Vi har varit i Åre en vecka, att åka dit var inte en självklart beslut ska sägas. Vi bokade resan för över ett halvår sedan, när prognoserna för hösten såg helt annorlunda ut, och när det sedan närmade sig gick vistelsen inte att boka av och efter många diskussioner blev det så. Är ju inte precis svart eller vitt som gäller nu (eller någonsin?) – men allt det här kan man ju givetvis diskutera!
Något jag ärligt talat helst slipper, jag förutsätter att vi alla tar ansvar här, oftast mer ibland med något avsteg. // Cecilia Blankens
Trots att det händer gång på gång kan blir jag lika förundrad varje gång jag hör eller ser en människa slå ifrån sig alla typer av ”influencer-stämpel”, trots att de vanligtvis tjänar ganska bra med pengar via samarbeten på sociala medier.
Samarbeten som normalt kallas för…?
Just det, ”influencer marketing”.
Den här gången är det Cecilia Blankens som absolut inte vill vara en influencer när det kommer till sin och familjens Åreresa över nyår, men som mer än gärna är det när det kommer till att marknadsföra det egna skomärket (där hon för övrigt verkar bryta mot marknadsföringslagen gång efter annan) eller gör reklam för andra företag, som exempelvis Elfa.
Men när hon får kritik för att trivialisera restriktioner och rekommendationer, nej, då är hon en privatperson och ingenting annat.
Skenheligt skulle vissa kalla det.
Plocka russinen ur kakan, en annan.
En person sammanfattade problematiken med Cecilia Blankens beteende så bra i kommentarsfältet under blogginlägget, att jag låter den få tala, snarare än att försöka efterapa innehållet.
Det var klockrent helt enkelt.
Tack, Lovisa, för din kommentar!!
Tack för tips!
