Igår släpptes bomben att en svensk topp-vd häktats för mord på en kvinna.
Det har även framkommit att mannens företag samarbetat med en av Sveriges mest kända influencerprofiler.
I det pressmeddelande som skickades ut förra året skrev bägge parterna om glädjen med samarbetet, men i fredags fanns inte ett spår av samarbetet kvar, utan all information hade raderats från respektive bolags hemsidor.
Vad som däremot inte raderats, utan snarare medvetet publicerats är kommentarer från influencerns blogg där både VDn och företagets hängs ut med namn.
Den tidigaste kommentaren publicerades på bloggen så tidigt som kl 14.20.
Varför jag skriver ”medvetet publicerats” är för att den här bloggen har för-modererade kommentarer, vilket betyder att alla kommentarer som visas på bloggen har blivit manuellt godkända. Alltså har någon aktivt valt att de ska visas på bloggen.
För att vara helt säker på min sak testade jag själv att skriva en kommentar på bloggen, varpå följande meddelande dök upp.
VDn och företaget han företräder hängs alltså medvetet ut på influencerns blogg.
Varför hen valt att publicera namnen på sin blogg är i nuläget oklart, precis som frågan om vem som är ansvarig utgivare för på sidan.
Eftersom kommentarer måste godkännas så kan det vara så att ansvarsfrågan flyttas från skribenten till bloggens innehavare.
Sidan ”Sveriges Tidskrifter” skriver följande:
Som ansvarig utgivare ansvarar du för innehållet i kommentarsfält som är förhandsmodererade.
I omodererade kommentarsfält står den som gjort inlägget för dess innehåll.
Enligt den här principen så skulle alltså ansvaret falla på influencern, ett spår även Mårten Schultz, – professor i civilrätt vid Stockholms universitet är inne på här.
Hur det står till med samma scenarion fast på Instagram vet jag inte, men även där står det liknande kommentarer som på bloggen.
OBS! Inga namn tack!
