Dagens off-pistinlägg

Det här kommer från gårdagens inlägg om The Every och hur de står sig prismässigt mot redan existerande influencer-produkter.
Kommentarerna fick mig att börja fundera över vilka liknande magplask vi bevittnat genom åren…
Vilken är den mest minnesvärda besvikelsen ni varit med om, när en influenser slutligen avslöjar vad det är de hypat upp på sina kanaler?
Som låtit som någonting helt annat än det senare visade sig vara, eller som det bara blev pannkaka av?

Jag verkar ha vissa svårigheter att sortera i min hjärna just nu, men det enda jag kommer på just nu är när Kenza gick ut med att Ivyrevel skulle läggas ner i sin nuvarande form, för att sedan gå ut med Ivyrevel 2.0 som gjorde tillsammans med H&M som ny partner.
Inget av det blev särskilt bra, men så gick företaget också i konkurs i början av 2021, efter att H&M lämnat skutan.

Det måste ju finnas fler, eller hur?
Fyll på listan. 🙂

96 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    • Hannalicious omlansering till Hannah Friberg.
    • Blondinbellas Nordic Tech House eller vad fan det hette.
    • Bbs USA lansering, “dokumentär”, story of success (YT kanalen med Bard och Yoga Girl)
    • Bbs idella fond
    • Margaux Dietz porrpodd
    • Bbs bok aktiedrottning (egentligen allt så ska sluta lista hennes grejer)
    • Pârleros framgångsakademi
    • Viktor frisks sociala medieapp (allt han gör floppar om han inte klänger på någon annans förmåga)
    • Margauxs vita barnbok om sydafrika
    • Simon Läckbergs träningsgrejer
    • Kenzas IvyRevel
    • Yoga Girls Fämily Foods, Yoga Girl Foundation, YT kanal, 109 foundation (egentligen också allt förutom hennes podd och Instagram)

    Okej nu orkar jag inte mer. Herregud vad folk måste sluta starta 1927483 grejer för uppmärksamhet och bekräftelse. Så opfroffsigt och intetsägande.

      Mest cring-worthy någonsin i bbs Quest for success när de (typ två) gästerna skulle rita en teckning (?!?!). Såg ut som barn som ritade alltså det var så FAAaaiIIL ? skrattar när jag tänker på det gud vill typ gå in o kolla igen. Nån som minns??

        Hur skiten är Kenza
        När ens kommer på idén att ha massa olika schampo tvätta håret
        Haha vilken onödigt pluff

    Hermione Hold som skulle disrupta håraccessoar marknaden… hehe

    Jag kan förstå att deras marknadsgrupp är intresserade av kläder, skönhet och så vidare. Men varför är det så få influensers som säljer tjänster? Dvs en bra app (vet at forni har en iofs), teknisk lösning på ngt, tjänster som underlättar vardagen, hyra kläder/väskor-företag, klädmatchningstjänst, något för husdjur, olika slags forum med träning eller kostrådgivning (förutom My). Hade åtminstone förväntat mig att Isabella L skulle komma på ngt som inte är en produkt man konsumerar och sedan förbrukar. Poddar är väl den enda riktigt framgångsrika influenserprodukten som faktiskt är hållbar?

      Isabella har ju iaf investerat i en app, natural cycles. Sen var väl hela grejen med att HM köpte Ivy Revel någon teknisk lösning som Aleks och hans bror skapat?

        Har Isabella ”investerat” pengar eller bytte hon andelar införetaget mot att marknadsföra dem?

          Det var Isabellas affärsidé att hon skulle erbjuda sina kanaler till start-ups för exponering mot att hon fick andelar i start-upen. Så hon har aldrig investerat några pengar i verklig mening utan bytt värdet av sitt varumärke mot andelar.

            Idén var egentligen inte så dum. Den uppfanns först av traditionella medier som bytte delägarskap mot annonsutrymme.
            Det var också idén bakom Nordic Tech House som bytte till sig andelar i bl a Stylein och Fitness Collection mot uppmärksamheten i Bellas sociala medier.
            Av det som Bella ”satsade på” finns bara andelarna i Natural Cycles och Flattered kvar tror jag. Allt annat är borta. Tror inte att hon ens har kvar några flaskor Guldkula 🙂

      Jag trodde att Bella skulle kasta sig in i ”wellness”/new age industrin när hon började skriva om någon livscoach hon varit hos, och i samma veva varit hos ett medium i USA. Men det hände aldrig och senare skrev hon att hon får panik när Sheila (?) pratar om fullmånekrafter och vad det nu var. Men där hade hon haft mycket pengar att hämta. Yoga Girl har precis skapat någon onlinekurs som heter ”Home” där hon kommer leda gruppen i yoga, meditation, ritualer m.m. Hon tar över 10 000 kr per person för en 7 veckor lång kurs. Är galet nyfiken på hur mycket pengar hon slutar upp med från denna kurs, lär vara en imponerande summa med tanke på att hon har många fans utomlands också…

      Det är väl många träningsprofiler som skapar appar och säljer tjänster? Typ hanna Öberg, Anna stålnacke och utländska profiler. Men det var kanske inte den gruppen du syftade på.

      Vill deras målgrupp hyra kläder och väskor?

      Henrietta fromholtz har väl ngnslags tech start up?

    Hannalicious re-branding till Hanna Friberg!

    Hermoine Hold kanske?

    När Hannalicious blev… Hanna Friberg?

    Den största floppen måste ju vara Gabrielle Löwengrip eller vad hon ”hette”

      Vad var det ens??

        Isabellas klon som ”bodde” i New York. Så här skrev Isabella då:

        ”Dessutom expanderar vi nu globalt, vi har etablerat oss på flera marknader på kort tid och behovet bara växer. Jag vill, men kan inte, finnas överallt samtidigt. Speciellt inte då jag är mamma till två små barn. Därför bygger vi nu kloner av mig i sociala medier, och vi börjar med en:

        Gabrielle Löwengrip.

        Det gör vi för att komma åt den lokala marknaden där vi vill etablera oss, men också för att skapa det content jag inte hinner med. Gabrielle kommer till liv i december, är bosatt i New York och hon älskar skönhet. Följarna kommer att få en inblick i hennes liv där hon dejtar, umgås med vänner, jobbar, testar brunchhak, tränar inför NYC marathon, inreder sitt hem och ägnar sig åt att gräva ner sig i skönhet.”

        https://nyheter24.se/bloggbevakning/2018/11/19/mot-isabella-lowengrips-nya-klon/

          Det största problemet Gabrielle Löwengrip var ju att hon skulle marknadsföra…skönhet. Vem vill få skönhetstips från en tecknad figur? Anledning till att influencerprodukter överhuvudtaget säljer är ju för att följarna vill vara lika snygga som sina idoler. CAIA säljer bra för att 12-åringar vill se ut som Bianca. Visst det är väldigt förenklat, men i grund och botten representerar influencers ett ideal – skönhetsmässigt eller livsstilsmässigt – som ska inspirera följarna.

          Det är ju ingen som ser en datoranimerad figur och tänker ”Åh, vilken fin hy! Undrar vilka produkter hon använder…”

          Det känns som att Bella missade hela kärnan i influencermarketing trots att hon ska vara branschens ”grande dame”.

          Expanderar globalt med skulder på xx miljoner i Sv….

      Hon var före sin tid. Nu gör Facebook (Meta) samma sak

        Kloner av människor?

        Nej det var hon inte ? fanns fler virtuella influencers redan när Gabrielle skapades, här är väl den mest kända: https://instagram.com/lilmiquela?utm_medium=copy_link ? över 3 miljoner följare… robot/klon, kalla det vad du vill, tanken är detsamma. Och Meta är inte riktigt samma sak som BB pysslade med när hon försökte lansera Gabrielle heller

          Bella försökte lansera kopior av sig själv och är inte samma sort som redan fanns på Bellas tid som är animerade influensers. Bella ville helt enkelt komma åt lokala marknader genom att ha en amerikansk isabella en kinesisk isabella och målet var att bli global med att sälja content.

    Kom precis ihåg kissies app, var tvungen att googla; ”Kissify”. En… filterapp?
    Finns ej mer.

    1. Marknaden är inte mättad, uppenbarligen.
    2. Om just Kenzas nya satsning blir ett magplask eller inte vet vi inte än. Kanske det blir det, kanske inte.

      Magplask 100%. Det är helt dött på The Everys instagram. Väldigt få kommentarer och de flesta kommentarerna är från folk de känner. Bara senaste bilden med en del text har 4 kommentarer?? Och den innan har 11 kommenterar.
      Inga uppdateringar om före/efter bilder när man använt produkterna. Ingen genomgång i bild/film hur man använder produkterna. Bara hype 1a dagen och sen helt tyst typ.
      Sen är bilderna sjukt tråkiga och bleka, finns inget som känns levande med produkterna och hur de valde att lansera produkterna.
      De har väl tänkt att en shitty lansering kompenseras med att att de andra influenserna står för all marknadsföring. Men njä, de visade bara upp vad de hade fått och sen dog det där.

        Kenza har aldrig behövt jobba för något i hela sitt liv. Hon har fått allt utan minsta lilla ansträngning. Säkert tror hon att det kommer att funka så nu också.

          Om du visste hur fel du har här…

            Hon har haft det tufft i sitt privatliv men har hon verkligen kämpat när det kommer till hennes företagande?
            Det är inte bilden hon ger sken av. Enda sedan dag 1 har hennes blogg fokuserat pp hennes utseende och outfits. Hon har ju inte haft något annat eller vad som syns utåt försökt något som inte är typiskt influencer.

      Det verkar som om de själva inte tror på det. Några pressutskick och sen helt tyst…

    Molimenti-Elin som ändå var en relativt stor bloggare/skribent på typ Elle (?) men la ner sina konton och satsade på klick-klack-diadem och nu väskor etc?

      Är det ett magplask om det ändå går så pass bra att hon kan bredda sortimentet till väskor? Låter väl snarare som att hon gjort smarta val i så fall.

        Har hon sålt ett enda diadem till någon som inte har beställt det på skämt? Att hon börjar med väskor är för att diademen inte flög, väskorna är också från Alibaba!

          Alltså, jag fattar att det här är stället för sågningar och att man gärna vill gotta sig i alla influencers magplask. Här vet ”vi” minsann sanningen.

          Men, det spelar ingen roll. Siffrorna är offentliga och jo hittills går det bra för hennes företag. De växer i en sund rakt och visar svarta siffror.

            Ja och hennes diadem och hårborstar säljs på salonger så jag tror att det går rätt bra för henne. Hon är känd inom frisörbranschen oavsett vad folk tycker om henne och produkterna. Jag är nyfiken på hårborsten men kommer inte köpa pga priset.

          Ja jag har beställt och är nöjd faktiskt…

    Margaux tvålar/deo etc tycker jag var otroligt överhypat innan hon gick ut med vad det var för produkter hon jobbat på. Hermine Hold är väl annars en klassiker när det kommer till floppar samt Hanna och Amandas Daisy Grace.

      Och för att inte tala om Alexaprojektet…

      Det går riktigt dåligt för henne nu, eller ekonomiskt går det bra men hon har förevisningar än många små influencers! Måste vara väldigt jobbigt för henne nu. Tycker det är väldigt intressant att man kan va en av de största största som alla har koll på å tittar på, som det står om överallt till att få 20-40 k /video (när man brukade ha 200.000 och mer! Där har vi ett magplask.

      Betyder det att folk aldrig var intresserade av henne utan bara hennes son? Eller är det hur hon har behandlat hela grejen som blev? Jag kollade själv aldrig hennes videos för jag tyckte det var ett barn som hade ett barn och det fanns inget intressant där. Men trodde folk gillade att hon var så ”enkel” och vanlig och oglammig å då borde de ju fortsätta titta?
      Mer inlägg om det! Maggis uppgång å fall

        Jag har en uppfattning om att majoriteten av hennes följare var unga tjejer som var bara intresserade av att se hennes son. Och när sonen försvann från Margauxs sociala medier, försvann också dessa tjejer.

          Det var därför jag slutade titta på hennes videos. Det blev roligare och gulligare när han var med haha

    Det som Viktor Frisk gör känns inte som att det flyger riktigt.

      Han har väl lismat med typ alla influencers under åren i jakt på att bli mer känd själv.

    Den där sociala medier-plattformen som det inte blev nåt av. Var det Frisk? Minns inte exakt.

    När Hanna Friberg gjorde värsta grejen av sitt namnbyte på instagram kanske

      Det lät på henne som att hon hade hittat botemedlet för en dödlig sjukdom.

      Hahahaha just det, hade glömt den hypen ?

    Anita Clemens (tror jag det stavas) körde någon form av serie eller sketcher på sin insta som skulle vara så nytänkande och vara för att marknadsföra saker. Jag fattade aldrig vad det var men det var så hypat och verkar inte finnas kvar längre för det blev nog inte så bra..

      Haha ja! Hade glömt bort, det var såå pinsamt

    När Isabella hade sina glorydays startade hon en sida, tror den hette bellme.se där det såldes en produkt per dag sjukt billigt. Jag kommer ihåg att jag ofta låg vaken till kl 12 på natten för att se vad det var. Ibland sålde produkten slut direkt.

      Fast var det verkligen ett magplask då? Bellme gick väl ändå bra så som jag förstod det?

    Caias julkalender tar väl priset!
    Overhypad much!

      Exakt, tänkte just säga det. Såldes för 300kr igår när originalpriset var typ 1800. Undrar just hur de kunde ha SÅ dålig koll på vad deras kunder förväntade sig för det priset?!

        Vart såldes den för 300kr?

          Till Borås.

          På deras hemsida igår kväll, de hade ”holländsk auktion” där de startade på 800kr, sedan för varje halvtimma som gick sänkte de med 100 kr. Sista priset den gick för som jag såg var 300kr. Jag måste dock poängtera att jag gillar dock tanken att de säljer alla de har istället för att bara kassera…

    Alla klädkollektioner , samarbeten med ICIW osv..

    Inte skapat av en influencer (tror jag) men fett hypat av alla flunsorna… Clubhouse ? Som var inne i typ 4 dagar? Hahah

      Ja! Vd fan hände med club house? Minns att jag lyssnade på en podd som hyllade detta och bara ”alla är där” och höll på att bjuda in varandra som galningar som värsta highlife vip-klubben.. Jag tänkte i mitt stilla sinne att jag ger det några månader så är det dött. Jag kommer inte ha missat ett skit. Visst hade jag rätt? ?

      Ja Clubhouse guuud. Har tänkt på det massor de senaste dagarna. Vilken flopp.

    När Hannalicious bytte namn på instagram.

    Hannalicious namnbyte helt klart?❤️

    Kenza och Danis podd, Bellas karriär-youtube-serie, Gabrielle Löwengrip, Hugos Rosas första smak på Clean (nu går det ju iof jättebra för Clean men den gråa flaskan säger han ju själv smakade skit ?).

    – Hannah och Amandas ”skönhetsuniversum” med tillhörande salonger. De hade även en salong för män ”will & louis”. Och de startade i samma veva en modellagentur ”lily and jack”. Det känns som att de startade ett företag om dagen en period. Daisy grace hade ju även maaassor av skönhetsprodukter. De släppte liksom 4 hårvårdsserier på ett bräde… Nu testar de igen med ”all I am” men på ett långsammare sätt. Och det funkar nog bättre.

    – Pingis och Bellas ”economista club”. För typ 200 kr i månaden fick man ställa 5 frågor om privatekonomi till Bella eller Pingis. Oklart om någon överhuvudtaget blev medlem.

    Kommer ihåg Therese Lindgrens första märke, Hooked on You.. Hon sålde necessärer. Sen la hon ner det för att hon ogillade namnet. ?

    Just det: någon som minns hur hypad Bellas nya ”plattform” var? Några tyckte att det var för många mammainlägg och några tyckte att det var för många businessinlägg… Så nu skulle äntligen de som bara ville läsa om det ena kunna göra det.

    Hon uppfann…en blogg med kategorier.

      Hahaha just det

    My Martens väldigt otroliga dödliga sjukdom som gör att hon aldrig kommer kuna leva normalt igen.

    Att vet att det är bipolärsjukdom (efter att hon visat vilka mediciner hon äter, delat med sig av biverkningar och testfrekvens etc). Men My vägrar att komma ut med det för då har hon ingen återkommande cliffhanger.

      Glöm inte när hon lanserade sin Grönsaksboost. Ett piller för dem som inte åt grönsaker. Hon hade ett litet event med bla Bobby som gäst.

      Ingen ville köpa, My skyllde på hälsokostnissarna . Halva priset, sen borta från hyllorna.

      Samtidigt anklagar hon läsare för att vara avundsjuka på hennes liv? Vad exakt skulle man vilja ha tror hon? Och fortfarande har hon inte hämtat nya bilen hon köpte för några veckor sen.

        En sambo som tittar på en med likgiltig blick.

        Fast bilar kan ju ta flera månader om det är helt nya. Och med halvledarbristen så tar det ännu längre tid just nu.

      My börjar bli som Gunilla P -”Jag kunde ju faktiskt ha dött”.

      Mys grönsakspiller ville ingen köpa, trots löfte om boost ?

    Gardet!

    Nu börjar flunsorna skrika om ”hat”. Hur kan andra kvinnor ”trycka ned” och ”hata” på andra kvinnor som vågar satsa skriks det.

    Så otroligt tröttsamt att folk som ger sig in i denna bransch inte kan ta kritik.

    I mitt fall så är jag så ooootroligt trött på att var och varann flunsa måste ge sig in och ”designa” generiska och överprisade kläder/smycken/hudvård. Speciellt när målgruppen många gånger är unga tjejer så måste man kunna kritisera detta. Eller ska man bara svälja allt med hull och hår? Annars är det ”hat”?!

      Ja och snart skriker Camilla Läckberg högst av alla, som vanligt. Om hon inte är utmattad efter såååå mycket jobb, som hon själv valt.

      Fattar inte. De vill ju bli tagna på allvar. Företag och företagare blir hyllade till skyarna när de gör något bra men de blir även pekade på om de gör något som inte är jättebra. Det känns ju naturligt. Om jag gör kasst ifrån mig så kommer min chef förhoppningsvis berätta det för mig.

      Om jag köper en dålig produkt eller en tjänst som jag inte är nöjd med så kommer jag att säga det högt också. Varför ska vi agera annorlunda mot influencers?

      Om jag nu ska ”hylla” några flunsor som lyckats så är det Petra Tungården med sin Adoore som nishat in sig på klänningar som faktiskt är snygga. Och inte bara tagit fram alla möjliga plagg bara för att. Även Ida warg som från början satsade på BUS.

      Så det handlar inte om att trycka ned och hata på allt. Utan att det många gånger saknas kreativitet när det släpps ännu ett klädmärke/hudvård etc

        Ja, Petra har verkligen lyckats med Adore men är det någon som minns Petras och Michaelas märke ByPM?
        https://www.google.se/amp/s/sofieml.wordpress.com/2012/09/13/bypm/amp/

      De flesta influencers är väl kvinnor där målgruppen är andra kvinnor? Får man då inte komma med kritik och ifrågasättande utan att det kallas ”hat”. ”Kvinnor trycker ned andra kvinnor”. Bara för att jag själv är kvinna går jag liksom inte runt och tycker att alla andra kvinnor är fantastiska och måste hyllas till varje pris.

      Extremt löjlig och tröttsammt argument som vissa influencers använder sig av.

        Håller helt med Klara.

        Och tänk alla influnecers som fått dålig mat eller dålig upplevelse på valfritt ställe. Då jävlar ska det hängas ut på stories! Men då är det ju ok.

    Själv är jag sugen på att prova Kenzas produkter, för man vet ju aldrig förrän man provar, tänker jag, om det funkar eller inte och flaskorna är inte så fula så som många skrev.

      Finns liknande produkter från seriösa varumärken. Skulle lagt mina pengar på det istället. Inget nytt direkt hon uppfunnit.

        Vad säger att detta inte är seriöst då? Jag ska ändå prova. Provat många av de ”seriösare” märkena men inte tusan är det bra bara för att det är ett stort eller ”seriöst” märke

    Såg nån igår på biancas instastory nattklubben hon var på? Omikron sprids mycket nu, är det verkligen läge att festa nu.

    LxA Linn Alborg märke. Mjukiskläder av skitkvalité som gick släppte trådar osv. En en kundservice som inte kan lagar om reklamation etc. Ska man sälja kläder för 600-1400 sek, så ska de fan va bra kvalle. Men Icke.

    Bellas tidning ”Egoboozt” Å andra sidan får man ju faktiskt credda henne för att vara lite mer ”nytänkande” än att bara sälja hudvård. Fast det gjorde hon ju sen så…

    Typ OT men jag kom att tänka på Linn Herbertsson och Organista. Vad har hänt med henne? Inga uppdateringar på Instagram sen flera månader tillbaka.

      Nja hon brukar ju mest köra stories och inte så mycket vanliga inlägg

    Flopp och flopp, men hur Molly Rustas använder bild/video på chanelörhängen i sin reklam på Instagram för sitt smyckesvarumärke Mollyellerjewelry. Väldigt oklart.

    När jag jobbade i butiken Glitter kom Therese Lindgren ut med en kollektion som rent ut sagt vart hemsk och sålde inte.
    Vi reade ut nästan allt direkt.
    Bara små flickor kom in och köpte någon kedja eller så med feminist symbolen.
    Men resten hängde där, blev dammigt och tog plats.
    Ingen ville ju köpa en fluga, geting, snigel till varken örhängen, halsband eller ring. Ingen av oss ville bära smyckena för att göra reklam för de heller haha.

    Hannalicous och Lojsans kortspel/dejt spel eller vad det nu var. Extremt onödig och själlös grej som dom ”jobbat med” sååå länge (läs snott RAKT AV och typ ändrat färgen på korten)..

    Jag tror, och hoppas, att influenser-trenden håller på att dö ut. Pratat med mina vänner om att man börjar må mer och mer dåligt av att logga in på Instagram pga köp-hetsen. Man *ska* inte längre vara nöjd med det man har. Både i denna vecka samt förra veckan var det två influensers som ifrågasatte ”varför följarna inte gillar deras reklam-inlägg” , varför följarna verkar aktivt välja bort inläggen med reklam. Kanske för att man är less på hetsen att köpa, konsumera och krascha planeten?? Ta influensern Bisse (Notera: Som också lägger upp bra kontent! Tydligen måste det alltid nämnas, för konstruktiv kritik existerar inte 2021) som under 2021 lagt upp reklam för Mat.se där hon köper produkter med så sinnessjukt mycket plast, sen gör reklam för Claes Olsson där hon köper plastbehållare för att lägga plastförpackningarna (i kylen SAMT skafferiet (dem som är i papperspåsar)). Hon tipsade om baby-badkar från Twistshake (plast) och i annat samarbete (veckor senare) har hon plastbadkaret från Stokke till sitt barn, sen åter till Twistshake badkaret när hon har samarbete med dem. Sen tipsar hon följarna om LED-plastljus från Rusta (ej återvunnen plast, ej möjligt att byta eller ladda batterierna) oooch i en av hennes senaste Storys där hon gör reklam för Skosh rengöringstabletter säger hon att hon ”vill minska plastförbrukningen” ….. Alltså VA?!?! Detta är anledningen till att jag avskyr influenser-trenden. Människor som gör reklam för prylar, får dem att verka så jäkla bra, gör var och varannan följare missnöjd med det dem själva har, men som sedan vänder kappan efter (inte ens vinden) utan ett lättare drag. Inser dem inte själva hur negativt de påverkar sin omgivning? 🙁

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.