Hannah och Amanda gör inte(!) reklam för Systembolaget

Reklam från Hannah Widell och Amanda Schulmans konton för vin och text: Det här är inte ett samarbete med Systembolaget
Bildkälla: Hannah Widell och Amanda Schulman Instastory

Vad fint att Hannah Widell och Amanda Schulman informerar om vilka företag de INTE gör reklam för, men vad sägs om att peta in en liten blänkare om vem reklamen faktiskt är för?
Ni vet, så där som den där jobbiga marknadsföringslagen kräver?

Tack för tips!

53 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Tänk vad svårt det ska vara

      Jag undrar om de egentligen har något reklamvärde alls?De är väl knappast kända runt om i Sverige?

        De har ju en ganska stor podd, så tror nog de har sin målgrupp lite överallt i Sverige

          Är det inte så att poddstatistik bygger på hur många som trycker sig in i podden under någon minut registreras som lyssnare?Jag vet inte,så därför jag frågar.
          Hade varit intressant att få veta hur många som lyssnar på hela podden till slutet.
          Med tanke på hur många som fuskar och köper följare på IG,så är det antagligen fusk på poddar också.
          Kan verkligen inte förstå varför ingen verkar vilja ta tag i detta fusk och avslöja fuskarna.

            Jag vet ganska många som följer Hannah & Amanda och som även lyssnar på deras podd MEN de känns som dom tappat en hel del följare senaste åren!

              Jag lyssnar på dem ganska ofta. Jag tycker de är superhärliga. Men jag tycker ändå det här är lite fult gjort och att de gjort många liknande ”missar” genom åren och är ganska dåliga på att ta emot kritik.

      Äsch, ni går ju direkt i fällan. Detta är trots allt intellektuella och tänkande människor. Att bli uppmärksammade så här är ju extremt bra gratisreklam. Tror ni på allvar att de inte markerar av ren okunskap? De får ju bara ännu mer gratis marknadsföring när de gör så här. Vad riskerar de? Ett ”aja-baja” från någon tandlös domstol eller ombudsman?

        Intellektuella???

          Kanske menade obehagliga men stavade fel?

    Det värsta är att de nog inte försöker vara roliga….

    Haha försöker dom göra sig dummare än vad dom är? Undra vad Alex ser i Amanda egentligen hon verkar ganska korkad ? men lite humor om hon skämtar vilket jag inte tror hon gör med detta

      Man kan ju undra ad Amanda ser i Alex också 🙂 Är väl det gamla vanliga,”kaka söker maka”.

      Alex var gift med Katrin tidigare. Han kanske gillar att känna sig smart helt enkelt.

      Tycker hon ofta har rätt bra/vettiga saker att komma med (lyssnar på podden) och hon är dessutom rolig. Så förstår vad han ser i henne ?

        Har lyssnat på deras podd och tycker som låter som 2 tonåringar ibland, framstår som väldigt ointelligenta. Men kanske ska ge det ett nytt försök ☺️

        Jag har lyssnat på deras podd en gång när de intervjuade en person jag tycker är intressant. Men stod knappt ut med Amandas oooh- och aaah:anden när intervjuobjektet sade helt självklara saker som alla vuxna människor har koll på och hon på fullaste allvar typ ”ååhhh, va? Det har man ju ALDRIG hört, guud va smart”. Plus allt koketterande kring sin ”psykiska ohälsa” som mest verkar vara lite vanlig Instagram/Stockholms-ångest och lite hypokondri.

          Stockholmsångest?

    Sådär dum är väl ingen? Trodde man.

    Det är inte ett samarbete med ikea eller Willys heller.

    De kanske ska informera om det också, mest så allt är tydligt ?

    Men är ju PR

    Amanda har ju dock gjort helt korrekt reklammarkering i inlägget

      Dvs inte story, men inlägget

      Och?

        Ingen bryr sig!

          Jo högst relevant i denna diskussion. Varför är du ens i detta kommentarsfält om nu ingen bryr sig???

            Tack!

      Hur då tänker du?

      Hon ändrade inlägget, först stod det inget om reklam.

    Finns det verkligen inget roligare att skriva om?

    Hanna och Amanda kanske också är kompis med alkoholombudsmannen?

    Vad är straffet för att inte reklammarkera?

      Om man har någon skam i kroppen får man skämmas.
      Utan skam går man visslande vidare i livet.

        ?

    Intellektuella???

    På vilket sätt är detta ”vårt vin” ?
    Har Hannah Widell och Amanda Schulman själva tillverkat det eller har de bara ”valt ut det” ?
    Deras namn står inte på etiketten vad jag kan se.
    Framgår inte av etiketten att det är något annat än ett vin från Pays d’Oc alltså Languedoc-Roussillon.
    Inget märkvärdigt alltså – därifrån kommer hundratals roséviner och många av hyfsad kvalitet.
    För 99 kr kan man förvänta sig en korrekt men inte särskilt upphetsande rosé när det kommer från Frankrike.
    Vill man ha ett bra rosévin t ex Côtes de Provence får man gå upp till 150-200 kr.
    Vinet distribueras i Sverige av Urban Wines som också bl a säljer Leif Mannerströms röda och vita vin.

    De har nog fått samma frikort från alkoholgranskningsmannen (minns inte rätt titel?) som Åsa Ingrosso.

      Vad granskar den mannen?
      Går han runt och mäter alkoholhalten i vin och sprit för att säkerställa att styrkan är den rätta, eller?

        Enligt Åsa är alkoholgranskningsmannen ”chef över Konsumentverket och kan ge frikort från saker som att följa marknadsföringslagen”.

        https://nyheter24.se/bloggbevakning/2021/01/30/asa-ingrosso-ar-ett-under-av-o-logik/

          Chef över hela balunsen dessutom!

            Direktøren for det hele!

    Vad hände med Perfect Day-vinerna? Alltså gick de ur det samarbetet? Det marknadsfördes ju flitigt för några år sen och rosévinet är faktiskt rätt bra. Finns väl kvar på Systemet men alltså inte i deras ”regi” eller?

      Precis min fundering med. De har ju redan sålt ”sitt egna” rosé tidigare så att det lanserat ett helt annat känns ju bara märkligt. Men det är väl som med alla influensers, de hoppas att alla följare har ett dåligt minne.

      Som med allt annat de gör blev det tjafs med deras samarbetspartners. Men pengarna ska ju in till deras skuldsatta bolag så bara att köra igång igen ?

        Oj jag är sen på bollen (har haft en (naturligtvis löjlig) bojkott sedan ”hatstormen” kring Hers); innebär detta alltså att de inte längre är inblandade i Perfect day-vinet?

      De hängde ut bolaget som de samarbetade med rätt rejält tidigare i år tror jag det var, i deras podd. Sa att VD:n var ett riktigt svin och att de inte får en krona från vinförsäljningen nuförtiden.

    Nån som vet vad som hände med stämningen?

    Om Hannah och Amanda: de har alltid nya unga kompisar som typ driver med dem? Men H & A fattar ju ingenting så klart. De brukar ju snacka om att de inte förstår ironi eller sarkasm, men ändå ska de alltid vara bästisar med supersarkastiska/nästan elaka personer.

    Först Daniel Redgert, sen Julia Frändfors och nu Edvin och Johanna.

    Och de får göra poddar och bjuds hem på middagar i Östermalmsvåningen och till Gotland ända tills jobbsamarbetet går i kras och de aldrig hörs mer. Konstigt att vara så tighta med sina anställda och umgås privat för att sen helt ignorera dem när anställningen tar slut.

      ha! skulle precis kommentera samma sak. Att det verkligen känns som Edvin och Johanna nu fått rollen som deras ”gullgossar” som tidigare var Julias och, innan henne, Redgert. Ska bli intressant att se när (och varför) det spricker och vem som då blir nästa..

      Känns ju även som de (eller kanske mest Amanda ?) är långsinta som satan. Varken Redgert eller Julia har gjort nått (ena slutat och den andra fått sparken och varit ledsen över det) men känns som de är heeelt utfrysta.

    Hahah älskar dom!

    Måste inte alkoholreklam innehålla varningstext?

    Kollade lite om alkoholreklam…väldigt reglerat….Här från Konsumentverket.

    Våra allmänna råd gäller marknadsföring av alkoholdrycker till konsument:

    Marknadsföring av alkoholdrycker bör bara ske på webbplatser där målgruppen eller minst 70 % av besökarna är över 25 år.
    Webbplatser som säljer eller huvudsakligen inriktas på marknadsföring av alkoholdryck bör ha en funktion som kontrollerar åldern på besökaren.
    På webbplatser bör du undvika poppuppannonser, eftersom de är uppsökande och påträngande.
    Direktreklam är endast tillåtet om mottagaren först uttryckligen begärt att ta emot sådan marknadsföring.
    Se till att det tydligt framgår vad som är redaktionell text och vad som är marknadsföring.
    Vid marknadsföring på till exempel bloggar är det extra viktigt att marknadsföring och redaktionell text inte förväxlas med varandra. Det är även viktigt att tänka på hur du uttrycker dig, vilka som ingår i bloggens målgrupp och vilka som läser bloggen.
    Även bilder i kommersiella annonser på internet ska följa ”bildregeln” i 7 kap. 5 § 1 st. alkohollagen. Det innebär att bilden bara får visa varan eller råvaror som ingår i varan, enstaka förpackningar samt varumärke. Utöver ”bildregeln” finns det ytterligare regler i alkohollagen som gäller för kommersiella annonser, men enbart i tidningar. En tidningsannons med alkoholreklam ska exempelvis ha en informationstext som varnar för intag av alkohol. Denna regel gäller även för tidningars nätupplagor.

    Konsumentverkets allmänna råd för marknadsföring av alkoholdrycker (KOVFS 2016:1)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.