Är Magdalena Graafs reklampåståenden tillåtna?

Reklam för mina egna produkter:
Jag har en unge som är allergisk mot mjölk, mjölkprotein, och han får oftast ont i magen.
Och har ont i magen.
Så för att förebygga så får han en eller två skopor av den här i sin smoothie varje morgon, och han mår faktiskt mycket mycket bättre.
Det här är VARMT att rekommendera.
D-vitaminer, goda bakterier och mineraler. // Magdalena Graaf

Så här skriver Konsumentverket på sin hemsida om reklam för just hälsokost och kosttillskott, som Graafs Barn Boots är listat som på Better Your’s hemsida:

Förbjudna hälsopåståenden
Du får inte använda hälsopåståenden som inte blivit godkända av EU-kommissionen. Det finns också särskilda förbud mot vissa typer av hälsopåståenden i marknadsföring. Exempel på sådana påståenden är påståenden som:
– är felaktiga, tvetydiga eller vilseledande,

Marknadsföringen får inte heller påstå att livsmedel förebygger, botar eller behandlar sjukdomar.
Produkter med dessa påståenden kan klassas som läkemedel och måste vara godkända eller registrerade för att få marknadsföras och säljas.

Produkter som påstås bota, lindra eller förebygga
Det krävs bevis om du ska marknadsföra produkter som definitionsmässigt inte kan klassas som läkemedel men som innehåller påståenden om bot, lindring eller förebyggande av sjukdom eller ohälsotillstånd, till exempel behandlingar. Kravet innebär att du ska bevisa att påståendet i marknadsföringen är sant. Kan du inte det så är påståendet vilseledande och marknadsföringen är otillåten.

Med tanke på att Magdalenas kompis Katrin Zytomierska stämdes och fälldes för inte så längesedan i Patent och Marknadsdomstolen för otillbörlig marknadsföring efter att ha gett intryck av att personer som använde fiskoljan från hennes företag Clean Eating skulle löpa mindre risk att bli smittade av coronaviruset, eller klara en covid-19-infektion bättre, så borde kanske Magdalena vara lite mer försiktig med vilka egenskaper hon tillskriver sin produkt i marknadsförande syfte?

Det är trots allt mottagarens intryck som är avgörande i bedömningen av marknadsföring, vilket i det här fallet är VI.
Det innebär att trots att marknadsföringen inte innehåller direkta påståenden om produktens hälsoeffekter kan ändå mottagaren få intrycket av att produkten har sådana effekter. I dessa fall måste du kunna bevisa att produkten har de effekter som mottagaren får intryck av.

Hur uppfattar DU Magdalenas reklam? 
Vad får du för intryck?
Föreställ dig att du ser eller hör den för första gången, och försök att inte blir färgad av att jag lyft upp den i ett ifrågasättande inlägg.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *