Petite Olivia och de egendesignade diademen

Ni som hängt med ett tag här inne på Bloggbevakning vet att det då och då dyker upp konton och profiler som påstår sig ha designat eller tagit fram diverse egna accessoarer för håret, så som hårspännen och diadem, och som sedan – som av en slump – alltid går att hitta på Aliexpress/Alibaba. (en stor återförsäljare från Kina)
Nu är det dags igen för ett företag, vars ” egendesignade” produkter och bilder går att hitta på den kinesiska sidan.

Företaget ”Petite Olivia” säljer rosetter och diadem som enligt deras hemsida ska vara skapade av Johanna Engberg.
Diademen började säljas i november 2020 medan de funnits på Aliexpress/Alibaba långt före det.
Efter att ha arbetat med den här typen av frågor i flera år så har jag blivit ganska bra på att navigera en sida som Aliexpress/Alibaba och kunde, efter bara några minuter, inte bara hitta flera av Petite Olivias diadem där utan även bilderna som Petite Olivia använder sig av.
Originalbilderna finns alltså på Aliexpress/Alibaba, och retuscherade varianter av dem på Petite Olivias hemsida.
Varför skulle originalbilden finnas på Aliexpress/Alibaba om produkterna är designade av Petite Olivias designer Johanna Engström och det som finns på Aliexpress/Alibaba är kopior?

Jag ställde frågan, om huruvida diademen som säljs var en egen design, till Petite Olivias kundtjänst som bestod av ett mobilnummer, och här nedan kan ni läsa konversationen som följde i sin helhet.

Hej Camilla, ursäkta sen återkoppling. Enormt tryck just nu inför alla hjärtans dag. Petite Olivia är ett varumärke med över 500 handgjorda styles i sortimentet. Jag tar själv fram kollektionen och i mars är vi extra stolta över att vi tar fram en stor kollektion med produktion i Sverige. Flera av våra diadem tillverkas i Sverige, och dem gör jag själv. Medan sedan har vi produktion i Italien och Kina. Vill du ha produktionsland eller info om något specifikt diadem så säg till. Mvh Petite Olivia / Johanna Engberg Hej, tack för svar. Har du någon förklaring till varför många av diademen går att hitta på Aliexpress med samma bilder som du har på din hemsida, på Ali är de dock oretuscherade vilken betyder att de är originalet? Jag är fullt medveten att du älskar att söka fel på människor och företag i och med den site du har. Petite Olivia har egen fotograf på våra styles. Vi äger rättigheterna på samtliga våra bilder. Vi har inga kopplingar till AliExpress. Vi har som många andra varumärken de senaste året enorma problem med att våra egna styles / våra påsar med vår logga på / bilder kopieras. Och Petite Olivia är fullt medvetna att våra designs finns kopierade i länder som Kina som är en av våra största återförsäljande marknader just nu. Tillsammans med Babyshop kommer vi stärka vår position i Kina ännu starkare under år 2021z Vi har tagit in en person som kommer arbeta med att stärka det jobb vi gör med hållbar produktion och vi kommer se till att patent skydda styles som skapas from nu. // Johanna Men det förklarar ju inte varför originalbilderna finns på Ali och varför ni använder retuscherade versioner av dem? // Camilla Vore super tacksam om du kan skicka alla länkar, så förenklar du mitt jobb 😍. Lyxigt att slippa lägga tid på det Maila till johanna@petiteolivia.com // Johanna De diadem som du menar att ni har designat finns i hundratals olika butiker på Aliexpress och Alibaba. Och har funnits i flera år. Hej igen, vill bara dubbelkolla om du har någon sista kommentar eller förklaring till varför originalbilderna finns på Ali om det är ni som äger rättigheterna till dem samt använder retuscherade versioner av dem på er hemsida? Med vänlig hälsning, Camilla Det är ett jättestort problem i modeindustrin, tex Ia Bon har samma problem och flera andra diadem märken. Även varumärken som Juicy Couture, Marc Jacobs. Allt jag säljer är produktutvecklat, granskat och anpassat till mina kunder. Hur många kopior finns det inte av Elflugan idag? Bra att du tar upp diskussionen med kopior. Vi kommer jobba med patent på alla framtida styles. Skicka citaten, innan du väljer att publicera. Lycka till med artikeln! // Johanna Men varför använder ni retuscherade bilder av originalen på Ali? // Camilla För att jag ej var nöjd med originalen, som jag äger rättigheterna till. Petite Olivia har skapat håraccessoarer i 9 år!!!!! // Johanna

Så först heter det att:

Jag tar själv fram kollektionen.
Petite Olivia har egen fotograf på våra styles.

Vi äger rättigheterna på samtliga våra bilder.
Vi har inga kopplingar till AliExpress.

Och sedan, när jag påpekar att Petite Olivia använder retuscherade versioner av bilder som finns på AliExpress så ändrades det plötsligt till:

För att jag ej var nöjd med originalen, som jag äger rättigheterna till.
Petite Olivia har skapat håraccessoarer i 9 år!!!!!

Johanna Engström på Petite Olivia var alltså så missnöjd med bilderna hennes egen fotograf tagit, att hon satte sig för att leta upp kopior på Aliexpress/Alibaba, av de diadem hon själv ska ha designat, för att sedan spara ner dem och använda dessa på sin hemsida och Instagramkonto?
Ibland rakt av och ibland med en ganska dåligt retuschering – som ni kan se här ovan.
Företaget har, enligt Johanna, inga kopplingar till AliExpress, och ändå är det deras bilder som används, snarare än att ta nya, om de första inte höll måttet?

Låter det rimligt?

Jag har med två exempel i mitt inlägg, men majoriteten av Petite Olivias diadem går att hitta med en enkel sökning på Aliexpress/Alibaba, men jag tror ni fattar konceptet ändå. 😉

336 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Haha men wow.. Så hon erkänner att hon snor bilder då? Är hon inte lika dålig som de hemska AliExpress då? 😉

    Svara

      Det erkände hon väl inte? Hon hävdar ju att hon äger fotona.

      Svara

        Hon skriver att hon använder bilderna som finns på AliExpress sida ”För att jag ej var nöjd med originalen, som jag äger rättigheterna till.” Gör noll sense? Hur skulle då Ali fått tag på originalen? Och varför tar hon ”sina” original från Alis sida och beskär/retuscherar dem? Varför inte bara göra det med sina egna isåfall? Sjukt pinsamt.

        Svara

          Jag fattar också att hon ljuger, men nej, hon säger väl att hon har retuscherat sina original för att hon inte var nöjd med originalen. Hon säger inte att hon har tagit bilder från Ali express. Hur Ali express skulle ha fått tag på originalen är ju däremot en jättebra fråga. Då skulle hon alltså ha behövt lägga upp originalen först så att Ali express kunde sno dem för att senare ta ner dem, retuschera och lägga upp nya. Det låter ju inte jättetrovärdigt.

          Svara

            Så tolkar jag det också som att hon menar. Med det sagt så är ju det rätt så orimligt kan jag tycka.

            Svara

            Ja, men som du säger blir ju problemet att hur skulle Ali då fått tag på originalen om hon lagt upp retuscherade bilder? Det går ju inte ihop. Lägg därtill att flera av hårbanden har funnits längre på Aliexpress än företaget har existerat…

            Svara

              Tror som sagt absolut att hon ljuger, men hur vet vi att hårbanden har funnits på aliexpress i över 9 år?

              Svara

                Jag kan iallafall intyga att flera av hårbanden funnits på Ali sen 2017, då jag sökte efter hårband på Aliexpress då för kostymer (alltså utklädnad) och pinnade några av dem. Döda länkar nu, men bilderna är densamma som man kan hitta på andra Aliexpress produkter idag också.

                Svara

                  Och de började med diadem först i höstas…
                  https://www.instagram.com/p/CGMxoxAnHBf/

                  11 oktober, 2020:
                  ”I november lanserar vi Petite Olivias Exclusive handmade diadem.”

                  Innan dess är deras insta bara fylld med rosetter.

                  Svara

              Jag tror att hon helt enkelt inte erkänner att det är samma bilder 😃 hur nu någon kan påstå motsatsen!

              Svara

        Ah ok! Men ändå otroligt för varför skulle de bilderna va bra om de är fixade utifrån hennes orginalbilder som inte dög? Då skulle hon kunna photoshopa sina egna orginal att likna AliExpess istället. Makes no sense.

        Svara

          Ja antar att hon menar att Ali fått tag på orginalbilderna, typ att de funnits på hennes hemsida först, och att hon senare retuscherat dem och lagt ut dem på nytt? Det är väl en efterhandskonstruktion så god som någon. Nu väntar vi bara på bevis på att orginalbilderna är hennes….. 🙂

          Hon brukar förövrigt göra massa reklam för sin hemsida och sina produkter i Ebba och Emilias ”Säker stil-gruppen” på Facebook.

          Svara

            Spännande att AliBabas bild på det flätade diademet är större, medan hennes är inzoomad. Originalbilden är dvs inte Petite Olivias.

            Svara

        15.06//
        Äger foton, riktigt starkt påståenden!
        Vågar hon säga det… så upp till bevis!
        Asså på riktigt !
        Kan bli dyr historia för henne.

        Svara

          Om den som äger bilderna bryr sig tillräckligt för att stämma henne vill säga.

          Svara

      Kul att hon lägger upp ett ”försvars”tal på instagram men raderar alla negativa kommentarer direkt, bara hurrarop får stå kvar

      Svara

      Så nu ger du dig på företagare också och inte bara offentliga personer?

      Svara

    Det här gillar jag! Bra gräv slår alla gånger inlägg om hjärtesorg, hudvårdsproduker, folk som fotograferar sig. Tack!

    Svara

      HÅLLER MED!!! SÅ JÄVLA BRA GRÄVT CAMCAM!
      MER SÅNT HÄR!
      SÅ BRA SVAR I ER MAILKONVERSATION OXÅ! DU GAV DIG INTE! ME LIKE!!!

      Svara

      EXAKT!

      Svara

    Fula diadem oavsett.

    Svara

      Ok.

      Svara

      Nu va det ju inte det det handlade om.

      Svara

        Vad spelar det för roll?!?

        Svara

      Det kan man tycka.

      Svara

      Diadem är så 2006-2008….

      Svara

    Så pinsamt av henne att förneka det. Varför skulle de där andra webbsidorna ha snott just de oretuscherade versionerna av hennes bilder? Och hur fick de tag på dem ens? Rimligtvis borde de ha snott även de retuscherade vid nåt tillfälle tycker man. Hon hade enkelt kunna visa upp originalbilderna och med hjälp av EXIF-informationen hade hon kunnat bevisa att de var hennes.

    Svara

      Haha ja, och varför skulle de sno bilder om det är hennes unika produkter – då marknadsför de ju något som de inte har? 😂 Och samma sak åt andra hållet – hur kunde hon ta bilderna från Ali, hur kan produkterna vara identiska när det är hon som ”tagit fram” dem?

      Svara

    BRAAAAA Camilla!!

    Svara

    Oj vad säger *klick klack* molimenti om detta?? Hon gör ju också egen design. Tänk vad likt dom har tänkt!!

    Svara

      Dumb minds think alike.

      Svara

    Hon menar alltså att:
    Hon äger bilder som blir stulna och används av tredje part, hon tar då dessa bilder och retuscherar dem för att sen använda?

    Inte omöjligt men kanske orimligt.

    Svara

      Dessa diadem har sålts i flera år, och hon påstår att hon designat dom nyligen som en ny kollektion. 🤦🏻‍♀️

      Svara

        De ser ut som vilka bijoutterier som helst, som går att köpa på Ica eller Dollarstore eller liknande. Står det verkligen att ett diadem kostar 549 kronor 😱

        Svara

          Ja det är det värsta det hemska överpriset!!

          Svara

          Det borde ju rimligtvis vara ocker. Fult att lura på unga Människor skräp för överpriser. Bra Camilla att du avslöjar dessa så att inte fler unga blir lurade.

          Svara

      VARFÖR MENAR ALLA ATT HON TAGIT BILDERNA FEÅN ALIEXPRESS OCH RETUSCHERAT? Hon har ju endast tagit sina original bilder och retuscherat? Vad är kopplingen? Camilla, du gör inte ditt jobb bra – för i detta fall har du inte tillräckligt mycket bevis att gå på och ändå väljer du att krama ut något så du får till en artikel. Låg nivå. Nästan pinsamt att se hur desperat du börjar bli och hur ”journalisten” i dig krymper för var dag som går. Min åsikt är den att du inte kvalificerar som en journalist, tyvärr, och det märker vi genom blogginlägg som dessa, medan dina kamrater skriver riktigt material. 🙂

      Svara

    Är detta olagligt? Kan man isf polisanmäla alla som lurar sina kunder på detta sätt isf? Särskilt tråkigt när man tänker att det i många fall är yngre tonåringar som följer dessa idiotier till influensers och ”designers”

    Svara

      Att ha som affärsidé att köpa in stora mängder av en vara billigt och sälja dyrare har gjorts och görs överallt. Ta vilket stort varuhus som helst. Självklart inte brottsligt.

      Problemet kommer ju när de hävdar att det är en egen, unik design. Det måste väl klassas som falsk marknadsföring

      Svara

        Ocker är brottsligt

        Svara

          Ja men att sälja diadem till överpris är inte ocker.

          Svara

            Hur vet du det? Det är ju inte något litet överpris tänker jag.

            Svara

              Men såklart är det inte ocker! Ingen MÅSTE köpa diadem och därför finns inget behov eller beroendeställning att utnyttja.

              Svara

                Tack för förklaringen! Jag är inte bevandrad i konsumentlagstiftningen! Det är alltså rekvisiten som måste uppfyllas för att det ska vara fråga om ocker 😃

                Svara

    ”Jobba med patent på framtida styles”- Lycka till med det, du kan inte patentsöka ett diadem (det är rätt svårt att tillverka ett diadem som har teknisk effekt, dvs löser ett reellt problem på teknisk väg). Om man nu ska svänga sig med lite juridiska termer kan man ju i alla fall ta reda på vad det betyder innan man uttalar sig.

    Svara

      Kan ju tillägga – visst, det finns designskydd också men då krävs att uttseendet är nytt och särpräglat. Tror det blir svårt att hävda i detta fall. 😉

      Svara

        Varför skulle någon som tillverkat denna typ av produkter i 9 år inte redan ha designskydd om det är ens egen design? Det måste väl ändå vara ganska grundläggande i ett företag.

        Svara

    Hahaha ett tips är att anlita en ny fotograf 😂

    Svara

    Haha oj vilket oseriöst företag

    Svara

      Att använda emojis och !!!!! i konversationen gör inte att det ser bättre ut liksom.

      Svara

        Nej eller hur! Tyckte dock redan det började med lite härskarteknik när hon skrev att Camilla älskar att söka fel 😬

        Svara

          Men det är ju sant! Hon letar bara fel.🤷🏽‍♀️

          Svara

            Letar? Jag behöver inte ens leta. 🙂

            Svara

        Där språket haltar tar emojis vid..

        Svara

    Jag älskar sånt här! Särskilt första svaren, som är någorlunda trevliga, för i resten ser man hur paniken kommer fram för att det är svårt att dölja att de blivit påkomna.
    Hade dom följt den här underbara bloggen så hade dom förmodligen inte låtsas ta fram egna kollektioner.
    Och som dom har fått kriga för… Hahahaha… Jag döör!
    Lavjå Camilla!

    Svara

      Precis. Kan förstå att man blir provocerad men har man rent mjöl i påsen och får Camilla i hälarna är det väl bara att langa fram det man har som stödjer hennes påstående? Attityden avslöjar allt.

      Svara

    Men neeej, hon menar att hon äger orginalen till produkterna som det tagits bilder på – aliexpress har i sin tur kopierat produkterna, fotat och lagt upp dom – därefter har hon tagit dessa bilder (på sina egna produktre som AB stulit) och retuscherat dom.

    Det är hon som skapat diademen och Kina har tagit efter. Att hon anv bilderna på sina egna produkter som AB härmat är för att hon inte var nöjd med originalbilderna. Du måste sortera ut informationen på rätt sätt.

    Ni pratar runt det och talar uppenbarligen inte i telefon vilket gör att ni inte hör hur ni formulerar meningarna och vilka ord ni trycker på. Tala i tele nästa gång för att få saken korrekt.

    Svara

      Men det är fortfarande helt sanslöst och sjukt. Förutom hur osannolikt det är att det faktiskt skulle gått till så, så skulle inget seriöst företag göra så. Blir ju också konstigt när det är ”nya” kollektioner hos henne men diademen funnits längre på AliExpress etc. Det är bara ett desperat försökt att försöka rädda ansiktet och det funkar inte överhuvudtaget.

      Svara

      Tror du på det du just skrev själv?

      Svara

        Nej, jag tror inte på henne, men det där är vad hon faktiskt skriver. Folk har så kass läsförståelse.

        Svara

          Fast det är ju rätt otydligt vad hon menar. Camilla skriver:
          ”Men varför använder ni retuscherade bilder av originalen på Ali?”
          Och hon svarar:
          ”För att jag ej var nöjd med originalen, som jag äger rättigheterna till.”

          Det kan ju tolkas antingen som att hon inte var nöjd med sina originalbilder och därför tog Alis, eller att Ali tagit hennes originalbilder och hon använder retuscherade versioner (och då uppstår ju frågan hur Ali fick tag på hennes original)…

          Svara

            Anledningen att det blir otydligt är ju för att Camilla skriver ”Varför använder ni retuscherade bilder av originalen på Ali?” trots att tjejen hela tiden har hävdat att det är deras egna bilder som de äger rättigheterna till och att hon aldrig har haft något med ali express att göra, men att det är ett problem att de snor bilder och design = hon har aldrig påstått att hon tar sina originalbilder från Ali express, det är Camilla som påstår det… och hon säger emot flera gånger.

            Att historian inte går ihop säger jag ingenting om, det håller jag med om.

            Svara

              Nej jag fattar den delen, menade bara att hon aldrig svarar rätt ut på varför de använder retuscherade versioner av de bilder som finns på Ali. Hon säger initialt att Ali stjäl bilder, men det svarar ju inte på Camillas fråga om hur Ali då kan ha Petite Olivias originalbilder om Petitie Olivia använder retuscherade versioner av ”sina” bilder. Den delen undviker hon, det enda som kommer är ju det där med ”För att jag ej var nöjd med originalen, som jag äger rättigheterna till.” och det är ju ett väldigt otydligt svar på frågan om hur Ali kan ha originalbilderna.

              Svara

                Fast vad då? CamCam hade ju redan fått svar. Ali har stulit bilderna. Hur menar du sen att de skulle förstå att CamCam inte förstått den biten och trodde att nästa fråga från CamCam gömde dem själva?

                Svara

                  gömde = gällde *

                  Svara

                  Frågan var hur Ali fått tag på originalen om Petite Olivia använder en retuscherad version?

                  Svara

                    Hur vet vi att inte originalet skickats ut via mail eller något annat medium på nätet? Eller att originalen kommits åt från fabriken?

                    Svara

                      Har du ett finger med i det här? Det är mycket försvar.

                      Förutom hur långsökt det är och vad som är troligt..? Nej, klart vi inte kan 100% veta rent faktamässigt. Vore ju dock väldigt konstigt om alla konversationer stannade där, finns inte så mycket att diskutera då. Men vi kan ju prata om vad som verkar märklig och vad som är troligt. Tror du själv att Aliexpress gjort sig besväret att via mail eller annat ”medium” på nätet (vad du nu menar med det) tagit bilder på en random liten svensk online shop av alla tusentals försäljare det finns. När de snor bilder (vilket de gör) kommer det nästan alltid från bilder som gått virala eller från stora märken.
                      Och läg därtill detta: de skulle ha gjort det trots att Petite Olivia började sälja sina diadem november 2020, så har säljare på Ali på något mysteriskt sätt fått tag på originalbilderna innan de ens låg ut för försäljning och använt dessa på sina produkter som legat ute långt innan november 2020?

                      @lol

                      Det korta svaret är ja och att jag inte tycker det är mystiskt alls.

                      Både du och jag kan ha fel. Det är allt jag säger.

                      Och vad hände med oskyldig tills motsatsen är bevisad?

                      Om du köper den förklaringen så skulle jag säga att din förmåga att tänka kritiskt är under all kritik. Vi är inte heller i en rättssal, men bevisningen talar ju helt klart för att hon inte är oskyldig oavsett.

                      Vadå fabriken? Eftersom de är påstått handgjorda bör det ju inte vara del i något större fabrik-maskineri utan gjord av Johanna Engberg själv (som hon skriver) eller andra hantverkare. Skulle väl isåfall vara om en fotograf läckt dem. För flera år sen, om de lades ut på Alibaba då…

                      Tur för dig Lol att vi inte är i en rättssal för du hade inte kommit långt med dom bevis du har för du har inga.

                    Fast det var inte vad Camilla frågade. Camilla frågade varför Petite Olivia använder retuscherade bilder av originalen som finns på Ali (som Petite Olivia redan har svarat på inte alls är original, utan stulna).. Då svarar petite olivia på varför de har lagt upp retucherade bilder.

                    Exakt hur det gick till, när Ali ska ha snott originalbilder svarade hon inte på, men det frågade aldrig Camilla. Hon ställde kassa frågor, för att verka fyndig. Lite som när någon skriver ”Hej Bella”…

                    Svara

                    Hon sa väl inte att det var den enda version av bild hon någonsin använt eller publicerat?

                    Svara

                      Petite Olivia lanserade sina diadem november 2020. Mindre än tre månader sedan. Flera av diademen har funnits på Aliexpress i år innan detta, och bilderna likaså. Men på dessa tre månader skulle de alltså ha hittat en random liten försäljare i Sverige och fått tag på denna försäljares originalbilder som försäljaren själv inte använder och nu använder dessa för sina diadem? Please.

                      Jag säger inte att jag tror henne. Jag frågade bara om hon sagt det?

                  @lol

                  Eller så har jag andra erfarenheter än du har.

                  Vilka bevis har du som det inte finns alternativa förklaringar till?

                  Svara

                    @Lol / 16:54 👆

                    Svara

                    Har redan skrivit det men du struntade i att argumenter emot det utan skrev bara att du inte tyckte det var mystiskt alls. Tycker du inte det så har jag inget mer att säga. Väldigt godtrogen isåfall.

                    ”Petite Olivia lanserade sina diadem november 2020. Mindre än tre månader sedan. Flera av diademen har funnits på Aliexpress i år innan detta, och bilderna likaså. Men på dessa tre månader skulle de alltså ha hittat en random liten försäljare i Sverige och fått tag på denna försäljares originalbilder som försäljaren själv inte använder och nu använder dessa för att sälja Alis diadem?”

                    Kom med en rimlig och trolig förklaring på det som inte är bara består av att ”tekniskt sett är allt möjligt”. Argumentera för det och bygg ett sannolikt case för det. Kan du inte det är det inte intressant att fortsätta diskutera.

                    Svara

                      @lol

                      Tre månader är inte ett bevis som håller utan andra förklaringar kan finnas. Tvärtom är tre månader väldigt lång tid.

                      Vad menar du att jag ska förklara som rimligt? Menar du på att det inte är rimligt att en pressbild eller en post på nätet snabbt blir stulet särskilt när de vet var de skulle leta? De vet ju vem som är beställaren.

                      Eller tror du att de inte haft en aning om vem som lagt ordern hos fabriken! Isf är det du som är naiv.

                    @ TRH

                    Ditt behov av att försvara the underdog i många kommentarsfält här på BB finner jag ofta beundransvärt, men i det här fallet känns det extremt långsökt.

                    Det känns som att du bara vill sätta dig på tvären och göra tvärtom, av ren princip? Vad är det för erfarenheter som får dig att dra dessa slutsatser?

                    Svara

                      Belsebub:
                      Tack för halv komplimang! 😊😉

                      Som jag skrev ovan, mina erfarenheter är baserade på intrång från den asiatiska, främst Kinesiska marknaden.

                      Jag känner själv att ni mer är de som sätter er på tvären utan rimliga erfarenheter från handel och Asien och att ni ser det ni vill se.

          Det är verkligen otroligt.

          Svara

      Så svårt att se att hon som egen företagare upptäcker att typ allt hon designat nu kopierats och lagts upp på Ali, och det hon då gör är att ta dom bilderna för att de är snyggare än de bilder företagets fotograf tagit 🧐

      Svara

        Hon har ju aldrig sagt att hon har tagit bilderna från Ali, hon har hela tiden sagt att det är hennes egna.. Problemet är ju bara hur Aliexpress skulle kunna ha fått tag på dem då..

        Svara

          Från nätet?

          Svara

            Hur skulle de få tag i originalen om hon endast lagt upp de retusherade?

            Svara

              Nu gör ni antaganden igen. Hur vet du att originalet aldrig har florerat på nätet?

              Svara

                Ett ganska rimligt antagande. Men visst, hon har säkert lagt upp originalen för att sedan ta ner dem och lagt upp retuscherade istället.

                Svara

                  Varför är det rimligt?

                  Varför är det inte lika rimligt att bilden blivit stulen?

                  #patriksjöberg

                  Svara

                    Jag finner det ganska orimligt att ett företag först använder sig av en bild (som blir snodd) för att sedan ångra sig och istället lägga upp en retuscherad version. Varför är det rimligt menar du?

                    #bertkarlsson

                    Svara

                    Nu är det inte jag som påstår att en sak är mer rimlig än en annan.

                    Jag är själv av åsikten att bägge är ca lika troliga och att jag väntar lite till innan jag ropar ut min ”avsky” åt ena eller andra hållet.

                    Men du får gärna förklara varför din förklaring är mer rimlig än en annan kan vara.

                    Svara

                      Jag har inte ropat ut någon avsky.

                      Men jag tror att företag generellt inte lägger upp bilder för att sedan ångra sig. Jag har aldrig varit med om att de byter ut bilderna till mer retuscherade efter ett tag. Kan inte riktigt argumentera emot mer eftersom att du håller fast vid att det är ett fullt rimligt beteende av företag.

                      @17:16
                      Sorry menade inte att just du ropat ut någon avsky. Oklart utryckt av mig.

                      Nej men det är väl det som är min poäng. Ett antagande är inte mer rimligt än ett annat i dagsläget och att vi alla drar från våra egna referenser. Och jag ser idéstölder, bildstölder och andra stölder främst från Kina dagligen.

                      Men du kan väl inte på allvar mena att det är lika rimligt att ett företag byter ut sina bilder mot retuscherade efter ett tag som att använda sig av endast en bild?

                      17:41

                      Varför inte? Du får gärna utveckla.

                Men snälla, ge dig. ”Florerat på nätet”… Förstår att du vill leka djävulens advokate eller vad du håller på med. Men Petite Olivia lanserade sina diadem november 2020. Mindre än tre månader sedan. Flera av diademen har funnits på Aliexpress i år innan detta, och bilderna likaså. Men på dessa tre månader skulle de alltså ha hittat en random liten försäljare i Sverige och fått tag på denna försäljares originalbilder som försäljaren själv inte använder och nu använder dessa för sina diadem? Please.

                Svara

                  Men snälla ge dig själv. En blid tar bara några sekunder att stjäla.

                  Du vill ha rätt. Det är allt.

                  Själv väntar jag lite till innan jag bestämmer mig för vad jag ska tro.

                  Svara

                    Nej, jag förstår vad som är rimligt och vad som är orimligt. Jag använder mig av kritiskt tänkade för att förstå det. Du kan ju vänta hur länge du vill, men känner mig rätt säker på att Petite Olivia inte kommer kunna lägga fram någon övertygande bevisning om att Aliexpress snott hennes bilder och design, när produkterna det gäller legat på Aliexpress hemsida till försäljning ett par år tillbaka och Petite Olivia började med sin försäljning för tre månader sen…

                    Svara

                      Hur skulle hon kunna bevisa det på att sätt så att du tror henne? Tror du att det finns några loggar att lägga fram om vad som publicerats ?

                      Nej, det kan hon inte – för det är svårt att bevisa något som inte hänt.

                      Men hade det hänt hade hon lätt kunnat visa på det – rimligtvis har hon ju haft mycket kontakt med fabriker gällande varuprov, beställningar, prototyper etc.? Lär ju finnas skisser och modeller på diademen hon ”designat”? Finns massor med sätt att bevisa det på. Men det går liksom inte att komma runt att försäljare på Aliexpress har sålt dessa diademen i år innan Petite Olivia ens lanserade sina.

                      Lol

                      Nu pratar vi om två olika skaker. Har hon kontrakt och originalbilder kan hon bevisa det. Men vad hon lagt ut på nätet kan hon inte bevisa såvida hon inte har gjort det via mail tex. Det är internetloggar jag menar på att hon kommer få svårt att plocka fram som skulle duga för dig.

                      Det sista har jag bara läst här, att Ali skulle sålt dem sedan länge Jag har inte sett några andra bevis för det än någon anonyms ord här på BB. Har du en länk?

                      @The Real Hmm Länkar som går långt bak är döda nu då säljare på AliExpress konstant tar ner och lägger upp samma produkter i ny post. Jag har på min Pinterest några av diademen som finns på Petite Olivias webshop, men pinnade från Ali 2017, men som sagt döda länkar nu så hjälper föga. Men ja, jag är ju såklart bara en anonym inne på BB så du behöver väl inte tro på det om du vill.

                      Men en snabb googling så hittade jag bl.a. detta: https://www.lazada.com.ph/products/high-quality-baroque-crystal-headband-luxury-rhinestones-hair-hoop-hairband-women-hair-accessory-hair-clasp-headwear-i1124000288.html

                      Där finns en review är från oktober 2020. Är detta diadem från Petite Olivia (med samma bild btw): https://petiteolivia.se/produkt/diadem-classique-forkop/
                      Någon annan länkade längre ner till ett annat diadem där man kunde tracka diadem som låg ut till försäljning sommaren 2020 iallafall, trots att Petite Olivie började sälja det diademet först i januari i år. Svårt att gå längre bak än så tror jag med en faktiskt fungerande länk på grund av hur ofta de byts ut.

                      Men du kan också göra google image search för att se hur mycket som kan poppa upp på vissa bilder där Petite Olivia inte tagit egna bilder och inte beskärt de tillräckligt mycket: https://cutt.ly/dk86gM

                      M

                      Inga av dina länkar fungerar utan flaggas som ogiltiga.

                      Jag testade de just och endast den sista som inte fungerar? De andra två fungerar, klickade du bara på en eller? Den sista länken kan du dock enkelt fixa själv, gå in på https://petiteolivia.se/produkt/diadem-classique-forkop/ och högerklicka bilden och välj ”search google/the web for image” så kommer du få upp massor med resultat på samma bild.

                      M

                      Min bläddrar varnade för både den överst och den understa. Den i mitten testade jag aldrig då jag såg var den går och fann den oviktig.

                      @M Din första länk är ju inte ens lite lik Petite Olivas diadem. Varför ljuger du?

                      @Svt bläddra till bild fyra… exakt samma bild som Petite Olive använder… kanske du ska kolla lite nogrannare innan du anklagar någon annan för att ljuga?

                      M och Anonym, ni snackar bull. Det finns inga bevis i länken.

      Hahaha, du skrev just årets roligaste inlägg (ja jag är lättroad och året är inte så långt gånget ännu)

      Svara

        Vad var så roligt med det?🤔

        Svara

      Tolkade exakt som du, det är så hon besvarar frågan. Är det rimligt och sant är väl en annan fråga, men absolut är det så som du skriver som har kommunicerats, inte så som Camilla ”vill” få det till.

      Svara

    Fråga henne vilka av de 500 styles som är producerade i Sverige respektive Italien!
    Var ligger den svenska och den italienska fabriken?

    Svara

      Hon har ingen fabrik i Sverige utan har handgjort alla själv, pärla för pärla 🙂

      Svara

        Då hinner hon inte sälja många…

        Svara

      Står på hemsidan att de har tillverkning i Båstad

      Svara

        Vilken del av diademen tillverkar de där egentligen?

        Svara

          syr på namnetiketten och tar bort annans etikett?

          Svara

            👍😃

            Svara

        Exakt var undrar jag 😂

        Svara

    Wow. När hon så tidigt väljer att skriva om hur hon är ”fullt medveten att du gillar att söka fel” så vet man att det kommer smaskiga grejer… 🙂 Hihi.

    Svara

      ”Älskar” till och med, haha! Så proffsigt uttryckt. Sådär ilsk blir man bara om man har något att dölja.

      Svara

    Om hon behöver ljuga…..ljug så lögnen bli en smula mer sanningslik…..

    Svara

    Hon säger faktiskt att de säljer mycket i Kina och att de ska stärka sina positioner i Kina. Har de export från Sverige dit eller har de ett kinesiskt bolag också?

    Svara

    Eller ägs de av kineser?

    Svara

    Hur vet du att diademen på Aliexpress har funnits där i flera år?
    Tänkte om hon gör en design (väljer från färdiga mallar som tillverkaren har), och sedan skapar hon sitt diadem, och sedan säljer tillverkaren det till andra företag i samma veva, och därför dem finns på Aliexpress också?

    Svara

      Jag var inne och sökte efter hårband på Aliexpress kring Halloween 2017 för en gruppkostym och såg flera av dessa då och pinnade några på min Pinterest. De har funnits länge.

      Svara

        Och de började med diadem först i höstas…
        https://www.instagram.com/p/CGMxoxAnHBf/

        11 oktober, 2020:
        ”I november lanserar vi Petite Olivias Exclusive handmade diadem.”

        Innan dess är deras insta bara fylld med rosetter.

        Men sure…Aliexpress har på denna tiden hunnit fått tag på hennes originalbilder (?) och börjat tillverka och sälja exakta kopior av hennes diadem. Trots att dessa exakta kopior funnits i flera år på Ali innan Petite Olivia ens började sälja dem. Jisses på pinsamt.

        Fattar inte grejen med de som ska hålla på och ljuga om att de desginat saker de köper in? Det är ingen skam att ta importera grejer och sälja vidare, många skulle köpa ändå för att slippa behöva hålla på med tull, leverenstid, paket som möligen försvinner, produkter som inte ser ut som på bilderna etc.

        Svara

          De vill så gärna vara designers. Att vara en *entreprenör* är väl coolare än att vara en inköpare 🤷🏼‍♀️

          Svara

          Hur kan man se hur länge en produkt funnits på Aliexpress?

          Svara

            Det kan man inte.

            Svara

            Man kan kolla efter omdömen som är daterade och på så vis iallafall se att flera av produkterna legat uppe till försäljning innan Petite Olivia började sälja diadem.

            Svara

    Så jäkla pinsamt!!!!

    Svara

    Intressant att hennes bolag har ”skapat” diadem i 9 år men bolaget är registrerat 2018 enligt allabolag.se

    Svara

      Tog väl några år att välja ut produkterna på Ali 😁

      Svara

        Haha, ja de började till och med innan Ali express fanns 😃

        Svara

      Och de började sälja diademen i november 2020…
      https://www.instagram.com/p/CGMxoxAnHBf/

      De skapade håraccessoarer i form av rosetter innan det. Som de på sin hemsida beskriver:
      ”Petite Olivia är ett svenskt varumärke känt för sina exklusivt handgjorda rosetter. Barn som vuxna, från världens alla hörn, bär rosetterna!
      Märket är känt för sina exklusivt handgjorda rosetter. Rosetten känns igen från bloggare, kändisar, kungligheter och media.
      Sommaren 2019 slog rosetten totalt igenom inne på tennisområdet på Swedish Open i Båstad, under 2 veckor syntes 1000-tals människor gå runt med rosetter på väskor, kavajen, skorna och i håret. Ung som gammal, oavsett kön, detta var sommarens stora fluga som utan tvekan fortsätter. I samband med detta döptes just Båstad om till Bow-stad i sociala medier.”

      Svara

        Googlade på Bow-stad och det enda jag fick upp var från hennes egna facebooksida och tre taggade bilder på instagram. Så det verkar vara något hon hittat på själv haha!

        Svara

      Antagligen hade de annan bolagsform från början.

      Svara

      Hon sålde rosetter under ett annat företag innan.

      Svara

    Bara genuint nyfiken nu! Det går att hitta kläder från stronger, aim’n och gymshark på aliexpress osv. Så det är inte ett generellt problem att tillverkarna i kina kopierar designen och säljer vidare den? Eller har alla dessa varumärken bara rakt av köpt in från kina och säljer som ’sitt egna’..?

    Svara

      ”Kina-kopia” är ett begrepp, det är alltså inte original du ser på de sidorna, kanske något även priset avslöjar..

      Svara

        Ibland är dock ”kopian” exakt samma produkt som originalet tillverkat i samma fabrik. De har bara stulit det från de som äger det från början. Oftast är det fabriken själv som stjäl och säljer vidare.

        Svara

          Ja som ung och dum köpte jag en fjällräven ryggsäck kopia och den va helt identisk fast i annan färg än min äkta.

          Svara

        Haha, kinakopia ja 😃 i dessa sammanhang betyder copyright rätt att kopiera!

        Svara

      Du har helt rätt. Det är inte bara ett generellt problem, det är ett enormt. Ibland vill vissa hitta fel där de inte finns.

      Jag känner nog att komma med de claims som de gör ang ensamrätt etc, så har man antingen helt rent mjöl i påsen eller så har man kulor av stål.

      För de borde rimligen vara rätt enkelt att lägga fram relevant dokumentation som styrker ens påståenden.

      Svara

        Exakt! Om företagen som säljer verkligen skapade och designade själva skulle de väldigt enkelt kunna bevisa detta. Presentera dokument från processen av framtagning av design, av letande och överenskommelse med fabrik, varuprover etc. Men det kommer ju aldrig i dessa avslöjanden här på BB, för det finns inte. De har bara köpt in produkter som redan finns och försöker låtsas att de själva tagit fram dem.

        Svara

          Hur vet du att det stämmer? Att de inte finns?

          Och skulle du verkligen känna ett behov att bevisa din oskuld för en random blogg, stor eller inte. Särskilt efter att inläggen som skrivs om en inte är särskilt objektiva.

          Svara

            Tur att du är så objektiv, lilla gubben.

            Svara

              Tur att du gått en kurs på nätet och lärt dig lite härskarutryck. 😊👍

              Svara

                Sluta gilla dina egna kommentarer.

                Svara

                  Äsch då, hon har ju faktisk sin egen + Petite Olivias like!

                  Svara

                  Om hon inte gjorde det själv skulle hon inte få några likes alls 😢

                  Svara

            Ja, absolut. Om mitt företags namn drogs i smutsen och blev beskyllt för vad dessa företag blir beskyllda för, så hade jag absolut bemött det och bevisat att det inte stämde. Kriskommunikation 101. Riskerar seriöst att förstöra hela företagets rykte och försäljning. Spelar ingen roll om man inte anser att bloggen inte är objektiv, det är ett faktum att det är en av Sveriges största och framförallt kan saker online ta fart väldigt snabbt – oavsett om det är sant eller inte.

            Svara

              Tja, åsikten från CamCam själv är att man inte ska lägga energi eller tid på dem som är ute efter att förstöra för en samt att inte ta sina konflikter offentligt.

              Jag är lite mer på din linje, men vet också att det hade mötts med ännu mer hån etc här på BB.

              Svara

              Tror du överskattar den här bloggen.

              Svara

                Det tror jag inte. Ta hela grejen med Clean Drink, hade det inte uppmärksammats här är det tveksamt om särskilt många fått upp ögonen för den grejen. Räcker med att några tillräckligt motiverade ser det och lägger en anmälan om vilseledande marknadsföring och det kan få reella konsekvenser, utöver vad det gör för Clean Drinks rykte.

                Eller för företag som detta, väldigt lätta att diskussionen flyttas över till företagens kanaler på sociala medier och de blir ifrågasatta även där och det därmed når deras faktiska kunder (följare) även om dessa inte läser denna bloggen.

                Jag jobbar med kommunikation och hade ett företag jag jobbar med blivit negativt omskrivna här hade vi definitivt behandlat det som en potentiell krissiutation – det kanske inte skulle hända någonting, men man måste se det som en risk och försöka hantera det snabbt och smidigt för att det inte ska eskalera till en full krissituation. Ett såpass litet företag som detta riskerar väl i första hand att deras rykte och kundbas påverkas, men är det större företag kan det även spridas till större mediaoutlets som kvälls- och dagstidningar eller branschtidningar eller till och med TV etc. Det handlar liksom inte enbart om denna bloggen, men bloggen är tillräckligt stor för att innebära en potentiell risk och ytterligare spridning och eskalering.

                Svara

                  Jag håller med i många delar av vad du skriver men igen, du överskattar den här bloggen. Visst, om det skrivits om i vanlig media så är det en risk för företaget men här inne.. nja. Ge mig ETT exempel där det på riktigt påverkat företaget när Camilla grävt. Har deras försäljning eller kundkrets minskat?

                  Svara

                    Eller ens ett exempel där vanlig media har snappat upp och skrivit om något som avslöjats här.

                    Svara

                      Bellas överdrivna siffror på antalet besökare på hennes blogg.

                    När du gör riskbedömning för potentiell krissituation handlar det inte 100% om vad som hänt tidigare, men potentialen för vad som kan hände.

                    Men..
                    Ja, det har hänt att diksussioner om företag här har spridit sig till företagens egna kanaler på sociala medier (Molimenti, Clean Drink, hon som gjorde horoskop halsband, Annica/NuSkin). Ja, det har hänt att saker som diskuterats här tagits upp i större media outlets (IL är väl största exemplet på det). Nej, jag kan inte säga konkret om deras försäljning eller kundkrets minskat – jag jobbar nämligen inte för något av dessa företag och det är inte saker som företag generellt delar med sig av externt.

                    Men att göra riskbedömningar omfattar mer än bara historik. Varje krissiutation är unik, det finns att lära från varje för att göra bättre nästa gång – men det är aldrig en garanti att varje situation kommer utspelas likadant. Så jag kan inte svara för andra företag. Jag säger bara att skulle ett företag jag arbetar för skrivas om här på ett betydande negativt sätt där företaget anklagas för att bete sig oetisk, ljuga eller dyl. så skulle jag inte bara avfärda det som en liten skvallerblogg. Gör någon som arbetar med kommunikation det är de urusla. Det betyder inte att man måste dra på högsta växel direkt, men absolut något att övervaka och svara på direkt och motbevisa om situationen kräver det. Det är det snabbaste sättet att se till att det inte eskalerar till en full krissituation.

                    Svara

                      IL är inte det största exemplet utan det enda. Det här hänt en gång och det verkar ju inte ha påverkat nämnvärt.

                      Ja vi får väl se hur många som slutar köpa clean efter detta.

                      Och dessutom är logiken i argumentationen helt galen. Är det verkligen den som avslöjar felaktigheter som gör fel? Om företagen gjorde rätt från början skulle det inte finnas något att avslöja. Sälj inte diadem som går att köpa på Ali express för över 500 kronor till exempel, så kanske man slipper sån här uppmärksamhet.

            Givetvis skulle man känna behovet av att bevisa sin oskuld om man är en seriös designer/företagare som anklagas för att ha köpt in skit för att sälja till överpris.

            Svara

              Beror väl på vem som anklagar en?

              Svara

                Ja, och nu pratar jag utifrån om Camilla skulle anklaga mig.

                Svara

                  Ja, och alla känner inte samma som du eller att Bloggbevakning är något att bemöta. Men nu har hon visst ändå gjort det på insta.

                  Ska se om jag kan läsa vad hon säger.

                  Svara

            Jag skulle inte känna att jag behöver bevisa något om Camilla hade anklagat mig för liknande.

            Svara

              Är det inte bättre att langa fram bevisen direkt istället för ha en lång smskonversation där det tjafsas hit och dit?

              Svara

                Jag personligen hade nog inte bemödat mig att svara på frågorna heller i och för sig.

                Svara

                  Då är det en annan grej tycker jag. Att man inte bryr sig alls liksom. Men alla som har blivit diskuterade här har ju långa konversationer där det tjafsas, i de lägena är det bättre att visa upp bevis.

                  Svara

                    Tjafsar vet jag inte. Camilla frågar och de svarar. Eller tycker du att Camilla fortsätter att tjafsa i all evighet fast de svarat också?

                    Svara

                      Nej, men jag tycker att de som blir ifrågasatta tappar humöret och blir uppenbart irriterade. Då är det väl bättre att sätta stopp genom att skicka bevis?

    Kollade på diadem på nätet
    ByMalina och hittat diadem för 500 kr!!!!!

    Hur kan diadem kosta så mycket ?

    Svara

      Utbud och efterfråga .

      Svara

        Trodde inte att det fanns sån efterfrågan på diadem, och så liten tillgång!

        Svara

    Att hon dessutom kallar det patent säger ju nåt om hur oinsatt hon är i frågan och får mig att tvivla på att hon har någon som jobbar med frågan. Hon kan på sin höjd söka mönsterskydd. Patent söker man för tekniska uppfinningar….

    Svara

      Men jag ville ju ha patent på en rosett 🙁

      Svara

      Då är det jag som ska söka patent på den unika och revolutionerade produkten TRÖJA för jag ska trycka upp ett gäng till jobbet. ✌🏻

      Svara

      Och mönsterskydd söker du var?

      Svara

        PRV exempelvis. Det är det korrekta namnet på designskydd.
        https://www.prv.se/sv/kunskap-och-stod/vanliga-ord-och-begrepp/monsterskydd/

        Svara

          Precis 😊

          Svara

            Det gör det ju inte att man söker ”patent” bara för att instansen man vänder sig till heter Patent och Registreringsverket. Alla ärenden hos Skatteverket är ju inte gällande skatt.

            Svara

              Om man vill tolka det så så kan du. Du kan också tolka det som att de vill jobba närmare med patentverket för att få bättre skydd (vilket tyvärr kommer vara en fruktlös kamp).

              Svara

                Tro mig, det enda hon någonsin skulle kunna skydda rörande det där hårbandet är om hon lyckas skydda ett varumärke kopplat till produkten. Patent och mönster är uteslutet.

                Svara

                  Ja instämmer. Men det var inte det som ”anonym” lyfte.

                  Svara

              Absolut inte, det var ju hennes egna utspel om att söka just patent jag vände mig emot. Jobbar själv i branschen och det är inte alltid lätt att hålla isär patent, varumärken, mönsterskydd etc. PRV kan hjälpa dig med många fler saker än patent, det är sant. (jobbar dock inte hos dem själv men har mycket med dem att göra).

              Svara

                Men nu skrev hon inte att hon skulle söka patent.

                Om du nu är så insatt, så borde du vara fullt medveten om hur folk utrycker sig ang förångande och med vilket förenklar språkbruk som används i småföretag.

                Du behöver inte slänga dig med dina erfarenheter. Du är inte ensam om dem här bland kommentarerna. 😉

                Svara

                  förångande= i frågan*

                  Svara

                  Det här, sådana här dryga svar och när du håller på såhär är varför folk finner dig dryg emellanåt och du fått det ryktet. Har hållt med många gånger om att du får oförtjänt mycket skit, för det kan du få när du skriver vettiga saker och det är orättvist. Men du drar fram den här dryga sidan ibland också och jag förstår därmed att folk blir frustrerade på din attityd och ton gentemot andra.

                  Svara

                    Och jag blir frustrerad när man drar inte saker som inte nämndes av TS från början…

                    Varför lyfter ni något som inte avhandlades samt lägger på mig åsikter från saker jag aldrig sagt?

                    Svara

                  Hen slängde sig inte med sina erfarenheter, hon refererade till sina erfarenhet, nyansskillnader.

                  Svara

                    Det håller jag dock inte med om. Jag uppfattar retoriken som från någon som vill skapa sig ett överläge iom ”titel”. Ser ingen direkt referens annat än ”jag vet vad jag pratar om”.

                    Men jag kan så klart ha uppfattat det fel.

                    Svara

                      Du själv refererar ju aldrig men vill ändå alltid skapa dig ett överläge genom ”jag vet vad jag pratar om”.

                    Här inne kan vi alla ”referera” till alla möjliga erfarenheter. Säger egentligen ingenting om vad vi egentligen har för erfarenheter eller kunskaper.

                    Svara

                    Jag jobbar med patent och ni alla har fel. Så det så. Är även raketforskande hjärnkirurg om det har någon betydelse.

                    Svara

                Nej, håller med dig – min invänding var mot The Real Hmm som tror hen bevisar någon slags poäng för att instansen heter Pantent och registreringsverket.

                Svara

                  Men läs vad ”anonym” invänder mot så behöver du inte bli så frustrerad på mig.

                  Anonym och ni pratar om två helt olika saker och vi, ni och jag, är överens men jag är inte överens med ”anonym”.

                  Svara

    ”Petite Olivia är ett svenskt varumärke känt för sina exklusivt handgjorda rosetter. Barn som vuxna, från världens alla hörn, bär rosetterna!
    Märket är känt för sina exklusivt handgjorda rosetter. Rosetten känns igen från bloggare, kändisar, kungligheter och media.
    Sommaren 2019 slog rosetten totalt igenom inne på tennisområdet på Swedish Open i Båstad, under 2 veckor syntes 1000-tals människor gå runt med rosetter på väskor, kavajen, skorna och i håret. Ung som gammal, oavsett kön, detta var sommarens stora fluga som utan tvekan fortsätter. ”

    Är detta sant? Jag har aldrig sett någon gå omkring med rosetter?

    Svara

      Jag får major cringe-känslor av den här beskrivningen!

      Svara

        Lite som Bellas ”du kan se henne som en svensk Oprah Winfrey”-text 😹

        Svara

          MODERN Oprah Winfrey ☝️

          Svara

      Den stora flugan att män går runt med rosetter på skorna lever absolut fortfarande…

      Svara

        Seriöst?? Aldrig sett..

        Svara

          🚀

          Svara

            🙈

            Svara

      Inte jag heller, men jag har heller aldrig varit i båstad som tydligen kallades bowstad 2019 pga den höga rosettanvändningen så det kanske är därför.

      Svara

        Hahaha satkul!

        Svara

        Hahahahah

        Svara

      Älskar att det står att diademen används av kungligheter på deras hemsida 😂 man kan ju alltid hoppas

      Svara

        Kungen himself går runt med en rosett på skorna as we speak

        Svara

      Eh. Jag är i Båstad på tennis varje sommar, alltså även 2019. Nej, jag såg inga rosetter. Har kollat igenom alla mina bilder därifrån från det året, ser inga rosetter någonstans.

      Svara

        Du kanske inte såg ordentligt för att du hade en stor rosett som hängde ned framför ögonen…?

        Svara

          Busted…hahs. Nä, rosett är det sista jag skulle ta på mig🎀🎀🎀

          Svara

        Samma här. Aldrig hört talas om det eller lagt märke till en drös av tusentals rosetter…

        Svara

        Hahaha, jag bodde i Båstad 2019 och absolut INGEN hade rosetter? Va i…

        Svara

      Hahahha men vad är det för påhitt 😂

      Svara

      Efter den där beskrivningen ska alltså pöbeln genast ge sig ut och köpa rosetter, eftersom alla som var i Båstad sommaren 2019 hade det 😃 jag tänker att rosetter är SÅ 2019. Har företaget missat att det är munskydd som gäller nu 🤔

      Svara

        Man kan väl pryda sitt munskydd med en rosett? Voila – Dubbelt så trendigt!

        Svara

    Hittade recension på hårbandet med pärlor från 2018 på ali, så det är bara så dåliga lögner på smset. Och undertonen mot Camilla är inte särskilt trevlig..

    Svara

    7 januari: ”Snart lanseras 26 nya diadem”. Hur kan allt detta med bildstölderna fram och tillbaka hinna ske på 5 veckor?

    Svara

      Det heter Aliexpress för att de är så snabba!

      Svara

    Om Johanna Engbergs bolag heter J Fashion AB (Torekov), så registrerades det 2018 (ingen tillgänglig årsredovisning). Bra jobbat att redan ha Kina som en av företagets största återförsäljande marknader, samt produktion i Sverige, Italien och Kina. Nästan för bra för att vara sant.

    Svara

      Ingen årsredovisning? Bolaget startade 2018, då skulle årsred för 2018-2019 varit inne under 2020. Inte bra. Oseriöst.

      Svara

      Men hon hade väl ett annat bolag förut? Hon hade väl en barnaffär på Östermalm förut där hon sålde barnkläder? om det nu är den jag tänker på, har typ barn med han gamla nattklubbschefen?

      Svara

        Japp hade en butik på Östermalm. Var en massa skriverier då om att hon sålde päls till barn och blev hotad/förtalad på nätet.
        Sen fortsatte problemen i Torekov då hon fick sin butik vandaliserad/plundrad och verkar ha saknat försäkring som täckte förlust av varulagret.
        Visst, vissa människor är otursdrabbade men ibland undrar man ju lite när det händer väldigt mkt kring samma människa.
        Japp, hade en tvist om barnet och faderskapet med pappan som bestred att han var pappa till flickan.

        Svara

          Han bestred det först men ÄR far till hennes äldsta barn. Dels är barnet väldigt lik sin papp, dels är barnet med sin pappa ibland.

          Svara

    Det vore intressant att se bilder på de diadem som hon tillverkar själv i Sverige. Finns de diademen i sinnevärlden?

    Svara

    Vem är det som köper diadem för 500 kr ? Är det bara jag som råkar befinna mig i en väldigt diademfri miljö?

    Svara

      Haha nej. Provade ett diadem på HM en gång för tänkte att det skulle vara nått för mig men både såg och kände mig som 4 år så jag sparade 29kr och gick hem😂

      Svara

        Jag tycker att diadem är snyggt och vill ha men har aldrig hittat något som jag inte får huvudvärk av. De trycker alltid så väldigt bakom öronen. Kanske för att jag har glasögon. Tråkigt, för jag vill ha😄

        Svara

          Prova att sätta glasögonen utanpå diademet kanske? 😘

          Svara

      Ingen seriös vuxen kvinna går med ett diadem som sticker upp 40 meter ovanför huvudet.

      Svara

        Nej det låter ju väldigt opraktiskt.. 😬

        Svara

        😂

        Svara

    Läs försvarstalet på företagets Instagram.

    Svara

      Vilket ordbajseri. Hon välkomnar dessutom denna artikel men säger i nästa mening att detta är ”journalistik” på felaktiga grunder.

      Svara

      Jag vill inte förminska henne på något vis, men att Petite Olivia är ett starkt varumärke? Kanske inte så jag hade beskrivit det. Kikade in i webshoppen som mestadels består av ihopknutna rosetter av helt vanliga ribbade band. Dessa beskrivs som exklusiva. Men de har ju en del följare och säljer ju uppenbarligen en del, men det luktar lite hybris och luftslott.

      Köper för övrigt heller inte ett ord ur försvarstalet angående Ali Express.

      Svara

        Hemsidan känns otroligt B dessutom, tycker det sänker hela intrycket tyvärr. Särskrivningar, märkliga länktexter, hänvisning till kundservice på sms, funkar ej optimalt responsivt, loggan ser ut att vara gjort i PS 2013, dåliga produktbeskrivningen (typ ”gjort i bra material”) mm mm

        Svara

          Skrattade högt åt att det längst ned på sidan står ”vill du nå vår pressavdelning”. Skapligt ändå att ha kundservice på sms men en hel pressavdelning.

          Svara

      Hon plockar bort alla negativa kommentarer. Minst två som är borta som jag såg innan och postade själv en kommentar nyss också:
      ”Men…hårbanden har ju funnits på Aliexpress i flera år? Du började sälja dem november 2020. Hur kan försäljare på Aliexrpess ”snott” din design när de haft det till försäljning i flera år? Var ju samma sak med de andra personerna du räknar upp. Ingen av er kan leverera några bevis på att ni själva tagit fram och designat det heller, bara säger att Ali etc. snor hur som helst. Men varför och hur tror ni försäljare på Aliexpress skulle hitta till små svenska försäljare och ta deras bilder/designs just? Verkar ju märkligt..och återigen, de har ju sålts mycket längre på Aliexpress än ni har sålt dessa saker. Går inte ihop.”

      Försvann inom 5 minuter.

      Svara

        Och nu svarade de nyss på någons kommentar och tog sen bort den och deras svar… och jag är blockad så kan inte se eller skriva mer nu. haha så sjukt pinsamma.

        Svara

          Så rent mjöl i påsen var det där.
          Hanteringen av hela situationen avslöjar allt och gör det bara värre..
          Pinsamt att hon pratar om sitt företag som något starkt varumärke, lever upp en fasad och raderar kommentarer istället för att besvara frågorna om det inte finns några konstigheter samt ha något som helst som styrker det hon påstår.
          En bluff till skojare som lever i ett luftslott med meningslösa plastgrejer man hittar för 1/20 av priset hos närmsta Dollarstore.
          Rosetterna kan hon ha knutit själv, men det tror jag de flesta kan göra med ett sidenband.
          Att ljuga så gällande diademen för att hålla fasaden som ”entreprenör” är allt annat än smickrande.

          Svara

    Men jag blir genuint glad över att det finns rosettaffärer på riktigt, känns som en barndomsdröm som gått i uppfyllelse, kul att någon vågat sig på det!

    Svara

    500 för ett skömelet diadem alltså gr man på det då är man bra blåst 😂

    Svara

      Skömelet🤔

      Svara

      Sketet skulle jag gissa.

      Svara

      Eller så tycker vissa att de är snygga och köper det bara.

      Svara

        Varför skulle man betala så mycket för något man kan få för en tiondel av priset?

        Svara

          Finns garanterat massor av människor som hittat något de tycker är fint och inte orkar kolla om de kan hitta det billigare. Det har säkerligen hänt mig någon gång. Ibland kanske man inte orkar vänta 2 månader på frakten. Jag hade inte brytt mig om jag sedan hittade det på Aliexpress, det är ju mitt eget ansvar och jag gjorde inte min research. Däremot tycker jag det är fel att hävda att man tillverkat, designat eller varit inblandat på något annat sätt när man beställer från underförsäljare.

          Svara

            Eller så gillar man den butiken och tycker att urvalet där tilltalar en. Då kanske man köper där på grund av det.

            Svara

    Vem betalar 500 kr för ett sketet plastdiadem?! 😂

    Svara

      Hade inte ens betalat det för ett rent!

      Svara

    Alla influensers du granskat som säljer ”egendesignade” diadem har ju svar på tal. Kan det ligga något i det de säger?
    Att de typ designat först och sedan fått sin idé snodd?
    Det verkar ju inte så med tanke på de granskningar du gjort. Men det är väldigt konstigt att de fortsätter på samma sätt trots att de är genomskådade. Eller är det bara här på bloggbevakning de är genomskådade? Tror deras fans att de gjort diademen? Och att de är värda sitt pris tack vare att de är så ”egendesignad”?

    Svara

    Kan någon rekommendera företag eller hemsida som faktiskt tillverkar + designar sina håraccessoarer t.ex. diadem och klämmer och inte köper från Aliexpress? Behöver inte vara ett svenskt företag men iaf så man kan köpa och få det skickat till Sverige

    Om jag nu ska spendera 500 kr för ett diadem vill jag ju att det ska vara bra kvalité med vettigt material, goda arbetsvillkor osv.

    Svara

      Vill bara påpeka att nästan alla komponenter i en iPhone tillverkas i Kina, som den mesta andra elektroniken som ”vi alla” köper.

      Svara

        Okej..? Personen var ju inte motsatt saker från Kina i sig, utan saker som massproducerats och försäljare enbart köpt in och låtsas att de själva tagit fram och fått tillverkat.

        Svara

          Jag förstod det. Känns mer som att du inte förstår min poäng.

          ”Om jag nu ska spendera 500 kr för ett diadem vill jag ju att det ska vara bra kvalité med vettigt material, goda arbetsvillkor osv.”

          Svara

            Ett diadem är inte en smartphone såvitt jag vet. Finns många, många som säljer diadem av olika sorter, prisklasser och tillverkning. 500 kronor är väldigt mycket pengar för ett diadem, så ska man spendera så mycket så vill man kanske just se till att de pengarna iallafall går till bra arbetsvillkor och innebär ett diadem av god kvalitet.

            Smartphones har du inte så mycket val med däremot. De flesta är i princip beroende av att ha en idag och de kostar vad de kostar generellt, du kan komma lite billigare undan men inte generellt en sådan stor prisvariation som bland diadem. De allra flesta tillverkas i Kina och under mindre bra arbetsvillkor. Finns Fairphone, men det är väl typ det. Inte samma alternativ som ett diadem med andra ord. Och alltså två helt olika saker att jämföra.

            Svara

            Trådstartare här!
            Att något är producerat i Kina betyder inte nödvändigtvis att det är en dålig produkt. Något kan kosta 500 kr och vara i bra kvalité samt vara producerad i Kina. Tycker M förklarade ganska bra vad jag menade med min fråga.

            Svara

              Hej, hej!

              Jag förstod din fråga och jag instämmer att allt från Kina inte är dåligt eller producerat under kassa arbetsvillkor. Tex så har även apple gjort ett bra intryck på marknaden och villkoren.

              Min poäng är mer den att oavsett produkt så blir det svårt att veta under vilka förhållanden den är gjord och jag känner att du inte heller vet något om hur det ligger till ang Petit Oliva och jag antog att du menar på att bara för att något finns hos Ali så är det gjort under kassa villkor. Det är iofs inte helt orimligt annat anta men det kan lika gärna vara en stulen produkt som tillverkats under schysta villkor som finns där, och jag uppfattade din fråga som en beskyllning gjord på Petit Oliva iom att du ställde frågan under detta inlägg eftersom att Ali kommer fån Kina och pga att Petit Oliva erkänner att en del av eras diadem är tillverkade där.

              Blev jag tydligare till varför jag skrev till dig?

              Svara

      Inget specifikt, men Etsy är generellt ett bra ställe att hitta mindre försäljare som faktiskt gör egna produkter. Finns en hel del saker likt detta också, men det är rätt att se om du kollar på bilderna, omdömena och säljaren.

      Svara

        Rätt enkelt att se*

        Svara

        Såg inte att du svarat när jag skrev min kommentar under.. 🙃

        Svara

          Äsch, great minds think alike eller något sånt väl 😉 Plus, driver ju hem poängen och det bra med Etsy ytterligare!

          Svara

            Tack för tipset! Får kolla in Etsy och ser vad jag hittar. 😉

            Svara

      Kolla på etsy, där kan du säkert hitta handgjorda.

      Svara

    För de som undrar hur man kan veta om originalbilderna funnits hos någon annan tidigare. Bildsök är ett lätt sätt at kolla upp det via, om man exempelvis använder bilden på pärldiademen i exemplet i denna post som exempel (bilden har mysteriskt nog bytts ut på Petit Olivias sida nu) som Petit Olivia smyglanserade i januari 2021 enligt detta inlägg
    https://www.instagram.com/p/CKLuAian4oY/?igshid=qfo5n78hbz54

    Första sidan jag får upp är denna ebaysida som haft sin sida med denna diadem uppe sedan 04 Nov, 2020,
    https://www.ebay.co.uk/itm/Elegant-Women-Headband-Full-Pearl-Hairband-Hair-Accessories-Wedding-Party-Crown/324229218274? ,

    Får sen upp den här alibaba sidan som har recensioner på det sålda diademmodellen sedan juli 2020
    https://es.aliexpress.com/items/reviews-10000177840287p1.html

    pallade inte kolla fler av sidorna för att se om det finns träffar ännu längre bak i tiden.

    Svara

      Men dina bilder är inte samma diadem som de som CamCam lagt upp. Titta på pärlorna.

      Svara

        Vad snackar du om? Exakt likadana ju.

        Svara

          Jag blev faktiskt osäker nu, men CamCams bild är så suddig att jag inte kan se ifall det sitter en paljette under pärlan hos Oliva som det gör hos Ali. I övrigt är de mycket lika så jag kan ha fel.

          Dock säger det inte mycket då produktionen ligger ett år före lansering och de bilderna bara är några månader gamla.

          Svara

            Men gud att du orkar… du måste verkligen komma på vad som helst för att undvika att erkänna att du nog hade fel i att försöka försvara Petite Olivia att du på riktigt tror att Ali Express och 20 andra liknande sidor alla har fått tag på lilla svenska företaget Petite Olivas originalbilder – som Petite Olivia själv inte använder – och börjat tillverka exakta kopior av diademen och allihop använder dessa bilder. Och allt detta hände innan Petite Olivia ens hade berättat att de skulle börja sälja diademen, för förmodligen har deras ”fabrik” läckt både bilderna och designen till AliExpress etc.

            Du är ju bara för mycket!

            Svara

              Och jag tycker er jakt på en liten företagare är helt orimlig när ni bara gör det utifrån gissningar.

              Skiter lite i ifall jag har fel. Noll prestige ang ett företag som säljer hårbottnen. Som jag skrev längre upp så har jag ingen åsikt om var sanningen ligger varken åt ena eller andra hållet.

              Men jag ogillar att ni hänger folk pga indicier när jag dessutom vet hur det ligger till med marknaderna i Asien.

              Svara

                hårbottnen = hårsmycken *

                Svara

                Agerar ett företag oetiskt och försöker lura sina kunder så tycker jag faktiskt inte det spelar någon roll hur stort/litet företaget är – det förtjänas att pratas om. Jag tycker inte det är okej att säga att man själv designat något och att det handtillverkas i Italien/Sverige och sedan dessutom ljuga ännu mer när man blir frågad om det.

                Sen får du tro vad du vill, men för att vara neutral som du försöker påstå så lutar du väldigt mycket åt en sida och försvarar den…

                Svara

                  Min retorik kan ju lite bero på hur ensidigt ni övriga låter. Det är ju också en tanke eller?

                  Och jag är inte helt neutral. Jag tycker det CamCam sysslar med här baserar på hennes magkänsla är urfel och en fråga om Dvsvid vs Goliat där CamCam är goliat.

                  (Vi kan dessutom ha en helt annan diskussion ang huruvida det Oliva pysslar med verkligen är oetiskt även om ni skulle ha rätt att hon köpt sakerna direkt från Ali och hur det skiljer sig från precis nästan alla stora affärer som tex Åhléns och Ernsts produkter. Men om dem blir det inga inlägg om här på BB. Vad tror du det beror på? För högt hängandes frukt vs Oliva som hänger lågt?)

                  Svara

            Det sitter paljetter även under pärlan på de hos PO, det syns på den nya bilden hon har bytt till nu

            https://petiteolivia.se/produkt/diadem-magnifique-forkop/

            Svara

        Det är exakt samma bild som i CamCams inlägg, de har lagt upp flera bilder på diademet varav en är samma fotografi som Petit Olivis har använt.

        Svara

    Engberg eller Engström? 🤔 Står olika.

    Svara

    Kul att se ett mail där Camilla har en professionell attityd i kontakten och inte går in med taggarna utåt redan i första förfrågan. Bra! Mer sånt!

    Svara

    Får man verkligen driva företag på det här sättet? Det kan inte vara roligt som kund att få reda på denna typen av falsk marknadsföring där företaget marknadsför produkter från ett annat företag som egendesignade och betydligt dyrare dessutom. Jag skulle bli förbannad och känna mig lurad som kund om jag köpt ett diadem för 500 kr i god tro.

    Det är ju en bluff alltihopa.

    Svara

      Ser också att hon tar bort kritiska kommentarer på Instagramkontot. Känns ju som ett seriöst företag 🤣

      Svara

    Nu får du ta paus, the real hmm, du postar för ofta, står för 20% av kommentarerna, mycket tjatigt. Gå och läs en bok eller baka.

    Svara

      Nu snackar du real shit igen.

      Svara

      Och hur många kommentarer har jag skrivit? Och du?

      Svara

      Jag svara på alla frågor som ställts mig och då blir det mycket från mig. Bara att scrolla vidare. 🙂

      Ha en fin kväll!

      Svara

        Du verkar inte göra mycket annat än vara här inne.

        Svara

          Skillnaden är väl att det märks eftersom hon har ett nick. Ingen vet hur ofta jag eller du eller någon annan anonym är här. Antagligen är det flera som är här under dagens alla inlägg.

          Svara

          Precis, hon har ju hängt här 24/7 har Camilla tidigare berättat.

          Svara

      Bästa kommentarer! Ta en paus The real hmm

      Svara

      Säger hen som sitter och räknar kommentarer. Dags att göra något annat själv kanske..?

      Svara

    ursäkta men vad är ett styles? ”våra styles”? en design, ett diadem, en kollektion, en accessoar? vem kallar det för styles i det sammanhanget

    Svara

      Så lame! ”Styles”

      Svara

    🤡🤡🤡ETT TIPS!!!

    Printscreena bilden (på diademet i detta fallet) och sök på pinterest. Där kan de komma upp likadant diadem fast från andra återförsäljare (tex hittade jag ett av diademen på ett amerikanskt e-företag som heter Zulily. Om dem har snott från alibaba eller tvärtom vet jag inte 🤷🏻‍♀️)

    Svara

    Bra gräv Camilla! Mer sånt!

    Svara

    Priset?! 😳 dra mig baklänges!

    Svara

    Kollade på hemsidan. Tycker Diadem Jewellery Lilac deluxe var superfint och lite lagom too much (tänker mig till typ en enkel enfärgad klänning med vackert fall och cowl neck, ett par enkla svarta pumps och en Chanel-väska) så jag körde bildsök på bilden och hittade billigare. Tack för tips! 🙂

    Svara

    Men lixom… ta patent på ett diadem 🤦🏼‍♀️
    Vet hon inte vad patent är? Vari ligger den uppfinningshöjden?

    Svara

    Företaget fick en uppsving för några år sedan när Prinsessan Estelle bad rosetter vid några tillfällen, typ den meriten Johanna fortfarande försöker leva på. Riktigt märklig kvinna Johanna, mytoman.

    Svara

      Dock var det ett annat bolag som gick i konkurs efter ett spektakulärt inbrott där
      Försäkringsbolaget vägrade betala…. finns mycket på Google.

      Därefter startades detta bolag som dock inte lämnat in några årsbokslut

      Svara

        Tell us more…

        Svara

          Googla hennes namn plus konkurs eller plus inbrott.

          Svara

        Finns mkt kring alla hot hon fick med kring att sälja päls.

        Svara

    Älskar denna typen av inlägg!

    Svara

    Hade varit intressant om någon köpte samma typ av diadem på båda sidorna och sedan jämförde dem!

    Svara

      Jag har två Jewellery deluxe diadem i olika färger på ingång nu som jag kommer slänga i min stora TaoBao-leverans men fuck no att jag skulle betala 800 kr för dem. Kan fota dem sen om ni vill? Lär dock dröja innan ordern hanteras för nu firar de nyår…

      Svara

    Ali har ju för fan en skanningstjänst i deras app. Det är bara att ladda upp en bild så hittar de exakt samma eller liknande artiklar inom 10 sekunder. Ändå kul att du låtsas som att du ’blivit så bra’ på att söka. Hahahaha

    Svara

    Sen tjejen finns det mycket att gräva på…. Hon skryter mest hela tiden om hur bra det går och de säljer i hela världen allt detta i lilla Båstad. Som om hon tror att ingen har koll liksom…

    Svara

      ”Den”

      Svara

      Hon måste vara mytoman.

      Svara

    Det är också superintressant att hon plötsligt fick inbrott och alla exklusiva, franska bebiskläder snoddes (de tog allt!) efter en flytt av butiken på Östermalm till Båstad, samtidigt som hennes försäljning dalade och hon inte kunde uppbåda någon större försäljning i butiken i ett folktomt Båstad mitt i vintern…

    Svara

    Detta är hennes bolag:
    https://www.allabolag.se/5591662936/j-fashion-ab
    Ja, hon hade ett annat bolag innan, men den omsättning motsvarande inte heller de volymer hon påstår sig sälja.
    Intressant.

    Svara

    Har länge vetat att hon bullshitar. Tack för du tog upp det. Synd bara folk Fortf. Tror på hennes skit. Deras hemsida har ju ingen information om bolaget, dvs bolagsuppgifter, som det ju faktiskt är lag på? Kollar man försäljningsvillkor är dom ju helt galna. Inga fungerande länkar. ”Vi använder betalpartnerns namn” Fasen betyder det? Haha. Känns proffsigt och patentigt Hahahahah

    Svara

    Precis samma som Muli Collection och Zend details då helt enkelt, trött på att se samma saker om och om igen haha

    Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.