Varför marknadsföringslagen är extra viktig att följa på Instagram

Vi gör en snabb repetition av vad som KRÄVS enligt marknadsföringslagen för reklam på sociala medier:
– Läsaren ska inte behöva ha någon som helst förkunskap om skribenten, hens företag eller tidigare inlägg hen publicerat.
– Reklammarkeringen ska stå ÖVERST i ett inlägg för att läsaren inte ska ”luras” att läsa igenom en hel text för att på slutet inse att det hela var reklam. Peg Parnevik fälldes nyligen av RO för just detta – att reklam-markeringen satt sist i inlägget.

Men det vetskapen i färskt minne så tänkte jag att vi skulle kika på två stycken influencers som arbetar för tidningen Elle.
Emma Unckel är Innehållschef/Content Director på Elle och Frida Fahrman Lemhag är en av deras bloggare och influencers.
De båda befann sig nyligen på solsemester på Kreta tillsammans med sina barn och har verkligen försökt slå knut på sig själva i akt och mening att inte följa marknadsföringslagen.
Emma med en dubbelknut.

Hon har nämligen valt att inte markera ett enda av sina inlägg förrän det är dags att åka hem och upplyser alltså läsarna DÅ om att allt de tagit del av de senaste dagarna har varit reklam.
Surprise liksom…

Tittar vi sedan på Frida Fahrman Lemhag så inleder hon semestern med att inte med ett ord nämna att resan är ett ett betalt samarbete, men hon slänger faktiskt in det som en femte Kreta-uppdatering vilket är mer än man kan säga om hennes res-sällskap.
Efter det håller dock även Frida tyst om att hon är på en reklamresa och skriver ingenting om det förrän det är dags att åka hem.

På Instagram är det EXTRA viktigt att reklammarkera VARENDA inlägg eftersom Instagrams algoritmer avgör vem som ser vilka inlägg, och då hjälper det föga om du försökt reklammarkera framåt i tiden genom att vara extra tydlig på ett inlägg, för du vet inte vem av dina följare som sett det, och det är ett exempel därv marknadsföringslagens klausul om ”förkunskaper” blir extra tydlig.
ALLA inlägg måste vara markerade!

Tack för tips!

76 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Nu verkar Knivmickes och isabelle strömbergs förhållande vara över.. det gick fort?
    Isabelles story på ig där hon lägger upp en bild på sig själv med opiatögon och sin hund och texten ”enda killen som inte sårat mig”
    Knivmicke hade en story där han frågade om någon kunde fixa skjuts för han inte ville stanna där han var (bilden tagen hos isabelle) ..

      Vi har hört det under varje inlägg idag ?

      Knip tills det kommer ett inlägg om detta underbara par.

      Men herregud!
      CamCam för i helvete, skriv ett inlägg om detta så det blir lugnt i fjortis världen!

        Nej… skriv inte inlägg om detta gäng.

      JA VAD HÄNDER
      VILL VETA ALLT
      hur är det här så intressant???

      Jag vill ha realtidsuppdatering från Berel på grannbalkongen, enda pålitliga källan!

          Nej, jag litar bara på Berel som kommenterade på BB-inlägget och har första parkett till dramat. Enligt Berel är de i samma lägenhet/balkong och alles güt.

          Sjukt att denna kommentar får stå kvar.

            Och dessutom har 28 likes!

          Camilla!

      De var ute och gick tillsammans idag i Hammarbyhöjden. De såg inte särskilt muntra ut dock..

    Bianca är drottningen av smygreklam, tänker inte ens på caia utan mycket från puman och andra samarbeten, även resan med Gina tricot sa hon inget alls om att den var betald av Gina.

      Bianca må vara drottning av smygreklam, men jennysmatblogg är drottningmodern av smygreklam! Kolla hennes blogg bla hennes senaste resa och resan till Tallinn, hon har bara reklammarkerat sista inläggen på resp. resa. Hennes inlägg om Gina är ljug då ingen hade frågor på hennes klänning utan det var på en klänning från hm. Sen ger Jenny ALDRIG tips/reklam om hon inte får betalt. https://www.jennysmatblogg.nu/2019/06/10/mandagsshopping/

    Och för er som vill vara bäst i klassen så menar jag såklart Puma.

    Varför använder inte influencers konsekvent Instagrams verktyg för reklammärkning?
    Beror det verkligen på att de är rädda för skattekonsekvenserna?
    Eller är det för att öka trovärdigheten genom att låtsas som att det inte är reklam?
    Eller en kombination kanske?
    https://www.breakit.se/artikel/7974/har-ar-instagrams-reklam-markning-for-influencers-och-darfor-ar-den-en-stor-grej

    Kolla gärna Sanna Lundells insta oxå. Verkar vara en betald resa med Tui hon gjorde eller gör ni så mycket reklam när ni är iväg på semme?

    Det här inlägget gillade jag skarpt! Dels att du skriver om de som varit i branschen typ längst, är äldst och därmed har otroligt mkt makt att påverka de yngre. Dessa tanter kan verkligen inte skylla på okunskap om marknadsföringslagen.

    Ser nu att hon bara reklammärkt sista inlägget hon oxå. Suuuuck…

    Alltså jag har så jedrans svårt att förstå varför det ska vara såååååååååååå svårt för dessa människor att reklammarkera. Jag blir så provocerad av detta. Sköt ert fakkin jobb ordentlig eller skaffa er ett ”vanligt” jobb istället.

    Och dessutom hur typ inte 100 influencers DAGLIGEN åker fast för marknadsföringsbrott. Hur detta möjligt att så få fälls?

      Också att många av dessa personer har råd att betala sina egna kläder, resor etc men tycker fortfarande att ”gratis är gott”. Det absolut MINSTA de kan göra då, för att behålla nån slags värdighet, är ju iaf att märka inläggen som reklam.

        Amen!

        Ja någonstans är det provocerande att de vill tas på allvar i sitt yrke men ändå inte vill eftersom det bara är gott nog när det passar deras agenda. Vi andra knegar på och betalar vår skatt och inte fasiken får vi nått gratis. Mvh bitter

        Och att gratis är så gott att de försöker låta påskina att de skulle åkt till Kreta om det inte var gratis..

      Det är kanske där problemet ligger: de klarar nog inte av ett vanligt jobb. Det är ganska många som inte klarar av att ha en anställning av olika anledningar. F.a olika personlighetsstörningar. Jag har träffat på många av dem i mitt yrkesliv: de är duktiga och kompetenta personer, men nåt spårar ur och så startar de eget i stället. De är inte obegåvade. Kanske gäller detta också många så kallade influensers. Stilen: sätter upp regler för andra/kräver att andra ska följa regler, men de ”gäller inte mig”. Så att få dem att förstå detta med reklammärkning kommer aldrig att funka för en del av dem.

      Verkligen. Tycker dessa inlägg är så jävla bra Camcam! Det verkar vara otroligt svårt för många influencers att göra rätt för sig och det ska fan uppdagas!

    Reagerade just också på deras inlägg om resan med barnen. Kändes inte alls spons först utan faktiskt som en ”vanlig” semesterresa. Så himla fult att göra så.
    Men onekligen fint ställe – tar gärna också en resa dit och jag kan tänka mig att reklammarkera vartenda inlägg!!

      Eller hur! Och Frida har bildbombat med myz-bilder på bloggen och inte reklammarkerat där.

    Katrin z senaste Instagraminlägg med en heldag på Kolmården , finns inte en enda reklammarkering så långt ögat kan nå. Har väldigt svårt att tro att hon pröjsat kalaset själv^^ Hur svårt kan det vara?

      Först tänkte jag neee, Kolmården har alltid pressinsläpp i början av säsongen. Då alla influencers och halvkändisar får komma in och mingla med varandra. Sen såg jag att hon hade fått kelstund med delfinerna. Aldrig att en vanlig dödlig hade fått det ?

        Folk ringer i förväg till Kolmården och bokar delfinmys. Min pappa är vän med en delfinskötare. Vi fick ofta ”mysa” med delfiner om vi kom på rätt dagar, dagar då folk inte kontaktat i förväg och bokat in. När skötarna tillsynes slumpvis plockar barn och vuxna ur publiken så har de ofta fått instruktioner innan om vilka som ska väljas. Kolmården har en lång historia av bra beslut när det kommer till Media. Vare sig det är politiker eller Micke Persbrandt som får träffa vargar eller influencers som får klappa delfiner.

    Så trött på all denna smygreklam, börjar på riktigt må dåligt över det. Flödet fullt av dyra kläder, resor, möbler etc. Min första tanke är ibland fortfarande ”wow vad fint, tänk att ha råd med det där” sen en sekund senare kommer jag på att det är reklam och blir nästan illamående av sättet olika influensers försöker få en att konsumera på. Undra hur mkt av Emma Unckels lyxrenovering av sitt hus som är omärkt spons….

      Mitt tips är att avfölja alla konton som får dig att reagera så. Bättre att följa typ fotografer eller folk som bakar typ.

    Företagen vill nog inte att det ska reklammärkas, det ska framstå som att influensern genuint gillar företaget.

      Tror även influncerna skäms över att bara vara betala reklampelare. De vill väl gärna att folk ska tro att de payar allt själv.

    Vet inte hur mycket dom visar upp sina barn annars, men är det inte lite märkligt att barnen bara är med på 1/11 respektive 2/12 av bilderna, om det nu är ett sånt fantastiskt barnvänligt hotell? Borde man då inte vilja visa mer av alla fantastiska lekhörnor och barnpoolen?

    Alltså. Förstår verkligen inte? Jag gör samarbeten på min instagram nästan varje vecka och det är inte så svårt att reklammarkera. Varför vägrar folk?

    Unket av unckel – det enda jag tänker på när jag ser hennes namn.

    Såg nu att iaf Frida reklammarkerat alla inlägg efter att du publicerat detta. Dom vet alltså precis vad som gäller, men kan ändå inte hålla sina klåpfingrar borta från girighetens ha ha ha-begär? Hela deras väsen är bara jag ska HA HA HA. Allt i deras liv är sponsrat. Alltså hur orkar de all denna konsumtion? Det är klart att en gratis resa hit o dit är trevligt. Men när allt som visas är köpt så kan det ju verkligen inte va sånt man drömt om, fantiserar kring, längtar o trånar efter?

      Det har hon väl inte alls gjort?

      Ser även att hon har tagit bort kommentarer som ifrågasatt varför hon inte reklammarkerar

    pingis gör samarbete med cellaviva nu när hon är gravid.. det hade jag faktiskt inte tippat på trots att bella och hon investerat där?

    Kissie gnällde om detta på sin blogg häromdagen.

    ”Ja jag antar detta också måste reklam-markeras, även om det är vilseledande för detta lägger jag upp frivilligt då jag har massa bilder kvar + detta är inte med i någon överenskommelse. Men AJA!”

    Hon gjorde ju rätt, men känns bara så fjantigt/oprofessionellt att skriva på det sättet. Varför inte bara göra rätt och följa de regler/lagar som finns utan gnäll/offerkofta?

    Detta är en av anledningarna till varför ”yrket” influencer aldrig kan tas seriöst så som de gärna önskar. Hur svårt kan det vara att sköta sitt ”jobb”?

      Ja vi andra kan inte komma med undanflykter om vi inte gjort vårt. Då blir det sparken! Tycker de kan visa lite jävla respekt för sina följare (=sina kunder) och vara transparenta med vad de får spons på och ej. Liksom det är inte rocket science de jobbar med..

        Men vi är inte deras kunder, läsarna/följarna är varan.

          Kan du utveckla?

            Kunderna är varan. Antalet följare (vi) att exponera företaget inför är det influencer säljer. Vi är det influencern kan ta betalt för. Företaget köper inte reklamplats där inga läsare/tittare finns, pga meningslöst.

    Därför man tappar allt mer förtroende för influencers. För att de framstår som giriga och inte kan stå för enkel sak som samarbete. Känns bara värre när de inte är ärliga. Man blir fan less.

    Tror inte att de bryr sig. De sker ändå ingenting om de väljer att inte visa att det ät spons.

    Nån som vet varför inte bloglovin funkar att ladda ner som app längre? ? Köpte ny telefon häromdagen och nu går den inte att installera, borde väl inte bero på telefonen eller?

    Hur funkar det med micro-influencers som är ambassadörer för olika företag? Får typ en rabattkod mot att de gör reklam för märket. Då betalar de sakerna själva, men till rabatterat pris. Ska sånt reklammarkeras eller är det företagens kryphål i systemet?

      Ja det blir reklam om man är ambassadör för ett märke. Att ersättningen är dålig ändrar inte på detta.

    OT.camilla ska vi inte fira nu. Är det inte från nu Bella inte ska synas i svensk press. Hon lämnar oss, sverige. Hon ska bli världens (- sverige) mäktigaste kvinna….

      Nej, det är ju Almedalen nästa vecka som
      ju är mötesplatsen för RIKTIGA influencers…
      I Visby möter hon många av den politiska eliten.
      Där har hon ett par inbokade möten.
      Så i mitten av nästa vecka tar hon verkligen
      adjö, men det är ju bara på låtsas. Tro mig!

    De har ju pratat en MASSA om denna resa även i sin podd, och tom gjort en podd där… men inte ett ord om samarbete… mer ”vi fick chansen”… och det kan ju betyda vad som helst.

    Kan inte alla bara gå in och avfölja alla dessa influencers och istället fylla sina flöden av sånt man mår bra av ”for real”? Mår dåligt när jag tänker på hur sjukt många människor som kan vältras i denna konsumtion och lyx HELT GRATIS bara för att folk följer dom på sociala medier. Också kan dom inte ens följa de få lagar som finns?! Hatar att mina barn ska växa upp i den här ytliga, fejkvärlden

      Just avföljt! Tips på bra konton? ?

    Men jävlar vad trist med inlägg om folk som gör smygreklam…igen…. Jag brukar scrolla bort inläggen med reklam och läsa de riktiga inläggen istället, hur svårt kan det vara? Jag följer vissa bloggar för att jag tycker att det är intressanta personligheter bakom inläggen. Såklart bra att städa upp i den uppenbara och ganska skämsiga korridoren. Men att ge ett inlägg bara om det och dessutom bara skärmdumpar från insta känns rätt B

      Känner du likadant med annat fusk?

    Ber om ursäkt om detta redan diskuterats. Men alltså ILs relation till sin pappa. Minns ni brevet som han skrev till henne på en blogg, där han menade att hon inte skulle bli lycklig av det liv hon var på väg in i? Hon verkar ju i samband ha kommit till insikt med det, då det praktiskt taget är den linjen hon framhåller nu – att hon inte är gjord för Svensson-liv.

      I samband med skilsmässa

    Såg precis Blondinbellas post på instagram om sitt cv-prat i P1 och det slog mig att ingen annan influencer skrivit grattis eller liknande i kommentarafältet så som alla gjorde efter Biancas sommarprat..

      hittar faktiskt inte en enda kommentar från någon kändis alls… ?

    Mycket bra inlägg och tydlig förklaring till varför man ska reklammarkera!

    Extra besviken på Frida F som jag följt länge o som jag haft stort förtroende för, att hon håller på så. Hon räknas ju ändå till mediesverige och får massor med kredd för allt hon gör. Om jag bluffade sådär i mitt jobb skulle jag inte få sitta kvar…

      Jag känner precis som du skriver. Jag är besviken för jag hade förtroende för henne, följt länge även på bloggen. Nu har jag avföljt. Mår illa av all konsumtion!

    Camcam: om en influenser säljer två inlägg på instagram till en annonsör(vet inte hur jag ska uttrycka mig så det blir rätt), är det då smygreklam om influensern fortsätter posta inlägg om samarbetet efteråt omarkerat, eller innan det reklammarkeras första gången? Som i dessa fall och som t ex. blondinbella brukar göra.

    Det är väl så dom tänker att dom kan komma undan med det?

    Nu blev det en snurrig text, skyller på att jag är nyvaken ?

    Hannah Graafs senaste resa? Står Club Med Turkoise överst på alla bilder men ingenstans står det om något samarbete..

      Håller med. Vare sig hon eller systern skriver nåt om betalt samarbete vare sig på resan eller alla andra inlägg där de filmas. Det är väl också betalt samarbete. Mamma My har tävlingar på insta där man ska tagga vänner, det är inte tillåtet eller ❓
      Jag skulle vilja veta HUR och vart man anmäler till insta t ex. Finns inget val att göra för olaglig tävling nämligen.
      Gör ett inlägg där du berättar HUR och VART man anmäler.
      Ska de livnära sig på oss läsare så ska de göra det på rätt sätt tycker jag.
      Måste väl finnas enkla regler att kunna vidarebefordra till dem och som sagt, hur anmäler man.

    För alla som undrat så verkar Bellas nya ”agency” heta Impact Track.

      på sin insta nu skrev hon att hennes foundation ska ”support young people with big dreams”. jag trodde agencyn skulle göra det, hjälpa unga författare och musiker med kontakter och representation? och hennes foundation skulle rädda barn och syssla med välgörenhet? eller är det en och samma grej?!? fattar noll.

      är det denna? https://www.impacttrack.org/en/home-2/

      om inte så finns det liknande iaf?

      Nej, det är inte namnet på deras agency.
      Bilden gäller ett event på SACCNY:
      https://www.eventbrite.com/e/impact-track-impact-investing-event-gateway-tickets-62595618179#

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.