Straffskatt för influencers klimatpåverkan?

På samma sätt som influencers idag måste redovisa och betala förmånsskatt för produkter som mottagits, så kommer influencers i fortsättningen behöva redovisa och betala skatt på de utsläpp som genereras genom samarbeten. Inte bara genom produkterna eller resorna, utan också på den potentiella påverkan detta kan ha på samhället.
[…]

På samma sätt som influencers idag måste redovisa och betala förmånsskatt för produkter som mottagits, så kommer influencers i fortsättningen behöva redovisa och betala skatt på de utsläpp som genereras genom samarbeten. Inte bara genom produkterna eller resorna, utan också på den potentiella påverkan detta kan ha på samhället.

Så står det i den proposition som regeringen lagt i ett försök att nå uppsatta klimatmål, där en paragraf specifikt rör influencerbranchen, dess samarbeten och den eventuella klimatpåverkan de kan leda till.
Tanken är att detta ska träda i kraft 1 januari 2022 och det ligger just nu på politikernas bord att besluta om.
Nu gör ju jag varken samarbeten eller publicerar adlinks, men ska försöka förklara det här så gott jag kan.
Siffror är inte min starka sida, som vi alla vet, man jag gör ett försök. 🙂

Ponera att jag skulle göra samarbeten eller publicera adlinks på Instagram där jag har drygt 30 000 följare.
Med den nya lagen så skulle jag behöva betala för den klimatpåverkan som varje samarbete eller adlink genererar.
När det gäller vanliga samarbeten så räknar man med en schablonpåverkan på 3%, alltså att 3% av mina 30 000 följare påverkas och köper produkten jag gör reklam för, säg en tröja.
Så skulle 3% av mina följare köpa den här tröjan så skulle det innebära ungefär 900 köp eftersom jag  bidragit till en ökad klimatpåverkan.
Delar jag samtidigt ut en rabattkod så skulle klimatpåverkan bli högre, vilket skulle få min straffskatt att stiga eftersom produkten blir billigare, och skulle länken även vara en adlink så skulle straffskatten bli ännu högre eftersom jag i så fall gynnas ekonomiskt av att klimatet påverkas i negativ riktning.
Vad schablonpåverkan för enbart adlink framgår tyvärr inte i propositionen.

I propositionen står inga summor nämnda så vad straffskatten kan komma att hamna på är än så länge inte känt.
Det vi däremot vet är att Naturskyddsföreningen rapporterat kring produktionen kring just kläder och där de skriver att det krävs 2600 liter vatten och nästan 1 kg kemikalier att producera en enda T-shirt. Hela produktionen av T-shirten orsakar motsvarande 4,5 kg co2 per T-shirt, vilket motsvarar samma koldioxidutsläpp som att köra 23 kilometer med en personbil.

Som sagt, jag som inte gör några samarbeten påverkas inte alls av ifall den här lagen går igenom, men jag kan tänka mig att det finns en och annan influencer där ute som kanske inte skulle vara så där supernöjd om den här lagen börjar gälla om mindre än ett år.

Bildkälla: Trendenser blogg

Uppdatering kl 09.48: 
Jag fick tips om att Trendenser också skrivit om saken och lånade den här bilden därifrån.

Vad tycker ni?
Är det här rätt väg att gå för att få bukt med den klimatpåverkan som konsumtion faktiskt bidrar till, och som influencers indirekt och direkt uppmuntrar till på sina kanaler?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *