Triss i Instagram

Penny Parnevik och hennes Douglas Murray har välkomnat dottern Pebble till världen. 
Grattis, och hej hej, lilla Pebble.

Vem är du i ett förhållande? 
Oliver eller Antonija?
Jag är nog Antonija, men tror nog att även min sambo är det…
😉

Igår postade jag ett inlägg på Instagram om att Ellen Bergström gör den svenska huvudrollen i Disneys nya film ”Raya – den sista draken”.
Då fick jag det här skickat till mig i ett dm:

"Vad tycker du om att hon kommer spela rösten för en POC? Vad är fascinationen med att alltid casta vita till de rollerna?"

Jag hade helt ärligt ingen aning om vad filmen skulle handla om, mer än att det handlade om en drake, så jag hade inte reflekterat över vad det var för roll som Ellen lånat sin röst till.
Vad tycker ni om innehållet i det här meddelandet?
Är det någonting ni funderat över eller reagerat på?

308 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Det är väl rösten som ska prata, inte hudfärgen?

      Nej! Och drakens röst ska göras av en drake!

        Vilken storm i ett vattenglas att en vit kvinna gör rösten av en tecknad figur med drag lånade från asiatiska kvinnor.
        Alla ni pk kvinnor har ni inget bättre att engagera er i såsom gängkriminalitet och hedersvåld?

      Det handlar i grunden om att skådespelare som är POC har betydligt svårare att få roller och jobb, dels för att karaktärer som inte är vita och av någon slags substans är ganska få, dels för att de få roller som faktiskt finns ofta ges till vita skådespelare. Ur det perspektivet är det inte konstigt att folk reagerar.

        Amber Heard har äntligen fått sparken!

        ”de få roller som faktiskt finns ofta ges till vita skådespelare” — källa? och statistik på hur många vita resp poc som sökt samma roll?!?!

          Men lägg ner ”rebecka” och sluta spela dum. Ingen är omedveten om den ojämlikhet som råder inom både svensk och internationell film- och tv-industri. Men att lägga fram forskningskällor är svårt eftersom vi inte registrerar jobbsökande efter hudfärg och etnicitet….

            Men vad får ni allt ifrån?
            Ni kan inte häva ur er att det råder en massa orättvisor utan att kunna backa upp det med nånting!

              Har du sett på tv? Kan du räkna? Där har du nämligen din källa. Hur i helvetet kan du förneka vitas privilegier????!

                Såklart jag har.
                Kan du vara lite mer specifik och peka ut orättvisorna i castingen för någon kanal/film/serie/whatever?

                  Vita är ju fortfarande i majoritet i Sverige dessutom, så är inte så konstigt att det, rent matematiskt och statistiskt, är större chans att en vit får rollen som röstskådespelare i en film som ska göras om till svenska.

                    Precis. Utgör man bara t.ex. 7% av befolkningen så ska man bara få uttrycka sig till 7%. Det är så demokratier fungerar.

                      Eller borde fungera snarare..

                ?
                Typisk SJW logik när argumenten tar slut…

                  Sarah Jessica Warker?

                Du är väl medveten om att filmer produceras världen över?
                Och det är inte svenskar som gör Bollywood eller koreanska zombiefilmer. Eller ”vita”.
                Ganska rasistiskt antagande att tro det bara finns filmer gjort av västerländska.

                  Exakt.
                  För att inte tala om Nollywood!
                  Var är de etniska representanterna där?!

                  Fast nu talar vi om västerländsk filmindustri, inte koreansk.

                    Ja och hur många vita roller hittar du i en koreansk produktion?

                      Hur många vita bor i Korea?!

                  Och varför tror du att i princip alla stora Bollywood stjärnor har ljus hy och ljusa ögon? Eller att stora ögon och ljus hy är den rådande skönhetsnormen i Korea?

                    Många gudomliga varelser har ljus hud inom hinduisk mytologi, varför det anses vackert och eftersträvansvärt.
                    I Östasiatiska länder har ljus hud länge varit rådande ideal för kvinnor. I Japan stammar det från geishornas skönhet, vilket vissa fortfarande tycker är eftersträvansvärt.
                    Dessa har alltså varit ideal långt innan Hollywood och kontakt med Västvärlden och så kallad ”vithetsnorm”, vilket jag antar var det du försökte insinuera.

                      Ljus hud anses i många kulturer vara eftersträvansvärt. Men inte att förväxlas med den vita hud som nordeuropéer har. Igen har den vita populationen missuppfattat frågan.
                      Det handlar om att ljusare hud signalerar att du inte behöver vara ute på fälten och arbeta utan kan hålla dig borta från solen. Vi hade samma förhållande i Sverige för hundra år sedan. Solbränna var inte något vackert utan berättade att du var ute och jobbade på fältet.

                      ”Den vita populationen”…?
                      Menar du då den skandinaviska, kaukasiska, germanska, keltiska, slaviska, turkiska, latinska populationen eller vad? Har samtliga dessa ”missuppfattat frågan”?

                      Eftersom jag skriver nordeuropéer så kan man ju anta att det är dem jag menar. Men som svar på din fråga menade jag de gamla europeiska kolonialmakterna som fortfarande anser att de har tolkningsföreträde och blir förvånade när deras förklaringsmodeller inte fungerar på större delen av världen.

                      Anonym 13:20 jag förstår inte din poäng riktigt? Det var väl inge som sa nåt annat?

                      Anonym 14.04 – Det jag försöker förklara är att man inte behöver göra allt till en rasfråga. Jag tycker att det finns för många etniska Västeuropéer och Nordamerikaner som vill göra allt till en fråga om förtryck på grund av etnicitet. Jag tycker att det är en farlig diskurs som riktar bort uppmärksamheten på det som borde diskuteras dvs hur nya maktcenter växer och brer ut sig, såsom Kina och Ryssland.

                      13:20, exakt! Precis som det var i Sverige också, på den tiden pöbeln arbetade ute på fälten! Vi är ju inte så olika, vi människor när allt kommer omkring. Det är bara det att vissa tror att ”personer utan färg” är normen överallt. Det säger mest om deras egen världsbild än något annat.

                När jag var på semester i Mellanöstern (två år sedan, så sitt ner i båten) så låg jag och kollade på tv på hotellet en natt.
                Det var typ Mellanösterns Oscarsgala men ännu större och den var fantastiskt att se.

                Men, där fanns inte enda vit med, varken i filmerna de visade snuttar av eller bland de som stod på scen.
                Hur skulle jag ha reagerat där tycker du?
                Var det orättvist?

                  Snacka om att missa poängen

                    Jag tycker inte det. Jag tycker det är högst aktuellt. Vi bor i ett skandinaviskt land, är det inte lite självklart att en minoritet kanske syns mindre?
                    Precis som vita (eller blonda) är en minoritet i Mellanöstern så syns de mindre?

                    Du vill inte se poängen säg det istället för den poängen passar inte in i ditt narrativ.

                      Förklara varför det ska vara självklart med mångfald i just svendka/europeiska/västerländska länder, men inte i övriga världen (Asien, mellanöstern, Afrika)?

                      Det är något väldigt väldigt skumt med detta!

                      Hur kan vi inte ifrågasätta att så olika regler gäller för olika länder?

                      Vi i väst ska hela tiden vara så ödmjuka och göra till vårat problem att inte alla olika etniciteter är representerade överallt.

                      Men i många länder i Asien, mellanöstern och Afrika är det TOTAL homogenitet som gäller!

                      Ingen mångfald alls!

                      Varför?

                      Det är ju dubbelmoral och hyckleri!

                      Anonym 13:36: Därför att i de länderna/världsdelarna har man lärt sig att det finns viktigare problem att fokusera på

                      Anonym 13:36 jag håller med dig i det du skriver. Av någon anledning förväntas länderna i Västeuropa och Nordamerika att anpassa sina regler till alla de olika folkgrupper som vill invandra dit. När det kommer till USA och den stora folkgrupp som tvingades dit under 1700- och 1800 talet är det en helt annan fråga som PK vänstern gärna bortser ifrån.
                      PK vänstern blundar helt för de problem som finns i andra delar av världen och tycks tro att det inte finns några konflikter alls vilket blir jobbigt för dem när problemet importeras till valfri förort i Sverige där lokala konflikter mellan olika folkgrupper blossar upp.

                      @13:36, 13:43, 14:08.
                      Ser ni de samhällena som föredömliga när det kommer till värderingar och hur man ordnar sina samhällen? Det gör inte jag.
                      Hälsningar från Till Vänster Om Höger

                      @14:48
                      Västeuropa och Nordamerika förväntas anpassa sina regler efter sina egna ideal och värderingar. Ideal som rättssäkerhet, lika inför lagen, jämlikhet och mänskliga rättigheter. Det må så vara att Kyrus cylindrar räknas till världens äldsta dokument om mänskliga rättigheter, men annars är våra värderingar och ideal just våra, sprungna ur tex franska revolutionen, amerikanska revolutionen och nedtecknat i FNs och Europas deklarationer om MR.

                      Religionsfrihet tex, eller rätten att inte diskrimineras är ingenting som kommer utifrån som några Irakier hade med sig. Det är vårat egna. Vi anpassar inte våra regler till olika folkgrupper som invandrat hit (tex månggifte är fortfarande olagligt i Sverige), däremot ställs så klart våra värderingar på prov, när människor med tex annan religion plötsligt kommer hit. Att plötsligt ändra Sveriges karaktär. Att säga att vi inte har, eller ska ha regligionsfrihet, att vi inte ska sträva efter jämlikhet eller utrota rasism, DET är att anpassa sig. Att ge efter. Att inte värna om det svenska.

                      Och nej, jag blundar aldrig för andra länders problem, men jag skulle aldrig till skillnad från dig och dina meningsfränder, föreslå att vi ska bli lite som dem.

                      Till 00000000000 – Jag förstår inte riktigt vad du vill säga så jag gissar lite. De modeller vi underordnar vårt samhälle efter bygger på de förutsättningar vi skapat i väst och är i många fall mycket modernare än de demokratimodeller som har sitt ursprung i franska och den amerikanska revolutionen. Hur vi mäter välstånd bygger på en modell som bara tar hänsyn till den formella ekonomin. En modell som är helt kass för stora delar av den övriga världen. Att demokrati och välstånd hänger ihop är det vissa som hävdar andra håller inte med. Nu pratar jag om forskarvärlden och inte politiska tyckare.
                      Att vi inte i Sverige anpassar oss till andra kulturers referensramar stämmer dåligt med verkligheten och det är lite underhållande att du just tar upp månggifte. Det är bara till nyligen som månggifte blev helt förbjudet i Sverige. Fram till årsskiftet tror jag det var ansågs människor som kom till Sverige som praktiserade månggifte enligt sitt egets lands lagstiftning inte bryta mot svensk lag trots att månggifte inte är lagligt i Sverige. Detta hade som konsekvens ett väldigt uppmärksammat ärende där en familj fick flera lägenheter i Nacka för alla sina fruar.

                  För det första är det rätt få västlänningrar som permanent bor och lever i Mellanöstern. För det andra är väl dessa få väldigt sällan skådespelare. För det tredje är det nog väldigt sällan västerländska skådespelare aspirerar på en skådespelarroll i Mellanöstern och säkert ännu färre som behärksar något av filmernas språk.

                    Exakt så, vita är i minoritet i mellanöstern och film och teater speglar deras kultur och deras folk. Skulle vita få för sig att de vill bo i mellanöstern och börja invandra skulle samma problem uppstå som vi nu har i Sverige. Det är poängen.

                      Nej, samma ”problem” skulle inte uppstå eftersom de flesta länder i Mellanöstern (och även länder i Asien o Afrika) är betydligt mer etnonationalistiska än vi i Sverige.

                      Läs på om detta, det är en extrem skillnad på olika länder, man kan inte bara översätta rakt av och tro att alla tänker som vi.

                      De flesta länder är mycket mer måna om sin egen etniska grupp och skulle inte tycka det var ett ”problem” över huvud taget att deras eget folk var överrepresenterade.

                      Det är vi här i Sverige som har en oerhört udda och konstig syn på detta.

                      Du verkar väldigt inskränkt som inte fattar att folk kan tänka olika angående detta.

                      Läs på som sagt, vidga dina vyer och lär dig om andra länder, kulturer och politik.

                      Anonym 13.49 du missförstår det jag försöker att säga. Jag pratar inte om att det faktiskt kommer att uppstå utan att det beskriver den situation som vi har idag i Västeuropa och Nordamerika. Det är tyvärr långt ifrån en Svensk syn.
                      Du skriver om etnonationalism samtidigt som du skriver om monokulturer. Etnonationalism uppstår i just mångkulturella samhällen och handlar inte om geografi och hudfärg nödvändigtvis utan om tillhörighet.
                      Afrika är långtifrån en homogen kultur snarare tvärtom består den av fler folkslag med landsgränser som inte stämmer med de gränser som kolonisatörerna ritade upp på kartan. Detta är en bidragande orsak till alla de konflikter som pågår där.
                      Kina jobbar hårt med att bli en monokultur vilket är tydligt med tanke på hur de behandlar andra folkslag i landet.
                      Det gamla Sovietunionen och hela öststatsblocket förvandales till en monokultur vilket Balkankrigen på 1990 talet visar på i och med järnridåns fall.
                      Den viktiga frågan är vilket samhälle vill vi leva i?

                      Oerhört trevligt med försök till mansplaining/womansplaining så här på eftermiddagskvisten. Blev du kränkt för att du ombads läsa på? Berätta hur stor flyktinginvandring från totalt annorlunda kulturer som tex Japan, Kenya, Israel, Iran, Saudiarabien mfl utomeuropeiska länder haft! Berätta, hur många flyktingar från vitt skilda kulturer har välkomnat i dessa länder- eller i länder utanför europa/usa överhuvudtaget? Vet inte om du gör dig dum eller på riktigt inte förstår poängen (Eller vill sprida dimridåer)- men fakta är att det i princip bara är europa/usa/väst som haft en liknande flyktinginvandring som vi har och förväntas ändra våra samhällen efter dessa. Igen, läs på! Och utan de politiskt korrekta glasögonen denna gång!

                      Till 14.26

                      Anonym 14:47 – tråkigt att du upplever mitt svar så negativt. Jag delar din uppfattning att de länder som du tar som exempel avseende flyktinginvandring är helt relevant. Några av dessa länder eftersträvar en monokultur och vill behålla den maktordningen.
                      Jag förstår faktiskt inte vad du blir så arg över eftersom jag håller med dig i din sakfråga om att Sverige förväntas bli en smältdegel för alla kulturer och göra avkall på vår egen kultur.
                      Blev du upprörd över att jag påpekar att du inte kan hävda att monokulturer är etnonationalistiska? Att direkt gå till personangrepp och redan vid din första kommentar anklaga mig för att vara inskränkt gör att jag ifrågasätter din trovärdighet. Din man- och womansplaining utläggning förstår jag inte hur du lyckades komma fram till och ärligt talat är jag inte jätteintresserad.
                      Eftersom du anklagar mig för att ha på mig PK glasögon undrar jag om du själv väljer din fakta utifrån politisk åskådning.

                    Och varför är vita i minoritet i Mellanöstern? Varför är det en självklarhet att europeiska länder ska vara mångkulturella, alla är välkomna och de ska inte bara få komma hit utan även beredas plats på alla arenor? Medan samma inte alls gäller i övriga världen. I vissa länder i Mellanöstern kan man inte bli medborgare om man inte kommer därifrån och i andra länder i världen får man inte äga land. Nästan inget utomeuropeisk land (förutom usa) har den typ av generös flyktinginvandring som Europa har, och det ses aldrig som ett problem att utomeuropeiska länder är homogena. Varför ses det som ett problem vad gäller Europa? Varför ses det som självklart att tex Japan och många andra länder ska få vara homogena, men inte europeiska länder? Detta är så konstigt! Varför denna dubbelmoral?

                      För att blåhåriga feminister vill att vi ska fortsätta straffas för saker som hände för 300 år sedan?

                      Flyktinginvandringen är väl visserligen fler utomeuropeiska länder som står för? Colombia, Uganda, Pakistan, är ju på tre olika världsdelar dessutom som inte är vare sig Europa eller usa. Men du kanske menar rättigheter och möjlighet till medborgarskap på sikt? Då får man väl fråga sig om det inte är så man vill ha det? Vill vi ha ett land där det är möjligt att klara sig väl trots att man är flykting eller ska vi låta flyktingar vara andra och tredje klassens invånare?

                      Flyktinginvandring från totalt annorlunda kulturer (Det är detta som skapar problem pga kulturkrockar)- det finns nästan bara i europa/väst.

                      Om tex norrmän/danskar/tyskar skulle invandra till Sverige skulle det inte skapa så stora problem eftersom vi har snarlikt tankesätt/kultur.

                      Det är väl så det ska vara, att de länder du nämner tar emot flyktingar från närliggande/etniskkulturellt snarlika grupper?

                      Det konstiga är att folk åker över halva jordklotet till ett totalt avvikande land i fråga om kultur, klimat, politiska frågor osv.

                      Det är så oerhört konstigt att detta systematiserats, vi måste våga ifrågasätta detta mer.

                      Handlar om att ifrågasätta politiken och tankarna bakom dessa folkomflyttningar, inte de enskilda individerna/flyktingarna (som ju är brickor i ett spel precis som vi är).

                      Historiskt sett är det en oerhört udda och märklig situation vi befinner oss i. Lojalitet till den egna nationen och gruppen är det som gett länder och folk framgång, inte att tro sig ha ansvar för grupper som inte har lojalitet till vårt land.

                      Jag tror att en del av västvärldens makthavare dras med ett missriktat världssamvete där man förväntas hjälpa dem som kommer och knackar på dörren. Europa har de senaste 200 åren utvecklats på ett sätt som ingen annan region gjort tidigare. Men i ärlighetens namn gjorde vi det genom att exploatera andra länder på olika sätt. Det som drev på kolonialiseringen var ett svältande folk i Europa och i och med kolonialiseringen fick folk det bättre, mycket bättre. Så jag tror att en del av invandringspolitiken kan förklaras med dåligt samvete. Ett dags att lämna tillbaka tänk.

                      Kanske för att det är krig i stora delar av Mellanöstern? Kanske för att demokrati och frihet lockar mer än diktatur och ofrihet? Och varför skulle någon svensk eller Amerikan fly till Iran? Vi har lyckligtvis mycket sällan behovet att fly till ett annat land.

                      Sedan vad det gäller att man inte kan bli medborgare i vissa länder i MÖ? Vem bryr sig? Vem bryr sig hur de gör? De är väl knappast vårat rättesnöre? Vi är inte dom och vi ämnar inte att bli som dom.

                      Ps: Här har du en lista med mottagarländer. Gämför exempelvis Sveriges siffror (ja, vi har tagit emot många jämfört med tex Finland) med Iran, eller Bangladesh, Turkiet, Libanon och Sudan, och säg sedan igen att inget utomeuropeiskt land har en generös flyktinginvandring. Men ja, sedan har du givetvis rätt i att flyktingar ofta behandlas väldigt dåligt i länder som tex Iran och inte får äga land eller bli medborgare. Men varför ska vi bli lika dåliga som dem? Är det inte bättre att lyfta dem istället, att de blir lika bra som oss, för flyktingar, så att färre känner sig nödgade att komma hit för att tex ge sina barn en framtid.
                      Och sedan en sak till. De allra flesta flyktingar, listan till trotts, är internflyktingar. Alltså flyktingar i sina egna länder.

                      Men nu talar vi om en film. En västerländsk film.

                      Till 000000000 – Vad pratar du om? Du drar likheter den ena konstigare än den andra. Visst finns det människor som lämnar både Sverige och USA. Folk från väst stack till Syrien för att bli IS krigare, andra åker tillbaka till sina hemländer de engång flydde ifrån. Folk rör på sig.
                      Vad är det du försöker säga med att länder som Turkiet, Libanon Bangladesh och Sudan tar emot fler flyktingar än Sverige? Du vet att alla länder måste ta emot flyktingar och att det är rätt naturligt att man flyr till närmaste plats som inte härjas av krig. Som du själv konstaterar pågår många krig i mellanöstern. När kriget sen är över förväntas flyktingarna att resa hem igen. Skulle Danmark anfalla Norge kan vi nog i Sverige räkna med flyktingar från Norge.
                      Varför ska flyktingar ha samma rättigheter som medborgarna i ett land? Flykting innebär att du bor tillfälligt i ett annat land till dess att förhållandena är säkra i ditt eget hemland då du förväntas flytta tillbaka.
                      Tror du blandar ihop asyl och invandring med flyktingar. Söker du asyl i ett land är det för att du riskerar att bli döda i ditt hemland. Invandring behöver inte vara orsakad av att man flyr från krig eller riskera förföljelse i sitt hemland utan handlar väldigt ofta om att man vill leva i en demokrati och ge sina barn en bättre framtid.
                      Det finns en gräns hur många människor ett land kan ta emot på permanent basis. Ska du kunna hjälpa måste du ha både kunskap och resurser och tyvärr så bestämmer riksdagens politiker och läger sedan ut på kommunerna att lösa det.

                      13:45 ja och då bortser de dessutom från saker som hände i alla andra delar av världen under samma period. Det var nog inte bara kolonisatörerna som var grymma ? det är drag som följer mänsklighetens historia.

                Ja du Vvv du fattar väl att bara man åberopar empiri blir det nödvändigtvis inte en källa och än mindre trovärdig?
                Du verkar vara en arg vit kvinna som bjäfsar så fort det ges anledning.

            Om ingen är omedveten om orättvisorna borde iallafall någon här kunna skriva ner ”mellan år X och X anlitades enbart 3% poc till diverse film-och tv-roller.
            Har man sån koll som du hävdar att alla borde ha så snäll presentera det.

            Jag vet knappt var jag ska skriva i Googles sökfält för att få fram rätt information. Det dyker inte upp något om det du skriver.
            Eller jag ska sätta mig och kollar den hundra senaste filmerna och se om någon poc kunde anlitats istället för en vit? Hur ska jag veta om ens en poc med rätt skådespelartalang sökt just den rollen?

            Jag är helt ärlig när jag frågar, hur får jag fram underlag för diskussionen??

              precis detta jag menar!! ?

                Plus ytterligare en dimension. Att kalla människor för vita och ”poc” befäster ju att vita är norm! Att vara från Asien är inte samma sak som att vara från Sydamerika eller afrika, eller Nordamerika. Att kritisera att en vit, och inte ”poc” gör rösten till en icke vit kataktär känns för mig rasistiskt. Att man bara ser till hudfärgen – inte vit – och därmed säga att en vit inte kan göra rösten, utan att det måste vara en ”poc”, vilken som helst, bara det inte är en vit. Klumpa ihop alla andra, oavsett om man är inuit, aborigin, från Kenya, Argentina eller Indien. Schysst. Det är ju ganska stor skillnad mellan dessa länder. Mycket större än att folket som bor där kan generalisera till ickevita!

              Vvv och kompani försöker förenkla och bunta ihop flera frågor och dra en enda slutsats.
              Därför kommer de aldrig kunna ge någon evidensbaserad fakta även om det faktiskt är möjligt.

                Det är för att de innerst inne vet att faktan går emot deras åsikter och då argumenterar de med känslor och personangrepp istället.
                Typiskt obildat beteende som gör att vi borde införa licens på internetanvändning.

          Har du bott under en sten Rebecka? Wake up. Och gör din egen research. U lazy ass.

            Men sluta håna folk när du vill få fram din poäng. Alla är inte med på tåget, vill du ha med dom så ge fan i att försök få dom att hoppa av.

          https://www.google.se/amp/s/amp.theguardian.com/tv-and-radio/tvandradioblog/2015/mar/25/deadlines-race-casting-article-tvs-diversity-wrong

          Varsegod. En debattartikel men där det finns hänvisningar till statistik och rapporter. Bara en googling bort.

            Studien som man hänvisar till är en bruten länk…
            Man kan dock söka upp den och gör man det får man fram en ganska intetsägande statistisk sammanställning från 2015.
            Datan bygger på frekvensen av minoriteter och kvinnor i olika typer av film/tv-program, men den säger ingenting om antalet sökande till olika roller, kompetenser, meriter, etc.

            Man kan sammanfatta studien så här:
            I USA finns en stor minoritetsbefolkning som inte matchade det man såg på TV 2015. Det tycker vi är dåligt och vi borde göra nåt.
            That’s it.

          Rebecka tar hem priset för den mest världsfrånvända kommentaren på länge. Lever hon under en vidrig liten sten?

            Nej, lägg av! Hon har en poäng, men du är nog för mycket i affekt för att kunna se det.

        Sverige kryllar inte av röstskådisar och det genomförs castings för även röstinspelningar också.
        Nu kanske Ellen passade bäst för denna rollen, ska castaren välja bort henne ändå bara för att hon är vit och välja en poc bara för att det ska vara rättvist?

        Just inom film och teater är det väl ändå rätt person på rätt plats som gäller?

          Synd att det bara var ett blogginlägg med löst tyckande och ingen länk till studien.

          I Hollywood ja, en västerländsk stad.. resten av världen då som skapar film?

          Tack! Var det så svårt? Istället för att gapa att andra ska ta fram det.
          Jag försökte faktiskt och fick inte alls fram något. Man kan komma långt på att bjuda till lite istället för att bara sura.( menar inte dig nu L, du bjöd till, du surade inte)

        Däremot har rösten ingenting med skådespelarens hudfärg att göra, så där har alla samma chans oavsett hudfärg.

      I antikens Grekland spelades ALLA roller av män. Kvinnor fick inte spela i teater. Där har vi idag kommit långt. Ingen höjer på ögonbrynen när en kvinnlig karaktär spelas av en kvinna. Men om en svart/asiat/afrikan osv osv spelas av en vit, så är det ok? Varför?

        Ursäkta men vad är du poäng?

          Det där gällde långt efter antiken, var likadant under Shakespeares tid. I hans pjäser spelades de kvinnliga rollerna av män/pojkar.

            Ja och i lundaspexet är det bara män på scenen.
            Fortfarande saknar jag poängen.

        Precis.

        Hade Hermione i Harry potter alltid spelats av en mörk skådespelare hade ingen höjt på ögonbrynen.
        När Eddie Murphy gjorde rösten till 2 disney karaktärer var det ingen som reagerade.

    Fast alltså… så vitt jag vet skiljer inte rösten beroende på vilken hudfärg man har. De tyckte väl att hennes röst passade bättre till rollen bara. Hade hon fått rollen att spela en POC, hade jag förstått problematiken.

      problematik? du vet att ”skådespelare” är att spela något man inte är? eller ska tex schizofrena bara få spela schizofrena ocksā? ?

        Fysiska attribut… Är ju en sak att skådespela en psykisk sjukdom, men är ju svårt att en vuxen skådespela ett barn ..

          Jag har heller aldrig sett en vuxen spela barn!

            Karlsson på taket. Min favorit.

              Nej, nu minns jag fel. Det var ju ett barn, något omfångsrik.

            Kolla skräckfilmen Orphan! Jättebra!

              Spoliers!

              Det är inte en vuxen som spelar ett barn, utan ett barn som spelar en vuxen som låtsas vara ett barn.

            Både Pernilla Wahlgren och Siw Malmkvist har spelat Pippi som vuxna.

        Något man inte är? Rätt svårt att som vit spela svart va?

          Men svarta har ju spelat vita, tex en relativ modern cowboyfilm, vissa filmer som utspelar sig i en historisk aristokrati osv. Där har det medvetet tagits in svarta om spelat de karaktärer som historiskt var vita. Är det också fel?

          Är det verkligen så svårt? I musikalen Hamilton porträtterar mest svarta och latinos rollerna som gamla vita gubbar à la George Washington. Det är väl bara att skådespela

        Otroligt obildad kommentar.
        En hudfärg är inte en roll att spela.
        Eller är du en av de som målar dig svart för att spela en svart person och tycker att det bara är ”halloween”?
        Sedan att du dessutom uttrycker dig funkofobiskt…
        Go home och logga ut människa
        ??‍♀️??‍♀️??‍♀️

          driver du?

            Nej Rebecka, varför skulle jag driva? Frågan är om DU driver med dina kommentarer? Uppenbarligen är du helt ignorant inför problemen med att vita får roller som gestaltat POC. Att en röst kan spelas av vem som helst, javisst. Att en svart spelas av en vit person är inte ok osv.
            Öppna en bok eller något. Du kan lära dig ngt

          Oj vad mycket du läste in i den kommentaren.

            Hur läser man in för mkt när en ignorant person menar att hudfärg kan vara ett skådespel? Det är ju det Rebecka menar. Att det är helt ok att vita spelar svarta eller andra hudfärger. Hon menar ju att det bara är skådespeleri. Men ni reagerar ist på att folk säger till henne? Alltså…

              Det är väl klart att det är okej?
              Eller får det bara vara tvärt om?

                Jaha så du anser alltså att blackface är ok?

                Nämn gärna situationer där POC har fått roller som skulle gått vita? Eller ännu bättre. Nämn gärna situationer där vita är förtryckta och därmed blir ett folk som blir blackwashed? Kan bli en utmaning för sig men försök gärna?

                  Ett ord:
                  Netflix.

                  Den lilla sjöjungfrun.

                  Inte för att rollen ”skulle ha gått till en vit” men i tecknade filmen är ju Ariel blek och rödhårig, i remaken är det en mörkhyad skådis.

                  All the bright places. Inte heller här kan man säga att rollen ”skulle gått till en vit” men killen i boken är vit och i filmen är det en mörkhyad kille.

                  Jag förstår att du måste följa ditt pk narrativ men det gör att du framstår som naiv och lättledd. Förtryck och diskriminering handlar inte om hudfärg, det handlar om makt, pengar, rädsla och okunnighet. Lyft blicken utanför din egen lilla bubbla. Du kan stanna kvar i Sverige faktiskt och åka ut till valfritt problemområde och titta vad folk gör där mot varandra.

                    Denna kommentar borde ALLA ”naiva” pk-mästrare läsa om och om igen samt ta till sig.

                    Det är så ignorant att tro att det pk-narrativ vi blivit pådyvlade är gällande.

                    Det är bara en dimridå för att inte lägga fokus på var det verkliga förtrycket ligger.

                    Pengar är en ledtråd för de som inte fattar.

                    Hur mycket hjälper ”vithetsprivilegier” en fattig, obildad vit familj på landsbygden?

                    Att tro att de skulle vara någon slags förtryckare är så extremt idiotiskt.

                    Nu är jag absolut inte vänster på något vis, men ett bra slagord har de skrapat fram: ”svarta och vita tillsammans mot de rika” . Och, nej, ”rika” är inte de som bor lite finare och har råd med 2 bilar och semesterresor.

                    Dessa människor är betydligt närmare hemlösa i förmögenhet, än vad de är mångmiljardärerna.

                    Det finns mångmiljardärer, inom bankväsendet och andra områden.

                    Dessa människor har en extrem makt pga sin rikedom.

                    Om någon på riktigt vill leva i ett mer jämställt samhälle, mer jämställd värld, är det detta som bör problematiseras.

                    Vad gör de av alla pengar?

                    Ingen behöver så mycket.

                    Varför klagas det inte på att de inte hjälper fattiga med sina resurser?

                    Istället sitter folk och ojar sig över röstskådespelare.

                    Så lurade!

                    Sätt istället press på att mångmiljardärer ska lägga sina pengar på samhällsnytta.

                    Eller är ni vänstermänniskor för fega för att våga höja rösten mot dessa?

                  Hamilton!

              Maya har du läst kommentaren utan att lägga in dina egna värderingar i den?

                Men snälla nu får du nog förklara dig?

                  Vad behöver förklaras? Att maya är uppenbart känslostyrd och triggas av Rebecka? Finns väl inte så mycket att förklara.

                    Varför ska Maya inte lägga in sina värderingar här? Det gör ju de flesta.
                    Härskartekniken kan du slopa istället är mitt tips till dig

                      Allt är inte härskartekniker. Att påpeka det uppenbar kan däremot uppfattas som jobbigt.

          Måendet handlar om en RÖST!

          Men gud, lugna dig

        Men nåde den som ifrågasätter när situationen är den omvända!

          Va? Hur menar du? Att svarta ofta spelar vita eller vad?

        Jag vet inte med dig men hade jag sett en film där Ellen Bergström skådespelade en roll som POC hade jag börjat både skratta och gråta. Enligt mig handlar det inte om att vissa personer inte FÅR spela vissa roller – men det blir inte direkt förtroendeingivande.

          Intressant! Så du menar att du kan skilja på en ”svart” och en ”vit” röst om du inte ser personen? Häpnadsväckande förmåga! Eller är det kanske dina fördomar om hur en svart eller vit person låter, som spökar?

      Okej så där drar du din gräns.. Du ser inget problem med att vita har särbehandlas i flera 100 år?

      https://edition.cnn.com/2020/06/27/entertainment/mike-henry-cleveland-family-guy-trnd/index.html

        Ja postkolonialism är illa. Att bli förfärad över att en vit person gör en VoiceOver på en tecknad färgad tjej får mig att tro att du lever i en vit skyddad verkstad. Bli förbannad på de verkliga orättvisorna istället.

          exakt!! ?

          Ja, en sak som är märklig att alla dessa pk-ivrare endast ger sig på vanliga människor, men inte de med verklig makt, dvs mångmiljardärerna.

          Pengar är makt och mångmiljardärer skulle kunna åstadkomma så mycket nytta med sina pengar, hjälpa de fattigaste genom att tex starta sjukhus, skolor osv i fattiga områden i fattiga länder.

          Men jag hör aldrig några pk-vänstermänniskor höja sin röst för att sätta press på dessa. Är vänstern för feg för att våga sätta press på de med verklig makt?

          Vet att vissa mångmiljardärer (Gates) redan gör detta, men långt ifrån alla. Finns ju såna extremrika i Sverige med, men har ALDRIG hört nån journalist eller annan ställa en kritisk fråga till dessa. Varför?

        [Borttagen kommentar]

    Oj. Visste verkligen inte att drakar var POC. Nytt för mig.

      Ja, jag förstod inte heller riktigt. Är draken egentligen en människa med en mörk hudfärg, eller vad är det frågan om? Ska även drakar kategoriseras som POC – när de inte är people???

        Vet inte om ni inte förstod eller bara spelar dumma… Det är huvudkaraktären, en ung flicka, som är poc.

    Var inte antonia singel? Hon la väl ut en break up-video för typ 1 månad sedan?

      Du menar typ ett halvår sen. Kom in i matchen. Det här är hockey.

        Sjukt kul skrivet!

          Varför ge denna Antonija Mandir så mycket uppmärksamhet hon är någon B eller C kändis från någon random dokusåpa varför ska vi läsa om henne hela tiden finns det ingen annan eller annat vettigare att skriva om?

            Nej influencers är inte vettiga!

    Allt folk aldrig lär sig 🙁 skäms. Hoppas på att nästa generation blir bättre ❤️

      ?????

    Vad är POC?

      People of color.

        Vad jag vet betyder det Proof Of Concept. Det där andra var nytt för mig….

        Har en svart kompis från USA som bor i Sverige. Hon avskyr, verkligen avskyr, människor som säger POC. Särskilt då det alltid är vita som säger det. Hon säger att hon vill kallas black eller Afroamerican.

        För övrigt tyckte hon också att det var märkligt när våra politiker och medier använder uttrycket svensksomalier eftersom man sätter ursprunget först. Som hon sade ”Man säger ju finlandssvenskar och afroamerikaner”

          Finlandssvenskar är svensktalande i Finland. ”Sverigefinnar” heter det om man talar om finländare som invandrat till Sverige, precis samma form som ”svensksomalier” med andra ord.

          Många som blandar ihop det 🙂

            Det kanske är mycket begärt att en svart amerikan på utlandskontrakt i Sverige ska känna till det, men hennes poäng kvarstår ju ändå.

              Du skrev ju själv fel också.

              Nej men du kan ju tala om för henne varför det inte är en rimlig jämförelse.

          Fast en finlandssvensk är inte en finsk som bor i Sverige. En finlandssvensk är en finsk minoritetsgrupp som pratar svenska som modersmål…

          Ja jag tycker det känns nedvärderande att kalla folk för en bokstavskombination. Jag vill inte bli beskriven som en POW.

          Eftersom alla verkar tycka olika om det (vissa blir kränkta för det ena uttrycket, andra för något annat) blir det väldigt komplicerat tillslut.

          Det enklaste blir då att man undviker att prata om det alls, och att människor söker sig till sina likar för att där finns en underliggande förståelse och man behöver inte lägga så mycket fokus på ord och benämningar.

          Tror att vi går mer och mer mot en tid där folk söker sig till sina etniska likar pga att många fått en överdos av mångkultur.

          Menar då alla olika etniciteter, och inte att någon är bättre än den andra, för att förtydliga.

          Tycker alla etniciteter är lika värda, dock blir det ofta problem med mångkultur.

          Om man ”gillar olika” borde man vara mån om att alla länder får bevara sin särart och att det därigenom blir en palett av olika kulturer här på jorden, inte att allt ska blandas till en homogen massa.

          Hahah, låter väldigt mycket som påhitt. På engelska heter det African American inte AFRO American…. 😀 (på svenska har det däremot varit ok att säga afroamerikan). Och ja, kanske du ska läsa på lite vad en finlandssvensk är också :))

      En hudfärg som måste förkortas för att det inte ska vara stötande att säga.

      En förkortning för människor som kämpar hårt för att få känna sig kränkta, och därigenom slår mot de som verkligen skulle behöva uppmärksammas för de problem de har på grund av sin hudfärg.

      Om 6 månader har det framkommit att det är fel att säga POC och att man ska säga något annat under Q4 och året ut.

        De borde byta namn på det. Jag hade ingen aning så försökte komma på vad det kunde vara, piece of crap osv snurrade runt i mitt huvud

          Ska dom byta namn för att du inte är upplyst? Peace of crap??? Alltså fy fan

            ”Upplyst”?
            Hahaha ge dig din troglodyt! ?

            Stina du verkar ovanligt aggressiv den söndag.

              Förlåt ska lugna mig.. Har en stressig morgon ❤️

                Bra ingen tackar dig för att du stressar upp dig. ?

              Inte bara Stina, typ hela kommentarsfältet gör det. Vissa ämnen går verkligen inte att diskutera här.

            God morgon Trollet Stina. Lyft på stenen nu och gå ut och njut av dagen.

              Det finns olika typ av stenar. Eller är det en speciell typ av sten som du favoriserar?

                Vita stenar.

                Jag gillar gråsten bäst. Den är neutral!

      Ett företag som tillverkar hjälmar, glasögon och skyddskläder inom cykling, klättring och vintersport.
      Svenskt företag grundat 2005.

    Uppenbarligen har mänskligheten det alldeles för bra nu för tiden… när man har tid och ork att uppmärksamma sånt här dumt.
    Sluta lägg knasiga värderingar i allt och alla hela tiden och låt bara alla få göra vad dom vill… utan att ni ska tro att det betyder något ”mer”.

      Tror det är ett troll som skrivit kommentaren ang att det skulle vara problematiskt att Ellen gör rösten till draken. Skapar bara negativitet åt POC att komma med sådana kommentarer och annars med den logiken borde det väl varit en grönfärgad person som gjorde drakens röst i orginalet.

    Pebble. Låter som ett sällskapsspel.

      Då vet du vad DU inte ska döpa ditt barn till…

      Hette inte någon i Flintstones det?

        Ja det är Wilma och Fred Flintas dotter, som heter Pebbles.

        Hennes syster Philippa heter det i andranamn.

      Tror de valt namnet pga golfbanan pebble beach. Alla barnen Parnevik har ju namn/mellannamn som spelar på Jespers golfkarriär så de vill väl fortsätta på det spåret. Fint tycker jag!

        De har berättat detta i ”Parneviks” , en av tjejerna heter även Pebble i mellannamn. Så yaaas, helt rätt!

      Det betyder sten ? och det är ju rätt vanligt som namn så de gjorde en egen variant ?

        Hahaha!

        Inte sten utan smågrus

          Pebbles är små släta stenar som man hittar på till exempel en strand.

        Det betyder *småsten. Det fungerar här för få vet vad det betyder, men i U.S.A. där hon kommer vistas mycket (antar jag) kommer hon nog få höra en del trist när hon inte längre är barn.

      Tycker det är lite konstigt att de valde det namnet om de ville ha ett namn som låter bra både på svenska ock engelska.

        *Och

          Då lär det inte varit det som de eftersökte? Atticus funkar ju sådär på svenska också.

            Jo, hon pratade om det här: https://youtu.be/3qQBcrbxYz4?t=272

              ”Är det ett amerikanskt namn som vi älskar kommer vi köra på det ändå, då svenskar pratar såpass bra engelska”

      Tänker på Pebbles ????

      Mina barn ska heta Twister och Alfapet

      Pebble betyder smågrus ?

        Man kan ju iofs heta Sten…

          Påminner mig om när vi som barn på 70-talet la en sten och en pinne på skolgården och ställde oss i ring runt och skrek: ”Heja Sten!”, ”Heja Sten!”, tills en fröken kom och skulle avstyra ”bråket” och fick se att det inte var en unge som hette Sten. Oj, vad roliga och fyndiga vi tyckte att vi var. ??

            Jag hoppas det är sant för det var jättekul. Göteborgsbarn??????

              Småland.

    Alltså det är en tecknad figur hon gör röst till… röst! Inte så att de gett henne blackface och hon ska spela rollen.
    Vad är det som hänt, ingen gnäller på att Peter Jöback gjorde rösten till Aladdin?

      Man hade säkerligen påpekat det om filmen gjorts nu men när Aladdin kom ut var vi inte lika insatta.

        ”Insatta”?
        Du menar lättkränkta.

        Vad menar du med insatta? Just nu är det trendigt att vara ångerfull vit. Vilket i sig i verkligheten är en maktdemonstration. Det är lätt att vara ångerfull så länge man slipper ge upp sin egen livsstil och sitta kvar i sina vita välbärgade områden.

          Ångerfull?
          Över vad?

          Jag är vit. Jag är inte ångerfull.

            Bra för dig.

        Tror ”indoktrinerade” är ordet du letar efter.

          Eller lättlurade! Genom att manipuleras till att tro att det viktiga är att lägga fokus på hudfärg, glider mångmiljardärer under radarn och behöver inte ta samhällsansvar alls. Om de rikaste 0,1 procenten bestämde sig för att använda sina pengar till att utrota fattigdom (genom at tex bygga sjukhus, skolor mm) skulle de lyckas. Men detta nämner ingen vänsterpk-människa. Är de för fega för att ifrågasätta mångmiljardärer?

    Jag förstår faktiskt frustrationen här. Någon skriver att Ellens röst säkert ”passade bättre” men snarare handlar det väl om att Ellens röst är välkänd och att man inte gjorde en enorm insats för att se sig om bland andra alternativ.

    Och varför personer som Ellen i stort sätt alltid har förtur till såna här möjligheter har ju såklart bland annat med hennes hudfärg att göra. Det är ju ren fakta att pocs liksom syns och hörs i betydligt mindre utsträckning i media och nöjesindustrin och det är ju ett resultat av den vita normen. Kan lova att det finns massor av poc-kvinnor som har en lika passande röst men då måste casting-teamet göra en större ansträngning för att leta eftersom dom inte får synas på samma sätt.

    Hade Ellen haft lite taktkänsla hade hon tackat nej till rollen. Spelar liksom ingen roll att den är animerad, att vita människor ska spela pocs måste upphöra för att vi ska kunna bryta mönstret.

      men snääälla ??

        Tycker det är intressant med alla som ropar ”krääääänkt” så fort en sån här diskussion kommer upp bara för att det finns människor som orkar vara konstruktiva och se saker ur ett lite bredare perspektiv. Att bli arg och upprörd över att några tycker att diskussionen är värd att lyftas är väl snarare det att vara kränkt.

        Jag tycker att man som människa är ganska lat och likgiltig när man inte ens kan sätta sig in i en annans situation så pass mycket att man i alla fall förstår att det finns ett behov av att vrida och vända på såna här situationer.

        Man kan tycka att det är en liten grej att Ellen tar den här rollen och man får gärna göra det om man vill. Men man bör också försöka se att majoriteten av alla kvinnliga roller är skapta för tjejer som just Ellen. En vit, normsnygg och ”girl next door”-ig kvinna. Så när det väl kommer upp en roll som faktiskt ÄR en poc-kvinna i allra högsta grad varför kan inte (för en gångs skull) just en poc-kvinna få spela den då?

        Det minsta man kan göra är ju i alla fall att konstruktivt förklara varför det inte finns ett värde i att diskutera det. Att skriva ”men snääääälllllaaaa ?” tillför ju liksom noll i diskussionen, åt varken det enda eller andra hållet. Känns mer som att en trotsig tonåring liksom måste få lite uppmärksamhet i allt.

          Men snälla… ät lite frukost.

          ”majoriteten av alla kvinnliga roller”?
          Har du tittat på Netflix alls det senaste året..?

            Lol!! Är det dina källa på vilka som får representeras i filmer och serier? Okej lämnar diskussionen nu. Godnatt ?‍♀️

              Sov gott!

              Vad grundar du påståendet att majoriteten av alla kvinnliga roller görs åt vita kvinnor på?

                Är du blind?

                  Nej.
                  Still waiting….

          Men det är en jävla drake! Herregud vad du anstränger dig. Akta hemorrojderna.

          Detta är en tecknad karaktär som bor i ett fiktivt land. Vad fan spelar det för roll vem som spelar rösten då? Karaktären representerar inte verklig kultur ens utan är ren påhitt.

          Anonym 09.26 – håller med dig att man behöver ta ett steg tillbaka och betrakta sakfrågan ur flera perspektiv. Blir därför lite förvånad över att du då själv bara erbjuder din egen sanning som du baserar på anonym 9.13 antaganden om hur casting processen gick till.
          Att den formella ekonomin styrs av en handfull vita män är fakta. Att det är västvärldens definitioner som används för att förklara och mäta välstånd är fakta.
          Vi i västvärlden har en tendens att ta på oss en hjältegloria, ofta vita kvinnor, och försöka hjälpa grupper som vi själva upplever som felaktigt behandlade. Detta i sig är en maktdemonstration och inte så snyggt och äkta som man vill påskina.
          Om det är så att en icke vit kvinna eller någon annan icke vit person blev bortgallrad som var lika bra för rollen är det en fråga om diskriminering. Sedan är det inte upp till nöjesindustrin att leta. De annonserar att casting sker och sedan är det upp till den sökande att göra sitt bästa.
          Jag undrar varför en del vita kvinnor som själva har en trygg tillvaro i bra områden plötsligt blivit så medvetna om världens orättvisor?

            För att någon fucking äntligen lyssnande när någon fucking sa något. Varför fick vi kvinnor rösträtt så sent. Herregud då kan vi ju fortsätta vara oupplysta rövar för alltid med den logiken.

              Jag tror du fucking missförstod poängen.
              Men vi kan fucking släppa det.

              Sorry vvv att jämföra kvinnlig rösträtt med vita kvinnors kamp för att göra vita och svarta mer jämställda är att jämföra äpplen och päron. Det borde du själv förstå. Erkänn istället att hela ditt ställningstagande är ett självändamål för att det ger dig någon form av inre belöning. Då är du iallafall ärlig.

          Jättebra förklarat. Tänkte hur jag skulle kunna skriva något liknande men kom bara på förolämpningar. Förstår inte hur man inte kan checka sig själv och den förtur man får som vit, snygg, smal osv osv. Samt att bara skrika kränkt låter faktiskt bara kränkt. Tack för din text och ditt låtamod!

            Klart du tycker det är jättebra förklarat. Du lever själv i samma bubbla. Vidga vyerna på riktigt så upptäcker du en helt ny värld av både bra och dåliga saker.

      Då hade det varit om Ellen skulle spela en svart kvinna i en vanlig film! Nu är det en RÖST och röster skiljer sig inte åt beroende av hudfärg!

      Pajas.

      Ha ha ha! Du argumenterar ju för ett ickeproblem.

        ”Hahah” kan du inte förklara varför istället? Kan du förklara det ur ett annat perspektiv än ditt eget?

      På vilket vis är Ellens röst välkänd? Från vad?

      Hur vore det om vi anställde folk efter meriter och inte efter hudfärg/kön?
      Ja det vore en utopi, jag vet..

        Så man ska typ aldrig anställa en tonåring som aldrig jobbat tidigare då eller? För att man alltid ska gå efter meriter? Om vissa grupper i samhället aldrig ens får chansen att skaffa meriter hur gör man då? Var börjar man?

          Om kvalifikationskraven för jobbet är att man aldrig jobbat tidigare så visst?
          Tror du missförstod poängen.

          Tonåringar anställer man för att de är billiga, inte för att man tror att de ska bli bra om två år.

      Anonym 09:13: Men … är en drake en POC?????????

      Finns ett uttryck för sånt: sila mygg och svälja kameler.

      Istället för att fokusera på verkliga problem (en extremt skev värld där vissa har så extremt mycket pengar- miljarder- som de skulle kunna använda till att förbättra samhället, men skiter i det- medan många är fattiga)- navelskådar pk och blir sekundärkränkta av småsaker.

      DÄR har vi ptoblemet- att mångmiljardärer intr tar samhällsansvar- inte att nån vit gör röst till animerad svart. Vågar ni pk inte ifrågasätta de verkliga makthavarna- de med miljarder i tillgångar?

      Vänta nu, menar du att casting-teamet ska leta folk? är det inte så att folk som vill ska söka, komma dit och visa vad dem kan och sedan väljer man.
      Aldrig hört talas om casting-team som springer runt på stan och letar efter folk beroende på hudfärg för att kolla om deras rös passar för en tecknad karaktär.

        Hej, har jobbat på ett flertal projekt där jag varit ansvarig för Casting och jo, vi letar absolut.
        Visst söker människor till roller, men av alla de 200+ som söker måste vi söka och välja och leta, ibland känns ingen av de sökande relevanta och då letar man online, kontaktar agenturer etc.

        När det gäller röster har jag alltid fått ljudprover, dvs fått lyssna på rösterna utan att se en person. När de väljer röst-skådis till så här stora filmer brukar man vilja ha någon som är ett ”namn”, det är ovanligt att man tar någon random röstskådis till huvudrollerna. Så de har absolut letat och valt just henne i detta fall. Jättetråkigt att man inte anstränger sig mer när man letar röster på samma vis som man gör i USA (se tex hur de ansträngt sig för att rösterna till Moana alla ska vara polyneser). Det finns absolut duktiga röstskådisar med asiatiskt ursprung som hade kunnat ta denna roll.

    Det handla ju också om vilka som är intresserade av att dubba…. det väljs inte bara ut en person hur som helst. Personen ska vilja. Sedan ska det provspelas för att ljudklippen ska klickad för godkännande av Disney (eller pixar eller vilka det nu är som skapat filmen) för att ett beslut sedan ska tas.

      Ja jag hörde en intervju om detta. Att rösten ska godkännas av t ex Disney.

    Vill rekommendera alla som är trötta på tramset på att bli kränkt över minsta lilla följer Africa Brooke på Instagram. Hon är en mörkhyad kvinna som helt vänder sig emot att demonisera alla vita m.m. och hon är otroligt intelligent och vältalig. Underbar kvinna som inte skyller allt jobbigt i livet på vilken nyans av beige eller brun ens hy är…

      Tror många av de mest högljudda är kritvita oikofober.

        Många är sjukskrivna för typ könsdysfori och fibromyalgi och har alldeles för mycket tid att sitta och gnälla på nätet.

    “The fascists of the future will call themselves anti-fascists.”

    – Winston Churchill

      PK-ismen är faktiskt skrämmande lik religiös fanatism:
      Människor med få problem i livet som tror att de har en moral high ground och därför måste övertyga infidels att tro på samma sätt som de själva.
      Idioti på en ny nivå..

        Ja och pkism är dessutom ett annat ord för självcensur. Dessutom en sällan skådad svans av skrämmande obildade människor som tillber pkismen.

      Nu sa ju faktiskt aldrig Churchill detta men ja bra citat ändå!

    Människor som gnäller över vem som gör eller inte gör rösten till en fkn tecknad figur har helt enkelt alldeles för få riktiga problem i livet.

      Eller så orkar de inte ta itu med sina egna problem. Latmaskar!

        Jaa det är sant! Man kanske skulle scanna internet efter nåt att störa sig på så man slipper plugga idag!

      Om man kollar rollistan för filmen så känns det konstigt att Ellen ska göra rösten. Tycker att hon skulle ha tackat nej. Spelar ingen roll att den är tecknad tycker jag fel person på plats nu

        Ellen kanske också behöver ställa mat på bordet och ha tak över huvudet.

        Brukar du själv tacka nej till jobb pga att det säkerligen finns någon svart person som skulle kunna göra det istället?

      Eller så förstår du inte hur det känns att vara POC i ett vitt samhälle? Att vi har klagat i åratal har lett till att Disney t.ex. idag är mycket mer noggranna med hur de castar sina filmer. Det är grymt men vi är inte i mål ännu. När ska vita människor fatta att de inte längre kommer undan med att göra filmer inspirerade av VÅRA kulturer utan att faktiskt involvera oss.

      Om du tycker att det är ”gnäll” så är det nog för att du är så pass priviligerad att du sluppit känna hur det känns att bli exkluderad ur typ all populärkultur, film och media tills din kultur trender och vita människor klär ut sig till dig, tjänar pengar på tecknade karaktärer som ser ut som dig etc. utan att du får ta del av detta alls. Det är slut på det och vi kommer att fortsätta call you out när ni gör detta. Sätt dig ner och håll tyst om du inte tänker hjälpa oss att få en bättre värld.

    Är det någon tävling i vem som kan ge sitt barn det knasigaste namnet?

      I usa är det ju dock vanligt att heta alla möjliga orimliga saker.

      Du såg inte Dashas lista på stories nyligen över potentiella pojknamn? Sjukaste jag sett. Innehöll typ Hilton, Venedict, River-Mauritz, Atticus m.m…

        Man kan ju undra vad som hände med gamla heterliga namn så som Urban, Tord, Lars-Uno osv.

          De namnen kommer säkert tillbaka men de är inte nog gamla än. När en generation dör så kommer namnen från generationen tillbaka.

            Våra barnbarn lär få namn som tex Agneta och Anders

          Man kom på att de är fula och framkallar spy i munnen.

        Atticus heter ju Pennys andra barn ?

        Hahah alla namnen där var fruktansvärda.

        Den listan var fan det sjukaste jag sett. Det ens namnet var värre än det andra. Då kändes det mer rimligt att döpa ungen till en kartbok.

      Den tävlingen vann Lena Philipsson för länge sen. Noa Månfare. Tjena.

        Eller Regina Lund med att ge sonen namnet Linblå.

      Här verkar det också vara en tävling…..

    Stackars stackars Drake ! HUR ska en tecknad drake inte känna sig då. Ingen tänker på drakarna! Blir dubbad av en människa!!! Ring och skriv till drakarnas samfund . Samla in underskrifter och hoppas alla skriver under så alla stackars tecknade figurer inte blir så kränkta!

      Som drake måste jag säga att din kommentar kränker mig. Har du tolkningsföreträde??

        Japp! Jag är ordförande i drakarnas riksförbund! Vi har medlemmar runt om i universum. Dåligt med inbetalningar till förbundet, Men kronofogden verkar inte vara så hjälpsamma att göra indrivningar

          Vad fan menar du med det?! Vi gör vårt bästa okej?!?

            Ursäkta men jag har faktiskt räkningar hos kronofogden för jag köpte en ps5 på avbetalning. Ni borde ta hänsyn till mig och inte skämta om kronofogdemyndigheten. Oerhört okänsligt, tänk på oss med betalningsanmärkningar!!!

              Vi funderar på att ta in Offerkoftor i drakarnas webbshop.Du kan köpa där om du är tillräkligt kränkt

              Det var dumt av dig.
              Hört talas om att spara pengar?!

            Tycker ni är lite mesiga! ALLA drakar sprutar inte eld,ni får väl ringa brandkåren om ni nu är så rädda

    Skandalen här är ju att dom väljer Ellen av alla människor. Så överspelad och gapig.

      Ja privat ja… man är regisserad när man dubbar. Man kan inte flamsa och tramsa som man själv vill.
      Har du sett filmen än eller?

    Ni som tycker att Ellen inte ska göra rösten.
    Vem ska göra den då?

      Patrick Stewart

        Pratar han svenska?

          Han pratar Patrick Stewardska

            Om inte annat så har han en engagerande röst.

      Anna book

        Ja, hon är ju svarthårig(övermålat grått) och brunhyad efter allt solariesolande.

    Hur låter en poc-röst i Sverige?

      Ganska mörk.

      Som Alexandra Pascalidou när hon tjatar om rasism, senast idag i Expressen. Rasism. Rasism. Rasism. Rasism. Rasism. Rasism. Rasism. Rasism. Rasism. Rasism. Rasism. Rasism. Rasism. Rasism.

        Hon är väl vit?

          Hon beskriver sig själv som färgad.

            Oh dear.

            Är hon inte europé?

              Grek

                Ja, europé då alltså.

            Det är väl för att hon alltid blivit klassas som utlänning här i Sverige.

              Hon är utlänning. Hon är född i Rumänien av grekiska föräldrar. Men hon är fortfarande Europé. Tror att det är osköna motiv som får henne att kalla sig för färgad.
              Hade varit mycket bättre att hon kallade sig för vit för då belyser man att vita inte är en homogen grupp, att det förekommer en hel del förtryck även där. Men det vill pkarna inte prata om. Om jag ska vara riktigt cynisk tror jag att det handlar om röstfiske.

                Hon tar ju upp en riktig poc:s plats när hon breder ut sig överallt och låtsas vara poc. På samma sätt som hon tror sig representera fattiga förortspersoner även om hon nu sedan länge är rik och bor i ett lyxigt bostadsområde. Hyckleri räcker inte för att beskriva detta haveri.

        ”Ortens” främste företrädare, bor sedan många, många år i en fetstor lägenhet på den finare delen av Söder. En jävel på att förmedla svartkontrakt.

    PK eliten kallas tillbaka till 2019…..yeeez, det är en tecknad film om en drake…….suck.

    För det första så har vi inte ett överflöd av röstskådisar i Sverige.
    För det andra har vi inte speciellt många röstskådisar som håller ”disneykvalitet”.
    För det tredje så är Disneys krav oerhört höga när det kommer till röster. Filmerna ska låta ungefär detsamma oavsett vilket språk man lyssnar på. Jämför vilken disneyfilm som helst, rösterna ÄR väldigt lika varandra, för att de måste vara väldigt lika varandra.
    För det fjärde så är det i den engelska versionen en vietnamesisk tjej som gör rösten. Alltså en ”POC”.
    För det femte så måååste folk chilla. Om det inte finns någon svensk ”POC” som vill röstskådespela eller håller nivån som behövs på röstskådespeleriet, ska man då skita i att dubba filmen helt och hållet?

    Det är inte så orimligt att folk reagerar på att ellen gör rösten till en mörkhyad karaktär. https://www.expressen.se/noje/forandringen-i-simpsons-vita-skadespelare-byts-ut/

      Vilken annan karaktär har Ellen dubbat?
      Den här karaktären är inte mörkhyad, den här karaktären är sydostasiat

      Fast man hör inte hudfärg på rösten, och efter som Disney ställer väldigt tydliga krav på vilka som får dubba deras filmer så blir urvalet i Sverige väldigt litet, vilket gör att alternativet blir att en barnfilm in dubbas alls, är det bättre?

    Finns det någon typ av färgkarta man kan använda för att avgöra vem som har tillräckligt icke-vit för att kallas poc?

    Förvrigt är dagens anti-rasister de riktiga rasisterna, för de är helt besatta av att dela in folk efter hudfärg och även bestämma vilka klädesplagg och frisyrer man får ha utifrån vilken hudfärg man har.

      Det som pk eliten håller på med kallas vulgorasism. Det finns nämligen ett litet problem för den partipolitiska ideologiskolan som stavas hederskultur. Det är långt ifrån vita som ägnar sig åt förtryck men det kan man inte prata om för då dör hela idén om den vita rasens dominans och förtryck.

      Finns nog värre rasister än dessa pk-folk…
      Men visst tycker man att även dessa Pk driver på ett problem att det skall vara ngn slags skillnad på folk

        Problemet med PKgänget är att de inte själva inser att de är medlöpare till förtryck. De inser inte själva eller väljer att blunda för att deras politik leder till utanförskap och polarisering i samhället. De duckar för förtryck som sker i andra folkgrupper och i religionens namn. De vänder bort blicken när debatten förs kring hemlösa, äldre, kvinnor som utsätts för våld för att dessa grupper är antingen vita svenskar eller vita kvinnor som blir utsatta för våld av poc män.
        Det PKgänget bidrar till är att legitimera och ge röster till SD och det är sorgligt att de inte förstår detta. Eller så förstår de det och skiter i det eftersom de tror att de kan få röster som normalt inte röstar och på så vis öka på den egna makten.

    Men nästan ingen diskuterar namnet Smågrus ? Sjukt gulligt men konstigt!

      Inte ska väl barnet heta ”gravel”? Pebbles är små släta stenar, som man till exempel hittar på en strand.

        Aha! Men det är ju ännu gulligare! ?

      Tycker det är ungefär lika som att heta Sten

    En mörk tjej ska ju spela Ariel i real action versionen av lilla sjöljungfrun så de som går igång på detta kan ju tänka ett varv till. Hade dock aldrig hänt att en vit skulle få rollen som Tiana…

      En svart kvinna spelar Anne Boleyn i en ny dramatisering också… Föööör woke!

        Historieförfalskning!
        Kanske kan Karl XII:s häst
        spelas av en kamel och Pippis
        apa Herr Nilsson av en Isbjörn?
        Ja, ni fattar… Men Isbjörnen skall
        inte vara vit så det blir en polagrisrandig
        en som är vegan.

      Jag stör mig lite på sånt. När man har sett originalet (tecknade) vill jag att real action ska vara likt, att Ariel ska vara vi med rött hår.
      Jag hade stört mig lika mycket om Mulan var en vit eller svart skådespelare tex.
      Eller om Tatiana spelades av något annat än en svart skådespelare.
      Däremot verkar det ju inte som Ariel ska vara som den tecknade Ariel, så får väl se hur det blir i slutändan.

    O tant MONA får mothugg i sina kommentareri bloggen.
    Haha!
    Likaså Zyto på Insta.
    Dessa antikroppsdårar

    Jag kan förstå problemet och hade tyckt det var en stor grej om Disney hade valt en vit skådis till rösten.
    Men att ALLA länder som skall dubba skall casta efter samma princip känns svårt.

      Bra poäng. Tänk Finland eller Island. Har typ 10 mörkhyade personer var…

        Då ska det bli den personen, även om den är stum. Viktigt!!!!

          ”Även om den är stum” hahah bästa ?

    Disney tycker uppenbarligen att det ska vara personer med asiatiskt ursprung i den engelska dubbningen. Akwafina, Kelly Marie Tran, Gemma Chan och Daniel Dae Kim alla har asiatiskt ursprung.

    Jag vill att alla ni som gnäller över detta också börjar att gnälla över att en turk spelar polsk jude i ”Tunna blå linjen” på Svt. Hennes utseende är icke trovärdigt då det är så långtifrån judiskt det kan bli.

    Äckligt kommentarsfält det här var. Skämmes hörrni

    Pebble? Helt seriöst? Är det hennes riktiga namn eller smeknamn? Herregud….

    Jag visste inte att man kunde höra på rösten vilken hudfärg en människa har? :O

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.