Hur oärlig kan man vara mot sina läsare innan de tröttnar?

Det finns grader i helvetet och här fick jag både mina ögonbryn och fransar svedda.
Det finns okunskap och så finns det slugt beräknande.
Jag skulle kategorisera den här influencern i kategori nummer 2.
Hon vet med största sannolikhet exakt vad hon gör här, när hon måttar in och placerar hela ordet ”ad” bakom sin profilbild.

Tror influencers att deras följare är korkade?

58 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Bojkotta alla fuskare, så finns ingen marknad.

      Hon har 5 k följare, uppenbart ingen betald annonsering utan bara gifting. Fel, ja! Men låt henne vara känner jag bara.

        Nej vi ska inte låta henne vara.

    Jag tror inte influensers bryr sig om sina följare över huvud taget så länge de tjänar sina pengar. De vill tjäna så mycket som möjligt med så lite ansträngning som möjligt. Om det sedan är moraliskt förkastligt eller att man ser ut som ett pucko under tiden som pengahögen växer spelar mindre roll.

    Hög moral och snabba pengar går sällan hand i hand! ?

      Säkert

    Börjar inte flunsorna mer och mer kriminella?

    Och sen har de mage att påstå ”jag gör det här för eeeeeer skull”. Den lögnigaste av lögner, just be upfront!

      Eller när dom kallar sina följare för ”älsklingar” och ”gullisar”. Kräks.

        Och babes

        Ja helt sjukt faktiskt haha

    Är väl för låg påföljd eller handläggningstid. Om de fått 20k*e^(antal gånger) i böter via sms efter de lagt upp inlägget så tror de bryr sig till slut.

    På tal om det här med ärlighet för sina läsare.
    Är man ärlig får läsarna en känsla av att man är genuin. En annan grej som ger samma känsla är när man är konsekvent.
    Och på tal om att vara konsekvent.
    I morse maskade du ett instagramkonto som hade nästan 21.000 följare, med motiveringen ”Hon är inte en tillräckligt stor influencer för att det ska vara motiverat att gå ut med namn”.
    I det här fallet har detta instagramkonto inte ens 6 000 följare. Men dennes namn går bra.
    Jag förstår inte hur den här logiken går ihop. Kan någon hjälpa mig att förklara?

      Hon kanske har fler kanaler där hon väldigt stor och summerat en stor inflöenser.

      Den maskade kanske endast hade ett instakonto och inte mer än så, endast en mikroskopisk influerare.

        Är det så eller killgissar du nu?

          ”Kanske” är nog ett ord som kan peka dig i rätt riktning till svaret på din fråga.

    Influencers VET att deras följare är korkade. Det är följarna som är mest korkade faktiskt!

      Köper aldrig en vara eller tjänst som en så kallad influencer promotar. Bojkottar starkt. ?

        Svensk hälsokost, Rosenserien, Lifesum har MM gjort ner.

        Inte jag heller!! Om det t.ex är något som jag tycker verkar intressant, nån vara el likn men sen ser att det är en viss flunsa som promotar/tjänar på att jag klickar hem det så backar jag.

        Jag bidrar heller inte med att vara en följare till någon om jag verkligen inte gillar personen!

      Fast nej, inte generellt. Däremot är flunsorna generellt mer korkade än sina följare. Det är sen gammalt.

    Jag undrar mer hur korkad man är om man inte förstår att det där är reklam, oavsett om ordet ”ad” finns där eller inte…

      De flesta (hoppas jag) förstår nog det, men hon måste fortfarande följa reglerna och att hon gör det på ett så ”listigt” sätt som möjligt är väl mer en principsak. Moraliskt fel mot sina följare.

        Det här är ju dock en norsk influencer, med förmodligen en norsk publik. DÅ är det inte den svenska lagar och regler som gäller.

          Hur ser Norsk marknadsföring lag ut?

            https://www.forbrukertilsynet.no/veiledning-reklame-some-kort#chapter-0

            Alle skal kunne oppfatte at det er reklame før eller samtidig som de ser det du har lagt ut. Dette innebærer:

            At merkingen må ha fremtredende plassering, tydelig skrift og stor nok skriftstørrelse.
            At du må bruke tydelige ord som «reklame» eller «annonse».
            At det må være tydelig hvem du reklamerer for.

              Obs obs

              ”At merkingen må ha fremtredende plassering, tydelig skrift og stor nok skriftstørrelse. ”

                Så om jag förstår Norska rätt så har hon, även enligt Norsk marknadsföringslag, inte följt den?

    Lurendrejare

      Alltså Camilla jag har flera gånger försökt påvisa för dig hur många influencers boende i Sverige visserligen inte så jättestora med ca 10 000 följare men att de gång på gång gör smygreklam för allt möjligt då har du inte ens velat godkänna mina komentarer. Varför ska vissa slippa bli granskade? Testar här en gång till kan visa dig med 100% säkerhet att de som har smygsamarbeten oftast på instagram och stories är m a r i a b u s c k, t h e s s a n. Se, a n n a m a t k o v i c h hon i mitten kör helt öppet smygreklam på bloggen för fraxellaser, en dyr lampa, vinkyl, ytterdörrar, kläder för märket stenströms official osv.

        Och du tror att alla dina förslag måste granskas?
        Om det är så att de gör fel, enligt dig, anmäl dom då. Eller tror du att Camilla ska göra allt åt dig.

        Starta en egen blogg om du så gärna vill att det skrivs om

        Förenklat skriver du alltså;
        ”Varför vill inte C göra massa saker åt mig så att jag slipper? Varföööööör!!!”

          Absolut inte men denna blogg handlar om bloggare/influencers och de som även gör smygreklam omärkt reklam därför vill Jag påtala att de finns de som är inte så stora ännu och hoppas försvinna under radarn när de konsekvent gör smygreklam på sina sociala medier. T h e s s a n. S e tom länkar till varor som hon får helt Gratis såklart att hennes beteende borde granskas. Hon har ett välbetalt arbete till vardags ändå som ekonom.

            Fast det är ju inte sant att Camilla inte tar upp småinfluenser. I det här inlägget tillexempel är det ju en liten. Och tidigare idag. ALLA kan inte hinnas med att granskas för att du tycker dom är viktiga.

            Det finns en anledning till varför du måste skriva namnen med mellanslag om vi säger så

    Är man en ärlig själ så bör man nog inte bli influenser…

      Sant, men de vill gärna tjäna lätta pengar på så lite arbete som möjligt. ?

    Ja dom tror nog dom flesta är puckade utan dom själva. Money talks. ?

    Anna Book har inte kommit till insikt. Druckit kaffe med My. Hazzelnötskaffe ?

      Gu så gott med hazzelnöt. Lite razzle dazzle hazzelnöt

        Muffinz och zockerkaka.

          Zmazkenz

    Influencers skiter fullkomligt i sina följare. Det enda de bryr sig om är sig själva, sitt ego, få bekräftelse, tjäna pengar, få status, makt osv. Och vi hjälper dem med det, samtidigt som vi offrar oss själva och vår tid.

    Är Alice och Klara möjligtvis inte vänner längre?trodde A skulle välkomnas hem direkt av K, men inte ett ord än så länge.. ?

      ?

    OT: hur lång tid tar det innan Melina och Ellinors podd läggs ner för att de ”inte har tid”? 4 avsnitt?

      Förlåt men ”ingabeigamorsor”…de två mest beiga jag vet, Melina i stilen och Ellinor till sättet. Ska det vara ironiskt? Ellinor med en cigg på omslagsbilden, vad är vitsen?

        Menar sarkastiskt inte ironiskt

    OT!

    Vilken var den svenska influncern på W Edvin Törnblom prata om i fördomspodden som fejkade dropp med en sladd?

      Tänker att det är Wilma Holmqvist

      My ??

    Hoppas hon inte trodde hennes följare e korkade. Fult gjort av henne

    Är du säker?

    Anonym 18:39
    När skall gränsen sättas? Från början? 10 000 följare? Har konton under 5000 egna regler? Isåfall, i vilka avseenden.

      Är inte den som skrev 18:39. Men jag tycker att det ändå är rimligt att granska och ifrågasätta de som faktiskt får betalt i något de kan använda att betala hyran med. Alltså i pengar istället för produkter.
      Nu vet inte jag var den gränsen går för företag, jag är inte så pass insatt. Jag tar nästan för givet att någon med enbart 5.000 följare inte får någon annan ersättning än att de får behålla produkterna de gör reklam för. Det vill säga, med beskattning och grejer så betalar de för att få göra reklam. Gissar på att även de med 10.000 jobbar under samma premisser.
      Däremot inte sagt att de kan strunta i gällande lagar och regler. Men själva granskningen och uthängningen tycker jag att man kan låta bli om man är liten. Fokusera istället på de stora, som faktiskt får pengar för det och ha målsättningen att små influncers har bra förebilder att ta efter.

    Scrolla nedåt i bloggen inlägget är publicerat den 7 mars även på instagram finns det bevis på smygreklam hos de båda i instagram flöden.

    https://www.thessan.se/ här är även smygreklam publicerat den 23/3 för fraxellaser kostar 2500 sek per tillfälle hon har gjort och planerar att göra fler. En länk till företaget är förstås på plats men reklammärkning är utebliven som vanligt. Smygreklam för kläder stenströmsofficial med jämna mellanrum förekommer på hennes instagram. Smygreklam för en dyr blender till ett värde över 10000 sek och så kan vi fortsätta.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.