Reklam för plastikkirurgi på Bloggbevakning?

Mail från läsare:  Malin Wind <m_windh@hotmail.com> Bilagor 12:34 (för 10 timmar sedan)  till kontakt@bloggbevakning.se  Hej Camilla!  Kanske inte så passande att denna reklam dyker upp i ett inlägg om operationer. Något måste du väl ha att säga till om när det gäller reklam på din blogg?!  Mvh // Malin

Ibland så dyker det upp mail som dessa i min inkorg, där man undrar om det är så att jag gör reklam för plastikkirurgi. 
I det här fallet hamnade reklamen i ett inlägg om plastikkirurgi, men ibland dyker det upp från ingenstans.
Svaret är nej.
Jag har inte accepterat, valt eller placerat reklam för plastikkirurgi på Bloggbevakning.

Jag har skrivit ett inlägg om detta tidigare men gör det igen för att vara extra tydlig med att det inte är jag, Nyheter24 eller annonsnätverket som placerar den här typen av reklam här inne.
Det handlar om så kallade ”Google ads” som jag förklarar lite kort här nedan.
Har ni funderingar kring en annons som dykt upp hos er när ni är inne på Bloggbevakning?
Ta en skärmdump och maila den till mig på kontakt@bloggbevakning.se så kikar jag på det.
Anledningen till att jag ber er ta en skärmdump på annonsen är för att OM det är en Google ad så ser den förmodligen inte likadant ut hos mig eftersom annonserna som visas bland annat baseras på nätverkets sökhistorik och en massa andra saker.

Får du upp dessa två symboler i hörnet så rör det sig om en "Google ad".  Du kan klicka på dem för att stänga ner annonser du inte är intresserad av, så Google kan välja ut andra annonser att visa för dig som kanske passar dig bättre. Dessa annonser är inte placerade här av mig, Nyheter24 eller Life of Svea.

Från Google:

Hur fungerar Google ads? Google Ads visar din annons när människor söker online efter de produkter och tjänster du erbjuder. Google Ads bygger på smart teknik som ser till att dina annonser visas för potentiella kunder just i det ögonblick då de är redo att agera. Börja med att välja ett mål, som att få fler besökare på din webbplats eller fler telefonsamtal till ditt företag. Välj sedan i vilket geografiskt område du vill visa din annons. Detta kan vara en liten radie runt ditt företag eller ett större område som orter, delstater eller hela länder. Skapa slutligen din annons och ange ett budgettak per månad. När din annons har godkänts kan den visas överallt där användare i ditt inriktade område söker efter en produkt eller tjänst som liknar din. Du betalar bara när personer interagerar med din annons, som att klicka på den eller ringa till ditt företag. // Vilka är de olika typerna av Google Ads? Det finns tre grundläggande kampanjtyper i Google Ads: kampanjer i söknätverket – vanligtvis annonser i textformat som kan visas på sökresultatsidorna på Google när någon söker efter en produkt eller tjänst som liknar din kampanjer i Display-nätverket – vanligtvis annonser i bildformat som kan visas på webbplatser och i appar som dina kunder besöker videokampanjer – vanligtvis annonser i form av sex eller 15 sekunder långa videor som visas omedelbart före eller i YouTube-innehåll.

Om det av någon anledning INTE är en Google ad utan en ”vanlig annons” så handlar det med största säkerhet om företag som kör med små fulingar för att ta sig runt preferenserna för en viss hemsida. Det har hänt en enda gång här inne, i alla fall som jag är medveten om.
Här har jag beskrivit problemet och hur vi – Jag, Life of Svea och annonsnätverket – ställer oss till det och vad ni kan göra om det händer hos er.

Jag uppskattar all feedback och engagemang från er. 
Tack för att ni reagerar när någonting ser fel eller konstigt ut. 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *