SvDs artikel om influencers som gör reklam för olika typer av skuldsättning

SvD publicerar en mycket intressant artikel av Erik Wisterberg idag, om influencers som tjänat grova pengar på att göra reklam för olika typer av tjänster med hög risk för skuldsättning.
De tar upp namn som Margaux Dietz, Simon Sköld, Alex och Amanda Schulman, Laila Bagge, Calle Schulman och Katrin Zytomierska.
Vill ni veta mer om hur några av samarbetena såg ut kan ni klicka på respektive namn här ovan då jag länkat dem till de inlägg där jag skrivit om saken.
Även Josefin Thörnblom, Isabella Löwengrip och Mimmi Höglin har gjort liknande reklam. Gabriella Joss har gjort reklam för både Lånekoll och Anyfin.

”Hej! Vad är det för reportage?”, skriver Alex Schulman i ett sms när SvD vill ställa frågor.
När han får veta tar konversationen slut.

”Vi informerade om ett alternativ på marknaden och jag hoppas att ingen uppfattade det som att jag tycker att överskuldsättning är bra2. // Daniel Redgert i ett mejl ang reklamen för Klarna i hans och Margauxs podd.

Är det sant att du köpte din soffa på delbetalning?
Jag måste faktiskt inte svara på någonting av det. Jag vill inte vara med i artikeln nämligen. // Amanda Schulman.

Extra uppseendeväckande är det att ALLA influencers som journalisten Eric Wisterberg kontaktat vägrat svara på frågor om sin medverkar, alla utom en – Katrin Zytomierska.
Jag tycker fortfarande att samarbetet är klandervärt, men får ändå en viss respekt för henne som inte duckar och gömmer huvudet i sanden.
Hon står i alla fall för sitt samarbete, vilket än mer än man kan säga för någon av de andra tillfrågade profilerna.

Jag ville informera människor om att man kan ta ett lån för göra saker i sitt liv som man drömmer om, men som man kanske egentligen inte har råd med.

Hur ser du på din roll i problemen med överskuldsättning?
Jag tycker att individen behöver ta sitt ansvar. Jag kan som influencer inte hela tiden se till de små grupper som inte klarar av att hantera olika saker. Det gäller så otroligt många saker, som alkohol, bantning, och spelmissbruk. // delar av Katrin Zytomierskas svar ur SvDs artikel

Att  använda sig av felaktiga påståenden, eller ljuga är det ett brott mot marknadsföringslagen.
Kartin erkänner till SvD att hon inte tagit några lån, vilket jag skulle gissa är detsamma för alla influencers som tas upp i artikeln.
Exempelvis målar ju Calle Schulman upp i sin reklam för Bynk att han lever från lön till lön och tog ett lån hos dem för att inte gå i personlig konkurs och både hans bror Alex och svägerskan Amanda menar att de betalat för en bastu respektive soffa på avbetalning.

Ingen trodde dem då, och jag skulle gissa att det är samma sak idag.
Fantastiskt att dessa omoraliska samarbeten ÄNTLIGEN börjar granskas mer ingående. Det går inte snabbt, men det går framåt! 🙂

Tack för tips!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *