Uteblivna julkalendrar och undermålig kundstjänst – Glossybox får svidande kritik på Instagram

Influencernas favoritföretag – Glossybox – är inte deras favorit av en slump, utan de ÄLSKAR att låta sociala mediers största stjärnor pryda omslaget till deras tidning och själva ”välja” ut innehåller i ”sina” lådor.
Med hjälp av influencerna så har Glossybox – enligt sin hemsida – nått 300 000 ”glossies” som de kallar sina kunder, och varje månad skickar företaget ut olika typer av boxar, där kunderna får prova på olika skönhetsprodukter till ett rabatterat pris.
Företaget har för vana att marknadsföra sina produkter via influencers, och i oktober och november så marknadsfördes Glossybox Adventskalender som gick att köpa för dryga tusenlappen.

Nu börjar det uppdaga sig på Instagram att mängder av kunder är extremt missnöjda med företaget och dess bristande kundtjänst.
Kommentarerna här under och som kommer från Glossybox Instagramkonto innehåller klagomål från kunder som är missnöjda på innehållet i sina boxar, att det saknas produkter, de får trasiga produkter, inga boxar alls, fel boxar, fel fakturor och ingen som helst hjälp från kundtjänst som verkar skicka ut förskrivna svar utan relevans på mailet de svarar på.
På Instagram verkar de också arbeta med samma typ av svar där alla hänvisas till kundtjänst – alltså samma kundtjänst, vars uteblivna respons är anledningen till att kunderna skriver på Instagram från första början.


Här ovan ser ni en mailkonversation mellan Glossybox och en missnöjd kund – som faktiskt fått ett svar från kundtjänst. 

Kunden är missnöjd med att fyra av produkterna inte är mer än halvfulla, någonting som verkar vara en vanlig företeelse om man läser i Glossybox kommentarsfält.
I svaret skriver de att de beklagar att kunden är missnöjd med sina produkter men att de inte har någon möjlighet att varken lämna någon ersättning eller byta ut produkterna. Alltså inte ens de som var defekta/halvfulla.
Och så var det med det.

Bild på Glossybox julkalender från facebook där den är slutsåld

Ett annat problem som uppdagat sig här nyligen är Glossybox adventskalender, som förturslanserades redan i september, och som marknadsförts av influencers på sociala medier.
Trots att Glossybox gick ut med att adventskalendern var slutsåld redan den 16 november så är det väldigt många kunder som fortfarande inte fått sina adventskalendrar – den 20 december!

Anledning till detta uppger Glossybox vara att de markerat några pallar med kalendrar fel, vilket strulat till det för företagets logistikpartner. 
En kommentar på Instagram skriver att man använde exakt samma ursäkt förra året när mängder av kunder inte fick sina julkalendrar, men att alla kommentarer om det har raderats.
Som kompensation ska kunderna ha erbjudit värdecheckar på 75 kr, men någon återbetalning verkar inte vara aktuellt utan företaget verkar tro att kunderna är intresserad av sina kalendrar även om de dyker upp någon gång runt påsk.

Här nedan följer ett litet axplock av de kommentarer som kommit in på Glossybox Instagramkonto.

Vad har egentligen influencers för ansvar här?
Det här är ändå ett företag som baserat mycket av sin marknadsföring på just Influencer Marketing, där influencers har marknadsfört det här företaget med sin trovärdighet och relation till följarna samt prytt deras tidningsomslag med avsikt att få sina följare att börja prenumerera på Glossyboxar, vissa med längre bindningstid?

Är det någon av er som prenumererar på Glossybox?

170 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Hur många använder egentligen allt som kommer i dessa boxar och julkalendrar (även andra julkalendrar för vuxna)? Jag får känslan av att det mesta i en julkalender med smink, hudvård, osv blir liggandes då produkten, färgen, whatever inte passade en. Men så kanske det inte är.

      Jag fick en julkalender från Lush av min man i år. Det var 12 days of christmas och därför 12 produkter istället för 24. Än så länge har alla produkter varit toppen, men sen älskar jag Lush-sortiment också. Dessutom är det inget smink etc så blir aldrig strul med färger. Tips till er andra inför nästa år!

        Bra tips. Jag tipsar då om english tea shops tekalender. De har olika men jag köpte en med 25 tepåsar i år. Man Får två av varje sort förutom en som man får en av. Alla har varit jättegoda enligt mig. Både svarta,gröna, vita och röda teer.

          nyfiken på vrf man bara får en av en sort? haha

            Antar att det bara är så enkelt som att det är 25 dagar (då den utgår från den engelska julen och inte vår,eller vad man ska säga). Jag gillar att det är två av de andra för är en sort jättegod så vet man att det kommer en till av den?

        Älskar lusch med. Deras härliga dofter. Gillar shampokakorna.

      Den enda skönhetskalendern jag gillar är Rituals just för att jag vet att jag kommer använda allting. Jag skulle aldrig ta någon med smink eller liknande.

        Köpte både Rituald och Glossybox kalendrar i år. Kalasbra båda två.

        Glossybox kom för över en månad sen, super snabbt.

      Vi har lakritsfabrikens kalender i år. God och lagom för oss, men lite tjatigt. Nästa år tar jag nog haupt lakrits istället om den finns

    Jag är prenumerant på Glossybox och har även deras julkalender. Det har alltid funkat bra för mig, har prenumererat i flera år.

      Har också varit kund flera år och alltid varit nöjd. Det går att ställa in ens färger och preferenser på ’min sida’ så att boxen anpassas efter mig. Har bara behövt kontakta kundtjänst vid ett tillfälle då en bronzer gått sönder i leverans. De svarade snabbt och skickade en ny produkt utan krux!

        Fast de struntar helt i det har flera fd anställda berättat. De kollar inte ens på det.

        Läser alltid sådana här inlägg med kritiska ögon. Väl medveten om att företag gärna skriver den här typen av kommentarer som damage control.

        Exakt som ovan. Det här inlägget är garanterat skrivet av någon på företaget. Så mycket klagomål som man ser ovan stämmer väldigt dåligt med att andra kunder är sååå nöjda.

          Fast någon gång måste det väl funka bra för några av kunderna. Kundtjänsten verkar inte vara till mycket hjälp när något går fel (undrar hur länge sedan hon ovan reklamerade bronzern) men har man turen att prenumerationen bara flyter på slipper man dem tills något går fel eller man vill avsluta.

      Har också prenumererat 2 år snart. Har alltid fått mina paket inkl. julkalendern förra året, så förstod inte heller kritiken, men lider givetvis med de som betalar tusentalskronor för en kalender och lämnas utan någon alls! Inte ok.

      Vid något tillfälle fick jag någon puder som hade gått sönder vid leverans, men när jag hörde av mig till dem så skickade de genast en ny. Så ja, kan nog inte säga jag har haft dålig upplevelse.

        Snälla, låt min konspiration om att dom här båda nöja kunderna skriver efter samma pr-mall. Jag behöver att någon konspiration stämmer innan året är slut!

          Du har rätt. Du kan andas ut.

          Jag är nöjd då hålet i Estonia uppdagades ?

      Undrar hur många glossybox anställda som skriver kommentarer här ?

      Jag prövade någon månad, men man fick bara billigt krafs. Orange ögonskugga och lila läppstift. Billigare att ta den där hunkan och köpa något man verkligen vill ha.

    Känner mest att vad skönt att jag aldrig började prenumerera som jag tänkt göra så många gånger.

    Inte bara Glossybox. Själv har jag fortfarande inte fått olivoljan som Paolo Roberto marknadsförde för sitt nya matmärke Roberto. Betalade den 16 oktober men har fortsatt inte fått den trots flera påstötningar. ”DHL inväntar status.:

      Han har ett hål inom sig, du måste förstå att han inte kan prioritera din olivolja då??

      Alltså, va? Stöttar någon seriöst denna mannens verksamhet? ? Eller missar jag något skämt?

      Köpte du Paolos olivolja? Haha. Då får du skylla dig själv.

    Förstår inte hur man kan prenumerera på sånt här eller köpa julkalender. Köp bara de produkter du gillar istället?

      Ja det här är väl ett ypperligt exempel på överkonsumtion….

        Eller ett att upptäcka nya produkter.

          Ja så länge man använder upp alla nya produkter man provar. Tror att långt ifrån alla gör det.

            Nu går det ju att läsa innehållet innan, så man kan välja bort de kalendrar man inte tror passar. Själv har jag köpt den från No7 i flera år eftersom jag använder det märket till stor del ändå. Det har därför visat sig vara sjukt prisvärt, så man kan visst tjäna på det bara man gör sin research.

              Absolut och det tror jag att vissa gör också. Men jag tror fortfarande att många produkter blir liggandes oanvända. Se bara hur många som försöker sälja produkter från glossybox på olika köp och sälj. Jag vet även bland mina vänner att de använder ett fåtal produkter. Det gjorde jag själv också när jag köpte en julkalender för vuxna för något år sedan så jag är inte annorlunda själv. Men använder man allt så är det ju bra.

          Varför ska man upptäcka nya produkter?
          Har man hittat produkter man trivs med är det väl bara att fortsätta med dem. Jag byter sällan ut det jag är nöjd med.
          Är man missnöjd kan man förstås leta efter nya produkter men då finns säkert bättre sätt än att prenumerera på tjänster som Glossybox, Goodiebox och Sniph.
          Verkar vara ett jobbigt sätt att leta efter det man hoppas ska finnas. Och mycket som går till spillo.

            Jag har hittat nya produkter, prenumererar på glossybox och köpte julkalendern. T.ex har jag haft svårt att hitta en återfuktande fet ansiktskräm som inte täpper igen mina porer. Har provat mängder men inget märke har fungerat. Förutom Cetaphil! Fick hem deras hudkräm för torr och känslig hud i glossybox och det är den bästa hudkrämen jag provat och jag får inga finnar eller igentäppta porer. Skulle aldrig fått tanken på att köpa något från Cetaphil annars och är det produkter jag inte använder. Nagellack t.ex ger jag bort de till vänner som alltid blir glada 🙂

              Verkar som ett lotteri. Du hade tydligen tur som hittade något i boxen som du inte skulle hittat annars.
              Men jag tror ändå att det är ett dåligt sätt att hitta produkter för mycket är sådant som inte passar.

          Jag förstår inte, årets glossybox-kalender kostar ish1000 kr(!!) men är fylld av billigt skit:(. Liksom, det finns en sak som man faktiskt uppskattar, medan några få precis kvalar in, som en handtvål som luktade gott. Resten är bara undermåliga produkter med billiga förpackningar från märken man aldrig hört talats om. Kan verkligen inte se att man får sina pengar tillbaka i värdet av produkterna, eller att man känner någon glädje över upptäckten över dem.

            Handtvål? jag fick ingen handtvål i min kalender…en tvål till håret däremot, värt 75 spänn (vet för jag köpte en sådan o somras)
            Knappast billigt skit, kollar man värdet på de produkter man får är det värt mycket mer än de 1000 man betalar.

              Att du betalade 75 kr i butik för din tvål innebär inte att den är ”värd” det (dvs kostade det för företaget). Gissningsvis är värdet omkring 5-10 kr.

          Du betalar flera tusen för att hitta något du kanske gillar?

      Men verkligen? Kul att varje månad få en ny ögonskugga i en färg man inte gillar, den 25:e handkrämen i ordningen eller någon rouge som är alldeles för mörk/ljus. Save your money!

        Och ett oerhört otippat lifehack: gå till butik och prova produkter bland deras tester innan du köper i stället för att frakta hem produkter i överflöd för att ”upptäcka produkter”. Krämer kan man ofta få med sig hem i en liten burk för att prova några dagar om man ber snällt.

          Hur är det tipset ”otippat” eller ett ”lifehack”? Tror de flesta vet om att man kan/bör göra så ? att man sen inte orkar är en annan femma

            Hahah är inte säker men det var väl ändå ironiskt eller. Jag läste det så iaf ?

            Under pandemin är det kanske inte det bästa att göra heller, men annars visst.

              Mitt superhack är under förutsättning att det inte är pandemi ja. Men glossybox och julkalendrar för vuxna har väl inte kommit i år som en lösning på hur vi ska köpa smink under pandemi-restriktionerna?

                Det sa jag inte heller ?

                  Nej det var mer en fråga jag ställde för att göra en poäng ?

            Inte orkar? Bättre att betala flera tusen?

      Instämmer!! Tycker mest det känns som slöseri, blir mest badrumsstoff som rensas ut om ett år. Nej då sparar jag hellre den slanten o köper en fin produkt i full size som jag vet och vill ha. Sååå glad att jag aldrig behövt ha med glossybox att göra!

      Jag har uppriktigt upptäckt märken och testat produkter som jag har varit för snål för att köpa annars. Det jag inte använder säljer jag som oöppnat eller ger bort i present till familj och vänner.

    Testade glossybox för nått år sen, är skit. Först kom inte boxarna när dom skulle, helt plötsligt kunde det dyka upp 2 på en gång.. mest varuprover och samples. Har goodiebox nu, funkar klockrent, fina produkter och oftast fullsize. Bra kundtjänst och boxen kommer i tid varje månad ??

      Har också fått dubbla!

      Goodiebox är skitbra! Jag köper typ aldrig smink eller krämer längre. Om det nån gång är nåt jag inte använder så ger jag bort det till någon som blir glad.

        Goodiebox gillar jag mycket mer än glossybox!
        Supertrevliga och bra grejer???

    Tog 4 månader för mig att lyckas säga upp min penumeration. Jag fick en bekräftelse efter första uppsägningen, trots det fortsattes det att skicka boxar och pengar dras. Deras svar varje månad: ”jag vet inte riktigt vad som hänt men jag försäkrar dig om att den nu är avslutad”. Yeah effin right, och betalt skulle dom ha, både för boxarna som jag inte skulle ha och att jag ville skicka tillbaka dem. Chatten var nästan aldrig öppen och de svarar inte alls på mejl. Usch, aldrig mer.

      Jag undrar faktiskt om detta är lagligt!!

        Tror fan inte det. Har också jobbat i onlineshop och Arn är ju stenhårda om man gjort något fel. Kanske de inte blivit anmälda än. Låter ju helt sjukt allt och har man avslutat en prenumeration ska man självklar betala tillbaka pengarna.

          Och en julkalender som inte kommit innan 20e bör man väl kunna få tillbaka pengarna för också kan man tycka.

            Man har alltid 2 veckors ångerrätt på internetköp, det gäller från det att du fått hem varan vill jag minnas. Så glossybox kan inte vägra betala tillbaka pengarna för kalendern. Det gäller att kunna konsumentköplagen!

              Jag blev besviken för att kalendern inte kom. Men jag & alla dom kunde identifiera fick ett mail med information och full återbetalning på kalendern? Dom sa också att om man inte fått mailet ska man kontakta dom.

          Tyvärr kan ju företag strunta i att följa vad Arn säger..

        Det skulle jag säga att det inte är. Man köper en julkalender i syfte att kunna öppna under december. Får man den inte till jul är det ett dröjsmål som får anses vara väsentligt. Man bör kunna reklamera.

      Anmäl dem till ARN

      Många prenumerationstjänster försvårar på olika sätt för prenumeranter som vill säga upp sin prenumeration.
      Det brukar gå väldigt lätt att starta en prenumeration bara genom att fylla i uppgifter på nätet och klicka men ska man säga upp tjänsten den måste man ägna tid och besvär åt att sitta i telefonkö till något slags kundtjänst på udda tider osv.
      Och sen kanske man inte ändå får stopp på de automatiska månadsdebiteringarna utan måste reklamera dessa hos banken.

      Samma för min man! Nu har jag ett år till pga att det inte gick att säga upp?! Idioter är dom! Så glad att Camilla tar upp det här!

    Detta borde väl kunna polisanmälas?

      Man polisanmäler inte företag. Man tar det till rätten via konsumentverket eller ARN. Lättast är att börja kontakta Hallå Konsument.

        Ska man få tillbaka pengar får man stämma till tingsrätten. Man kan anmäla till ARN men företaget kan välja att strunta i vad ARN säger

    Företaget jag jobbar på har samarbetat med GB under många år. Exakt det som står i inlägget är anledningen till att jag för några månader sen valde att avsluta samarbetet för de varumärken som jag ansvarar för…

      Snäääälla berätta vilka! ?

    Jag har prenumererat i två omgångar, påbörjat och avslutat utan minsta problem. För mig har konceptet varit väldigt bra, använder inte så mycket smink/skönhetsprodukter så att få produkter i test-storlek har varit väldigt bra eftersom jag då faktiskt använder upp produkterna. Har behövt slänga produkter i vanlig storlek för att de blivit dåliga innan jag hunnit använda upp dem. Dessutom roligt att få testa runt bland olika produkter!

      Hahaha skitsnack

      ?? Troligt!

    Vilket skitföretag! Anmäl dem till konsumentverket/konsumentombudsmannen ni som drabbats. Det är olagligt att inte ge ersättning eller häva köpet om en vara inte kan levereras eller om den är felaktig.

    Influensers som marknadsför detta bör väl åtminstone nu fundera över om man vill förknippas med ett så oseriöst företag. De kan dock inte alltid veta hur en kundtjänst fungerar, förrän det blir såna här skriverier. Så jättebra att det lyfts!

    Testa detta för ett år sedan typ. Boxarna dök typ aldrig upp och fick kontakta kundtjänst som skickade ut nya. När jag fått tandkräm i tre boxar i rad och olika kassa highlighters i samtliga boxar. Fick jag nog.
    Riktigt skräpföretag.

    Spännande, har precis börjat prenumerera men blev så missnöjd med box nummer 2 att jag sa upp det, ska bli intressant att se om det blir uppsagt. Fick även reklamera min senaste box pga att en produkt läckt ut i leveransen. Ska bli intresssant och se om man får svar på det.. är överlag inte så imponerad av glossy box, så små produkter och udda färger.. däremot är jag nöjd med Goodiebox

    Jag har tyvärr också varit i kontakt med deras kundtjänst och de är totalt värdelösa. Fick först information om att de skickat en ny box då min saknade flera av de utlovade produkterna, den boxen blev till att de bad mig önska vilken box jag ville ha för att den månadens box tagit slut. Sedan fick jag information om att de inte kunde skicka någon ny box alls men att jag skulle få tillgodokvitto, något som jag inte var nöjd med då jag inte ville betala mer pengar för att ens få tillgång till tillgodopengarna. De ljög då och sade att de satt in pengarna på mitt konto, har väntat på att de ska synas på kontot sen i juni…

      Anmäl.

    För det första så är det här ingen nyhet, så har har det varit i flera år. För det andra behöver man veta att de flesta kommenterar negativt istället för positivt på poster så bara för att det ser ut som att de flesta är missnöjda så betyder det inte att det är så. Det är lite som att kolla ett företag på flashback innan man börjar jobba för det och välja att tro på det som står där istället för att prova själv. Ointelligent med andra ord 🙂 Jag har prenumererat på glossy, gör det inte längre. Jag var i kontakt med deras kundstjänst vid ett tillfälle och det fungerade hur bra som helst, supertrevlig och fick problemet löst snabbt på ett sätt som var tillfredsställande. Kom ihåg att folk drar folk, oavsett om det handlar om att kommentera neggo på insta eller att välja om du går in på ett café som är tomt vs ett som det är folk i.

    Men gud folk måste anmäla till ARN och det nu! Hur kan de få fortsätta med detta när det verkar som att varenda kotte är missnöjd eller haft problem. De kommer bara undan om kunderna låter dem.

      Många anmäler till ARN. Men glossybox behöver ju inte följa det dem säger…

    Har hört flera som är missnöjda. Så jag tänker inte börja en prenumeration. Och efter detta tycker jag deras kundbemötande är urdålig.

    Som ett tips till alla. Har ni problem med ett företag som ni inte får tag på, som inte lyssnar och hjälper enligt det ni har rätt till osv så kan ni kontakta kommunens konsumentvägledare. Hen kan hjälpa er med hur ni går vidare och jag fick också hjälp en gång på så sätt att den kontaktade företaget och förklarade vad jag hade rätt till. Då hände något från företagets håll.

    Även en bra hjälp att få svar på vad man kan kräva och hur man anmäler osv om man inte vet.

    Bara ett tips. Inte alla som vet att kommuner tillhandahåller en sådan tjänst ?

      Mycket bra tips! Det gjorde jag en gång och vann. Behövde inte betala och jag fick kompensation. Det var liksom ett solklart fall.

    Har inte fått mina boxar sedan början av sommaren.

      Anmäl dem till ARN

      Anmäl, anmäl och åter anmäl till ARN. Spelar ingen roll om det inte är några stora summor pengar. Dom ska fan inte kunna hålla på så här. Det är fel!

    Distanshandelslagen? 14 dagars ångerrätt efter mottagande av vara.

      Gäller det vid prenumerationer ?

        Nej.

      Gäller det även på en prenumeration som pågått ett tag?

    Fast varför skulle influencers ha något ansvar i det här för? Glossybox har ju varit bra länge, att de nu verkar ha försämrats är ju inte influencers fel utan de som sköter företaget.

    Influensers har väl inte direkt något ansvar, sett till tidigare samarbeten. Om de fortsätter göra reklam för något de vet inte fungerar, är dock en annan femma.

    Detta var ju under all kritik och bör vara olagligt? Kundernas rättigheter blir ju helt överkörda. Anmäl till ARN, polisen eller kontakta konsumentvägledning hos Konsumentombudsmannen eller er kommun.
    Media går bra att tipsa också ?

    Tyvärr tycker jag det är så pinsamt med dessa scam-företag som i främsta hand vänder sig till kvinnor och att kvinnorna faller för skiten eftersom deras förebilder till ”power women” gör reklam för det. Konsumtion och utseendehets – så jävla trött på det. Tror kvinnor kan bättre än detta.

    En bra idé är att kolla om bolaget man surfar in på går med vinst innan man köper något från dem. Detta företag går med förlust.

      Man kan också kolla om de är anmäld till arn, vad utfallet blev och hur de svarade mot det.

      Glossybox ingår som en liten del i ett konglomerat som heter THG Holdings (The Hut Group). De har många olika bolag och är verksamma i många branscher. Väldigt svårt att få en uppfattning om företaget. Bolaget grundades 2004.
      Den som är intresserad kan läsa här t ex:
      https://www.business-live.co.uk/retail-consumer/hut-group-you-need-know-18958852

    Prenumererat hos dem i två omgångar. Första gången slutade jag för att det alltid saknades produkter, alltid fullsizeprodukten också. Hörde att de blivit bättre så började igen för typ 2 år sedan. Var nöjd i början men sen började det dyka upp samma produkter hela tiden. Fick en fullsize duschkräm med doft av rosmarin som luktade så otroligt fruktansvärt i FYRA boxar på ett år. Höll på att få ett sammanbrott för det gick inte ens att ge bort för att den luktade så illa. Hade jätteproblem med att boxarna aldrig dök upp heller, kunde jaga kundtjänst i VECKOR innan jag fick något vagt svar och sen fick jag dubbla av samma box månaden därpå istället. Så sjukt irriterande. Skitföretag.

    För 3 år sedan var jag prenumerant och gör aldrig om det misstaget. Försökte säga upp min prenumeration men de fortsatte att skicka boxar med betalningskrav. Efter 5 månader och oerhört många mail så upphörde de till slut. Helt värdelöst kundbemötande!

    Min kompis fick inte sin adventskalender därifrån. Nu förstår jag varför…

    Jag var en av de som inte fick någon adventskalender trots att jag beställde i oktober ! Tog flera veckor för dom att ens erkänna att det var något fel på leveransen. De första veckorna skrev dom att den är på väg ”tack för ditt tålamod”. Blev även tillbedd att skriva ut och underteckna att varken jag eller någon annan mottagit paketet . . . Till slut efter lång väntan fick jag tillbaka pengarna och ända kompensationen var att ”om paketet kommer får jag behålla, gratis” som om dom inte vet att paketet aldrig kommer dyka upp!! Kommet aldrig beställa från GB igen !!

    Har aldrig fattat varför folk köper de boxarna dock fattar jag inte varför du håller på skriver hela inlägg om företag? Ska du börja granska varenda företag nu och personer bakom det? Vad får du ens ut av det? Håll sig till influensers istället.

      Det här är företag som marknadsförts till stor del av influencers – vilket är koppling 1.
      Koppling 2 är att alltsammans utspelar sig på Instagram vilket är sociala medier.

      Behöver jag förklara ytterligare?

        Då tycker jag du kan ta en koll på Trendrum. Samma problem att få tag i någon. Glossybox verkar ändå ha igång instakommentarer men på Trendrum är det låst för kommentarer. Jag gick in och skrev kommentar hos några influensers som fick frågor av följare om färg och kvalitet att de som frågar ska googla på bolaget innan beställning. Det är inte en otrevlig kommentar tycker jag. Jag skrev inget om vad jag själv upplevt. I samtliga fall var min kommentar borta inom 3 sekunder. Köper man en säng eller soffa handlar det om mer än 1 000 kr som går upp i rök…. Är förvånad att instagram är full i #tredrum men inga negativa kommentarer finns. Pratade med konsumentverket och hon hjälpte mig kolla hur man kunde söka på anmälningar mot bolag. Trendrum hade ganska många och då kan jag tänka mig att många inte orkar anmäla. Hur kan de lyckas få så många göra reklam utan att kritiken kommer fram till oss som köper.

        Jag tycker att det är intressant att läsa om företag. Skriv gärna om dem, även utan kopplingar till influensers.

    Ehh så nu ska du börja hänga ut företag också? Håll dig till influensers istället. Så onödigt

      Nej, det är bra bra bra att Camilla gjort detta. Mycket bra t o m. Du kanske är från Glossybox?

        Nä men om jag hade ett företag skulle jag inte vilja bli uthängd för ingenting på den här skitbloggen

          Fast det är ju en riktig grej de gör fel, och om detta vore en ”skitblogg” skulle du väl inte bry dig?

          Varför är du inne på denna skitbloggen?

          Det här är verkligen inte ”ingenting”. Det här verkar vara ett riktigt skitföretag och det ska avslöjas innan de blåser folk på ännu mer pengar.

      Det här är företag som marknadsförts till stor del av influencers – vilket är koppling 1.
      Koppling 2 är att alltsammans utspelar sig på Instagram vilket är sociala medier.

      Behöver jag förklara ytterligare?

    De har väl blivit för stora och klarar inte av att hantera logistiken samt att skicka utlovade produkter. Dåligt, men inte ovanligt dessvärre.

      Jag tror på det kan vara så. Jag hade Glossybox för en massa år sedan när det var nytt, och på den tiden var det aldrig några problem. Det var heller inga problem att säga upp det när jag efter ett år hade tröttnat. Sp de har nog växt för mycket.

    Känns som om Glossybox är på väg mot konkurs, får lite Fire Festival-vibbar! ?

    Jag fick en adventkalender från Penstore av min man, med 24 olika pennor. Har fått sjukt mycket frågor om den på instagram, bra tips till nästa år!

      Åh, den ville jag ha men den var slut!!! =(

    Nej, aldrig. När jag såg innhållet som en influencer visade upp för första gången tänkte jag: ”Skitföretag”. Aldrig!

    Är glad att jag synade detta tidigt. Bara en magkänsla, som visade sig stämma nu. Usch, lider med alla er som lagt tid och energi på att kontakta deras usla kundtjänst och även förlorat pengar. Så får det inte gå till! Bra att du hänger ut detta företag Camilla.

    Prenumererade på Glossybox för ett par år sen och var i perioder var det väldigt få produkter jag uppskattade. Fick värmeskydd från Maria Nila som jag fortfarande köper, men det är den enda produkten som gjorde ett större intryck.

    Däremot ÄLSKADE jag lådorna! Perfekt storlek för smink och hudvård samt för akrylfärg och penslar! Har fortfarande kvar och använder ett par stycken ? önskar dem såldes separat för har än idag inte hittat den storleken på lådor.

      Jag måste säga att jag tycker att Goodiebox lådor är ännu bättre, de är lite större och sånna att man drar ut innerlådan, jag hinner knappt packa ur lådan innan den är fylld med något ?

    Prenumererade för några år sen på Glossybox men sa upp skiten efter de skickat bla en flaska vatten och ett typ läppglans med typ en droppe i med motiveringen att det går inte att skicka fulla produkter då det kan gå sönder under transport. Men hade problem med att trots jag sa upp de fortsatte de skicka både boxar och fakturor.

    Jo tack! Jag beställde ett presentkort från Glossybox i somras där ett mail med en värdekod som skulle gå direkt till min vän som jag gav presenten till. Min vän fick aldrig något mail och jag jag mailade givetvis kundtjänst. Först och främst dröjde deras svar flera dagar och när jag svarade igen hanterades mitt mail som ett nytt ärende och det tog igen ca 3 dagar att få svar. Jag skrev detaljerade mail om vad som gått fel, och de svarade med helt orelevanta texter som inte gav mig någon hjälp. Dvs de kunde inte lösa att skicka ut värdekoden till min vän, utan gav mig bara helt osammanhängande svar utan lösningar. Eftersom det var en present låg jag på rätt hårt då jag ville att hon skulle få sin present direkt. Det tog ca 3 veckor av otaliga mail till kundtjänst och sedan fick jag en rabattkod på mail som jag själv kunde ge till min vän! Frågade efter kompensation och då erbjöd dom mig 50 kr rabatt på min nästa prenumereration! ??? Synd att företaget inte får ihop det, då det är ett rätt kul koncept!

    Ångrar inte en sekund att jag bytte från Glossybox till Lookfantastic istället, sååå mycket bättre och aldrig några problem. Har både glossybox och lookfantastics julkalendrar nu också och LF är ljusår bättre hittills enligt mig! 🙂

      Lustigt att det är sådan skillnad.
      Är det olika kundtjänst för svenska kunder?
      Glossybox och Lookfantastic tillhör samma företag nämligen The Hut Group THG.

        Goodiebox är ett danskt företag dock.
        Många tycker Goodiebox är bättre än både Glossybox och Lookfantastic.

        Det är samma företag. Tror att viss kundtjänst på glossybox svarar från England och därför blir det ibland fel i översättning. Jag kontaktade via dm och fick tydligt svar & hjälp. Fick vänta lite men fick återbetalning så jag är nöjd 🙂

    Är Goodiebox bättre?

      Jag ÄLSKAR Goodiebox! Bra produkter, mycket produkter i fullsize och en väldigt bra kundtjänst

      Jag har också haft båda och tycker Goodiebox är enormt mycket bättre!
      Inte alltid så kända märken, men produkterna är för det mesta riktigt bra.
      Rekommenderas varmt!

      Jag tycker också det, negativt att en del produkter inte verkar finnas i Sverige (om man vill ha mer av den)! Lådorna är sjukt praktiska! Bra storlek på produkterna. Har inte haft behov av att kontakta kundtjänst så vet ej om de är bra på det

    Köpte lykos kalender av den levererade!

    När vi ändå varnar för oseriösa företag så vill jag varna för Zalando. Min flickvän fick punga ut över tusen spänn för en produkt hon skickat i retur för att dom missat att registrera just den grejen i paketet (dom hade alltså mottagit returen o hon hade visat inlämningskvitto osv…). Okunnig och otrevlig kundtjänst på mejl (chatten var alltid stängd) som vägrade lösa ärendet.

      Märkligt, jag har handlat hos zalando hur många gånger som helst och har aldrig haft några som helst problem med varken ordrar, returer eller kundtjänsten.

        Jag med, känns som ett gigantiskt företag där det inte är oundvikligt med fel, borde dock utgöra max nån procent av alla kunders upplevelser.

        Samma här.
        Ett av få e-handelsföretag som jag är jättenöjd med då allt alltid flytit på med leverans, retur, kundtjänst och återbetalning så den kommentaren blev jag lite förvånad över helt ärligt…??‍♀️

          +1
          Jag beställer massor från Zalando och har aldrig varit med om några problem! Har iofs bara kontaktat deras kundtjänst en gång, men det var också en positiv erfarenhet.

      Tråkigt! Kanske hade ni otur med kundtjänstpersonalen den gången.
      Har handlat flera gånger hos Zalando utan problem med returer, återbetalning etc.

    Akkurat samme i Norge, at folk ikke har fått julekalenderen de bestilte. Og kundeservice i Norge svarer også at det er på grunn av feilmarkering av noen paller. Det må ha vært veldig store paller!!!

      Älskar norska, det låter så härligt! (På riktigt, driver inte).

        Hahaha! Takk, Akkurat – så koselig sagt ?

    Jag prenumerade på Glossybox då de var relativt nytt och ej många hade hört talas om de, var t.o.m. medlem i Glossybox grupper på Facebook. Jag kommer ihåg att de hade en funktion där man kunde kryssa i vad för hudton man har, hårfärg osvosv men ändå fick jag alltid samma skit som de som inte hade samma hudton som mig vilket resulterade i att jag ej kunde använda de flesta produkter då de var för mörka. Helt värdelöst! Visste dock ej att de marknadsför sina boxar genom influensers. Oavsett så tycker jag att Glossybox suger.

    Merde

    Har också haft flera problem med Glossybox. Tillslut verkade dom tröttna på mig och mina klagomål, så dom började svara mig på tyska i mejlen. Blev enormt provocerad då det tog över en vecka för dem att svara på varje meddelande. Chatten är alltid offline och det är uppsägningstid på 2 eller 3 månader… så jag tvingas betala för fler boxar med halvtomma innehåll. Gör er själva en tjänst och börja aldrig prenumerera på glossybox, välj hellre något annat företag.

      Om du hade prenumererat på Glossybox tyskakurs också hade allt varit enklare!

    Har aldrig haft några problem!

      Du jobbar där eller hur?

    Prenumererade för några år sedan men ledsnade efter den typ sjuttioelfte handkrämen eller whatever. Väldigt repetitivt sortiment med bara något guldkorn här eller där. Rekommenderar verkligen inte någon att prenumerera på dom.

    Jag har prenumererat i 5 år nu, aldrig haft problem. Boxen kommer punktligt varje månad. Nej, alla saker kommer inte alltid till användning men brukar ge bort i present till vänner och familj.
    Har även julkalendern i år, inte lika nöjd med den som jag varit med rituals. Men rituals va slutsålt så tänkte testa denna.

    Tråkigt att så många verkar ha problem med dom.

    Jag tror att det var riktigt bra produkter för några år sedan. Därefter har det varit duschkrämer från Palmolive, tandkräm och smink i oandvändbara färger från det där sminkföretaget som även har kurser. När de har black Friday skickar de flera år gamla boxar där alla datum har passerat. Kräver då fotobevis på datum. Helt sjukt att det hösten 2020 skickar boxar från februari 2018.

    Kanske bra att lägga till min erfarenhet från början av 2020 – de har ändrat prenumeration policy vilket gör att även om du bara beställer en låda (ofta med saftigt erbjudande) så måste du betala fullpris för de kommande två innan de säger upp din prenumeration. Jag tycker att det är väldigt märkligt hur de kommer kring distanslagen. Jag lovade mig själv – aldrig igen inte värt det. Sen kom sensai boxen (välrabatterad) och då kunde jag inte låta bli, köpte en box (notera att det är specialbrickor) – jajjamen åkte på prenumeration med två värdelösa lådor igen (brunt läppstift och intimtvål etc etc) till fullpris. Nyårslöfte – ingen glossybox 2021!

    Min sambo hade beställt en kalender till mig som aldrig dök upp. När det började närma sig 1 december tog han kontakt med kundtjänst och upplevde just det som beskrivs j inlägget här. Han fick standardsvar och svar som var uppenbart översatta i Google translate eller liknande. Han skrev till dem igen då, på engelska, och och skrev bland annat att han tänkte anmäla dem till Konsumentverket om han inte fick en vettig förklaring och pengar tillbaks. DÅ fick de eld i baken och en riktig person (som kunde svenska) svarade osv, det slutade med att han fick pengar tillbaks och den förklaringen om pallarna som andra fått. Det gäller väl att säga rätt saker antar jag

    Dagens influensers har jag noll förtroende för. Finns det någon influenser som tar ansvar, jag
    har inte hittat någon. Så varför skulle någon av dessa nu helt plötsligt ta ansvar. Influencer och
    boxar lämnar jag med glatt hjärta åt sina öden.

    Det är bara beklagansvärt att dessa influencer med plattform att nå ut till många människor,
    så sällan kan göra något gott för människor, istället styr pengar, etik, moral och ansvar läggs
    åt sidan och därmed försvinner förtroendet successivt hos deras följare.

    Jag hade deras julkalender för ett par år sedan och var extremt besviken på innehållet. Jag fick inte fylla i någon ”profil” så att färger skulle passa (nu kanske det inte hade fungerat i en julkalender enda), vilket resulterade i att jag fick flera produkter som jag verkligen inte kunds använda, exempelvis en ögonbrynspenna för blondiner (jag har väldigt mörkbrunt hår). Det fanns inte heller någon beskrivning till produkterna vilket gjorde att jag fick försöka googla fram vad det var för något och hur det skulle användas. Vissa produkter hade utgått ur sortimenten hos företagen.

    Jag testa faktiskt gossybox i ett par månader i höstas för att se om det var så illa som julkalendern var, och det var det! Jag fick inte fylla i någon ”profil” då heller. Jag fick även flera produkter som varit i julkalendern minst 2 år tidigare. Det var exakt samma nyans och allt så jag antar att de bara skickat ut gamla produkter som låg kvar sedan flera år tillbaka.

    Provade att prenumerera i samband med att Helen gjorde en box i april. Då fick man en överraskningsbox på köpet, men den var från juli 2019 och flera saker i den hade gått ut eller torkat ihop. Det var förseningar (vilket jag dock hade viss översikt med pga coronaläget, men i alla fall) och dessutom anmärkningsvärt krångligt att avsluta prenumerationen. Hade räknat med att debiteras för majboxen, men så blev det att jag fick betala för juniboxen också. Otrevlig och undflyende kundservice därtill. Om du funderat på att testa, gör inte det!!

    Jag hittade Glossybox tidigt, tror att det var alldeles i början när de lanserats i Sverige. Då var jag jättenöjd och det kändes faktiskt som om produkterna var hyfsat anpassade efter mina kriterier. Prenumererade i några år och kände att det blev alltmer ointressant, mkt som jag inte använde, så jag avslutade.

    Nu har jag sett reklam lite här och där och på allvar övervägt att ta upp prenumerationen igen. Efter att ha läst detta inlägg känner jag bara neeeej. Vill inte stötta ett företag med så nonchalant inställning till service och dålig respekt för andras pengar.

    Vilka influencers är det som gör reklam för GB? Jag vet om en som är en profil känd för att ha många barn. Men är det så många fler nuförtiden? Och vad säjer de om man frågar om detta missnöje från X antal kunder? Att man inte är mer rädd om sitt varumärke/namn..

    Jag har haft Glossybox sen låda nr 2 och även köpt julkalender två gånger. Jag är nöjd, har aldrig upplevt varken försenad leverans eller saker som gått sönder.

    Jag är en av dom som blivit drabbas av att inte få någon adventskalender. Jag har prenumererat på Glossybox i många många år och aldrig haft problem, så det blev lite som en chock hur dom hanterade detta. Att ha en flytande konversation med kundtjänst var omöjligt då det tog flera dagar mellan varje svar, jag skrev dessutom till dom på varenda sida jag kunde hitta.
    Efter en månad fick jag svar att jag skulle få pengarna tillbaka och att dom skulle finnas på kontot inom 3-5 dagar, det tog ca 3 veckor innan pengarna kom in. Glossybox skyllde då på att det ”misslyckats” och att dom inte vet varför, men att jag ska vänta och avvakta. Har hotat med ARN anmälan flertal gånger men nu när jag fått mina pengar tillbaka känner jag att jag inte har underlag att göra anmälan. Jag gjorde beställningen 6/11 och fick tillsist pengarna tillbaka den 18/12.

      Jag har väntat på en utbetalning från en inställd resa med Norwegian sen mars.
      Chilla

        Jeg har ventet på utbetaling for kansellert Norwegian fly siden sommer 2018…. ?

    Men hela problemet är ju att folk inte fattat vad Glossybox faktiskt ÄR. Glossybox syftar till att marknadsföra produkter. De innehåller varuprover de får av företagen de ska marknadsföra. Om varuproverna är halvfulla så är det inget Glossybox kan göra åt saken, de producerar ingenting. Du betalar för en låda med produkter som också hamnar i olika goodiebags, säljs ihop med en tidning eller rent av delas ut gratis. Ibland delas även restlager av en inte så populär produkt ut. Glossybox måste vara världens sämsta tjänst för konsumenter men guld för företagen. Folk BETALAR liksom en mellanhand för att samla ihop lite varuprover man skulle kunna få gratis och skicka till dem. Prenumrerade i 6 månader när tjänsten var ny, fick samma produkter flera ggr om. Som sagt: meningslös tjänst.

    Jag gjorde missen att beställa en box förra året, på köptet skulle jag få en box till man. Fick den slog in den och gav bort den i julklapp. FAIL!
    Alla produkter utom 1 hade gått ut i datum (2-6 månader) Rabattkupongen som låg i hade gått ut 8 månader tidigare. Riktigt pinsamt!
    Ingen mer box för mig.

    Köpte en specifik box med en kod, fick en helt annan. Mailet till kundtjänst besvarades med goddag yxskaft svar om att man inte vet exakt när boxar ska skickas och komma fram.

    Hej!
    Har några här jobbat inom musik-branchen, exempelvis på skivbolag eller management bolag? Vad är era erfarenheter?
    Är ny inom branchen och ääälskar det hittills men hade inte skadat att ta del av andras erfarenheter, tips & lärdomar.

    Tusen tack. <3

    Provade glossybox en månad men avslutade min prenumeration när en produkt som kom med marknadsfördes till ett värde av 500ish i deras tidning.. Men när jag hittade produkten på nätet var det 2.5pund som gällde.
    Dessutom kom det med nån bronzing stift??, som luktade 10 år gammalt läppstift som legat på vinden.
    En annan produkt såg så slitet ut att jag trodde det var en sampler från en butik de plastat om.
    Snuskigt som fan..

    Hade Glossybox i flera år och jag var inte nöjd särskilt många gånger.
    Det som är kul är ju att man får prova produkter man annars kanske inte hade köpt, och att det blir lite kul sådär på en onsdagkväll..Men på den tiden levererades deras boxar i en påse.. som hängdes på dörrhandtaget. STOR stöldrisk och jag sa upp min prenumeration och sa att jag kan prenumerera igen när dom väljer en leverans som är säker.. Fick idiotiska svar tillbaka som att dom inte kan styra över hur deras boxar levereras?
    Jag var kund bra mycket längre än vad jag borde ha varit, men jag vet att det var krångligt att säga upp så jag drog för mig för det hela.. Under mina 3 år som kund kan jag räkna antalet produkter jag gillat på handen. Det har varit 5 saker, värmeskydd från Maria Nila, ett nude läppstift från en märke jag aldrig hört talas om och lite mer.. Men resten var skit.
    Jag vet inte hur många gånger jag fick lösglitter i en burk i udda färger som brun, röd och lila.. Jag är 28 år..Vad ska jag med så mycket lösglitter till? Man fick också prov på tandkräm och 90 olika ”multipurpose balms” som egentligen bara var en burk med typ vaselin. Sista boxen fick jag prov på tandkräm, en nyttig bär-bar som smakade skit och ett läppstift som var gult.
    Vad jag än betalade, typ 169 kr, så var det inte värt det.

    Verkligen innerligt avskyr detta bluffföretag, lyckades få mig ur 2014 efter att de under nästan ett års tid bara fortsatte att dra pengar från mitt konto månadsvis trots att jag säkert skickade över 50 mail, något telefonnummer fanns inte heller.
    Att de 6 år senare fortfarande existerar som det bluffföretag de är, är mycket förvånande.

    Bojkotta företaget från helvetet…

    Jeg bestilte i Norge. Skulle mottatt kalenderen mellom 27/11 og 1/12.
    Vi var «heldige» og fikk kalenderen 7/12.
    Noen dager etterpå fikk jeg tilbake alle pengene jeg betalte for kalenderen.
    Innholdet stemte også med brosjyren.
    Fikk også svar fra kundeservice med riktig sporingsnummer.

    Men jeg vil ALDRI bestille derfra igjen. Så på tracking at kalenderen ble sendt fra Amsterdam via England. Det stod ingen sted om dette og trodde den befant seg i Norge.
    Meget villedende markedsføring.

    Konsumenträttsligt har de ju rätt att häva och få alla pengar tillbaka. Värdecheck eller andra produkter är otroligt oseriöst! Även de som klagade på annat innehåll har en giltig konsumenträttsligt grund.
    Normalt kan en behöva vänta lite på en vara men om det är en produkt säljaren förstår behövs till en viss tid och en inte får den till denna tid så är det grund för hävning. En adventskalender börjar öppnas första december – centralt i funktionen. På samma sätt som om en bröllopsklänning blir klar först efter bröllopet varit…
    Om det är kreditkort vänd er dit, betala inte fakturor och skicka istället ett skriftlig bestridande om betalning på mejl (är fakturan korrekt bestrid kan det aldrig ge betalningsanmärkningar). Anmäl även till ARN så kanske de börjar ta det på allvar och svara sina kunder!

    Inte okej!! Speciellt för ett företag som funnits så länge, de vet bättre!

    Har köpt prenumeration till in dotter (16 år) ett par gånger och i början av året saknades en palett som skulle ingå. Sen ägnade jag sex månader (!) åt att kommunicera med deras ”kundtjänst” som var under all kritik och det mynnade ut i att jag fick ”glossy-credits” som jag kan använda om jag vill beställa en ny prenumeration, skulle ge ca 20 kr rabatt… Aldrig mer Glossybox.

    Jag har prenumererat på Glossybox från och till sen de lanserades. Nu senast har jag varit igång i två år och avslutade vid årsskiftet för att jag inte hinner använda allt.
    Jag har alltid varit supernöjd! Ett fåtal gånger har en produkt varit trasig – då har jag mailat och fått en ny. Nån gång en likvärdig produkt om det varit slut i lager.
    Adventskalendern har jag köpt i flera år, även påskspecialen. Prisvärt och mycket produkt för pengarna! Jag blir helt förbryllad av att höra att det inte går att få svar från kundtjänst och att det saknats produkter osv. Har aldrig nånsin hänt mig – och då har jag endast haft mailkontakt.
    Det ska bli spännande att följa detta!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.