Isabella Löwengrip och Tui fälls av Reklamombudsmannen



Enligt Tui är det den mänskliga faktorn som gjorde att Isabella Löwengrips reklaminlägg för en Thailandsresa inte var i enlighet med marknadsföringslagen. 
Isabella själv valde att inte yttra sig alls.

Jag undrar hur diskussionerna går internt på ”ej influencerägda” företag när de kontaktas av RO eller Konsumentverket. 
Jag gissar att man inte är supernöjd, men gissar också att jag inte skulle få några svar om jag faktiskt ställde en riktad fråga, så det får förbli en gissning.

Beslutet har inte publicerats på ROs hemsida än, men skickas alltid till anmälaren på förhand, och hen vidarebefordrade det till mig. 

69 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Reklamombudsmannen kvittar ju, det är inte en myndighet och ”domen” får inga konsekvenser. Konsumentombudsmannen är en annan sak, de kan utdöma vite.

      Är en rejäl skrapa för TUI iaf.

        På vilket sätt då?

        Näe, det är det faktiskt inte.

          Jo, de är seriösa och kommer att upphöra med detta. Ryktet och de vill nog göra rätt. Ingen random bloggare direkt.

      Stora och seriösa företag brukar väl dock bry sig om detta? Typ TUI?

        Nej, typ alla stora företag har blivit ”fällda” av RO. Lidl, Ellos, Elgiganten, Disney, Åhlens, Jeep, Comhem….

        https://www.resume.se/om/reklamombudsmannen/

          Menar du att de lät reklamen rulla på som vanligt även efter dom eller upphörde den fällda reklamen då?

            Precis. De vidtog rättelse.

          Den länken sa väl inget om hur företagen agerade efter domen, eller missade jag det?

        Det stämmer.

        ”I de allra flesta fall upphör annonsören med reklamen om den fälls. Få seriösa företag vill att deras reklam ska fällas då detta ofta leder till stor uppmärksamhet i media och sociala medier. I flera fall har det också hänt att en annonsör väljer att ta bort reklam som de fått en anmälan mot, utan att ett fällande beslut har fattats. Detta eftersom företaget på grund av anmälan ser att deras reklam inte tagits emot som de velat.”

      Du kan väl ta på dig uppgiften att anmäla till KO då.

    Totalt meningslöst om det inte ger några följder!

      Precis. Vad är följden? Noll. Inget.

      Så varför engagera sig. Kan inte direkt påstå att det här är viktigt.

        Självreglerande.

        Problemet är influencers imo. Innan/utanför influencers, så fungerar självregleringen rätt bra faktiskt. De flesta företag som blir fällda tar bort reklamen och försöker undvika ett liknande misstag framöver. Dels för att de inte vill bli negativt omtalade, dels för att det visar på att reklamen kanske inte togs emot som den var menad och dels för att det ligger i alla deras intresse att se till att självregleringen fungerar. Så länge självregleringen fungerar okej så finns det ingen större anledning att ordna en mekanism för riktiga påföljder. Vilket för företagen såklart är bättre.

        Men, influencers skiter i detta. Som Bianca som typ la ut stories om hur mycket hon skiter i det, kallar de som anmäler bittra och fortsätter med samma reklam och gör om det om och om igen. Hon är inte ensam. Influencers överlag har dålig kunskap och kompetens i vad som är okej, och de ser inte längre än sin egen näsa så de förstår inte varför självreglering egentligen ligger i allas intresse.

    En korkad ide att samarbeta med den resebyrån med tanke på att den störste ägaren är en rysk oligark.
    Samma dag som EU införde sanktioner mot TUI:s storägare, oligarken Aleksej Mordasjov, flyttade han aktier i bolaget värda 1,4 miljarder dollar till Brittiska Jungfruöarna för att undgå sanktioner.
    30-procent såldes till bolaget Ondero och resterande 4 procent köptes av det ryska investeringsbolaget Severgroup.
    Severgroup ägs av honom själv och enligt Bloomberg har han dessutom inflytande över Ondero, som är baserat på Brittiska Jungfruöarna

      Reklamen skedde dock i december 2021.

      Ska vi bojkotta allt som har med Ryssland att göra? Idioti…

        Japp, det bör vi

        Ja, i dagens läge ska man bojkotta allt som gynnar Ryssland ekonomiskt eller moraliskt.

          Men det här är ju inte i dagens läge, det här var före kriget.

            Ja, det var därför jag skrev ”i dagens läge”….

        Självklart!!!!!!

        Det är inte synd om oligarker så dem kan vi gott bojkotta.

    Vad är det man gör på RO egentligen? Tar emot massa anmälningar, man läser blogginlägg, bekräftar att anmälaren hade rätt, skriver ett PM om det. Och sen? Vad är det som händer sen?
    Det kan inte vara speciellt engagerande att jobba med det där när man inte har några befogenheter att göra något. Varför finns de ens? För att vara en källa till statistik? Är det verkligen det här vi vill att våra skattepengar går till???

      Det är inte skattefinansierat så hold your frågetecken.

      ”Stiftelsen Reklamombudsmannen finansieras på frivillig väg genom en årlig avgift från annonsörer, reklamproducenter, medier, plattformar, mediebyråer och influencernätverk. Alla företag och andra organisationer är välkomna att bidra. Avgiften är som huvudprincip relaterad till företagens årliga medieinvesteringar enligt Kantar SIFO:s reklammätningar. Avgiften ligger på mellan 10 000 och 70 000 kronor per år.”

        De övriga frågorna återstår

      Från ro angående självreglering:

      Stiftelsen Reklamombudsmannen är näringslivets självreglering för marknadskommunikation. Konsumenter, företag och andra organisationer får härigenom möjlighet att få reklam prövad enligt de regler som näringslivet på internationell nivå tagit fram; Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunika­tion.

      Syftet med självreglering är att bibehålla och höja etiken i reklamen. Fördelar med självreglering är att förtroendet för reklam ökar bland konsumenter samt att självreglering är snabbare än lagstiftning och därför lättare att anpassa till en marknad i förändring. Självreglering är ett komplement till lagstiftning och de båda systemen fungerar parallellt. Inom vissa områden är självreglering mer lämpligt. Inom andra områden krävs lagstiftning.

        Jo hoppla vad bra det fungerar med självreglering…

          På vilket sätt tycker du att det fungerar dåligt?

          Ja, det gör faktiskt det.

          Det fungerade ju faktiskt ganska bra, enda tills typ Bianca fick upp gasen.

    OT Mrs Lind delar stories på Insta med bilder hon tagit från Röda Korset som belyser ”kriser i skuggan av Ukrainakriget”, jättebra. Dock skriver Röda korset i det sammanhang hon refererar till om Kongo-Kinasha, Jemen, Syrien, Afghanistan, och mitt bland dessa har hon valt att lägga in en bild som säger ”Palestina”, från ett helt annat sammanhang.

    Det är uppenbart att vill hon ge sken av att Röda korset uppmärksammat Palestina som en av de kriser som överskuggas av kriget (något hon själv påpekat många gånger), men Palestinabilden är från en helt annan Röda korset-artikel (precis som Röda korset uppmärksammat många olika länder i olika sammanhang).

    Det är ju jättebra att hon uppmärksammar kriserna, även Palestinakrisen som förstås är fruktansvärd för människorna som drabbas och lider, tycker bara det är lustigt med hennes uppenbara Palestina-bias (konstant), medan hon storie efter storie efter storie ”hatar” på dem som enligt hennes uppfattning uppmärksammat Ukraina i större utsträckning än andra kriser och alla som på något sätt påverkas av närhetsprincipen eller motsvarande.

    Tycker personligen alla dessa kriser är fruktansvärda och det är naturligtvis bra att de uppmärksammas. Men är ändå lite skrattretande att hon lyckas kasta sten i glashus vad hon än uttalar sig om. Och att hon försöker manipulera Röda korsets budskap till att även innefatta just Palestina.

    Nu har Röda korset säkert större invändning mot att Palestina lyfts tillsammans med de övriga i inlägget, tyckte bara hennes lilla sneaky tilltag var lite lustigt. Tycker kanske det är extra fnissworthy efter att ha följt henne och uppmärksammat hennes bias och dubbelmoral ganska länge. 🙂

      *israel

    Innan man gapar sig hes om att det är lönlöst med RO då de inte ger några konsekvenser osv kanske man ska läsa på lite om självreglering och hur det kompletterar lagstiftning i de fall de det är lämpligt. Tips till alla er som kommenterar om att det är slöseri med tid. Självreglering finns i fler branscher än bara marknadsföring.

    Jag förstår inte hur någon som haft blogg över halva sitt liv, och vars största intäktskälla är sociala medier, inte kan grunderna för korrekt annonsmärkning i dessa kanaler. Den okunskapen är skrämmande.

      Det handlar naturligtvis inte om okunskap….

      Fast reglerna verkar ju ändras. Ena dagen ska inte reklam märkas ut som reklam om det inte är ett betalt inlägg, nästa ska det tydligen reklammärkas. Här har hon ju iaf skrivit – just det här blir det reklam – för säkerhets skull typ för troligtvis är inte det inlägget betalt. Bättre att gå efter dem som ständigt gör smygreklam, som uppenbart gör betald reklam utan att skriva det.

        Nej reglerna har inte ändras. Sluta hitta på ursäkter år folk som inte verkar kunna sitt jobb.

          Det finns folk som pluggat på högskolan marknadsföring och ändå gör ofta smygreklam på sina stories och även bloggar. M a r i a b u s c k och hennes troslagare kompis a n n a m a t k o v i c h.
          Den första har smygreklam för Ystad saltsjöbad samt Hotel Skansen Båstad på sin blogg.

            Hehe. Ja och på något konstigt sätt dyker det alltid upp ”någon” och kommenterar om det här…

          Jo regler verkar ändras eller i alla fall verkar de vara luddiga. Jag kollade inlägget på IL,s blogg och helt ärligt så är det ju ingen reklam för vare sig TUI eller hotellet, det enda hon skriver är att de ska åka till det hotellet och att hon hört mycket gott om hotellet. Hon skriver dessutom i samarbete med TUI både innan och efter den texten. Tror inte inlägget var betald reklam för som sagt det står inget omdöme om hotellet och ingen länk finns med, det går tex inte att klicka där det står kolla priser, ingen länk dit alltså. Så tveksamt om det verkligen är reklam.

          Tycker nog inte Isabella gjort direkt fel här. Tycker RO verkat varit slarviga och snabba och bara antagit det är reklam och inte kollat inlägget så noga utan bara litat på anmälaren. MEN det var dumt att skriva hotellnamnet i rubriken, det hon kunde gjort istället för att ha bannern där det står betalt samarbete (det ska man inte skriva om det verkligen inte är ett betalt inlägg för då blir det fel med redovisningen sen) är att skriva först i inlägget att ”inlägget innehåller reklam” så hade det inte blivit något som kan anses vara fel, då hade det troligtvis inte fällts.

    N e j t a c k

    Så fjantigt att anmäla det. Hur orkar någon lägga så mycket tid på att skriva ihop den anmälan. Handlar ju definitivt om avundsjuka och alla vet vi ju att det finns någon som gör allt för att sätta dit Isabella, som tar varje chans. Intressant att en anmälan visas upp i sin helhet också, aldrig sett att det gjorts här när det handlat om andra. Isabella skriver ju dessutom – just det jag måste skriva så här för säkerhets skull – tyder på att inlägget INTE är betalt, och tidigare har det ju sagts att det bara är betalda inlägg som ska reklammarkeras. Varför inte som läsare bara sluta läsa just där ”reklamen” börjar efter varningen då om man inte vill se reklam?

      Är du tillbaka igen?!

        Är kanske samma person som konstant tar sig tillbaka och försöker kränga piller illegalt ?, de verkar lika enträgna.

          Nej jag försöker inte kränga några piler, är inte samma person men det kanske är du AI för du verkar väldigt enträgen här. Nice try att försöka få mig blockad för det är tydligen väldigt jobbigt för dig AI the real och någon annan anonym att någon tar Isabella lite i försvar, det gör jag dock inte men får jag tycka att det var löjligt att anmäla ändå.

            Nej, det var en reflektion.

              Det där är ju ”Linda” som så puttenuttigt försvarar Isabella i kommentarerna på Isabellas blogg. Ja, här inne också.

                Linda är bara ett av alla namn…

      Det tar inte så lång tid att skriva
      Anmälaren är garanterat inte avundsjuk

      Tips tills dej: använd punkt samt kommatecken lite mer frekvent i din text.
      (Då blir det inte lika tydligt och självmarkerande vem du är och lättare att läsa)

        Men sluta med dessa påhopp och översitterikommentarer snälla AI the real… Använd punkt och komma mer, det räcker väl som det är eller? Tips till dig: ägna dig åt annat en stund än att hoppa på personer för att de har en annan åsikt än du. Gissar att det var du AI the real som skrev anmälan eftersom det verkade känsligt för dig. Hej och ha en bra dag!

          Nej, det var inte jag
          Och du läser in negativt i min kommentar, det får stå för dig.

          Hens text ÄR enklare att läsa med punkt och kommatecken.
          Och hens texter skulle inte lika frekvent raderas av C om de smälte in bättre.

            Så du vill att den texten ska raderas, varför då? Texten är inte svår att läsa och att du vill ha den raderad säger allt, du kände dig träffad. Sanningen svider. Mitt i prick. Vad som är helt uppenbart är att du är samma som den tidigare Hmm the real hmmm och du har lyckats ta dig tillbaka som AI the real nu. Du verkar ha mycket fritid också, härligt för dig AI.

              Läste du vad jag skrev?

              Ifall hen skrev annorlund (typ lägga till punkt och komma) skulle INTE texterna raderas lika frekvent.
              Vilket jag tipsade om

              Är vad jag tror iallafall.

                Haha ja jag läste vad du skrev, jag läste mellan raderna också och förstod det du egentligen önskade få fram med det du skrev.

                Så du tror att C raderar kommentarer för att de innehåller för lite punkter och kommatecken haha den var bra. Nej såklart är det inte så och det tror du inte heller, sluta spela dum. Trist att du tror att man är korkad.

                Nu orkar jag inte mer så nu får du sista ordet, som du alltid måste ha AI the real/hmm the real.

                  Att du orkar ”Linda”.

                  Herregud. Du är verkligen inte klok… någonstans. (Anonym)

      13:32
      Vad är det du försvarar? Argumentet att det handlar om avundsjuka är bara så…ett inte argument.

    Skriv nu ett inlägg om Biancas barnsliga hackande på dig (igen) på instastory. Om hon tror att detta ska få dig att sluta granska henne så vill man ju bara att du ska avslöja henne ännu mer.

      Ja Bianca beter sig verkligen som en liten-liten bortskämd barnunge när hon får saklig kritik. En klart omogen influencer som sprätter skit på andra. Bläh!

    Lägg din energi på annat istället för att förpesta bloggar som du gör.

    Lika självklart som att det var en stor förlust för feminismen att Isabellan flyttade till USA, så har hon nu glömt att fylla i några detaljer, precis såsom alltid.

    Bella och hennes eviga resande, den ena utsikten , poolen och hotellrummet efter den andra, plus hennes poserande i beige tantkläder. ?

      Tantkläder var ordet sa Bill, tantkläder det var sa Bull (ni som vet vet)

    Skatteverket får gå in och granska influencerbranchen. Dels för att företagen ska sluta ge ”gåvor” , de utnyttjar ofta små influencerwannabes som inte tar betalt. De får gåvan för att de skall ge reklam. Alltså är det inget gåva. Men också för att de seriösa influencers som betalar skatt inte skall ha konkurrens av svartjobbare.
    Nej, jag är inte bitter och avundsjuk. Tycker bara att alla skall betala skatt. Inte bara du och jag.

    Vad händer när man blir fälld av RON egentligen? Lite böter eller?

    Varför ändras aldrig texten på hennes About-sida? Det är så många som har påpekat hur inaktuell den är, men ingenting händer. Call me crazy, men kan det möjligen vara för att hon inte vill?? Allt som står i presens i den texten är numera ingenting annat än lögn och personligen tycker jag att det är falsk marknadsföring. Ändra åtminstone tempus! (Men visst, hur ska man beskriva nutidens mediokra sysselsättning? Jag förstår ju att hon får problem när allt ska vara så flashigt och flådigt. ”Idag bedriver Isabella en mindre verksamhet inom reseguidebranschen.” Låter kanske inte lika häftigt. Men det är ingen ursäkt för att fortsätta ljuga/låtsas!) Om jag som företag vill anlita henne, var någonstans får jag då tag på korrekt och sanningsenlig information? Och förutsätts alla företag känna till vad som är sanning och vad som är lögn hos olika influencers?

    Är det bara jag som blir orimligt irriterad på sånt här?

    ”Isabellas resa börjar när hon som 14-åring flyttade hemifrån och skapade sin blogg. Som pionjär byggde hon upp det som idag är nordens största plattform med 1,5 miljoner följare världen över. Isabellas blogg kan idag läsas på fyra språk.

    Isabella är inte bara en förebild inom den digitala eran. Hon är en framgångsrik entreprenör och driver bland annat Sveriges snabbast växande skönhetsföretag. Idag har hon 50 anställda och en total omsättning på 100 miljoner kronor inom de olika bolag hon är verksam i.”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.