Click baiting.
Medias älsklingsaktivitet som de älskar att skapa, detta fenomen där knäna trollar och redaktionerna är fulla av nyss gjorda hönor.
Click baiting. Ett koncept som egentligen borde fungera betydligt sämre än det gör.
Resultatet är allt som oftast känslan av besvikelse eftersom innehållet aldrig är det som antytts, men vi går på det varje gång.
Varje gång klickar vi oss in för att stilla vår enkelt triggade nyfikenhet och så är ekorrhjulet igång igen.
Den här gången har jag hittat tre stycken exempel på click bait med influencerkoppling – i Aftonbladets bilaga som bär det ack så passande namnet ”Klick!”.
I kommentarsfältet får ni rösta om vilket click bait som var det absolut mest långsökta och knätrollade.
Thanks for playing! 🙂
Sanningen:
Att Bianca Ingrosso skrivit på Instagram att hon varit väldigt sötsugen den senaste tiden – som om hon vore gravid- men förtydligar att så INTE är fallet.
Artikeln hade även prytts med ”Breaking news”.
Sanningen:
Carolina har haft ett utstående öra som opererats in.
Från omslaget.
Sanningen:
Någon frågade på Instagram om de hade en flört på g eftersom Martin gillade Hannhas inlägg.
Svaret? Att de känt varandra i 25 år.
Också från omslaget
