Caias kundtjänst har en del att önska…

Det här är alltså hur CAIA Cosmetics svarar en kund som fått en defekt produkt? 
”Vi hoppas att du är nöjd över resterande färger?”

Alltså VA?
Jag är lika chockad av det här svaret som Bianca blev i Wahlgrens värld, när hon fick veta att hennes pyjamas var i storlek XL.

Ingenting om att kunden borde reklamera den defekta produkten för att få en ny, utan kunden får helt enkelt hålla till godo med de andra färgerna i paletten.

Får det fortfarande kallas kundservice även om själva servicen lyser med sin frånvaro? 

Tack för tips! 

117 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Oj, det där var ingen vidare service, pinsamt. Men de lär fort nu komma med en ursäkt och bortförklaring gissar jag, när det skrivits om det här.

      Ja, verkligen. Jag får närmst allergiska utslag när vuxna människor i kundservice använder smileys i sina mejl. Känns direkt så otroligt professionellt.

        Jag var i kontakt med Klarnas kundtjänst som använde sig av ”?” haha.

          Hahaha men Klarna försöker ju vara så ”down with the kids” i sin kommunikation. Varför är sånt så pinsamt?!

          Det är för att det är our type of thing, vi har i uppgift att vara quirky genom att använda emojis för att lätta upp stämningen, i rätt situationer dock haha

            Haha men jag tyckte det var lite trevligt!! Dock förknippar jag bara ”?” med ”var din egen chef”-tjejer ?

            Jag tycker det är najs när kundtjänst inte är så stela haha! Tycker det är jättetrist när allt jämt ska vara så formellt – det känns inte som att det är en person på andra sidan ?

            Kan du prata svenska?

              Well obviously kan jag prata svenska? ??‍♀️?

              Vilket språk brukar de prata med dig när du kontaktar klarna? ?

          Estrids kundtjänst är värst när det kommer till smileys.
          Hjärtan, blommor, stjärnor, raketer och bilar.
          För att man skrev att man inte fått sina rakblad

            Estrid vill vara Glossier så mycket att det blir pinsamt. Smileys och *girlpower*

          Klarna har alltid varit jättetrevliga mot mej.

            Klarna är ett skitföretag vars affärside är att se till så att du missar din betalning så att tilläggsavgifter kan debiteras.

            https://www.va.se/nyheter/2019/05/06/klarna/

              Jag har aldrig haft problem med klarna. Om inte pengarna dragits direkt, som de typ alltid gör för mig, så har jag fått en notis från appen om att snart är det dags att betala.

              Hur menar du? Jag delar inte alls samma erfarenhet. Jag har fått inkasso från klarna huuuur många gånger som helst när jag inte höll koll på mina fakturor eller bara sket i trots att Klarna appen påminner om förfallodatum. Senaste 2 åren har jag haft koll själv och fått hjälp av påminnelserna från Klarna och jag har inte en enda gång fått betala några extra avgifter. Men visst om man själv handlar till höger och vänster utan att ha koll på läget så kan man ju få det intrycket av företaget men i själva verket så hade du aldrig fått betala extra om du bara hade koll själv. Något jag definitivt tycker vuxna borde göra. Skyll inte ifrån er 🙂

              De ser inte till att du missar att betala. Det är du själv i så fall som inte klarar av att betala en faktura i tid.. Hur svårt kan det ens vara? Du betalar bara med ett klick på Klarna, hur lätt som helst. Går inte att misslyckas.

              Jag har också alltid haft det friktionsfritt med Klarna. Får mess direkt när köpet är klart att betalas och kan då gå in och välja när det ska betalas ( genast, på förfalodagen osv) i appen vilket sker med ett klick och signatur i BankID. Har aldrig haft en issue med Klarna. Inte en endaste på alla år. Deras kundtjänst har också alltid varit snabba på bollen de få gånger jag haft problem. Skulle jag haft problem hade jag dumpat dem direkt.

                Frågor. Menande frågor avs kundtjänsten. Har som sagt inte haft några problem.

              Har aldrig haft proble med Klarna. Varken försenade fakturor eller något inkasso! När det en enda gång tagit tid för en faktura att betalas (ibland går det ju några vardagar innan betalningen dras) har Klarna förlängt daumet så det inte skulle bli krångel med försening.

        Ja, vad är det för märklig ungdomskultur som genomsyrar hela samhället?
        Självklart gäller ett professionellt förhållningssätt och inga smileys i mejl till kunder.

          Medelåldern på kundtjänst är iofs inte så hög. Just Caias kunder är inte heller så gamla, kan tänkas.

      05.47//
      Håller med, undrar vilken bortförklaringar dom kommer med?
      Alltså deras första svar- inte ok någonstans! Fyyy vad taskigt.

      Du har ju inte ens sett vad de svarade på i mailet..

        Man ser hela konversationen i gruppen. Tjejen beskriver problemet med produkten. Kundservice svarar och frågar om det är Sirius i Metallics-paletten det handlar om och att den är något svårare att hantera. De ger några tips på att använda en platt borste och dra på skuggan. Ev blöta borsten och sen använda settingspray. Tjejen svarar att det är Sirius och skriver att hon testat olika borstar och settingsprays. Då svarar kundtjänst ”Hej igen…” – det meddelandet ni ser här i inlägget.

        Orkade inte skriva av hela konversationen för det var printscreens 🙂

          Uppdatering: Såg längre ned i tråden att Caia svarat igen och bett om ursäkt för att de inte gett ett professionellt svar och upplyst om rätt till reklamation. Tjejen hade skickat bilder på skuggan, hur resultatet blev i jämförelse med de andra skuggorna osv och det var tydligt att det var något fel på skuggan. Så hon fick adress dit hon kunde skicka paletten för kontroll 🙂

            Spännande att Caia står över både marknadsföringslagar OCH konsumentköpslagar…. ?‍♀️

              Vad menar du?

                Om man har köpt en defekt produkt har man rätt att reklamera den. Bolaget har då rätt att avhjälpa felet i enlighet med de regler som står i konsumentköplagen tex avhjälpande (ny produkt), prisavdrag eller skadestånd (pengar tillbaka).

                  Ja. Och enligt kommentaren du svarade på så hjälper de henne hur hon ska reklamera, eller?

                    I Bs kommentar står att hon ska skicka paletten för kontroll. Lite konstigt ordval. Ska Caia kontrollera att den verkligen är defekt? Vem som orsakat skadan. Det är en solklar reklamation, skicka ny palett så fort den gammal kommit tillbaka till Caia.
                    Fattar inte hur detta kan vara så svårt.

                      Det är å andra sidan rätt vanligt att ett företag vill verifiera att en produkt är defekt när man gör en reklamation så inget konstigt med det.

                      Då missuppfattade jag trodde hon redan skickat bilder. Ber om ursäkt.

      https://img1305712.free-pick.pw ­❤️­­­­❤️­­❤️

      https://photo013856712.imgfast.pw ­❤️­­­­❤️­­❤️

    Nä det där är någon som inte kan sin sak. Sådär bemöter man inte en kund som tar kontakt angående en, delvis trasig produkt.

    Solklar reklamation

    Mvh kundservice-Johanna

      Det är väl mestadels unga oerfarna tjejer som jobbar där som sköter den så kallade kundtjänsten kan man förmoda. Men det var dåligt, kanske är de snåla och inte vill skicka ut nya. De verkar ju vilja snåla med tanke på att de ville anställa någon erfaren som praktikant alltså som gratis arbetskraft – var det inte så?

        Tröttsamt argument, de unga oerfarna tjejerna du pratar om jobbar ju på uppdrag av företaget. Hade policyn varit att erbjuda reklamation hade de naturligtvis gjort det.

          06.51//
          Haha ? så DU på Caia fick morgonkaffet i halsen!
          Vad har ni policyn på företaget?
          Tydligen försöker ni undvika-
          Marknadsföringen
          Reklamation nämnden
          …. vad mer!

            Du förstod inte vad 06.51 skrev riktigt. Både trist och väldigt pinsamt att du utan att ha förstått är svindryg i ditt svar.

        Man är väl kapabel att sköta ett jobb trots att man är ung, det är inte rocket science. De följer nog bara företagets riktlinjer, så som man gör i en kundtjänst.

        06.03//
        Japp säkert någon oavlönade stackars unge som kommer få hett om öronen ?
        Ajajaj dom( Caia) gick sin egen fälla- när dom reklamerat gratis personal.

        Det där med ålder kontra dåligt bemötande är faktiskt totalt irrelevant. Vi har många ambitiösa duktiga UNGA tjejer på vårt företag.

          Johanna 38 Dom yngre utan utbildning har ju inte så mycket erfarenhet, håller du med? Dom vet inte vad och hur dom ska svara.
          Caia har väl inte utbildat dom så dom förstår hur dom ska bete sig.

            Det får man lära sig innan man sätter sig och svarar på kunder. Företagets policy samt lagar.

            Erfarenhet är såklart en annan sak och det förstår vem som helst.

              Om det är den personen jag tror att det är som svarade från Caia så fyller hon 30 nästa år. Så nu kan ni släppa diskussionerna kring barnungar och praktikanter (för övrigt sjukt trist inställning vissa har till unga medarbetare). Visst, många är bortskämda som tror de kan glida in och bli chefer utan någon gedigen erfarenhet. Men är lika trött på äldre trötta människor som förnedrar och trycker ner den yngre generationen. Blir mycket trevligare om alla behandlar varandra med respekt oavsett ålder

    Jag vet inte varför men jag blev förvånansvärt nedstämd av att läsa detta.

    Varför blir jag inte ens förvånad?

      Riktigt bra spanat !
      Vill också se hela storyn. Tror vi kommer få ett helt annat intryck av det inträffade då?
      Har C medvetet bara lagt upp denna del som en del i senaste smutskastningskampanjen av Bianca?

        Anonym1/7:12 var svar till kommentar 6:14 som ifrågasatte varför det står Hej ”igen”. Vad har skrivits tidigare.
        Varför hamnar svaren fel ? Blir super-rörigt.

        Jag tror att Bianca är näst på tur på listan av hatobjekt som ska krossas.

          Hatobjekt??
          Det är väl superbra att influencers granskas av någon?
          Maken till oseriös verksamhet får man faktiskt leta efter. Och det blir lätt fel när lagstiftningen inte hunnit ikapp verkligheten. Menar inte bara det här CAIA-fallet utan rent generellt gällande mycket i influencers ”företagande”.

          Älskar att Cam granskar, skriver och påverkar. Det behövs!

            Förlåt men om hon ska på påstå att hon granskar så kanske hela mailkonversationen ska framgå till att börja med.

              Läste du lite snabbt kanske?
              Vi tar det igen: ”Menar inte bara det här CAIA-fallet utan rent generellt”

                Och jag tycker fortfarande att det krävs lite till om bloggbevakning ska kunna kallas för granskning. Rent generellt där också.

                  Det kan jag iofs hålla med om. Men för tillfället granskas det åtminstone mer här än någon annanstans.

                  Önskar dock det vore mer.

          Gud vad löjlig du är. Bianca är tydligen helig här inne trots att hon gör markant fel!

            11.28//
            Varför skulle Biancavaginakladd vara helig här?
            Hon är ju likadan med blondibella, ljuger ? överkonsumerar mm!

            Bra att Caia synas på sömmarna.

          Bianca ser själv till att folk kommenterar så om henne.
          Och det är ju sällan hon säger eller gör något vettigt.

    Herregud.. pinsamt!

    Fast om man fått den som julklapp är det ju ganska mycket annan hantering mellan inköp och öppning. Är det inte troligare att den gått sönder när den legat bland alla andra paket under granen?

    Oavsett fanns det ju en del att önska i svaret och de borde ju absolut ha ersatt av ren goodwill.

      Hon skriver ju att skuggan inte fäster. Även om jag råkat slå ett puder i smulor tex så kan jag ändå använda det. Lite mer kladdigt bara ?

    Jättedåligt av dom. ?

    Varför står det ”Hej igen?”? Undrar vad de skrivit innan till varandra.

      Bra iakttagit!!
      Kanske är det någon som bara vill bamboosla oss!

      Vi har inte fått sett mail konversationen så att enbart lägga upp detta svar ovan blir ju konstigt. Verkar ju varit en konversation. Camilla gör om och gör rätt. Man kan inte bara bryta ut en del av en konversation.

      Ja, plus att kunden ser ut att ha skrivit i en grupp på Facebook från första början.

        06.51//
        Man kan läsa hela texten på FB gå dit om ni är intresserade!
        Alltså igen- blir så riktigt irriterad ? av influenser som säljer, säljer utan någon ansvar!
        ???

          Fast det som visas här i inlägget är två utklippta bitar som är ihopsatta som att de hör ihop. Så är det ju inte.

          Precis. Det finns ju utbildning för att bli en bra säljare. Som en influencer skrev att hon är en vandrande reklampelare. Kanske vi ska ställa mer krav. Att dom vet hur man för sig och på rätt sätt säljer sina varor.

      Man ser hela konversationen i gruppen. Tjejen beskriver problemet med produkten. Kundservice svarar och frågar om det är Sirius i Metallics-paletten det handlar om och att den är något svårare att hantera. De ger några tips på att använda en platt borste och dra på skuggan. Ev blöta borsten och sen använda settingspray. Tjejen svarar att det är Sirius och skriver att hon testat olika borstar och settingsprays. Då svarar kundtjänst ”Hej igen…” – det meddelandet ni ser här i inlägget.

      Orkade inte skriva av hela konversationen för det var printscreens. Och.. som ni säger.. hon har skrivit i en dold facebookgrupp så det blir fel..

        Uppdatering: Såg längre ned i tråden att Caia svarat igen och bett om ursäkt för att de inte gett ett professionellt svar och upplyst om rätt till reklamation. Tjejen hade skickat bilder på skuggan, hur resultatet blev i jämförelse med de andra skuggorna osv och det var tydligt att det var något fel på skuggan. Så hon fick adress dit hon kunde skicka paletten för kontroll 🙂

          Så de krävde bildbevis innan de hjälpte henne reklamera? Vilket jävla skitföretag.

            Många företag som kräver det idag dock.

            Inte ett jättekonstigt krav.

            Det brukar alltid krävas, men jag tycker att de kunde ha bett om bilder istället för att vifta bort det med ”hoppas du gillar de andra skuggorna”. Jag tog emot en hylla en gång där en av delarna brutits i leveransen. De bad om bild och sen gick vi vidare med reklamationen 🙂

            Men hallå, det är jättebra med bilder så att de i sin tur kan gå vidare till produktionen om det skulle vara något.

            Och läs hela konversationen innan ni säger något, man ser ju bara extremt korkad ut om man uttalar sig om något utan att ha all fakta.

            Så hur tycker du företag ska göra? Ahaa, du är inte nöjd oavsett anledning, här kommer en ny produkt? Klart företag har rätt att verifiera att produkten är defekt och att det sannolikt inte beror på felaktig hantering.

              Vissa företag har insett att de får mest ut i slutändan om det är precis så de gör. Kunden blir nöjd, sprider det vidare i sina kanaler om hur bra det här företaget hanterar reklammationer och företaget får nya kunder, vs missnöjd kund som sprider negativa kommentarer.

        Hade väl varit rimligt att ha med hela konversationen i inlägget kan jag tycka..

    Det är inte så att företaget andas seriositet direkt. Det är bara att skippa alla såna där hypade influencerkollektioner och spara sina pengar.
    De försöker tjäna pengar på så lite produkt möjligt, det enda de säljer är sina namn som varumärken och håller tummarna för att ingen märker att det är billigare än Ö&B kvalitet på grejerna.
    Problemet för dom är att alla kunder inte är helt pantade och då får de problem för ingen kan ett skit om service!

      Gäller detta dock även Caia? Hmmm

      06.15//
      Caia cosmetik har säkert blandat ihop sändelse med Biancaunderlivsservetter! Och skickat liksom fel grejer ????
      Stackars ? som fick julklapp torsk!

    Vad skrev tjejen i mailet? Vi fick inte se hennes mail till kundtjänsten. Bara ett svar… Ett svar på vad?

      Undrar också ?

      Jag har skrivit en sammanfattning av konversationen längre upp. Det fanns printscreens på allt i gruppen 🙂

    Svaret kan vara ett svar på följande mail:

    -hej, jag tycker färgen xx blir gul på mig, är inte alls nöjd med den.
    – hej, min hund åt upp färgen xx, men det gjorde inte för jag gillande inte just den kulören.
    -hej, jag är färgblind och tycker färgen xx är svår att definiera.

    vi vet liksom inte riktigt vad hen har skickat in till företaget initialt.

      Läs högre upp i kommentarsfältet så får du svar på dina frågor. Under signaturen B

    Detta är från en Facebook grupp och det kom ett annat svar efter det. Varför bara plocka ut vissa delar för att göra det värre än det är??

    Jag förstår inte. Ett är en kommentar på Facebook och ett är ett svar på ett mail.. eller har jag missförstått något?

      Du har missförstått. Om du läser Facebook-inlägget så skriver hon ”jag mailade Caia och fick det här svaret”
      Hennes initiala fråga/mail till Caia är inte med.

        Jo visst, men vi har ju inte sett deras mailkonversation. Det kan ha skickats x antal mail fram och tillbaka mellan henne och kundtjänsten innan detta ”avslutande” svar.

    Eftersom Malin i kundtjänsten skriver ”Hej igen” så borde det finnas tidigare mailhistorik.
    Vad har skrivits tidigare ??

    Så där ja- bra jobbat ? Cam!
    Nu kan dom inte ( som hejar Löwengrips) komma och säga att här jagas det blondibella enbart!
    För övrigt BRA att någon orkar rosta dessa förbannade influenser- börjar bli riktigt sur ? att dom kan härja så fritt!

      Är det verkligen bra jobbat när C utesluter både det som skrevs före och det som skrevs efter urklippet hon visar här?

      Bra jobbat?! Ihopsatta konversationer. Helheten hade varit tacksamt.

      Men gud ?

    Svårt att döma utifrån detta då de uppenbarligen haft kontakt mer än en gång. Så detta är ju inte caias första svar på klagomålet.

    Det låter som att det är en mycket ung person som fått en felaktig palett. Personen kanske borde fått hjälp att uttrycka sitt missnöje. Hoppas det löser sig.

      Och är det inte det, så ber jag om ursäkt.

      är det en ursäkt tycker du? så att om unga köper ngt (för det är inga ”äldre” lär köpa det där), får de leva med det?

    Det finns väl ingen anledning att anta att den som skrivit mejlet till kundtjänsten uttryckt något annat än det vi kan se i Camillas inlägg. Så det är ju bara för kunden att vända sig till ARN om rättning inte sker. Om sedan detta kosmetikföretag väljer att följa ett eventuellt utslag till kundens fördel är ju en annan sak men seriösa företag gör det.

    Till sist tycker jag att kundtjänsten ska lära sig att skriva på en korrekt svenska. ”Vi hoppas att du är nöjd MED….” heter det och inget annat.

    Hela konversationen mellan kunden och kundtjänsten finns på Caia Cosmetics facebooksida, under recensioner. Andra inlägget uppifrån.

    förlåt att jag skrattar men är någon förvånad? I en livesänding blir miss B ”uppläxad” när hon hann säga havlvägs att hon använder Mac cosmetics Fix spray innan hon börjar sminket, sjukt pinsamt opproffsigt är bara förnamnet, en kille (vet ej vad han heter) sa till henne & hon viftar med armen ”vad”, man kan tycka att de borde prata igenom ett manus innan de sänder live för xx personer

      Vad är pinsamt? Caia har väl ingen setting spray så fritt fram.

    BAAAAAD!!

    Någon annan som har erfarenhet av Glossybox kundservice? Sämsta servicen jag har varit med om.

      Såna skitprodukter man får så det finns inte

    Håller med om att svaret inte är helt hundra, MEN tycker det är lite fel att inte lägga upp allt som hänt. CAIA har mailat henne igen för flera veckor sedan och ordnat med möjligheter för eventuell reklamation och undersökning av palett eftersom de hade missförstått henne. Det mailet borde finnas med här, även om man kan diskutera det också!

    Eller så gör man som Katryn Z apropå kundservice. Flera kunder klagar på att knäckebrödet blivit tunnare och att flera paket är helt trasiga. Spelar väl ingen roll tycker KZ, brödet ska ändå tuggas sönder och ner i magen…

      Är man så dum att man köper KZ produkter får man faktiskt skylla sig själv

    jag har beställt både 2 borstar och en palette från CAIA. Borstarna har gått sönder (släppt massor med hår) och flera shades i paletten har smulat sönder.. efter endast 2 månader! Deras kundservice svarar att det var slitage och inget man kan reklamera. Stämmer det verkligen? Har lagt över 1000 kr på detta och känner mig lurad!

      Nej, det stämmer inte. Kolla konsumentköplagen som du kan läsa här: https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/konsumentkoplagen/

    Bättre än Löwengrip som överhuvudtaget inte svarar? Trots att dom sett att man skrivit ??‍♀️

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.