#kavlaupp


Ett stort gäng kända svenskar frontar nu en kampanj som uppmanar människor att ”kavla upp” – alltså att vaccinera sig.
Camilla Läckberg, Anitha Clemence och Jonas Gardell är bara några av namnen som ställt upp – och helt utan arvode enligt en kommentar under Läckbergs inlägg.

Jag kommer definitivt kavla upp och vaccinera mig så fort jag får!!!
Det är en självklarhet för mig.

………………………………………………………………………………

Men vem vore jag om jag inte passade på att slänga in en liten minilektion i marknadsföringslagen här?
Om ni tittar på den här kampanjen så är den inte kommersiell. Hade den varit det så hade vi sett ett produkt eller företagsnamn lyftas upp, men det gör vi inte.
Man uppmanar helt sonika människor att vaccinera sig, och inte förrän man promotar ett vaccin med namn så blir inlägget kommersiellt och det är först DÅ som inlägget behöver reklamidenitieras.

Så även OM alla dessa kändisar fått betalt för att ställa upp så hade de inte behövt markera inlägget som reklam.
Samma sak gäller reklam för politiska partier eller åsikter, som inte heller är kommersiellt.
Mer om detta kan ni läsa om HÄR.

Slut på lektion.
Nu är det fri lek.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *