Viktor Frisk fortsätter med sina otydliga samarbeten

 

Det här meddelandet fick jag av Viktor Frisk i november efter att jag publicerat det här inlägget.
Tydligen så har han inte lärt sig särskilt mycket, med tanke på att han har publicerat ett exakt lika otydligt inlägg som förra gången.
Den enda skillnaden är att han här även har lånat in ett barn för att kunna ta in reklam för Babyland Sverige.
Här nedan ser du hur Viktors inlägg såg i i hans Instagramflöde.

Två reklambilder från Viktor Frisks Instastory. Bilden innehåller ett barn.
Bildkälla: Viktor Frisk Instastory

Han har alltså – återigen – gömt den pyttelilla, vita texten om att det rör sig om dett samarbete bakom sitt namn och bild, något man bara kan se om man sätter fingret på skärmen och stannar flödet.
Och inte ens då är det särskilt lätt att se vad som står.

Borde inte Viktor Frisk föregå med gott exempel nu när han startat en sociala medier-byrå som fokuserar på att bygga företag i sociala medier, öka dess REACH och kompetens?
Det här drar sannerligen ner trovärdigheten och intrycket av kompetens hos honom och byrån, tycker ni inte?

Skärmdump på Reach Media Groups presentation på Instagram

Tack för tips!

83 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Tycker du överdriver. Rejält.

      Om han nu bestämt sig för att driva en mediabyrå som erbjuder Influencer Marketing är det Ju under all kritik att han inte har koll på hur Sina egna samarbeten ska utformas för och SoMe-juridik överlag!

      Tycker inte jag. Definitivt noll trovärdighet för hans företag som ska syssla med sociala medier om han inte ens kan lagen/väljer aktivt att inte följa den. Next.

        Förstår inte varför de ”glömmer” reklammarkera? Är det fult att man gör samarbeten eller vad är grejen? Mvh, förstår ej

          Han har ju inte glömt… utan gömt.

            Ja, men varför? Är det skämmigt att ha ett jobb och utföra det på rätt sätt? Rent krasst.

              Han har inte utfört det på rätt sätt, det är ju själva andemeningen. Han får publicera hur många betalda samarbeten som helst, men han måste följa de regler och lagar som råder för betald reklam i sociala medier, speciellt med tanke på att han har som ambition att driva en egen byrå!

    Inget med influensers är seriöst. Ungefär som att köpa en begagnad bil av Nisses Skrot & Spa.

      Extra seriöst när företag inte ens finns att hitta. Noll träffar på Reach AB. Har de glömt att registrera bolaget?

        Viktor Frisk har två bolagsengagemang Viktor Frisk AB och Group of Reach AB som regades 2020.

          De anger på hemsidan att bolaget heter Reach Ab…

            Inget ovanligt att ett företag är registrerat under ett namn, men har ett kortare ”arbegsnamn” som klingar bättre! Ofta är vääääldigt många företag registerade med snarlika namn att man kanske inte kan få det företagsnamn man helst velat ha, därav måste man ta en längre, tydligare variant. Det är dock inte det namnet man kommer använda sig av (vilket varken är ovanligt eller konstigt).

            To be fair så är det många företag som inte marknadsför sig med exakt det namn som det är registrerat med

              Det är ju absolut inget ovanligt.

              Handlar inte om hur man marknadsför sig, man kan äga flera varumärken, utan att de på hemsidan anger att företaget heter Reach ab. Att man anger företagets korrekta juridiska namn på hemsidan samt org.nr är grundnivå.

              Det är inte tillåtet att skriva AB efter ett namn som inte är ett bolag, exempelvis ett varumärke i detta fallet.

      Tycker det är så drygt att skicka puss smiley – det gör man väl till vänner 🙂 🙂

    Varför är det så svårt för influensers att markera sina samarbeten tydligare? Kan någon vänlig själ förklara varför de gör så här ?

      Men snälla, vad tror du att det inlägget är om inte ett samarbete? Behöver det verklig vara tydligare för att du ska förstå att det handlar om ett samarbete?

        Viktor, gå och lägg dig igen.

          Trodde vi lämnade de där trötta kommentarerna i 2020. Men okej, du ser alltså ett sånt inlägg på en influencers story och fattar inte att det är ett samarbete? Hur dum får man bli.

            En annan kommentator här. Nu handlar det inte om huruvida någon är dum eller inte, utan om att följa den lagliga praxis som råder. Viktor eller de som han arbetar med på den sk ”sociala medier-byrån” borde vara extra noga med att ha koll på detta iom att de själva ska granska och rådgiva andra profiler gentemot sina kunder. I synnerhet när Viktor har gjort samma misstag tidigare.

              Han har Saliiba som affärspartner eller coach.

                ?ja det säger väl allt

        Men hallå hen förstår ju hen undrar varför de inte markerar ut att det är ett samarbete!

          Men hallå det har han ju gjort tjabba tjena hallå.

            Strider helt klart mot marknadsföringslagen, otydligt markerat och placerat bakom hans instagramnamn.

      När man gör storyn är text i vänstra hörnet tydligt, är först när man publicerar ens namn hamnar över. Så när han gör den ser det ut som att det syns tydligt.

        Men alla som jobbar med instagram vet ju att deras namn står uppe i vänstra hörnet. Man behöver inte vara geni för att förstå att texten kommer att försvinna när bilden publiceras.

        Han är ju inte helt ny på Instagram så jag tror nog att han vet exakt var namnet hamnar.

        Det är otydligt ändå, det är en pytteliten text i vitt. Inte ens någon bakgrundsfärg

    Ger dina inlägg om reklammarkeringar någon effekt?

    Jag tror att om man vill ha den specifika rabatten använder man den för 15 % rabatt är ju ändå 15 kr billigare om man köper nått gör en hunka. Alla bäckar små…

      Låt bli att köpa skit som en influenser vill tjäna pengar på. Då sparar du ännu mer pengar.

        Är denna dålig? Är den bättre om jag köper den någon annanstans än på Babyland?
        https://www.babyland.se/emmaljunga-nxt-f-syskonvagn-sitt-och-liggdel

          Finns på Blocket eller Tradera.

            Jag vill ha en ny.

              Pricerunner.

                Prisjakt är bättre.

          Jag hade valt en Bugaboo donkey 3.

            Same!

        Varför ska man låta bli? Jag störs inte av att de tjänar pengar. ??‍♀️ När jag ska köpa något scannar jag igenom influencers rabattkoder. Dumt att betala fullpris?

          Går lika bra med Pricerunner eller Prisjakt.

            Nej, för influencers har ibland rabatter som även funkar på rea varor.

            Den visar inte rabatter. Med en rabatt kan varan på ett dyrare ställe bli billigare än på det billigaste stället.

          Tror de flesta inte bryr sig om influencers tjänar pengar, dessutom är det företagen som säljer skiten som tjänar mest.
          Det många vänder dig emot är att influencers påverkar människor till att köpa sådant de inte behöver och ibland inte ens vill ha.
          Varför tror du det finns en rabattkod? Jo det triggar igång känslan av att göra en bra affär som är svår att motstå för dom flesta.

        Om man ändå ska köpa något som en influencers har rabattkod på så vore det ju dumt att inte använda den..

      Ja alla bäckar små slutar med att folk gör av med mer pengar än de får in på lönen.

        Nej det leder det verkligen inte till. Speciellt inte om den som ändå ska köpa något använder sig av en rabatt för att få det till ett bättre pris.

    7 eleven Brownie

    100 gram smör
    2 st ägg
    1 ½ dl strösocker
    ½ dl farinsocker
    1 dl vetemjöl
    1 dl kakao
    1 tsk vaniljsocker
    1 nypa salt typ ett halvt kryddmått

    1. Sätt ugnen på 175 grader.
    2. Smält smöret, ställ åt sidan.
    3. Vispa ägg och socker pösigt.
    4. Häll smöret i äggsmeten och rör om.
    5. Blanda mjöl, kakao och vaniljsocker för sig. Rör ner detta i kaksmeten.
    6. Smöra en form som är 18×25 cm ca. Klipp ur ett bakplåtspapper och lägg i botten och smöra även detta lite och häll smeten i formen. En rund form på 24 cm i diameter skall också gå bra.
    7. Grädda kakan mitt i ugnen i ca 23-24 minuter. Grädda ej för länge, då blir kakan trist.

    Glasyren:

    50 gram smör
    75 g philadelphiaost
    2,5 msk kakao
    2 tsk vaniljsocker
    1,5 dl florsocker
    1 nypa salt

    1. Smält smöret. Låt svalna något.

    2. Rör ihop de torra ingredienserna och tillsätt smöret.

    3. Rör sist ner philadelphiaosten till en slät kräm.

    4. Bred ut eller spritsa över brownien.

      Random kommentar? Men tack, fan vad najs. Ska äta min vikt i brownies.

        Skulle vara under Öppet spår som svar på en fråga. Förlåt.

          Åh, älskar när det blir lite random-känsla i tråden.
          Piggar upp lite bland kommentarerna.
          Tack för recept 🙂

      Tack, vad kul. Jag testar ?

    Varför frågade du ens vad folk ville läsa om när du sen gör raka motsatsen? Det är få som bryr sig om det här ältandet om reklam. Hans inlägg på story är tydligt nog, man måste ha iq sand typ för att inte förstå att det här är ett samarbete.

      Det kallas att inte bry dig. Men en sådan fråga generar många kommentarer. Hur många vill att Bloggbevakning slutar med reklaminlägg räcker upp en hand.
      Hand=gilla

        Bry sig. Inte bry dig. Autocorrect ändrade.

        Kåt på likes ⬆️

      Så tydligt att team Viktor är inne här på morgonen och bombaderar med kommentarer! ?

        Jag är inte team Viktor men är totalt ointresserad av hur influencers reklammarkerar. Man fattar ju att allt är reklam ändå. Annars är man ju bra naiv.

        Och Camillas riddare är också vakna tidigt idag ser jag..

    Är det det nya, att mindre vetande influensers startar influenserbyrå? Låter lika smart som att be Isabella Löwengrip ta hand om ett företag.

      Haha Viktor Frisk av alla influencers också! Han är härlig på många sätt, men helt ärligt skulle jag för mitt liv aldrig lägga en mediabudget i hans händer?

      Isabella gör reklam i sin blogg för pojkvännens bubbelbilder. Med länk. Reklammarkerat? Nej det har hon fortfarande inte lärt sig trots hon skriver bok om sitt liv.
      Hon om någon kan inte säga att hon inte vet vad som gäller. Som alltid mycket välplanerat och medvetet att inte annonsmarkera.

      Att du måste nämna Isabella under varje inlägg på ett negativt sätt, så sjukt. Din kampanj bara fortsätter och fortsätter… du ger inte upp.

        Stollis, förbered dig för en ny ”battle of the fakta” för som finns på din idols hemsida till nästa inlägg om Isabella Löwengrip. Det är så roligt!

    Snälla, kan någon själ förklara för mig varför man inte markerar korrekt på den här typen av bild. Alla förstår ju att det är reklam, varför inte bara markera ut det korrekt enligt de regler som finns för din bransch. Att gnälla på att man inte visste eller glömde, prova att svara så gällande lagstadgade regler i en annan bransch.

    Driver själv en SoMe-byrå. Att vara känd influencer betyder tyvärr inte att man är bra på att skapa content. Det betyder att man någon gång blivit känd och därför har man följare. Felstavade inlägg med fula bilder och brott mot lagar och regler håller kanske för ens 10-åriga råfans, men det duger liksom inte på ett stort företags konton.

      håller också till i branschen och jag håller verkligen med. Ett känd namn ger inte mycket när storföretagen kommer

    ”Öka din kompetens”

    Låter som en blind leder en annan blind.

    Får barnet betalt också? Är det okej att använda andras barn i reklam utan att någon blir arg? Kan influenserna som har barn i så fall låna varandras barn att göra reklam med?

      Ny affärsidé byt barn och du behöver inte ta ansvar?
      Alla personer som förekommer i reklam måste ge sitt tillstånd!

      Om det är okej bestämmer väl barnets föräldrar, eller? Som i vilken reklam som helst där barn är med.

    Vad menas med första bilden?? Kan inte se vad han la upp som var fel 🙂

    Jag tycker att det är ointressant om de markerar svagt. Han har markerat. Ingen säger att det ska stå med en viss färg. Alla VET att det mesta är betalda samarbeten. Kan vi inte ägna oss åt viktigare saker som det faktiska innehållet som gör att folk söker sig till dessa personers medier? Var är det för livsstil som signaleras? Jo, en ouppnåelig. En fantasivärld. Lyft istället fram de personer som visar en vanlig vardag och vardagsproblem. Oavsett samarbeten. Jeeez.

    Marika https://www.instagram.com/marikaaxen1/
    Lägger alltid texten om samarbeten bakom sitt namn i stories

    En stilla undran, varför vill en influencer dölja sitt samarbete? Är det för att det ser ”fult” ut i flödet? Alla vet att alla samarbetar, varför mygla med det liksom? Vad är det jag inte förstår? ?

      Det blir mer trovärdigt om det verkar som att influensern genuint rekommenderar produkterna = fler som köper varan

    OT men såg en bild på Margaux med pojkvän, är det bara jag som tycker han ser exakt ut som exet Jacob? Lite kortare hår bara…

    Håller helt och hållet med! Varför försöka dölja att det är ett samarbete?!

    Bolaget drog till Cannes och firade nyår mitt i pandemin, för mig var det fullt tillräckligt för att förlora all ev. respekt för VF och gänget. Så himla nonchalant! Fattar inte att bolaget som t.ex. Parken Zoo vill förknippas med dem..

    Vill gärna ha rabattkoder men orkar inte följa en massa ointressanta människor. Finns det ingen som samlar ihop alla lite snyggt så man bara kan gå in och välja en när man vill handla något? Gärna i kategorier så man slipper leta igenom en massa ointressant.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.