influencers får kritik för att ”tigga likes”

Bildkälla: Alexandra Nilsson Instagram
Bildkälla: Åsa Ingrosso Instagram
Bildkälla: Madde Paulsson Instagram

Det här tycker jag är intressant, särskilt som det inte är en person som skriver det, utan hela fyra st. 
Fyra stycken som nog faktiskt inte har någonting med varandra att göra, och det skulle förvåna mig om de faktiskt ens sett sina andra tre kollegors inlägg.
Men det handlar om engagemang. Följare och engagemang.
Följare och engagemang/konvertering är det enda som avgör ifall en influencer är framgångsrik eller inte, så att be sina följare om engagemang så som likes, delningar, kommentarer eller att de sparar ens bilder är inte särskilt konstigt.
Det är heller inte girigt att skriva som Keela, Åsa, Alexandra och Madde gör här ovan, jag skulle snarare säga att det är läsarna, följarna och tittarna som i så fall framstår som giriga som kallar influenserna för det.

Att inte trycka like, kommentera, dela eller spara på innehåll som man gillar och verkligen VILL ta del av är ungefär som att gå på en gratis spelning med en artist man verkligen gillar, men när låten är slut så är det ingen som applåderar.
Varför ska man egentligen göra det?
Tja, kanske för att visa sin uppskattning för artisten?
Det kostar ingenting, du behöver inte köpa deras skiva eller merch, utan den enda du gör genom att klappa i händerna är att visa, både artisten och den som organiserat spelningen, uppskattning och att man gärna vill se artisten, inbjuden och på scen snart igen.
Om ingen applåderar så tolkas det ju som att ingen gillade spelningen och lite samma sak är det med engagemang på sociala medier.
Om alla tittar på ens innehåll, men ingen gillar det, hur tror ni att det tolkas av företagen som betalar för marknadsföring på de olika kanalerna?

Så att be om likes är inte det minsta girigt, det är snarare de som kallar det för girigt som är de absolut största girigbukarna.
Ni får ALLT gratis, i alla fall det mesta på sociala medier, serverat av en person som är helt utlämnad till ert engagemang – alltså några klick eller liknande som typ tar en sekund att lämna.
Utan engagemang så finns risken att influencern tappar alla sina samarbeten och istället tvingas att ta betalt från följarna för att kunna fortsätta arbeta med att skapa content, och herreguuuuuuuud vilket ramaskri det skulle bli då.
TA BETALT????? AV OSS????

Det är egentligen mycket enkelt:
Om du som tittare, följare, läsare vill kunna fortsätta att ta del av innehåll gratis på sociala medier som produceras av influencers som du gillar – gilla, spara, dela eller kommentera deras inlägg då.
Att ge en tumme upp tar bråkdelen av en sekund för dig, men kan vara helt avgörande för huruvida en influenser kan fortsätta producera content på heltid eller måste ta ett jobb vid sidan av för att betala räkningarna. Och vad blir resultatet av det?
Jo, mindre tid för influencern att producera innehåll, något som samma personer som vägrar likea, med största sannolikhet kommer beklaga sig över, vilket får mig att vilja skrika in i en kudde.

Summa summarum:
Vill du att de influencers du följer ska kunna fortsätta producera härligt innehåll för dig att ta del av GRATIS, visa lite engagemang och uppskattning genom ett knapptryck eller två.
Sluta bete er som osnutna, bortskämda småungar som vill ha ALLT men det får kosta INGET. (Berörda människor tar åt sig, ni andra kan låta den slajda förbi)

Ps. Detta gäller alltså influencers du gillar och vars innehåll du uppskattar
Missnöje visas bäst genom bristande engagemang eller att till och med avfölja ett konto.
Ni som konsumenter har makten att bestämma vem som är, blir och förblir stor på sociala medier. 

276 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Bu fucking hu.

      I tidningarna jag läste förr bläddrade jag bara förbi reklamen. Och sen när de började med sådana där sponsrade artiklar blev jag fruktansvärt irriterad när jag läst halva och fattade att det var reklam. Läste aldrig klart de artiklarna..

    Nej. Nej, bara nej. Det finns tusen andra influensers som är aktiva, alla fuskar på något sätt, gör reklam för skitprodukter, struntar i reklammarkeringsar, skiter i restriktioner. Inga likes till era stackars små depraverade egon.

      Önskar att likes var anonyma, vill inte att det ploppar upp för alla som följer mig vad jag likeat eller inte. Så länge det är så kommer jag inte likea något mer än på sin höjd vänners baby- eller bröllopsbilder typ. Haha.

      Så viktiga är inte influencers för mig att jag vill släppa på min personliga integritet. För ja, det är så det känns för mig att öppet basunera ut vilket content jag tar del av. (Introvert som förvisso kollar insta typ en gång i månaden när jag sökert någon särskild hashtag, scrollar i princip aldrig i flödet, så är kanske fel person att fråga.)

      Nej, det är väl bara positivt om flunsor skulle börja jobba med något mer samhällsnyttigt, tex lärare?

      Finns alldeles för många i flunsbranchen, en helt och hållet onödig bransch (menar konsumtionsflunsor, alltså de som lever på att pumpa ut onödig konsumtion).

      Så, jättebra om flunsorna blir av med sina onödiga samarbeten och istället tar ett riktigt och samhällsnyttigt jobb som tex städare, vårdbiträde eller utbildar sig till tex lärare.

      Tänk vilket bra samhälle vi skulle haft med fler händer i tex vård och skola, istället för denna flunsbranch som lurar på unga onödig konsumtion. Ska börja likea ännu mindre efter att ha tänkt igenom detta! Bra att frågan togs upp!

        Jag tänker att skattemässigt så bidrar en del influensers betydligt mer nu än om de jobbade som städerska – dessutom finns det massa arbetslösa som kan jobba med de ”samhällsnyttiga” jobb du beskriver så d är väl onödigt att ta deras jobb!

          Skattemässigt, knappast.

    Man likar ju för att man gillar något, ska man slentrianlika bara för att nu? Nej tack. Skaffa ett riktigt jobb.

      Räcker det inte att följa någon egentligen för att man ska få in reklamintäkter? Varför måste allt mätas i engagemang. Även en oengagerad ser ju reklamen.

      Att man avföljer tror jag snarare beror på att reklamen är densamma från samma företag på de flesta konton samtidigt. Man tröttnar tillslut när man bombaderas av samma reklam. Jag tror influencers tappar i förtroende när man bara gör reklam för pengarna. Annat om de verkligen gör reklam för sådant de rekommenderar och själv använder.

      Sen tycker jag det är tråkigt att folk inte likar med överlag. De är nyfikna men kan inte lämna ens en trevlig kommentar någon gång. Det tycker jag är tråkigt.

      Exakt det jag tänkte. Bara för att 120.000 personer ser en bild betyder det väl inte att 120.000 gillar bilden.

        Borde finnas en knapp till utöver Like t ex Thanks for nothing.
        Den kan man trycka på om man sett en intetsägande bild som man har sett tusentals gånger tidigare.
        Då kanske influencern känner att gratistittaren uppvisar någon liten antydan till att bry sig och då kanske det leder till ännu ett intetsägande samarbete med någon som säljer ännu en onödig produkt som ingen visste att den fanns.

          Nej det känns bara elakt och skulle skapa ett ännu mer negativt klimat på nätet. Skriv då hellre en kommentar med saklig kritik, ju fler som gör desto bättre.

            Finns ju redan på Youtube, jättebra sätt att få hjälp med sitt innehåll tänker jag.

              Jag tycker inte dislike-knappen på YouTube tillför någonting alls. Jag vet ju som content creator inte VAD tittaren inte gillar? Konceptet, content, klippningen, hela paketet? Jag får ju ingen feedback om vad jag kan göra bättre, så jag hade hellre skippat den helt.

                Jag tycker den är bra i vissa fall, till exempel på tutorials.

        Nej exakt. Kanske ska man då ta åt sig av det och förstå att det är ganska tröttsamt att titta på bulliga rumpor i träningsdress.

      Eller hur! Om man nu ska jämföra influencer marketing med tidningsannonser och tv-reklam så kan de inte heller förvänta sig att man ska applådera eller maila in så fort man ser en reklam man gillar på tv. Man väljer influencer marketing för att nå en viss grupp potentiella kunder, sen mäter man inte intäkter av samarbeten i likes utan genom pengar. Är det ingen som använder din rabattkod när de köper det du säljer – då är samarbetet inte lyckat.

      Att tigga likes är ungefär lika attraktivt och lockande som tjatsex eller snubben som ringer 10 ggr om dagen. Det enda de lyckas uppnå med det är att folk blir irriterade och dumpar/avföljer dem. Deras fanclub gillar ju redan allt de postar så där finns inga likes att hämta. Att tigga om uppmärksamhet leder alltså till färre likes och färre följare!
      De små narcissisterna verkar tro att alla som ser deras inlägg gillar inlägget och influencern. Så är det ju absolut inte! Många kollar för att se vad NN gjort för dumheter den här gången. Eller så dyker deras postar upp i flödet när man kollar på något annat intressant. Jag kommer aldrig ”gilla” någon/något jag inte alls tycker om, Kissie och Åsa skulle få en rejäl ”GILLAR INTE!!” på varje post jag råkar se. Eftersom jag i motsats till Kissie och Åsa inte är en dryg och elak person som skriver skit till andra scrollar jag bara vidare.
      Vill ni ha fler likes? Se till att skapa content som förtjänar likes! Det är så typisk influencers, är du inte bra på ditt jobb får du inga kunder. Så enkelt är det-

      Får känslan av att Camilla är lite små sarkastisk här inte vill hon väl uppmuntra oss att ge till alla like till höger och vänster bara för att. Som en del andra säger här de tjänar pengar på sina samarbeten varför ska vi stödja de? Det är deras sk jobb att bidra med engangemang allt vill denu få serverat på silvertalrik. Måtte deras era ta slutoch skaffa erett jobb utbildning som samhället har mer nytta av än massa kräng produkter och ni skapar bara sämre självförtroende hos tjejer där ute. Att man inte duger som man äratt man behöver botox, smin fina dyra peodukter som ni får Gratis så sluta böla och inse att ni bara är pinsamma som ber om likes. ?

        Så sant, många av dessa ”samarbeten” är ju direkt kontraproduktiva för samhället, tex onödiga operationer samt en massa kläder och smink som är dåligt för både miljön och i fråga vad unga bör prioritera.

        Pumpas det ut, från alla dessa flunsor, att konsumtion är vägen till, lycka, leds ju en hel generation in på helt fel spår.

        Flunsbranchen är inte bara onödig, den kan vara direkt skadlig också. Speciellt om det blir brist på unga som tar samhällsnyttiga jobb som tex inom hemtjänsten, vården osv.

        Galet att flunsbranchen är så stor, det är verkligen inget man ska gynna eller bidra till.

        Sluta följa och gilla konsumtionsflunsor och stötta istället folk som bidrar positivt och konstruktivt till samhället.

      Bemödar sig inte ens att märka ut att inlägget (dagens inlägg 27/2)innehåller adlinks eller nåt överhuvudtaget men länkar till olika företag att följarna ska nappa och köpa så att hon tjänar pengar. Och så undrar de varför man inte tar de på allvar.

      https://www.englasshowroom.com/

        Människors beteenden ändrar sig alltid och att få tillbaka liksen på Instagram som var förr kommer aldrig ske och det går absolut inte att ”tigga” engagemang. De som kommer överleva att ha det som jobb är de som hittar sätt att fortsätta engagera eller kanske klarar av att byta/addera plattform.

          Anonym 16.10, jag menade inte att skriva det som svar, råkade hamna fel?

      Glöm det. Dom är så jävla bortskämda så jag bryr mej inte för fem öre att trycka gilla.

    Tycker verkligen inte en artist som gör en grym konsert och en influencer som visar upp en energidryck har något med varandra att göra.

      Håller verkligen med, ett hån att göra den jämförelsen.

      Eller lägger upp på sig själv när hen tränar ?

        Och grina för att inte tillräckligt många trycker like.

      Håller med. Om musiker skulle sluta skapa musik pga ingen inkomst skulle många sakna musiken. Men om influencers skulle sluta skapa content för att det inte gav någon inkomst tror jag inte att så många skulle sakna det utan gå vidare med sina liv.

        Precis, otroligt märklig jämförelse

      Spot on!

      https://www.instagram.com/p/CLm2ouGsPeQ/?hl=sv

      Hon här vill ha en massa samarbeten svarar aldrig på några frågor följer henne personligen inte så tråkig som alla andra allt handlar om att visa 1000 beiga bilder, och kränga på produkter för tonåringar som gina tricot mm. Byter ut möblerstup i kvarten allt sponsrat förstås.skaffa dig ett vanlig vettigt jobb om inte för dina barns skull. ??

        Har ingen aning om vem männinskan är men kunde inte låta bli att klicka på din länk, och jag fattar inte VAD det är jag skulle gilla där, selfies eller bilder på heminredning, så otroligt ointressant!

        Så jag hålle med dig, skaffa ett vanligt jobb!

    Det är så cringe när folk lägger upp en selfie och sen på sin story new post och halva bilden täckt. Vad är det man missar ? Hahahah visst om man gör reklam för något eller tävling. Men en jävla selfie? Så spännande.

      Jag tycker att det är mer cringe när någon som inte är en influencer gör så. Men jag håller med om att det är cringe även när influencers gör det.

    Jag ger bara likes till människor som typ Vanja Wikström och hennes samarbeten för jag vet hon lägger ner tid på RIKTIGT för bra content och ärliga och välgjorda samarbeten som hon väljer noga.
    Flunsorna där uppe i inlägget är för mig inte seriösa utan lata och pengakåta, tror tillexempel inte ett dugg på att Åsa lägger ner såååå mycket tid på det ska gå rätt till och va bra. Hon sköter ju aldrig reklammarkering?

      Jag tror att de med absolut bäst content är de som har ett vanligt jobb och driver sin blogg/Instagram vid sidan av. Färre eller knappt nån reklam, och det de publicerar är något de brinner för och då blir det automatiskt högre standard.

        Min favoritinfluencer driver sitt konto på sidan av sitt vanliga jobb. Noll reklaminlägg, bara genuina inlägg om saker hon brinner för. Jag gillar varenda bild för att jag genuint gillar hela henne. Många stora influencers skulle behöva lära sig av av de mindre som uppenbart har engagerade följare hela tiden.

          Tipsa gärna om vem hon är!

            Kobranhugger ?

      Alltid undrat över vilka som följer Vanja Wikström. Förstår inte hur man orkar läsa hennes låååånga texter med varannat ord i VERSALER och emojis.

        Hon är så sjukt tillgjord och känns så fejk. Tycker hon själv är så himla bra som tar hand om sina barn, för det gör ju inte alla vi andra heltidsarbetande föräldrar ?

    Tycker inte att så många influencers har härligt innehåll. Snarare det mest innehållslösa innehåll jag sett.

      Exakt. Och alla har ju samarbeten med samma företag? För alla får ju hem samma saker ? har nån samarbete med Nelly tillexempel så har ju typ 17 andra flunsor det med.

        [Borttagen kommentar]

    Förstår att de känns jobbigt om man inte har så mycket engagemang. Samtidigt följer jag inte konton på Instagram som ”välgörenhet”. Jag likear det jag gillar och vill se mer av. Företagen får väl fatta att följarna inte tycker det är spännande med reklam för snus och na-kd och därför inte interagerar på samma sätt när influencers postar om det.

    Jag likear bara när det är något jag genuint gillar. Jag slentrianlikear inte bara för att.

      Exakt

    Är det inte en del av influencernas jobb att SKAPA engagerande content deras kanaler? Eller är jag helt ute och cyklar?

      Exakt! Så är det ju med vanlig reklam också, vill de sälja måste reklamen vara bra nog.

      Hahaha där satt den!

      https://www.instagram.com/p/CLm2ouGsPeQ/?hl=sv

      Hon här vill ha en massa samarbeten svarar aldrig på några frågor följer henne personligen inte så tråkig som alla andra allt handlar om att visa 1000 beiga bilder, och kränga på produkter för tonåringar som gina tricot mm. Byter ut möblerstup i kvarten allt sponsrat förstås.skaffa dig ett vanlig vettigt jobb om inte för dina barns skull. ?

      Haha precis! Tänker dessutom branschen, på ett vis, kan jämföras med verksamheter i stort. Influencers konkurrerar, precis som butiker, restauranger och allt däremellan, om konsumenter och intressenters intresse. Vissa aktörer går det bra för, vissa får med tiden stänga ner och tacka för sig. Skapar man inte content som naturligt engagerar följare ligger inte problematiken hos publiken utan i produkten.

      Exakt, ta Sandra Beijer som exempel – hon skapar genuint engagemeng oftast med sina samarbeten för hur hon utför dem och hur hon väljer dem. Blir nästan alltid både hejarop från följarna i kommentrerna och diksussioner om vad som marknadsför (inte på ett negativt sett då, utan t.ex. om det är om bindor så diskuteras det om mensproduktet osv.). Aldrig har hon tiggt om detta engagemeng utan hon skapar content som är engagerende helt enkelt. Säga vad man vill om att hon inte släpper förbi alla kommentarer eller vad som, men dessa tiggar-influencer borde ta notes från henne när det kommer till samarbeten och skapa engagerande content.

        och sett = sätt, brainfart eller något!

    Bluff, ljug, fejk, hittepå, överdrifter, drev, allt för att få in pengar utan att skatta istället för att skaffa ett jobb. Och så tigger ni likes på det? För fan, er tid är snart förbi. Stackars er, dags för en reality check.

      Jag tror som du. Camilla har borrat ett stort HÅL i ekan…

      Allt har sin tid.. och deras är kanske snart förbi, behöver ju inte vara konstigare än så..

        Hoppas!

    Håller inte alls med! Gillar jag någon så följer jag den. Gillar jag vad den postar så likear jag det. Gillar jag det inte så gör jag inte ett aktivt val och dislikear, utan jag bara likear inte. Vidare finns det influencers som jag inte gillar men ändå tycker att det är intressant att kolla på (tex skulle jag aldrig följa Ebba Busch men intresseras ändå av vad hon postar och gör) och går därför in på deras konton kontinuerligt men skulle i princip aldrig likea något. Såhär har appen alltid funkar – det har alltid varit premissen för de som bestämt sig för att bli influencer (nej, ingen har hamnat där på ett bananskal, det krävs hårt ihärdigt jobb). Visst, appen ändrar sin algoritm till och från och det kan sabba för influencerna – men så har det också alltid varit! Det här med att man ”måste likea” känns som någon ny buhu-story för att tigga uppmärksamhet när de insett att de inte kan komma undan med att köpa engagemang längre. Kommer fortsätta vara snål med mina likes och bara trycka på det jag faktiskt gillar! Har de svårt att sälja in fler samarbeten då så får de antingen bli bättre på att förklara/vrida statistiken för sina annonsörer/titta på andra mätetal, eller skaffa ett annat jobb vid sidan av.

      Håller med! Bara för att jag tittar på ngt som finns gratis betyder inte att jag skulle ha betalat för det om det vore en konsert el ngt sånt. Det finns alltså tittar jag, fanns det inte skulle det inte göra mig ngt. Till skillnad från musik el annat som influensers liknas vid här.
      Och influensers har förstört för sig själva genom all reklam, det där med gratis tips tror jag inte på längre.

        Precis så!

        Jag fattar inte, jämför sig influencers med musikala stjärnor?
        Eller är det bara Cam?

          Det var nog bara jag tror jag 😉

            But why?

    Får man inga likes längre så man måste tigga är ens tid kanske förbi, sök jobb ??

    Vad jag önskar att alla influencer läser detta kommentarsfält idag och lär sig lite om hur deras kunder tänker. Sluta kränga skit och ha genuint och intressant innehåll. Copy paste och fake ska inte premieras.

    Upplever dom bristande engagemang får dom väl skapa (eller influera) till ett bättre engagemang då? Finns inget engagemang är dom ju bara dålig på sitt jobb? Finns hur många människor som helst som är dåliga på sitt yrke, inte får dom nån tröstlön och gull för det ?

      Exakt, säljare är bra jämförelse.

        Precis! Är du dålig på att sälja kanske inte säljare är ett jobb för dig liksom? Hela ”yrket” influencer går ju ut på att skapa engagemang, kan man inte det ja då kanske inte influencer är nåt att jobba med ?

      Hahaha jaa!! Så bra kommentarsfält idag ??

    Jag lajkar bara det jag gillar, punkt.
    Tänker inte tvingas till det av någon.

      Rätt, det är bara patetiskt att kräva like, man likar väl om det faller en i smaken. Att hota med ”lägger inga bilder när ni inte likar”, fine, ingen blir ledsen, vi kan leva utan dina bilder.
      Vi använder like knappen här också om vi uppskattar kommertaren, inte annars.

        Eller hur, man överlever väl utan deras bilder ?

      Precis, jag blir mer anti när jag känner mig tvingad att likea eller att någon ber mig om det. Om de vill ha kommentarer så är det mest intressant om de interagerar också och inte bara ber om kommentarer.

        Haha ja precis!! Så många som aldrig svarar på kommentarer men vill likt förbaskat ha dem. Fattar inte isf vad deras jobb går ut på? ?

          Precis!

    Extremt konstigt resonemang från de och dig Camilla. Jag gillar (alltså trycker på gillaknappen) det som jag -genuint- gillar. Punkt.

      Är jag liksom ”girig” för det? Konstigaste jag läst på länge ?

        Slutar DE skriva ”dem” på ställen där det ska skriva ”de” så får DE mer likes tror jag.

    Jag tänker inte göra nåt som gynnar någon för
    DERAS skull om jag inte ser nåt + som är
    förenligt med mina egna värderingar!!!

    Camilla, du lyfte ju ett inlägg av Underbara Clara som kritiserade like-tiggeriet för ett tag sen. Då uppfattade jag dig som att du inte sett detta fenomen men delade Claras uppfattning (typ att det är märkligt att shamea o be om likes, influenser-jobbet innebär att skapa engagerande innehåll som läsarna Vill engagera sig med). Minns jag fel?
    Eller varför har du ändrat dig? Genuint intresserad alltså.

      Bra fråga! Undrar också! Gillar inte Clara så men förstår det som att hon är genuin och förstår vad hennes jobb går ut på åtminstone. Har bra content för dem som gillar hennes stil.

        Gillar inte Clara? Varför skriver du så, har hon gjort dig något?

          Nej men jag menar som Influencer. Hon är inte min grej. Få är. Men jag förstår det som att hon är genuin och gör ett bra jobb, interagerar etc etc. Och de som gillar hennes livsstil verkar uppskatta henne väldigt mycket. Var egentligen för att sätta perspektiv på det.

    Men va? Så man ska slentrianlika för att de ska få lättare att göra samarbeten? En tanke är ju att om de märker minskat och/eller bristande engagemang från sina följare så kan det bero på att deras content inte upplevs som intressant av följarna. Så då ska lösningen vara att gilla för att vara snäll istället för att influencern ska ändra sitt content så det blir intressant för följarna? De flesta stora influencers har ju liknande flöden, det kan ju vara så att följarna börjar lessna på det. Jag har följt många influencers och gillat många bilder till en början. Men sen upprepar sig flödet om och om igen, mina likes minskar eftersom jag redan sett innehållet ett par gånger hos personen och jag börjar bli uttråkad. Det leder antingen till att jag avföljer eller så hamnar personen enligt algoritmen utanför det jag ser på Instagram.

      Ja, det är så oerhört märkligt att tro att man kan kräva gillande på det sättet. Man sitter ju liksom inte och applåderar alla reklaminslag man ser på tv eller bläddrar förbi i tidningarna slentrianmässigt, eller skriver till alla reklammakare ”bra reklam” även om man inte tycker det. Hela flunsyrket verkar ju bygga på buffel o båg, att kränga onödiga saker till unga som inte förstår bättre. Flunsorna borde göra något vettigt istället! Börja jobba inom vård/hemtjänst tex, bidra till samhället. Det skulle vara något! Det finns ett extremt överskott av flunsbilder på nätet, marknaden är mättad för länge sedan.

    Det finns väl en anledning till att vissa influencers får mer likes än andra? Varför ska vi som följare eller tittare ”ställa upp” och gilla mer bilder bara för att de lägger ned jobb på bilderna? Då måste jag spendera min tid på insta med att bara gå in och gilla allt. Som om man inte spendenderae tillräckligt med onödig tid där ? Kan förstå att man vill ”stötta” ens vänner och stödlikea deras bilder däremot. Hoppas likes försvinner snart ?

      Alltså får jah betalt för att likea så vore det ju en annan grej.. men ska jag lägga ned tid och energi på att andra ska få betalt för att svanka i nya träningsbrallor? Nej.

      ”Författare: köp min nya bok. Den är inte speciellt bra men jag vill att ni ska köpa den ändå för att jag ska kunna fortsätta vara författare. För jag vill det och det är eran uppgift att se till att jag kan jobba med det jag vill. Så kommer jag att skriva en lika medioker bok nästa gång. Och den ska ni också köpa, för det är ert ansvar att jag ska kunna försörja mig på detta”.

    Camilla och influencers har till sist förenats i en ENHET.
    Ni kliar varandra på ryggen.
    Trovärdigheten går ner i avloppet…

      Vad surrar du om?

    WHAT? ”Inte det minsta girigt?” Nej men det är ett kolossalt barnsligt och omoget beteende av vuxna människor att tigga om att gilla deras bilder. Du är inte tillräckligt ”LIKEABLE” helt enkelt deal with it!!. Kanske en och annan flunsa skulle inse att många följer dem eller går in och tittar på stories bara för att de är människors guilty pleasure. Ta Åsa Ingrosso tex. som är nya Anna Book. Klart som fan att tex. Bloggbevakning skickar trafik till henne utan att för den skull folk uppskattar hennes tråkiga bilder. Varför ljuga om det? Instagram ÄR en knäpp värld och börjar man ta den på så extremt allvar att det är den riktiga världen där likes betyder ALLT behöver man nog logga ut ett tag.

      Ja, många flunsor verkar underskatta ”titta på bilkrasch”- effekten, alltså att många som följer/kollar inte direkt ”gillar vad de ser” utan har det som guilty pleasure/komik/”tur att jag inte är sån”- känsla. Flunsamarknaden är oerhört mättad och inte många skulle sakna vissa specifika bilder om de försvann, för det finns tusentals liknande som lätt kan ta vid där de andra slutade. Finns ju oändligt många flunsbilder på nätet, inte som att det är nån bristvara direkt…

    Att gilla ett reklaminlägg borde vara som att sitta hemma och applådera reklampausen om man ska tänka så. Jag är trött på all reklam jag får i tv, radio, utomhus osv, så varför skulle jag lägga tid på att läsa om mer reklam i mitt flöde.
    Att de inte får tillräckligt med likes beror väl endast på att det är inte intressant. Många liknar varandra, jag får inte ut något av en selfie på gymmet och ännu mindre av en bild på en kaffekopp med texten ”fånga dagen”.
    Det är väl som med vilket som jobb som helst, klarar du inte av det får du antingen kompetensutveckla dig eller byta.
    Så att tigga likes för att få fortsätta borde vara ett tecken på att det inte funkar.

      Bra jämförelse med att applådera till reklampausen på tv. Jag stänger alltid av ljudet i reklampausen, bläddrar förbi reklamen i tidningen och byter kanal på radion när reklamen börjar. Men jag ska trycka gilla på influencers reklaminlägg för att vara snäll? Nej tack.

      Precis! Det är väl ingen nyhet att folk tycker det är tråkigt med reklam? Oavsett om det är på tvn, radion, Instagram , Spotify osv osv.

      Hahaha garvade så mkt! Såg mig själv sitta och applådera till reklamen på tv ?.

        Jag applåderar Finnairs med renen und Budweiser med shirehästarna. Resten tittar jag inte på. Samma med flunsor, vill ni ha likes, steppa upp då och gör bra inlägg så ska jag likea.

    Vad hände här egentligen? Brain fart? Det är liksom inte en mänsklig rättighet att vara influenser och kränga på unga tjejer skit och uppmuntra slentriankonsumptiom. Som följare gilla man det man gillar och det är väl också så man ”sätter krav” på personen som tjänar pengar på att man följer hen. Gör du tråkigt content blir engagemanget därefter.

    Oj, håller inte alls med! Jag tycker dessa sk influencers är patetiska. Ingen kan få mig att tycka att det dom gör är ett riktigt jobb.. Därför gillar jag aldrig deras inlägg, om det inte är något jag genuint tycker är intressant, dvs inget random ”lajkande”.

    Har sett detta på flera konton… att man också tex ställer en fråga till sina följare och sen ber dom svara med en like och en kommentar…

    Jag känner att jag förr gillande mycket mer inlägg. Tycker inte inläggen har blivit sämre av dem jag följer, men jag har mest bara börjat skrolla förbi ändå

    En influencer FÅR JU BETALT för ett samarbete. Varför ska vi gilla det. Ska vi TACKA någon varje gång vi ser en reklamfilm eller får reklam i brevlådan? Det är inte synd om en influencer som fått betalt för att ta foton och lägga upp att dom älskar en produkt. Det är deras jobb. Som dom valt. Helt själva. Plus får mycket pengar för.
    Självklart får dom be om likes, men det är ju inte vårt ansvar att dom ska tjäna pengar.
    Betalt samarbete, förstår man inte vad det betyder?

      Jepp, tänker skriva tillbaka till Lidl och tacka för det fina annonsbladet de skickade. Det gjorde jag ju med fasters Gretas brev så varför inte???

        Haha gör det

      Betalt samarbete för skitprodukter, något som sällan skattas för. Kära influensers, ni kan fetglömma likes. Stackars er som snart är tvingade till att skaffa ett jobb. Oj vad synd det är om er.

        Det kan ju bli ett tufft uppvaknande om de får ett jobb som kräver annat än att posera i motljus med en pryl?
        Undrar vad som händer med den här bloggen lär flunsatiden är förbi..? Eller jag vet inte kan ni se en 50årig Camcam sitta och bevaka senaste skvallret på internet eller har hon gått vidare till att sitta och kika bakom en gardin i köket och notera att grannen har en okänd bil på uppfarten?

          *när

          Vår granne har bytt bil alldeles nyligen och jag har redan smugit på honom. Behövs inga 50 år för att göra det. 😉

    När jag läser sånt ”tiggeri” (eller som på Youtube när vissa säger att ”det är sååå många som kollar men inte följer, tryck på prenumerationsknappen” – fast antal prenumeranter kvittar, det är visningar som genererar pengar) så tappar jag suget istället.

    Ska vi ta samma exempel med artist som spelar. Om hen säger ”applådera nu om ni tycker det är bra” – snälla, vem säger så? ?

    Hmm måste filura på detta hur jag kan lägga samma argument (baserat på mitt yrke) för att få en jääävla fet löneökning då.

    Men gud vad löjligt! Kanske deras ”jobb” eller bara deras konto är utdöende i så fall då? Om man gillar så ”likear” man väl, det ska man väl inte behöva tigga om, då är nåt fel.

    Men nej…jag gillar något om jag gillar något. Kanske börjar företagen äntligen vakna? Tycker det är sinnessjukt att kräva likes eller annat? Jag har inte bett om reklam av influencer. Jag började följa människors bloggar för att de skrev om sina liv. Sen kom reklamen och bloggaren började tjäna pengar på det. Sen blev det vääääldigt mycket reklam…Sen kom Instagram och massa annat. Jag tittar på instagram för att jag är nyfiken på människors liv. Om du sen har bestämt dig för att tjäna pengar på det är väl det inte mitt problem?! Jag har inte bett dig göra reklam. Det är ditt eget val.
    Att jämföra en konsert med socialamedier? Nej det här var bara märkligt ? Camilla.
    Ingen gillar reklam, vare sig det är på tv eller sociala medier. Påtvingat är vad det är.
    Å sällan känns det genuint.
    Det har länge känts som en låtsasvärld att vara influencer. Egna kollektioner? Energidryck? Smink? Kollagenpulver? Ellos?
    Det kanske inte finns plats för 1 miljard likadana företag? Å nu kommer verkligheten ikapp.

    Hahah va? Skapa ett inlägg som är värt att likea då?

      Eller hur! Som om man satt och höll på sina likes på pin kiv och ba ”nää, tänker INTE dela ut nån”.

        Hahaha exakt

    Tänker aldrig gilla något bara för att det skulle krävas av mig. Dummaste jag hört! Det sista som får likes av mig är just reklamsamarbeten, eftersom jag avskyr det och tycker dessutom att många influensers bara är som intetsägande reklampelare.

    Om jag applåderar en artist efter en gratiskonsert är ju för att jag njutit av musiken och uppskattat den.

    Men jag njuter ju knappast av reklam ?

    Finns dock några som gör riktigt roliga reklamer som jag uppskattar! På instagram är det hejhejvardag och på tv gillar jag icas reklam.

    Om nu influensers vill ha likes för reklam får de väl göra reklam som folk uppskattar! För de flesta gillar inte reklam även om de gillar produkten. Mycket reklam är skittråkig och bilden motsvarar inte vad de försöker sälja.

    Kan man göra rolig och uppskattad reklam så får man likes automatiskt och behöver inte tigga till sig dem.

      Wow vad man njuter av att under 10 sekunder få se ett lamt reklamsamarbete i sitt instaflöde.

        Beror på vem som gör dem. Det finns de som är duktiga på att göra något roligt av det och de kan jag absolut uppskatta precis som jag uppskattar andra roliga klipp.
        Men de allra flesta är skitdåliga på att göra reklam och är bara gäsp och skrolla snabbt.

        Men kolla tex hejhejvardags reklam för minikit 31 januari, den är rolig och hon har lagt ner tid och det finns ett sammanhang och känns trovärdigt. Sån reklam gillar JAG. Säger inte att andra måste uppskatta.

          Håller med om att vissa (väldigt få dock) reklaminlägg är bra, och då kan jag bjuda på en like. Men överlag uppskattar jag en konsert mer ?

            Det gör jag med, uppskattar konserter rejält mycket mer!
            Men får gärna ett gott skratt när jag slentrianscrollar på insta.

    Jag håller inte med alls. Snarare så att i influenserna måste sätta sig ner och titta på vad hen gör för fel om liksen inte blir som förväntat.
    När de gör reklam så kanske du ska fundera över hur de ska förändra själva annonsen då då för har man 100000 följare och får 500 likes på sin reklam så är det inte följarna det är fel på utan reklamen. Kanske ska fundera på målgrupp, utformning, när på dagen/veckan den publiceras etc etc. Problemet är att flunsorna inte kan ett skit om reklam, marknadsföring etc. samtidigt som de är totalt ointresserade av att lära sig.
    Jag följer de jag tycker om och skulle aldrig lika en bild med en person som gör reklam för kläder där jag inte ser hur kläderna ser ut för personen sitter på huk, helt klädd i svart och tycker man ska köpa linnet under den pylsiga kappan.
    Om man är genuint intresserad av sociala medier så gå en kvällskurs i marknadsföring, reklam, bildkomposion m.m. istället för att raljera om följare som är otacksamma och måste ändra sitt beteende.

      This ?

      Ja, this!

      Arbetar man med sälj vänder man sig inte direkt till konsumenterna och ba ”hallå varför köper ni inte? Varför gillar ni inte? Var är engagemanget?”
      Då utreder man internt vad som ev. gick snett i kampanjen och tar fram ett nytt koncept till nästa gång. Det är aldrig målgruppens fel att företaget går skit och samma princip borde gälla här.
      Hur kan man klaga på sina kunder för att resultatet inte blev som väntat? Amatörer

        Hahah vaaa gör man inte?! Mind blown ? obs, fetironisk.

    Vilket hån att jämföra musiker med influensers. Snälla!

    Som att man följer dem för att få se reklam liksom?

      Helt riktigt.
      Men om de gör reklam emellanåt för nånting man faktiskt vet att dom gillar och använder så kanske man kan kasta nån lajk.
      Men att se sponsrade inlägg som ”åååh vad jag älskar detta bla bla bla…” när man vet att dom egentligen skiter fullständigt i det, nä då blir det ingen lajk heller.
      Som t ex annatoledanobook och Arla. Jo tjena!
      Finns nog inga Arlaprodukter i hennes kylskåp förutom grädde. Hon käkar chokladsmet med slev ur burk.
      Nu är jag ju som alla andra blockad av donnan, men Picuki och Flashback finns ju

    Jag tänker mer att det är som att titta på TV, jag tittar för att se ett visst program och byter kanal när det är reklampaus.

    Inte fan håller TV4 på att gnäller på sina tittare för att de inte engagerar sig i deras reklam…

    Sen tänker jag att det är värde på hur bra samarbetet är, om de får väldigt få likes på ett visst samarbete så är väl det en värdemätare på att det är ett samarbete/produkt som följare inte gillar och därmed ett företag man inte bör samarbeta med framöver?

      Hahahaha!!!!

    Camilla har xxxxxx i det blå skåpet.
    Detta kan vara slutet för denna blogg.

      Kan du utveckla detta?

      Det gör hon ju typ flera gånger i veckan, men folk fortsätter att komma hit ändå p.g.a kommentarsfältet. Det är inte många här som kommer hit för Camillas inlägg längre.

        Det är väl det som är meningen med Camillas inlägg. Att få igång kommentarerna.

        Kommentarerna är behållningen, jag brukar oftast inte läsa inläggen utan enbart Kommentarerna!

    Jag gillar väldigt sällan bilder överlag och ännu mer sällan reklam. Ska jag gilla ett reklamsamarbete ska det vara snyggt och genomtänkt, då tycker jag att personen gjort sitt jobb bra = jag gillar det.

    Jag tycker att influencers har en rätt orealistisk bild av vad ”följare” är. Folk kan ha tryckt ”följ” någon gång för hundra år sedan för att de gillade något speciellt inlägg och sedan ha rätt dålig koll på de 999 konton de följer. Följare är generellt inte fans eller en stadigvarande, kvarsittande, entusiastisk publik. De få riktiga fans som finns kommer trycka like på allt och vad som helst, men ytterst få är riktiga fans och att tjata på slentrianföljarna kommer bara få dem att avfölja. Lika gott det, men man kan inte tjata sig till riktiga fans.

    Att influensers börjar tigga likes är högst troligt ett tecken på att luften börjar gå ur denna uppblåsta bransch. Blir väl några få, väldigt få, som kan kapitalisera på det de producerar så pass att de klarar sig ekonomiskt.

    Sorry alla ni 99,9 procent andra ”influensers”, ni är tämligen körda. Det blir till att skaffa ett lönearbete, och pyssla med era sociala medier på den lilla fritid som finns kvar. Ha det så roligt.

      Jag hoppas att det är som du säger, luften som börjar gå ur, men jag tror mer det är plattformarna, som YT, insta osv, som stramar åt och gör det svårare och svårare vilket gör att flunsorna måste tänka om och detta är ett sätt.
      De informerar oss om hur deras förutsättningar förändrats och vi får välja om vi vill vara med på tåget eller ej.

        Hur stramar de åt menar du? Om det är ”xxx har ändrat algoritmen igen” som så många influencers kör med så är det väl lite sanning men rätt mycket bs också. Instagrams mål är i första hand att få varje användare att vilja spendera tid på Instagram, så algoritmen är kodad till att till största del prioritera innehåll som användaren skulle vara intresserad av. Detta påverkas bl.a. av vad för inlägg och konton användaren klickar på och vilka inlägg användaren brukar gilla. Baserat på detta kommer olika inlägg hamna högst upp beroende på hur ofta användaren interagerat med kontot som postar tidigare, vad för intressen användaren uppvisar genom hur den rör sig på instagram och hur relevant en ny post verkar vara för användaren.

        Det betyder också att ju fler personer en användare följer och desto mindre tid den spenderar på Instagram, svårare för konton att deras inlägg kommer synas. Men det blir så fånigt när influencers drar till med ”nu har instagram ändrat algoritmen igen så därför…”, de ändrar den ju inte bara huxflux för att fucka med influencers content – hur den fungerar styrs i största hand av hur användare beter sig på instagram.

    Om en influenser inte gör sitt jobb ordentligt och intressant så får de inga likes av mig.
    Och kan de inte leva på sina sociala medier så får de väl skaffa sig nya jobb.

    Nej Alexandra med flera, jag tänker inte tacka för att ni gör ert ”jobb”.

      Sån influenser grej också att man ska tacka för att de gör sitt jobb 🙂 går influensers runt och tackar andra när de gör sitt jobb? Oxh att de ibland gör inlägg som inte är reklam som de tycker att de så frikostigt bjuder oss på – det är ju liksom grundförutsättningen för att de fått ett stort konto oxh kan göra reklam.

    Men så otroligt pinsamt! Jag gillar det som tilltalar mig. Det är ju inte direkt så att jag går in på Ica och stödköper något bara för att vara snäll mot just den tillverkaren då hen säljer dåligt.
    Åsas resonemang är rent genant: ”efter allt jag gjort för er.”
    Nä, det här är en verklighetsfrånvänd inställning. Som att vi ska buga för konungen. Herregud de flesta konton bläddrar man ju förbi utan att ens titta/läsa.

      Varför följer du konton du bara bläddrar förbi?
      För övrigt har du rätt ?

        Jag menar att jag inte stannar upp och läser allt som passerar på ig mm. Just nu har jag lagt ig och fb på is och då blir det ännu tydligare att de är hyfsat betydelselösa.

      Influencers pratar ofta om att de minsann ”har ett riktigt jobb” men vill inte följa regler eller anpassa sig efter marknaden, som andra företag behöver göra.

        Undrar vad som skulle hända om jag vägrar följa de lagar och regler så råder i mitt jobb. Och sen begära att folk ska tacka mig! Såååå skumma människor alltså.

    En en influenser som ljuger för mig för att tjäna pengar. Jag likar inte det.

    Inte ofta jag får för mig att kommentera men detta är intressant. Vi kan jämföra ett etablerat företag som har instagram som marknadsföringskanal med en influenser som har sig själv som varumärke. Ett företag skulle aldrig be sina följare om mer likes utan jobbar för att skapa innehåll som säljer. Bakom dessa etablerade företag finns utbildade personer som dagligen jobbar med att skapa content som ger bra engagemang. Företagen vet att det inte hjälper att gråta för det skadar företagets varumärke mer än det hjälper.

    Influenserna kanske borde ta en lektion på Bergs eller hyper island i hur man engagerar sina följare annars kan de lika gärna ta något annat jobb 🙂

    Jag brukar gilla reklaminlägg för att vara schysst. Men så följer jag bara folk jag ”gillar” och går regelbundet igenom vilka jag följer och avföljer om jag stör mig eller tröttnat på någon.

    Det sliter så lite att trycka på like så gör det bara när det betyder så mycket för personen vars övriga innehåll du gillar

    Tillägg: jag skulle aldrig i livet trycka på ”gilla” för en annons i tidningen eller för reklampauserna på tv eller i Youtube-klipp. Jag har inte bett om dem. Är något tillräckligt intressant betalar jag gärna för det. Under den kategorin tror jag inte en enda bloggare eller något ig-/fb-konto faller.
    Jag betalade under en tid för premium-innehåll i en pod-app för att lyssna på en specifik pod-serie.
    Influänznsörs måste följa ”kundernas” behov och beteende. Det kommer aldrig bli det omvända. Samma fenomen som med de butiker som får slå igen för att de inte anammat nya alternativ som webbhandel, hemkörning, drive-in osv. Man måste följa marknaden, inte tro att den följer efter.

    Sådär. Där kickade morgonkaffet in!
    Ha en bra dag!

    Jag är inte speciellt aktiv på socialamedier, alltså jag följer och tittar men inte mer.
    Men jag förstår problemet här och jag får dåligt samvete, det kostar mig noll att trycka like inne hos de jag följer och tycker skapar bra content.

    Resten, som tex ÅI, hennes kollar jag bara på när hon gör bort sig, hon får ingen like från mig.

    Jag förstår inte gnället kring att de ”tigger likes”, de lever på socialamedier och det skadar inte oss att stötta dom vi gillar.
    Precis som att vi inte handlar på Ica om vi inte gillar deras sätt att driva business, då kan vi välja Willys, Coop eller någon annan butik vi föredrar. Inte svårare än så.

      Fast att stötta en man gillar gör man ju genom att man följer personen, man kan inte vara tvungen att gilla alla inlägg då bara för att. Jag handlar ju i olika affärer beroende på utbud eller gillar kanske inte alla låtar min favoritartist producerat. Utbud och efterfrågan, basics of life people.

    ”Fler än 120 000 har sett bilden men nästan ingen har lajkat.”
    Då vet du helt enkelt att dina följare inte är så intresserade av tråkiga gymselfies.
    Utbud och efterfrågan. Du kan inte sälja något som ingen vill ha. Ingen vill ha dina selfies. Posta något annat.

      Det har gått för lätt tidigare att få samarbeten.
      Företagen har börjat begripa hur det fungerar med influencer marketing nu efter att ha varit alldeles för okunniga tidigare.
      Nu när konkurrensen om reklampengarna är tuffare urskiljer sig influencers som jobbar för pengarna från influencers som haft det alldeles för lätt alldeles för länge.

      Och för annonsören är också detta viktigt – att 120 000 pers har SETT bilden och den därmed registrerats i deras medvetande, om så undermedvetet. Jag tror inte att likes är det viktigaste. Reklam fungerar djupare än så.

        Inte säkert att alla 120000 har sett bilden dock, alla kollar inte alla bilder, vissa kollar sällan och hinner då inte kolla alla nya bilder. Och vissa konton kanske är gamla/inaktiva. Allt detta är dock inte random bild-kollares problem, beter sig flunsor som kränkta 3-åringar är risk att folk tröttnar.

      Om det var den bilden som visades högt upp i inlägget som den influenserna refererar till är det inte konstigt om den inte fått likes. Det är en riktig dussinbild, trist gammal pose med putande rumpa och skrevande lår i ett fult, illa belyst gym. Ingen verkshöjd direkt, förstår inte vem som skulle bli inspirerad eller kasta sig på like-knappen?

    Jag likear mina vänners bilder som jag genuint gillar. Sen använder jag den funktionen så jag kan gå tillbaka i min ”like-historik” och se bilder jag likeat förut och eventuellt ”minnas tillbaka”.

    Varför ska jag likea en bild på en influenser i träningskläder bara för att?

      Enligt Camilla: för att du får den stora äran att se bilden HELT gratis ?

        Gratis pengamässigt. Men istället betalar man med sin själ och accepterar cookies och algoritmer och Gud vet allt. There’s no such thing as i free lunch…

          A free, såklart.

    Superpatetiskt. Gillar och följer Alexandra, men hon har gjort så där nån annan gång också. Pinsamt!

    Vilket sabla gnäll. Ser jag något värt att gilla så gillar jag.
    Branchen kanske skulle må bra av att vara lite självsanerande jag kan knappast vara den enda som struntar totalt i vad random influencer ”dör för” den här veckan, kan ju räkna med att de dör för något annat nästa vecka.

    Ironin när influencers gnäller för att folk inte like:ar deras ihopkastade samarbeten eller tråkiga selfies. Up your game om du vill ha likes istället…?

    Man trycker väl inte på likeknappen om man tycker nåt är helt ointressant! Och ibland glömmer man t om bort att gilla.

    Jag tror på riktigt inte att någon bryr sig särskilt mycket om att engagera sig och slaviskt lämna likes och kommentarer på någon som endast lägger upp selfies i hela flödet eller vad de gör om dagarna, fika och vi luncher o en massa uppstyrda saker. Vi följer dem egentligen bara för att, men skulle jag bry mig om de slutade med sitt jobb? Nä

      Precis. Och vad sjutton ska man kommentera på deras tråkiga och intetsägande bilder? ”Var har du köpt xxx?”, ”asså gmn ? ? goalz”? Nej tack! Skaffa er en personlighet så kanske det kommer finnas något att faktiskt gilla på riktigt.

        Hahahaha precis. Eller en inzoomning på en jävla Prada påse eller en uppdrucken kaffekopp.

    Cry me a river.. influencers har hittills tjänat multum utan att behöva anstränga sig. Nu när de faktiskt måste börja jobba för pengarna så tycker dom att man ska donera till dom istället? Nej tack.

    Aldrig sett så enat och konstruktivt kommentarsfält i BBs historia ?

      Kan bara hålla med!

      JA! Det är uppfriskande likt en demonstration på Sergels Torg.
      ”Vi har fått nog!”

      Här kan man snacka engagemang! 😉

        Exelark à la Camilla 😉

    Grovt generaliserande finns det två typer av företag, de som säljer saker till dig eller de som säljer dig. Influencers gör det sistnämnda. Jag har ingenting emot att gilla bilder, men jag håller inte med om narrativet att influencers skapar gratis content. På samma sätt skulle jag inte bli tacksam över de som annonserar på en busshållplats för att jag får lite gratis läsning. Låter som jag är emot reklam och influencers, det är jag inte, jag tycker bara de kan vara lite ödmjuka inför att det är vi som är produkten; inte deras flöden, som de påstår.

    Vi kan börja med att alla som jobbar i branschen utbildar sig i marknadsföring, hur utbud och efterfrågan fungerar och hur man säljer.

    Så om jag fattat det hela rätt…..? Margaux lägger ju uppenbarligen ner tid på dina reklamkampanjer där hennes son deltar och då ska jag lika den för visa engagemang trots att jag tycker reklamen är helt orelevant för produkten hon kränger?

      Fortsättning …
      Jag gillar ju Margaux och vill ju ha kvar henne på sociala medier.
      Kan det inte vara så att bristen på likes är att följarnas ”Missnöje visas bäst genom bristande engagemang” ?

    Gör bra content då! Jag gillar, sparar & delar det jag upplever vara äkta & genuint, t ex vildabarn, underbaraclara, Elin kero, hannaholiero, nextlevelbiohacking osv. En ”snyggbild” från ett träningspass med noll info, ger mig som följare ingenting. Ska jag engagera mig så engagera mig då! Så känner jag iaf.

    När mediaforskarna börjar söka efter tidpunkten när storhetsperioden med influencers tog slut, kommer detta blogginlägg antagligen ses som just den tidpunkten. När influensers börjar tigga likes, och detta uppmärksammas här, så har avvecklingsprocessen redan börjat.

      ?

    Men hur tolkar företagen egentligen effekterna av reklamen hos influencers? Tiotusen likes betyder ju ingenting om det inte medför ökad försäljning. Så att lojalitets-like:a har väl noll effekt om man bara gör det för att vara snäll med nån man gillar? Stora företag tittar förmodligen närmare på andra bitar – hur många som klickat/tittat på bilden eller storyn, till exempel. För det kan man ju också se – hur många går in och tittar på ett konto? Osv.

    Jag har sett det här klagande fenomenet hos flera andra influencers också, både riktigt stora (Pilotmaria t.ex.) och pyttesmå. Varför får mina samarbeten inga likes? Själv tror jag det beror lika mycket på att folk börjar vara så less på alla dessa likadana samarbeten utan själ. Lite som reklam på TV – jag stänger av ljudet och/eller går därifrån under dessa fem minuter.

    Hur dessa influencers (många av dem är ju jätteintressanta) ska kunna leva på sina instagramkonton etc har jag ingen aning om. Jag vill ju inte heller att de ska försvinna. Men jag vill heller inte like:a märkliga varor som jag aldrig i livet skulle köpa eller stå upp för.

      har ju mer med algoritmerna att göra. Ju fler likes desto högre relevans och mer sannolikt att man faktiskt syns i folks flöden.

        Bättre innehåll = mer likes = mer synlig. Förbättra eller anpassa alltså innehållet.

          Ja! Tiden när influensers kunde tjäna multum på att bara ta en bild med mobilen och kalla det samarbete kanske är över. Dags att jobba lite för miljonerna

        Så algoritmen ”ser” inte ifall man varit inne på ett konto och en viss bild, utan enbart likes? Undrar intresserat 🙂

          Jo då, den registrerar hur många som ser bilden och hur många som klickar sig in på bilden även om de inte klickar like. Du kan testa att exempelvis börja klicka på innehåll (eller gå in hos en en typ av användare du inte följer, exempelvis om du inte följer träningskonton men går in på dom och tittar) som du vanligtvis inte följer på exploresidan på instagram, även om du inte klickar gilla, kommenterar eller sparar bilden så kommer du få upp mer sånt på din exploresida ju fler av den typen av bilder du tittar på (eller typen av konton du går in på . Views är inte helt obetydliga, men ytterligare interaktioner med bilden hjälper till med att sprida det mer i folks flöden, så likes och kommentarer blir viktiga.

    Visar inte detta att följare inte längre köper allt som kastas på oss? Sen är det som alltid: Tillgång och efterfrågan. Det dom visar är ingen intresserad av.

    Sen kan det ju vara så att på tex stories så kan man inte veta vad som kommer upp. Därför många tittar men få likes.

    Håller inte alls med, det är fejk för mig att gilla en bild bara för att supportra någon om jag faktiskt inte gillar just den bilden. Precis som jag inte skulle gilla alla mina riktiga vänners bilder, hon som la upp en gymbild det är inte alla som tycker en gymbild är kul det är ett bra exempel på att man inte kan tvinga på likes. Jag vill inte gilla mer för det uppmuntras till det, faktiskt så gillar jag inget av dem influencers jag följer (dem får en till följare med mig men inga likes) anledningen är att jag inte känner dem och det känns som jag är en stalker, ja jag vet det inte räknas som en men Ni fattar kanske.

    Dels har gemene man tröttnat på samma lika meningslösa innehåll emellanåt men coronan har också bidragit till en längtan efter en mer genuin värld fri från konsumtionshets och bs.

    Om nånting på internet är gratis, så är det en själv som är produkten. Så jäkla trött på alla samarbeten som man matas med konstant.
    Varför skulle jag sitta och slentriangilla bilder för att de ska kränga på oss ännu fler samarbeten

    Svårt att tro att företag uppskattar likes som sådana. De vill ju sälja! Vad spelar det för roll om 100 000 pers har stödgillat ett reklaminlägg men ingen har *svajpat uppåt* och ens besökt företaget, än mindre köpt något? För att reklam ska löna sig behövs det ju ett genuint engagemang, svårt att få det genom att gråta ut i en story. Då är det du som influencer som behöver jobba hårdare.

      Nej det är såklart så att influencern vill kunna visa upp många likes för att kunna få mer betalt för samarbeten.

        Då blir det nog en missnöjd kund i efterhand om priset sätts utifrån antal likes ?

    Detta är Instagrams fel.
    I början kämpade bloggare på ett annat sätt för pengarna.
    En del hade inte samarbeten och reklam alls under lång tid i början medan de byggde upp sina bloggar.
    Många bloggade om sina intressen, hobbies, resor eller andra spewcialintressen utan tanke på att tjäna pengar.
    De fick trogna följare och de fick uppskattning för vad de gjorde.
    Ett blogginlägg med väl genomarbetad text & bild kunde ta flera timmar att sätta ihop.
    Idag tror dessa influencers att man på Instagram och i synnerhet dess stories på några minuter ska kunna göra det som en genuin bloggare använde en förmiddag till.
    Detta är två helt olika världar. Det flyger inte längre några stekta sparvar in i dessa influencers öppna käftar. Antar att de gapar av förvåning över att det plötsligt blivit jobbigt att tjäna pengar på skräp.

      This! ??

    En annan sak influencers inte verkar förstå är att ganska ofta är det ju just att det är gratis som gör att man följer. Det är få konton jag följer på Instagram som jag faktiskt skulle betala för och det blir lite samma med reklamen. ”Vill du inte att jag ska få betalt för mitt jobb?” Well, mig spelar det ingen roll om du får det eller ej. Slutar influencer X kan jag i många fall följa influencer Y istället, det är få som är unika.

      Ja, de som vill ta betalt måste vara nakna på Patreon för annars är det ingen följare som har lust att betala för reklaminlägg och intetsägande gymselfies.

    Så om en konstnär målar några hundra tavlor måste jag gilla alla för att supportra denne?

      Helst ska du köpa dem ALLA! 😉

    Går det att se vad någon annan likeat? För det vore jätteintressant att veta hur många inlägg som de som anser att likes är viktiga själva likear, t.ex. under en dag, en vecka, en månad…

    Jag likear aldrig, aldrig reklaminlägg. Men jag likear gärna till exempel inlägg på Elsa Billgrens blogg, som har ett unikt och personligt innehåll. Hon lägger ner jobb på att fotografera och hitta inspirerande bilder på Instagram, och hon har fler intressen än sitt eget utseende och mående. Men den som bara tuggar på om samma saker hela tiden och har väldigt enahanda bilder, som PT-Fia, får inga likes tyvärr.

    Det är ju som vilket företag som helst. Ifall man inte kan dra in pengar på det så går man back och då måste man se över hur man kan gå på plus igen. I det här fallet går företaget ut och säger till kunderna att de måste vara bättre kunder för att företaget ska finnas kvar. Ett bättre alternativ hade varit att se över varför kunderna inte engagerar sig och inte köper det man säljer och försöka vända det.

    Är det inte konstigt att influensers ständigt försöker intala oss att ”det är ett riktigt jobb” och att man ”driver eget” men inte vill behöva göra det som krävs av andra egenföretagare: Erbjuda någon som kunderna vill ha.

    Jag gillar eller kommenterar när jag faktiskt gillar något! Bara för att jag följer en flunsa betyder ju inte det att jag gillar alla selfies med 0 innehåll. Är det bra innehåll eller en bild jag jag tycker är fin så lämnar jag gladerligen något engagemang. Skriver personen något jag inte håller med om så kommer jag absolut inte att gilla inlägget! Så enkelt är det!

    Så vi som mottagande konsumenter ska inte bara vara tacksamma för att exponeras för reklam, vi ska även betala (i form a like-valuta) för det!? Extremt märkligt resonemang.

    Jo det är sjukt girigt.
    Även om jag uppskattar influenserna gillar jag vara de poster jag tycker är bra. Annars blir det för mig urholkat och meningslöst och det påverkar också mina algoritmer.

    Får de för lite likes får de se över sina poster.
    Att varken de eller Camilla, som jobbar med sociala medier, förstår vad det innebär att man inte får de interaktioner man önskar är lite skrämmande.
    Har du en produkt/utbud som inte fungerar då ser du ju över det.
    Det är en extremt lätt och lat lösning att lägga det på att följarna ska interagera.
    Camilla jämför det med artister.
    Jag lyssnar då inte på låtar, ser filmer etc som jag inte tycker är bra även om jag gillar artisten/skådisen.

      Jag har lösningen.
      Onlyfans! 😉

    En influenser har ju redan fått betalt av sin arbetsgivare och sen kanske uppskattning i form av likes. Jag arbetar som sjuksköterska och i början av Covid-19 pandemin fick jag betalt av min arbetsgivare och uppskattning i form av applåder. Det hjälpte inte ett dugg ska jag säga. Och med tiden har det ändå ebbat ut. Precis som likes gör

      Hur menar du? Förstår absolut ingenting och det absolut ingen koppling i detta?

    Att bli tvingad att likea alla ens inlägg (om saker som man inte ens gillar) får motsatt effekt på mig tyvärr. Tänk om artister tvingade en att gilla alla ens låtar t ex. Nej, det är inte vi som är problemet, problemet är att företagen begär att alla inlägg ska ha så många likes som möjligt och ni går på era kunder för detta istället för på företagen.

    Dessutom, vad spelar min like för roll när det förekommer tusen köpta likes också?

    Scrolla på instagram är för mig dagens motsvarighet till kanal-rally eller dö-kolla på tv-shop. Om mitt ”bristande engagemang” leder till att Åsa Ingrosso m.fl. tvingas byta jobb så är det inget som rör mig i ryggen.

    Däremot finns det influensers vars inlägg engagerar mig emellanåt, tex Elaine Eksvärd, Stina Wollter, Wanja Vikström samt några politiker, aktivister och personer med engagemang i sakfrågor som står mig varmt om hjärtat. Här likear jag gärna och då är det genuint.

    Känner precis tvärtom. Influensers tjänar generellt sånna sjuka pengar jämfört med typ alla andra branscher. Jag är inte sugen på att ge en stödlike till exempelvis Kissie som drar in mer än en genomsnittlig läkarlön…

    Sveriges absolut underbaraste instagramkonto är katten Kerstin Strömstedt. Jag gillar och likar precis allt. Skulle aldrig i livet gilla något en verklighetsfrämmande flunsa försöker pracka på mig. Scrollar ibland och undrar i mitt stilla sinne vad sjutton dom håller på med? Filter på allt. Inte en enda verklig bild på något. Ansikten utslätade till max.
    Men Kerstin är underbar ?

      Åh ?❤

      Ja! Älskar henne!

      Tack för tips!

    Aldrig att man skulle lika för att influenserna ber om det. Varför ska man lika för samarbeten, man vet ju inte om gillar produkten förän man provat den. Det är en förnedrande situation att influenzers ber om likes, har de ingen stolthet.

    Så som Kissie kan väl va ok att visa sin post i story som extra reklam, det är ju ändå deras jobb. Men hon Madde där hahaha jaa du men lägg upp roligare bilder då så kanske folk gillar? Om de inte köpt följare då vill säga. Vissa följer man ju bara av gammal vana, typ jag följer Kenza pga har gjort forever men gillar inga bilder sen barnen pga så mycket tråkigare liksom. Men har inget emot att följa, lite trevligt liksom men gilla nej det får de kämpa lite för!

    Har aldrig tryckt ”gillat” så mycket som jag har gjort i det här kommentarsfältet. Alla är verkligen spot on!

    Nä nu är det väl dags för alla influencers utan ett tydligt syfte om varför de existerar bara slutas finnas till på IG? Klaga inte på dina kunder för att de inte likear? Då har du väl obv gjort något fel. Skulle ett varumärke nånsin klaga på sina kunder för att de inte köper? Nej men då skapar de annan reklam för att eventuellt nå dig.

    Jag är reklamköpare, och skulle aldrig köpa samarbeten från ngt konto som tigger om engagemang. Det är verkligen ett bevis på att du inte konverterar. Alls.

    Och alla dessa influencers som klagar- har du problem med att nå ut till din publik? TA HJÄLP. Alltså hela jävla Stockholm kryllar av reklambyråer med grymma kreatörer/strateger som skulle kunna hjälpa dig spåna på idéer och få din kanal att växa. Och tyvärr kära flunsa, du känner inte alltid din publik bäst. Börja jobba med folk som kan marknadsföring på riktigt.

      Problemet med reklambyråer är att de vill ha betalt. Med riktiga pengar. ”Amän ni får ju så fin exponering på mina sociala medier, ju?”, nej, det fungerar inte.

    Jag ’gillar’ de bilder och youtube-videos som har något speciellt.
    En som är personlig och visar sitt äventyrliga vardagsliv på ett genuint sätt. (T.ex kan jag gilla vissa men inte alla bilder/filmer av någon som Jonna Jinton eller någon som gör filmer om vanlife, eller renoverar hus. Alltså innehållet i videon måste vara intressant för att jag ska gilla. ’Gillar’ typ aldrig på instagram.
    Kort och gott- visa något intressant sà får du en like från mig. En poserande lifestyle vloggare/instagrammare är inte det jag intresserar mig för.

    Låter nästan som mina nära som säger att de har bytt bild på FB och att jag ska gå in och gilla fotot bara för antalet likes. Brukar aldrig göra det ?

    Instagram slänger ju upp inlägg från folk jag inte följer, ska jag då lika dessa bilder? Nej tack!

    Hur går det med My Martens blogg egentligen? Typ aldrig någon som kommenterar längre.

      Den är full av reklam som inte går att få bort, sidan står och laddar jättelänge när man vill gå bakåt och så släpps inga kommentarer fram som inte fjäskar för henne. Nu när hon bara gör reklam hela tiden blir det ännu tråkigare än innan. Hon blir inte kvar på Må bra så länge.

    Meningen i ditt resonemang Camilla att de Influencers får börja ta betalt av oss följare för att skapa Content, de får gärna göra det men de kommer inte behålla en enda följare. De är varken megakändisar som skapar någon bra film, musik osv tom de är Gratis att se på youtube. Så varför ska vi likea deras samarbeten som de tjänar på, de har ofta smygsamarbeten en hel del av de de är motsägelsefulla här är ett exempel mariabusck gör samarbete med erikshjälpen som hon är ambasadör för hon skriver att tillverka en t-shirt går 2500 liter vatten åt samtidigt som hon gör i ett annat inlägg samarbete med bubelroom som säljer billiga polyester kläder med sin kod på ynka 10% och uppmuntrar till konsumtion så om detta inte är motsägelsefullt så vette fan. Usch orka bry sig om penga kåta lata människor som vill tjäna mycket utan större ansträngning.

      https://www.instagram.com/p/CKLJBPxHNEm/?hl=sv
      Jämför de 2 inläggen så ser ni hur motsägelsefulla de är som hon här det gäller att läsa texten.

      Att å ena sidan låtsas propagera för hållbar konsumtion och samtidigt uppmuntra till köp av slit polyesterkläder där ser man varför man inte kan ta de på allvar köpta för pengar det är vad de är. ??

      https://www.instagram.com/p/CLqcJzznQye/?hl=sv

    Camilla!!!! Håller absolut inte med dig och det verkar ingen annan i det här kommentarsfältet göra heller.

    Jag ringer inte till TV4 efter att ha sett reklam på tv för att bekräfta hur duktiga de är. Jag tittar bara. Precis som jag gör med influencers jag gillar. Jag tittar. Jag följer. Är det något jag tycker om så gillar jag. Jag tänker inte gilla något jag inte tycker om.

    Det är deras jobb att skapa content som genererar engagemang. Det är inte vårt jobb som följare att stödlikea för att influencern är dålig på sitt arbete. Då får man väl byta jobb?

    https://www.instagram.com/p/CKLJBPxHNEm/?hl=sv
    Jämför de 2 inläggen så ser ni hur motsägelsefulla de är som hon här det gäller att läsa texten.

    Att å ena sidan låtsas propagera för hållbar konsumtion och samtidigt uppmuntra till köp av slit polyesterkläder där ser man varför man inte kan ta de på allvar köpta för pengar det är vad de är.? ???

    https://www.instagram.com/p/CLqcJzznQye/?hl=sv

    Uppfattar det som att Camilla skrivit det här medvetet för att skapa stort engagemang hos följarna, särskilt som hon tidigare uttryckt den motsatta åsikten. Inlägget är inte heller i stil med vad Camilla brukar skriva. Det hela ger en fadd eftersmak i munnen. Klarar hon inte av att få engagemang nog genom att vara uppriktig och rimlig? Och är det verkligen så att hon håller med om det nonsens hon skrivit så vet jag inte vad som slagit slint i huvudet på henne.

    Vad influensers inte verkar förstå är att de allra flesta inte alls gillar det de gör. Det är ungdomar och influensers som tycker att ”influenser” är ett vettigt jobb som man borde stöttas i att kunna utföra och som bidrar med något värde. Majoriteten av följare följer antagligen för att de tycker att hela företeelsen är skräp och ”branschen” borde kritiseras, eller för att de helt enkelt tycker det är chill slösurfning att kolla på meningslöst dravel som inte kräver något engagemang eller någon tankeverksamhet. Folk gillar helt enkelt att se andra göra bort sig och säga dumheter inför folk, men det betyder inte att man gillar det faktiska ”content” som influensers kommer med. Och folk gillar att stänga av hjärnan en stund och göra någonting som kräver just noll engagemang. Väldigt få influensers skapar något faktiskt engagemang bland sina följare.

    Vill man inte ge bort sitt content gratis utan kunna jobba med det, så kan man helt enkelt sluta ge bort sitt content gratis och sätta allt bakom betalväggar. Nähä, gick det inte att leva på det då? Det kan ju – kanske, bara kanske – bero på att det content du säljer inte är så värdefullt att någon vill betala för det. Sorry, men säljer du en tjänst som ingen vill köpa så är inte felet hos kunderna utan hos dig. Människor slösurfar influensers för att det är gratis, hjärndött och ger lite slapp och kravlös underhållning. Inte för att det är värdefullt content som man så gärna vill åt att man skulle betala för det. Ergo säljer influsensers en tjänst som ingen vill köpa, iaf ur följarnas perspektiv. Att samarbetena sedan baseras på hur mycket följarna interagerar med flunsorna är liksom inte vårt problem. Det är inte vi följare som bestämmer över avtalen för samarbeten. Det är inte vi följare som ansvarar för att någon ska kunna livnära sig som influenser. De flesta av oss följare har riktiga jobb och är totalt ointresserade av att bidra till att influensers kan övereleva på att lägga upp grejer på sociala media.

    Nu tycker jag personligen om Alexandra Nilsson eftersom hon är ett ovanligt exempel på en person som utvecklats väldigt mycket sedan hon först blev ”känd”, och det är alltid intressant att se. Men hon måste väl rimligtvis inse att majoriteten av hennes följare, alla de där som inte gillar det hon postar utan bara tittar på det, följer henne för att de faktiskt ogillar henne eller bara vill kunna snacka skit om henne? Det är ju inte en slump att skvallerställen som den här bloggen har stort engagemang jämfört med de flunsor som det postas om. Folk är mer intresserade av att snacka skit om influensers än av att interagera med influensers.

    Jag gillar det jag tycker är värdefullt och uppskattar på ett genuint plan, inte sådant som jag enbart uppskattar som slappt tidsfördriv. Hade alla influensers hamnat bakom betalvägg så hade jag hittat någonting annat att göra, helt enkelt. Om de här människorna ägde butiker, skulle de då skälla ut människor som gick in och tittade utan att köpa någonting? Om ingen köper din produkt så är det produkten det är fel på, inte folket. Och om ingen vill ha din produkt om du inte ger bort den gratis, så är din produkt helt enkelt inte någonting du kan livnära dig på. Simple as that.

      Oj, skulle mer än hälften av Alexandras följare följa henne för att de ogillar henne?? När det var inte snällt sagt och troligen långt från sanningen.

        Snällt? Inte sagt för att vara elakt, och det framgår väl av det övriga att jag gillar Alexandra. Tror däremot tyvärr det är väldigt många som fortfarande tycker oerhört illa om henne på grund av hur hon var tidigare. Sen har vi ju gänget osäkra, unga kvinnor/tjejer som är skadeglada över att hon, enligt skitnormer, inte är lika snygg längre. Osv. Det verkar väldigt vanligt att folk följer influenserkvinnor just för att ha roligt åt dem eller för att de inte tycker om dem. Tycker Alexandra verkar vara en superfin person numera och hoppas att jag har fel i att det är så många som följer för att de ogillar, men utifrån vad jag hör andra säga verkar så inte vara fallet.

        De som genuint gillar någon och deras content gillar ju också det de lägger upp. Får man bara en liten andel likes så är det nog inte så stor andel av följarna som gillar en särskilt mycket heller.

    Jag blir ännu mer osugen att likea ett inlägg efter detta inlägg.. ??

    Influenserdivor! ?
    De får ju redan betalt för sina samarbeten och nu gnäller de som små barnrumpor att de vill ha likes också. Patetiskt.

    Ska montera upp en gilla-knapp i kassan där jag jobbar så att kunderna kan ge mig lite bekräftelse när dom betalat färdigt ??

      Det finns väl redan i den butiker, banker och typ säkerhetskontrollen på arlanda

    Jag avföljer när det blir för mkt reklam, hittar ett par nya personer jag kan följa som ännu inte har det som sitt jobb. Känns mkt mer genuint.

    Vad är det för dumheter. Jag like:ar väl det jag gillar, inte för att ge någon lön. Ganska ofta trycker jag inte på like, för att jag inte vill ha ett spår efter mig, t ex på Instagram. Om branschen har problem med att det blir för få likes och de inte får betalt för sitt engagemang så får väl branschen hitta andra sätt att mäta engagemang och skapa marknadsföring på. En helt naturlig utveckling. Så tramsigt.

    Publiken/tittarna i Sociala Medier står inte stilla. Det är det alla Influencers glömmer. Om en Influencer 2017 lär sig att ”stå med beiga tights i en beige lägenhet och göra yoga” eller ”ligga på bryggan på en Yacht och sola” ger enorma mängder views och likes, så kan jag acceptera det. För det var inne och hypat då.

    Spola fram till 2021: Idag är det stendött. Publiken är på väg att gå vidare.

    Sociala Medier är Showbiz. Det är i grunden inte ”ett ställe där tjejer och killar vill ha shoppingtips av sina förebilder” längre.
    Sociala Medier har utvecklats till ett krav på 100% relation, äkthet och underhållning idag för den som vill ha engagement.

    De som lutar sig på 2017 års bild av att ha ”ett snyggt instagramflöde” eller ”kurera en perfekt lattemammas vardag” eller ”vlogga trevligt om dagen med vänninorna” begår nekrofili. Den trenden är död. Det finns inget kvar att hämta i den tunnan längre.

    Precis som i musikindustrin, som lyssnar 100% på R&B ena året, för att nästa år lyssna 100% på hårdrock eller Rap, så fungerar trender inom Sociala medier exakt likadant. Det är ett smalt fönster av vad följare accepterar, som hela tiden flyttar sig framåt.

    En influencer kan ligga först, mitt i eller sist i det fönstret. Om hon/han klamrar sig fast vid det hon/han först skapade sig publik med för några år sedan så sjunker engagement oavsett vad som postas. En ompositionering är då helt nödvändig, alt. så måste man sluta som Influencer och acceptera verkligheten. Att vara Influencer är att hela tiden vara jagad med blåspampa av vad konsumenterna vill ha för tillfället. När deras smak ändras bortom det du själv erbjuder, så får du det svårt om du inte lyckas möta det.

    Om du är en ”härmare” och ”ligger sist” i att kliva på trenden ”jag vill också vara på Instagram som Linn ahlborg” så är du helt rökt. Konkurrensen är så stor och marknaden så oversaturated (mättad) att Linn Ahlborg ska vara glad om hon klarar sig själv helskillnad genom det här trendbytet som pågår, med ett fall rakt med för engagement inom ”Hej jag vill ta en mysig bild i beige kofta framför betongvägg”. När exakt alla gör samma sak, så är det ingen som får engagement för det längre.

    Då kan vi vara säkra på att nästa trend ligger väldigt nära att bryta igenom. Vad det än blir. Neongrönt. Plasthjälm och punk. Whatever. Var så säker: Sommaren 2021 kommer att presentera nästa generation-trend för Influencers och det vi suttit och tittat på i 2-3 år nu kommer att kännas som 1800-tal.

    Tricket att undvika att hamna i bakvattnet är att tänka som en producent av underhållning. En cirkusdirektör. En impressario. En Filmproducent. Eller skaffa en bra manager.

    De spenderar hela sin tid på att para ihop talang med publikefterfrågan och kurera talangen för att maximera engagemanget.

      Håller med i stort – iallafall när det gäller ”generella” influencers, tror mer nishade influencers klarar sig bättre från skiftande trender. Men som du säger, just för att de byggt upp en genuin relation med sina följare och har en koppling till dem.

    ingen har bett någon att jobba som bloggare eller influencer, vi är inte skyldiga dom nånting. det var bättre förr när folk bara bloggade lite oskyldigt och la ut fula otänkta bilder på vardagen på instagram. nu ska allt helt plötsligt vara perfekt och alla ska ha det som jobb och bara för dom bestämt det så ska vi andra gilla och stötta precis allt dom gör?! och ”alla tips” dom fläker ut med till höger och vänster ska vi tydligen va tacksamma för!! who cares

    Asa verkar tro att det är de som alltid likear och kommenterar på allt annat som avföljer när hon gör samarbeten. Tror snarare det är de som följer för att ’bläddra i tidningen’ helt enkelt och inte likear och kommenterar på allt och bara blir trötta på att se samma vara presenteras av var och varannan influenser.

    Om man tycker att man får får lite engagemang och likes på sina samarbeten ska man kanske se över hur man gör sitt jobb.. Det är väl upp till flunsorna att göra samarbeten som följarna gillar, lyckas dom inte med det får de väl förändra sättet de promotar på och genomför sina samarbeten.

    Tänk om andra yrkesgrupper skulle anklaga sina kunder på samma sätt, en säljare som bara ”du handlar inte när jag försöker sälja på dig något”. Då får du väl bli en bättre säljare helt enkelt?

    Flunsorna vill att deras yrke ska tas på allvar, men vägrar konsekvent att ta samma ansvar för sin yrkesutövning som alla andra arbetare måste.

    Haha! Då vet vi, bara att gilla, kommentera osv så kanske detta ytliga dör ut! Skulle vara toppen.

    Enkel matematik, när du inte längre är bra på ditt jobb behöver du byta inriktning eller byta jobb.

    Jag känner spontant att jag får inte beröm (like) för allt det jag gör på jobbet! Varför skall jag gilla någon annans arbete bara för att? Jag gillar ju det jag tycker personen gjort bra, så är de ju i verkliga livet också! Så förstår inte varför man gör en så ofantligt stor grej av det som influenserna gör när dom ber om att någon skall gilla de dom gör!

    Åh herregud. Ska jag klicka på alla annonslänkar på alla sidor jag besöker? Ska jag sitta och blända på reklampausen i tv istället för att gå igenom hämta chips? Ska jag handla från alla företag som skickar hem reklam till mig? Nej. Säljer de något jag är intresserad av, så engagerar jag mig väl, men inte för att vara snäll mot de personer som tagit fram reklamen. Man får väl ha lite självrannsakan (gäller både företaget och influencern) om kampanjen misslyckas. Utvärdera, gör om gör bättre. Tjänar man inte pengar på sitt jobb behöver man se över sin affärsmodell.

    Like:ar de själva sina följares bilder? När man har ansträngt sig och lagt upp en selfie eller tipsat om en middag, sååå otacksamt.

    Jag orkar inte med poddar där de bara babblar om ditten och datten.
    Här är några intressanta och underhållande poddar där man också lär sig nåt:
    You must remember this, Criminal, Öppet fall, Medicinvetarna, Snedtänkt, Stil, Kropp och själ.

    Jag kanske gillar influencern men INTE skitgrejerna hon gör reklam för!

      Skulle aldrig komma på tanken att likea ett samarbete, varför skulle jag göra det? Följer i princip inga konton där det görs reklam och börjar någon så avföljer jag. Jag förstår inte heller varför jag ska likea en bild på någons halvnakna, retuscherade, botoxade kropp, varför ska hon få ”applåder” för det?

    Jag har aldrig likeat ett samarbete och kommer aldrig göra det heller. Kan inte jämföras med konserter haha. I tidningar bläddrar jag också bara förbi reklamen.

    Varför ska jag gilla samma samarbeten när majoriteten är exakt samma? Det var uppenbart under black week. Då kunde jag enkelt säga att ”idag är det desenio-dagen för nu har fyra av de jag följer samarbete med dem”. Och ett nytt företag varje dag den veckan…om jag inte gillar nakd, aimn, stronger, bubbleroom, smakbox, twistshake osv så kommer jag inte gilla det den femte gången någon har ett sånt samarbete.

    Kan man tillämpa detta goddag-yxskaft resonemang IRL också, att serveringspersonal börjar springa efter förbipasserande som sneglat in genom fönstret på matstället med ”HALLÅ DU TITTADE IN NU FÅR DU ALLT GE MIG LITE DRICKS!!!”?

    Innan likeade man fler inlägg för det på något sätt kändes äkta… Man tyckte t ex att de klädde sig fint och åt på trevliga ställen osv. Man ville se mer av det.

    Jag har dock slutat likea influensers inlägg och även avföljt för det är inte genuint längre. ALLT är reklam. Deras kläder, deras mat, deras resor m.m. Varför skulle jag likea så att instagrams algoritm bara skulle sortera ut sånt i mitt flöde? Jag vill ju hellre se vad mina vänner laddar upp i så fall. Är så trött på ”jaga likes”-beteendet och det ”perfekta flödet”. Instagram har blivit SÅ fake på senare år och överväger att lämna även det, precis som Facebook. Blivit så fruktansvärt opersonligt och då tänker jag tyvärr inte likea om det är en vandrande reklampelare. Tycker så många i kommentarsfältet skrivit helt klockrena svar i detta inlägg.

    Kissie känns uråldrig och intetsägande nuförtiden. Hon får gärna lägga ner eller komma med något nytt intressant.
    Inget att följa längre alls.

      Ja verkligen. Har hon pensionssparat för framtiden och skaffat ett jobb inför,de kommande 40 åren till pension.

    Jag är extremt snål med likes. Likear aldrig något första gången jag ser det. Andra gången kan det hända. Jag trodde det var lathet då jag är högerhänt och tummen har långt över till vänster sida. Men sen man kan dubbelklicka på bilden kan jag inte skylla på det. Alltså.. Är det inte rätt trist med de som likear ALLT? Samt att det blir lite märkligt om de missar att likea en bild. Då blir ju det en dislike? Nja. Alltså. Jag gillar inte bedömning och beröm. Det beror nog på det. Det är så destruktivt med beröm.

    Det här inlägget får mig att tänka tillbaka på när jag var på utförsäljning i en Intersport butik som skulle stänga. Det var massor med folk. Personalen som stod och vek kläder pratade sinsemellan och sa bittert (väl medvetna om att kunder hörde): ”ja om folk hade handlat här lite tidigare så hade vi inte behövt stänga”.
    Ok vi ber om ursäkt att vi är på eran utförsäljning men ni kanske skulle anpassat er till marknaden innan?
    Det är aldrig kundens fel att en produkt går dåligt.

    Den vidrigaste like-fiskaren är ju Linnea Claeson, som inte drar sig för att använda förintelseöverlevare för att jaga klick. ”skicka ett hjärta så vidarebefordrar jag till Hedi” ”rösta på mig i lets dance om du också hatar nazism och våldtäktsmän”

    Jag slutade gilla inlägg av den enkla anledningen att jag ville se om de skitalgoritmer som är överallt gör att jag får upp ett annat innehåll när jag scrollar runt… Känns som att allt för mycket data samlas in när man är ute på nätet så det är en del att försöka minska den biten. Kanske är feltänkt

    Likear endast om bilden/texten ger mig någon form av positiv reaktion. Kunde inte bry mig mindre om andras selfies, så hur de kan bli störda över att folk inte likear det fattar jag inte. Dom kanske ska se över sitt content isåfall? Matteusporslin, fluffigt vass i vaser och spegelselfies är inget jag likear ens om någon ber om det.

    En shoppinggata har 4 klädesbutiker, A, B, C, och D. I staden bor 10 människor, varutav en är Annika. Annika går in på samtliga, spenderar lite tid i varje, testar lite plagg. Hon handlar i bara i butik A.

    Butik B, C och D är kanske lite snopna att Annika spenderade tid med inte pengar hos dem men de fattar att det inte funkar i längden att tjata på Annika att handla hos dem istället. Kanske har hon gjort det tidigare och kanske gör hon det igen längre fram. De har visserligen andra kunder också – staden har ju 10 invånare -, men de vill ju gärna att så många som möjligt av dem ska spendera sina pengar just hos dem och med 10 invånare på 4 butiker är det tight, det säger sig självt. De försöker marknadsföra sig själva och locka kunderna, men det räcker inte heller.

    Problemet? För många butiker, för få kunder, samma varor.

    Takeaway? Influencerbranschen är mycket mycket bredare nu än den var innan, med många fler aktörer. Likes kanske inte kostar pengar men principen kvarstår: de är inte oändliga och det är inte följarna heller. Det finns en mättnad i branschen. Inget konstigt, det är så företagsekonomi funkar. Kan man ändå få sin omsättning och gå runt och göra vinst, stanna kvar. Annars? Sadla om om det inte går, för det kommer inte gå för alla.

    Är det här ett skämt? Man har ju Instagram för att lägga upp bilder, det var ju det som var syftet från början när appen kom. Inte att skicka ut massa reklam och jaga likes. Man har ju ett öppet konto för att alla ska se, ”gratis” då alltså. Då får man räkna med att man bara kollar och sen scrollar förbi.

    ”Djungelns lag” är tuff, och det gäller både för influencers och de företag som köper reklamplats hos dem. Om man inte klarar av att hänga med i förändrade algoritmer eller konsumentbeteenden är man ute.

    Är det bara jag som inte klarar av att titta på hauls? Jag klarar verkligen inte av att kolla på storys när personen ”pratar med kameran”.

    Wow jag får bilder på en latte GRATIS ? Lucky me! Flunsorna behöver oss hundra gånger mer än vi behöver dem, det fattar väl vem som helst. Vad ska dom göra annars – skaffa ett riktigt jobb eller sälja ut sig till Only Fans? So be it! Jag bryr mig inte.

    Det finns liksom riktiga konstnärer och hantverkare som kommer förse massorna med vackra ting, och som jag gärna betalar för. Riktiga fotografer får också lön.

    Det finns en anledning till att bilden på latte-koppen mot den beiga mattan inte får det, lol.

    Jag hatar ”like” hetsen, man ska gillar allt, om man inte trycker på ”like” betyder det att man ogillar.
    Orkar inte gilla allt på fb, instagram, osv. Så jag körde helt andra hållet, jag trycker nästan ALDRIG på ”like”, jag gillar typ när folk gifter sig, får barn, och såna stora grejer, annars är jag väldigt sparsam med att gilla och kommentera.
    Så slipper man känna hetsen över det, och man slipper att folk tar illa vid sig för att man inte gillar/kommenterar just deras text/bild, osv.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.