Problematiskt med offentliga personer som uppmuntrar till plankning?


Att varna för SL-kontrollanter ligger inte på samma nivå av idioti som att varna för poliskontroller, men nog hamnar de på samma dumdumlista som även den sticker iväg i olika underkategorier.

Att planka – nivå 1 av idioti (och då menar jag för alla er som utan problem KAN betala för att åka men som högaktningsfullt skiter i det)
Att varna andra plankare för kontrollanter i en specifik grupp på Facebook – nivå 2 av idioti.
SL har hävdat att plankningen kommer kosta dem mellan 1 miljard, upp till 1.5 miljard för 2020 – pengar som hade kunnat gå till allt ifrån upprustningar av tåg till bättre säkerhet och trygghetslösningar för oss resenärer.

Inlägget här ovan kommer från en av dessa grupper på Facebook, där plankare varnar andra plankare för SLs kontrollanter, och är skrivet av en offentlig person som gjort sig känd för den breda massan genom Melodifestivalen, där hen bland annat vunnit den svenska finalen tillsammans med sin grupp.
Jag har ställt frågan till artisten – om hen, som offentlig person, inte ser något problem i att uppmuntra till plankning på tunnelbanan – som beräknas kosta SL flera hundra miljoner kronor under 2020?
Jag har inte fått något svar.

Vad tycker ni om plankning? (Återigen, min pekpinne riktar sig mot er som KAN betala för er, men som ändå väljer att skita i det)
Jag tycker det är idioti, men det finns säkert de som tycker annorlunda. 🙂

Tack för tips!

375 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Drabbar även de som redan betalar för sig i form av höjd avgift….

    Planka är något man på sin höjd gör när man är ung och fattig

      Nej, inte ens då. Då tar man cykeln!

        Eller så får man stanna hemma 🙂

          Detta förutsätter att du har möjlighet till att använda dig av andra alternativ. För personer som bor längre ut där mycket är glest är det ganska orimligt att begära att man i så fall ska gå 2 timmars prommenad som annars skulle ta 10-15 minuter med buss.

          Nu plankar jag inte själv utan jag tänker på de med en mycket sämre ekonomi i mitt område. För en 13-årign att isolera sig från vänner för att hans ensamstående förälder inte har råd att betala 50 kr (25kr dit, 25kr hem) varje gång han vill träffa en vän käns lite orimligt i min mening. Men som Camilla sa, hon syftar inte på de som inte har råd, någontign som du dock verkar göra.

            Barn och ungdomar brukar få kort till kollektivtrafik gratis, för att ta sig till och från skolan. Har man försörjningsstöd kan man i de allra flesta kommuner få kollektivtrafikkort utöver försörjningsstödet.

              Nej, alla får inte gratis kort som går i skolan.

                Fast det är inte en mänsklig rättighet att kunna åka in till stan för att träffa vänner? Med det inte sagt att det inte finns nödtillfällen där jag anser att man som medmänniska kan se mellan fingrarna, men att träffa kompisar skulle jag inte klassa som ett sådant. Haha.

                Undrar också, av intresse, var ska man dra gränsen för vem som är så fattig att den är berättigad att planka? Berättigad att snatta? Berättigad att sova i bostadsförmedlingars trapphus?

                  …. Ta springnota på restaurang, smita in på bio, eller smita in på gymmet för att träna gratis, göra sig skyldig till försäkringsbedrägeri?

                    Samlad bedömning av samtliga omständigheter i det enskilda fallet?

                  Det är väl ändå nån form av rättighet att kunna ta sig till jobbet? Många pendlar långt till jobbet kollektivt. Bara för att man har ett jobb betyder det inte att man kan strö tusenlappar runt sig. Där jag bor går månadskort för två vuxna på ca 2000 i månaden.

                    Då får man antingen bo nära så man kan gå/cykla till jobbet, eller se över sin ekonomi. 2000 kr/månad för 2 personer att ta sig till och från jobbet är ganska billigt, tänk på oss som inte kan resa kollektivt utan måsta ta bil, det kostar betydligt mer än 2000 kr för 2 bilar.

                      Om du inte har råd med två bilar, så får du antingen bo så nära att du kan gå/cykla till jobbet, eller se över din ekonomi.

                      Men alla har inte möjlighet att välja var bostad och arbetsplats ska ligga? Ska man säga upp sig och gå på a-kassa istället?

                      I Stockholm blir det här ju lite av en omöjlig situation för personer som jobbar inom låglöneyrken då SL-korten blir dyrare och de billiga bostäderna oftast ligger långt ut på kollektivtrafikslinjerna, särskilt då utförsäljningen av hyresrätter fortsätter. Ska innerstadens jobb och bostäder enbart vara till för högavlönade?

                    Ja och?

                      Till månadskort för två personer som kostar 2000.

                      Men två personer som jobbar och behöver månadskort för två har ju två löner? Vad är poängen?

                    Då har ni ju 2 löner också.

                      Tror du att alla har lön på över 20000? Avgifterna för kollektivtrafiken är för höga, punkt slut.

                    Vadå rättigheten att ta sig till jobbet?? Vi betalar 1850 per person per månad för att pendla kollektivt till jobb
                    Vem skall betala det om inte vi, förklara gärna?

                      Ok vill du hellre betala soc- bidrag till den som inte har råd att ta sig till jobbet?

      Det är som vilken annan tjänst som helst, betala eller välj ett gratis alternativ. Jag går ju inte frisören och vägrar betala för att jag är ung och fattig?

        Nä men jag laddade hem min favoritmusik och film då jag var ung och fattig. Gjorde inte ni?

          Nope

            Jasså, var du den enda i ditt kompisgäng som köpte filmer och serier på dvd innan laglig streaming blev stort eller?

              Jag också mvh modem. Say no more

                Vadå rättigheten att ta sig till jobbet?? Vi betalar 1850 per person per månad för att pendla kollektivt till jobb
                Vem skall betala det om inte vi, förklara gärna?

          Mhm inget svar? Aja då vet jag era hycklare?

            Har aldrig laddat hem en låt eller en film olagligt, överlevde ungdomsåren ändå. ?

        Tunnelbanekortet är för dyrt. Och nya vagnarna har mycket mindre sittplatser. Nej jag är inte nöjd med SL.

          Menar du mindre eller färre? Frågar uppriktigt för har inte åkt på ett år.

          Svenskar är ju världens mest bortskämda folk, hahaha!

          Om sittplatserna är mindre borde det ju vara plats till fler..?

          Det är klart att man önskar att det vore billigare att åka… men bara för det kan man ju inte låta bli att betala för ngt.

        Fast jag lägger inte 1000 i månaden hos frisören. Skulle gärna göra det om jag hade råd! Men det måste jag välja bort. Att ta mig till jobbet kan jag inte välja bort, speciellt inte som låginkomsttagare.

    Jag brukar roa mig med att stanna direkt innanför spärren, så att plankare kläms mellan ”dörrarna”. Lika kul varje gång!

      Haha, jag med, fan vad sura dom blir då, plankarna ?

        Haha nej ni ser bara ut som sura idioter när ni gör det. Vi kommer förbi ändå:)

          Alltid får ni något blåmärke på köpet, vilket gläder mig hela dagen!

            Man får inga blåmärken av att fastna i spärrarna haha. Testa själv vettja!

            Ang varför jag åker gratis medan andra måste betala.

            För att jag tycker att det är en för dyr tjänst att betala för.

              Man får hoppas att du åker på en rejäl bot en vacker dag.

          Varför har du rätt att åka gratis medan vi andra måste betala?

            Måste betala? Planka själv om du inte vill betala.

              Låt mig gissa, du röstar på Vänsterpartiet?

                Det är alltid Vänsterpartister som plankar av någon anledning. Folk med vidriga ideal beter sig väl därefter. Mottot är ju att någon annan ska betala.

                  Nja, Victoria Kawesa (FI) gjorde samma sak. Lyckades även bli åtalad för både misshandel och upphovsrättsbrott.

                    Haha, är inte FI och V i princip identiskt usla

                  Nej, jag har röstat på KD och Moderaterna hela mitt liv, och plankar eller åker rabatterat alltid. Har gjort sen jag var 18, är snart 32. Tycker det är för dyrt med ett fullt månadskort, och jag behöver ett månadskort eftersom åker t-bana dagligen.

                  Kan lugna er med att jag åkt på min beskärda del av böter under åren!

                  ”Socialism is great until you run out of other peoples money.”

                    Härligt att citera någon som tyckte det var okej att gruvarbetarna skulle svälta!

                Jag röstar på moderaterna. Jag bryr mig inte ett jävla pissdugg om ungar plankar, det är unga människor. Sluta oja dig så mycket.

                  LÖGN. Finns inte en chans att en moderat tycker det är okej att planka ?

                    Jag bryr mig inte om det, blir mer upprörd över hur ni som kommenterar här är såna godhetsknarkare än vad jag bli av folk som plankar. Att andra som röstar på moderaterna bryr sig har inte med mig att göra.

                      Godhetsknarkare??!! För att man vill att folk betalar sin biljett som alla andra?
                      Där gjorde du en riktigt tankevurpa.

                      Det är persontypen som skriver dessa kommentarer om plankarna som är godhetsknarkare och det lyser igenom. Förstår inte hur du inte ser det.

                Solidaritet. Hört talas om det?

              Finns något som kallas för ”samvete” och ”solidaritet”. Verkar inte vara något för dig.

                Solidaritet genom att vara medhjälp till något som inte är lagligt? Ansvar, mognad och respekt för regler och lagar verkar inte vara något för dig.

                  Tror att du missade att jag svarade på plankkramaren 18:59 …

                Men herregud att ni orkar vara upprörda över något sånt här. Åh vad duktiga och solidariska ni är då, 100 godhetspoäng till er.

                Det kallas vidrig socialism.

                  Vidrigt med subventionerad sjukvård och utbildning 🙂 Synd att du inte tog vara på det senare

              Struntar du i att betala i butiker också? Spring-nota på restaurangen kanske?

                Ja precis, eller dela ett netflixkonto med en kompis?? Inte sopsortera 100% korrekt (blir dyrare för grannarna som gör det helt rätt om du slarvar, glöm inte metallocket på glasburkarna etc)???, anväder adblock??

                Förstår inte folk som inte gör precis allt rätt.

                  Att strunta i metallocket på glasburken är för sjutton inte jämförbart med att planka!
                  Folk som medvetet spelar dumma är banne mig värre än de som är dumma på riktigt.

                    Om du läser riktigt noga så tror jag att du ser att personen ovan använde en fallande skala från mer klandervärt till mindre klandervärt (metallocket var minst klandervärt) för att visa att inte alla överträdelser är likvärdiga och att nästan alla gör sig skyldiga till mer eller mindre allvarliga förseelser varje dag.

                    Om du därefter läser ditt eget inlägg riktigt noga så ser du nog att du hör till gruppen som inte behöver medvetet spela.

                    Säg det till medlemmarna i din brf eller din hyresvärd som får betala straffavgifter då du felsorterar.

                      Eller så bor man i hus och har egna soptunnor…

                      Ja och då får man skylla sig själv om man vill felsortera och betala dyrare för soporna. Ungefär som böter, man betalar lite extra då man gör ett medvetet fel.

              Skaffa jobb så har du råd att betala, eller börja cykla, det är bra för miljön och hälsan

          Just där och då kommer ni inte förbi oss som stannar för att hindra er. Så då måste ni snällt vänta på nästa person som kanske inte tänker på att giriga idioter som dig står å lurar för att snålåka.

          Den här sura idioten brukar vända sig om, garva högt och peka finger åt er plankare. ??? älskar’t!!!! Ni blir så himla sura då!!

            Fan vad töntigt, haha

              Du är töntig ????

            Så rätt! Och de som plankar blir så härligt sura.

              Alltså nä dom blir inte sura, dom tycker ni är pinsamma.

                Det bjuder jag så gärna på, kära du. Önskar dig många blåmärken, kanske en dyr mobil i golvet också som bonus.

                  Cringe

                    Tyck vad du vill, jag blir glad när en plankares mobil åker i golvet för att jag ställer mig direkt innanför spärren. Samma sak med blåmärkena.

                      Schh

                Det får dom tycka. Men det är fortfarande plankarna som är pinsamma. Speciellt när de står där och stammar inför kontrollanter och försöker ta sig ur en jobbig situation.

                19:39 De tycker inte ”vi” är pinsamma, de skäms för att deras skamliga beteende inte gick obemärkt förbi, och nu får de stå där och vänta som en idiot medan andra kollar snett på dem… ????

                  Haha you wish. Nä, dom tycker ni är pinsamma morsor med tanttrosor och hjälm.

      Det här gläder min PMS hjärna! ???

      Jag gör detsamma. Älskar hur förvånade många plankare blir. Hatar hur de kryper upp i röven på en för att ta sig förbi spärrarna.
      Hur kan det komma sig att vissa tycker sig ha rätten att inte betala?
      Som någon skrev, gör man detsamma i butiker?

      Jag med! Nu åker jag inte kommunalt i dessa tider men annars så är det kul. Och titta argsint, skratta och säga någon förolämpande kommentar.

      Fattar faktiskt inte vad du syftar men att det handlar om folk som KAN betala men väljer att inte göra det. Har du inte råd att betala för en tjänst så ska du inte utnyttja den alls så det är precis lika illa i mina ögon.

        Så har man inte råd med tandläkare eller vårdcentral/sjukhusbesök så ska man inte nyttja det? Okej…

      Hur långt innanför spärren snackar vi? Precis efter dörrarna, eller där sensorn tar slut? Frågar åt en kompis.

        Precis efter dörrarna tvärnitar du och vänder dig om. Då står de där å trampar och vill komma in. Det tjuter utav helvete om dörrarna och vissa plankare, men bara vissa skäms lite när alla runt om börjar glo.
        Oftast får man höra att de ska köpa biljett nästa gång eller liknande men jag står kvar tills de backar. Lycka till ?

          Lika kul varje gång! Borde nästan göra ett scorecard.

          Din jävla dåre. Det krävs en försiktig puttning av dig fram, för att man ska ta sig förbi din breda ryggtavla efter spärrarna, eller tror du att plankare backar snällt tillbaka till innan spärrarna? Du är den enda som är pinsam här, stega på fram and mind your own business.

            Undra vem som är pinsam här

    Hatar när någon står och flämtar i nacken för att smita in med mig vid kort spärren, då blir jag en sur tant. Lite för att någon plankar via mig men mest nu i pandemin med att hålla avstånd.

    Ojj. Ja det är sinnes av de allra flesta. Jag kan förstå det om man är hemlös helt utan inkomst eller väldigt fattig. Men så fattiga är ju inte de här.

      Du tror inte att folk i Sverige är så fattiga att de inte har råd att lägga 1000 spänn i månaden på kollektivtrafik? Det är verkligen inte alla som har de pengarna.

    Att planka är inget annat än egoistiskt och arrogant. Att dessutom göra det genom att smita in bakom ngn annan okänd och betalande resenär är fan höjden av ngt som jag inte ens kan sätta ord på.

      Men vem bryr sig vad andra gör? Vad har hänt med dig? När blev du en surkärring? Förr hade du aldrig brytt dig.

        Jag har alltid varit en surkärring ?

          Vill du verkligen vara det då?

            Inte fan blir man glad när andra plankar.

              Det är väl en viss skillnad på att bli lite irriterad, men att skriva kommentaren ovan. Aj aj aj.

        Så när du får inbrott hemma så bryr du dig inte eftersom du inte bryr dig om vad andra gör trots att det drabbar dig?

        Gut! Vad har du för adress och när är du på jobbet? Eller du kanske inte har ett jobb? Det är därför du plankar? Fattighjon.

          ”Rimlig” liknelse

            Ja?

          Jag plankar inte. Jag förstår bara inte hur ni blev ”think of the children” människor som sätter kaffet i halsen över att folk plankar och snattar.

            Snattar är dock värre än att planka, för ska alla snatta ”lite” blir det i slutändan ganska mycket pengar, vilket påverkar butiken ekonomi negativt, och i värsta fall kan butiken tvingas stänga om dem inte går runt ekonomiskt. Så där påverkar ditt agerande den enskilda butiks ägaren och eventuella anställda.
            Bättre om du skaffar jobb och betalar för tjänster som kollektiv trafik och för varorna i butiken.

              Du behöver inte förklara konsekvenserna av snatteri för mig. Jag förstår dom gott och väl, det jag som sagt inte förstår är hur man kan reagera så starkt på att andra människor inte följer lagen.

                Sverige är ett socialistiskt land med ett socialistiskt mindset, klart folk håller på så här.

                Det är för att man inte förstår lagens syfte eller tillkomst och för att man inte inser att mer eller mindre alla vuxna människor är brottsliga i någon mening. För inte så länge sedan var det ett inlägg på bloggen om att ta saker som någon lämnat i soprummet. Då var det inte särskilt många som insåg att de gjort sig skyldiga till brott genom att ta egendom därifrån.

          Men lägg av att använda någons ekonomiska situation som skällsord, så unket? Bara för att man är fattig betyder det inte att man plankar och bara för att man har pengar betyder det inte att man betalar för sig.

          Bor du i kollektivtrafiken eller?

    Nu som student åker jag, enligt mig, på rimliga priser med sl, fullt pris är helt galet dyrt. Så trist plankning gör att det stiger dessutom.

      Tycker att ni i Stockholm(om det är där du bor) har väldigt bra priser på kollektivtrafik, hos mig kostar ett Länskort 1606:-/månad och då är det ont om avgångar under exempelvis helger om du bor utanför Östersund

        Oj va dyrt? Man ska väl ”locka” folk att åka med buss/tåg istället för köra bil. Då är ju inte dom där priserna så lockande att betala varje månad.

          Det där är ett av huvudargumenten bakom idén om plankning. De som plankar anser att staten fördelar resurser till förmån för bilanvändning istället för kollektivtrafik.

            Men då borde man planka mindre i Stockholm jämfört med andra delar av Sverige?

            Fast det argumentet håller ju inte i Stockholm. Kostnaden för en helt suveränt utbyggd kollektivtrafik är såklart enorm, vi kommer extremt billigt undan.

              Jag funderar mest på hur någon kan tycka sig ha rätt att resa gratis när alla andra får betala?
              Vad har man för försvar? Bara att man är idiot?

                Jag tror de menar att kollektivtrafiken borde finansieras av skatteintäkter, exempelvis genom att fördela om statens spendering bort från infrastruktur som gynnar biltrafik till förmån för investeringar i kollektivtrafik.

                Jag är alltså inte plankare och tycker deras argument har betänkliga brister, men man måste ju fatta vad som ligger bakom.

                  Bortsett från bristerna i själva tänket (skatteintäkterna för att finansiera ska tas från vilken sektor då? Sjukvården? Lag och ordning?) så borde man väl isf rösta på ett parti som är för? Jag kan ju inte gå och stjäla äpplen på Ica för att jag personligen tycker äpplen ska vara ”gratis” och skattefinansierade.

                    Från vägbyggande och satsningar på biltrafiken så klart… Vet ni vad den jäva ”Förbifart Stockholm” kostat och hur mkt den förstör??

                      Vi har faktiskt demokrati i Sverige. Det är vad majoriteten i Stockholm vill lägga sina pengar på.

                      Tror ingen däremot vill använda sina skattade pengar för att finansiera plankarnas biljetter…

                      Bekostar inte bilisterna sina egna vägbyggen, genom otroligt höga skatter som bilåkandet innebär? Kollektivtrafiken är hårt subventionerad med statliga medel. Kanske folk ska betala fullt ut vad SL-kortet kostar, så blir det rättvist. Och mer pengar till staten.

                    Jag tror det i första hand är från det jag nämnde, alltså skatteintäkter som används för att gynna biltrafiken. I andra hand kan jag tänka mig att det finns en klasskomponent, så att man vill att olika typer av skattelättnader som främst gynnar höginkomsttagare slopas och att dessa skatteintäkter läggs på kollektivtrafiken, men det är bara en gissning.

                      Idiotiskt. Vi har demokrati i Sverige. Rösta på Vänsterpartiet nästa val. Eller engagera dig och se till att få tillräckligt många att rösta på dem.

                      Jag plankar alltså inte och håller principiellt inte heller med om argumenten för det. Din jävla idiot.

                      Ha ha oj kan du inte ens hantera att en människa som uppenbarligen bara förklarar för dig varför folk gör som dom gör utan att gå i taket?

            Iofs betalar ju bilägarna rätt mycket skatt

              Tycker inte jag betalar särskilt mycket skatt på min bil.
              Sen hade en skattefinansierad kollektivtrafik kostat väldigt mycket mindre per person för de allra flesta. Bara höginkomsttagare som hade fått betala mer än vad biljettpriset är idag. Dessutom borde kollektivtrafiken vara gratis eller billig på grund av miljöskäl. Och till er som kommer skriva att ”varför ska de som inte använder kollektivtrafiken vara med och betala” så betalar jag skatt till barnomsorg, skola, att folk ska kunna vara föräldralediga osv trots att jag inte tänker skaffa barn.

        Herregud vad dyrt!

        Det är helt sant, vi i Stockholm är sjukt bortskämda med bra och billig lokaltrafik. Jag blir typ chockad när jag åker ut på landet och bussen kanske går en gång i timmen för 55 spänn ? ändå plankar folk här, helt absurt.

          Fast jag tycker inte vi i Sthlm har billig kollektivtrafik, det är andra städer som har för höga priser och ja då ser ju vårat billigt ut såklart men det ska vara billigt att åka med kollektivtrafiken och dyrt att ha bil.

            Och hur mycket bilåkning får du för vad ett månadskort kostar?

              Knappt två fulla tankar. Det kommer man en bit på.

                Värdeminskning på bilen? P-avgifter? Kostnad för besiktning? P-böter? Service? Reparationer?

                  Under en månad dessutom.

                  Värdeminskning, service och reparationer kan du ju inte ta med i beräkningen i detta fall. Det är kostnader för att du äger och förbrukar en tillgång. Det är inte kostnader med direkt koppling till statens handlingar.

                    Nu svamlar du. Vadå bara räkna med bensinen som en kostnad? Vore kul att se din budget om du har bil.

                  Så jävla värt det. Och att idiotierna inte tagit bort trängselskatten när de uppmanar folk att inte åka kollektivt är ologiskt

                    Bra med trängselskatt!

              Ska man passera tullarna och parkera i stan räcker det väl till tre fyra resor med bil. Jag är dock så trött på tramset ovan om att månadskort är dyrt och att man inte betalar för att man vill ha det via skatten. Dessutom att prata om att bilägarna ska betala ner. Förstår du hur mycket skatt en som kör bil betalar? Skatt, enorm bensinskatt, tullar och gud vet vad. På redan skattade pengar!

                Varför dessa jävla straff av folk som kör bil? Är så ajukt trött på att bilägare ska straffas med enorma kostnader för att de bara kör bil.

                  Är frågan seriös? Hört talas om klimatet?

                    Fast ska dem göra det omöjligt att köra bil, då får dem fixa kollektiv trafik som funkar i hela Sverige, inte bara i Stockholm.
                    Jag bor på landet, 45 min promenad till busshållplatsen, inget regn eller vindskydd så inte kul att stå där och vänta på bussen under hösten/vintern/våren. Sedan går det 1 buss var annan timme på morgonen och em, mitt på dagen och kvällen går det var 4:de timme, senaste bussen går hem kl 19,30 så man kan aldrig vara ute sent med kompisar, och på helgen går sista bussen hem kl 17,00.
                    För att ta mig till jobbet måste jag åka 3 olika bussar, totala restiden blir då 2 timmar till och 2 timmar från jobbet, med bil tar det 30 min enkel väg.

                    + att händer något akut så man måste ta sig till akuten är bil ett måste när man bor som vi gör.

                    Skulle det går att resa kollektivt enkelt skulle nog många fler göra det, men kollektiv trafiken för alla som inte bor i Sveriges 4 största städer gör det inte möjligt att resa kollektivt.

                    Ja det har dem, och de förnekar det.

                      Vem förnekar klimat problemet? dem som anser att det är en mänsklig rättighet att flyga på semester 2-4 ggr/år? ja jag håller med, dem måste verkligen sluta flyga så mycket.

                      Det håller jag med om.

                      Kör mindre bil och dra ner på flygresor/nöjesresor.

            Det är ju svinbilligt med kollektivtrafik i Stockholm jämfört med vad den kostar reellt?

            Det är ju dyrt med bil! Men har du den redan ändå så förstår jag att man väljer bilen…

              De snor väl bilen & skiter i parkeringsavgifter (bilar & parkeringsavgifter borde vara skattefinansierade i deras fantasivärld). Då blir det billigt, på två tankar kommer man långt!

                Nej, nej, det där är ju precis tvärtemot vad de säger. Plankarna vill inte att offentliga medel ska användas som incitament till biltrafik.

                  Ok nu är jag med. Fast vad är då den logiska kopplingen till att förstöra kollektivtrafiken genom att vägra betala? Låter helt orimligt.

          Dessutom är väl lönerna i snitt högre i Stockholm än ute i landet

            Jo men hyrorna är oftast dyrare i stockholm än ute på landet.

        Betalar 900jr mån och bor då 1,4 utför stan i s-vall, snordyrt!

          Flytta dit det inte finns kollektiv trafik så du är tvungen att ha bil, sedan kan vi komma och prata om dyrt. Om jag kunde resa till och från jobbet för 900 kr/månad skulle jag vara såååå glad

    Vet inte om det är plankare eller snarar POC som personen ifråga vill varna. Kontrollanter och ordningsvakterna har ju en tendens att ha en specifik målgrupp i åtanke när de gör sina slumpmässiga kontroller.

      Klart att kontrollanterna vill fånga upp så många plankare som möjligt, men att de skulle släppa förbi svennar och stoppa POC tror jag inte på. De kollar alla. Däremot har jag uppfattningen att fler POC plankar än svennar. Det bygger jag på det jag ser.

      ”Alla som går igenom spärrarna” var det ju? Hur kan du få det till en antirasistisk aktion?

      Men gud. Är man inne i de grupperna är man det sannolikt mest för att slippa betala och inte för att SLs kontrollanter är så oerhört farliga. Det är ju biljettkontrollanter det varnas för och inte vakter.

      Den större delen av kontrollanterna är Poc…

      Vad står POC för?

        People of colour!

    Kan vi också sen nämna att Rebecca Stella genomförde sitt influencer-event, men ställer in sin grand opening på fredag. :)))) Klart man inte ställer in influencer-eventet liksom. Sen kan ju resten beställa det alla influencers hypar online.

      Fattar ingenting?

      Ja? Skulle hon ställ in hela sin marknadsföring? Eller vad menar du?

        Hen menar väl att det e dubbelmoral att ställa in det ena men inte de andra

          Va?

          Varför skulle det vara dubbelmoral? Det första eventet kunde hon genomföra på ett coronasäkert sätt, det kunde hon inte med det andra så därför ställde hon in. Ansvarsfullt i min bok.

    Men gud. Låt folk planka om dom vill.

      Motivera.

      Vill du betala för dem så vi andra slipper? Vad fint av dig, tack.

      Nej, Ellen, det tycker inte jag. Vi har demokrati i detta land vilket innebär att plankarna kan rösta på vänsterpartiet i Stockholm. De vill nämligen ha billig/gratis kollektivtrafik i länet.
      Som det nu är snyltar plankarna på oss andra.

        Ingen kan åstadkomma ”gratis” kollektivtrafik. Tyvärr, det vore toppen. Men även vänstern måste ju hitta ”nån” som betalar.

          Ja, skattemedel.

            Och var kommer skattemedel ifrån tror du?

            Okej. Du inser såklart att skattemedel betalas av nån. Nästa fråga, vilken sektor vill du ta ifrån? Vård? Skola? Omsorg?

              Jag tror att de vill att dessa skattemedel ska komma från de skattemedel som idag används för att gynna biltrafiken.

                Gynna biltrafiken?
                Jag som bor på landet och jobbar femskift i Sthlm city är beroende av att kunna ta bilen till jobbet. (Tar annars1,5 enkelväg med kollektivtrafik)
                Tro mig. Jag gynnas INTE!
                Jag betalar extraskatt för att jag kör på vägarna, skatt på dieseln, trängselavgifter som bara höjs och parkeringsavgifter som också bara höjs.
                Så sitt ner och var tyst tills du vet vad du pratar om!

                  Hm förlåt. Jag läste för snabbt och läste att det var du 19:15 som tyckte man skulle ta från biltrafiken.
                  Du fick ta min ilska ?

                  Har du tänkt på att politiken sällan fokuserar på glesbygden? Dessa saker du beskriver handlar i stort sett om det, inte beskattning på grund av att du äger en bil. Vad kul att du har råd att ta körkort, köpa en bil och använda den så pass ofta som du gör – alla har inte det! Nästa gång kan det vara bra att sätta saker i perspektiv så kanske du förstår varför andra beter sig som dom gör, kanske inser du också att det finns orsakssamband som gör att du har turen att äga och ha råd med bil tex!

                    Tur att äga och köra bil? dem flesta studerar väldigt hårt för att få sin utbildning, få sitt jobb, jobbar hårt för sin lön, och prioriterar sina pengar rätt så dem har råd att ha saker dem måste ha, tex bil för att kunna ta sig till och från jobbet. Det har inget med tur att göra, det är inte turen som gav en jobbet eller som utför jobbet så man får sin lön.
                    Det är snarare otur om man har medfödd sjukdom eller problem som gör det omöjligt att jobba. Har man inte det kan man som alla andra plugga, skaffa jobb, jobba hårt, och tjäna pengar.

                      Kanske dags att läsa på lite: http://www.saob.se/artikel/?unik=P_1843-0121.hym2

                      Kram!
                      Ps. har du tänkt på att de som plankar kanske har en medfödd sjukdom eller problem som gör att de inte har råd att betala biljetten?

                      Men sluta…99.99 procent av plankarna har råd betala för sina biljetter.

                      Till Anonym / 22:23
                      Tror du man kan få en utbildning och ett jobb utan att anstränga sig?
                      Det har inget med privilegiera att göra, i Sverige kan alla söka CSN bidrag så dem kan utbilda sig, och sedan söka jobb.

                      Och nej, har man en medfödd sjukdom som gör att man lever på bidrag och därför har dålig ekonomi, då får man se till att leva på ett sånt sätt att man går runt ekonomiskt, tex välja ett billigt boende så man har råd med mat och resa, man har inte rätt att resa gratis och stjäla mat bara för att man valt att leva över sin inkomst.

          Tänk hur fullt det hade blivit om det varit helt gratis

        Jag vill också billigare bensin och ingen trängselskatt. Vilket idiotparti röstar jag på då? Finns det ens något parti i det här jävla landet som är för att man kör bil?

          Jag vill också veta vilket parti som vill ge lägre bensin och prioritera en fungerande landsbygd.

            Rösta på SD ? eller så kan man, istället för att lyssna på populism och partipolitik, engagera sig själv! Ni verkar ju ha superintressanta idéer, kanske nästa glesbygdspartiet om ni lyckas organisera er!

              Jag bor i Stockholm din idiot. Alla som bor i Sthlm är inte för att cykla till jobbet i 15 minusgrader. De flesta v oss tar ändå bilen.

      Men gud. Låt folk slippa betala skatt. Låt folk sno mat på Ica. Jag brukar bara plocka det jag vill ha på HM och sen gå ut. Vaddå betalar ni??

        Men, hela grejen handlar ju om att de som plankar vill att kollektivtrafiken finansieras av skattemedel.

          Finns väl dom som vill att allt ska finansieras med skatt?

          Jag vill att mensskydd ska finansieras av skattemedel, kan jag gå till närmsta ICA och börja plocka på mig?

            Ja det kan du, men liksom plankarna så måste du vara beredd på att åka dit och betala böter.

          Ja fast i väntan på det kan man inte börja planka. Jag tycker vi ska ha 6 timmars arbetsdag men innan dess kan jag inte skita i två timmar per dag. Osv osv. Ingen plankar ngn annanstans än i just kollektivtrafik, tex museum. Det var rätt få som bara knatade förbi spärren när museerna tog inträde.

            Nej, jag håller mer eller mindre med dig. Fast ditt exempel med museum missar poängen eftersom förutsättningarna är annorlunda på varje plan.

            Museum är ju dock ingen direkt nödvändighet som kollektivtrafik kan vara för att ta sig till läkare, skola, jobb, dagis etc. Värdelös jämförelse.

              Fast det är ju ett annat argument. Att folk plankar för att de måste. Ovan var ju argument att folk inte behöver betala för att de vill att det ska gå på skatten.

                Nej, det är du som läser in förutsättningar som aldrig uttalades. Argumentet ovan sade ingenting om varför plankarna vill att kollektivtrafiken ska ”gå på skatten” bara att det var vad de ville.

          Toppen! Jag vill ha skattefinansierade bostäder! Nu går jag och ockuperar din lägenhet i väntan på nästa val. Tjingeling!

          Det är en dålig ursäkt. Jag vill att min shopping av kläder och mat betalas via skatten. Förhör ska jag nu börja sno allt fram till detta sker. Idiotiska jävla vänsteridioter som förmodligen aldrig betalat en krona i skatt och vill leva som parasiter på oss andra.

            Sno då. Sluta vara avundsjuk på folk som får saker gratis genom att skita i lagen. Gör det själv och sluta klaga.

              Du fattar att vi andra driver för vi är inte ett sidan patrask som snyltar på oss andra.

              Ser man till att skaffa sig ett vettigt jobb har man råd att betala för sig. Nu åker jag bara taxi i dessa tider så slipper som tur var se de äckliga plankarna men hädanefter när jag åker kommunalt ska jag göra allt för att göra det besvärligt for dem. Drömmen är ju om de fastnar i spärrarna och skadar sig. Då kanske de kan lära sig en läxa om att man ska betala för sig.

                Du behöver inte ha ett ”vettigt jobb” för att ha råd med SL.

                Det där är ju helt sjukt.. Vilja att andra skadar sig för att de PLANKAR?! Wow…

                  Det där är ju helt sjukt.. Vilja att andra betalar när de PLANKAR?! Wow…

                  Och ”äckliga plankare”. Goda människor härinne va? Duktiga goda människor som minsann gör rätt för sig. Ni påminner lite om ”they took our jobs!!!!” människor.

              Exakt så tycker jag också.

            Jag röstar vänster. Har betalat skatt i hela mitt liv och har aldrig haft något bidrag. Dessutom haft tur med hälsan så har inte haft stora summor med sjukersättning heller.

              Sorgligt att de här plankarkollektivet gör att vänstern tappar typ alla sympatier ? Vad är det för märklig ideologi som bedrivs?

          Då kan dem cykla om dem nu inte vill betala…

            DE! De de de.
            De är det oftast i början av texten och dem på slutet… De såg oss. Vi såg dem.
            De där det skulle stått jag, dem där det skulle stått mig.

              Dem, Dem, Dem, Dem, Dem 🙂

                Dum, dum, duuummm …

              Hon gör det med flit vid det här laget för hon tycker hon är såååå cool då.

      Men då får de oxå betala om de åker dit.. så varför varna andra?!
      Är det okej att sno i affär oxå?

    Behövde namnet verkligen döljas här? ?
    Vem är det?

      Så många grupper har ju inte vunnit Melodifestivalen…

        The mamas, The ark och fame senaste 10 åren. Borde gå att köra uteslutningsmetoden om man är intresserad av det.

          20 åren menade jag dock.

          Friends och Afro-Dite också ☺️

    Polisens trafikkontroller finns för att skydda allmänheten från farliga förare. SLs biljettkontroller finns för att skydda SLs profit, för att ge dem mer intäkter, och för att SL ska kunna ha någonting att skylla på när de höjer biljettpriserna (vilket inte beror på plankare, biljettkontrollerna, spärrarna och alla andra kostnader för att upprätthålla avgiftssystemet kostar avsevärt mer än den uteblivna intäkten från plankare).

    Att jämföra dessa är häpnadsväckande.

      Nej, J. Du har helt fel.

      Profit. Du vet vilka som driver lokaltrafik va?

        Ja, den jämförelsen haltar betänkligt. Å ena sidan liv och hälsa, å andra sidan förmögenhet.

        Däremot är jag nyfiken på om man faktiskt har gjort någon typ av uppskattning av kostnaderna du nämner. Alltså kostnaderna för att upprätthålla och verkställa biljettsystemet jämfört med kostnaderna i förlorade biljettintäkter.

        Om vi pratar SL så drivs det i bolagsform, med flera involverade företag.

      Läst ditt inlägg fyra (!) ggr men förstår fortfarande inte poängen. Menar du att SL borde lägga ner sin verksamhet? Alla kan gå i stället eller åka bil eller cykla? Vill du inte ha kollektivtrafik?

      Plankningen i Stockholm i år beräknas till 1 350 miljoner kronor. Klart som fan att de pengarna behövs. Du som plankar ser till att vi som betalar för får ett högre biljettpris. Tack för det, din snikna lilla människa.

        Vad kostar biljettkontrollerna?

          De skulle kosta noll kronor om folk slutade planka.

          Kontrollanterna kostar kring 42 Mkr, de avgifter som fås in är ungefär 22,5 Mkr (de skriver ut för 50 mkr men hälften betalar inte lr överklagar)
          3,2 procent av resenärerna betalar inte för sig=280 Mkr i intäktsbortfall för SL.(Intäktsbortfallet på 280 miljoner kronor utgår från att plankare skulle ha betalat en enkelbiljett för 45 kronor eller 32 kronor om denne är minderårig, pensionär eller student.)
          Gäller 2018, siffror från DN 2019-05-07, källa SL

          Hade inte definits hade ännu fler plankat plus att de ger väl böter oxå eller?!

        Fast de där siffrorna är skeva. https://planka.nu/2020/10/20/sls-fantasifulla-forluster/

        Säger inte att Plankas nummer stämmer heller, med 1350 miljoner är det då inte, det säger sig självt. Det är för att chocka.

          Tur att du är opartisk.

        Varsågod 🙂

    Såklart att man inte ska planka o att uppmana till det är lite som att uppmana att snatta eller annat dylikt. Idioti.

    Alltså använder man en tjänst ska man betala för den. Förstår inte orimligheten i det. Om det inte passar får man väl skaffa bil eller cykel eller röra arslet från punkt a till b.

      Men nog har du laddat hem en film från piratebay då du var yngre.

        Det är inte barn som plankar. Det är vuxna som skiter i att de vältrar kostnaderna på andra.

          Det är inte bara barn som laddar/laddade hem saker heller. Förstår inte vad du menar. Är det okej för barn att planka?

            ”då du var yngre” = minderårig i min värld. Sorry om det inte är så i din värld.

              Straffmyndig över femton. Femton är väl ungt, eller?

                Har man fyllt 15 känner man till skillnaden mellan att göra rätt och göra fel. Allt annat är att pissa på dem som gör rätt.

                  Juste när du var femton så gjorde du allt rätt, jag hade glömt bort vilken perfekt människa du är och alltid varit.

                  Ja, antingen det eller så är du en vidrig osympatisk hycklare som aldrig kommer erkänna att du har gjort fel.

        Nej jag har faktiskt aldrig gjort det, var sjukt oteknisk och rädd för virus efter att jag kraschat ett antal datorer. Jag köpte skivor (sjukt va) och jag är ändå född på 90-talet. Och även om jag gjort det hade det aldrig fallit mig in att planka.

    jag kan knappast va den enda som inte betalat för att åka buss sen corona började och man kliver på i bak?

      Nej men då får du ju ta risken att möta en kontrollant.

      Säkert inte.

      Det fungerar inte längre. Du måste blippa din reskassa någon annanstans innan du kliver på bussen. ”Amändetgårjuinte” = använd SL-appen för att betala din resa.

        Nu kommer de ju också sätta in plexiglas vid föraren så att folk ska kunna gå på i fram och börja blippa igen.

      Bara för att man får gå på bak i bussen så betyder det ju inte att det är ok att gratisåka.
      Om det inte finns någon som stoppar dig om du snattar på Ica så betyder det ju inte att man får göra det.

      Jag har inte åkt buss mer än två gång gånger sen Corona började… betalade båda gångerna!

        Dukti

          Har ju iofs tur att jag inte behövde ta mig någon längre sträcka varje dag.
          Tuffare för dem som bor utanför storstan…

    Jag har ingenting emot att folk plankar, och förstår det till 100 %. Släpper gärna med folk i spärren bakom mig och sinkar alltid kontrollanter när de ska kolla mitt kort. Priserna är hutlösa och ett kapitalistiskt bolag kommer inte att sänka priserna om fler köper deras produkt … det kostar verkligen inte SL någonting att folk åker med utan att köpa biljett. Det som däremot kostar är alla dessa kontrollanter och vakter – hade de dragit in på biljettkontroller hade de också kunnat sänka priset och därmed göra biljetterna tillgängliga för fler människor. Längtar tills Stockholm, och resten av Sverige, inför förtroendetänk i kollektivtrafiken med öppna spärrar!

      Alltså, det är intressant hur du skriver även om helt världsfrånvänt i mina ögon. Varför just SL? Stjäl du från andra kapitalistiska bolag?

      Så om man kunde planka utan att betala böter, tror du inte att alla skulle göra det då, och ingen skulle betala, vilket skulle göra att kollektiv trafiken blev orimligt dyrt, och antingen skulle kollektivtrafiken läggas ner eller så skulle skattebetalarna betala ännu mer för att hålla kollektiv trafiken igång, pengar som inte finns att lägga på kollektivtrafiken.

      ”Det kostar verkligen inte SL något att folk åker med utan biljett” ??? Var tror du man tar in de förlorade intäkterna nånstans…?

        Det är dock helt orimligt att tro att plankning är anledningen till hur mycket månadskortet har höjts. Jämför man med andra produkter på marknaden är prishöjningen grotesk.

    Tycker SL borde spara in på alla informationsvärdar som lojt går omkring på vissa stationer, Odenplan och t-centralen t.ex. De tillför ingenting, talar dålig engelska och i vissa fall dålig svenska. Vad är de till för? Har vid något tillfälle frågat om rätt uppgång och fått helt felaktig information. Överfört hur de ska hjälpa människor och har både dålig koll och bemötande. Dessutom går de ofta runt i grupp och pratar sinsemellan och inte gör sina jobb. Under Corona borde de dessutom ha munskydd när de jobbar ute i kollektivtrafiken.

      En av mina bästa vänner jobbar som det. En sak som alldeles för ofta ingår i hans jobb är att stoppa suicidala som vill hoppa, ta hand om folkmassor när det sker, dirigera vid olyckor och sjukdomsfall och mycket annat. Deras arbetsuppgift består inte enbart av ”information”.

    Ja shit vad jag stör mig på plankare. På vissa hållplatser söder om Stockholm är det mer regel än undantag att planka. Det är som en plankarkultur där folk hjälper varandra att planka, trots att de inte känner varandra. Om nån mot förmodan inte skulle få hjälp hoppar de över spärrarna. Märker jag att nån väntar in mig för att gå bakom väljer jag att inte passera spärren alls.

    Varför fattar vänsterfolk att ingenting i vårt samhälle är gratis? ”Gratis” kollektivtrafik är ingenting annat än en önskedröm. Det kommer aldrig att införas. Inse det någon gång och betala er biljett.

    ”The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”

    Hoppas förövrigt att se inför fler kontrollanter i SL-trafiken ❤️

      Varför fattar INTE vänsterfolk*

        Jag har vänstersympatier men skulle aldrig komma på tanken att inte göra rätt för mig,ingen i min bekantskapskrets heller.
        Så sprid inte fel information om att det bara är vänsterfolk som plankar.
        Historiskt sett så är det väl mest högerfolk som fifflat med skatter och inte betalat tvlicens?

          Håller med. Helt rätt ?

          Fast det är ju uppenbarligen vänsterfolk härinne just nu som anser att skattepengar ska finansiera just deras kostnader för kollektivtrafik? (Stöld & snatteri från företag och allmännytta gick också bra enligt samma förespråkare). Det är ju inte konstigt ”ni” får extremt dåligt rykte?

            Du kanske inte ska betrakta vänstern som en homogen massa.

              Det gör jag inte. Men jag får erkänna jag blir extremt anti vänster av att läsa sånt här. Sen inser jag såklart det inte gäller ”alla.” Men det blir nån nidbild av grundideologin eller det som gör att många har svårt för vänstern dvs ”jag är superegoist, kan alla andra betala för mig.”

                Fattar vad du menar, men samtidigt är din tolkning av vänsterns grundideologi (om man överhuvudtaget kan säga att det finns en sådan; det kan man nog inte) så felaktig att den i princip bara existerar i fantasin.

                P.S. Jag är inte vänster.

      Så arbetssökande som kanske inte har råd till biljett ska tvingas söka arbete nära sin bostad? (Har de inte råd med det så har de nog inte bil heller).

      Kan du trolla fram arbeten?

      Folk skulle söka sig mer utåt med gratis kollektivtrafik, på gott och ont. Är helt säker på att arbetslösheten hade minskat.

        Och hela SL:s trafiksystem skulle bli en värmestuga för allsköns slödder. Då behövs det vakter som kostar ännu mer för de som betalar skatt.

        Lägg ner. Ingen i Stockholm stannar hemma pga att SL är för dyrt…har du fixat ett jobb ”längre bort” även om det är ett riktigt skitjobb har du råd betala biljetten…

          Nja, inte säkert. Kanske dyr andrahandshyra för bostaden, ensamstående förälder med knaper ekonomi… Med mera.

          Dessutom verkar inte du förstå hur SL:s pengar fördelas. Låt dig inte luras av namnet?

          Men du som verkar kunna tackla kylan, det är bra för en vacker dag kanske du förlorar allt. Men det hoppas jag verkligen inte!

          /Betalar ibland när jag känner för det

            Ursäkta mig, jag har levt på existensminimum i flera år tills det lossnade för mig- det är därför jag vet. Det kanske finns nåt enstaka undantag nånstans men de absolut allra flesta lyckas skrapa ihop till en SL biljett. Att man inte vill prioritera den är en helt annan sak men inte fan handlar det om att ha råd för majoriteten som plankar.

              Du har aldrig tänkt på alternativ till hur den enskilde kan få ett SL-kort?
              Finns ju många lösningar.
              Hur vill du att det ska finansieras?

              Grattis till dig som skrapar! Whiii…

                Jag tycker den nuvarande, en jäkligt bra utbyggd kollektivtrafik till ett billigt pris är bra. Skatteintäkter behövs till mer behövande människor än bortskämda plankare i Stockholm. Hur tycker du den ska finansieras?

                  Hmm ja. Det har ju diskuterats i evigheter. Vad skulle hända om alla plankar? Kanske någon slags förändring? Men du får gärna planka, ingen kommer klappa dig på axeln för det? Inte ens kontrollanten. Eller ska vi sätta in lika många kontrollanter som resenärer?

                  Vad gör du om du tappar/ blir bestulen på ditt SL-kort och mobil?
                  Du skulle väl ändå inte……
                  .planka? :/
                  Säg att du är på väg till jobbet t.ex. Vilka åtgärder tar du?

          Dessutom så ersätter soc dig för utlägg du har i samband med att du söker arbete,om du lever under fattigdomsgränsen.

            Lol.

          Alla kan inte jobba heltid även om det är ett skitjobb. Det finns många omständigheter som gör att folk inte har råd med att åka men samtidigt måste.

    Såg på Zennufers senaste vlogg att hon facetimeade med Thomas Hayes (aka Skam-William) är det något mellan dem eller är de bara kompisar?

    Åh tack för tipset om facebook-gruppen! ?

      Som inte gick att hitta…

        Jag hittade, hittade två till t.o.m. som jag gått med i nu ?

          Ni som plankar, vad har ni för uppfostran egentligen? Tycker era föräldrar att det är ett önskvärt beteende? Stöttar de beslutet att tjuvåka utan att betala och göra rätt för sig? Jag undrar verkligen.

          Mina föräldrar skulle SKÄMMAS IHJÄL. Precis som jag skulle skämmas ihjäl om mina barn plankade.

            Du och jag lever i helt olika verkligheter verkar det som så det är ingen idé att jag försöker berätta för dig.

              Uppenbarligen har dina föräldrar inte lagt ner särskilt mycket energi på att lära dig vad som är rätt och fel. Men som alltid är det enkelt att vara generös med andras pengar.

                Men alltså berättade du för dima föräldrar direlt om du elöer dima kompisar gjorde nåt ni inte fick eller? Klart dom flesta föräldrar skulle skämmas.

                Eller var det ingen som frågade dig om att hänga med på nåt kul för att dom visste att du alltid sprang till mamma?

            Jag är gammal nog att mina föräldrar och deras uppfattning om mig inte längre styr mig och jag har en hälsosam relation med dom istället. Det brukar bli så när ömsesidig respekt finns! Hoppas du också kommer dit någon gång med dina egna föräldrar och dina barn.

              Så oavsett vad du gör kommer dina föräldrar inte se fel i det? tex om du snattar i affären, stjäl på HM, stjäl saker från en bil, stjäl en handväska eller mobil från någon, så kommer dina föräldrar ändå vara stolt över dig och dit beteende?

                Skillnad på skam och stolthet, jag kräver inte att de ska vara stolta över mig, men jag vet att de aldrig skulle skämmas över mig.
                Det är verkligen sorgligt med vuxna barn som följer slaviskt deras föräldrars idéer om hur saker och ting ska vara. Kanske dags att gå till psykolog?

                  Gå till psykolog för att man är uppfostrad att följa lagen, betala för det man vill ha och vara en snäll människa? Det är väl snarare fel på personer som inte har någon skam i kroppen när dem själva utnyttjar andra för deras egen vinning?
                  Även om dina föräldrar inte bryr sig så har du väl någon form av moral? hur kan du utnyttja andra och stjäla utan att själv tycka att du gör fel?

                    Gå till psykolog för att du har en osund relation till dina föräldrar, skrev jag väl?
                    Snälla, berätta mer om hur plankning stjäl från andra! Visste du att SL gick i vinst med 569 miljoner kronor 2019? Det är, om du inte är insatt i företagsekonomi, alla pengarna som blir över efter SL har betalat de kostnader som har uppstått under året. Ett företag som SL stjäl från de fattiga.

                      Kan det bero för att vi betalar flera miljoner av våra skattepengar till SL så att Stockholmare inte ska behöva betala så mycket för sina biljetter….

                      Hahahahaha helvete katten vilken knäpp du fick på näsan här va.

                    ?

                      Det var till Katten.

    Jag låter folk gå in bakom mig, ser det som välgörenhet 🙂

      Är det OK om jag snattar litet i din butik också? ”Lånar” din cykel eller något annat du har hemma?

        Hur mår dina tänder? Gnissla inte sönder dom nu.

        Visst är det okej!

        Ja, fast nu handlar det inte om att någon snor dina egna privata ägodelar – det handlar om en stat som har en skev bild på människors värde och hur pengar bör förmedlas. Ingen plankare snor från dig, det är en minimal protest som påverkar någon procentenhet av statsbudgeten.

          Det är intressant ändå att läsa hur oerhört lojala många är till företag som naturligtvis inte bryr sig ett dugg om dem.

          Men motivera dina påståenden? Vaddå för ”skev bild på människans värde” Varför ska pengar fördelas på ett sätt som passar just dig? Låter inte det egoistiskt? Är det okej att stjäla från allmännyttan? Kan jag gå in på ett sjukhus & sno en säng så länge jag inte gör det från en privatperson?

            Okej, förlåt, jag trodde du var beläst på klassamhället och skulle förstå vad jag menade! Jag menar såklart att staten inte tillgodoser alla människor på samma nivå.
            Varför ska du sno en säng för? Är du sjuk så bör du absolut ta dig in på ett sjukhus och få hjälp, likväl som att en person som inte har råd med biljett behöver få ta sig till jobbet eller skolan – eller kanske sjukhuset?

            Det heter inte stöld när man stjäler från allmännyttan. Det heter vinster i välfärden.

              Badum tss!

          Fast varför ska staten betala din biljett så då kan åka gratis? istället för att staten ska betala så stockholmare kan resa gratis, kanske dem pengarna istället kan läggas på att anställa mer personal på sjukhus så inte personalen blir utbrända och mår dåligt?

    [Borttagen kommentar]

    Kollektivtrafik borde vara gratis, SL är dumma i huvudet som lägger mer pengar på att ta fast plankare än vad plankare kostar. Jag kan betala för min biljett, men oftast har jag lite pengar och om jag har valet plankar jag. Om jag har biljett och någon frågar om de får gå bakom mig får de självklart göra det. Hur kan man bli så kränkt av detta? Världens högsta skatter och världens sämsta kollektivtrafik som dessutom är jävligt dyr.

      Hur kan du bli kränkt när andra vill att du ska betala dina resor?

      Världens sämsta kollektivtrafik? Som går dygnet runt, knappt någon väntetid öht när du ska åka tbanan. Hur kan det vara dåligt? Om den är så dålig, varför nyttjar du den för då? Köp en cykel? Gå?

      Ingenting är gratis. Om det inte är du som betalar betyder det att det är någon annan som betalar. Just någon annan är vi skattebetalare som gärna vill att våra skattemedel ska gå till att bla trygga vår välfärd, inte till att försörja plankare.

      Hahahaha! Förlåt men den var så rolig ? världens sämsta & dyraste kollektivtrafik i Stockholm ? vilka platser i världen har du besökt om jag får fråga?

        Vart skrev jag att jag syftade på Stockholm? Bor inte ens i Stockholm men har åkt kollektivt mycket där. Jag gick i skolan fler mil från där jag bodde vilket innebar att jag var tvungen att ta en buss som tar ca 45 minuter eller ett tåg som tar ca 20 minuter. Om jag skulle cykla skulle det ta 10+ timmar så nej, det går inte och hade inget annat val än att åka kollektivt. En enkelresa kostar 50 kr, visserligen är inte månadskortet särskilt dyrt varför jag köpte det under min skoltid men om jag har ärenden i den staden nu betalar jag inte 100 kr för att åka dit, nej. Tågen var oftare försenade eller inställda än inte, i bland kom inte ens bussarna vilket gav mig CSN-varning så tycker absolut att kollektivtrafiken suger. Och om du undrar vilka platser jag har besökt i världen har jag varit i runt 40 länder men brukar inte åka kollektivt när jag är utomlands.

          Jag förstår att folk som bor bortom storstäderna kan klaga, som du.
          Men folk som bor i stan?! I grundskolan får väl dessutom de flesta busskort om man har långt till skolan?!

          Ursäkta då tar jag lite tillbaka mitt hahaha. Bor du långt ute på landet fattar jag om du klagar på kollektivtrafiken men inte om du bor i Stockholms län.

          Men om du bor på landsbygden…varför klagar du då på SL?

          Fast om du reser kollektivt på landet förstår jag inte denna mening ”Om jag har biljett och någon frågar om de får gå bakom mig får de självklart göra det.” för så funkar inte kollektiv trafiken på landet…

            Jag diskuterade SL just för att huvudinslaget handlade om det? Det var en principiell poäng jag ville få fram med spärrarna eftersom så många tyckte det var hemskt att man gör så. Det känns verkligen som alla här inne inte har något liv och sitter och kommenterar på minsta lilla i stället för att fråga vad personen menar om man inte förstår. Kommer sluta kommentera härinne då det är som att diskutera med en femåring, eller en vägg eller varför inte Stefan Löfven.

      Alltså herregud vad bortskämd och världsfrånvänd ? Prova bo på landet med 1 buss på morgonen och 1 buss på eftermiddagen ??????????

        Ja och inga tåg, ingen tunnelbana glömde jag att tillägga ?

        Du förstår väl själv att det inte är kul att sista bussen går hem vid 20-21 när man är ung i en stad som ändå är relativt stor? Tycker verkligen inte det är bortskämt, borde gå mycket senare bussar än så.

          Har inte heller någon tunnelbana och tågen är inte pendeltåg utan SJ-tåg som åker längre sträckor…

      Gud. Släpp myten om de höga skatterna please.

        Här, varsågod, statistik över inkomstskatt i världens länder: https://www.weforum.org/agenda/2019/11/income-tax-around-the-world/
        ” Where do taxpayers pay the highest income taxes? In 2019, the highest income earners in Sweden pay a whopping 57.19 percent, more than anywhere else in the world. This is significantly more than the OECD average of 41.65 percent.”

    Har börjat med en ny grej. När en plankare flåsar mig i nacken stannar jag och viftar med handen åt personalen vid spärrarna och skriker: ”PERSONEN HÄR BAKOM MIG BEHÖVER HJÄLP MED ATT KÖPA BILJETT!”.

    ?????

      Vad rolig du är. Not.

        Jag gör ju bara en god gärning 😉 Jag hjälper en annan människa att köpa en biljett. Jag borde tackas! En riktig vardagshjälte är vad jag är ?

          Du är och har alltid varit en tönt. Efter åren som mobbad tar du nu revansch som en GOD människa.

            Haha ja du har så rätt! Klockren analys ? /mobboffret

              Som vanligt då.

          Åh! Det ska jag också börja med!
          Ropade faktiskt på väktarna en gång när en familj med mamma, pappa och tonårsson ville planka bakom mig vid Slussen. Det var riktigt kul att se hur livrädda de blev när två väktare kom med raska steg. Vände mig om och log varmt mot familjen när mamman förtvivlat försökte prata sig ur situationen på väldigt knagglig engelska medan pappan stirrade på sina skor.

            Du låter riktigt äcklig.

              Varför då? Har sagt till när jag sett snattare stoppa på sig något i butiker också. Det är en självklarhet.

              Vad är det för fel på dig?

            Funderade du på varför de plankade?

              Med tanke på sonens klädsel så var det inte brist på pengar i alla fall…

            Ok Karen.

      Haha ska fan börja säga så jag med. ??

      Underbart!!!

    Bedrövligt med plankning och även att en känd person beter sig på det sättet då det är samma pengasäck som till sjukvården alltså Landstinget och där behövs varje krona nu i corona tider, så skäms på sig Dinah Yonas Manna!

    OT, men skulle inte IL blogga varje dag? Efter fällningen av SR för hennes intervju har ”hon” inte skrivit ett inlägg sedan den 2 nov. Vem det nu är som skriver inläggen…

      Hon och bubbelsnubben har litet knakelibrak just nu. Så oväntat.

        Redan slut?

        Hur vet du det? Dela gärna med dig!

        Kanske är de osams om vad P skall ha i ersättning för att han skriver världens största blogg, med 1,5miljoner följare bara i Umeå?

      Äh, kom ihåg att det är excelarkets drottning vi pratar om. Hon kan vara tyst för att skapa buzz, för folk börjar ju direkt spekulera, vilket hon vill. Behöver inte betyda ett skit.

    Tack Camilla! Eftersom du tipsade om gruppen så får jag lättare att undvika kontrollanterna. Puss på dig!

      Hoppas att du åker fast och får böta. Som förälder hade jag känt mig extremt misslyckad om mina barn plankade.

        Okej. Bryr mig inte.

        Varför? Jag har själv barn men skulle absolut inte skämmas om de plankade. Jag gör ju det själv ibland ?

          Då är det ju inte så konstigt om dina barn också gör det…

          Moral? Göra rätt för sig?

    Du som plankar i Stockholm, gör du det också i andra länder? Om inte, varför?

      Ja om det är hyfsat enkelt, som i London eller i Valencia ??‍♀️ Men oftast inte utomlands eftersom jag inte känner till konsekvenserna. Hur sker biljettkontroller, av vem osv osv.

    Vad kostar en enkelbiljett i Stockholm?! Alternativt månadskort?!

      Inte åkt så många ggr sedan covid men tror 37 kr vs 890 kr. Eller har det höjts?

        930 för månadskort vuxen.

        Under första vågen corona körde jag reducerat pris trots vuxen och arbetande. Har ungefär jordens sämsta lön (till skillnad från er på öppet spår! Tänker dock ej byta jobb nu pga corona, så har vi det klart för oss) så jag körde lite fusk de första månaderna när det inte fanns kontrollanter.

          Sen har studenter, arbetslösa och pensionärer reducerat pris.

    Var helt förvirrad av begreppet planka?? Märks man bor på landet och aldrig behövt åka tåg eller tunnelbana ?

      Så larvigt inlägg Camilla! Märks att du är rastlöst. Att varna för plankare är inte detsamma som att uppmuntra till plankning. Dessutom ingen funtad människa vill planka utan man har inte fuckin ekonomin till.

    Det märks tydligt vika som är elaka härinne…

      Mm och det är dom som vill att folk som inte följer lagen ska skadas. Vad är felet på dom?

    Varför är alla så SL-vänliga här? Så många sena tåg och inställda avgångar vecka ut och vecka in, och för det ska man betala en tusenlapp?

    Om det inte vore så jävla dyrt hade folk inte plankat. Priserna är fan helt sinnessjukt. Folk kritiserar priserna ändå höjs det mer och mer för varje år.

    Har råd men lägger de hellre på strumpor om det är så. Alltid samma visa varje vinter, försenade tåg. Och bussar som saknar stötdämpare så man hoppar o far fan upp o ner. Värre än bussarna i Chile o Thailand

      Tågförseningarna har ju sällan med kollektivtrafiken att göra. Och du tror att vi för finare bussar om ingen betalar?

    Självklart ska man betala för tjänst man utnyttjar. Hur kunde jag missa att det helt plötsligt blivit moraliskt ok att planka? SL exempelvis som dessutom redan är till 50% finansierat av skatter.

    Folk tycker alltså det är asnice att åka på någon annans bekosta, och ser alltså inget fel med det?

    Med tanke på hur dyrt det är med tunnelbana så är det inte konstigt att många plankar.
    Jag är personligen med i denna grupp och varnar ofta för kontrollanter. Själv så betalar jag för månadskort då jag har råd med det, men jag känner jättemånga som inte har råd att betala SL kort för hela sin familj, ska de inte resa in till stan då eller? Jag tänker stötta de som måste planka tills lokaltrafik blivit 100% skattefinansierat. Att inte kunna resa in till stan gör liksom bara att staden blir ännu mer segregerad. Och nej, alla kan inte gå eller cykla. Vissa bor långt, och cyklar är ju inte gratis.
    Så var tacksamma för att ni har råd och låt folk planka ifred.

    Kollektivtrafiken borde finansieras med skatt. Det skulle bli billigare för alla, vare sig du brukar köpa månadskort eller några få enkelbiljetter i månaden.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.