Femwashing, dvs feministiska budskap, jämställdhet och female power används för att sälja produkter och tjäna massa pengar när det är 100% ägt av män. // Stina – en av mina följare
Så här sammanfattade min följare Stina uttrycket ”femwashing” – fenomenet som tidningen Breakit granskat och skrivit en riktigt bra artikel om.
För bakom många av dessa ”female power-företag” sitter det ett gäng män och tjänar STORKOVAN på feministiska budskap som framställs vara ”kvinnor emellan”.
Företag som Stronger, Estrid, Xlash och Bright Swinwear är alla företag med kvinnostärkande budskap, samtidigt som det är män som tjänar absolut mest på framgången.
Så här ser ägandeförhållandena ut enligt Breakit.
Så här säger Henrik Grundén – medgrundare till Stronger – till Breakits reporter om att det är tre killar säljer träningskläder till kvinnor med peppiga budskap:
Läs gärna hela Breakits artikel – som fortfarande är öppen för alla – och berätta gärna vad DU tycker om fenomenet ”femwashing”.
Är det ett problem eller har vi gjort det till ett problem?
