
Emanuel Karlsten har granskat influencers och det påstådda följartapp som skett efter att de avslöjat vad de röstar på, och vilka partier de stöttat i valspurten.
Isabella Löwengrip gick ut och hävdade att hon som röstat höger har tappat följare (och även fått hot), och Emanuel gick igenom hennes och andras Instagramstatistik för att se hur mycket sanning det faktiskt låg bakom uttalandet.
Så här skriver han om Isabella:
En genomgång visar att det stämmer att Isabella Löwengrip själv tappade följare efter att hon gick ut och tog ställning för Ulf Kristersson. Första dygnet tappade hon ungefär två tusen följare och under en två veckors period totalt knappt fyra tusen följare. Det är ett tapp på ungefär en procent för hennes totala 400.000 följare. Och det kommer från en redan nedåtgående trend där Löwengrip tappat 60.000 följare – eller 15 procent av totalen – sedan 2019. Ett avslöjande om statistikfusk skapade en nedåtgående spiral som slutade i ekonomisk kollaps för både Löwengrip, hennes bolag och de internationella karriärdrömmarna.
Han tar även upp Kenza Zouiten och Jonas Fagerström som båda tappat följare i en strid ström sedan de blev föräldrar och började fylla sina flöden med barnrelaterat innehåll:
Jonas Fagerströms ställningstagande verkar inte ha påverkat hans följartal nämnvärt. Inte minst eftersom Fagerström – sedan han fick barn – redan haft en nedåtgående trend. Hans unga följarbas har sökt sig bort från honom i takt med att bilder och fokus på barn ökat. Om något så bromsades snarare Fagerströms politiska ställningstagandet följartappet, åtminstone under de dagar som följde postningen, den 25 oktober.
[…]Även influencern Kenza Zouiten gick ut med att hon röstade rött, utan att vara mer specifik. Hon såg också ett tapp, vilket också – likt Jonas Fagerström – varit en del av en längre nedåtgående trend sedan 2019. Den negativa trenden började med att Zouiten – än en gång likt Fagerström – fick barn och kontot allt mer har blivit ett familjekonto.
Enligt Emanuel går det inte att dra några egentliga slutsatser här.
Både Hannah Widell och Amanda Schulman, som poserade tillsammans med dåvarande och röda Statsminister Magdalena Andersson, tappade följare, samtidigt som Kalle Zachari Wahlström – om inte direkt uppmanade sina följare att rösta på ett parti, men mycket tydligt ändå uttryckte stöd för en röd sida – ökade sitt följarantal med hela 5% så att hävda att det finns en trend här är kanske att dra det hela lite för långt?
Vad tycker ni?
Läs hela Emanuels granskning här.
