Sveriges kvinnolobby anmälde den här bilden på Bianca Ingrosso till Reklamombudsmannen.
I anmälan går att läsa att man anser att det knappt går att urskilja vilken produkt det är som marknadsförs.
Reklamombudsmannen anser också att Biancas pose är sexualiserande och att det i kombination med klädseln gör att hon framställs som ett sexobjekt, samt att det saknar koppling till läppstift.
Det här är fjärde gången som CAIA Cosmetics fälls för sexistisk reklam.
Utöver det så har CAIA även fällts vid upprepade gånger för bristande reklamidentifiering – senaste gången handlade det om en av Lovisa Worges publiceringar, som jag skrev om här.
Jag undrar vad resten av branschen tycker om det här?
RO är branschens självreglerande organ, vars beslut de allra flesta respekterar, i alla fall var det så innan influencers gjorde entré.
De skiter totalt i allt som har med den här typen av frågor att göra, och kommer så klart aldrig någonsin anpassa sig efter någonting sådant här.
And with ”baby” I mean ”influencers”, and with ”corner” I mean ”allt de inte har lust att göra”…
