Alice Stenlöfs företag A-DSGNs kundtjänst ”gör om, gör rätt”

Igår blev jag uppmärksammad på ett inlägg från Facebook där en kund beskrev hur hon råkat skriva fel artikelnummer på en retur och fått mindre pengar tillbaka, trots varan som skickades tillbaka.
Företaget det handlar om är influencerns Alice Stenlöfs relativt nystartade klädföretag A-DSGN.
Hon skickade tillbaka ett par byxor men råkade skriva i artikelnumret för en tröja som kostade 300 kr mindre än byxorna, och fick då pengar tillbaka för värdet av tröjan när företaget fått de dyrare byxorna tillbaka.

Hej, jag heter Camilla Gervide och driver sidan Bloggbevakning där jag bevakar och skriver om sociala medier och influencers. Jag fick den här korrespondensen mellan er och en kund, och undrar om det här är ett standardförfarande från er sida. Att man får pengarna tillbaka för den varan vars artickelnummer man fyller i, oavsett vilken vara som returneras. Eller om det bara sker när det är en billigare varas artikelnummer som felaktigt skrivits i, där företaget gynnas ekonomiskt av kundens misstag? Jag skulle gärna vilja ha en kommentar på detta i mitt inlägg och är tacksam för snabbt svar. Jag kommer även skicka meddelandet till Alice Stenlöf då hon grundat företaget. Med vänlig hälsning, Camilla Gervide, Bloggbevakning

Jag blev lite nyfiken på den här rutinen och skrev ett meddelande till A-DSGN för att höra om detta alltid är deras rutin, att man får pengarna tillbaka för plagget vars artikelnummer man fyller i, oavsett vilket plagg som faktiskt returneras, eller om det bara gäller när det är ekonomiskt fördelaktigt för företaget.

Slutligen fick jag det här svaret från företaget:

Hej Camilla,  Tack för ditt meddelande,  Självklart är det inget standardförfarande vid kundhantering att vi har intentionen att gynnas ekonomiskt av kunders möjliga misstag.  Precis som kunden råkat gjort fel har även vår kundtjänst hanterat detta ärende felaktigt och vi tackar för att du upplyst oss om detta så vi kan kontakta den berörda kunden för att åtgärda vårt misstag.   Vi har delat din korrespondens med vårt brandkonto med Alice då hon har full inblick i allt som berör ADSGN.  Tack för att du hörde av dig och ha en fin fortsatt vecka!  Mvh, A-DSGN & Team

Förhoppningvis hade företaget kommit fram till samma slutsats, även utan ett meddelande från sidor med stor räckvidd som Bloggbevakning och gruppen på Facebook där originalmeddelandet postades, men kanske hjälpte det till att snabba på processen en smula?
Vi får hoppas på det. 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *