Felix mamma ?

Felix mamma – som egentligen heter Jennie Hedqvist – presenterar sig sĂ„ hĂ€r pĂ„ Youtube:

Jennie anvÀnder sociala medier för att uppmÀrksamma och lyfta fram riskerna i trafiken efter att hennes son Felix var en av fyra omkomna i en trafikolycka som Àgde rum för lite mer Àn tvÄ Är sedan. 
Med det hoppas hon kunna bidra till att mÀnniskor Àr lite mer försiktiga och tar det lugnt i trafiken, snarare Àn tvÀrt om.

Och kom ihÄg att anvÀnd sÀkerhetsbÀlte, Àven pÄ bussen! Ta hand om er! ?

87 kommentarer

Kommentarerna Àr omodererade sÄ du stÄr sjÀlv för vad du skriver sÄ hÄll dig pÄ mattan!

    TÀnk om det fanns sÄdan teknik sÄ att det inte fungerade att surfa med telefon om man inte hade bÀlte pÄ i bussen.
    Eller sÄ kan man ju ha en tv som visar bilder frÄn hemska bussolyckor.
    Enda gÄngen folk varit riktigt duktiga pÄ att anvÀnda bÀlte pÄ den buss jag brukar Äka med var efter olyckan för nÄgra Är sedan i HÀrjedalen(?) nÀr ungdomar avled.

    Man riskerar ju inte bara sig sjÀlv utan Àven medpassagerare

      PÄ min buss finns det inte ens bÀlte. FörstÄr inte varför det inte finns pÄ alla bussar

        Det kostar alldeles för mycket pengar helt enkelt.

          Blir bussen verkligen sÄÄ mycket dyrare för att man tÀnker pÄ sÀkerheten och vÀljer att bestÀlla den med bÀlten alltsÄ? ? lÄter fortfarande mÀrkligt i mina öron.

            Ett bÀlte till en vanlig bil kostar minst 1500kr. MÄnga sÀten och mÄnga bussar. Jo det blir dyrt. Och alla kommer inte anvÀnda bÀlte ÀndÄ

              LÀste dock nyss att anledningen Àr att de skulle tvingas ta bort stÄplatserna eftersom det skulle bli obligatoriskt att sitta ner. SÄ tror inte det har sÄ mycket att göra med sjÀlva kostnaden av bÀltet.

      Du bor inte i Sthlm antar jag? De flesta bussarna hÀr har inte ens bÀlte tyvÀrr


        Det har dem vÀl ÀndÄ?
        Är det inte lag pĂ„ det nu till och med?

        Att absolut ingen anvÀnder dem Àr en annan sak

          Tror inte det Àr lag pÄ det, typ inga stadsbussar har det. I min stad finns det inte en enda buss med bÀlte, förutom om man ska Äka en lÀngre strÀcka till en annan stad med typ flixbuss osv.

          Finns bÀlte i bussen sÄ Àr det lag pÄ att anvÀnda det.
          Men tror inte att stadsbussar nÄgonstans har bÀlte.

            PÄ stadsbussar fÄr man ju Àven stÄ under resan

            Till och med dom gamla stadsbussarna i sthlm har bÀlten?

              Alla stadsbussar har inte bÀlte, men alla som gÄr pÄ motorvÀgen dÀremot.

              Alla stadsbussar i Stockholm har verkligen inte bÀlten? ?

              Det borde hur som helst alltid erbjudas bÀlte i all form av kollektivtrafik, till alla passagerare. Det vill sÀga i bussar, tunnelbanor, pendeltÄg, spÄrvagnar, tÄg, bÄt, flygplan, helikopter, med mera. Det borde Àven vara lag pÄ att bÀltet mÄste anvÀndas i samtliga fÀrdmedel som fÀrdas pÄ land, alltsÄ vÀg- och spÄrtrafik, och det borde absolut vara olagligt att stÄ upp i dessa former av kollektivtrafik

              FörstÄr sÄklart att detta skulle innebÀra en enorm kostnad och ett gigantiskt logistiskt problem i och med att sÄ mÄnga fler tÄg och bussar skulle behövas sÀttas in för att erbjuda platser till alla som annars skulle stÄ uppnÄ vagnarna (vissa tider stÄr ju folk packade som sillar i storstÀderna). Det kanske dÀrmed inte alls Àr genomförbart inom en överskÄdlig framtid, men det borde i alla fall vara ett mÄl man aktivt arbetar mot. Varför inte bestÀmma att alla kommunaltrafiksaktörer mÄste erbjuda detta inom X antal Är (vad som nu skulle bedömas vara rimligt) för att fÄ fortsÀtta köra. En lÄngsam implementering Àr bÀttre Àn ingen.

            Tycker det Àr helt sjukt att ett fordon, en BUSS, inte har som lag att alltid ha bilbÀlten. Har skolbussar bilbÀlten?

        Nej, bor i glesbygd, sitter just nu pÄ bussen pÄ vÀg hem frÄn ett nattpass, har en 6 mil hem sÄ skönt att bara fÄ Äka och inte vara en fara i trafiken nÀr jag nu Àr helt slut efter passet#fullmÄne

    Kan man bara fÄ sÀga en extra gÄng ocksÄ, pÄ tal om att lyfta risker i trafiken. VÀnd inte smÄ barn framÄt för tidigt! Stolen Àr inte för liten för att det Àr trÄngt för benen, men nacken pÄ barn upp till Ätminstone 5 Är klarar inte en frontalkrock framÄtvÀnda. Och nÀr ni vÀnder, lÀs pÄ om hur barnet ska sitta, hur bÀltet ska hamna pÄ axeln osv. Det Àr sÄ vÀldigt viktigt.

    Tack för mig.

      Varför skriver NTF 4-5 Ă„r och Transportstyrelsen ”till 4 Ă„rs Ă„lder” om barn som Ă€r ”Ă„tminstone 5 Ă„r” garanterat dör vid en frontalkrock?

      (Och ja, mitt barn sitter bakÄtvÀnt. Jag undrar bara om det finns kÀllor för alla dessa pÄstÄenden som cirkulerar i typ bilbarnstolsgruppen pÄ Facebook osv).

        Nu Àr jag pÄ jobbet sÄ jag kan inte leta, men det ska ju finnas krocktester osv. Jag menar inte heller att man nödvÀndigtvis dör, det var felformulerat av mig, men stora skador kan man ju i princip garantera. Sedan beror det sÄklart pÄ hur man krockar ocksÄ.

    Förbjud dessa jÀvla EPA sim kör runt och stoppar trafiken, och som alltför ofta kör trimmade och olagligt.
    Ungar fÄr ta bussen, cykla eller gÄ, de flesta av dem har lyckats bevisa att 16-Äringar inte Àr mogna nog att vara ute i trafiken.

      Det Ă€r ju vĂ€ldigt mycket rattsufrande bland EPA folket iaf ….

        Är vĂ€ldigt mycket rattsurfande bland de som kör vanlig bil med och dĂ„ i hastigheter lĂ„ngt över 30

      Ser ingen anledning alls till att förbjuda a-traktorer, bor man i glesbygd sÄ Àr det ett vÀldigt bra fordon.
      Har Äkt med min dotter ett antal gÄnger och har Àven sett henne köra nÀr hon inte vet och hon hÄller ut bra i vÀgrenen.
      DÀremot verkar ju en hel del vanliga bilister vilja ligga i arslet pÄ hennes bil, eller köra om 2 i bredd, eller koranen dÀr det Àr direkt olÀmpligt eller slÀnga sig in precis framför.

      DÀr jag bor Àr som tur Àr ett fÄtal a-traktorer olagliga dÄ de allra flesta ej vill riskera sitt körkort samt att mÄnga med motorintresse(dÀr jag bor) gÀrna gÄr en gymnasielinje med inriktning mot fordon som tex lastbilschaufför, mister du dÄ lÀmpen sÄ Äker du ut frÄn utbildningen, jag har hört om 1 ungdom som gjort sÄ(som min dotter kÀnner)

        Koranen ska dĂ„ vara ”köra om”

        Jag tycker det fungerade bra innan blev sÄ vanligt med dessa lÄngsamma fordon pÄ vÀgarna. Dom stoppar upp trafiken och skapar köer.

          DÀr Àr det ju ett förÀldraansvar, ansvar hos utbildarna och kanske Àven frÄn övriga vuxenvÀrlden att pÄminna om att försöka att inte vara i vÀgen, kan man inte ligga Ät sidan fÄr man försöka stanna pÄ lÀmpligt stÀlle och slÀppa förbi kön.
          Som förÀlder fÄr man ju Àven sÀtta regler för vad som gÀller, min dotter fÄr bara ha med en passagerare och bÀlte ska anvÀndas skulle vi mÀrka att det inte följs sÄ ryker bilen

            Hoppas att den inte Àr trimmad heller ?

              Om du menar hennes bil sÄ finns det noll anledning för henne att köra en trimmad bil och riskera sin framtid, hon gÄr transport och vill bli lastbilschaufför.

                Positivt att det utbildas lastbilschaufförer, Àr sÄ stor brist (tror det beror av YKB), heja din dotter!!

            Ă…Ă„Ă„h vad jag diggar dig som förĂ€lder? PĂ„ mitt gymnasiet sĂ„ finns det en linje som heter SamhĂ€lle-Fordon eller nĂ„got liknande! Det tror jag Ă€r ett bidragande med att ungdomarna dĂ€r har bra vett och etikett i allmĂ€nt trafik. Mina förĂ€ldrar var stenhĂ„rda ocksĂ„ med hur vi skulle bette oss nĂ€r vi var ute i trafiken och dĂ„ gĂ€llde ÄVEN nĂ€r man cyklade (det Ă€r faktiskt ocksĂ„ ett slags fordon, nĂ„got som dagens folk glömmer!!!). Morsan har jobbat pĂ„ akuten sĂ„ hon var nog mer noga och hĂ„rdast av rent ”yrkesskada”, hon har sett mĂ„nga onödiga olyckor pĂ„ plats?

              Samma med cykel, hjÀlm pÄ, inga hörlurar i.
              Föregick med gott exempel och anvÀnder alltid hjÀlm och lyssnar inte pÄ musik eller sÄ dÄ jag cyklar

                HĂ„ller med dig helt, och nu menar jag verkligen inte att framhĂ€va mig sjĂ€lv som nĂ„gon slags ”mamma-hjĂ€lte”. Men hĂ€r Ă€r det hjĂ€lm pĂ„ vid cykling och nĂ€r jag kör andra barn (vĂ€nner till mina egna) sĂ„ sĂ€ger jag faktiskt nej om de inte kan tillhandahĂ„lla en bilbarnstol som Ă€r sĂ€ker.

                Jag vÀgrar köra 4-5 Äringar utan en sÀker bilbarnstol, för man vet aldrig vad som kan ske. Barn i min bil ska sitta sÀkert.

                Återigen, jag försöker pĂ„ intet sĂ€tt framhĂ€va mig sjĂ€lv men det hĂ€r Ă€r sĂ„ viktigt.

          Av min erfarenhet Àr det inte de lÄngsamt gÄende fordonen som blir problematiskt och farliga. Det Àr alla jÀvla hetsande vuxna som verkar tappa allt med vad konsekvenstÀnk heter och som blir urusla bilförare nÀr de hamnar bakom ett sÄdant fordon.
          Det Ă€r ju DÄR problemet ligger. Inte EPA traktorerna

            Tror en hel del blir provocerad av triangeln dÀr bak
            FÄr höra en hel del historier av dottern om hur folk beter sig bÄde kring henne och hennes vÀnner, och som jag skrev tidigare sÄ har ju Àven jag mÀrkt det dÄ jag Äkt med henne, vissa körkortsÀgare ska inte vistas i trafiken, precis som att vissa med a-traktor/mopedbil inte ska vistas i trafiken

              HÄller helt med problemet Àr inte vilket fordon du kör ut vem som sitter bakom ratten.

        Man kan ju börja med de enkla sakerna: lÀngre utbildning Àn 12 (!!) timmar för att fÄ körkort till dessa bilar, samt krav pÄ bilbÀlte i dem. Förhoppningsvis kan det öka trafiksÀkerheten, för jag hÄller med att de ofta Àr rent livsfarliga pÄ vÀgarna.

          12 timmar Àr vÀl ÀndÄ en ganska lÄng utbildning om man jÀmför med bil?
          Risk 1 Àr vÀl bara pÄ typ 1-2 timmar, risk 2 3-4? Sedan Àr det dags för prov.

          SjÀlv tog jag drygt 10 körlektioner innan jag körde upp för B-kortet. SÄ min utbildning kan inte ha varit sÄ mycket lÀngre Àn 12 timmar och jag var helt Àrligt en urusel bilförare första Ären.

          En sak med Ànnu kortare utbildning och med högre fart Àn a-traktor eller mopedbil Àr ju snöskoterkort, sjÀlva kördelen Àr 3 timmar(och vÀldigt enkel körning)
          Som snabbast fÄr man ju köra 70, men tror en hel del skiter i det och kör snabbare Àn sÄ.
          Samt att man sitter ju vÀldigt oskyddad pÄ en skoter

        Bara för att ditt barn Àr duktig sÄ behöver inte det betyda att alla andra Àr det.. SjÀlv tycker jag A-traktorer/epa Àr ett gissel i trafiken och det har bara blivit vÀrre, det Àr ett fÄtal som sköter sig men de flesta verkar njuta av att vara i vÀgen för övriga medtrafikanter och dumma sig/leka vilket skapar mÄnga farliga situationer och allmÀn irritation, vilket bara dte Àr en fara i sig dÄ man blir mindre uppmÀrksam pÄ annat.. Tycker regeringen skulle göra om reglerna sÄ det blir mopedbil istÀllet, krav pÄ körkortsteori och prövotid och missköter man sig sÄ blir det svÄrare att ta vanligt körkort.. Belöning och konsekvenser helt enkelt..

          Jag kan ju inte skriva om andra barn, förutom dottern och hennes kompisar.
          Sen nÀr jag Àr ute och Äker sÄ upplever jag att fler sköter sig Àn missköter sig, men det Àr ju de som missköter sig som man minns.
          Sen finns det ju konsekvenser om du blir tagen av polis om du missköter dig i ditt fordon.

            Vill bara förtydliga att jag tycker det Àr bra att din dotter sköter sig och tar hÀnsyn, önskar verkligen att fler kunde vara sÄ men tyvÀrr sÄ Àr det sÀllsynt kring dÀr jag bor, Norrbotten.. De Àlskar Àven att köra pÄ motorvÀg och dylikt fast det finns möjlighet att ta andra vÀgar, vilket Àr rent livsfarlig och förbjudet men tyvÀrr finns det ofta inga poliser i nÀrheten som kan stoppa och böta.. FörstÄr att det Àr olika överallt men senaste Ärens olyckor med tonÄringar och yngre bakom ratten, bÄde vanligt körkort och A-traktor, sÀger vÀl att nÄgot mÄste göras annorlunda?

      PÄ landsbygden som jag Àr van vid finns ingen möjlighet att ta bussen. Det finns inga bussar. Eller ja, det finns men dÄ mÄste man först cykla en mil pÄ en trÄng landsvÀg utan vÀgren eller mittlinje, och sen ta bussen. Det funkar riktigt dÄligt, sÀrskilt pÄ vintern. Och skapar köer dÄ man inte bara kan gasa förbi en cyklist var som helst. Om vuxna inte vÄgar göra det, ska barn göra det?

      SÅ JÄVLA KUL nĂ€r epa-bilarna samlas och Ă„ker 7-8 i rad ❀❀❀

        DĂ„ sitter ju problemet hos dig inte EPA bilarna.

          Fast det Àr klart att det Àr ett problem att vÀgarna blockeras av dessa lÄngsamma fordon och att det bildas köer. Sedan Àr det sÄklart inte okej att bilisterna börjar köra oansvarigt för att de blir irriterade. Men tvÄ fel gör ju inte ett rÀtt.

            Det Àr inte fel av EPA-bilarna att de Àr ute och kör.
            De har precis lika mycket rÀtt som vem som helst i en fullstor bil att vara ute och köra pÄ vÀgarna (sÄ lÀnge den gÀllande hastigheten Àr under 70km/h dÄ).
            Och egentligen, hur stor skillnad gör det egentligen att Äka en bit i 50 istÀllet för 60-70? Tills dess att man kan köra om pÄ ett sÀkert sÀtt? Det Àr inte att blockera bara för att de förhindrar fartdÄrar att köra i dubbla gÀllande hastighet.

              Nu kör a-traktorerna vid mig i 30 pĂ„ 70-vĂ€g…. vilket förlĂ€nger min resvĂ€g till jobbet rĂ€tt mycket om jag inte ska köra om.

                Åk tidigare till jobbet dĂ„?
                Det Àr fortfarande inte EPA-bilarna som Àr problemet. I sÄdana fall Àr det vÀgen som Àr för smal om det inte finns nÄgra som helst omkörningsmöjligheter pÄ hela strÀckan till och frÄn ditt jobb.

              Dom fÄr inte köra 50. Klart det Àr störigt om man har en tid att passa, och har en 70-vÀg man mÄste köra 35 pÄ. Herregud.

                Det finns ganska mÄnga bilar som fÄr köra i 45 (vilket i praktiken blir 50 nÀr det inte Àr uppförsbacke). Har aldrig trÀffat pÄ nÄgon som gÄr i enbart 30.

                  Jag trodde inte epatraktorer fick köra snabbare Àn 30 nÄgonstans? Att det inte ens gick att köra snabbare Àn sÄ om epan inte var trimmad?

                  Obs detta Àr vad jag lÀrde mig som typ 15 Äring boende i en liten stad för över halva mitt liv sedan. Jag hittar ut till Google sjÀlv. ?

                    Det finns ju olika sorters körkort och förarbevis.
                    Med ett förarbevis för moped klass 2 fÄr du köra en moped som gÄr högst 25 km/timmen med en motor som har en effekt pÄ max 1 kilowatt. Du mÄste ha fyllt 15 Är.

                    Med ett körkort med behörighet AM fÄr du köra moped klass I (kallas ibland EU-moped). Det Àr en moped som Àr gjord för en hastighet pÄ högst 45 km/timmen. En sÄdan moped mÄste ha en registreringsskylt.

                  Mopedbilar fÄr köra 45. Epor fÄr köra 30 och de allra flesta gÄr inte snabbare Àn sÄ (rullar dock pÄ lite snabbare i nedförsbackar om man lÀgger ur vÀxeln).

      Har du sjÀlv aldrig varit ungdom? LÄt de unga vara och fÄ vara unga. Det e du som blivit en gammal gnÀllig kÀrring

    Jag stör mig pÄ att det inte ens finns bÀlten pÄ min buss jag Äker varje dag!

    Lek inte i trafiken.

      Hoppad verkligen att vi slipper se fler dödsolyckor som denna med bara barn i fordonet

        HÀnde tyvÀrr en bara för nÄgon vecka sedan. Ung kille o tjej dog, frontalkrock med lastbil. Otroligt tragiskt.

    A-traktorerna hÀr kör runt i 180. Dom har ingen regplÄt bak sÄ typ omöjligt att anvÀnda. Konsekvensen borde alltid vara indragna körkort för förÀldrarna nÀr minderÄriga begÄr sÄdana trafikbrott.

    Hur det lĂ„ter i mitt lilla samhĂ€lles Facebookgrupp nĂ€r nĂ„gon tar upp det? ”LĂ„t barnen ha roligt, vi har vĂ€l alla varit unga”.

    SÄ nÀ, förÀldrarna bryr sig inte alltid.

      Om bilen Àr registrerad pÄ förÀldern sÄ kan de mista sitt körkort, men oftast blir det böter.

      DĂ€r jag bor brukar kommentaren om att ”lĂ„ta barnen ha roligt” gĂ€lla nĂ€r dom för ovĂ€sen, vilket Ă€ven det Ă€r helt fel.

      Är glad att förĂ€ldrarna kring min dotters kompisar har samma syn pĂ„ saken som mig och hennes pappa.

      Men hÄller med om att det alltid borde vara indraget körkort för förÀldern, du har ju ditt ansvar att ha koll pÄ ditt barn och din bil(Àven om barnet nyttjar den)

    SĂ„ lĂ€nge de finns förare som ”minsann” har haft körkort x antal Ă„r och kör sĂ„ bra sĂ„ de faktiskt kan köra snabbare Ă€n man fĂ„r sĂ„ kommer olyckor intrĂ€ffa. De har svĂ„rt att fĂ„ in i sitt huvud att alla ANDRA i trafiken inte Ă€r sĂ„ fantastiska som dem.

    Och nej, polisen HAR ibland inget bÀttre för sig Àn att stoppa och kontrollera samt plocka körkort, det Àr ett av mÄnga uppdrag frÄn regeringen som skall uppfyllas och den kostnad som belastar samhÀllet med alla trafikrelaterade skador Àr STOR.
    Att kontrollera trafik Àr helt krasst ett sÀtt att fÄ ned den kostnaden.
    (inget jag killgissar)

      Plus att de ofta hittar mycket annat nÀr de stoppar och kontrollerar bilar. Droger, vapen, stöldgods, efterlysta personer osv.

      Jag tycker det borde vara böter för de som i grupper pÄ exempelvis Facebook varnar för var det Àr poliskontroller

        Ja, hatar nĂ€r man möter folk som blinkar med helljuset ocksĂ„ för att varna för poliskontroll. Det kan vara en rattfyllerist, nĂ„gon som kör olovligt osv osv som man ”hjĂ€lper” genom att göra det

        Det Àr lite dubbelt.. vid en planerad insats gÄr ibland polisen ut och informerar i olika medier, det har en förebyggande effekt och drar ner hastigheten vilket dÄ ör AVSIKTEN. Inte hela vÀrlden om folk varnar. Kan vara mycket kontroller av tung trafik, winwin om vanliga pendlare fÄr lite noja och sÀnker hastigheten. I allafall under den strÀckan.

        Vid minder kontroller dÀr det kanske Àr ett tips eller ngn annan specifik förare man vill fÄnga i sitt garn sÄ Àr det sÄklart idiotiskt att blinka!!!

        SÄklart svÄrt för en förare att veta nÀr de sabbar och nÀr de spelar polisen i hÀnderna.

          Det sjÀlvklara hade givetvis varit att inte blinka och ALLTID hÄlla hastigheten

        I en jobb-chatt varnar mina kollegor och chefer varandra för nĂ€r ”snuten skjuter laser”. Och minst en chef har fortkörningsförsĂ€kring, det sjukaste jag hört om. Men det finns.

    NÄgot som fascinerar mig Àr att sÄ mÄnga a-traktorer Àr sprillans nya bilar idag. Ibland stora pickuper. Varför köper man det till sitt barn? För att det ska vara en sÀker bil? Eller tÀnker man att nÀr barnet fyller 18 kommer man anvÀnda den som vanlig bil i familjen? ? sjÀlv hade jag en riktig EPA, en fin Duett som man puttrade fram i, saknar dem pÄ vÀgarna!

      Familjens ’andrabil”
      Är sĂ„ lĂ€tt att göra om och sen Ă„terstĂ€lla igen sĂ„ mindrenutgift Ă€n att köpa en ny kanske vissa tĂ€nker.

      Och bÀttre ur krocksynpunkt med en rejÀl bil, större personskador med de dÀr pyttebilarna/ mopedbilarna

        Ofta Àr det kanske rÀtt smart att inte göra om a-traktorn utan sÀlja den som den Àr, brukar vara bÀttre betalt för en a-traktor Àn för samma bil som vanlig bil.
        Min dotters bil gÄr för mer som a-traktor Àn som bil, kollade lite snabbt pÄ samma modell och Ärsmodell.
        Men beror sÀkert helt pÄ vilken bil det gÀller

        Fast jag kan ju köpa en rejÀl bil begagnat Àn att lÄta min 16-Äring köra en bil för flera hundra tusen ? tills för nÄgra Är sen var i alla fall hÀr typ alla a-traktorer Volvo 740 eller 744.

    Det Àr dÀrför jag aldrig tog körkort för jag vet att jag hade kört ihjÀl nÄgon. Vissa Àr inte gjorda för att köra bil. Visst överlevde vÀl föraren? TÀnk att leva med 4 liv pÄ sitt samvete. Det kommer att bli en patient hos psykvÄrden.

      Föraren och passageraren fram överlevde.

      Av det som stÄtt i media om olyckan och om föraren tror inte jag att hon tÀnker sÀrskilt mycket pÄ olyckan. Samvetet verkar rymligt.

        PÄ vilket sÀtt har media fÄtt det att framstÄ sÄ menar du?

          LÀste nÄgra artiklar i nÄgon lokaltidning tror jag det var som bevakade rÀttegÄngen dÀr hon beskrevs som ointresserad och mest att det var slöseri med hennes tid att hon var dÀr. Samma artikel kommenterade Àven att det var en lindrig straffpÄföljd. Om det stÀmmer vem vet men man undrar hur hon tÀnkte nÀr hon lÀtt fyra personer sitta i baksÀtet. Jag skulle inte sÀga att man Àr mÄn om sina passagerares sÀkerhet om man gör sÄ.

            LÄter oseriöst att pÄstÄ att hon tycker det Àr slöseri med hennes tid om det inte Àr nÄgot hon sjÀlv sagt, sÄ tar den dÀr kÀllan med en nypa salt.

              Är ju inte heller alla som klarar att visa kĂ€nslor inför frĂ€mlingar och dĂ„ kanske man ser obrydd/neutral ut men kĂ€nner nĂ„got helt annat inuti.

      LÀser man trÄden pÄ fb om hÀndelsen finns dÀr printscreens frÄn hennes snapchat osv dÀr han lagt upp saker som verkligen inte tyder pÄ att hon kÀnde nÄgon Änger. Finns Àven video inifrÄn bilen frÄn strax innan olyckan som visar att de körde i en vÀldigt hög hastighet.

    För en del Ă„r sedan körde en bil framför oss vĂ€ldigt lĂ„ngsamt och vingligt. Vi kunde inte köra om pga smal landsvĂ€g. NĂ€r vi vĂ€l kunde det satt en kvinna och la sin make-up samtidigt som hon ”körde”. ?

    Sen tror jag att en hel del ungdomar som Àr ute med sina a-traktorer hjÀlper till att förhindra/stoppa brott, de Àr ute och rör sig pÄ sena kvÀllar nÀtter sÄ det kan ju förhindra att nÄgon gör inbrott dÀr de Àr och Äker.

    HÀr i helgen var min dotter och hennes kompis pÄ vÀg hem frÄn en epa-trÀff, en bil lÄg upp i bakluckan pÄ dom, körde om och vinglade hit och dit, stannade lÀngre fram mitt i vÀgen(pÄ Europa-vÀg, dock inte sÄ trafikerad den tiden pÄ dygnet) och stoppar tjejerna, dom Àr kloka nog att ha dörren lÄst och öppnar bara fönstret lite, dom tÀnkte att det kanske hade hÀnt my, mannen ifrÄga var vÀldigt skum och frÄgade varför de ej öppnade dörren och om de sett poliser.
    Dom sa dom frÀsning inte ville öppna samt att de ej sett poliser, han körde ivÀg och dom ringde 11414 och tipsade om mannen, polisen skulle se om det fanns en patrull i nÀrheten.
    Lite ont om sÄna i de norrlÀndska skogarna tyvÀrr.
    Dom har Àven varit hjÀlpt en vÀldigt berusad kvinna som inte alls var frÀsch att fÄ ambulans, hade ramlat och gjort sig illa.
    Andra bilar passerad, vet inte om dom inte sÄg pga sin hastighet eller om de sket i henne.
    Man kan inte sÀga att all bilburen ungdom Àr sÄ, men jag Àr glad att min dotter och hennes vÀnner Àr sÄna som personer, och det gÀller bÄde tjejerna och killarna

      God uppfostran fr. HemifrĂ„n!! Det skall bland annat DU ha credd för❀

    Jag har inga problem med EPA-traktorer sĂ„ lĂ€nge de hĂ„ller sig pĂ„ landet dĂ€r de hör hemma. FörstĂ„r fördelen med att kunna slippa lĂ„nga bussresor för att komma in till stan osv (eller sĂ„ kunde man satsa pĂ„ en starkare kollektivtrafik). Men
 jag fattar fan inte stadsbor som ska envisas med att köra EPA. Ta bussen, cykla och Ă„ka moped som alla andra.

    FruktansvĂ€rt sorgligt att se pĂ„ mammans intervju. En mammas vĂ€rsta mardröm. Det vĂ€rsta man nĂ„gonsin kan tĂ€nka sig att vara med om. TĂ„rar genom hela klippet. Jag har sjĂ€lv kört den strĂ€ckan, Delsbo – Sundsvall, dĂ€r olyckan skedde. Fortfarande ligger blommor kvar vid sjĂ€lva platsen. FruktansvĂ€rt.

    Denna film skulle ju visas i skolorna pÄ högstadiet/gymnasiet och pÄ trafikskolan. Mycket starkt!

    Har sjĂ€lv varit ung och dum och kört Ă„t helvete för fort. Tacksam för att jag inte skadat nĂ„gon annan. Kan med ”vuxna ögon” kĂ€nna att dĂ€r borde finnas en maxhastighet för unga under sĂ€g 25, likt de har i vissa lĂ€nder. Samtidigt vet jag att det inte hade stoppat mig eller andra ungdomar som faktiskt har ett intresse av racing osv. TyvĂ€rr lĂ€ggs dĂ€r inga pengar pĂ„ ungdomar med seriösa bilintressen. Det finns fĂ„ öppna banor i Sverige sĂ„ istĂ€llet hamnar man pĂ„ gatan. Vill inte pĂ„ nĂ„got sĂ€tt rĂ€ttfĂ€rdiga vansinnesfĂ€rder i trafiken, men det Ă€r ett problem att dĂ€r inte finns plats att utföra t ex race pĂ„ ett sĂ€kert sĂ€tt, oavsett vad folk tycker om det.

LĂ€mna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.