahahahahahahahah gud va kul

        Agree. Byt rubriken till typ ”granskar” eller något. ”Bryta ner” har en oerhört negativ klang.

    Ännu mer irriterande är ju dem som aldrig svarar kring varorna de visar upp. Men snäser och går in i kränkning så fort någon ställer en ärlig fråga eller yppar en lite negativ kommentar. Typ hybris tanten Hop.

      Fast där håller jag inte alls med, vissa saker folk skriver till henne är rätt otrevliga. Hon borde iför sig helt ignorera dem men tycker ändå hon svarar trevligt tilllbaka, eller är det bara att jag inte haft behov av att trycka till henne och inte heller fått otrevligt svar tillbaka.

        Tycker aldrig hon har några otrevliga, eller ens kritiska kommentarer. Tycker alltid hon stryks medhårs.

          Då kan du inte läst hennes kommentarsfält så ofta. Inlägget när hon dissar burkmajs, sweet lord vad folk blev kränkta.

            – Mamma! Barnen är elaka. Dom kallar mig för tant!
            – Bry dig inte. Dom är bara avundsjuka att du snart fyller 50.

      En annan tanke jag brukar få när jag läser house of philias blogg, hur kan man vara sjuk så ofta som hon är? Jag är verkligen fundersam haha, eller är bara jag och folk i min närhet ovanligt friska, och så som hon är är det normala?

        Håller med om Hopf, hon är ju sjuk och sängliggande varannan dag och krispigt fräsch varannan!

      Dem.. ☠️☠️☠️

      Yayanaomi är expert på det. ”Svaret finns på bloggen”

      Hon låter ju aldrig kritik gå igenom. Och hon raderar fort om det blir ngn ”diskussion”

    Enligt fb expressen så är Bella bjuden på samma bal som Prince Charles. När någon skrev att hon köpt biljett skriks det att kommenteraren är avundsjuk ?

    Nej nej nej, när de gör reklam för saker som inte alls har med deras kanal att göra avföljer jag direkt. DW klocka mitt bland bullarna osv eller när de hyllar en annan instagrammare för att få followers typ Bianca mitt bland kaksmeten

    Intressanta kommentarer under inlägget om Samir och wikipedia.

    Andra som gör väldigt mycket reklam och samarbeten är ju Madeleine Ilmrud och Gabriella Joss, ja och så förstås Bianca, Margaux, Ida W, Therese L, tycker de gör hur mycket reklam som helst.. jösses vad pengar de måste tjäna.

      Även Matilda Bjärsmyr och Joanna Fingal, mycket smygreklam…

        Så mycket smygreklam hos Frida Fahrman, hon åker på resor och har events men det är alltid ”bussiga xx bjöd in oss till” så att det ska verka OK.

    Camilla, bevaka gärna Magdalena Graafs blogg

    Wow det var ändå mindre äm vad jag trodde. Läste hennes blogg förr men var tvungen att sluta för upplevde att det blev Såå mycket reklam

      Fast just maj månad var det ovanligt nog mycket fler recept än det brukar.
      Camilla, gå gärna tillbaka ett par månader och kolla respektive reklam recept där.
      Är så mycket reklam och länkar hit och dit på köp köp köp köp….

        Jag tror hon försöker tona ner reklamen. Många följer henne för recept och hon införde nyligen en ny kategori som sammanfattar alla recepten den månaden så man slipper allt det andra.

        Jag tycker hennes recept är grymt bra men all reklam för mobilskal och diverse kläder går bort.

    Ja ilmrud tar nog priset med sin reklam. Jeeesus.

      Nej, Mona. Är mycket mycket reklam där inne. Gärna om samma sak med samma text med några veckors mellanrum. Inlägget som brukar innehålla reklam för brynen och fransarna kan jag utantill. Samma story i varenda inlägg. Första gången hon gjorde det fick hon panik för hon trodde det skulle se ut så men neeeejdå, jeflar liksom, färgen blir inte så hos bästa bryntjejen.

        Och hennes ponchos. Samma sak. Och hennes spraytan.

      Eller toftby, är ju bara reklam.

        Finns det någon som läser toftbys blogg längre?

    Kan du inte granska Magda Graafs blogg också

      Och Hanna Graf också

        My är värst med värst med stronger-kläder (som ju Graaf också har) plus Bobbys hårpiller……. zzzznark och Graaf har Hedman piller Better you.

        Trött på reklamen!

    Jeeee, har aldrig besökt hennes sida men gjorde det nu – reklam, reklam, reklam bland allt bullbak. Bedrövligt!
    En sak är säker, kommer aldrig att besöka den sidan igen.

    Jätte bra inlägg! Mer av detta upplägg ??

    Tror hon har rannsakat sig själv. Hela förra året som eskalerade på hösten och innan jul så betedde hon sig som en skenande missbrukare. Av de bloggar jag läser så är hon den som shoppar mest (helst sjuks mängder kläder och inredning.) tror inte det går en dag utan att hon shoppar nåt. Det finns heller ingen vardagslunk och fasta rutiner i den familjen (sånt som barn brukar må bra av) utan det är ständigt resor, utemiddagar, bjudningar och barnvakt. Och INGEN kan må bra av den alkoholkonsumtionen! Och det finns alltid en anledning; är det middagar så är det självklart både fördrink och massa vin till maten och avec, är det utemiddag så dricks det bubbel vin och drinkar, är det en dag i solen så dricks det alkohol, är det en kväll i soffan med en film så ska det mysas med vin.

    Men hon verkar ha tagit åt sig av kritik och kör lite lugnare av extra allt, åtminstone vad hon visar på bloggen…
    Att hon fokuserar mer på recept och mat är kanon!

      Tror att hon inte visar upp allt på bloggen. Särskilt inte resor.

      Håller helt med!!
      Och ja tänkt på samma sak, hon visar inte alls upp lika mycket som innan.
      Men tror inte hon slutat.

      Och äter barnen aldrig ihop med de vuxna?

        Ang att äta med barnen, det kan de ju inte göra, de stör ju de vuxna. Matplatsens barn har alltid in Ipad, telefon vid alla middagar. Det stör mig när jag äter ute.

      Håller helt med!
      Och tror också hon inte visar upp lika mycket som förut och ändå är det urmycket.
      Och äter aldrig barnen ihop med de vuxna?

    Jag ÄLSKAR matplatsens recept, har provlagat massor. Men hennes liv känns ibland ångestframkallande, vi lever ett aktivt liv med mkt sociala grejer men jämfört med Matplatsen känner jag mig som kusinen från landet. Men grymma recept!

      Hehe håller med, hur mycket socialiserande orkar man liksom med?

    Ganska mycket reklam då men verkar inte för mycket iaf. Värre tycker jag det är med skenheliga, falska, manipulativa som köper ig-följare för att få mer samarbeten och spons, tvi vale, riktigt illa. Usch.

      Hm My Martens köper följare i mängder på IG.

        Ja så pinsamt. Hon verkar inte fatta att det syns, att man kan se sånt, syns på kontona liksom. Hon har köpt senaste dagarna. Hon är så pinsam på många sätt, falsk, skenhelig, lögnaktig och manipulativ.

        OCH har djävulska mängder reklam på iaf bloggen

        Förstår hon inte att det syns? Går man in på hennes lista med följare så ser man ju att det bara är massa fakekonton osv som följer

    Eloge Bloggbevakning, superbra granskning!

    Johanna Toftby har gjort så hela tiden. Hon använder sin Instagram för att lägga ut saker men som man måste gå till hennes blogg för att läsa. Fast hela hon framstår som den absolut girigaste av alla influencers sen kanske hon är sympatisk i verkligheten det vet jag inte men bilden man får på sociala medier är inte alls charmig.

      Finns det någon som läser toftbys blogg längre?

      Tycker också hon verkar så osympatisk, falsk och girig.

    Jag hamnade idag för första gången på länge på Gabjossans instagram. Herrejävlar vad mycket reklam det är där.

    Gillar Matplatsen, massa bra recept och inspiration ??Tycker också att hennes samarbeten är relevanta!

    Riis på Matplatsen är en av de värsta konsumtionshetsarna. En gång besvarade hon frågan ”Gud så snygg blus, vart är den köpt” med ”Tack! Men den är tyvärr gammal. KRAM!” Det säger väl det mesta…
    Dom tycks leva ett liv som kretsar runt konsumtion, bjudmiddagar, restaurangbesök samt alkohol. Alltid alkohol.
    En gång skrattade jag en halv eftermiddag, det var den där gången då hon var på sååå (sååå används av samtliga bloggare och är sååå tråkigt) uruselt humör. Anledningen? Hennes frisör var sjuk, så hon fick inte sina hairtalkslingor uppflyttade. Då har man problem 😀

      Exakt så.
      Håller 100 med

      Victoria Riis och hennes man är fullkomligt livrädda för vardagen.

      Och då betalar hon inte ens sin frisörbesök själv utan ser till att de är ”i samarbete med”. Hon bytte även frisör förut för att denne inte ville sponsra längre… så mycket för den lojaliteten! Vilket tack för att frisören fixat hennes dyra behandlingar gratis i flera år.

        vill veta mer! Hur vet ni att det är så? vem var frisören?

          Bor i krokarna om man säger så…

            Fast nu kommer väl Riiskan också bli tvungen att förmånsskatta på sina ”samarbeten”, om jag nu inte missförstått det alldeles…
            Det kommer svida i partybörsen 🙂

    Exakt så.
    Håller 100 med

    Matplatsen ger mig ångest. De är ju aldrig hemma?! Alltid på resa eller roadtrips. Alltid med vänner a.k.a folk som lever samma vardagsrädda liv som de själva gör. Alltid kläder för minst flera tusen. Hennes man ser alltid skitsur ut. Tvivlar på att hon skattar så mkt som hon ska. Nej, fy.

    Irriterar mig mer och mer på influencers girighet. Tex Ebbas som tidigare var en mycket bra blogg med funderingar och tankar om lite av varje. Nu verkar girigheten ha tagit ett hårt grepp om henne.
    Irriterar mig också på många följare som slaviskt ” köper” ( bokstavligen och bildligt) allt som influencers vill sälja.

    Är det ingen som reagerar över barnen? För det första verkar de alltid få äta för sig själva medan föräldrarna myser för sig själva med vin och delikatesser. Vidare verkar Victoria och make tillbringa mer tid på hotell och restauranger än med barnen. Väldigt konstigt familjeliv.
    Jag reagerar också över alla prylar som hon dränker barnen i – allt från kläder och skor till elektronik. Behöver de någonsin använda sina veckopengar och lära dig spara till saker de vill ha, eller får de allt de pekar på?
    En detalj i sammanhanget, men det går inte en dag utan att Victoria bakar maffiga tårtor och kakor. Själv verkar hon inte äta något eftersom hon är trådsmal. Frågan är om barnen äter alla dessa bakverk och efterrätter? Det kan ju aldrig vara nyttigt. Eller slänger hon allt oätet efter att ha fotat och lagt ut på bloggen?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.