Företag som tar ansvar när det blir fel

Proteinbolagets grundare Mårten Åkeson och Adam Gillberg.

Jag fick en bild skickad till mig, på ett reklaminlägg för Proteinbolagen som föreställde en produkt från märket Gaam.
Produkten hölls av en mikroinfluencer och bilden föreställde hennes kropp (inget huvud eller ansikte) som var extremt mager på ett sätt som jag inte sett någon annanstans än när det kommer till människor med långt gången anorexi.
Det här var inte en smal människa, utan en extremt mager människa som var klädd i träningskläder som tydligt visade hur revben, höft och bäckenben stack ut.

Det här var alltså ett reklaminlägg, där influencern skrev att hon alltid startar dagen med en av Proteinbolagets energidrycker.
Det var så himla mycket i det här inlägget så var problematiskt, så jag kontaktade Proteinbolaget för att ställa en fråga om det här reklaminlägget och huruvida de tycker att det här är någonting som de står för som företag.
Med hela Gina Tricot-situationen i färskt minne så vill återigen förtydliga att jag ställer frågan till företaget, det handlar i första hand om den – och inte om en enskild mikroinfluencer.
Därför kommer jag heller inte bifoga några bilder eller länkar till vederbörande, eftersom fokuset här handlar om hur företaget ställer sig till att marknadsföra sig på det här sättet.
Jag skulle uppskatta om ni respekterar det.

Jag kontaktade personen som är ansvarig för företagets reklam via influencers, men fick istället snabbt svar från deras grundare och VD.
Så här lät mitt mail:

Hej XXXXX!
Mitt namn är Camilla Gervide och jag driver sidan Bloggbevakning där jag bland annat granskar sociala medier och influencer marketing.
Jag har en fråga om ett reklaminlägg som gjorts för Proteinbolaget och Gaam Nutrition, nämligen det här:
[Skärmdump på reklaminlägget]
Personen på bilden är extremt utmärglad och för tankarna mot anorexi. Tycker ni att det här är bra reklam för ert företag?
Är detta sammanhang som ni vill förekomma i och förknippas med? Den kroppsbild ni vill att era produkter ska se ut att användas för?
Mycket tacksam för svar.

Så här lät svaret jag fick från företagets VD.

Hej Camilla,

Tack för ditt mail och för att du uppmärksammar oss på bilden. Både Proteinbolaget och GAAM står för, och uppmanar till, en hälsosam livsstil. För oss är kosttillskott ett komplement till vanlig kost och träning. Utan att döma personen i fråga så speglar tyvärr inte denna reklampost vårt varumärke, precis som du är inne på. När vårt influenser-marketing team planerar samarbeten utgår de ifrån olika parametrar. Dessa skiljer sig åt beroende på om det är ett långvarigt samarbete eller, som i detta fall, ett enstaka samarbete. När vi väljer ut våra influencersamarbeten utgår vi från aspekter som räckvidd, content och intresse för en aktiv livsstil, i den mån som det går att identifiera. Vår vision är, och har alltid varit, att göra hälsosamma livsstilar tillgängliga för alla.

Vi kommer att se över våra rutiner för hur vi letar influencers och säkerställa att vi i framtiden samarbetar med personer som lever vår vision. Återigen, tack för upplysningen och att du kontaktar oss gällande detta.

Best Regards,

Mårten Åkeson
Founder / CEO

Anledningen till att jag tar upp det här är för att visa att det faktiskt finns företag som tar den här problematiken på allvar, och tar ansvar för när det blivit fel.
Till skillnad från Gina Tricot så tar företagets VD fullt ansvar för att det blivit fel – vilket det kan bli – särskilt som den här reklambilden var den första helkroppsbild som mikroinfluencern postat. Det har kanke inte gått för företaget att se just hur mager den här personen faktiskt är, förrän nu i efterhand.
Eftersom jag ofta får höra att jag bara letar fel och kritiserar så tänker jag ta tillfället i akt att lyfta fram Proteinbolaget och deras bemötande och snabba svar.
Både proffsigt och förtroendeingivande!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *