Haveristernas egen lilla h*runge

Åh, så tråkigt som det är med alla dessa generiska barnkläder så som randiga Polarn o Pyretkläder.  Alla har likadana, och mängden barnkläder som förväxlas eller försvinner från landets alla förskolor varje år vågar jag inte ens spekulera kring.
Men no more! Haveristerna har nämligen tagit fram lite olika merch för att bredde urvalet en smula och ge föräldrar lite andra alternativ än de gamla vanliga.
Tappar du bort din unge inne på IKEA så är den busenkel att efterlysa i högtalarsystemet, och det i sig är något som man nästan inte kan sätta ett pris på.

Vi söker efter lilla Engla-Kringla som kommit bort från sin mamma. Engla-Kringla bär en tröja med texten ”horunge” och hennes mamma väntar vid doftljusen.

En fantastisk initiativ av de poddande Haveristerna så jag tog mig friheten att ta fram ytterligare ett par barnplagg till kollektionen med texter som gör det bärande barnet alltid går att identifiera.
Vilken skulle du helst klä din lilla guldklimp i?
Och nä, du får inte säga ”alla”! 😉

264 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Nejtack!!

      Vi draculafeminister har ingen officiell åsikt i frågan.

        Du är så tråkig

          Håller med! Det är Patriarkatet vad annat kan vara så tråkigt?
          Patriarkatet är verkligen inte roliga 🙂

            Haveristerna har ju skapat den tröjan som en drift med sig själva, då ordet överanvänds av en person i podden, och det har blivit en grej av det. Just för att ordet i sig är ganska ”kraftigt”. Camilla verkar inte ha fattat det.

            Camillas exempel är dessutom inte ens roliga eftersom hon dragit det alldeles för långt. Det blir bara osmakligt och tråkigt helt enkelt.

            Ett tips vore att överlag göra åtminstone lite research innan inlägg skrivs. Kanske inte klaga så mycket på alla andra utan ta tag i dina egna brister först?

              Haveristerna själva är rätt osmakliga mest hela tiden. Dessutom är det inte bara en viss person i podden som överanvänder ordet. I deras Fb-grupp är det mer regel än undantag att ge det epitetet till oliktänkande.
              De har dock lite variationer på ord de tycker om t.e.x. gorrhynda, hora, efterbliven, svärjis.

                Nazister och rasister kan man gärna få kalla horungar. Nazister kallar jag inte oliktänkande, för att beskriva dem krävs mer än så.

                  Nazister är svärjisar, men det är man inte automatiskt för att man inte förespråkar vegansk kost.

              Åh vilken bra kommentar. Är inte känslig i vanliga fall men det här var faktiskt inte kul. Vissa grejer kanske man inte ska spinna vidare på camcam

      https://img1305712.free-pick.pw ­❤️­­­­❤️­­❤️

      https://photo013856712.imgfast.pw ­❤️­­­­❤️­­❤️

    Vad är det som är så kul med detta? :s

      Den där rosa tröjan på min fin fyraåriga dotter. Det skulle öppna upp för samtal på förskolan. Bra mijötänk.

        Jag skulle lätt vilja ha den rosa tröjan! Till och med jag kan stå för budskapet.

      Humor är inte Camillas starka sida.

        Smaken är som baken?

          Bajsnödig?

            Hårig?

              Nja, svårt för unga vuxna att förstå. De som har en total avsaknad av självdistans och känsla för ironi.
              Tanken va nog delad, inte hårig. Och tala för dig själv, jag e vacker och rakad +40 år.

      Att du blir kränkt

      Vem har sagt att de ska vara kul?

    Du försöker för mycket

      Cam, mår du bra?

        Men snälla, varför skulle hon må dåligt bara för att ni inte har samma humor?

          Oj jag råkade gilla din kommentar. Tur att det gick att ta bort!

        Bitter ogift 40åring med svartsjuka gentemot sambons babymama.. need I say more?

          Oooh, så spännande att dra ”ogift kvinna i 40-årsåldern utan barn”-kortet!
          Nytt! fräscht!

          Haha…ja, kan du inte göra det? Säga mer alltså…

    Detta är ju inte kul någonstans.
    Läs något om hur verkligheten såg ut för ’h*rungar’ och deras mödrar i Sverige för bara några decennier sedan – ’kul’.

      Det är du som startade föreningen ”Mobba inte springmasken” va?

        ’kul’

        Läs tex om Astrid Lindgrens första son, som hon tvingades föda i hemlighet i Danmark och lämna bort för att barnafadern skulle slippa bli dömd för ’horsbrott’ – eller se filmen om du tycker det är jobbigt med bokstäver.

        Läs om änglamakerskor, om hur det att födas utom äktenskapet ända in på 1960-talet var förenat med förhöjd risk att dö som liten, och fram till 1970 hade inte utomäktenskapliga barn (som här benämns som ’h*rungar’) arvsrätt.

        ’Kul.’

          Du vet att det är 2020 nu va?
          Lite jobbigt att kräva att alla inte bara ska vara sekundärkränkta för allt som händer i nutid som kan tänkas vara sårande för vem som helst utan också för allt som hänt historiskt.

            Så ’h*runge’ blir plötsligt ’kul’, för att det är 2020?

              Men det är ju inte ordet ”horunge” som är skämtets poäng, utan poängen är hur absurt det hade varit att klä sina barn i kläder med sådana tryck. Hade ordet horunge inte setts som så grovt så hade skämtet inte heller haft någon poäng.

            Vet du hur svenska kvinnor hade det på 1700-talet, patriarkatet!

              Och inte fanns det lymfmassage heller

                Regressionsterapi

                  Fantastiskt! Jag tar alla, skönt att någon har samma fina humor som mig!

        Anonym / 09:19:
        Det är du som är springmasken va?

        Tycker inte heller att det var särskilt kul?
        Varför vill man ens sätta ett plagg med sån text på sin unge?

          Det är ju klart att ingen vill, det är ju själva poängen.

            Det känns inte som att din ironi når fram riktigt i texten du skrivit 😉

              Den har i alla fall inte nått fram till de som tycker detta var skojsigt…

              Analys av humorhöjden behövs.

    Blev detta 9-inlägget!?

    Hallåååå alla vill ju ha dina kommentarer av Bellas dokumentärserie!

      Hörrni.. Kolla vad BB reklamar för dokumentären på sin Instastory…
      (Nu vet så fort hon behöver lite egoboost så skärmdumpar hon andras storys som hyllar henne och lägger upp på sin egna… ?‍♀️? Patetiskt egentligen.)

      Två storys med texten och valet ”kollar du också?”
      80% Nej på samtliga storys… ? ? ?

        Lombax Jag tycker det är så mycket mer patetiskt att som du hata och mobba en annan människa så som du mobbar Isabella. Du är en sorglig människa.

          Tröga sysslolösa personer som sitter här och skriver samma elaka kommentarer om Bella hela dagarna. När ska ni förstå att hon inte är som alla andra, precis som tex Cissi Wallin. Ni måste vara efterblivna som reagerar på precis allt hon gör. Eller så är det bara så att ni vill vräka ur er eran bitterhet, och då passar Bella bra? Sorgliga är ni.

    Men fyfan.

    Bryr mig inte om detta! Låt oss snacka om Flip Side. Om jag har ingen respekt för IL, då har jag minus respekt efter dokumentären. Inget nytt, bara flosker, hennes försök till att visa sig sårbar är ännu mer pinsamt och låt oss inte tala om hennes smink. Fy fan vad hon inte kan sminka sig!! Hon anger att det är tidningar som vill att hon ska misslyckas. Det enda vi har läst de senaste åren är skit hon har matat journalister med. Hon säger att hon skäms över karaktären Bella, men ingen på denna jord har byggt den förutom henne. Nej men usch, vilken pinsam insats och nej kära barn, så behöver inte entreprenörskap se ut. Det är hon som har försatt sig i den situationen.

      Men vad finns det att diskutera? Alla är väl rörande överens om att det var en ytterst dålig (idé och) produktion och att det var smärtsamt pinsamt att titta på.

      Omg gav du henne tittarsiffror genom att titta?!

      Låt oss prata om ”dokumentären”, inte utseendet.
      Först och främst, dåligt filmad. Bländande ljus i en bil i hela första avsnitten. Andra avsnittet utspelar sig mestadels i en hiss.
      Knagglig engelska från båda parter. Skulle istället filmat på svenska, skulle bli mer intressant och äkta.
      Mycket närbilder och IL som biter sig i läppen och ”funderar” för att ge mer djup till dokumentären, men det fungerar dåligt eftersom den innehållsmässigt enbart innehåller samma sak hela tiden, dvs hur hårt IL kämpat sedan hon var barn och alla vill se henne misslyckas men hon tänker inte ge upp. Med andra ord inte så mycket nytt från hennes blogginlägg.

      Dokumentären börjar med att IL pratar om sina föräldrar och avslutas med att hon får ett sms från sin pappa, som hon egentligen inte vill prata med men ”det är ju hennes pappa”.

      Summa av kardemumman: Ej sevärd. Ska kolla på de andra dokumentärerna. Är de lika dåligt filmade så orkar jag inte se mycket. Men undrar om de är lika innehållslösa?

        Hon får ett SMS från sin pappa som hon ”haven’t talked with for like two years”.
        Bellas minne är som vanligt dåligt.
        Hon glömmer naturligtvis att pappan och ”hela släkten” träffades 17 november 2018 i Bellas nya hus på Lidingö.
        Och det är faktiskt inte mer än ett drygt år sedan:
        https://www.isabellalowengrip.se/2018/11/17/alla-samlade/

      Endast två detaljer som var intressanta i Flipside:
      1) Extremt tydligt (i soffan) att B använder nervdödande medel i pannan och inte alls har lika fin hy (i ?) som hon försöker påskina
      2) Att hon faktiskt nämner att hennes oro är att de anställda inte tror på henne. Kan förklara varför så många lämna innan den s k krisen.

      I övrigt borde produktionsbolaget låtit intervjuerna ske utanför bilen, det blev för mycket för B att både köra och tala engelska.

        Kan det vara så att Bella skulle verka mer naturlig om hon kunde prata och dessutom syssla med något annat samtidigt?
        Hon brukar ju vara så väldigt onaturlig och forcerad när hon bara står rakt upp och ned och ska prata.
        Ganska vanligt trick i dokumentärer att låta personen det handlar om göra något annat samtidigt som hen pratar. T ex laga mat men det är ju inte så aktuellt i Bellas fall 🙂

      Kan vi prata om hur hon uttalar ordet ”anxiety”? Prick åtta minuter in i avsnitt 1.

        Det är diskuterat under Öppet spår igår.

      Men snälla, det jar knappast varit så mycket nytt på den här bloggen om Bella heller, betyder det att du tappat respekten för Camilla med?

    Ehhh… OK. *klickar vidare*

    Mållös av detta inlägg.

    Gör om gör rätt Camilla

    Jag är all for att man får skämta om allt. På riktigt. Däremot tycker inte alla att allt är roligt för det. I min mening blir inte allt roligt bara för att man kastar in ett ”h*ra” eller ”k*k”, däremot hade jag nog tyckt att det här varit hysteriskt roligt någon gång på mellan-/högstadiet. Idag vill jag ha lite mer finess när man ska skämta om dessa saker.

      Det är lite av ett internskämt för oss som lyssnar på podden.

        Jag (som du svarade) lyssnar också på podden. Jag tycker ändå inte att allt automatiskt blir roligt för att man lägger i ett k*k här och där.

      Precis, det är barnsligt. Och ärligt talat rätt sexistiskt också. ”min mamma är en spermahink”? Säkert skitkul om man är 15-årig pojke som precis upptäckt att polarna tycker man är tuff om man beter sig illa mot tjejer.

        Är det något fel med att tycka om att suga kuk förresten ?
        Tråkigt att det ska va något negativt. Jag upplever endast positiva reaktioner från min sambo.

          Flög det verkligen så högt över dig?

            Tror det var något som just flög högt över dig…

              Nice try 😉

        Det är Camillas exempel med spermahink osv som dragit det för långt, så att humorn i det hela totaldog.

    Vad i h….

    Ingen humor utan bara sjukt osmakligt!

      Det är sånt här som gör att respekten för Cam försvinner helt. Svårt att ta hennes andra värderingar och åsikter på allvar när hon tycker att det här är normalt att lägga upp på en blogg. Hon är snart 40 år med humor och omdöme som en 5-åring.

        Fast hon driver ju med de omdömeslösa Haveristernas merch?

          ÄNTLIGEN!!!!!! Tack!!!

            Fortfarande inte roligt. När ska du inse att din humor är skitkass och det inte är den vi är här för?

              Alla har inte samma humor, smaken är som baken, delad.

              När ska du inse att det inte är din blogg och att det bara är för dig att sluta läsa om det inte passar?

              Haveristerna driver ju från början men det verkar Camilla ha missat. Hon har inte gjort ngn research som vanligt.

              Hennes exempel är bara äckliga och osmakliga med total avsaknad av finess.

                Haveristerna driver inte. De vill däremot få er att tro att de gör det.

          Det framgår tydligen varken väl och är gjort på ett dåligt sätt.

          Fast de som försvarar inlägget och tycker det är kul verkar ju inte heller förstått detta, utan de tycker bara babykläder med grova uttryck på är ’KUL!’…

            Haha exakt

            Ja vi är skitkorkade allihopa. Nä men seriöst, här är en som tyckte haveristernas merch är skit och samtidigt tyckte det var kul när det drogs ett varv till.

        Men please, Camilla raljerade över den gräsliga tröjan som Haveristerna tagit fram och presenterade x antal alternativ som var lika gräsliga, för att riktigt lyfta fram Haveristernas osmaklighet. Hur kan man inte fatta det, utan bli sekundärkränkt av ironin, alltså folk i detta kommentarsfält, hjärncellerna är inte på topp innan tolv på dagen…

          Men snälla. Alla fattar det. Ingen tror på allvar att Camilla föreslår dessa kläder. Du verkar inte förstå att folk bara inte delar humor med Camilla i det här fallet.

          Brukar de vara det efter tolv??

          Inte efter tolv heller..

    ?? Av många märkliga inlägg från dig är detta det märkligaste på väldigt länge

      Nja, är i samma klass som inlägget som avslutades med fulla kissande tjejer. Där tog hon ju till slut bort bilden (efter ett dygn eller så).

    Det här är kanske något för Elaine Eksvärd att hänga upp sig på?
    Själv är jag ganska kluven till detta språkbruk. Men dubbelmoralen finns ju överallt.

    Men gud, vad är det med dig?

    Jag misstänker att försäljningen kommer att gå sådär….

    Oerhört smaklöst inlägg!

    Har du mindervärdeskomplex för att du valt ett barnfritt liv?

      Nu blir jag sekundärkränkt åt barnfria men det har nog med Camillas person att göra att hon tycker att detta är lämpligt och roligt, inte för att hon har valt bort barn.

      #inteallabarnfria

      Om man är barnfri men också tycker att detta inlägg är sjukt oklart och inte kul, vilken hjälplinje ska man ringa då? 🙁

      /barnfri utan mindervärdeskomplex

    Ta bort detta inlägg Camcam :/

      Men alltså, vem är du att avgöra det?
      Många bajsnödiga människor här inne idag?

        Många horungar med verkar det som.

          ????

    Om alla vi läsare satt samlade i ett rum när camcam presenterade det här inlägget så hade jag tydligen varit ensam om att ASGARVA i ett annars tyst rum. Så jävla sjukt ? Rädda haven, sug en kuk ?

      tyckte också det var svinkul. Men sen är min humor kanske inte den bästa

      Nej nej, jag med?

      Eller hur! Jätte kul din j@vla h@runge! ???

        Du glömde särskriva ’eller’ = el ler.

          Ell er HOR UNGE!

      Den hade kanske varit rolig på t.ex Fredrik Reinfeldt eller annan vuxen men på ett barn? Nej! Det är inte kul att skämta om att sexualisera barn. Mår illa.

        Mår du verkligen illa på riktigt? Spyfärdig?

        Hur fan får du det här till att sexualisera ett barn?!

          att på ett barnplagg skriva att man ska suga kuk

        Ja Camcam skämtar om det, med bilder, för att påvisa det osmakliga. Haveristerna har tagit fram och säljer, alltså tjänar pengar på, sån här skit i verkligheten – det är väl bra mycket värre?

          12,38 Men för guds skull det är ju haveristerna camcam driver om. Snälla.

          12,38 Felpost jag ber om ursäkt. Sorry.

      jag hade garvat hahaha men jag förstår ironin…. 90% av alla som kommenterar idag verkar ta camilla på allvar här.

        Bara för att de inte håller med om att det var roligt så tror de att hon menar allvar?

        Vad har du läst för kommentarer?

    Va???

    Det här är ju ett internskämt för de som lyssnar på haveristernas podd. Har man inte lyssnat på podden tas det ju lite ur sitt sammanhang?

      De flesta fattar nog att det anspelar på något som Haveristerna behandlat, men Camillas inlägg blir inte roligare för det?

        Det är sant, hon tar det vidare på ett sätt som inte anspelar på det som Haveristerna menar alls.

      Problemet är att otroligt få lyssnar på deras podd (vem gör det ens?), det är inte direkt vedertagen info.

        Har aldrig fattat tjusningen med Haveristerna, antar att jag har fel ”humor”…

      Jag lyssnar på deras podd! Men förstår inte det roliga här ändå.

        Nej, eftersom C inte fattat vad Haveristerna driver med.

    Sjukt osmakligt. ?

    Fy fan va vid-igt! Barn blir på riktigt kallade horungar och du tycker detta är kul??
    Ibland undrar man verkligen hur det står till…

      Vilket barn har blivit kallad horunge?

    Ta väck skiten ?

    Helt sjuka tryck, haveristerna kan inte ha gjort detta på riktigt??!! Vem f-n sätter på sin ungen en body med den texten…

    Men.. din ”rädda havet” tröja var ju faktiskt kul. Inget jag på riktigt skulle ha och så klart inte mina barn heller. Men texten var kul och jag skrattade 🙂 🙂

      En gorrhynda.

    Omoget och osmakligt. Men man får skämta om allt! Låt oss ta upp den gamla diskussionen! Sen behöver inte mottagaren tycka det är kul och då faller det tillbaka på skojaren. I detta fallet blir det sjukt pinsamt.

    Ta för fasen bort detta, inte friskt någonstans

    När jag läser kommentarerna tänker jag bara:

    ”stoppa omoralen i musiken stoppa omoralen i musiken stoppa den”

    Alternativt en hysterisk dam i Simpsons som skriker på engelska:
    ”somebody think of the childreeeeen”

    Med reservation för felciterat och felstavat.

    Själv har jag fantastik humor och tyckte det var ett roligt inlägg.
    Hej hopp

      Kunde inte hålla med mer!

      Det handlar om baaaaarn, som flyr från kriiiiiig. Klassiker:

      https://www.youtube.com/watch?v=LTfcH-Lqy4Y

        Det är därför jag slutat se på tv. Samma sak med Facebook: alla tycker hela tiden, och den som tycker högst vinner.

          Exakt så är det i Haveristernas Facebookgrupp.

      Jag tycker själv jag har grov humor och saknar finess helt, men detta föll ändå platt. Var bara osmakligt. Och det hjälper inte att det är merch heller, vars existens aldrig är kul någonsin (FBI female body inspector ha ha ha). Ens när man använder merch för att driva med merch. Att det sedan är sjukt grova ord som är riktade till småbarn, även om det är på skoj, samt bild på en kuk med dripping sperma är verkligen bara osmakligt. Tror inte detta gör CC någon tjänst direkt, och hon borde ha fattat att det inte skulle gå hem med tanke på hur folk reagerat när hon tidigare försökt skämta om andra liknande saker. Det blir liksom bara fel.
      Sen är ju alla entitled till sin humor och whatever, men har man en stor blogg som fått kritik för sin ton mot influenserns och läsarna berättat att det gör att de inte kan ta bloggaren på allvar då det mest känns elakt samt fått kritik för sin grova humor som mest lämnar läsarna med en bitter eftersmak i munnen så kanske man borde tänka till en extra gång för att inte nagga mer på sitt förtroende.

        Fast de grova orden är ju inte riktade till småbarn, utan till oss som läser bloggen?

          Såklart. Vi fattar ju alla att barnen inte kan läsa eller skulle ha såna på sig på riktigt, men det blir fortfarande smaklöst för hon skämtar om att orden skulle vara på bebiskläder. ”min mamma är en spermahink” – det är inte ens kul om det hade stått ”på skoj” på en merch till vuxna. Hon tog det för långt helt enkelt. Och det är såna saker som gör att man faktiskt inte kan ta bloggen seriöst och att det blir pinsamt att ens säga att man följer den, för nivån är så låg ibland.
          Sen är det CCs blogg och givetvis ska hon få skämta, men med tanke på hur hennes humor i såna här fall tas emot och att hon inte är den bästa varken när det kommer till att korrläsa sina texter eller framföra sin humor och sitt ”drivande” i textformat så hon borde stå emot pulsen att publicera inlägg likt detta och den när hon hade bilder på kissande kvinnor.

            Nej, hon tog det inte för långt. Detta var ett otroligt harmlöst skämt, som inte kommer att få några negativa konsekvenser för någon (om vi bortser från alla upprörda typer i det här kommentarsfältet). Ingen skada skedd, med andra ord.

            Ja, det är smaklöst. That’s the point. Skämtet går ju ut på att det vore sjukt att sätta sådana kläder på sina barn. Camcam tycker inte att det vore ”lite småkul” att klä sina barn så, hon tycker att det vore helt sjukt (hon får rätta mig om jag har fel). Och absurdismen i det hela är det som gör att en del tycker att det är lite roligt.

              Du har HELT rätt!!

        Allt snack om att influencers tror sina läsare är dumma i huvudet…? Mm det är precis den synen camcam har på sina läsare och det blir så tydligt att man känner andra som man känner sig själv emellanåt på den här bloggen. Skillnaden är att camcam är en bitter 40åring och influenserna är ofta unga och dumma och förhoppningsvis kan utvecklas med tiden..

      Du har inte barn va?

        Hej vän av ordning.
        Menade du mig, TS (trådstartare)?
        I så fall kan jag berätta att jo, jag har barn.

        Kan du berätta varför du undrade?
        Jag kan i förväg klargöra att de ej är till salu eller låns, om det var där intresset låg.

          Menade signaturen Alex. Är inte intresserad av barnköp eller barnlån just idag, har fullt upp redan. Min tanke är att föräldrar borde ha full förståelse för att man vill skydda sina barn, och alltså inte göra sig lustig över citat som ”tänk på barneeen” i just detta sammanhang.

    Får du betalt av Haveristerna?

    Fast ”rädda haven” var faktiskt rolig. .hahaha

    Men annars om vi ska återgå till bodyn. De kan väl knappast tagit fram den på riktigt? Vuxna kvinnor?
    OM de gjort de så undrar jag verkligen om de som känner dem tycker det är kul att umgås med så extremt efterblivna människor som lever i sin egna bubbla, sin egna lilla klubb för inbördes beundran.
    Som inte verkar inse att de är så pasé.

      Vilka vuxna kvinnor tänker du på nu? Haveristernas programledare är två män (Axel och Henrik) samt en kvinna (Myra). Att det står h*runge på kläderna är för att den ene manlige programledaren (A) missbrukar det ordet å det grövsta.
      Men men, det gör även jag, och jag är en 31-årig kvinna.

      Rolig men inte på ett barn då den anspelar på att barn ska suga kuk, alltså övergrepp på barn, fy!

        Vilken kass logik du har

          Mest du, Margit. Blir inte så jä*la härligt om man tar och öser ner små barn och k*ksugande i samma hink och blandar.

          Men du brukar väl ha många tröjor med uppmaningar på som är helt och fullkomligt utan anknytning till dig.

            vem är margit?

              Only a Margit would ask that.

    Jobbar du enligt ditt excel-ark och bygger upp en hätsk stämning innan det är dags att publicera IL-dokumentär-inlägget?

      Precis vad jag tänkte. Alla förväntar sig ett inlägg om katastrofen IL och hennes”dokumentär” och så kommer det här.

        Inlägget är tidsinställt och kommer lite senare idag. =)

          Så med andra ord…ja!
          Börjar se igenom den här bloggen känner jag. Så mycket yta, så lite djup

            Letade du efter djup här?

              Var inte så förvånad. Kom ju fram för några inlägg sedan att det till och med finns folk som använder bloggbevakning för att hålla sig uppdaterade om omvärlden i stället för att läsa nyheter som är så deppiga.

                Går knappt att läsa kommentarer här längre. De har sjunkit lägre än fb. Särskilt under inlägg om Bella. Ironin i att Camilla startade den här bloggen för att visa unga hur man beter sig på nätet och vara ett föredöme inför sin sambos barn.

    Jag är faktiskt nyfiken på hur förskola/skola skulle reagera om ett barn kom med horunge tryckt på kläderna.

      Andra mammor skulle socanmäla på en gång. Alternativt diskutera om det är fog för anmälan på familjeliv.

        Det skulle inte hinna gå så långt, på en normal förskola

          Va?? Skulle det inte?

        Men inte andra pappor?

          Nej självklart inte

          I mammauniversum är det så. Fråga Lady Dahmer el. Mia Skäringer.

      Normala pedagoger hade nog satt stopp direkt när de såg tröjan, eller vad tror du…? Tror du de skulle låta små barn gå runt med ord som ”fi–a” på sig också?
      Sen skulle det förhoppningsvis också bli en anmälan, vilket inte är mer än rätt.

        Om man heter Fia är det väl inte konstigt med sånt tryck på tex tröjan?

        Förr i tiden hade man FCUK-tröjor med feta loggor. Vad säger pedagoggerna om det?

      Min unge hade en mössa som det stod ”Motherfucker” på vintern när hon var cirkus 1,5 år. Bara roliga kommentarer. Tror inte ”Morsknullare” hade varit lika roligt. Jag har reagerat många gånger på tröjor barn har på sig . ”Heartbreaker” på en sjuåring tycker jag tex bara är onödigt. Men det känns som om engelska inte triggar folk lika mycket. Låten ”Alla som inte dansar är våldtäktsmän” fick DJs ha vakter omkring sig när de spelade för framförallt tjejer som kastade sig fram aggressivt. Men ta valfri engelsk låt och översätt. ”Jag höll ditt hår när du kräktes men du vill ändå att jag sover över” var senaste jag översatte igår för barnen. Och den är lättviktare i sammanhanget men ger mig ändå the creeps…
      Tycker inte inlägget är så roligt men det är ju ett skämt. Det behöver ju inte vara fel för att det inte är min humor.

        Håller helt med dig om att engelska svordomar/fula ord märkligt nog inte uppfattas som lika stötande. Jag har ett lite skrämmande exempel från jobbet (i grundskolan) där en elev kallade den kvinnliga personalen ”fucking cunts”. Då föräldrarna kontaktades förstod de överhuvudtaget inte varför vi var upprörda, ”det var ju på engelska?” Då gjorde det tydligen ingenting…

        Hmm.. var det ”Say you won’t let go” du översatte? Isåfall har du ju lämnat ut några rader emellan som ger en helt annan känsla, ej creepy:
        ”I met you in the dark, you lit me up
        You made me feel as though I was enough
        We danced the night away, we drank too much
        I held your hair back when
        You were throwing up

        Then you smiled over your shoulder
        For a minute, I was stone-cold sober
        I pulled you closer to my chest
        And you asked me to stay over
        I said, I already told ya
        I think that you should get some rest”

          Vad fint att du kunde hela låten. Jag får lyssna på den på repeat men har inte läst texten tidigare. Tack.
          Tycker fortfarande den är creepy men alla har vi olika tolkningar. ?

        Vad är det för creepy med att översätta den textraden till ett barn?

      Jag hade tagit av ungen tröjan med en gång. Om jag sett att barnet hade tröjan när föräldrarna lämnade så hade jag tagit ett prat med en gång. / Förskollärare

        Var ute häromdagen och såg en liten söt dam som var ute och gick stavgång. På huvudet hade hon en mössa med stora bokstäver som löd ”F*CK YOU”. Julklapp från barnbarnen tro? 😛

          När min kusin var liten och marknaden var i mormors stad så visade hon upp vilken fin tröja hon hade köpt åt barnbarnet. Min kusin var galen i kaniner så mormor tyckte att tröjan med kaninen skulle passa henne fint. Vi fick förklara för mormor varför en 6åring kanske inte ska gå runt med playboykaninen på tröjan. Men det låg en fin tanke bakom i alla fall.

            Klassiker hahah

          Gapskrattar!

        Får man inte klä sina barn hur man vill?

          Nej det har man aldrig fått. Du får själv inte klä dig hur du vill om du nu trodde det.

    Detta är inte menat på ett taskigt vis, men ifall inget frågat. Är du okej C?
    Det har börjat komma en del konstiga inlägg, dels med humor som många reagerar på, inlägg som varit skriva utan att kolla upp all fakta som folk reagerat på utan att du sen varken kommenterar eller tar bort inlägget och en del inlägg som varit väldigt elaka.

      Det är väl klart att allt inte står rätt till när man skriver Min mamma är en spermahink på ett plagg en bebis ska ha på sig. Väldigt gränslöst och underligt. Självklart ska det vara ett skämt, men om ingen skrattar.. räknas det fortfarande som ett skämt då? Skämt är ju meningen att dom ska vara roliga liksom. This is just weird

      Camilla vill simma med Haveristerna. Vill vara som dem, med dem och frottera sig. Så sjukt osmakligt. Taget ur sin kontext är Haveristuttrycket också halvdant. I sitt rätta sammanhang inte så farligt. Haveristerna är så bra! Bästa just nu faktiskt. Horungar eller inte! ?

      + inlägg som bara är helt obegripliga. Som det där med Dawn i kassan med nåt i famnen? INGEN fattade vad det betydde, och i stället för att förklara något togs det bara bort.

    Bortsett från om det är roligt eller inte.. vad är det tänkt att vi ska diskutera här?

    Skulle vara rätt klockrent att ge bort till alla som skaffat barn ogifta ?

      ’kul’

      Varför?

    Hur går det med diadem-gate?

      Det vill jag också veta! Och om hur det går för Mr. Molimentis städfirma + videos.

      Fick hem mitt diadem från Ali Express också och det var faktiskt inte samma som den från Molimenti! Har dock inte kollat närmare då jag haft fullt upp ?

        Förhoppningsvis hinner jag spela in videon till det idag. =)

    Nej usch! Man kan skämta om mycket, men det här var inte ok.

    Camilla, detta var ju bara oerhört gränslöst och osmakligt. Du verkar inte ha kopplat skämtet om ”horunge” som bygger på hur ordet används idag och hur det används historiskt. Du verkar tro att det bara handlar om att skriva sexualiserade saker på barnkläder, vilket utan kontexten som ursprungsskämtet har, bara blir typ pedofilhumor, d.v.s. inte humor alls utan bara en slags tävlan om att vara värst, dra det grövsta ”skämtet”. På bekostnad av alla oss barn som blivit utsatta för sexuella övergrepp.

    Har du gått i provokationsskola hos Katrin och Bingo?

      så Haveristerna är historiskt upplysta och kontextmedvetna och använder till skillnad från smaklösa CamCam ordet på ett skaprt, humoristiskt vis?

        Nej inte när det används i tal men just på ett babyplagg så ja, då finns det i en kontext av att horunge=bastard=oäkting=barn till ogifta föräldrar som man kan tolka som humor.

        Dra det till parallellen ens rassiga kusin som sitter vid familjemiddagar och säger ”Jag tänker i alla fall inte sluta använda n-ordet(han uttalar ordet) för jag menar inget radistiskt med det!”. Varpå man kan svara(då kusinen är ogift) ”Då kan jag kalla ditt barn för horunge, då jag inte menar något illa med det”

        I Camillas ”spemahink” finns liksom ingen sådan kontext alls utan är bara ett försök att komma på ett ännu grövre utan koppling alls.

          Tycker inte heller att haveristernas skämt är kul av många anledningar men finns ingen anledning av Camilla att försöka bräcka dem. Jag förstår dock att anledningen är att provocera för att få många kommentarer, samma med kiss-inlägget, men det är pinsamt att det blivit Camillas exelark.

            Borde det inte vara ”i avsaknad av ett excelark” i så fall?

          Ok, du kan tycka att Haveristernas plagg har en dubbel mening. Men jag tycker fortfarande inte det är roligt av de anledningar jag skrev ovan. Ordet horunge riktar sig ju bara mot mamman och barnet ändå.

    HORUNGE!! ????

    Hurr detta roligt? Just att blanda sex och barn (även som humor) känns väldigt fel. Hellre något som driver med föräldrarna.

    Detta är nog något av det sorgligaste jag sett i humorväg. Förstår inte poängen alls, det är så motbjudande. Det gör förfärligt ont i mitt mammahjärta på många olika vis.

    Men vad sjutton är detta för inlägg? Fattar din tanke, men det är ändå inte roligt någonstans, bara tacky. Blä.

    Bara att se ordet flensost gör mig illamående ? ?

    Bara nej.

    OT

    OMG Så mycket botox Bella har i ansiktet, vem ligger ner när man intervjuar??? Hur mycket smink och lösögonfransar som helst. Inga fler närbilder tack! Och brösten var ju asstora. (även om man nu inte ”får” nämna de)

    Nä inget nytt och typ 9min kan man väl knappast kalla dokumentär. Fick sätta på text efter 20sek hörde inte vad hon sa. Som alla redan har skrivit de som filmar har gjort det dåligt motljus osv! Men reagerade mest på hennes ansikte

      Kommentarer som din får mig att må illa. Ge fan i att skriva elakt om andras utseende. Jag får en tydlig bild av dig framför mig när jag läst din kommentar, en bitter mobbare. Camilla också eftersom hon låter kommentarer som denna stå kvar när de handlar om Bella.

    Jag som kommer från en familj där det förväntas av en att barnavel sker först efter ett eventuellt giftermål hade nog kunnat tänka mig att låta min unge sporta en sån body på släktträffen. 🙂

    Känns som att det inte är roligt längre med den här bloggen för skribenten. Slänger in konstiga inlägg ,följer ett stramt antal ( de flesta) influencers .Istället för att bredda ,tänka lite i olika åldersgrupper( finns influencers över 22). Synd för bloggbevakning är/var ett lysande koncept.

    Haveristera, fattar fortfarande inte varför folk lyssnar på den skiten.

      De tar upp aktuella saker som händer på nätet och trycker på fakta och källhänvisningar. Grymmaste podden just nu!

        De är bäst!

        Fakta är inte deras starka sida.

    Tänk va svårt det ska vara att förstå satir?
    Hon driver med det absurda att Haveristerna tar fram en body med texten ”Horunge”, men den flög över huvudet på kränkta mammor och alla andra som vaknade och bara letade efter en anledning att bli kränkt och upprörd över något.

      Tror alla förstår att hon försöker driva, däremot verkar det vara få som tycker det är kul. Alltså ett misslyckat skämt då Camilla uppenbart inte förstått ursprungsskämtet

        Ursprungsskämtet är att Axel skriker ”HORUNGE” om allt och alla i Haveristernas podd. 🙂

          och att sedan sätta det på just ett klädesplagg för barn handlar om ursprungsbetydelsen för ordet, dvs oäkting, vilket det flesta idag är när de föds.

            Men det är ju verkligen inte kul av Haveristerna? Fattar inte humorn i att mamman ska kallas hora, förolämpningen slår ju som vanligt tillbaks på kvinnan. Barnet är en horunge, mamman en hora, och pappan då? Skrattar ej.

          Den där Axel låter ju mogen…

          Därför är det lite kul att Haveristerna trycker ett babyplagg med det. Du har ingen koppling alls till det men hakar på som om du inte alls fattar poängen. Humorlöst och smaklöst.

      Va? Var det inte en body jag på allvar kunde köpa? Så Camillas bodys var också bara på skämt…..? Menååå… vad ska jag nu klä lille Kevin i på dopet??

        Jag kan ta fram en unik, one of a kind-outfit till lille Kevin. Det skulle vara mig en ära! 🙂

          Förslag på text: Framtida k*ksugare

            Varför ”framtida”?

            Gör någon take på den gamla goda ”tycker du att jag är söt skulle du se min mamma!” fast med ”suga k*k” i stället. Kevin är inte pryd och prästen.. Ja.. han är ju präst..

              (Måste man lägga till att det här självklart inte är ett seriöst förslag och att ingen Kevin kom till skada..?)

                Känner en Kevin, blir kränkt å hans vägnar.?

                  Förlåt. Camilla är säkert snäll och raderar min kommentar och moddar mig för evigt.

                  #backakevin

      Det här är bara äckligt! Låg poänglös humor. Stefan och Kristernivå.

      Man uppfattar verkligen olika. Camilla ville bara vara lika rolig och gränslös som Haveristerna. Föll så platt. Finns ingen historia för Camillas utbrott.

    Vad är det med detta kommentarsfält? Hur kan så många blir så upprörda över ett så harmlöst och offerlöst skämt?

      Förstår inte heller, grejen är ju att INGEN vill ha dessa kläder, det är ju ironi och humor.

    Ta bort det här inlägget!

      Men du missar ju poängen?

      Typisk reaktion från en snowflake. Väx upp!

      Nej jag missar inte poängen! Jag vet hur Haveristerna uttrycker sig. Det är Camilla som missar poängen.

      E /:
      CENSUR CENSUR CENSUR???
      Skall vi ta bort ”Nike” eller ”Adidas” också?
      Eller Jag heter Hilda?

    Fattar att inlägget är menat att pika Haveristernas merch. Men vad är grejen med Camillas förslag? Hade räckt med bara Haveristernas omdömeslösa kläder…

    Fasen vad alla är trögtänkta idag.

    Det här blev nog inte riktigt som CamCam tänkt… Jag förstår idén, men det borde stannat där.

    KUL barnkläder men få bäras på Hinseberg eller Kumla. Finns dom i XXL?

    Inte kul alls.

    Riktigt osmakligt

    Haha fattar efter att ha läst kommentarsfältet att detta varit en vattendelare. Kan nog inte heller se ironin trots att det borde vara uppenbart. Är det något som misslyckats i inlägget eller är alla bara sjukt dumma i huvudet?

      99, 9% fattar att det är ett skämt. 99% av dessa tycker att skämtet är osmakligt och draget alldeles för långt av Camilla. End of story.

        Tillägg: det var inte roligt av Haveristerna heller även om alla fattar att det är ett skämt av dem. Extremt låg humor av vuxna människor på kvinnors bekostnad. Så less på det.

          EXAKT!
          För er som försöker förklara ’skämtet’: det är inte det att vi inte fattade, utan bara att vi tycker det är tröttsamt.

          Vilka kvinnors bekostnad? Det finns varken horor eller horungar. Är ju bara löjligt att ta illa vid sig av något som var ett skällsord för 50-60 år sedan.

            Du menar att h*ra inte är ett skällsord idag?

    Haveristernas följare tycker att detta är det roligaste någonsin. Edgy, careless och rövslickeri är ledord för den falangen. Det enda skämtet här är att de inte fattar hur patetiskt det är.

      ”Haveristernas följare tycker att detta är det roligaste någonsin. Edgy, careless och rövslickeri är ledord för den falangen. Det enda skämtet här är att de inte fattar hur patetiskt det är.”

      Det bästa jag läst här idag.

      Alltså nivån på intelligensen i detta kommentarsfält är verkligen all-time-low. Skäms åt er, går inte ens att läsa längre. Dessutom, Camilla försöker driva med Haveristerna utan att ha fattat deras tanke och häver ur sig poänglösa grova ord.

    Mycket osmakligt inlägg. Det är rent av oprofessionellt och jag ifprgasätter den kvalité du är mån om att visa upp i den här bloggar.
    Jag förstår att det är ironi. Men direkt olämpligt.

    Sjukt att de tagit fram sån merch. Och osmakligt att spinna vidare på det. Fattar inte alls något roligt i detta faktiskt, blir bara illa berörd.

      Det är Camillas vidareutveckling som är minst sagt bisarr. Hon har heller inte brytt sig om att göra research. Pinsamt.

    Det finns inget som är roligt eller bra med dessa kläder! Osmakligt på alla sätt!

    på riktigt camilla. ta bort detta, det är sjukligt osmakligt o som många kommenterat; du gjorde ingen granskning innan. alltså spermahinksgrejen… nog bland det vidrigaste jag hört. det tappar all humor som ev skulle finnas där.
    inlägget blir bara fel.

    Sinnessjukt osmakligt inlägg. Var är granskningen av influencers i detta? Fick bara en obehaglig, äcklad klump i magen. 0% roligt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.