Har Daniel Wellington övergivit svenska influencers?

Det känns som igår, att man inte kunde gå ut på Instagram eller in på en blogg, utan att få en klocka från Daniel Wellington med tillhörande rabattkod, upptryckt i ansiktet. 
Det känns som ett minne blott, jag kan inte ens minnas när detta skedde sist.

Har Daniel Wellington lämnat sociala medier? Har de övergivit våra svenska influencers helt?
På A svarar jag ”nej” och på B vet jag inte.

Bildkälla: Daniel Wellington Instagram

Daniel Wellington finns fortfarande i högsta grad och har nyligen släppt en ny kollektion. De jobbar fortfarande med influencer marketing men har, av de taggade posterna att döma, valt bort svenska influencers helt. De verkar återigen ha siktet satt på mindre influencers – mikroinfluencers – och det är inte en reklamidentifiering så långt ögat kan nå.

Med tanke på att företaget tvingades säga upp 50 anställda i början av förra året så har de kanske inte råd att betala dyra pengar för svensk influencer marketing?
Eller så hade jag rätt när jag sa att den svenska marknaden är relativt mättad vad gäller influencer marketing för klockmärket? ?

Någon är det, men jag vet så klart inte vad. 
Vad tror ni?

Det känns som att Stronger är nya Daniel Wellington eller iDeal of Sweden – reklam som får en negativ inverkan på många följare, snarare än motsatsen. 
Trist, jag har nämligen hyllat företaget tidigare som ett, vars influencer marketing varit positiv, men jag får nog dra tillbaka det.

Håller ni med eller har Strongers influencer marketing fortfarande hög trovärdighet hos er? 

74 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Refresh my memory – vad har stronger gjort för något som minskat trovärdigheten?

    Stronger har jag tidigare haft ett stort förtroende för, men tyvärr har det minskat pga all reklam.

      Samma med Protein.se, tycker jag.

    Undrar om inte det här med att använda sig av influensers för att marknadsföra sig snart har sett sina glansdagar. Känns som att fler och fler tröttnar på att se samma reklam hos alla influenser och skapar mest irritation istället för ett ha-begär som är syftet.

    Fast tjejen i mitten pa bilden är Stefanie Giesinger (som även gör reklam för DW pa sin egen kanal). Hon är en tysk influencer med nästan 4 miljoner följare. De andra tjejerna är säkert ocksa influencers. Tror bara att DW ändrat marknad att spendera pengar pa, Giesinger är knappast billigare än en svensk influencer.

      Fast influencer marketing har kommit mycket längre i Sverige än utomlands. I Sverige är det vanligt att influencers får betalt för att göra reklam, utländska influencers är mer vana att ”bara” få gratis produkter. Många företag vänder sig därför till utländska influencers eftersom dom inte kräver betalt/lika högt betalt som svenska

        Det där stämmer inte imo. Har jobbat med influencers i DACH regionen och de stora (och Giesinger är stora) gör ingenting utan pengar. Hon har management och de skulle aldrig tillåta att hon jobbar för en klocka. Vi förhandlade ofta om summor runt 100k Euro för liknande jobb och det var 7-8 år sen.

          Jag jobbar också inom markering och många utländska influencers är förvånade att dom även får betalt utöver att dom får gratis produkter

            Fast inom den storleken? Alltså inte microinfluencers utan stora? Har aldrig varit med om det att de ens tänkt tanken på att nöja sig med produkter, och även om de skulle har de management som ser till att pengarna flyter på. Aldrig i livet att en influencer i den storleken som ovan nöjer sig med en DW klocka, hon har egna märken och en hel industri bakom sig.

              Och det stämmer inte att Sverige har kommit mycket längre än tex Tyskland. De låg lite efter men eftersom industrin är så extremt mycket större här har de verkligen tagit igen och är tom mer organiserade idag än i Sverige.

                Så de fick ca 1 miljon kronor för ett jobb för 7-8 år sen? Jepp jepp…

                  Ja, priset är inte ovanligt. Personen ifråga hade 5 miljoner följare på huvudkanalen och märket passade till målgruppen. Vi snackar om ett land med över 80 miljoner invånare, det finns helt andra pengar här hos företagen.

                  Det är inte ett ovanligt arvode för en stor influencer. Men då rör det sig ofta om ett ambassadörsskap under några månader och inte bara en post här eller där.

                  / jobbar också i branschen

        Skulle säga att det är tvärtom. Många stora influencers i sverige har nöjt sig med produkter som betalning långt mycket längre än influencers i tex tyskland eller UK.

    Gissningsvis är svenska marknaden mättad och att influencer samarbetena inte gett tillräckligt bra försäljning. Svårt för hypade varumärken som är populära en tid att bli långsiktiga. Förmodligen har man växt för snabbt och tveksamt om egna butiker/showroom är lönsamma. Har man dessutom sagt upp så många går det knappast så bra längre. Förhoppning ligger väl i att utländska marknaden ska bli deras räddning framåt.

    Aafan, alla försäljare har stor trovärdighet om produkten dom får betalt för att sälja. Dom säljer de ju för att de är bra skit, inte för att man behöver ha ett jobb och mat på bordet.

    Tröttnat på Stronger liksom ICIW och Elly Pistol. Är 32 men känner mig som 13 när jag bär deras kläder (för ja, jag föll för rabattkoder mer än en gång jag med)

      Haha samma här, tyckte kläderna såg snygga ut men de är inte bättre än träningskläder från Nike, adidas etc.. bara jag som inte vill känna mig snygg när jag tränar? ? att inte förstöra/svettas ner kläderna är det sista jag vill lägga tankekraft på när jag tränar

    För mig spelar det nästan ingen roll vad de sk. influenserna marknadsför.
    Varje produkt som de gör reklam för sjunker som tunga stenar då det osar ”made in HongKong”.

      Det finns knappt någonting som är ”Made in Hong Kong”. Det är en storstad i stil med New York och har mestadels bostäder & kontor för stora företag. All produktion i Kina är på fastlandet.

    Handlade på Stronger runt kanske 2015 när det var ett litet företag, flera år innan det blev ett stort bland influencers. Älskade deras träningskläder. Köpte ett par tights för kanske 6 månader sedan senast och är så besviken på kvaliteten. Noppriga, blev uttöjda och tappade formen väldigt snabbt. Kommer aldrig handla där igen, dels för den kassa kvaliteten men också för att jag inte orkar se mer reklam från dem.

      Vilka träningskläder tycker du håller hög kvalité?

        Jag köper ”vanliga märken, varit väldigt nöjd med Kari traa och adidas ? inte mig du frågade men jag svarade ändå.

          jag tycker att hm har väldigt bra träningskläder.

        Brukar mest handla överdelar från Nike och Reebok. Sen köper jag Gymsharks Träningstights i modellen Vital Seamless, dom är höga och håller allt på plats, man behöver inte dra upp dom under träningspassets gång och de håller bra efter hur många tvättar som helst. Gymshark har även grym support, gick hål i ett par tights och de skickade nya på en gång ?lite dyrare men helt klart värt pengarna!

        Allt som inte innehåller polyester. Polyester blir noppar sekunden man tittar på det.

        Jag är en annan som har testat mängder med träningskläder genom åren. De bästa tycker jag är de man hittar på stadium av märket soc.

      Köp Under Armour. You can thank me later 🙂

        Håller med!!!!

    Hur är det, ska reklamsamarbeten på Instagram (i flödet, inte story) märkas som betalt samarbete ovanför bilden, eller räcker det att skriva det i texten under bilden? För Kenza har precis lagt ut reklaminlägg för Chimi utan att göra den märkningen ovanför, och hon om någon borde ju vara noggrann nu…

      Kenza har markerat ut samarbetet korrekt. Det ska stå Reklam för X. Att många markerar ut sina samarbeten över bilden är för att få får företaget tillgång till statistiken för samarbetet.

        Rekommenderas dock inte både och i den granskningen som kom i våras? Funktionen för att märka ut betalt samarbete var väl just i syfte att tydliggöra reklam, inte för att samla statistik.

          Det var väl viktigast med den i text för att banern var det risk att många missade så den behövs inte, bara den i text

    Det känns som att majoriteten som kommenterar här följer influencers för att de är stora men inte för att man varken tycker om personen eller innehållet i flödet. Jag följer bland annat Helen Torsgården, 3res och Anna Kubel på instagram och jag tycker alla tre alltid har så himla bra samarbeten. Passar alla deras samarbeten mig? Nej det gör dom inte men de är alltid så välgjorda att jag ändå uppskattar dom. Det finner så många fler influencers än Bianca, Janni, Kenza, Alexandra, Isabelle osv. Som gör ett jätte bra jobb med att välja ut sina samarbetspartners. Ni borde avfölja alla dom som ni stör er på och istället följa personer som faktiskt inspirerar er 🙂

      Ja, jag följer bara ”’mindre” influensers som man kan relatera till:) att följa de största är ju som att prenumerera på en reklamtidning utan innehåll, tråkigt enligt mig!

    Jag tror att de är fel ute med produkten när det gäller långsiktighet. De flesta köper ju bara en, eller möjligtvis två, klockor. Visst, det finns klockentusiaster och samlare, men det är ju knappast Daniel Wellington-klockor som de samlar på. Det gör att DW hela tiden måste hitta nya marknader. Kombinationen av att folk redan har köpt sin (enda) DW-klocka och hela tiden matas med in your face-reklam är ödesdiger.

      Ja och ägaren skrattar hela vägen till banken medan du tycker en masssa på en skvallerblogg

    Fanny Staaf gjorde reklam för dem i helgen så de har nog inte helt övergett.

    Fitnessfeministen gör mycket reklam för Stronger och andra märken men reklammarkerar aldrig någonting.

      Fitnessfeministen fatshamade även en hel del tjejer, var ganska så elak faktiskt, när hon och jag gick samma klass i högstadiet…

        Har inte du ändrats alls sedan högstadiet?

          Självklart har väl dem flesta gjort det, sade inget om hur hon är idag för det vet jag icke. Personligen tror jag icke hon är samma som då vid tanke på hennes fokus på feminismen med mera. Men visst ser jag det ändån som lite ironiskt och lika delar fascinerade att hon idag är en profil anti det hat hon själv spridde. Som jag icke tror hon sagt förlåt för till någon av dem utsatta för heller

    Älskar stronger. Hatar deras mängd på reklam, eftersom jag hade köpt deras produkter ändå. Hade lätt betalat det dubbla för de tights jag har därifrån. Går flera dagar i veckan med dem hemma. De som är fem år gamla börjar tappa formen så de får användas bara hemma, och de nyare bland folk. Har aldrig köpt något annat än enfärgade träningstights, så kan inte vittna om tryck och passform där.

    Kan väl bero på att Camilla åstrand tagit över PR på daniel Wellington? Att märket vill gå åt ett mindre slit och slängigt håll.

    Jag har helt tappat förtroendet för influenser markering. Jag är så gammal att jag var ”vuxen” redan när det kom men då trodde jag på tips och köpte en hel del som jag sett i bloggar (och senare på Instagram). Nu scrollar jag bara förbi. Det är så genomskinligt när det är ett märke som är bäst ena veckan och ett annat nästa och tredje veckan kommer de med en egen produkt ”för det har alltid saknats ngt bra”…..
    Många som jag följt länge som Petra Tungårdeb och forni består ju nu typ bara av reklam. Synd. Tror de hade vunnit i längden på att ha ett mer långsiktigt tänk.

      Påminner om det exempel man får lära sig på a-kursen i nationalekonomi: om alla fiskar mindre nu kan alla fiska mer totalt sätt för att fisken inte blir utfiskad och räcker längre. Men ingen vill vara den som inte tjänar mest nu…

        Eller hur, känns som alla influencers bara mjölkar ur branschen så mycket det bara går just nu när det fortfarande går att tjäna enorma summor relativt enkelt. Nån gång kommer väl guldåldern ta slut och då vill alla ha passat på medan det gick.

          Långsiktigt ägande med en mindre, stabil tillväxt är inte samtidens melodi i någon bransch. Bolagen ska in på börsen och rikkapitalisterna ska ha sitt snabbt, för att kunna gå vidare.

    Om Stronger hade sparat alla pengar de betalade influencers och istället sänkte priset något på sina träningskläder hade jag handlat där mycket och ofta! Jag gillar verkligen deras kläder men de är något overpriced…

    Mitt förtroende för företag sjunker om de samarbetar med influencers. Reklam hos dom ger motsatt effekt

    Blondinbella gör reklam för Stronger nu senast på Instagram och bara det säger ju en del om varumärket… Och Blondinbella för den delen.

      Att ni orkar vara så elaka hela tiden. Fattar inte hur man mår själv då ?

        Kolla öppet spår då får du se ? inte konstigt att de har de som de gör

          Nina, den där kommentaren var helt oläslig. Försöker du förolämpa folk eller?

        Blondinbella har på egen hand dragit ner sitt varumärke i rännstenen med oegentligheter och lögner. Är det verkligen elakt att påpeka att de företag som associera sig med henne påverkas?

    Amir och de före detta vännerna förstörde ICIW (de reklammarkerade aldrig). Stronger syns för mycket just nu. Ingen trovärdighet. Linas matkasse avskyr jag av samma anledning.

      Linas matkasse ser jag aldrig hos influencers? Hello fresh däremot?

        Det var back in the days … Isabella tjatade hål i huvudet på sina läsare om Linas matkasse. Var fler med henne som promotade kassen.

    Vad tycker ni som provat ICIW? Är det överhypat eller är det bra kläder?

      Överhypat 100%. Köpte deras scrunge-super ass tights eller vad de kallar d. Både V-shape och utan. De utan v-effekt syntes knappt ”scrunge” delen och nej, min röv blev inte snyggare. Skulle aldrig köpa igen och använder de typ till tempo.

        Scrunge super ass! ???

          Hahaha ja men va fan alla som kan ICIW vet ju exakt vilken kollektion jag menar hahaha

      Deras define seamless är mina bästa tights. Jag har provat allt från 2xU till aimn och stronger. Men define seamless är de bästa. Tränar crossfit så det slits en del tights här.

        Samma här! Älskar deras seamless tights, speciellt dynamic. Fantastiska

    Jag gillar verkligen Strongers träningskläder eftersom jag gillar färg och mönster och kläderna har fin passform. Det börjar dock nästan kännas pinsamt att använda kläderna på grund av all reklam, speciellt när de till och med gör reklam hos flunsor som hatar att träna.

    Hade ärligt talat glömt av att daniel wellington ens finns. Och jag har ändå en klocka därifrån på armen varenda dag.

    För min del så får gärna någon trovärdig ”flunsa” göra reklam för och erbjuda en bra rabattkod hos tex Plantagen eller Blomsterlandet. Hade behövt utekrukor och balkonglådor, det är ju svindyrt när man behöver en hel del

      Underbara Clara har gjort det. Tror det var blomsterlandet.

      Det finns massa influencers som gör det om du följer konton inom hus/hem

    Det som stör mig mest är att företagen gör reklam hos många influencers samma vecka. Det går i cykler. En vecka handlar alla vloggar om Desenio, därefter om Stronger och sen Hello Fresh. Med samma rabattkoder. Spelar liksom ingen roll om du kollar på Alexandra Nilsson, Felicia Bergström, Laki eller Helen Torsgården. Innehållet blir detsamma, det känns repetitivt om något. Jag hade personligen uppskattat om företagen inte gjorde reklam samma vecka inför samma målgrupp, det får iallafall mig att tröttna/spola förbi för allt är samma

    Med tanke på att Daniel Wellington har blivit så pass stort att de har egna butiker i Hongkong och asiatiska lyxgallerior, och kopior säljs på marknader bredvid Rolex osv, så skulle jag nog säga att de inte öht behöver använda sig av influencer marketing längre.

      de är ju ett av världens största klockmärken och dessutom ett av världens snabbaste växande. Allt tack vare influencer marketing i precis rätt tid.

      Tycker det är så coolt att de lyckats så bra. Hade aldrig trott att billiga klockor hade blivit en så hit, särskilt inte när vi har iPhones osv.. så riktigt bra jobbat

        Jag håller med! De har lyckats sälja mängder av något folk verkligen inte behöver längre! Och det bevisa bara att allt går att sälja med mördande reklam – till och med konserverad gröt!

    Men det blir ju inte trovärdig när något företag kastar saker efter varenda influenser. Det kanske funkar när det är en liten uppstickare som är på G. Som nån annan skrev att det är så genomskinligt när massor av influenser gör reklam för samma sak samtidigt. Det blir inte trovärdigt. Så uppenbart att de gör det för pengarna. Det vet man ju att det gör ändå men när det är så uppenbart att det är bara reklam då blir det trist. – 10 influensers på Steam Hotell samtidigt, 15 influensers får popcorn och läsk hem samtidigt för att titta på SF Anytime, klockor, kläder mm mm you name it.

    Det är det som är så bra med Bianca ingrosso för hon har alltid långa samarbeten och med många där hon är exklusiv. Det är såklart företag hon gör reklam för som andra med gör men hon gör inte de icke exklusiva samarbeten lika ofta. Tänk vad mycket reklam Nelly gjorde innan överallt sen kapade dem typ allt och valde Bianca att hon skulle göra kollektioner och va rådgivare. Nu spyr man på naked och chiquelle istället för Nelly. Min spaning är att de mindre influencerna de med från 10.000-200.000 följare kommer förlora annonsörer och att allt kommer satsas på de som har över 300.000 följare och då exklusiva samarbeten. Såklart kommer företag vilja synas ändå men jag spyr just nu på följande
    Stronger
    Icaniwill
    Na-kd
    Idealofsweden

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.