Hur går det för Jeanette Svedberg egentligen?

Skärmdump: Affärsvärlden.se

Igår uppmärksammades jag på att Fredrik Thunholm på Affärsvärlden uppmärksammat min granskning av Jeanette Svedberg och de hudvårdsprodukter som hon säljer med ett prispåslag på dryga 6000%. 
Här kan du läsa min granskning och här kan du läsa Affärsvärldens krönika.

Så hur går det då för Jeanette Svedberg och hudvärdsmärlket JS by Scandinavia efter min granskning?
Jo, så här ser det ut just nu inne på hemsidan:

Vad tror ni hon håller på att underhålla?
Sina priser? Beskrivningarna om hur hon varit med och tagit fram dessa produkter?
Det är en hel del som kan behövas uppdateras om hon ska fortsätta med sin försäljning.
Stay tuned! 🙂

104 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Bra granskning! Roligt att se hur bloggbevakning tar plats i traditionell media.

    Har en annan fråga. Nån som vet vad som hänt Caroline Ringskog? Igår frågade hon på twitter hur hon ska bemöta ett felaktigt, allvarligt påstående i en pod, och senare på kvällen var hennes konto låst.

      Nyfiken fråga från en som verkligen inte vet, vem är hon? ☺️

        Författare och en i En varg söker sin pod ??

      Vill också veta!

        Haha tack för stöd, då är vi i alla fall två nyfikna ?

      Jag vill också veta!! Saknar henne redan ?

    Bra jobbat! ⭐️ Bluff ska synas.

    ”Vi Kommer Tillbaka Så Fort Vi Är Klara” ???

      Fick stress av att läsa, så sjukt oseriöst.

        Amatör by scandinavia

          Scandinavia by Amatör
          ?

        Man får inte stress, man är stressad.

          Stresspåslag kan man iof få.

            *sig

    Hon har gjort sitt instakonto privat nu, så nu är det slut på det roliga.?

      Det är nog bara för att hon ju råkade bli en ofrivillig influencer, stackarn ??????

    Intressant artikel som sätter ord på det jag tänkt, att alla unfluencers som säger sig ha en egen husvårdsserie inte har det. Att de inte har tiden, kunskapen och resurser att ta fram egna produkter. Så borde inte detta även gälla Pernilla Wahlgren, Bianca Ingrosso och Ida Warg (det är väl hon som säljer BUS) mfl. Eller har de aldrig påstått att de tagit fram det själva?

      Fast de du nämner har ju inte köpt ett färdigt koncept och satt sitt namn på. De har väl samarbetat med mer seriösa aktörer men så klart inte utvecklat allt själva. Men inte i närheten av vad J har gjort.

        Vet vi det? Annars intressant att granska, de och andra som säljer produkter med sitt namn på. Inget fel att bara vara reklampelare men det ska i så fall vara transparent.

          Precis, är man som Pernilla Wahlgren öppen med tillvägagångssättet så ser jag inga konstigheter med det så sett.

            Fast hon har väl sagt ”mina produkter som jag tagit fram” likaså Bianca säger så fast de har ju inte gjort det, inte Ida Warg heller. Bobby Oduncu har sagt att hans hårvård utvecklats av Europas främsta hårexperter typ men det är nog hittepå och troligtvis ett färdigt koncept han köpt ifrån och satt sitt namn på. Kanske skulle granskas också.

              Har du sett någonting som pekar på det så får du gärna maila mig.

            Biancas hudvård har hon vid något tillfälle sagt tillverkas i Frankrike men också sagts att de tillverkas på svenska krämfabriken. Konstigt. En del av sminket har tillverkats i Italien men en del i Kina. De köper in produkter väldigt billigt och säljer det dyrt men de kommer undan. Det finns sajter där man kan beställa den sortens varor man vill sälja t.ex smink, smycken och så sätter man sitt företags logga på och säljer. Man bara klickar i vad man önskar.

        Det är ju det, vart går gränsen? Ska man kalla det sina produkter så ska du äga fabriken. Annars borde det tydligt framgå i vilken utsträckning de kunnat vara med och ta fram produkten. Kan tex Ida tillräckligt om att sätta samman en produkt så hon kan lämna över ett recept eller var kommer hon in i processen? Och det samma då även för alla andra med sitt namn på en produkt.

          Det är väl typ ingen som äger fabriken? Vet tex att H&M inte äger sina fabriker, de hyr med avtaler…

          Nej det kan så klart inte Ida W något om och hon har inte varit med i processen, det är andra på företaget Ida Warg som sköter allt. Ida själv är bara namn och ansikte utåt. Det började med att hon fick erbjudande att sätta sitt namn på ett färdigt koncept, det har hon själv tidigare berättat offentligt. Ida visste inte ens själv att företaget släppt nya produkter en gång men nu förtiden verkar hon ha lite mera koll och insyn fast hon sköter inte företaget Ida Warg beauty alls.

          Ingen äger fabriker. Företag hyr plats i fabriker för tillverkning av sina produkter, berornde på vad för produkt och hur den ska paketeras. Flera olika märken kan produceras i samma fabrik samma dag, men de kan såklart innehålla helt olika saker och ha olika mycket personal som kvalitetskontrollerar.

        Pernilla Wahlgren och även Isabella Löwengrip, på tiden det begav sig, är öppen med att det är generiska produkter i samarbete med Svenska Krämfabriken. Det finns inte en enda influenser som har tagit fram produkter själva. Däremot har de möjlighet att välja färg och doft på själva produkten.

          Löwengrip nämnde aldrig Svenska krämfabriken.

            Jodå och vet att även Krämfabriken hänvisade till deras samarbete på tiden det begav sig. Är inget fan av någon influenser. Tror däremot att de som började tidigt var mer transparenta.

      Pernilla har ju varit öppen med att produkterna utvecklats av någon krämfabrik så inget hon knåpat ihop själv i hemmalabbet.

        Ja men då är det ok. För då vet ju köparna att de inte köper något unikt utan en logga.

          Fast i Krämfabriken får i alla fall företagen välja litegrann när det gäller ingredienser och dofter och vara med i processen, det fick man tex se i SVTs serie om hudvård. Till skillnad från det JS sysslar med som är rena inköp av färdig produkt.

            Tror inte Pernilla varit där och valt eller varit med i processen, lika lite som hon designat kläder eller skor. Löwengrip däremot visade när hon var där i fabriken minns jag och hon valde dofter och hon och en anställd medarbetare var med och utvecklade produkterna och man fick se när de provade och testade. Så det kändes mer på riktigt och seriöst, sedan så var ju Isabella själv runt på apotek, butiker och utomlands för att sälja in produkter.

        Hur är det med Löwengrip? innan försäljningen av bolaget angav de väl aldrig vilka som gjorde deras produkter? Tittade man på antalet anställda kan de aldrig ha haft egna lab etc. Hur är det nu med de norska ägarna?

          Jo det framgick att det hade ett samarbete med Svenska Krämfabriken.

        Skulle inte vilja köpa något som Pernilla själv experimenterat fram ?

          Haha nej hon verkar allt annat än kunnig på hudvård.

            Och allt annat än kunnig på att använda sina produkter. Har någon sett hur hon kladdar på sig av innehållet?
            jag trodde först det var ett skämt.

      Eller för att inte tala om eget framtaget bajsspray?

      Alla influencers lär jobba med externa fabriker eftersom dom själva inte har den kemiska eller biologiska kunskapen. Däremot tror jsg det skiljer mycket gällande delaktighet. Vissa köper in i princip färdiga produkter och sätter sitt namn på medan andra är med i framtagandeprocessen. Det är trots allt väldig skillnad på att sköta allt via drop shopping-liknande koncept kontra att själv komma fram med en idé/prototyp och anlita en fabrik för framställning.

    Brukar hennes insta vara privat?

      Nope

    Bra artikel och kul för bloggbevakning att bli uppmärksammad på det sättet. Vem vet vad som far igenom huvudet på Jeanette just nu. Jag hoppas verkligen att konsumenterna av influenserprodukter börjar bli lite mer ifrågasättande och fundera över vad de egentligen får för sina dyrköpta droppar.

    Bra granskat! Kan du inte göra något liknande med de influecers som säljer egna piller med olika utlovade resultat. Pigg, brun, tjockt hår, kåt osv…

    Att börja varje ord med en versal känns lätt amatörmässigt

      Lika professionell som jag var som 15-åring på MSN år 2000 ?

    Men vilket skräp till krönika han har skrivit.

    Han drar alltså en märklig länk mellan kriminalitet och kriminella nätverks droghandel och influencers. Han har inte bemödat sig att fördjupa sig i något av det han skriver om utan referear löst till sitt googlande, ”att han inte har koll på influencer branschen” och att ”om bloggbevakning har rätt”. Han lyfter ETT oseriöst exempel när Bianca Ingrosso och Ida Warg drar mångmiljoner på en seriös verksamheter.

    Visar bara hur lata män i hans ålder är, vad lite de tar unga kvinnors verksamheter seriöst och hur mycket ett dåligt exempel smutsar ner för alla.

      Känner du dig kränkt eller träffade krönikan en öm tå för du tillhör gruppen lättlurade som tror att influensers utvecklar egna produkter? Hur står det till med tankeförmågan egentligen? Han jämförde påslaget kriminella knarknätverk gör med påslagen influensers gör på sina produkter de påstår sig ha utvecklat själva. Förstod du verkligen inte det?

        Tyckte det var en ovanligt rolig och träffsäker krönika

          Håller helt med. Bra också att de tas upp. Påslagen är sinnessjuka.

            Ja det är inte krönikören som förstör utan det är influencers som bluffar som förstör för sina kollegor i samma bransch.

        Jag har inga problem med min läsförståelse, tack. Jag ifrågasätter en slapp krönika av en trött gubbe som inte bemödar sig att göra mer än att ”googla lite” när han skriver om ett ämne han bevisligen inte har koll på.

        Det är ju förvisso en krönika och ingen artikel eller något reportage men tycker ändå det visar hur kvinnors verksamheter omskrivs.

        Och för referens, marginaler likt de kriminella nätverken besitter väl flera branscher. Högre till och med skulle jag tro, exemplevis läkemedelsbranchen, kredit- och låneinstitut och försäkringsbolag.

          Nej det beskriver hur en influencer tjänar grova pengar på att ljuga för sina kunder om produkten hen säljer med eget märke.

          Men om en trött kärring skrivit krönikan, hade det varit OK då?

          Nu visar du själv på samma slapphet och även en stor gnutta okunskap som du anklagar krönikören för. De branscher du räknar upp är reglerade vilket innebär att det inte går att ta ut de vinstmarginaler som influensers gör på sina produkter. Läkemedelsbranschen har dessutom en väldigt lång produktutvecklingen i ett flertal steg innan färdig produkt på marknaden vilket innebär att trots ett högt försäljningspris blir vinsten låg.
          Problemet, vilket krönikören tydligt påpekar är att prissättningen på influenserprodukter inte är reglerad och att de lurar sina följare att tro att det är egenutvecklade produkter och att ett högt pris därför är motiverat.
          Du tycker att det är ett påhopp på kvinnligt företagande? Jag är kvinna och företagare och jag vill inte beblandas med influensers och deras nasarfasoner.
          Märkligt att du känner dig så kränkt av en krönika.

    Vilken skojare hon är!

    Hade blivit fly förbannad om jag hade köpt ”hennes” produkter och fått veta att det är bluff allt hon sagt och påstår i och med att hon arbetar med just skönhetsvård.

    Hon köper alltså in billigt litervis och säljer det i förpackningar från samma företag med sin egna etikett på men svindyrt?!!
    Är inte detta något man kan anmäla som konsument? Jag vet att skönhetsbranschen inte är reglerad men får man verkligen lura sina kunder på detta sättet?

    Eftersom hon tar bort inbäddade inlägg här på BB och gjort sitt konto privat så antar jag att hon inser att hon blivit avslöjad och försöker radera alla spår hon kan.

      Ett alternativ som konsument är att väga pris mot innehållsförteckning och inte värdera paketeringen lika högt.

        Framförallt när en produkt är väldigt dyrt.

      Vill även tillägga att om det inte stämmer så borde hon gå ut med exakt var produkterna är tillverkade och på vilket sätt hon varit med i processen att ta fram produkterna.
      Så slipper hon all spekulation och negativ publicitet från krönikörer m fl.

    Hahahah asså detta blir bara bättre och bättre ?

    Skönt! Bort med hybrismänniskor som åmar sig…

    Gillar särskilt denna mening i hans krönika: Man borde ha en utvecklingsavdelning och kunna göra storskaliga tester? Har någon influencer visat upp detta för det är drösvis av dem som har egna märken.

    Krönikan publicerades igår morse. Är så nyfiken när hemsidan gick ner i underhållsläge. Kan det vara på grund av överbelastning (fniss)?

    Är det någon som vet hur det är med Gabjoss?
    Har varit helt tyst sedan typ dagen efter hennes konisering, och jag är typ orimligt orolig för hennes vägnar , känner ju inte henne. Men något bör ha hänt, hon har väl aldrig varit helt tyst i 10 dagar förut ?

      Tänker så mycket på henne även fast jag inte känner henne. Vi får nog bara låta henne bearbeta och finnas för henne när hon väl väljer att skriva något.

      Jag har följt henne i flera flera år nu och hon har aldrig varit borta så här länge utan att säga något. Hoppas verkligen allt är okej med henne och bebisen.

        Fast har hon inte varit väldigt öppen med vad hon går igenom. Någon hon aldrig gjort tidigare.
        Hon ska inte behöva känna någon press eller stress att hon måste skriva något i detta känsliga läget.

          Vart har jag skrivit att hon ska känna press att skriva om det? Jag reflekterade bara över att hon inte har varit borta så här länge innan vilket tyder på att det troligen är väldigt tufft för henne. Jag fattar att hon inte vill skriva om det såklart.

    Har det dragits igång lite bolagsgranskning från Skatteverkets håll tro? Kan inte TÄNKA mig att hennes företag omsatt mer än MAX 100.000 per år. Tror snarare att hennes omsättning handlar om skatteplanering/rundfakturering av hennes och mannens totalt 35 bolagsengagemang genom åren (som nu är 8). Tror inte hon sålt mer än nån enstaka flaska av en enda produkt. Obs, jag spekulerar bara fritt. Detta är ingen bevisad sanning. Free until proven guilty etc etc.

      *Innocent until proven guilty menar jag såklart, med min svengelska ?

      Tror du ligger nära. Sanningen. Tror hon agerar skal åt mannens förehavanden.
      Det är orimligt att hon uppnår den omsättningen, även fast hon har kostnader för lokaler, fillers, botox.
      Lite som att en hemmafru har omsättning på miljoner när denne säljer tuppereate på homepartyn.

      Jeanette utför i huvudsak estetiska injektionsbehandlingar. Hon har en s k ”klinik” i Göteborg där hon bor och en mörk ”källarklinik” i Gävle där hon kommer ifrån och någon dag i månaden hyr hon också ett behandlingsrum på en klinik i Stockholm.
      I flera år har hon hävdat på sin instagram att hon har ”brutala mottagningar” och att hennes kunder kommer från hela Sverige och t o m från andra länder såsom Tyskland och England (!).
      Hon har även påstått att hennes behandlingar är ”unika” och att det bara är hon som kan ”piffa med stil” i Sverige. Hon har även sagt att hon har tagit in sin ”piffa med stil” i ”allas vardagsrum” och att hon är känd för det.
      Har man följt Jeanette en längre tid så vet man att hon inte har några ”brutala mottagningar”.
      Det går lite hand i hand med att hon köpt följare och likes om man säger så.

      För några år sedan fick hon hybris efter allt sitt sexiga ålande på instagram och alla k*ta mäns glada tillrop och flög till Miami med sin man på en ”business trip” och köpte in billiga- och sexiga underkläder som hon sedan satte sitt namn på och sålde dyrt ut till kund.
      Kvalité under medel.

      I u g samma veva åkte hon även till London och besökte Hera Beauty Wholesale (hennes hudvårdsprodukter) på ett ”business möte”.
      I London strappade hon runt som om hon var en en ”superkändis” och hon besökte även Svenska Handelskammaren och ville framstå sig själv en riktig ”affärskvinna”.

        Hade hon inte något event där hon flög ner Bingo Rimér som fotograf också?

          Jo, hon hade en stel releasefest på hotell Bellora i Göteborg 2019. Hon lanserade sitt nya varumärke JS By Scandinavia och ”hennes” hudvårdsprodukter.
          Hur hon fick dit Bingo vet jag inte men det kostade nog en slant.
          https://www.instagram.com/p/B2D4Kp1B94kSzptltcptJ_UuQsKpYVV8xpQ7XU0/
          https://www.instagram.com/p/B2HbG9TBQr5jFV0bY_ntxxEgyywwGuK-pUI7A80/
          https://www.instagram.com/p/B2Jpb8lBUVo8qAQtDPNoM9LaOzIlRuxToBsudU0/

          I övrigt är Jeanette ett stort skämt! Så mycket som hon ljuger och hittar på om sig själv. Det enda som egentligen är sant är att hon utför estetiska behandlingar några dagar i månaden..

        Har alltid haft den känslan om jeanette ? kollade hennes prislista den är betydligt högre än dom flesta behandlare ) det ngt som inte stämmer iaf

          Och att hon inte har ngt Bokadirekt system , det säger en hel del

        Apropå hybris, så skriver och uttalar hon sig återkommande om att hon ”fått en hel stad att börja träna” (läs Gävle).
        Jag bor i Gävle och mig veterligen finns det inte en människa som börjat träna p.g.a att hon gått till en PT, och varför skulle det vara så?
        Hon är sjuk, och det sorgliga är ju dom syskon och vänner som ”hejar på”, utan att förstå att just ”påhejandet” göder den sjuka sidan hos henne.
        Hur f-n pallar mannen och övrig familj med detta?
        Detta beteende bör ”släckas ut” och inte ivrigt hejas på, om familjen nu på riktigt bryr sig om henne.

    Skojare och bluffmakare har det alltid funnits, men som det är nu med alla influenser som tjänar så mycket pengar är ju vidrigt. Jag köper inget som influenser mfl gör reklam för. Eller säger sig ha skapat. Att de slinker igenom och lyckas lura så många människor med gott samvete är sjukt!

      Men hur kan du säga så? De har ju alla krigat och kämpat så för att ge sina ääälsklingar aaaallt de vill ha.

    Molimenti hämtade sig (väl?) efter diademgate, så det här löser sig nog för JS by scandinavia också.. (helt OBEGRIPLIGT NAMN förresten?!) tänk vad de krigar för sina produkter.

      Elin är rätt pinsam med sina överprisade kinesiska prylar, fast å andra sidan känns det ändå som att hon tog lärdom från tabben och försökte skapa egna prylar efter det (som borsten och vågtången?) samt att det är just diadem och klämmor, inte hudvård. Hade genuint fått panik om jag stoppat någon kräm i ansiktet från en påstått ”skönhetsexpert”, som sen visar sig vara en re-labeling bara.

    Och jag som trodde att Jeanette kokade ihop krämerna på kliniken i den ombyggda cykelkällaren, eller om det var bakom ett draperi hos en B-frisör. Där ser man!

      Det är ju verkligen så det ser ut ? mitt emot Trafikverket!
      Mvh gävlebo

    Lärdomen av detta bör vara:
    KÖP ALDRIG NÅGON PRODUKT FRÅN EN INFLUENSER OM DU INTE VILL BLI LURAD OCH BLÅST, SAMT FATTIGARE.

      Bra sammanfattat!

    Jag blir inte förvånad. Hela influencer-branschen är som ett enda kvacksalveri.

      Ja de är vår tids hästhandlare. Det kommer alltid att finnas människor som vill ha pengar och som har en medfödd talang att kunna lura folk.

      Ja om det är något gott som kommer ur elpriser, inflation och högre räntor är väl att folk faktiskt börjar tänka på vad de köper och inte bara kastar pengar på skit hejvilt. Vi kommer nog få se en utrensning av influensers när det börjar ta fart.

    Köper ingenting som bloggare gör reklam för

    oavsett vad som händer tror jag hon reser sig som en fågel fenix

    inget kan stoppa henne

    Någon mer som följde Ida Wargs stories igår? Hon nämnde att hon varit med om ett stort svek och jag fick känslan att hon brutit med Sofia (assistent) i Marbella som hon verkade väldigt nära. Vad tror ni?

    Dagens influenser är som det gamla tv-shop.

    Samma med företag som utger sig för att vara svenska, svensk hemsida, svensk info. De säljer dock saker från Wishliknande sidor för tio gånger priset och påstår dessutom att det är rabatt på dem. Ett typexempel är ”molntofflorna” som började poppa upp redan förra sommaren…. Tycker att det är lur 🙁

    Det officiella kontot för hennes hudvårdsmärke och underklädesmärke är inte låst (ännu)

    https://instagram.com/jsbyscandinaviaofficial

      I en (hårt retuscherad) bild från augusti förra året säljer hon in ett serum iklädd genonskinliga underkläder där ansiktet är retuscherat till oigenkännlighet samtidigt som kroppen inte är det… Hur långt hat hon dragit sälj grej med tjej genom åren? ?

      25 inlägg och det senaste från maj, verkar inte jätte framgångsrikt.

        Kollar man på följarna ser majoriteten ut att vara fejkkonton även där. Konton utan egna inlägg och följare som bara följer andra ?

    Men vad är skillnaden mot Blondinbellas produkter? Hon gick väl också till en tillverkare och så har de en bas och så får de sätta sin personliga prägel på det.

    Samma med mat, alla Ica-produkter tex är ju från motsvarande märkesföretag. Ett tydligt exempel är när det sket sig med Skånemejeriers hushållsost som hyvlade bort mögel, då nämndes att det såldes under andra märken också.

    Samma med dasspapper, vi har väl SCA och Katrin som tillverkar i Sverige.

    Jag förstår inte skillnaden med Jeanette, hon gör väl som alla andra eller?

      Du verkar ju inte ha hängt med alls?

      JS har ju inte satt ngn egen prägel på det. Googletranslste på i fo om produkterna och sen påstå att hon letat över hela världen och till slut hittat och tagit fram det bästa…

    Ja, och hur är det med Kakans produkter…? Om ni köper influencerhudvård köper ni en logga, design. Om ni vill ha fungerande hudvård får ni leta någon annan stans. Jag förstår inte hur man kan ha missat t ex The Ordinary om man är intresserad av hudvård. Prisvärt, fokus på produkt, inte influencersamarbeten och sån skit. Tydlig info om hur produkterna ska användas. Skulle aldrig köpa en jävla fuktkräm för flera hundra kronor, det är bara båg.

      Ja, de är sååå bra. Man märker äntligen effekt av deras grejer!

    Luras är företagen bra på, inte bara ovan samt Jeanette Svedberg utan även Stylelevel som säljer Sheinkläder i fulpolyester till det tredubbla priset. Sådana kläder som det syns på långa vägar att det är skitkvalitet. Ja förutom på deras egen sida. Först när man öppnar sitt paket som man inser att man köpt grisen i säcken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.