Petite Olivia – före och efter min granskning

En kort sammanfattning av mitt tidigare inlägg om företaget Petite Olivia, deras egendesignade diadem av grundaren Johanna Engberg. 
Har du inte läst det så rekommenderar jag att du gör det först.

SMS-konversation med Petite Olivias kundtjänst

Johanna Engberg är grundaren bakom företaget Petite Olivia, som säljer diverse hår-accessoarer, bland annat diadem, som grundaren vid ett flertal tillfällen hävdat att hon själv designat.
Hon hävdar vidare att det är Petite Olivia som äger rättigheterna till alla bilder, även de original som finns på AliExpress, och anledningen till att hon själv använder retuscherade versioner av originalen på Ali Express var för att hon inte var nöjd med de bilder hon själv först avsåg att använda.
Vidare hävdar hon att det är Petite Olivias design som kopieras på AliExpress och som sålts där i flera år.

Så först heter det alltså att:

Jag tar själv fram kollektionen.
Petite Olivia har egen fotograf på våra styles.

Vi äger rättigheterna på samtliga våra bilder.
Vi har inga kopplingar till AliExpress.

Och sedan, när jag påpekar att Petite Olivia använder retuscherade versioner av bilder som finns på AliExpress så ändrades det plötsligt till:

För att jag ej var nöjd med originalen, som jag äger rättigheterna till.
Petite Olivia har skapat håraccessoarer i 9 år!!!!!

Detta stod tydligt, både i beskrivningen på Petite Olivia, men också i de sms som företagets grundare skickade till mig.
Detta sms finns att läsa i sin helhet HÄR.
Läs gärna även det här inlägget och kommentarerna under det:

Där var vi när jag började skriva den här fortsättningen:

Jag har beställt hem diadem, både från Petite Olivia och från AliExpress för att göra en jämförelse, men jag vet inte om jag ens behöver göra det.
Sedan min granskning så har nämligen Petite Olivia ändrat lite i text och bilder på sin hemsida.
Nu är diademen inte längre skapade av Johanna Engberg utan utvalda.
Flera av bilderna är även utbytta, trots att det var Petite Olivia som ägde originalen enligt Johanna Engberg.

Här nedan följer några exempel på hur Petite Olivias hemsida såg ut före min granskning, och hur den ser ut efter:
Det finns inte längre med på hemsidan.
Vad drar ni för slutsatser av detta?
Jag kan inte tolka det på något annat vis än att jag hade helt rätt i mina påståenden att Petite Olivia och Johanna Engberg inte alls designat dessa produkter som hon påstod, och inte heller att det är kopior på hennes unika design som säljs på AliExpress och att det då heller givetvis inte är Petite Olivias originalbilder som återfinns på AliExpress som Johanna påstod i sitt sms, och som hon använder retuscherade kopior av då hon inte var nöjd med sina original.
Att ändra ord som ”skapat” till ”utvalt” talar enligt mig sitt tydliga språk och är svårt att misstolka.
Vad tycker ni?
Jag har vid upprepade tillfällen under helgen – med start fredag – sökt Johanna Engberg på Petite Olivia för en kommentar men hon har valt att inte återkomma.

202 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Bra Camilla!

      Ja, jättebra! Så pinsamt av företaget. De raderar kommentarer på instagram i en bra takt…

        Så otroligt enkelt att se att varken design, produkter eller bilder är POs egna.

        Bildgooglade några slumpvis utvalda ”styles” från PO, som den här (50€):
        https://petiteolivia.com/produkt/diadem-elegance/?v=f003c44deab6

        och fick en lång lista på diverse ali-shoppar (och andra ”design”-butiker) där exakt likadan (med samma bild) kostar 2-10$:

        https://www.alibaba.com/product-detail/Kaimei-Custom-Baroque-Tiaras-and-Crowns_62412377530.html?spm=a2700.7724857.normal_offer.d_title.29e954e38SBisz

        https://www.alibaba.com/product-detail/Wholesale-bedazzled-Bling-Girls-Hair-Accessories_62235912365.html

        https://www.aliexpress.com/i/4001017148401.html

          Kanske jag dom är dum nu, men det faktumet i sig säger väl inte så mycket? Om du googlade en random märkesväska skulle det ju också kunna finnas samma bilder på Alibaba, i och med att de säljer kopior? De intressanta är väl om ”kopiorna” tycks ha kommit före originalet, då bör man ana oråd.

            Detta diadem ”smyglanserades” av PO 18:e januari 2021:
            https://www.instagram.com/p/CKLuAian4oY/

            Oerhört spännande då att hennes egna, unika design fanns här i augusti 2020:
            https://www.instagram.com/p/CD_waKgBdP5/
            och med samma foto, som PO alltså har låtit fotografera och har rättigheterna till, men som är taget minst ett halvår senare?

            Finns såklart också all over alla Ali-shops på internet, men svårare att datumfästa (ska dock inte vara omöjligt).

              Hahah ja då är det ju onekligen svårt att snacka sig ur ???

            Ok, har datumfäst bilder genom filinformation i photoshop.

            POs bild av ”Diadem Magnifique” här:
            https://petiteolivia.com/produkt/diadem-magnifique/?v=f003c44deab6
            är upprättad 2021-01-02 23:29:40

            Exakt samma bild här:
            https://www.jaygalorehair.com/product/jewel-headband/
            är upprättad 2020-08-01 01:58:08

            Nu verkar för övrigt hela POs hemsida ligga nere…

              ”Vi beklagar att det just nu sprids felaktig information om Petite Olivia. I samband med detta kraschar även vår webshop stundtals, vi jobbar på att lösa säkerheten så att sidan fungerar som den ska. Besök webshoppen om en stund igen om den inte fungerar, alla ordrar som beställs innan kl 13 skickas idag.”
              https://www.instagram.com/p/CNCRk_vniix/

              ”Petite Olivia produceras på samma fabrik jag jobbat med i 9 år. Vi är stolta över vår produktion och att en blogg som ej har insyn i vår produktion valt att skriva ett inlägg som ej består av sanning är givet tråkigt.
              AliExpress skulle/kommer Petite Olivia aldrig handla ifrån! Petite Olivia är ett varumärke som designar och tillverkar högkvalitativa produkter.

              Välkommen till Båstad och vår butik! Vore kul att visa dig vårt fina utbud som jag är oerhört stolt över.”
              svar i kommentarerna https://www.instagram.com/p/CNABJkknt7X/

          Hur kan folk vara så fräcka? Dessutom är dom inte snygga.

            Nej, vem sjutton sätter på sig att det skrotet på huvudet?

        På insta 15/3:

        ”Tack för den kritik Petite Olivia fått över våra produkttexter, nu förbättrar vi dem med tydlighet & information*.”

        https://www.instagram.com/p/CMcvuzsHKrM/

      Skicka det till en kvällstidning el DN kanske är intresserade. Ett fett reportage om denna skämmiga influencermarknad..ljug ljug å åter ljug..

        Ja i mina ögon är det ju bedrägeri?

          It is. Denna dam är en riktigt ful fisk. ?

    Pinsamt.

    Mer såna här inlägg!!!

      Ja, just såna här bra inlägg gör verkligen nytta också, så att folk slipper bli lurade. Flunsbranchen verkar ofta byggas på falskhet och luftslott, så bra att någon genomskådar detta. Oerhört trött på att oärliga, falska och giriga människor utan samvete ska tjäna pengar på att folk inte har koll. Så, denna typ av inlägg skulle faktiskt kunna kallas folkbildande!

        Folkbildande ?

      It is. Denna dam är en riktigt ful fisk. ?

    Sånt bluff och båg. OM det nu var som hon sa, inte juste att sno bilder från Ali Express…

        ELEGANCE!

          Glöm inte att det är noggrant utvalt av … någon.

            En utvald STYLE

              Och för den noggranna utvaldheten betalar du ett nätt påslag på 2400% jämfört med ursprungspriset.

                500 kronor är ju hutlöst, men hur är det möjligt att som privatperson beställa en enda pryl från Kina till priset av 21 kronor?! Nästan lika galet det.

                  Ja, det är ju uppenbart att $2.5 inte är ett hållbart pris.
                  Jag skulle inte tycka några hundra kronor vore hutlöst för något som det faktiskt ligger omtanke i: originalitet och kvalitet i design och utförande, hållbarhet i material och tillverkning, rättvisa villkor för medarbetare och leverantörer.
                  Att däremot berika sig själv på skit är hutlöst!

              Hahaha!!! Älskar hennes användande av ordet style – gör att hela kroppen ryser och man piggnar liksom till? Enligt insta ”några av våra styles sägs skickas till Los Angeles och Anine Bing” . Man undrar om Anine har en bulvan som köper inhouse collection scrunchies eller om Fru PO säger det till sig själv efter att ha postat paketet… Fascinerande människa.

            När jag köper strumpor är dom också utvalda.

    Bra inlägg!

      Håller med! ??

    Så fruktansvärt pinsamt!!! Hur kan hon leva med sig själv? Skäms hon inte?

      Vissa människor tycks inte ha något samvete eller kunna känna skam överhuvudtaget. Tyvärr kan dessa människor då tjäna pengar och ta sig fram på ärliga människors bekostnad. Därför är denna typ av inlägg, där trollen spricker i solen, både bra och faktiskt viktiga. Otroligt viktigt att skamlösa människor inte ska få hugga sig fram och lura empatiska och godtrogna människor.

        Ja det här var riktigt bra jobbat av Camilla.

    Haha herregud va pinsamt! Ska bli spännande och se vad hon säger och om hon ens återkommer. Förövrigt fortfarande nyfiken på vad som hände med Sanna Wester? Fortfarande gått under jord?

      Håller med! Skulle vara intressant att se vad varumärken som gjort samarbeten med henne tycker. Typ Babyshop, Discovery, Klarna, Tibber osv. Hon fick ju hela sin platsbyggda garderob i nya huset betalt också av Mirror Line…

    Jag tycker du ska lägga upp jämförelsen på det du beställde från deras hemsida och aliexpress så det blir ännu mer tydligt att hon säljer något som kostar några kronor för hundratals kronor. I övrigt, bra jobbat!

    Jag förstår faktiskt inte. Det måste ju kännas jobbigt att rätt ut ljuga! Jag hade varit skitnervös över att bli exposed. Sanningen kommer alltid fram, förr eller senare.

    Så bra att du lyfter sånt här Camilla! Det hade aldrig expressen eller Aftonbladet gjort. Grymt jobbat!

      Han som säljer daniel klockorna är en av Sverige rikaste personer idag. Köper billigt krimskrams och säljer dyrt me hjälp av influenser.
      Ingen vet knappt hur han ser ut.
      Så att ljuga är ganska vanligt, lögnare kan leva gott på de lättlurades korta minne.

        Ingen vet knappt hur han ser ut? ?

        Jag antar att du menar Daniel Wellington-klockorna? Och ja, det är billigt krimskrams. Men att det är Filip Tysander som startade företaget är välkänt och det finns mängder av bilder och information om honom på nätet för den som är nyfiken. Artiklar i DI m.m.
        Bara att googla.

          Precis man måste aktivt leta efter honom. Nån annan som visar varan.
          Samma affärsidé som ur å penn’s ägare innan onlineshopping blev stort. Köper billigt kinakrafs och säljer dyrt i Sverige.

            Det är väl ändå skillnad på att importera från kina och sälja i Sverige och att importera från Ali express men hävda att man designat det själv?

            Sen när var Ur & Penn dyrt?

          Är bekant med Filip, han är en grymt driven och väldigt trevlig person. Och finns på riktigt.

            Ingen har så vitt jag förstår betvivlat hans existens eller eventuella trevlighet?

        Det allra roligaste i det hela är att DW klockorna är lika dyra i Kina! Jag har en kompis som bor kvar där, och hennes man hade köpt en sådan klocka i födelsedagspresent och hon posade och kråmade sig med den klockan… Köp Marc Jacobs i så fall.

          Nja, satsa på ett rejält klockmärke och inte en modeklocka.
          Marc Jacobs sätter ihop sina i Thailand. Även om de säger att delarna kommer annanstans ifrån.
          Men det är bijouteri-klockor, samma som DW.

            Guess collection (inte vanliga guess) annars? Har för mig att det är i pris med Michael kors och Marc Jacobs men är swiss made? (Min mobil ville auorcorrect det till swisha madde ?)

              *autocorrect ?

          Marc Jacobs är inte bättre klockor än dw. Annat märke bara.

        Han har väl aldrig låtsats någonting annat dock..? Där har han ju lyckats skapa en hype runt billigt krimskrams genom att vara en av de första att inse potentialen i influencer marketing, inte ljugit om sin produkt. Eller har jag missat något?

          Och han har ju iallafall satt en egen logga på urtavlan och liksom satt ihop designen med det billiga urverket och armbandet. Även om kvaliten är låg så har han iallafall skapat något, inte bara köpt in billigt och sålt exakt samma grej dyrt utan att göra något med den.

      Människor är så himla olika.

      Vissa är extremt egoistiska, de brukar ofta kalla det ”att de har bra självförtroende”.

      Dock handlar det egentligen om att de är helt entitled, alltså de har en förvrängd uppfattning om att de har rätt att utnyttja andra människor till sin egen fördel och kör då på tills någon sätter stopp.

      Väldigt bra med den här typen av inlägg, som här på bloggen, då dessa egoistiska människor blir avslöjade och tvingas korrigera sitt beteende (även om man helst velat se att de slutar helt).

      Jag tror att det är viktigt att inse att människor är väldigt olika.

      Även om man själv aldrig skulle komma på tanken att rakt av luras och ockra folk så här, finns det människor som gör det utan skrupler.

      Och inte ens skäms när de blir avslöjade, för de saknar förmåga att skämmas.

      De tycker helt enkelt att de har rätt att luras och bete sig hur som helst.

      Sådana människor kan bli farliga för samhället om de inte stoppas i sin framfart. Pratar generellt här, är inte helt insatt i just detta fallet.

      Hade det funnits ett intresse (utanför den här bloggen) av att en c-kändis säljer aliexpress-krafs så hade det säkert skrivits om det. Vem känner ens till hennes diadem som inte läser här inne?

      De var ju exakt så här Blondinbella gjorde med sina sk designade hårband……

    Varför skulle man vilja påstå att man designat de där diademen? Gräsliga

      Men eller hur. Typ som att sonen gjort ett ålderadekvat sandslott och jag bara ”det är JAG som gjort det”. ? alltså ska man skryta om en design och produkt så måste den ändå vara välgjord. Typ som att hm skulle skriva ut på varenda produkt ”designad av OSS och iiiingen annan”

        Diadem överhuvudtaget känns fel på nått sätt. Ytterst få som verkligen klär i diadem.

      Vem köper såna?

    Minns ni Cissi Wallins egoprojekt Gardet? Sajten finns inte längre kvar … liksom det allra mesta Cissi Wallin haft med att göra.

      Vad var ens Gardet? Jag har bara hört namnet.

        EN FEMINISTISK REVOLUTION!!!
        dvs en åsiktsblogg av och med Cissi Wallins kompisar

      Nu har hon startat ett nytt projekt. Kvinnostrejk varje fredag kl. 15. Vad strejkar hon från? Hon har ju inget jobb. Strejken verkar bestå av att hon lägger upp en selfie på Instagram vid den tiden. Är inte det vad hon gör hela tiden?

        Kopierat Greta much? Ingen originalitet öht.

          Ja, lite konstigt att ta samma dag när det är så inarbetat för klimatrörelsen.

        Läs på lite om kvinnostrejk är ett tips!
        Ej startat av Cissi heller för den delen.

    Man hoppas ju att dina granskningar blir spridda så att dessa influensers unga (förmodar jag) fans får reda på hur det ligger till.

    Bra jobbat! Undrar varför så många i den branschen ljuger så lätt. Idag när det är så lätt att kolla upp på internet. Fortsätt att granska!
    Nu har i alla fall ett visst par börjat skriva att det här är reklam för en viss dryck men fortfarande i svepande ordalag. Har du fått reda på vilka 50 som var med i KOs granskning? Bella ändrar inte, ingen verkar vara så tydlig som det anges de ska vara.

      Ja, vilka influencers som var med i granskningen stod i dokumentationen. Har de tagit bort det?

        Ersatt med en svart ruta.

          Jasså? Jag tror jag har granskningen här hemma på datorn. Ska kika.

    Den svenska avundsjukan. Du är bara missunnsam för att inte du designat dessa diadem åt hmm, Ali express 😉

    Nej jag skojar bara. Jättebra granskat, som konsument vill man veta sånt här. Ska bli intressant se fortsättningen. Ofta trasslar dessa bluffare in sig i sina egna lögner och faller på det.

    (Skrev om svenska avundsjukan för den kommer alltid upp när nån har en avvikande åsikt, som kommentarens hos Emilio Ingrosso. Nån skrev om den svenska avundsjukan och fick till svar ”Den italienska avundsjukan”. Människor skrev kommentarer utan att ha en aning om vad det handlade om.

      [Borttagen kommentar]

        Varför??

          [Borttagen kommentar]

            Nu eller på 80-talet?

    Camilla du borde sluta blogga och jobba som FBI , slöseri med talang juuu

      Haha wow

      Hahaha

      Det här inlägget får nog guldspaden också va?

    pinsamt!!!???

    Jättebra reportage, mer sådana här granskningar.

      Tror Camilla granskar så ofta tillfälle ges! Lär ju ta en massa tid också, så det är nog därför granskningarna kommer sporadiskt.

    En grej undrar jag hur gör dom? Köper dom en hel lager med diadem från aliexpress och säljer dyrare ? Vem köper ens diadem för det priset? Hade aldrig lagt mer än 60 kr på diadem 🙂 om man inte får en resa på köpet då ?

      Jag bor i Stockholm och ser väldigt sällan tjejer med diadem, och ser jag någon med diadems är det utan bling-bling.
      Så vem använder de?
      Och fester finns ju numera inte.

        Alla i Båstad har dessa StYLeS. Till och med kungen!! (När han är där då…)

          Nope vi i Bow-stad 😉 har inte dessa styles. Här är det äkta rufstofs dagen till ära

      Hört talas om dropshipping?

        Jag har inte det i alla fall. Vad är det? /annan anonym.

          Har du hört talas om Google då?

            Nej vad är det?

          Köp in saker från diverse lager och säljer dyrt..

        Fast här handlar det ju inte om dropshipping. Då skulle ju kunderna märka det på en gång. Hon beställer ju isf in och packar om.

    Jäklar ser att hon har massa följare på insta. Alltså köper hon in grejer från kina och säljer till trippel överpris ???

      24 gånger priset.
      Diadem Elegance kostar 50€, du får det för $2.5 från Ali.

      Kanske köper följare på insta också?

        För två dollar eller femti euro?

    En grej ochså. . Är det Verkligen olagligt att köpa billigt och sälja dyrt ? Gör inte H&m och andra butiker så då flesta av deras kläder är från kambodja och Kina ? Kläderna är värd 15 kr men säljs dyrt

      Problemet här var väl att hon påstod att hon hade designat något som hon inte designat. Sen får hon väl sälja det till vilket pris hon vill.

      H&M designar väl ändå sina egna kläder och har egna fabriker eller åtminstone egna samarbeten med fabriker. Inte alls samma sak som att köpa in redan tillverkade saker och sälja vidare. Sen är det fortfarande inte olagligt, men det är otillåten marknadsföring att hävda något som inte är sant.

      Det är inte olagligt att köpa billigt och sälja dyrt. Att säga att man designat en sak som man inte gjort är däremot falska uppgifter uppenbarligen i syfte att ge produkten ett mervärde, en svensk kvalitetsstämpel. Det är lurenderi.
      Att använda produktbilder från där man köpt sina saker brukar vara praxis. Det är lurenderi att säga att det är egna bilder som man själv skapat när det inte är det.
      Ny stämpel anmäl falskt ursprung eller liknande?

        Lurendrejeri

      De är visserligen ”värda” 15 kr för att arbetarna jobbar för dålig lön och under dåliga arbetsförhållanden. Så tror inte att det är försäljningspriset på H&Ms (och liknande företags) produkter som är problemet vare sig lagligt eller moraliskt.

      Då kanske man kan kalla sig för typ… återförsäljare. Inte designer.

      Nä inte olagligt. Omoraliskt. Men de är det att hon ljuger om att hon designat det och att de är hon som har patenten..

    Men VARFÖR ljuga om något som så enkelt kan kontrolleras?

    Jag går inte runt och säger att jag är 2m och 50cm lång – för det är väldigt tydligt att det inte är sant och hade såklart direkt uppmärksammats efter värvning till valfritt lag i basket.

    Kanske något att fundera över

    Så otroligt pinsamt. ? Bra jobbat Camilla!

    Varför blandar hon in mänskliga rättigheter i detta? Kan sätta min vänstra hand på att dom som knåpar ihop de där diademen inte har särskilt bra arbetsförhållanden.

      Om Ali säljer diademet för ca 20kr och PO säljer ett identiskt för över 500kr så är det ganska enkelt att räkna ut vem som får stålarna (och ”mänskliga rättigheter”).

    ”Utvalt av vår designer”? Vad designar hon?? Jag väljer kläderna och accessoarerna jag har på mig, kan jag också kalla mig designer nu?

      Nej, det måste vara ”noggrant utvalt” för att du ska kunna kalla dig designer!

    Bra jobbat , diadem är bara skit ändå. Man får ont i huvudet av dom.

    Intressant att texten ”skapade för hand i exklusivt material” ersatts med ”tillverkade under en kontrollerad produktion” – vad betyder ens det? Existerar det verkligen okontrollerad produktion?

      Ja, såklart.

    Det här bevisar att denna blogg behövs och fortsätt att granska.

    Det måste ha skett nån form av missförstånd i kommunikationen mellan dom! jag har varit kund hos petite Olivia i många år och Johanna är väldigt mån om sina kunder. Jag vet att Johanna är designer i grunden och tar fram petit Olivias assecoarer själv!
    Men det som skrämmer mig mest är varför en person vill tjäna pengar på att dela falska artiklar i sin blogg!

      Hahaha hej Johanna

      Hur vet du att hon designar produkterna själv?

      Var i kommunikationen som Camilla har lagt upp sker missförstånd, enligt dig?

      En del saker ja och hon gjorde det från början. Men alla de här typerna är inköpta. Inget fel med det, men man måste kunna stå för det.
      Och ja jo visst, hon är gullig och mån om sina kunder, men allt går ut på att tjäna pengar.
      Sen är det ju inte svårt att få fram verklig fakta. Även om du verkar ha svårt för det.

      ”Johanna är väldigt mån om sina kunder”. Jaha, till skillnad från alla andra som säljer saker?

        Det sa hen väl inte?

        Eftersom det med största säkerhet är Johanna som skrivit kommentaren tror jag den snarare ska läsas som:
        ”Johanna är väldigt mån om Johanna.”

      Nej va pinsamt johanna du gräver din grop djupare och djupare

      ”Kund sedan många år”?
      Hur många krimskrams ”assecoarer” kan en människa behöva?
      Tips: Du får fler billigare på valfri Ali-shop!

        Den där Monas Universum hon köper hur mycket som helst av sånt här krimskrams. Men från IOAKU . Var det inte uppe här på bloggen också av samma anledning? Samma varor som hos Ali men hon (och Mona) säger att hon själv designat.
        Hur var det med det?

      Hahaha skrämmer verkligen det dig mest? Har du läst inlägget? Kan du förklara hur det gått till då? Frågat utan att vara spydig (om jag lät spydig vill säga).

      Gissar att denna kommentar kommer från… …Båstad?

        Bowstad ?

      Haha ”kund under många år”… Det låter helt klart rimligt att man köper diadem regelbundet (för 400-500 kr styck mind you) under flera år.

        Hen får ju sååååå god service + uniiiiik design!

      Vad skrämmer dig minst då?

      ”Assecoarer”

        Johanna känns professionell.
        Kan inte stava till accessoarer bara.
        Proffsigt.

        Fy f-n vad billigt och desperat, kunna knyta några egna rosetter själv och därefter höja sig själv till skyarna av talang att ta sig rätten att köpa in Ali-krams och kalla för sin egna design i tron om att vara bättre och talangfullare än alla andra och inte tro sig bli påkommen i den mån att ens vara bright nog att inte ens ta EGENDESIGNADE bilder.. ??

        En mindre smart skamlös narcissist med helt tappad verklighetsuppfattning och brist på skam..

        Fantastisk granskning Camilla! ??

      Du är lurad. Googla dessa produkter så kommer du finna många exakt lika dana från kina osv. Det är ju så här dem gör. Blondinbella gjorde det mfl..

    Jag hade gärna sett uppföljning på detta inlägg när du jämför diademen som du beställt hem!

    ”Mina fabriker…” jo men tjena!

    Jag har de sista månaderna själv varit ganska insyltad i div fabriker och leverantörer på AliExpress. Det är hur lätt som helst att skaffa sig en ”egen fabrik” som slänger på valfri företagslogga innan de skickas vidare. Lätt som en plätt!

      Vad säljer du?

        Diadem…

        Närå, jag kommer nog inte starta igång mina planer ändå. Det är tuffa tider för en företagare.

    Varför söker du företag under helgen, och inte under kontorstimmar? Som upplagt för att inte ”få någon kommentar”.

      Jag började ställa frågan om kommentar fredag förmiddag så det fanns gott om tid att svara, även med tanke på att Johanna läst alla meddelanden på en gång utan att eventuellt be om att få återkomma måndag.

      De är ju uppenbart aktiva på insta…

    Hur går det med företaget som säljer falska marmormöbler? Kommer det inlägget upp igen? De har ju verkligen fått nog med tid att svara nu. Dessutom raderar företaget alla frågor om materialet och blockerar de som frågar.

      Sluta tjata. Det kommer väl så småningom.

        Nej, jag tänker inte sluta tjata. Deal with it.

    Hör ”petit olivia” i huvudet på repeat nu. Vilket jobbigt namn. Petit olivia.

      För att inte tala om namnen på deras ”styles”:

      Diadem très luxueux
      Diadem magnifique
      Diadem de la mode (haha?)
      Diadem Féminin
      Diadem royalista tweed fashion (BÅDE kungligt OCH fashion? GEEEEEE mig!)

      Så pinsamt!

      Skulle det inte vara Petite Olivia förresten? Länge sen jag läste franska, men Olivia är ju kvinnonamn.

    Det är så sant som det är sagt; ALLT går att sälja med mördande reklam. Tänk att det alltid finns folk som är beredda på att bli lurade? Om nån säger HOPPA måste man väl fundera på varför?

    Stackars alla som blivit lurade. Folk får väl sälja och köpa för vilket pris dom vill, men nu har det sålts dyrt och under informationen att det är original och designat av företaget. Många vill ju idag veta vad man stödjer.

    Nu blir det bara frågor, vad för fancy fabriker pratar företaget om? Eller skulle sanningen vara hemsk om man börjar granska även det.

      Haha vadå stackars de som köpt? Vad tror man att man får när man köper det här diademet? Lite får man ju tänka själv också.

    Vem köper nåt plastkrafs för 500 kronor?

      Du hade ju beställt hem från Aliexpress så då får vi ju se bevis så varför skriva detta innan?

        Jag har inte fått de från Ali än.

          Kollat med Suez?

            Hahahaha

    Nej fy vad skämmigt ??

    ”Jag är stolt över de mänskligarättigheterna på dom som arbetar på mina fabriker.”

    Va?

      ? sekundärskäms!!!

    Deras egna bilder är ju sanslöst dåliga, fotar i skugga med en dålig mobilkamera typ

    Men, fattar verkligen inte, vem vill ha dessa diadem överhuvudtaget? ?

    Är det njutbart att någons varumärke får sig en törn?

      Självklart, hon är ju bevisligen en lögnare av rang.

      Ja, om de använder falsk marknadsföring så självklart?

    Private label. Återigen, private label.
    Inte ovanligt, märkligt att påstå att det är egen design naturligtvis, men förfarandet är inte ovanligt.
    Jag förundras över att läsarna är så förvånade, baserat på detta kommentarsfält.

    Fundera på varför stora kedjor ibland eller till och med ofta har mycket, mycket lika produkter med enbart små detaljer och etikett som skiljer.

      Men de stora kedjorna påstår inte heller att de är ”designers”. Det du skriver vet väl de flesta, inget vi behöver ”fundera på” direkt.
      Upplever inte att folk här är ”förvånade” över att hon satt sin label på Ali-skit (snarare tvärtom) utan reaktionen handlar väl om POs ihärdiga (och pinsamma) fasthållande vid ”egen design” och ”egna bilder” när det uppenbart inte är så

        Jaha, så kanske det är. Jag uppfattar reaktionerna annorlunda, i alla dessa inlägg har jag uppfattat det som generell förvåning över att det pågår. Men du har kanske rätt 🙂

    Någon kanske kan förklara skillnaden mellan detta märke (Petit Olivia) och tex Aimn.
    Deras ribbade set finns över hela aliexpress till en bråkdel av priset till vad aimn säljer det för.
    Förstår att de har en ”white lable” och har satt sin logga på dessa träningsklader.
    De använder ju egna bilder på sin hemsida osv. Men i ärlighetens namn så ser jag inte någon större skillnad på vad detta mindre märke gör jämfört med tex Aimn i slutändan….

      För att fabrikerna stjäl både design och ritningar. Har jobbat med kinesiska fabriker i flera år och det är ett jävla otyg. Man kan skriva vilka kontrakt som helst, de bryr sig inte. Sist var det en vanlig arbetare som stal våra ritningar och sålde till en annan fabrik som började tillverka våra saker och sålde billigt. Det betyder INTE att vi (svenska företaget) säljer Kina-skor utan att någon hos tillverkaren snott vår idé och design och tillverkar egna likadana och säljer. Det är det som hänt Aimn, för de designar själva, de köper inte in färdig skit från Kina.

      Jag avskyr att jobba med Kina och gör allt för att byta tillverkningsland.

        Suck Kina-skit ska det stå inte Kina-skor ?

    Ot
    Caias nya produkter, kräm med highlight glitter. Inte ens Bianca själv lyckas få det snyggt när hon sminkar sig. Dessutom är den nya sminktrenden matt! ✌?

      Vem följer sminktrender? Matt, glansigt eller glittrigt – man köper väl det man gillar och passar i?

        Varenda liten fjortis kanske?

        NEJ! Vi SKA ha glansiga ansikten som grundats av svarven från Nuskin och med ett glittrande diadem på toppen! Det är sen gammalt.

      Jag reagera på den stora tuben också, 50 ml för en produkt man använder ganska lite av? Hur lång hållbarhet kan den ha tro? Känns som man inte hinner göra av med allt innan den blivit gammal.

        Man får köra med dubbla lager.

      Trodde det med naturliga, lätt glow var inne nu ändå? Caia känns inte så off på den produkten.

    Tycker det är synd dock, för idén med rosetterna var ju bra och roligt med något lokalt liksom. Hon borde stannat där.

    ”Jag har arbetat med mina fabriker i 9 år, att vi nu tar produktionen till en ny nivå känns helt fantastiskt. I Corona-tider som dessa skakas modebranschens produktion till, därför är jag så tacksam över den täta kommunikation jag har med mina producentländer och kan därav fortsätta kontrollera min produktion som jag alltid gjort. För att kunna skapa de nya styles vi vill under våren 2021, väljer vi att även producera inhouse här i Båstad. Stay tuned!” – Johanna Engberg

    J fashion ab Hade ingen omsättning 2019. Årsredovisningen för 18/19 blev inte godkänd förrän 17 februari 2021.Bolaget startades 2018. Hon har suttit i styrelsen för tre andra bolag tidigare.

    Information om förseningsavgift
    Om du inte svarar i tid kan företaget behöva betala en
    förseningsavgift.
    Information om likvidation
    Alla årsredovisningshandlingar ska ha kommit in till oss senast
    elva månader efter räkenskapsårets slut. Annars kan vi pröva
    om företaget ska gå i likvidation.
    Årsredovisningens räkenskapsår stämmer inte med det registrerade
    Räkenskapsåret i årsredovisningen stämmer inte med det som
    är registrerat hos Bolagsverket. Företagets räkenskapsår är
    2018-07-18 – 2019-12-31. Skicka in en ny bestyrkt kopia av
    årsredovisningen.
    Om en revisionsberättelse måste lämnas ska även den gälla
    samma räkenskapsår.
    Senaste svarsdatum:
    2021-02-16

      Var hittar man sån här information? ”Årsredovisningen för 18/19 blev inte godkänd förrän 17 februari 2021”

    Hon har fått ut i diverse medier och påstått att hon säljer 30 000-50 0000 rosetter, men har ingen omsättning. Säljs allt svart?

      Om vi säger att hon säljer 40 000 på ett år så skulle det betyda att hon säljer ungefär 100 rosetter per dag, året runt. HUR?! Aldrig att jag tror på det. Det är ungefär lika sant som att Båstad kallades Bowstad för nån sommar sen, jo tjena. Såg inte en enda rosettprydd människa 🙂

    Jag tolkar det som att när hon skriver ”skapat av” så syftar hon till varumärket Petite Olivia och inte själva varan. Jag läser det inte som att hon syftar till diademet.

      Och vad menar hon är hon säger att det är kopior på Petite Olivias diadem som finns på AliExpress?

        Ja, den är ju svårare att slingra sig ur. Jag tänkte däremot på, och syftade på, de nya skärmdumparna du lagt upp och cirklat in och där du jämför före och efter. Kändes lite som att du kanske läst det du vill läsa? Däremot har hon ju ändå uppenbart ändrat innehållet efter ditt avslöjande, vilket ju tyder på att allt kanske inte står rätt till, alt. att hon fattat att hon måste förtydliga sina uppgifter på webben.
        I övrigt älskar jag dessa avslöjanden. Ofta vet jag inte vilka skurkarna är, men just Johanna har jag koll på. Sjukt pinsam hela soppan.

    Står ju att företaget omsatte 798000 år 2019, så 2020 lär ju varit högre omsättning…
    Vad spelar det för roll? Det är ett litet bolag. Bloggbevakning omsatte 1,3 miljoner, så en större ”entreprenör” försöker hänga ut en mindre.

    Johannas förra bolag läste jag om i SVD, stackars henne som hade ett inbrott där allt försvann. Sedan har jag följt hennes resa, istället för att ge upp, startade hon ett nytt bolag.

    Jag ska nog lägga min första order hos Petite Olivia nu. Alla negativa människor, ni borde ha lite kul och le.

      Rosetterna har hon nog dock gjort själv så shoppa på du! 😉

          Jag som hade tänkt ha ett öppet sinne vad gäller huruvida hon tagit fram rosetter själv eller inte, men så mycket för det öppna sinnet liksom. 🙂

      Jag är ganska le på folk som Johanna.

      Jag ler och har roligt rätt stor procent av min vakna tid. Men sen är jag negativ ibland, till exempel gentemot människor som avsiktligen vilseleder i syfte att tjäna pengar.
      Men det är jag då, du får stå för ditt beteende.

    O jösses.. satte kaffet i halsen! Vad är detta för priser?! Men snacka om att ha placerat sig bland de stora modehusen! Hon kunde inte ha lagt till ytterligare en nolla i beloppet när hon ändå var i farten liksom…..

    Det står tidigare ”Skapade för hand….” även det är nu utbytt. Otroligt fräckt att ta ut de hutlösa priserna för något som är massproducerat i fabriker och sälja det som om det vore egendesignat hantverk.
    Fan vad arg man blir för sånt lurendrejeri. Jag kommer skicka tillbaka varenda handgjord och egendesignade rosett 🙁

    Hon sysslar med drop shipping detta har man ju vetat i många år ! Hon köper från fabriker som säljer till ali express med och hon köper i mängder så det blir jätte billigt haha vem tror hon att hon lurar hahaha

    När inte ens TRH kan ta henne i försvar, då vet man att det är kört 🙂

    Ja, den är ju svårare att slingra sig ur. Jag tänkte däremot på, och syftade på, de nya skärmdumparna du lagt upp och cirklat in och där du jämför före och efter. Kändes lite som att du kanske läst det du vill läsa? Däremot har hon ju ändå uppenbart ändrat innehållet efter ditt avslöjande, vilket ju tyder på att allt kanske inte står rätt till, alt. att hon fattat att hon måste förtydliga sina uppgifter på webben.
    I övrigt älskar jag dessa avslöjanden. Ofta vet jag inte vilka skurkarna är, men just Johanna har jag koll på. Sjukt pinsam hela soppan.

    Tycker det är mest konstigt att de ens säljer för dessa priser, fejk eller inte.
    Kan inte ens minns senaste året jag såg en människa (utöver bilder på nätet) över 10 år gammal som använde ett hårband.

      Just nu är det enligt deras stories extremt högtryck på deras sida, folk är tydligen så desperata att shoppa loss att sidan kraschar lol…

    Föredömligt gräv!
    Det fick mig att skratta i skämskudden. En suverän historia att dra på temat fejk, för här är inget heligt eller genuint.

    Olivia-Johannas affärsidé var alltså från början att köpa krimskrams för $5 på Alibaba, och sen sälja det som egendesignad kvalitets-lyx för $50. Som lögnare gick det lättare att falla till föga för lättjan och stjäla bilderna.

    Så gör förstås bara en person som gärna byter sin anständighet mot förmodat enkla pengar och ett eget företag. Olivia-Johanna gjorde sig själv till en fejk. Att hon som fejk började kränga fejklyx är nog bara ett festligt sammanträffande

    När Olivia-Johanna så blir påkommen med att ljuga och stjäla anklagar hon Alibaba för det hon själv har gjort. Magstarkt för vem som helst, för fejkpersonen själv är det en självklarhet.

    Tillslut visade sig allt vara fejk, och nu säger Olivia-Johanna att hon valt ut produkter. Det är bra. Allt annat fortfarande sig likt antar jag.

    Det finns så mkt här. Det står forfarande på insta och hemsidan att de säljer är handgjorda produkter. Hon påstår sig sälja X antal rosetter för rosa bandet, hon påstår sig ha anställda, men bolaget har inga anställda registrerade. Antingen säljs alla dessa tusentals rosetter svart eller så stämmer det inte. Hon påstår sig även sälja rosetterna till både Asien och flera Europeiska länder. Omsättningen för 2019 finns på allabolag.

    Det är fantastiskt hur dålig koll man kan ha med.. Patent… på ett diadem..? Exakt vad är den nya tekniska lösningen på hennes diadem är min fråga.

    Om hon nu även hade haft rättigheterna till både design, varumärke och detta är rena kopior så är det absolut ingen omöjlighet att agera. De flesta länder har utvecklade processer för detta via sina immaterialrättsmyndigheter. Jag driver invändningprocesser i Kina och andra länder på daglig basis i mitt jobb. Det är absolut inte en omöjlighet. Har hon en tidigare rättighet och kan visa det är det snarare relativt enkelt. Dessutom har Aliexpress sätt att stänga ner privatkopior. Om det går bra för hennes bolaget är det inte en jättestor kostnad att kontakta ett företag som arbetar med immateriella rättigheter (om man nu faktiskt har rättigheterna..) om man ser till värdet det ger att få ner dessa intrång och privatkopior.

    Jävlar vilka b bilder. Har man en hemsida och företag så ser man väl till att ta proffsiga bilder åtminstone. Men de är väl tagna med någon mobilkamera.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.