UK exponerar influencers som bryter mot regler och lagar

ASA to name influencers who repeatedly break rules, in escalation of non-disclosure enforcement action ASA News  17 Jun 2021

The Advertising Standards Authority (ASA) är UKs motsvarighet till svenska Reklamombudsmannen, ett självreglerande branschorgan som ska se till att marknadsförande företag och varumärken följer relevant lagstiftning.
Precis som i Sverige så verkar det ha fungerat bra, ända till influencers gav sig in på marknaden och löpande skiter i allt vad marknadsföringslagen heter.
I en rapport från mars 2021 slog de fast att endast 35% av de 112 granskade brittiska influencers följer de lagar och regler som finns för reklaminlägg, och trots upprepade uppmaningar och påminnelser så fortsätter influencerna att ignorera den brittiska motsvarigheten till marknadsföringslagen.
Nu har ASA tröttnat.

Idag publicerade de ett pressmeddelande där de informerar om sin nya strategi, som innebär en ny hemsida där influencers som vägrar följa relevant lagstiftning och regler kommer namnges.
De första tre influencers att hamna på listan är Chloe Ferry, Chloe Khan, Jodie Marsh och Lucy Mecklenburgh, som alla kontaktades av ASA i den första granskningen, men som sedan dess antingen inte återkommit alls till ASA eller helt struntat i sin försäkran om tydligare reklamidentifiering på sina efterföljande reklaminlägg.

Influencerns namn kommer stå med på listan i tre månader och få sitt innehåll kontinuerligt kontrollerat av ASA, samtidigt som listan kommer fyllas på av fler influencers som gör sig skyldig till liknande regelbrott.
Om en influencer, trots detta, fortsätter att brista in sin reklamidentifiering så har ASA ytterligare verktyg till sitt förfogande.
De kommer bland annat arbeta med de sociala medieplattformar för att få innehåll av det här slaget nedtaget men också hänvisa dem till lagstadgade organ – den brittiska motsvarigheter till Konsumentverket –  för eventuella böter.

……………………………………………………………………………………………………………

Jag tycker så klart att det här är toppen, som den smygreklamsantagonist som jag trots allt är. 😉

Tack för tips!

19 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Vad hände med Paulas byggserie som hon tog betalt för? Hade varit kul och veta om hur många som betalade för att se. Läser man kommentarerna på det inlägget verkar det ju inte som att folk var så peppade på att betala för att se haha…

    Det är så viktigt för influensers att bli tagna på allvar och vi ska respektera deras jobb men de vill inte sköta sina jobb ordentligt? Om det här är deras jobb och deras inkomster kommer till stor del från reklam/samarbeten varför inte stå för det då och sköta jobbet korrekt?

    Kanonbra! Tveksamt om mesiga Sverige vågar följa efter.

    Vem orkar bry sig?

      Vi som betalar skatt, tänk dig att defår massiv med varor,tjänster och inkomster och sen struntar i att märka ut så att de slipper betala in korrekt skatt utan behåller en hel del själva i sin egen ficka. Mariabusck gör smygreklam reklam för ett varumärke på sin Instagram stories som heter anton aliceofficial. Hon är en av de svenska influenser som har mer smygreklam än de allra flesta.

        Fast det är ju inte skatteinbetalningar som reklamombudsmannen granskar.

        Skatten sköts separat och ska betalas på allt de får sänt till sig.

        Att reklammärkningarna inte följs har nog att göra med instagrams algoritmer att göra. Ju mer om samarbete i hashtags och paid collab ju sämre reach.

        Dessutom har ju svenska regelverket varit otroligt otydligt och svårt att tyda. inte heller glömma att oficiella markeringar inte kom förrän ett par år sedan.

        Jag betalar skatt och bryr mig inte. Det här är låååångt ner på min lista över saker att bry mig om.

    Är verkligen imponerad att någon orkar föra denna kamp… Själv känner jag bara att jag vet redan att det mesta som influencers lägger upp ÄR betald reklam. Om det inte är det brukar de vara övertydliga med att ”detta är INTE ett betalt samarbete!” så allt annat antar jag är det.

      Rätt ska vara rätt,tänk dig själv att hålla inne med eventuella inkomster och förmåner skatteverket skulle jaga dig om de fick veta att du behåller saker,inkomst mfl. som du inte har rätt till. De är inte så viktiga dessa influenser som bidrar till ökad konsumtion men betalar inget själva ur egen ficka.

    Toppen tycker jag! Också bra för företagen som eventuellt vill samarbeta med en influencer, kan dom ju bara gå in och kolla där först så slipper dom jobba med oseriösa ??‍♀️.

      Företagen vill ju inte heller att influencern man samarbetar med ska reklammarkera eftersom det ger högre trovärdighet och därmed större försäljning.

        Oseriösa företag ja. Seriösa företag vill INTE det.

    Alltså det som kommer fram i JLC senaste poddavsnitt?! SJUKT

    Lucy Meck är otroligt dålig på att reklammärka. Aldrig sett henne använda instagrams funktion så började fundera om den inte var tillgänglig i England ? värst var ett lång inlägg om natural cycles där hon inte ens skrev AD som hon gör ibland. Men uppenbart samarbete då NC var in och svarade i kommentarsfältet.
    Bor i England och tycker överlag att svenska influencers är mycket bättre på att reklammärka inlägg än här i England.

    Sjukt bra!! Skulle vara så grymt om Sverige inför liknande

      Kommer ta tyvärr tid som allt annat. Viktigare saker inom lagen tar lååång tid iaf med denna nuvarande regering.

        Ja först måste man tillsätta en utredning?

    Så ASA kommer att ge dem ännu mer PR. Tror knappast kidsen som följer dessa halvkändisar bryr sig om reklammarkering. Det känns som en väldigt medelålders fråga. ASA:s initiativ bidrar ju bara till att halvkändisarna syns ännu mer.

    Det enda som skulle få ordning på branschen är nog om det ställs krav på varumärket att se till att inlägg som handlar om dem reklammärks. Så om varumärke A anlitar influencer X så är det A som för böter/fälls om inlägget med deras produkter/tjänster inte reklammärks.

      Har du någonsin träffat en zoomer? Det enda dom vill är att cancel people. Jag tror visst att dom bryr sig. Zoomers lever och dör för sin moraliska kompass som alla strikt ska följa.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.