Influencer-branschen har växt enormt de senaste åren och med det har även antalet som jobbar runt influencers ökat.
Helt plötsligt har många av dessa ofta unga människor blivit arbetsgivare med allt det ansvar som ska följa med det. Det har anställts allt från assistenter till klippare i bolagen som skapats för att hantera alla arbetsuppgifter i den växande branschen. Till detta tillkommer anställda i de diverse bolag som influencers driver för att sälja smink och kläder. De anställda är ofta unga och är ofta medverkande i huvudpersonens material. De blir helt enkelt en del av den vardag som influencers säljer.
Att följa hela teamet bakom en influencer är förstås intressant för den tänkta målgruppen.
Det är också en logiskt följd i ett medium där vi redan får följa både föräldrar och barn i influencers vardag. Det som skiljer anställdas deltagande från övriga blir när samtal som i det gamla vanliga arbetslivet sköts enskilt mellan chef och anställd visas upp framför tusentals tittare utan större eftertanke. Frågor som ”är jag en bra chef” eller ”är jag inte världens bästa uppdragsgivare” dyker upp då och då hos flera influencers i deras vloggar. Med tanke på maktförhållandet är det en jobbig fråga att få som anställd, även när svaret inte ska ses av 200 000 följare.
Senast är det Bianca Ingrosso som i en video på Youtube diskuterar hur hon varit en dålig chef (och vän) till hennes assistent (och bästa vän).
Arbetsmiljön har diskuterats tidigare och i den gamla vanliga arbetsvärlden hade liknande personalärende hanterats av chefen istället för att diskuteras öppet. Videon har fått namnet ”Känner mig som en dålig vän och chef” och för den som vill ta del av Biancas reflektioner om sin anställda behöver man först bland annat se ett betalt samarbete med ett företag som säljer mobilskal. Att vara en dålig chef har blivit content och därmed även en produkt. Uppenbarligen är det ett ämne som driver klick med tanke på namnet på videon. Bland tittarna verkar allt vara förlåtet. Kommentarsfältet är fyllt av peppande kommentarer om att Bianca är en bra chef som gör sitt bästa och att det är fint att höra henne reflektera kring situationen. Att bikta sig är alltså viktigare än att faktiskt göra något åt arbetsmiljön. Vän av ordning kommer säga att de planerar att anställa en assistent till, men av videon att döma kan det nog ta ett tag.
Jag kan misstänka att försvaret är att influencers jobb är att dela med sig av sitt liv och där ingår även chefskapet.
Självklart så frågas det alltid om lov om någon anställd vill vara med i en video och om ämnena är lämpliga att diskuteras framför tittarna. Reflektionen kring maktförhållanden och faktisk möjlighet att säga nej uteblir förmodligen många gånger. Frågan om samtycke är ett brett problem inom branschen och det hela blir extra problematiskt när det kommer till lärarinfluencers. Hur säger egentligen ett barn nej till att vara med i ens lärares dansfilm till Instagram om alla ens kompisar sagt ja?
Vuxna människor kan självklart tacka ja till vad de vill.
Tills de anställda själva går ut med att arbetsmiljön är dålig när man jobbar för influencers (vilket det dykt upp några fall av) så kan man anta att allt är okej. Det är även rimligt att anta att någon som söker jobb hos en influencer kan förväntas och till och med vill vara med i de olika kanalerna. Det bredare problemet är att influencers jobbar med att påverka andra. Om det nu är så att influencers påverkar unga inte bara i deras köpbeteende utan även sätter normer och värderingar, kan dessa ovanliga och ibland osunda arbetsförhållanden normaliseras. För många unga kommer förmodligen detta vara deras första inblick i arbetslivet och relationen mellan chef och anställd. Om och hur det här förflyttar positionerna i hur unga ser på relationen till sin chef återstår att se. Många inom branschen är dessutom unga och jobbet som till exempel assistent kan vara det första riktiga heltidsjobbet i deras liv.
Kunskapen om sina skyldigheter och rättigheter som anställd kan därför vara låg och ansvaret bland cheferna bör därför vara extra stort.
Att vara chef är inte alltid lätt.
Det kräver dock att chefen tar ansvar. För influencers som också är chefer måste de dessutom ta ansvar för vad de visar utåt. Influencers har redan tagit åt sig i många andra frågor när det kommer till vilka värderingar de förmedlar. Klimat nämns ofta och trots att grundidén är att sälja produkter så har det i alla fall skett en förflyttning i hur ämnet diskuteras. Frågan är när de kommer ta ansvar för att visa upp värderingar kring sund arbetsmiljö och ett ansvarsfullt chefskap.
En sak är dock säker, vägen dit kommer vara fylld av filmer sponsrade av mobilskalsföretag.
Skribent: Jacob Adamowicz (Ni hittar honom här på Twitter)
