


Rscued är ett företag som baserar sin produktion på matsvinn, frukt som ”ser för dålig ut” för att säljas i butik. De ”räddar den” från att slängas.
De hade ett samarbete med Clean drink som valde att avsluta det med motiveringen att det blev för dyrt, men fortsätter marknadsföra sin nya, snarlika produkt som om de fortfarande använder sig av Rescued/ ”räddad frukt” vilket det inte är, enligt den tidigare partnern.
Clean Drink handlar, enligt Rscued, in samma typ av frukt som alla andra juiceföretag i världen. Bra frukt, men inte räddat/tillvarataget.
Så här svarade Clean Drinks VD på inlägget på Linkedin.
Jag bad Clean Drink om en kommentar och fick följande från deras pressansvarige:
Vi tycker det är väldigt tråkigt att Rscued valt att ta det här öppet. Att vi inte gett replik är inte för att vi har något att dölja utan för att vi inte har något intresse av en offentlig konflikt eller att ställa tidigare leverantörer i dålig dager. Avtalet mellan Clean och Rscued sas upp då de tyvärr ej kunde leverera den mängd juice av den kvalitet som var avtalad. Vi hade även olika syn på arbetet framåt där vi ville ta nästa steg i volym och distribution och behövde omarbeta den ursprungliga kalkylen, en kalkyl som var omöjlig att förbättra enligt Rscued. Därför såg vi oss nödgade att se oss om efter andra alternativ med liknande koncept och fann då Kullamust som varit verksamt som musteri sedan 1929.
Med Kullamust kan vi nå säkrare leveranser och större volymer vilket i förlängningen innebär att ta tillvara på mer frukt och en mer hållbar produktion då de har kapacitet att hålla produktionen i Sverige vilket är viktigt för oss.
Produkten i sig består fortfarande av tillvaratagna äpplen – det vill säga frukt som inte når kraven ut i butik då de är frostskadade, transportskadade, har skönhetsfel etc. alternativt inlämnade av privatpersoner som har mer frukt än de kan ta hand om själva i sina trädgårdar. Musterier i Sverige har en lång tradition av att ta tillvara på frukt som skulle blivit kasserad och vi beklagar verkligen att deras arbete nu får negativ uppmärksamhet efter Rscueds uttalanden. Utöver att vi bytt leverantör av juice har vi utvecklat produkten och kunnat höja halten av fruktjuice och tillsatt ytterligare vitamin.Den tidigare produkten Clean Rscued togs fram grafiskt av Clean drink och efter gemensam överenskommelse hade vi vissa av Rscueds kännetecken på burkdesignen, vilka de var med och godkände. I övrigt var designen framtaget av Clean drink och i enlighet med vårt avtal har vi tagit bort alla kännetecken som tillhör Rscued och har inget intresse av att använda dem framåt.
Clean drink har stått för alla kostnader rörande produktion och marknadsföring av både den föregående och nuvarande produkten.I vårt pressmeddelande lyfte vi att vi hade en ny leverantör av fruktjuice och har inte på något sätt velat ge sken av att samarbetet med Rscued fortsatt. Vi har sedan innan lanseringen tagit bort allt material som har med Rscued och tidigare produkt att göra från hemsida och sociala medier. Sajten som ursprungligen la ut en artikel där Rscued stod med som avsändare av vår produkt Clean sav:D kontaktades omedelbart med att det var felaktigt och korrigerade artikeln omgående. Vi kommer under veckan som kommer redovisa på vårt Instagramkonto för hur vår produktion ser ut, vilka leverantörer vi samarbetar med och hur vi ser på hållbarhet. Vi har blivit varse att det finns ett kunskapsgap i den här frågan och vi välkomna absolut ett transparent tillvägagångssätt i att informera om dessa frågor. Vi är stolta över vår produkt.
Precis som Rscued själva skriver är det ett lagarbete att ta tillvara på jordens resurser, vi fortsätter dra vårt strå till stacken och önskar dem all lycka till med att göra detsamma.
