Det enda nya i KO:s vägledning för influencers

Den 4 februari släppte Konsumentverket en ny och uppdaterad vägledning för marknadsföring på sociala medier, och när jag diskuterade den i ”Dina pengar” hos Expressen i torsdags så tog jag upp faktumet att den nya vägledningen knappt skiljer sig på en enda punkt från den gamla. (Just den biten klipptes dock bort)
Eller… rättare sagt – den skiljer sig enbart på ETT enda ställe.

Det enda som var nytt i den här vägledningen, som annars är ganska luddig på ett sätt som inbjuder till felaktiga tolkningar, var att de SLOG FAST att det inte räcker med att skriva ”I samarbete med…” 
Det är ungefär det enda i hela vägledningen som de är riktigt tydliga med, och efter att ha klickat mig runt på lite olika bloggar så inser jag att det är ett ganska vanligt förekommande sätt att markera reklam.
Egoina har sin blogg hos nätverket Cure, vars fasta banner som klistras överst i alla reklaminlägg innehåller orden ”I samarbete med” vilket alltså då inte räcker för att följa marknadsföringslagen.

Hur många plattformar tror ni har riktig koll på det här?
Den plattform som förmedlat uppdragen mellan de influencer och företag som fällts av Patent och Marknadsdomstolen har i båda fallen helt friats från ansvar.
Jag undrar hur skuldfrågan hade sett ut och fördelats om det varit Cure som förmedlat uppdraget och samtidigt har en standardiserad banner som bryter mot just marknadsföringslagen?
Då gör ju bloggaren allt för att följa lagen, samtidigt som de får benen undansparkade av sin egen plattform.

Spännande dilemma, eller vad säger ni?

48 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Jag undrar när IL kommer tillbaka från lunchen?

      Haha har hon någonsin hållit nåt ”löfte” till läsarna. Nej.

        ”Men ge er. Bella är oskyldig. Alla andra ljuger.”

          Bottnar i att hon även är så förbannat oproffsig + ger blanka f-n att vårda de fans hon har

            Menar du att du känner dig sviken av Isabella för att hon är försenad?
            Skaffa dig något att göra.

        Lol

        Sanningen är den att det inte är så många som faktiskt försvarar IL beteende som man gjorde förr, hon har förlorat väldig många läsare och kunder! Tråkigt för henne att det slutade såhär. Men slutligen tröttnar även hennes fans på alla lögner

        Tror allt i grunden handlar om att BB inte hade råd att köpa ut Pingis…

        Var ju såna framtidsplaner om att Sally skulle ta över allt osv….

        Skrev hon ens att avslöjandet skulle ske via bloggen? Det kanske skulle gå massmedialt istället?

          ??‍♀️

      Men lugn. Hade hon verkligen velat locka in bloggläsare strategiskt så hade hon ju skrivit det på sin instagram också som andra brukar göra, andra brukar locka in till sin blogg via instagram. Finns andra som brukar skriva jag berättar mer ikväll sen så tar det dagar eller en vecka innan de skriver nästa gång. Men nu när du skriver om det här så lockas nog många att klicka in sig hos henne.

      https://img1305712.free-pick.pw ­❤️­­­­❤️­­❤️

      https://photo013856712.imgfast.pw ­❤️­­­­❤️­­❤️

    Fastslog inte Patent- och marknadsöverdomstolen att allt ansvar för reklamidentifieringen ligger hos influencern?
    I så fall har plattformen inte heller ansvar för felaktigheten utan det är influencern som får insistera på en ändring (eller byta plattform).

    Rubriken! * KO:s

    Trodde att det handlade om Kos.
    Flashbacks till greklandsresan i gymnasiet….

    Isabellas nyhet ligger nu uppe hos Dagens Industri: https://www.di.se/nyheter/isabella-lowengrip-saljer-sitt-sminkbolag/

      De trogna fansen hade nog uppskattat att få höra det först.

        Ja, det är ju ett bra tag efter lunch nu …

        Menar du att du tror att ”hennes trogna fans” sitter här inne och väntar på att få läsa vad som händer? Dom flesta har ett liv och hänger inte upp oss på ny information på en blogg.

      Oj, vad har hon kvar nu? Var inte det, det enda företag som gick bra, och det enda företaget hon skulle satsa på?

        det står ju ”Isabella Löwengrip kommer efter ägarbytet fortsatt att vara Löwengrips ansikte utåt och Pingis ska arbeta aktivt i bolaget med produktutveckling och varumärkesstrategi.”, så antar att hon kommer vara kvar i bilden ändå.

          Ja men vad ska de göra utan hennes nuna liksom… märket heter ju löwengrip och säljer pga influnserroll. Utan det inget

          ” När Expressen träffade Isabella Löwengrip i november berättade hon att all fokus skulle läggas på Löwengrip Beauty – det var där hennes framtid låg”

          Att äga ett företag kontra att ”vara kvar i bilden” är totalt två olika saker.

          De ville bara åt hennes följare alltså?

        Det är väl det bästa av två världar.
        Hon tjänar en hacka och kan fortsätta åka in till kontoret och leka företag fast slippa ansvar.

        Äh Pingis vill ut och Bella förstår att hon inte kan köra själv. Stor skillnad på att vara ägare vs anställd.
        Synd om man nu inte kommer få se de verkliga siffrorna för Löwengrip 2019 i juni eller när det nu är. Antar att dom försvinner i nya ägarnas siffror? Någon som vet och kan?

    Sanningen är den att det inte är så många som faktiskt försvarar IL beteende som man gjorde förr, hon har förlorat väldig många läsare och kunder! Tråkigt för henne att det slutade såhär. Men slutligen tröttnar även hennes fans

    Camilla!!! Spill us the tea angående detta: https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5e4bf94918c1ed00180ab611

    Hej!

    Kan man inte komma åt instagram från sin vanliga dator längre?

    Ot jag veeet, men jag gillade att kolla från datorn.

      eh jo? funkar fint https://www.instagram.com/

    Kladd o kräm är sålt.

    Känns som Bianca o Kenza blir bara populärare, äkta vara är alltid bäst!

    Sjukt kul med Bella som anställd eller vad hon nu är…..

    Universum som är bror duktig.

    kan du inte granska tunnelbanenettan på instagram? hon blockar alla som påpekar att hon glömmer markera sina samarbeten. hon har bla gjort för fillers…

    Paow som ska operera näsan nu i ett samarbete. Synd hon har ju så fin näsa som hon har men kanske får hon även bra betalt för det.

    Inte lätt att veta hur de ska göra rätt, så många olika bud och versioner om hur det ska vara och markeras. Enklaste är väl att bara skriva reklam då.

    Kolla in bloggen och instagramtjejen minnaelisa, inte ett rätt av hur man markerar reklaminlägg eller samarbeten.

    Det blir inte olagligt att skriva ”i samarbete med” för att Konsumentverket tycker det är otydligt. Deras övriga riktlinjer som står ovan följs. RO skulle inte fälla blogginläggen du visar på bild.

    Marknadsföringslagen säger att det ska framgå att det är en annons och vem som står bakom annonsen.

    Jag förstår inte, hur ska det stå för att vara rätt då?

    Snälla kan någon förtydliga? ?

    Nicole Rydén är också otroligt kass på att märka samarbeten. Nu senast med någon flyttfirma.

    I podden daddy issues är de också SÄMST. Berättar sällan ”den här veckan är vi sponsrade av” utan börjar med världen rant om nån burgare på max eller pulver från Oslo scinlab och avslutar med ”SÅ FÅR NI DEN HÄR KODEN ATT ANVÄNDA” eller

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.