CAIA Cosmetics fälls återigen för sexistisk reklam

Sveriges kvinnolobby anmälde den här bilden på Bianca Ingrosso till Reklamombudsmannen.
I anmälan går att läsa att man anser att det knappt går att urskilja vilken produkt det är som marknadsförs.
Reklamombudsmannen anser också att Biancas pose är sexualiserande och att det i kombination med klädseln gör att hon framställs som ett sexobjekt, samt att det saknar koppling till läppstift.

Det här är fjärde gången som CAIA Cosmetics fälls för sexistisk reklam.
Utöver det så har CAIA även fällts vid upprepade gånger för bristande reklamidentifiering – senaste gången handlade det om en av Lovisa Worges publiceringar, som jag skrev om här.

Jag undrar vad resten av branschen tycker om det här?
RO är branschens självreglerande organ, vars beslut de allra flesta respekterar, i alla fall var det så innan influencers gjorde entré.
De skiter totalt i allt som har med den här typen av frågor att göra, och kommer så klart aldrig någonsin anpassa sig efter någonting sådant här.

And with ”baby” I mean ”influencers”, and with ”corner” I mean ”allt de inte har lust att göra”…

116 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Min största fråga är: HUR är detta 90s?

      Skulle vara om någon hade kvar en Volvo P1800 på 90-talet…
      Den tillverkades under 60-talet och de första åren på 70-talet.

        ? älskar ditt svar Andy!
        Personligen så tycker jag hela Bianca utstrålar sex. Inget fel i det. Men pallar inte med åmande å kråmande längre. Jag har nog officiellt blivit en tant ?

          Instämmer! Detta ”pussmunnande”, halvöppen mun och åmande & kråmande alltså, tycker det ser så äckligt ut, billigt liksom, no classact direkt..

            Mycket av det moderna poserandet är ju direkt influerat av porr och porrlika subkulturella musikvideos.

      Färgen på läppstiftet är det enda som andas 90s i denna reklam, men framhävs inte direkt?

      På 90-talet var det sååå mycket mer okej med sexistisk reklam och att ständigt anspela på kåthet och sexiga brudar, oavsett vad som skulle säljas. Lägga en tjej iklädd bikini och stilettklackar över motorhuven på en bil? Fullt rimligt på den tiden! Samma klädsel funkade lika bra för att marknadsföra läppstift, charterresor och datorer.

      Det kanske är det som syftas på?

      Gynnings nakenbild på instastories!

      Varför?

        Därför!

        För att hon älskar att visa sig naken.

      Min tanke med. Vad då 90-tal? Pinsamt dåligt genomtänkt.

      Jag tror de tror att det är ”90-tal”. Bianca (och ingen i hennes team heller verkar det som) har inte bättre koll helt enkelt. Varför de inte har bättre koll vet jag inte, man behöver ju inte ha läst på universitetet eller ha levt under 90-talet för att få sig en bild av vad ”90-tal” är. Det hade räckt om de bläddrat i nån gammal Veckorevyn eller sett ett par filmer från den tiden.

      Biancas mål med att vara känd är att vara ett sexobjekt. Längre än så sträcker sig inte hennes intelligens.
      Jag tycker hon är en sorglig figur.
      Och nej, jag säger inte det här för att jag är avundsjuk.

        Du mår så dåligt, detta är tragiskt 🙁

          Inte en särskilt ny eller unik strategi du tar till. Får du höra av andra att du är passivt aggressiv och lite obehaglig? Du förstår väl att 19.10 utryckte en åsikt?

      Snart måste väl kvinnor i Sverige också börja skyla sig för allt räknas som sexistiskt

    Sexualiserande pose?
    Verkar som kvinnolobbyn har väldigt snuskig fantasi.

    Sexualiseringen ligger i betraktarens ögon.

      Håller med, inget märkvärdigt med posen. Däremot är det en skitkass reklambild med tanke på att man knappt ser produkten det handlar om.

        Att det är skitkass håller jag med om till 100%, det behövdes zommas en hel del för att se läppstiftet (men å andra sidan är jag inte målgruppen och CAIA verkar ju gå ganska bra).

          Men det är ganska problematiskt att Bianca och hennes team omöjligt kan ta fram reklam för sina produkter som INTE sätter Biancas kropp i fokus. Inte ens när det kommer till läppstift. De är slavar för the male gaze, allt ska utstråla ”titta på min rumpa” ”titta på min k*ta blick”. Det börjar bli löjligt.. Nånstans där kan man nästan ana ett läppstift, men de ser mer ut som att hon står och suktar på ett finger.

            Vet fasen inte om jag håller med. Det här med male gaze håller ju knappast som argument iom att det i princip enbart är tjejer som köper produkten och de köper mycket.

              Ja precis Bianca visar att genom att puta med rumpan och klä sig lätt får även du kära 13 åriga följare uppleva the male gaze. Sorglig tid vi lever i där bakåtsträvande kvinnor får så mycket air time. Men antar att allt i slutändan handlar om pengar.

                Word!!!?

              Varför skulle det göra någon skillnad för att det är tjejer som köper produkterna? Det handlar ju om att sälja konceptet att kvinnors främsta syfte är att vara sexiga och om du som kvinna också köper den här produkten kan du bli lika sexig som Bianca.

                Absolut men har börjat tvivla på det här med att dra in män som anledning i allt kvinnor gör. Tror kvinnor liksom män har andra anledningar än just blickar av det motsatta könet.

                  Du verkar fortfarande inte förstå konceptet utan tolkar det ordagrant.

                    Tycker det är du som inte verkar ha reflekterat djupare över innebörden.

                      Förklara då hur du har kommit fram till den djupa analysen om att skönhetsindustrin inte obejktifierar kvinnor i marknadsföringssyfte?

                      Skönhetsindustrin objektifierar förvisso kvinnor och män i marknadsföringssyfte men jag tror inte kvinnor köper produkter som marknadsförs av sexiga kvinnor för mäns skull eller patriarkala strukturer primärt. Jag tror det mer handlar om saker som status inom den ”egna” gruppen dvs att kvinnor konkurrerar med och för kvinnor i första hand (& vice versa).

                      Ja vilka skulle de annars konkurrera med? Män? Återigen skriver du som att du tar det bokstavligt. Det du skriver är klockrena patriarkala strukturer.

                      Tror du missar konkurrerar ”för” inte bara ”med.” Status och makt är inte patriarkala koncept mer än de är feministiska.

                      Men alltså status och makt inom den egna gruppen? För att det ska vara något att få status av behöver det vara något som är åtråvärt inom gruppen kvinnor. Hela skönhetsindustrin bygger bokstavligen på att kvinnor ska vilja vara så snygga och sexiga som möjligt och att man inte duger som man är.
                      Det är under dessa premisser hela kunkurenssituationen uppstår.

              The male gaze handlar ju om att vi tjejer visar/visas upp utifrån hur män traditionellt uppfattar kvinnor som sexiga. Massvis med undersökningar har gjorts där kvinnor egentligen föredrar bilder på kvinnor som t.ex ler, men ändå ser alla reklamer ut såhär. Och att stå och puta med rumpan och titta snett bakom över axeln.. det är en sexuell posering utifrån ett manligt perspektiv, ingen kvinna lockar andra kvinnor på det sättet. Precis som att män inte impar på andra män genom skrevbilder (nu impar dom tyvärr inte på tjejer heller eftersom the Female gaze inte är en grej inom reklam). En man säljer då han är påklädd och utstrålar makt, kvinnor genom att se tillgängliga, underkastade och sexiga ut. Svårt att förklara men läs på.

                Tycker du förklarade perfekt.

                ”Ingen kvinna locka andra kvinnor”

                Vad snackar du för jävla goja? Av hennes 43 000 likes på bilden så är det främst kvinnor. På vilket sätt lockar det inte andra kvinnor?

      Om man läser kommentarerna till bilden på Instagram så är det många betraktares ögon som ser annat än läppstift och en bil 🙂

      Bilden har iaf verkligen inget med smink att göra.

      Jag tänker som så många gånger förr när jag sett Caias bilder. VEM är reklamen riktad till?

        Till alla som använder CAIAS produkter skulle jag tippa på.

        Bra beskrivet. Ja reklamen är riktad till 13 åriga följare och budskapet från Bianca är gör som jag bli ett objekt du behöver inte vara smart för att bli rik se hur bra det går för mig när jag kråmar mig.

        Knappast. Johanna 13 vill tillhöra coola tjejgänget. Hon köper caiaprodukter pga livsstilen som säljs, inte Oskars närmanden.

          Och gör att platsa i cool tjejgänget måste du se till att bli Oscars kk.

      Nja på att sexualiseringen ligger i betraktarens ögon. Däremot tyckte jag inte denna bild var så pass illa att den förtjänar en ”dom” eller anmälning. Hon har iaf typ kläder på sig och läppstiftet syns (och hela sminket).

        Fast sexualisering ligger inte i ”betraktarens ögon” i bemärkelsen att det är betraktarens snuskiga värderingar. Sexualisering är ett resultat av samhälle och patriarkat och det formar oss alla oavsett om vi ”tror” på det eller inte. Så det finns Absolut en objektiv sanning i att bilden strävar efter att vara sexig oavsett om någon individ här och där väljer att inte se det. Sedan detta började uppmärksammas så har traditionell reklam ändå utvecklats men backa 10-15 år så såldes Allt med hjälp av sexiga kvinnokroppar och kåta blickar, det var bara att öppna en tidning och titta på annonser. Nuförtiden sker så oerhört mycket reklamexponering via sociala medier så även om en specifik vara inte annonseras med en kvinnokropp så kommer varan att sammankopplas med influencern ifråga och dennes övriga innehåll- ofta med sexuella anspelningar.

          Det finns inget patriarkat. Sluta sprida falsk goja.

      Men nej. Det är uppenbart att man anspelar på sex. Och eftersom bilden är fälld så = case closed.

        Ja, så jävla fjantigt. ?

        Jag upplever att många inte förstår vad som menas med ”sexualiserad” och ofta förknippar det med ”sexigt”. Och därför inte förstår varför reklamer som CAIAS ständigt från kritik. Här spelar även utilitaristiska syften in. Att Bianca själv inte har problem med det, gör inte att det är problemfritt, eftersom det är bättre för kvinnor ÖVERLAG att inte producera reklamer som denna, då den fortsätter reproducera den skadliga bilden av kvinnor som sexobjekt. Ingen man skulle fotas i den posen och sedan rullas ut som reklam för allmänheten.

        Vadå ”fälld”? Reklamombudsmannen har ingen reell makt så man kan helt ignorera vad de tycker om man vill.

      Hundra procent.

      skämtar du? detta poserandet som varenda tjej på instagram håller på med där man står med ryggen mot och VÄNDER HELA JÄVLA KROPPEN för att ansiktet ska synas och röven ska putas, det är normalt tycker du? det är bara i mina ögon? to name a few –

      https://www.instagram.com/p/CWBvFach7ID/?utm_medium=copy_link

      https://www.instagram.com/p/CAtZ3WvJSGc/?utm_medium=copy_link

      https://www.instagram.com/p/CPy4eMJt09m/?utm_medium=copy_link

      https://www.instagram.com/p/CP6HR32BZa-/?utm_medium=copy_link

    Tror inte att någon i fluns-branschen bryr sig tyvärr

    Gabjoss är faktiskt duktig på att reklammarkera. Nog en av de bästa faktiskt.

      Och toalettstäd

      Hahaha ja. Cant see the reklam because…

      Hon har ju bara reklam, inflikat med nåt som putar ut, så kan ju inte vara så svårt komma ihåg iaf.

    Lovisa postade igår på sin story om caias ”best selling kit” och sätter hon pratar om det är så inläst och monotont. Vill inte företag ha lite entusiasm kring sina produkter? Det var iaf reklammatkerat så +1

      Lovisas insta säger väl allt om vilken varm person hon är. ?

    Jag läste ”argumentet” att Bianca regisserar sina bilder själv och att det därför är ok även om hon skulle vara helt naken och hålla en läpp-penna mellan tänderna.

    Jag undrar hur det egentligen är med det? Är det press på henne bakom? Om hon säger nej jag vill inte vara med på bilden på det här sättet alt. Jag vill inte vara framsidan för Caia längre det får andra modeller göra.
    Är det ok? Vad säger resten av de bestämmande i Caia?

    Är hon inte tillåten att ta ett kliv ner så är hon inte fri heller.
    Det blev ju tydligt under kalendergate att den som tog skiten var hon. Oerhört dåligt av hennes arbetskamrater tycker jag. Skulle gärna vilja se en ensam av HMs anställda ta skit för ex barnarbete. Det funkar ju inte så de tar emot klagomål som ett företag inte enskilt.

      Nu är ju inte Bianca anställd utan delägare. Jag tycker det var dåligt att de andra ägarna inte slöt upp bakom Bianca med kalendermissen. Reklamen däremot tror jag är 100% Bianca. Att visa upp sig är något hon kan bra och hon vet vad som säljer.

        Verkar vara lite si och så med solidariteten i bolaget. Mikael Snabb kommenterade t ex Biancas för tidiga avslöjande om ny VD med att hon är en ”en lose cannon på gott och ont”. Det är ett snällare sätt att säga att Bianca ibland inte har förstånd att hålla käften 🙂

          Jo jag har väl själv kommit fram till att Bianca är väldigt impulsstyrd. Dock är det oprofessionellt av en ledning att inte ha en enad front utåt och sluta upp bakom varandra. Vad man säger bakom låsta dörrar ska stanna där.

            Touché, fullständigt oacceptabelt och grymt oprofessionellt!

        Att visa upp sin kropp i så lite kläder som möjligt, det behöver ingen tvinga Bianca till hahahahaha.

    Jag är så less på denna typen av reklam. Varför måste allt hela tiden anspela på sex. Är hon helt oförmögen att stå normalt, ha ögonen öppna och inte se ut som en ankröv i ansiktet?!!
    Om jag låter bitter så beror det på att jag är det. Hon, bokstavligt talat, säljer sin kropp för att lura och hetsa barn/ungdomar och se till att hennes egen kassa självbild och självkänsla förs över.

    Men det var väl inte så farligt. Det är bra att svenska kvinnolobbyn håller ögonen på allt som rör kvinnosyn och kvinnors situation. Men det här är inte så farligt som mycket annat som trycker ner kvinnor.

      Varför ska man acceptera någon form av objektifiering av kvinnor?

    På tal om att reklam-markera, Ida (som fick sista rosen av Sebastian i Bachelor) är riktigt dålig på det. Hon är väl helt grön i ämnet flunsa o glömmer bort men det är rätt viktigt att komma in i det lr finns det olika ”avtal” inom marknadsföringslagen?

      Nej, det är samma för alla.

    Håller verkligen med. Är så trött på att allt ska anspela på sex så jag inte ens vill ha sex. Det är överallt och jag orkar inte se skiten och inte höra om den heller.

    Det verkar vara okej att anspela på sex så länge personen som gör det inte är sexig… *host* naknafeminsterpåinstagram *host*

      Att visa upp sexualiteten är inte problemet. Det är ofta något bra och framförallt kvinnor uppmuntras att visa sin sexualitet eftersom det faktiskt inte är alla som tycker kvinnor ska få göra det. Det Bianca gör är att objektifiera sig själv till en stereotyp. Hon gör dig själv till ett föremål för den manliga sexualiteten. Hennes egen sexualitet blir underordnad. Och det är problemet.

      Stämmer inte om du frågar Instagram själv. Är du ful raderas du. Är du snygg får du vara hur naken du vill.

      Så sant

      Så varför raderas dessa nakna feminister medan ren porr med normsnygga kvinnor får ligga kvar? Fattar att du vill göra en poäng men det stämmer ju inte om man ser till vad som bryter mot regler om sexuella bilder och inte.

      Nakenhet är inte detsamma som att anspela på sex. Att så många inte fattar det visar bara hur skevt vårt samhälle och synen på kvinnors kroppar blivit.

        Nakenhet är sexualiserande vare sig du vill eller inte. Killar kan inte visa snoppen hur som helst så det handlar inte bara om kvinnokroppen utan att vi har valt att skyla oss sedan urminnes tider..

          Nej det är inte sexuellt bara för att man är naken. Är det sexuellt i duschen på badhuset? När läkaren undersöker dig? En biologibok som visar kön? Någon som ammar?

            Ja å folk som inte är straight kan knappt hantera gemensam discu för de blir så himla låta av alla nakna kroppar.. Haha snälla

              Ett skämt du vet

          Fast nej. Naket i sig har ju inget med sexualisering att göra, det handlar om andra grejer.

    Ser ut som har ”saken” och ska ta den till munnen…………..

    Någon som sett Katrin Zytomierskas reklam för Dsaint? På tal om sexualiserande..

      Ingen bryr sig om den patetiska tanten.

    Kan man inte sälja en produkt utan att sälja sin kropp som stöd då har man misslyckats.
    Sex är världens äldsta knep vid marknadsföring, allt ifrån pupillstorlek till hela kroppens ställning ska osa sex.

    Men om det är världens äldsta knep, vill man verkligen använda sig av det då? Finns det ingen som kan komma på något nytänkande och fräscht?

    Hur kan man vara så stolt över en produkt när man måste sälja sin kropp för att produkten ska hålla hela vägen till ett köp?

    Det är så fantasilöst och torrt.

    OT
    https://youtu.be/34Hq-sSfDXE – intressant hur hon vid 20:30 i videon tydligt säger att hon får sin resa sponsrad, både av flygbolaget och av hotellet. Medans våra svenska influensers minsann får betala för sina resor enligt dom själva. Ändå har hon inte jätte många fler följare/prenumeranter än hennes svenska kollegor. Hon är till och med ärlig och uppger att hon faktiskt tjänade pengar på resan.

    Tänker osökt på Kenzas resa till Maldiverna som hon gjorde som privatperson eller hur hon nu beskrev det hela, och betalade ur egen ficka…

    Är det inte vad Biancas karriär bygger på helt och hållet? Att hon ska framstå som sexig. Alltid öppen mun och halvslutna ögon.
    ? Zzzzzzzzzzzz…..

      Kanske inte bygger på.
      Men hon verkar tro att hon behöver vara den där sexiga plutande tjejen jämt.
      Men hon saknar, tillräckligt med, självkänsla och självrespekt och är fortfarande väldigt ung i sinnet. Hon kommer nog ur den där bubblan så småningom om. Så länge hon får rätt stöd att komma till en punkt där hon hittar sitt värde och förstår att hon inte behöver vara trådsmal och alltid fylla läpparna för att vara älskad.

      Vacker och klok är hon, hon kanske skulle behöva lite andra förebilder än en mamma som alltid jagar kilon och influencervänner som gör samma sak.

        Ursäkta men hon är precis som sin vänner och sin mamma. Kvinnan är vadå, 27-28 år? Ingen ungdom. Hon vet exakt vad hon håller på med och ska ta ansvar för sina handlingar.

          Jag håller helt med. Kvinnan går i godo för flera miljoner kronor och ska framställas som ett offer? Nä, jag köper det inte. Hon har garanterat makt över sitt eget liv.

          Lugn nu.
          Man kan fortfarande vara ung och omogen i sinnet och osäker på sig själv oavsett ålder.
          Ta ansvar? Absolut.
          Men ofta finns det många faktorer som påverkar ens beteende. I detta fall tror jag det är dålig självkänsla och folk omkring henne med lika dålig självkänsla.

        Men…Pernilla är väl den av kändisarna som inte alltid varit trådsmal?

        Vad exakt menar du med att hon är klok? Ärligt? Jag har aldrig hört en klok mening komma ur Biancas mun.

    Fler borde ta en kurs i bildretorik. Sådant som subjektposition, male-gaze och metonymi är viktigt att kunna för att läsa av en reklambild.

    Anmälan får nog snarare motsatt verkan. Hejarop från de som menar att det är ”girl power” att visa upp sin kropp i sexiga poser, när det i själva verket är en underkastelse där all power fortfarande ligger hos betraktaren, männen.

      Framförallt får den mer publicitet och uppmärksamhet, vilket Caia antagligen är väldigt nöjda med..

    Nog för att Bianca anspelar på sex ofta i sina poser och reklamer men detta var väl överdrivet att anmäla som sexistiskt, hon håller ju faktiskt i ett läppstift dessutom och sexiga klänningar är liksom vardagsmat nuförtiden.

      Såååå….läppstiftet är det första du ser när du tittar på bilden ..?

    Vad händer sen när ett företag fälls för en sådan sak? Blir det böter? Blir de någon annan konsekvens när de fällts flera gånger om? Hur funkar det?

    Jag tycker det var en vacker bild. Men å andra sidan tyckte jag de gamla H&M-reklamerna för underkläder som klädde reklampelarna innan jul när jag var ung var fantastiska också. Jag blev glad av dem helt enkelt. Jag tycker kvinnor och våra kroppar är konst och det vackraste som finns. Vilket inte gör att jag missat problematiken i det hela.

      Det första jag tänkte på var en kalender pinuppa från 50 talet när jag såg bilden. Bianca ser ut som white trash som bor i en trailer park i West Virginia. Pappa jobbar i kålgruvan och mamma jobbar extra i Joes diner. Ja det är aningen respektlöst men hela bilden andas smaklöshet.

        *kolgruvan*.

    Lindts choklad reklam är ju värre ?

    Har inte helt koll på ägarförhållandena sedan Bianca sålde en andel i Caia, MEN jag kan inte för mitt liv förstå hur ett kvinnolett bolag kan vilja släppa sådan här sexistisk skit gång på gång.

    Jag verkar b.la. i en mansdominerad och sexistisk bransch och kräks lite inombords varje gång jag hör om äckelsnubbar med sunkiga åsikter och hur män runt omkring höhöhö:ar och dunkar på ryggen. Kan verkligen inte förstå hur man kan vilja bidra till sånt, och särskilt inte som kvinna.

      Money talks…..

      Jag tycker bara att det signalerar att bolaget är ointelligent. Lite smutsigt… säljer smink med en sexig kropp.
      Varför liksom? Varför vill man sänka sig till den nivån? För att man inte fattar?

    En massa gratis reklam ger du dom nu!

      Och mycket skit.

    Herregud… Ja detta är kanske sexistisk men kolla bara runt på internet kolla social media … Nu för tiden allt är nästan sexistisk… Och nu ska vi sätta oss på Bianca? … Och klaga på henne? Som hon är det ända kvinna som gör det? … När det finns tusentals andra kvinnor som håller på att sätta sig som ”sexobjekt” kolla några influenser på instagram och tik-tok… Om man blir upprörd vad Bianca gör och blunda ögon över alla andra? Jag tycker bara att detta bråk mot henne är orättvist…

      Tycker inte det alls handlar om Bianca utan om Caia som bolag. Alla har rätt att själva ta beslut om hur de vill framstå i sina sociala medier och om hon vill ta sexiga bilder och lägga upp på sin insta, så fine – let her. Men när det är ett bolag som är avsändare blir det bara lökigt och sunkigt. Företag har i alla tider försökt sälja med sex och vi har ändå kommit en bit ifrån det, då de flesta bolag numer aldrig skulle ha den typer av annonser. Därför blir det dubbelbesvikelse eftersom det känns som ett hopp tillbaka i utvecklingen och dessutom sjukt oproffsigt av företaget i fråga.

    Vilken patetisk bild. Puta med röven och se kåt ut med öppna läppar. Hon ser urfånig ut och ej passande för den målgrupp (unga tjejer, väldigt unga tjejer) som ser upp till henne.

      Öppen mun menade jag ju

    Jag håller verkligen med dig 09.20, och det värsta är att Bianca är för ointelligent för att förstå vad hon gör.
    Hon fattar inte att hon säljer sin kropp.

    Man måste ju zooma in för att se en gnutta av läppstiftet… Hade jag scrollbat förbi hade jag aldrig förstått att det handladd om läppstift.

    Samt alla kommentarer på insta är ju om hur sexig hon är från mestadels män så kul.

    Får en okunnig fråga vad konsekvenserna blir av att bli fälld av reklamombudsmannen? Finns det ingen gräns för hur många gånger man kan bli det utan att de ställer exempelvis tvingande åtgärder som krav mot företaget?

    Bilden må vara missvisande gällande vad den gör reklam för. Men sexualiserad pose ihop med kläderna? Är det inte RO som är sexualiserande då? Känns typisk män (eller kvinnor hjärntvättade av män).
    Jag menar, det är ju inte så att hon ålar sig i underkläderna direkt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.