Det kom ett mail…
Imorgon ska jag ordna med takbox, vi åker till Idre nästa vecka över påsklovet med barnen och jag inser att vi kommer aldrig kunna få plats med all packning i bilen trots att jag har en SUV. Jag menar, fyra personer, alla gillar att ha många ombyten plus vinterkläder och Pauls snowboard. Vi andra hyr skidor. Tur att man kan hyra takbox! // Isabella Löwengrip
Mailet avser det här inlägget av Isabella, men problemet är så klart större än en enskild influencer, så hon får helt enkelt utgöra dagen exemplet eftersom det är henne som just det här mailet handlar om.
Jag tycker frågeställningen i mailet är extremt viktig.
Vad KAN man som följare och konsument göra?
Det är trots allt antalet följare som gör att influencers kan påverka människor och leva på sina sociala medier.
Man kan sluta läsa personens blogg, avfölja på Instagram och andra plattformar, ja, men finns det mer saker man kan göra för att visa sitt missnöje?
Att aktivt visa sitt missnöje?
Vad tycker ni?
Det är trots allt NI – konsumenten – som givit influencers makten att kunna ta in samarbeten mm, så givetvis borde ni också kunna uttrycka ert missnöje om influencern ni följer missbrukar ert förtroende eller på annat sätt agerar problematiskt på sina kanaler där de har sig själva som varumärke. Ta tillbaka makten ni givit dem helt enkelt…
Ska jag vända mig till hennes samarbetspartners?
Till hennes ”kompis” Annie Lööf?
Till tidningarna och teve?
Eller bara välja att inte ta striden, men då vinner hon, typ…
Så här skriver hen i sitt mail till mig.
Så vad KAN man göra?
Vad är okej sätt att uttrycka missnöje på och vad är att gå över gränsen?
Jag vill gärna se en diskussion kring det, inte bara en lista på hundraelva sätt att sabotera för människor man tycker beter sig klandervärt.
Okej?
