Isabella Löwengrips deklarationsreklam

Isabella Löwengrip gör reklam för en tjänst som jag aldrig hört talas om, men som jag tycker låter bra.
Det är en tjänst där ett företag går igenom din deklaration för att hitta eventuella missade avdrag och förändringar för att maximera din skatteåterbäring.
Du som kund får behålla 75% av alla pengar de hittar, och utöver det kostar analysen en fast avgift på antingen 999 kr eller 2 999 kr, beroende på vilken tjänst du väljer.
Mest fördelaktigt borde du ju vara att använda tjänsten för att försöka minska sin kvarskatt så mycket som möjligt.
Som jag tolkar informationen på företagets sida så är det bara om man får pengar tillbaka som de tar 25%.
Eller menar de att man även måste betala 25% till företaget på kvarskattens minskning?
Så här står det på hemsidan:

Vad tänker ni om sådana här tjänster och hur tolkar ni informationen från deras frågesegment?

104 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Visst låter det bra, men sett till vad jag får tillbaka på skatten i år skulle det kosta mer än det smakar. För min del tror jag inte det är värt det.

      Då jag skattar i Tyskland, så väljer jag och gå via Taxfix. Två år i rad och jag har inte blivit missnöjd. Dock betalar man dem direkt (39€) och de drar inte av något från skattepengarna därefter.
      Detta som IL gör reklam för tycker jag är rätt dåligt. Man förlorar mer än vad man tjänar på att göra det själv via Skatteverkets hemsida

        Fast förlorar gör man ju inte, men klart man kan tjäna på att göra det själv MEN många varken vill, orkar eller har tid att lägga på sin deklaration och tycker det är skönt att någon annan gör det och känns ju tryggt att det görs på rätt sätt. Själv är jag för lat för att göra avdrag men jag kan förstå att många gör det och vill ha hjälp med det så tjänsten är inte dum, inte helt fel.

          De avdrag som du som privatperson kan göra är rena kaffepengarna och kompenserar inte för den fasta avgiften ens. Den bästa rådgivningen får du faktiskt genom att ringa skatteverket. De till och med bjuder in till informationsträffar om hur du ska tänka ex om du sålt en bostad vilket är den absolut största affären för de flesta svenskar.

            Om du sålt en bostad via mäklare ingår det oftast hjälp med deklarationen så varför betala för en tjänst man redan betalat för? Eller som du skriver, få helt gratis hjälpt av Skatteverket.

          De allra flesta har inte möjligheten att göra dessa avdrag, och har man möjligheten så nog fan känner man till det. Reser man långt till jobbet så vet man väl att man har rätt till avdrag. Om man sålt fastighet så har man väl koll på vilka avdrag som får göras, i annat fall finns det utmärkt information på Skatteverkets hemsida. Det här är en ren blufftjänst som bara företaget bakom tjänar på. Och så IL förstås.

        Bor också i Tyskland och jag får nog ändå säga att det är väldigt lätt att deklarera utan Taxfix och andra betaltjänster. Det lönar sig att investera tid och kraft att läsa sig in på temat och göra deklarationen själv.

          Om det lönar sig eller inte beror ju på vad man hade använt tiden på istället. Mitt timpris är betydligt högre än vad tjänsten kostar så jag föredrar att lägga tiden på att jobba och betala för att någon annan betydligt mer påläst gör jobbet snabbare än vad jag hade gjort.

          Majoriteten av tyskarna har en Steuerberater som gör deklarationen till någon. Tyska deklarionsblanketter på „sachliches deutsch“ är krångligt, sedan har man sambeskattning och Steuergruppen. Flyttade visserligen från Tyskland för 12 år sedan men IT-mässigt finns det mycket att önska och kan inte tänka mig att det hänt mycket.

            om man inte är egenföretagare har de flesta tyska INGEN steuerberater. alltså ingen majoritet. de vanliga skattedeklarationer är enkla och går att göra själv gratis via Elster, en digital platform. det finns tuturials etc. och det är inte krångligt.
            de dyker upp betaltjänster för allt möjligt upp these days, folk är lat (och dum) och har tydligen råd. jag väntar på betaltjänsten som skurar rumporna…..

              Nej inte en majoritet men väldigt många som är höginkomsttagare använder sig av en privat Steuerberater. Det finns extremt många små knep i deklarationen i Tyskland som de flesta inte vet om och särskilt så om man har barn, äger fastigheten eller reser i arbete.

                majoriteten i tyskland har inga fastigheter och är inte högstinkomsttagare heller, så din omgängeskrets är inte majoriteten, våga se över kanten innan du påstar osanning!

                  det finns inte mer knep i deklarationen än här i sverige

      Låter mysko. det är gratis att få hjälp av Skatteverket. Grundpris 999 kr + 25% i provision låter dyrt.

        Ja man ska dra öronen åt sig. Bolaget är dessutom nystartat likaså koncernmoderns som de ägs av.

        Ja det är dyrt plus att det INTE finns 90 avdrag som privatpersoner kan göra , hoppas ingen går på sliten !!!!

          Eller hur? Man kan inte göra avdrag för att man jobbat hemifrån. Skatteverket skriver liksom det rakt ut

    Låter som att det skulle vara billigare att ta hjälp av en redovisningskonsult som kanske tar betalt 1000-1500kr för att gå igenom deklarationen och inte tar några 25% av effekten som blir efter genomgången ?

      Håller med, skulle aldrig anlita ett sånt där företag. Låter ju helkonstigt?

      Oj, men kan det vara så pass billigt att anlita konsult? Beror väl på hur ”avancerad” deklarationen är i och för sig

        Mitt svar hamnade som en egen kommentar men kommer här igen

        Ja, beroende på konsult såklart men jag tar 1000kr/tim för deklarationsarbete och det är sällan en deklaration tar över 1.5 timme om inte personen i fråga har väldigt många olika bilagor att deklarera

          1000 spänn är ju väldigt lågt dock. Har bekanta som också jobbar som det och tar 2500-3500 i timmen…

            2500 -3500 för en redovisningskonsult? Det låter väldigt saltat.

              Nej det är det inte!! Jobbar själv med deklarationer vet du vad ett program kostar? Hur mycket en skattekurs kostar för att man ska lära sig de avdragen du ska ha i just din deklaration? Och sist men inte minst ansvarsförsäkringen på det, så NEJ det är inte dyrt!

            Då är dom rejält överprisade eller överdjävulskt duktiga (avancerade deklarationer med massa internationell skatteplanering etc). Alla gör ju inte allt ? För en ”vanlig” deklaration behövs bara en helt vanligt genomgång, och den kostar inte mer än runt 1000kr/timme, hos en konsult av rätt sort ?

            Wtf 3500 i timmen är ju på advokatnivå haha. Skulle jag aldrig betala en ekonom ?

              Du kanske inte haft anledning till det men kan du tjäna säg 30-50 tkr så tänker man inte på dessa 3500 i timmen.

        Det mesta är redan förtryckt finns vissa undantag men Skatteverket kan hjälpa till om man fastnar någonstans HELT GRATIS!!

    Hur avancerad deklaration måste man ha för att tjäna på detta? Själv ska jag få tillbaka 73kr och tvekar på om detta hade hjälpt.

      Låter som en tjänst som är fördelaktig för företagare eller höginkomsttagare men inte för ”vanligt folk”.

      Min trötta hjärna läste att du skulle få tillbaka 73k (utan r) och tänkte jävlar vad lyxigt ? ?

        Samma här ? inte förrän jag läste din kommentar som jag förstod

      Jag ska betala tillbaka 246 kronor. Låter som en dålig deal för mig med.

    Traktamente ska företaget betala ut månadsvis och bör redan vara klar i deklarationen (jobba på distans får man generellt inte göra avdrag för). Avdrag för bensin till och från arbetet finns ju en jättelätt funktion på skatteverkets hemsida… det här låter som 100% bluff och båg.

      Tillägg det är väl om man haft mycket aktieförsäljning på AF konto som kan vara värt att försäljning av bostad men det låter ju här inte som att d t hjälper med de svåra delarna. Snarare dom delar som är ”lätta” och ingen anledning att spendera pengar på

        Försäljning av bostad hjälper mäklaren med deklarationen, det ingår i de flesta avtal man skriver med mäklare.

        Avdrag för pensionssparare kan du inte göra som privatperson ?

          ”Pensionsspararande”

            Pensionssparararande

          Jo, om du inte har tjänstepension genom din anställning får du göra avdrag för pensionssparande. Jag hade inte tjänstepension på mitt förra företag och visste som tur är att jag hade rätt till att göra avdrag. För Skatteverkets kundtjänst visste inte….

    Ett gratis alternativ är att ringa skatteupplysningen och fråga vilka avdrag man kan göra och vad som krävs för tex avdrag för resor till och från tjänst och liknande. Jag har jobbat där och svarat på många sådana frågor.

      Har alltid fått bra hjälp och bemötande av Skatteverket! Gratis 🙂

        Minns att de är? (var) den myndighet svenskar har högst förtroende för. De var tidiga med digitalisering på ett användarvänligt vis.

    Ja, beroende på konsult såklart men jag tar 1000kr/tim för deklarationsarbete och det är sällan en deklaration tar över 1.5 timme om inte personen i fråga har väldigt många olika bilagor att deklarera.

    Eller så kan man sätta sig i det själv ovh lära sig.

      Tid är också pengar.

      Det kan man väl göra med de flesta tjänster.

    Du är alltid snabb med att ”analysera” varenda samarbete Isabella gör, känns som att det finns en baktanke med det. Tveksamt om detta skulle bli ett inlägg om det t.ex var Sandra Beijer eller Elaine som gjort denna reklam.

      Ja, visst är det bra.

      Jag fick ganska många mail om det här samarbetet, så jag tänkte att ett inlägg om det förmodligen skulle kunna intressera en del.

        Märkligt att Isabellas deklarationsinlägg i skrivande stund inte fått en enda kommentar.

          Säger kanske den del om hennes följare…

          Jag skickade en kommentar (under annan pseudonym) och frågade varför Isabella inte gjort research på Min deklaration innan hon gick in i samarbetet. Företaget ger inget seriöst intryck.
          Ska bli intressant om några kommentarer över huvud taget släpps in – kanske finns det någon positiv som kan komma fram?

      Det känns som om Isabella tackar ja till alla tveksamma förfrågningar hon får utan gör gladeligen reklam för vad som helst för pengar. Hon känner aldrig själv något ansvar gentemot sina läsare att göra bra samarbeten.

        Samarbetet med Min Deklaration hamnar i samma kategori som den värdelösa rakapparaten från My Flawless.
        Får se om även reklamen för Min Deklaration snart är spårlöst försvunnen.

    Låter som en ungefär lika användbar tjänst som det där företaget som ”hjälper” en att gå ut svenska kyrkan…

      Du skojar? Finns det?

        Det företaget tar väl typ 500 för att hjälpa folk gå ur kyrkan. Sen att det är gratis om man gör det själv verkar inte alla ha koll på.

          Är det gratis nu för tiden? Kostade väl typ 200 innan. Och vad ska dom hjälpa till med, är ju jättelätt på nätet bara.

            Nej, det har aldrig kostat pengar! Bara att höra av sig till pastorsexpeditionen i den församling som man är tillhörig om man inte vill vara medlem längre.

              Jag fick betala 100 kr när jag ville gå ur, tyckte att det var skitskumt.

                Då blev du lurad.

            Jag gick ur svenska kyrkan förra året, kostade ingenting.

        Japp, ungefär lika lätt att lura av folk pengar som Isabellas nya samarbetspartners, sälj en tjänst som är gratis,med hjälp av en influenser?

      Eller företaget som tar betalt att adressändring.. som är gratis om du gör det direkt via berörd myndighet

        Men inte eftersänd post väl? Jag ändrar på Skatteverket men vill ha posten nån månad ifall det är nåt som strular ?

    Jag fattar inte varför Kardashians la ner sin dokusåpa om de ändå genast tänkte starta en ny. Kan någon förklara?

      Bytte på så sätt från en ”kanal” till en steamingtjänst va? Och passade på att byta namn på serien och få ännu bättre betalt, som jag har förstått det.

      Tror det har med vilka dom vill ha kontrakt med samt hur mycket dom tjänar på det.

    Vad är det för avdrag man kan göra för distansjobb?

      Ingenting i princip.

      Du kan inte göra några som helst avdrag om du arbetat hemifrån om det är det du menar med distansarbete?

        Vet inte. Stod i inlägget så därför undrade jag.

        Du kan dra av arbetsmaterial som du inte fått ersättning från din arbetsgivare såsom skrivbord / stol/ papper/ böcker o dyl.
        Detta tips får du HELT GRATIS från mig ?

          Nej, det kan man inte.

          Taget från Skatteverket:
          Har du köpt in möbler eller annan kontorsutrustning för att kunna jobba hemma har du som regel inte rätt till avdrag, även om utrustningen används enbart för ditt jobb. Skulle istället din arbetsgivare betala till exempel en kontorsstol åt dig, kan du använda den hemma utan att det räknas som en förmån som du ska beskattas för. Samma sak gäller om du flyttar hem saker från din arbetsplats. Det räknas inte som en förmån för dig så länge det är arbetsgivarens saker som du måste lämna tillbaka när du börjar jobba på din ordinarie arbetsplats igen.

      Det är väl om man köper in vissa inventarier som man kan få avdrag.

        Nej. Det är ganska hårda krav för att få avdrag för inköpta inventarier för hemarbete.
        Jag jobbar med att granska deklarationer så har sett en del avdrag folk försöker sig på.

          Jo man får avdrag så länge arbetsgivaren inte står för dessa kostnader , jobbar oxå som deklarerationsgransksrei 25 år.

            Ja man kan. Men det är hårda krav som jag skrev. Det mesta går som privat levnadskostnad faktiskt. Eller inom schablonen på 5000kr.

        Nja, det är väldigt svårt att få igenom detta.
        Detta står på Skatteverkets hemsida:
        ”Krav för avdrag:

        Det ska vara särskild utrustning i form av maskiner, instrument, verktyg m.m. som varit nödvändiga för tjänsten.”

        Det gäller alltså inte papper, stol osv, då det med största sannolikhet inte är nödvändigt för att kunna utföra arbetet.

      Det jag tror hon menar är dubbel bosättning som innebär att du jobbar utanför din hemort och behöver en bostad i den orten där du jobbar. Du får då dra av kostnaden för din bostad på arbetsorten i max 2 år. Det var några år sedan jag gjorde avdrag för dubbel bosättning så reglerna kan ha ändrats.

    Behöver man hjälp med sin deklaration ska man anlita någon som är kvalificerad och inte någon märklig pop-up-firma som jobbar på provision vilket man inte brukar göra bland seriösa företag som sysslar med deklarationer.
    Din Deklaration tycks alltså inte vara ett seriöst företag. Nystartat och ingen feedback på deras Facebook-sida.
    Mannen bakom (styrelseledamot) tycks sakna meriter inom redovisning, deklaration och liknande.
    Han har sysslat med marknadsföring och försäljning. Dessutom var han styrelseledamot i ett företag inom bygg och badrumsrenovering som gick i konkurs 2018.
    Omskrivet här lustigt nog:
    https://nyheter24.se/bloggbevakning/2017/11/21/en-krossad-drom

      Bra grävt!!

      Snyggt! Camilla kan inte du lägga till detta?

      Bra snokat!

    Min dyskalkyli bara ??? Jag går helt enkelt in på skatteverkets app och bara godkänner. Mamma hjälpte mig när jag behövde lägga till körningen, men det behövs inte mer. Tack o lov, för min hjärna kokar av tanken på att reda ut sånt ?

    Man får behålla 75% av vad de hittar, resten då? Vart tar de pengarna vägen? + att de tar ut en avgift. Nej tack!

      Tror fler skulle nappa om de kunde hitta något avdrag man själv inte tänkt på och de då tar 50% av det, då har ju kunden inget att förlora. De flesta hittar nog inga avdrag som ens täcker 999 kr. Har man potentiellt stora avdrag att göra har man allt att vinna på att söka hjälp på annat håll. Men det spelar väl mindre roll för företaget, de lär inte finnas kvar under samma namn till nästa års deklaration.

    De flesta har ju inte så mycket mer än inkomst, skatt, ev ränteintäkter eller räntekostnad. Då är det bara att logga in på skatteverket och godkänna. Hur enkelt som helst. Låt inte någon för dig okänd eller kanske ökänd person, se dina konton och annat. Ring hellre Skatteverket, de hjälper dig med ev frågor.

    Jag förstår bara inte hur de ska veta vilka avdrag varje enskild person kan göra? Utan världens genomgång av ens liv, typ. Och ska företaget sen ha tillgång till ens deklaration? Till ens skattekonto?? Dit in släpper man inte vem som helst.

      Om du har en krånglig deklaration kan du få mycket bra hjälp på många håll, Skatteverket, banker, mäklare, intresseorganisationer etc., etc. Till en rimlig avgift och du får naturligtvis behålla hela avdragssumman.

      Sanningen är att det finns väldigt få avdrag man kan göra, så det där med en 90-punktslista är bara för att det ska se bra ut.

    Katastrof detta. Mer vilseledande reklam får man leta efter. För det första, att de hela tiden hänvisar till ”skatteåterbäring” som om det är något varje människa har rätt till. Nej, antingen har man rätt till ett specifikt avdrag som minskar underlaget för skatt, eller så har man en beskattningsbar vinst. Hur många konsumenter blir inte lurade av detta? Och vilket ansvar tar ens detta företag om det blir fel? Hur kan du Camilla ens tycka detta är bra, som brukar vara uppmärksam mot marknadsföring?

    Alltid så fantastiskt att det poppar upp företag som med lite draghjälp av en flunsa får folk att nappa som gäddor på en krok istället för att själva ta lite kontroll om vem och var man kan få hjälp om man nu inte klarar av något så simpelt som sin egen privata deklaration. Antar att det är inte flertalet som har krångliga bostadsförsäljningar och aktieportföljer som kräver specialhjälp utan vanliga Jönssons avdrag. Krångligt? Nja? Tar tid? Nja, lite tid från skrollande på mobilen men inget som behöver en hjärna som Einstein☺

    ”Eller menar de att man även måste betala 25% till företaget på kvarskattens minskning?”

    Med det menas att du får inte den fasta avgiften tillbaka men att de inte tar någon provision. Provision tas enbart ut om de hittar avdrag som ökar din återbäring.

    Så svårt är det väl inte att förstå ändå? Oavsett vad man tycker om idén liksom.

    Om jag själv identifierat avdragen för resor till och från jobb samt handel med värdepapper, räknas det då in i deras provision? Eller är det enbart de – utöver ovan – som de hittar? ?

    Tack för att du skriver om detta. Reagerade också på detta samarbete och precis som Andy kollade jag direkt upp personerna bakom detta företag och deras kompetens.

    Det är väldigt få personer som har en såpass krånglig inkomstdeklaration att man inte kan klara av det själv. Skatteverkets e-tjänst är otroligt användarvänlig. Har precis deklarerat och det tog mig max fem minuter. För en ”vanlig” anställd kommer alla uppgifter för deklarationen att ha lämnats via kontrolluppgifter, så det är bara att granska och godkänna. Sverige skulle jag säga är ett av de absolut enklaste länderna att deklarera i, vilket gör denna tjänst totalt överflödig. I inkomstslaget tjänst är det väldigt begränsat vilka avdrag gemene man kan göra, så jag skulle gärna vilja se deras långa lista som säger sig gå igenom.

    Om man har en så komplicerad deklaration att man behöver ta hjälp skulle jag i första hand ta hjälp av skatteupplysningen, i andra hand hjälp av skatterådgivare, som är experter på sitt område. Tycker faktiskt det är moraliskt tvivelaktigt att erbjuda en tjänst som bygger på att utnyttja människors okunskap på detta sätt.

      Vill också varna för att yrka tvivelaktiga avdrag. Chansa inte. Att göra fel kan bli väldigt dyrt, skattetillägg och ränta.

      Ja, av dessa 90 avdrag kan man nog stryka i princip allt om man är en vanlig anställd med ISK och inte sålt någon bostad tex. Att kolla igenom vad som kan vara relevant lönar sig ju verkligen i längden då du slipper betala dessa 999-2999 kr och får behålla allt själv, år efter år. Alltså, värt att investera den tiden. Att använda tjänsten tar säkerligen mer än någon minut det också. Köper själv hellre andra tjänster om jag måste prioritera min tid så hårt.

      Precis, för de flesta som har en vanlig anställning så finns inte så många alltför krångliga avdrag att göra. Och det mesta som behöver deklareras finns redan som förtryckta uppgifter på deklarationen. Resor till/från arbetet är väl det som de flesta kan göra och det finns det bra instruktioner för på skatteverkets hemsida, precis som för de flesta andra vanliga avdrag. Har man sålt bostad och har svårt med att räkna ut skatten på detta, ingår den tjänsten oftast (?) i mäklararvodet. Nä, det här samarbetet känns helt felriktat och dessutom dyrt och oseriöst jämfört med att använda t ex en redovisningsbyrå. Känns lite som att Isabella behöver dra in pengar, oavsett hur seriös tjänst/produkt hon gör reklam för.

    Jag är skeptisk till företag som jobbar på provision på detta sätt. Samma som Insurello som letar upp försäkringsersättningar. Det som försäkringsbolagen och facket gör gratis. En advokat i Sverige får inte jobba på provision på det sättet.

    Hur är tanken att de ska kunna kräva en på provisionen? Bara för att de hittar en möjlighet till avdrag så är det ju inte säkert att skatteverket sen godkänner det avdraget?

    Ja, eller så kan man ju gå in på skatteverkets hemsida och läsa sig till vilka avdrag man har rätt till, det är gratis. Låter som de bolag som vill ”hjälpa dig” när ett flyg varit försenat eller blivit inställt. De vill också ha 25%. Eller så kan man vända sig direkt till flygbolaget och få ersättning utan att någon mellanhand ska ha betalt. Same same….

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.